Michael Gerber

Acteur

Michael Gerber is acteur.
Er zijn 6 films gevonden.

Die Farben der Liebe

2004 | Romantiek, Komedie

Duitsland 2004. Romantiek van Zoltan Spirandelli. Met o.a. Katja Weitzenböck, Heio von Stetten, Rosemarie Fendel, Hansa Czypionka en Ursula Buschhorn.

Susanne gelooft haar ogen niet als partner Ulli haar voorstelt aan een kunstenaar die haar portret schilderen zal: oude bekende Markus Marberg. De twee waren niet de beste maatjes vroeger en aanvankelijk weigert Susanne de samenwerking.

Nicht ohne deine Liebe

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Sigi Rothemund. Met o.a. Robert Atzorn, Suzanne von Borsody, Heikko Deutschmann, Samira Bedewitz en Tamara Simunovic.

Bij de succesvolle effectenhandelaar Arthur Boysen (Atzorn) wordt de enge spierziekte ALS vastgesteld. Dat betekent, dat Arthur op den duur door verlammingsverschijnselen definitief geveld zal worden. Dr. Henrik Levi (Deutschmann), de specialist die Arthur behandelt, beschikt over een nog niet goedgekeurd medicament, dat het dodelijke proces in Arthurs zenuwstelsel zou kunnen omkeren. Als Levi experimenteert met deze nieuwe behandeling, loopt hij het risico een beroepsverbod te krijgen. Als Levi Arthurs vrouw Julia (Von Borsody) op het spreekuur krijgt, herkent hij in haar een geliefde uit zijn studententijd. Dit maakt alles heel gecompliceerd en de kijker, die geniet van de goede spelprestaties, vraagt zich vertwijfeld af of het nog wel goed komt met Arthur en zijn huwelijk. Het scenario is van Annette Simon en Gregor Adamczyk. Het camerawerk is van Dragan Rogulj.

Toter Mann

2002 | Thriller

Duitsland 2002. Thriller van Christian Petzold. Met o.a. Nina Hoss, André Hennicke, Sven Pippig, Heinrich Schmieder en Kathrin Angerer.

Tijdens de Duitse Televisie Awards werd Hennicke benoemd tot beste acteur en Petzold tot beste regisseur van het jaar voor hun werk aan Toter Mann. De film werd op tv zó positief ontvangen, dat de deur naar de bioscopen openging. En naar het filmfestival van Rotterdam, dat ook al Petzolds vorige film Die innere Sicherheit programmeerde. De trefzekere, rustige kaders waarin Petzold en cameraman Gruber de personages en het strak opgebouwde verhaal plaatsen, heeft een spannende onderstroom die doet denken aan het klassieke werk van Hitchcock. Hoss lijkt warempel op een blondine uit de Hitchcock-stal. Ze speelt Leyla, op wie advocaat Thomas (Hennicke) verliefd wordt. Voordat Thomas haar goed kan leren kennen, is ze verdwenen. Thomas zoekt stad en land af, vindt haar en doet een reeks interessante ontdekkingen. Puzzelstukjes van de plotlijnen vallen wonderbaarlijk mooi in elkaar, maar Petzold houdt het niet bij kunstmatig vlechtwerk dat na voltooiing meestal een onvoldaan gevoel achterlaat. Psychologie voert in Toter Mann de boventoon en de acteurs - ook Peppig als ex-gedetineerde - kunnen dat prima aan. Dat deze film vanwege het tv-format zo onopgesmukt oogt, werkt in het voordeel van het verhaal.

Lola + Bilidikid

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Kutlug Ataman. Met o.a. Gandi Mukli, Baki Davrak, Erdal Yildiz, Inge Keller en Michael Gerber.

Osman (Mete) is taxichauffeur in Berlijn. Hij is een Turk van de tweede generatie met ouderwetse opvattingen. Zo bestaat homoseksualiteit niet in zijn optiek, het is hooguit een nare ziekte. Zijn jongere, zeventien-jarige broer Murat (Davrak) moet ontmaagd worden en voor honderd mark (bijna vijftig euro) drijft Osman hem in de armen van een prostitu[KA1]ee, maar Murat zet het op een lopen. Osman heeft boze dromen; en met reden: een oudere broer (Mukli), waarvan het bestaan ontkend wordt, is travestiet, en heet nu Lola. Osman wil niet dat Murat zo wordt. Zijn boze droom komt uit als Lola een keer aanbelt als hij weg is. Zo komt Murat dan toch uit de kast en maakt kennis met Lola`s bonte wereldje. Lola`s vriend is Bilidikid (Yildiz), een leermacho, die wil dat Lola een seksoperatie ondergaat, zodat ze als een `normaal` stel kunnen leven, maar Lola wil niet. In hun kringetje - een homocabaret - beweegt zich de gecultiveerde architect Friedrich (Gerber), midden in de vijftig, volslagen gelukkig als chauffeur-minnaar van schandknaapje Iskender (Yilmaz) met een moeder die nog behoort tot het oude Duitsland uit de keizertijd. Lola eindigt tenslotte als lijk en de dader hoeft men niet ver te zoeken. Kutlug Ataman's film schetst een interessant beeld over - in dit geval - de Turkse gemeenschap, die op een eiland leeft te midden van - in dit geval - de moderne Duitse maatschappij en er zelf middeleeuwse opvattingen op na houdt. Het spel is mooi en de boodschap is duidelijk. Het scenario is van regisseur Kutlug Ataman. Het camerawerk is van Chris Squires. Een interessante film.

Inge, April und Mai

1993 | Romantiek, Drama

Duitsland 1993. Romantiek van Wolfgang Kohlhaase en Gabriele Denecke. Met o.a. Niels-Bruno Schmidt, Nadine Böttcher, Olivier Arendt, Jens Adler en Fabian Busch.

April 1945. De Russische legers naderen Berlijn. Het Dritte Reich zakt als een pudding in elkaar. Tegen deze achtergrond van oorlog, bommen en geweld ontstaat een prille liefde tussen Böttcher en Schmidt, een liefde zo zuiver dat zij zich als een lichtbaken in deze duistere periode aftekent. Poëtische film met een mager verhaaltje, maar een goede herschepping van de sfeer in het Duitsland op het ogenblik dat de oorlog ten einde is. Dit laatste deed destijds bij de release heel wat stof opwaaien, temeer daar scenarist/regisseur Kohlhaase, die zich op zijn eigen roman baseerde, voordien in Oost-Duitsland werkte voor de DEFA-studio's. Nostalgische bruin/gele fotografie van Igor Luther.

Die letzte Nacht zum Fürchten

1990 | Familiefilm, Fantasy

Duitsland 1990. Familiefilm van Bodo Schwarz. Met o.a. André Jautze, Susann Thiede, Michael Gerber, Wolfgang Dehler en Reinhard Michalke.

Karl die acht jaar is, is een Jantje Bang. Zijