Jenny Gröllmann

Acteur

Jenny Gröllmann is acteur.
Er zijn 29 films gevonden.

Polizeiruf 110: Das Zeichen

2004 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2004. Misdaad van Bodo Fürneisen. Met o.a. Imogen Kogge, Horst Krause, Anja Franke, Alexandra Schalaudek en Alexander Flache.

Kommissarin Johanna Herz (Kogge) zit met een puzzel. De zeven-jarige Mona (Willsch[KA3]utz) maakt tekeningen, die volwassenen diep raken en schokkeren. Haar moeder had Mona bij haar zus ondergebracht, hoewel dit tweetal nauwelijks contact had de laatste jaren. Nu is Mona`s moeder dood en Mona zwijgt in alle talen. Dankzij de gemoedelijke Krause (Krause) wordt het ijs gebroken en kan Herz met de hulp van haar nieuwe assistente Katrin Schubert (Franke) klaarheid in deze moeilijke zaak brengen. Het scenario van Marlis Ewald grenst aan het sentimentele en is eerder een soft psychologisch drama dan een misdaadverhaal. De spelprestaties zijn goed en de liefhebbers van de serie zijn weer eens terug in een ouderwetse aflevering, die doet denken de DDR-periode, waarin de serie ontstond. Het camerawerk is van Sebastian Richter.

Das blaue Wunder

2004 | Romantiek, Komedie

Duitsland 2004. Romantiek van Peter Kahane. Met o.a. Wolfgang Stumph, Martina Gedeck, Michael Gwisdek, Eva-Maria Hagen en Roman Knizka.

R[KA3]udiger Stolze (Stumph) heeft alles wat hij bezit beleend om van Gernot Rudich (Hochholdinger) een boot te kopen, waarmee hij op de Elbe toeristen wil rondvaren. Rudich is een geslepen oplichter en het blijkt dat op het schip nog een zware hypotheek rust, die Stolze onmogelijk kan aflossen. Stolze is zo gedeprimeerd dat hij het vaartuig, inclusief zichzelf, naar de kelder wil laten gaan. Zijn beste vriend Manni (Gwisdek) kan hem nog tijdig weerhouden en heeft een lucratief idee. Plaats contact-advertenties, sla rijke weduwen of alleenstaande vrouwen aan de haak, help ze van hun centjes af en zorg dat je ze weer kwijtraakt omdat het `uit` is. Manni helpt een handje bij de operatie, maar bij de politie begint het algauw te regenen van klachten. Kommissarin Thea Eiselt (Gedeck), die een puberende zoon (Urzendowsky) heeft, gaat undercover kennismaken met Eugenius Waller-Kleinschmidt, want zo noemt de hartedief Stolze zich in kapiteinsuniform. Ze wordt echter verliefd op de charmante schurk en moet alle moeite doen om hem voor verdere misstappen te behoeden en de ware oplichter, waarvan Stolze het slachtoffer werd, te pakken. Het scenario met gelukkige afloop is van regisseur Kahane en het is niet direct geloofwaardig, maar de rolverdeling vult het aardig in, zodat je de onwaarschijnlijke gebeurtenissen er gemakkelijk bijneemt. Het camerawerk is van Thomas Plenert.

Zutaten für Träume

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Gordian Maugg. Met o.a. Renate Krößner, Cezary Pazura, Ulrich Anschütz, Michael A. Grimm en Jutta Wachowiak.

In de toenmalige DDR vormden Jutta (Kr[KA3]o[KL29]ner) en Erik (Ansch[KA3]utz) een paar dat niet alleen hun passie voor het koken deelde. Erik ontkwam naar West-Duitsland en Jutta bleef achter. Ze moest zich in leven houden met een bescheiden baantje in een augurkenfabriek, terwijl zij ook nog de zorg voor haar moeder op zich had genomen. Erik maakte carri[KA2]ere als gourmet-chef in de BRD. Na het vallen van de Berlijnse muur duikt Erik plotseling op en vraagt Jutta zijn partner te worden voor de prestigieuze Dinner-Cup prijs van het nieuwe bondsland Brandenburg. Tijdens de eerste ronde ontdekt Jutta, dat partner assistent betekent, hoewel ze in de volgende ronde met de Pommes Souffl[KA1]ees van Jutta komen, gepresenteerd als creatie van Erik. Als Eriks vriendin ook nog op de proppen komt, heeft Jutta het gehad en gaat terug naar huis. Een collega op Jutta`s werk, Janek (Pazura), stimuleert Jutta om zelf aan de Dinner-Cup deel te nemen. Hij stelt voor dat hij haar eerste assistent wordt en Neo-Geo (Grimm), een gewezen soldaat van de Bundeswehr, haar tweede assistent, hoewel ze geen van beiden verstand van koken hebben. Alle plaatsen, waar de kookwedstrijden gehouden worden, liggen toevallig aan het water. Met Janeks bootje en veel enthousiasme gaan ze alle plaatsen af, en banen zich een weg naar de top met originele recepten, waar anderen nooit aan gedacht zouden hebben. Het spel is goed, het scenario van Sabine Weber en regisseur Maugg is geloofwaardig en de film als zodanig weet de kijker best te boeien. Het camerawerk is van Andreas Giesecke. Opgenomen in de prestigieuze serie Das kleine Fernsehspiel in de reeks OSTWIND.

Jagd auf den Plastiktüten-Mörder

2001 | Misdaad

Duitsland 2001. Misdaad van Markus Bräutigam. Met o.a. Cecilia Kunz, Oliver Bootz, Christoph M. Ohrt, Heiko Senst en Detlev Eckstein.

De nog onvervaren commissaris Ann-Christin Hagen (Kunz) wordt geconfronteerd met een nare moord in homokringen. Ze haalt haar baas Rotter (Eckstein) over om haar vriend en collega Laszlo (Bootz) undercover in het milieu te laten infiltreren, hoewel het tegen de regels is dat een bevriend stel aan een en dezelfde zaak werkt. Laszlo maakt kennis met Lund (Ohrt), die Laszlo`s seksuele voorkeur behoorlijk in de war brengt. De relatie met Ann-Christin gaat er behoorlijk onder lijden. Dan wordt Lund vermoord en Laszlo komt erachter dat een zekere F[KA3]urst met beide moorden iets te maken heeft. Wie gaat er achter F[KA3]urst schuil? Ann- Christin ontdekt dat de getrouwde Peter Adler (Prager) van heren houdt, maar dat zijn maatschappelijke positie niet toelaat uit de kast te komen. Om zijn status te redden heeft zijn vrouw Nadja (Gr[KA3]ollmann) de moorden gepleegd. Lunds levensgezel Elmar (Senst) die AIDS heeft, hoort over Peter Adler en houdt hem voor de moordenaar van zijn vaste vriend. Voordat Laszlo kan ingrijpen, maakt Elmar Peter koud, maar Laszlo laat echter de ten dode opgeschreven Elmar vertrekken naar de Rivièra, zodat hij een laatste wens in vervulling kan laten gaan. Ann-Christin klaart de zaak verder, maar heeft nog het een en ander met Laszlo te stellen, voordat hij besluit of hij definitief voor mannen of vrouwen kiest. Het scenario van regisseur Bräutigam en Friedrich Ani zet zich af tegen de golf van films met lesbische vrouwen en neemt een aarzelende kijk in de homowereld der mannen. Echt goed is het niet, want de film kan niet kiezen tussen een misdaadstory en een psychologisch drama.

Gaukler der Liebe

2001 | Komedie

Duitsland 2001. Komedie van Vera Loebner. Met o.a. Klausjürgen Wussow, Sylvia Haider, Oliver Hasenfratz, Gerd Baltus en Sharon Brauner.

Constantin (Wussow), die beweert dat zijn achternaam Van Straten is, heeft het goed geschoten. Zijn echtgenote Isabelle (Haider) ziet er goed uit, is cultureel ontwikkeld, heeft klasse en zit vooral goed bij kas. Hierdoor is het mogelijk voor Constantin om zich te wijden aan het tuinieren en crossen op een dure Harley Davidson. Dan komt Hendrik Prior (Hasenfratz) plotseling op de proppen. Hij dreigt Constantins geluk te verstoren. Hij wil Isabelle namelijk vertellen dat Constantin wegens huwelijksbedrog gezeten heeft en dat hij zijn zoon is, tenzij Constantin met veel geld over de brug komt. Constantin gebruikt weliswaar de centjes van Isabelle, maar zij zit op de knip. Constantin stelt Hendrik een deal voor: hij geeft hem een spoedcursus charmeur/profiteur. Hendrik blijkt een vlotte leerling, te vlot en nu dreigt hij Constantins geluk weg te kapen. Gelukkig heeft Constantin nog twee personen, waarop hij rekenen kan: blinde barkeeper Jonny Barein (Baltus) en diens dochter Marion (Brauner). De hoogste tijd om Hendrik eens flink de loef af te steken. Het scenario van Bienzle-TATORT schrijver Felix Huby en Gunther Scheuthle is zo licht als een veertje en de film is niet veel meer dan een gemakkelijke klucht voor de populaire Wussow, die ernstige problemen met zijn gezondheid en zijn geheugen begint te krijgen. Het camerawerk is van Reiner Lauter.

Stahlnetz - Innere Angelegenheiten

2000 | Misdaad

Duitsland 2000. Misdaad van Ernst-Josef Lauscher. Met o.a. Stefanie Stappenbeck, August Zirner, Zacharias Preen, Ernst Stötzner en Jenny Gröllmann.

De STAHLNETZ-serie die omstreeks 1965 toen nog in zwart-wit het licht aanschouwde, valt te beschouwen als een voorloper van de veel kleurrijkere TATORT. De oorspronkelijke films hadden een bijna documentair karakter als het erom ging misdaden uit te pluizen en daders te ontmaskeren. De afleveringen werden soms gesierd door jong talent dat later in de Duitse film hoge ogen gooide. De films gaven als bijkomstigheid een aardig beeld van de toenmalige Wirtschaftswundermaatschappij. Omroep NDR die de serie begon, heeft gepoogd een vervolg te cre[KA3]eren onder het oude label en tegelijkertijd de reeks een nieuw leven in te blazen. Hoewel de films niet slecht zijn, onderscheiden zij zich niet enorm van hun huidige collega`s zoals voornoemde TATORT, POLIZEIRUF 110 enz., al liggen de accenten op verschillende details. In deze aflevering gaat het om corruptie binnen de politie, waar een groentje komt werken, die net van de politieacademie af is. Het gaat om Sandra Bienek (Stappenbeck), dochter van een smeris, die zich verheugt op het weerzien met collega Sabine, maar na aankomst hoort zij dat Sabine zelfmoord gepleegd heeft. Sandra heeft de nodige moeite om in het korps te worden opgenomen en zet kwaad bloed als zij gewelddadig optreden aangeeft van een collega van de mobiele eenheid bij een demonstratie. Geleidelijk lukt het haar om te integreren en het lijkt met collega Joachim Quandt (Zirner) best te boteren totdat Sandra de plaats onderzoekt waar Sabine zelfmoord beging. Hier belanden we op het tamelijk zwakke punt in het niet zo geweldige scenario van Orkun Ertener en regisseur Lauscher, want Sandra vindt de kogel die afkomstig zou zijn uit het pistool van Sabine. Een ballistisch onderzoek toont algauw aan dat het projectiel niet uit Sabine's dienstwapen afkomstig was, maar wel van een wapen dat in het korps thuishoort en de dader is dan snel gevonden. De rollen zijn niet slecht, Lauscher's regie is redelijk, maar het scenario wringt zich in te veel bochten en haalt de film, respectievelijk de serie omlaag. Jammer. Het camerawerk is van Martin Stingl.

Verzweiflung

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Marcus Lauterbach. Met o.a. Nina Petri, Sylvester Groth, Andrea Sawatzki, Christine Schorn en Dieter Schaad.

Ulrike (Petri) heeft gezeten en ze is nu weer vrij. Ze zweert nooit over haar verleden te praten en bijgevolg (dat vindt ze logisch) ook niet over de toekomst. In het gebouw, waar zij woont, kent ze niemand. Ze krijgt een nieuwe buurman, Sigs (Groth), die juist na een langdurig huwelijk gebroken heeft met zijn vrouw (Waligura). Ook Sigs heeft er geen behoefte aan om over het verleden te spreken, maar hij heeft geen reden om het per se te verbergen. Deze twee mensen zijn eenzaam, ze maken kennis en krijgen een relatie, die in de eerste plaats om seksuele genegenheid draait. Uiteraard wordt Sigs nieuwsgierig naar Ulrike`s verleden, maar als hij te dicht nadert, verdwijnt zij. Dan ontdekken zij dat ze niet meer zonder elkaar kunnen. Ulrike is achteraf blij dat Sigs alle moeite gedaan heeft om haar op te sporen. Zowel Petri als Groth spelen een uitstekende rol in dit drama over schuld en boete, angst voor het alleen zijn en het noodlot onder de bezielende regie van Lauterbach, die zijn eigen, helaas niet al te originele scenario schreef. Het camerawerk is van Roland Dressel. De passende muziek is van virtuoos Klaus Doldinger (DAS BOOT, de herkenningsmelodie van TATORT, enz.).

Tod eines Callgirls

1997 |

Duitsland 1997. Erwin Keusch. Met o.a. Katharina Müller-Elmau, Paul Faßnacht en Jenny Gröllmann.

Ulrike (Petri) heeft gezeten en ze is nu weer vrij. Ze zweert nooit over haar verleden te praten en bijgevolg (dat vindt ze logisch) ook niet over de toekomst. In het gebouw, waar zij woont, kent ze niemand. Ze krijgt een nieuwe buurman, Sigs (Groth), die juist na een langdurig huwelijk gebroken heeft met zijn vrouw (Waligura). Ook Sigs heeft er geen behoefte aan om over het verleden te spreken, maar hij heeft geen reden om het per se te verbergen. Deze twee mensen zijn eenzaam, ze maken kennis en krijgen een relatie, die in de eerste plaats om seksuele genegenheid draait. Uiteraard wordt Sigs nieuwsgierig naar Ulrike`s verleden, maar als hij te dicht nadert, verdwijnt zij. Dan ontdekken zij dat ze niet meer zonder elkaar kunnen. Ulrike is achteraf blij dat Sigs alle moeite gedaan heeft om haar op te sporen. Zowel Petri als Groth spelen een uitstekende rol in dit drama over schuld en boete, angst voor het alleen zijn en het noodlot onder de bezielende regie van Lauterbach, die zijn eigen, helaas niet al te originele scenario schreef. Het camerawerk is van Roland Dressel. De passende muziek is van virtuoos Klaus Doldinger (DAS BOOT, de herkenningsmelodie van TATORT, enz.).

Tatort - Der Tod spielt mit

1997 | Mysterie

Duitsland 1997. Mysterie van Peter Vogel. Met o.a. Peter Sodann, Bernd Michael Lade, Joachim-Paul Assböck, Hendrik Duryn en Eduard Burza.

De eigenaar van een Imbiss in Dresden is omgekomen in een brand die aangestoken werd door enkele gemaskerde kerels. Kommissar Bruno Ehrlicher (Sodann) vermoedt dat de man geweigerd had zich te laten afpersen omdat hij geen beschermingsheffing wilde betalen. Bachmann (Seiffert), de broer van het slachtoffer en mede-eigenaar van het kraampje weigert mee te werken aan het onderzoek. Het duurt niet lang voordat een tweede slachtoffer valt en zelfs een derde... Het is best aardig het commissarissenduo Ehrlicher en Kain (Lade) aan het werk te zien. Met drie moorden is dit een behoorlijk ingewikkelde zaak. Krimifans komen aan hun trekken, want onverwachte wendingen zorgen voor heel wat spanning en je blijft nieuwsgierig hoe het verder gaat en tenslotte zal aflopen. Een aangename verrassing is jonge Angerer als de schuwe en kwetsbare Karin. Het aardige scenario is van Christian Limmer. Het camerawerk is van Jürgen Heimlich. Vijftiende zaak van Ehrlicher. Aflevering 366.

Saskia - Schwanger zum Sex gezwungen

1997 |

Duitsland 1997. Erwin Keusch. Met o.a. Christian Wittmann, Rita Lengyel en Jenny Gröllmann.

De eigenaar van een Imbiss in Dresden is omgekomen in een brand die aangestoken werd door enkele gemaskerde kerels. Kommissar Bruno Ehrlicher (Sodann) vermoedt dat de man geweigerd had zich te laten afpersen omdat hij geen beschermingsheffing wilde betalen. Bachmann (Seiffert), de broer van het slachtoffer en mede-eigenaar van het kraampje weigert mee te werken aan het onderzoek. Het duurt niet lang voordat een tweede slachtoffer valt en zelfs een derde... Het is best aardig het commissarissenduo Ehrlicher en Kain (Lade) aan het werk te zien. Met drie moorden is dit een behoorlijk ingewikkelde zaak. Krimifans komen aan hun trekken, want onverwachte wendingen zorgen voor heel wat spanning en je blijft nieuwsgierig hoe het verder gaat en tenslotte zal aflopen. Een aangename verrassing is jonge Angerer als de schuwe en kwetsbare Karin. Het aardige scenario is van Christian Limmer. Het camerawerk is van Jürgen Heimlich. Vijftiende zaak van Ehrlicher. Aflevering 366.

Mord für eine Schlagzeile

1996 | Thriller

Duitsland 1996. Thriller van Ulrich Stark. Met o.a. Oliver Stritzel, Richy Müller en Jenny Gröllmann.

De eigenaar van een Imbiss in Dresden is omgekomen in een brand die aangestoken werd door enkele gemaskerde kerels. Kommissar Bruno Ehrlicher (Sodann) vermoedt dat de man geweigerd had zich te laten afpersen omdat hij geen beschermingsheffing wilde betalen. Bachmann (Seiffert), de broer van het slachtoffer en mede-eigenaar van het kraampje weigert mee te werken aan het onderzoek. Het duurt niet lang voordat een tweede slachtoffer valt en zelfs een derde... Het is best aardig het commissarissenduo Ehrlicher en Kain (Lade) aan het werk te zien. Met drie moorden is dit een behoorlijk ingewikkelde zaak. Krimifans komen aan hun trekken, want onverwachte wendingen zorgen voor heel wat spanning en je blijft nieuwsgierig hoe het verder gaat en tenslotte zal aflopen. Een aangename verrassing is jonge Angerer als de schuwe en kwetsbare Karin. Het aardige scenario is van Christian Limmer. Het camerawerk is van Jürgen Heimlich. Vijftiende zaak van Ehrlicher. Aflevering 366.

Liebe auf Abwegen

1996 |

Duitsland 1996. Peter Fratscher. Met o.a. Pascal Breuer, Christian Wittmann en Jenny Gröllmann.

De eigenaar van een Imbiss in Dresden is omgekomen in een brand die aangestoken werd door enkele gemaskerde kerels. Kommissar Bruno Ehrlicher (Sodann) vermoedt dat de man geweigerd had zich te laten afpersen omdat hij geen beschermingsheffing wilde betalen. Bachmann (Seiffert), de broer van het slachtoffer en mede-eigenaar van het kraampje weigert mee te werken aan het onderzoek. Het duurt niet lang voordat een tweede slachtoffer valt en zelfs een derde... Het is best aardig het commissarissenduo Ehrlicher en Kain (Lade) aan het werk te zien. Met drie moorden is dit een behoorlijk ingewikkelde zaak. Krimifans komen aan hun trekken, want onverwachte wendingen zorgen voor heel wat spanning en je blijft nieuwsgierig hoe het verder gaat en tenslotte zal aflopen. Een aangename verrassing is jonge Angerer als de schuwe en kwetsbare Karin. Het aardige scenario is van Christian Limmer. Het camerawerk is van Jürgen Heimlich. Vijftiende zaak van Ehrlicher. Aflevering 366.

Hurengeschäfte

1996 |

Duitsland 1996. Frank Guthke. Met o.a. Inka Calvi, Gudo Hoegel, Jenny Gröllmann, Inka Calvi en Gudo Hoegel.

De eigenaar van een Imbiss in Dresden is omgekomen in een brand die aangestoken werd door enkele gemaskerde kerels. Kommissar Bruno Ehrlicher (Sodann) vermoedt dat de man geweigerd had zich te laten afpersen omdat hij geen beschermingsheffing wilde betalen. Bachmann (Seiffert), de broer van het slachtoffer en mede-eigenaar van het kraampje weigert mee te werken aan het onderzoek. Het duurt niet lang voordat een tweede slachtoffer valt en zelfs een derde... Het is best aardig het commissarissenduo Ehrlicher en Kain (Lade) aan het werk te zien. Met drie moorden is dit een behoorlijk ingewikkelde zaak. Krimifans komen aan hun trekken, want onverwachte wendingen zorgen voor heel wat spanning en je blijft nieuwsgierig hoe het verder gaat en tenslotte zal aflopen. Een aangename verrassing is jonge Angerer als de schuwe en kwetsbare Karin. Het aardige scenario is van Christian Limmer. Het camerawerk is van Jürgen Heimlich. Vijftiende zaak van Ehrlicher. Aflevering 366.

Hilfe, lasst mich leben!

1996 | Drama

Duitsland 1996. Drama van Frank Guthke. Met o.a. Edgar Selge, Nikolas Lansky en Jenny Gröllmann.

De eigenaar van een Imbiss in Dresden is omgekomen in een brand die aangestoken werd door enkele gemaskerde kerels. Kommissar Bruno Ehrlicher (Sodann) vermoedt dat de man geweigerd had zich te laten afpersen omdat hij geen beschermingsheffing wilde betalen. Bachmann (Seiffert), de broer van het slachtoffer en mede-eigenaar van het kraampje weigert mee te werken aan het onderzoek. Het duurt niet lang voordat een tweede slachtoffer valt en zelfs een derde... Het is best aardig het commissarissenduo Ehrlicher en Kain (Lade) aan het werk te zien. Met drie moorden is dit een behoorlijk ingewikkelde zaak. Krimifans komen aan hun trekken, want onverwachte wendingen zorgen voor heel wat spanning en je blijft nieuwsgierig hoe het verder gaat en tenslotte zal aflopen. Een aangename verrassing is jonge Angerer als de schuwe en kwetsbare Karin. Het aardige scenario is van Christian Limmer. Het camerawerk is van Jürgen Heimlich. Vijftiende zaak van Ehrlicher. Aflevering 366.

Der Killer im Nachtexpress

1996 |

Duitsland 1996. Ulrich Stark. Met o.a. Christian Wittmann, Rita Lengyel en Jenny Gröllmann.

De eigenaar van een Imbiss in Dresden is omgekomen in een brand die aangestoken werd door enkele gemaskerde kerels. Kommissar Bruno Ehrlicher (Sodann) vermoedt dat de man geweigerd had zich te laten afpersen omdat hij geen beschermingsheffing wilde betalen. Bachmann (Seiffert), de broer van het slachtoffer en mede-eigenaar van het kraampje weigert mee te werken aan het onderzoek. Het duurt niet lang voordat een tweede slachtoffer valt en zelfs een derde... Het is best aardig het commissarissenduo Ehrlicher en Kain (Lade) aan het werk te zien. Met drie moorden is dit een behoorlijk ingewikkelde zaak. Krimifans komen aan hun trekken, want onverwachte wendingen zorgen voor heel wat spanning en je blijft nieuwsgierig hoe het verder gaat en tenslotte zal aflopen. Een aangename verrassing is jonge Angerer als de schuwe en kwetsbare Karin. Het aardige scenario is van Christian Limmer. Het camerawerk is van Jürgen Heimlich. Vijftiende zaak van Ehrlicher. Aflevering 366.

Zu Fuß und ohne Geld

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Werner Masten. Met o.a. Robert Atzorn, Sabine Vitua, Jenny Gröllmann, Dietrich Mattausch en Horst Weinheimer.

Gebaseerd op het waar gebeurde reisverslag van de journalist Michael Holzach, die zijn huis, zijn vaste inkomen en zijn auto achter zich liet om te voet met zijn hond door Duitsland te trekken. Zijn optekeningen, getiteld Deutschland umsonst werden een bestseller rond 1980. Er bestonden in 1983 vastomlijnde plannen om zijn boek te verfilmen, maar die werden getorpedeerd door een tragedie: Holzach, die zichzelf zou spelen, sprong tijdens de voorbereidingen zijn hond achterna, die in een snelstromende rivier was terechtgekomen, en verdronk. Meer dan tien jaar later werd opnieuw gedacht over een filmbewerking in de vorm van een vierdelige miniserie. Atzorn, inclusief pruik, in de huid van Holzach, maar onder het personage van Waldhoff en met een andere titel, waarschijnlijk omdat men met de erven niet tot overeenstemming kon komen over de volledige filmrechten. Het resultaat: een interessante Duitse roadmovie over een sociaal bewogen journalist-op-pad die met humor, poëzie, woede en ontgoocheling de gelatenheid van zijn landgenoten keurt op hun menselijkheid. Het scenario is van Herbert Lichtenfeld, die naam maakte met de zeer successvolle soapserie Schwarzwaldklinik.

Mord im Schlachthof

1995 |

Duitsland 1995. Ulrich Stark. Met o.a. Michael Hoffman, Alexander Wachholz en Jenny Gröllmann.

Gebaseerd op het waar gebeurde reisverslag van de journalist Michael Holzach, die zijn huis, zijn vaste inkomen en zijn auto achter zich liet om te voet met zijn hond door Duitsland te trekken. Zijn optekeningen, getiteld Deutschland umsonst werden een bestseller rond 1980. Er bestonden in 1983 vastomlijnde plannen om zijn boek te verfilmen, maar die werden getorpedeerd door een tragedie: Holzach, die zichzelf zou spelen, sprong tijdens de voorbereidingen zijn hond achterna, die in een snelstromende rivier was terechtgekomen, en verdronk. Meer dan tien jaar later werd opnieuw gedacht over een filmbewerking in de vorm van een vierdelige miniserie. Atzorn, inclusief pruik, in de huid van Holzach, maar onder het personage van Waldhoff en met een andere titel, waarschijnlijk omdat men met de erven niet tot overeenstemming kon komen over de volledige filmrechten. Het resultaat: een interessante Duitse roadmovie over een sociaal bewogen journalist-op-pad die met humor, poëzie, woede en ontgoocheling de gelatenheid van zijn landgenoten keurt op hun menselijkheid. Het scenario is van Herbert Lichtenfeld, die naam maakte met de zeer successvolle soapserie Schwarzwaldklinik.

Tatort - Ein Wodka zu viel

1994 | Mysterie

Duitsland 1994. Mysterie van Werner Masten. Met o.a. Manfred Krug, Charles Brauer, Mark Keller, Ulrich Faulhaber en Regimantas Adimaitis.

De 21ste zaak van Paul Stoever (Krug) gaat over de infiltratie in zijn gebied - Hamburg - van de Russische maffia uit Sint Petersburg na het vallen van de Muur van Berlijn. Een Russische smeris die undercover in de hanzestad een grote smokkelzaak onderzocht, wordt vermoord en Stoever ontwaakt na een turbulent feest met een naakte, dode vrouw in bed. Hoewel hij op non-actief gesteld wordt, snuffelt Stoever verder en ontdekt sporen die leiden naar schurken die lid waren van de KGB, die sedert het afschaffen van het communisme niet meer bestaat. Om het geval op te lossen gaat Stoever in zijn eentje, onbewapend en incognito naar het voormalige Leningrad. Het scenario van Dieter Hirschberg is actueel voor zijn tijd en Krug kan niet stuk. Aflevering 288.

Wer zweimal lügt

1993 | Komedie

Duitsland/Oostenrijk 1993. Komedie van Bertram von Boxberg. Met o.a. Walter Buschhoff, Ursula Karusseit, Albert Hetterle, Reiner Heise en Jenny Gröllmann.

Krasse boekhandelaar Buschhoff neemt de identiteit aan van een gepensioneerde rechter en komt in die hoedanigheid terecht in voormalig Oost-Duitsland waar overheidsdienaren in ruste tekorten opvullen. Hij wordt bijgestaan door de kittige Karusseit, de huishoudster van de voorzitter van het Frankfortse stadsraad, die ooit met haar werkgever had willen trouwen als die haar niet had laten zitten. Het onechte paar speelt een aardig spelletje blufpoker, waarmee ze kunnen doorgaan omdat hun collega's uit de ex-DDR ook het nodige te verbergen hebben. Een vermakelijke, ironische kijk op Duits-Duitse aangelegenheden. Tweede film van tv-wonderkind Von Boxberg, die een idee van Hartmut Hülsbeck omwerkte voor de Beierse omroep BR en de ORF bereid vond te participeren.

Polizeiruf 110: Flüssige Waffe

1988 | Misdaad, Thriller

DDDE/Duitsland 1988. Misdaad van Helmut Krätzig. Met o.a. Klaus Gendries, Jörg Hengstler, Jenny Gröllmann, Renate Reinecke en Angelika Perdelwitz.

In het weinig spirituele rijk van Erich Honecker konden zijn onderdanen nauwelijks iets kopen. De winkels waren echter goed gevuld met allerlei vormen van vuurwater die je voor een prikkie tegen de waardeloze Ostmarken kon verkrijgen. Alcoholisme vormde dan ook een groot probleem in de troosteloze arbeidersrepubliek. Monteur Kegel (M[KA3]uhe), een slanke jongeman, is genezen van de drankzucht. Marlies (Gr[KA3]ollmann), een jonge sociaal voelende vrouw, wil het wel met hem proberen en samen hokken ze in een flatje. Doch ex-gevangenismaat Wiesmeier (H[KA3]ubchen) komt langs op het werk, en vraagt hem een sleutel na te maken, waarvoor hij hem vorstelijk beloont: achthonderd mark. Kegel voelt zich bedreigd en besluit naar de Vopo te gaan. Hauptmann Reger (Gendries) hoort Kegel aan, maar zo`n hoog bedrag voor een sleutel is op zichzelf geen strafbare zaak. Opgelucht gaat Kegel naar Marlies en ze gaan samen naar het brandweerbal, waar hij knappe Dorothee (Reinecke) ontmoet, die een drankprobleem heeft. Kegel wordt naar buiten gelokt en door twee handlangers van Wiesmeier onder dwang volgegoten met drank. Wiesmeier wil hem inzetten voor een kunstdiefstal in een kerk. Marlies gaat naar de politie, die belooft Kegel te zoeken. Stomdronken wordt Kegel opgepakt door Hauptmann Reger en Unterleutnant Becker (Hengstler). Zo komt de Vopo achter de geplande inbraak in de kerk, die door Dorothee gepleegd had moeten worden. In de finale verkaart Marlies Kegel, die met een zware alcoholvergiftiging in een ziekenhuis is opgenomen, andermaal de liefde en belooft hem opnieuw uit het slop te halen. Het rommelige, simplistische scenario is van regisseur Krätzig. De spelprestaties zijn nogal amateuristisch. Aflevering 124.

Polizeiruf 110: Unheil aus der Flasche

1987 | Misdaad, Thriller

DDDE 1987. Misdaad van Helmut Krätzig. Met o.a. Peter Borgelt, Jörg Hengstler, Jenny Gröllmann, Jürgen Reuter en Barbara Schnitzler.

Frau Henrich (Gr[KA3]ollmann) is gescheiden en moeder van twee kinderen. De jongste Holger (Haverland) is twaalf en wordt aan haar toegewezen. Henrich, die tolk van haar beroep is, is alcoholiste, maar het is al een tijdje gelukt om van de fles af te blijven. Als ze hoort dat haar ex (Reuter) gaat hertrouwen, vervliegt al haar hoop op een eventuele toekomstige hereniging. Nu kan ze de situatie niet meer bolwerken en begint ze weer te drinken. Holger gaat uit stelen om zijn moeder cadeaus te kunnen geven en krijgt daarbij hulp van lui die uitsluitend van hem willen profiteren. Als er bij een inbraak in een winkel iets misgaat, wordt Holger in elkaar getimmerd en raakt hij zwaar gewond. De politie die erbij geroepen is, ondervraagt hem, maar Holger wil niet praten. Hauptman Fuchs (Borgelt) en Unterleutnant Becker (Hengstler) zetten een val om de zaak te klaren. Het scenario van regisseur Krätzig behandelt de problemen van echtscheiding, de vrijwel ongeneesbare alcoholverslaving en de kleine misdaad, die uit de hand kan lopen. De kijker moest van het DDR-regime leren dat je zó beter niet door het leven kan gaan. Dat lijkt ons nogal wiedes, maar de maatschappij van Honecker c.s. was nu niet bepaald hulpvaardig en bood geen alternatieven en begon een jaar later af te brokkelen, de Muur van Berlijn viel en de DDR hield op te bestaan, omdat de mensen het zat waren. Na een schijnproces mocht de aan kanker lijdende Erich Honecker in Chili sterven, waar zijn vrouw hem lang overleefde en in verontwaardiging doorging heilig te geloven in hun idealen. Het camerawerk is van Wolfram Beyer. Aflevering 111.

Hälfte des Lebens

1985 | Biografie, Historische film

Duitsland 1985. Biografie van Hermann Zschoche en Herrmann Zschoche. Met o.a. Swetlana Schönfeld, Jenny Gröllmann, Ulrich Mühe, Michael Gwisdek en Christine Harbort.

Een 'biopic' over de 'poète maudit' Friedrich Hölderlin. Scenarioschrijfster Christa Kozik en regisseur Herrman Zschoche concentreren zich op zijn ongelukkige liefde voor Susette, de vrouw van bankier Gontard. Enkele jaren lang was Hölderlin hun huisonderwijzer en toen hij werd ontslagen kreeg hij een zenuwinzinking. De film eindigt als hij in 1806 in een gesticht wordt opgenomen, waar hij 36 jaar zou blijven. Een conventionele bewerking van een literaire legende met indrukwekkend spel van Mühe. Het camerawerk is van Günther Jaeuthe, die ook de muziek schreef.

Polizeiruf 110: Draußen am See

1984 | Misdaad, Thriller

DDDE/Duitsland 1984. Misdaad van Helmut Krätzig. Met o.a. Jürgen Frohriep, Holger Franke, Peter Reusse, Jenny Gröllmann en Michèle Marian.

Ralf Bohnke (Reusse) schrijft non-fiction boeken. Zijn vrouw Marianne (Gr[KA3]ollmann) gebruikt hij als voetveeg, secretaresse en bliksemafleider als hij moet uitrazen, terwijl zij soms de kostwinner is. Ralf heeft een oogje op zijn charmante redactrice Marlies Schmauch (Marian) op de uitgeverij. Hij hoopt bij een boottocht op de Oostzee vanuit Warnem[KA3]unde Marlies te kunnen versieren, maar er gebeurt een noodlottig ongeluk. Terwijl Ralf hoopt dat Marianne hem uit de penarie zal redden, wordt Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) erbij geroepen om het ongeval te onderzoeken. Het scenario is als gebruikelijk van regisseur Krätzig. Aflevering 92.

Polizeiruf 110: Die Spur des 13. Apostel

1983 | Misdaad

DDDE 1983. Misdaad van Jörg Wilbrandt. Met o.a. Peter Borgelt, Sigrid Göhler, Hartmuth Tietz, Günter Naumann en Klaus Hecke.

Met de regelmaat van de klok verdwijnen er in een bepaald gebied kostbare, antieke kerkelijke kunstvoorwerpen. Soms worden ze vervangen door imitatie. Een en ander brengt Vera Arndt en haar baas Hauptmann Fuchs (Borgelt) op het spoor van restaurateur Hubert Arlot (Naumann). Weinig kijkers in de DDR waren geïnteresseerd hoe Wolfgang Held, die het scenario schreef, Hauptmann Fuchs en Leutnant Arndt tot helden maakte. Van de POLIZEIRUF-fans liet ruim een kwart het afweten. Aflevering 83.

Der Staatsanwalt hat das Wort: Hoffnung fr Anna

1982 |

1982. Vera Loebner. Met o.a. Jürgen Heinrich, Barbara Dittus en Jenny Gröllmann.

Met de regelmaat van de klok verdwijnen er in een bepaald gebied kostbare, antieke kerkelijke kunstvoorwerpen. Soms worden ze vervangen door imitatie. Een en ander brengt Vera Arndt en haar baas Hauptmann Fuchs (Borgelt) op het spoor van restaurateur Hubert Arlot (Naumann). Weinig kijkers in de DDR waren geïnteresseerd hoe Wolfgang Held, die het scenario schreef, Hauptmann Fuchs en Leutnant Arndt tot helden maakte. Van de POLIZEIRUF-fans liet ruim een kwart het afweten. Aflevering 83.

Dein unbekannter Bruder

1981 | Drama, Oorlogsfilm

DDDE 1981. Drama van Ulrich Weiss. Met o.a. Uwe Kockisch, Jenny Gröllmann en Michael Gwisdek.

Een jonge man zit enige tijd in een concentratiekamp. Na zijn vrijlating zoekt hij aansluiting bij het verzet. Onzekerheid en angst leggen een grote druk op hem.

Polizeiruf 110: Bonnys Blues

1978 | Misdaad

DDDE 1978. Misdaad van Peter Vogel. Met o.a. Jürgen Frohriep, Werner Tietze, Kurt Goldstein, Jenny Gröllmann en Barbara Schnitzler.

Deze indertijd bij zijn tv-premi[KA2]ere dicht bekeken uitzending moet het niet zozeer hebben van het `geweldige` scenario van C.U. Wiesner en Eberhard G[KA3]orner, maar van het tamelijk interessante tijdsbeeld dat men verschaft van de `moderne` jeugd in een totalitaire staat, die overmatig alcohol drinkt, rookt, muciseert en de indruk wekt te lui te zijn om te werken. Glazenwasser Bohnenstein (Goldstein) heeft talent als zanger maar zijn vaste vriendin, de lieve Annemarie (Gr[KA3]ollmann), een receptioniste in een `modern` hotel (en moeder van een joch), is er tegen dat hij dit ontwikkelt in een jazzgroepje. Hip geklede muzieklerares Christa Schneider (Schnitzler) gelooft in Bonny (Bohnensteins bijnaam), maar dan wordt hij vermoord of was het doodslag? Was het Annemarie`s vader, een pianist in ruste, of niet? Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) pluist heel kalmpjes de zaak uit - het gaat tenslotte om moord. Interessant beeld van de langharige jeugd in Honeckerland en wat men daar onder rock en folk verstond. De jeugd, die nogal bejaard lijkt, maakt amateuristische tamme muziek tussen de ruïnes van huizen die kennelijk sedert de bombardementen van WO II nog steeds niet opgeruimd zijn. Frohriep loopt er als een oppermachtige partijbons tussendoor. Voor een keer is het in deze film niet ijskoud, want men is veel in de open lucht. Aflevering 52.

Die Flucht

1977 | Drama, Thriller

DDDE 1977. Drama van Roland Gräf. Met o.a. Armin Müller-Stahl, Jenny Gröllmann, Rolf Hoppe, Erika Pelikowsky en Wilhelm Koch-Hooge.

Communistenpropaganda van de onbedoeld curieuze soort. Wanneer de in de DDR werkende dr Schmith geen financiële steun krijgt voor een onderzoek naar kindersterfte bereidt hij met een West-Duitse organisatie zijn vlucht naar de vrije wereld voor. Dan wordt Schmith echter verliefd op collega Katharina en krijgt te elfder ure toch nog het groene licht voor zijn project. Probleem: zijn vluchtvoorbereiders zijn van de weeromstuit niet gecharmeerd. Eerste DEFA-productie over taboethema in totalitaire territoria is tevens de laatste Oost-Duitse filmrol van Mueller-Stahl vóór diens emigratie naar West-Berlijn in 1980.

Ich war neunzehn

1967 | Oorlogsfilm

DDDE 1967. Oorlogsfilm van Konrad Wolf. Met o.a. Jaecki Schwarz, Galina Polskich, Vassili Livanov, Alexej Ejboshenko en Jenny Gröllmann.

Een zoon van Duitse ouders die in de jaren 1930-'40 naar Rusland waren geëmigreerd om aan het fascisme te ontsnappen, komt aan het eind van de oorlog terug in Duitsland als officier van het Rode Leger.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jenny Gröllmann op televisie komt.

Reageer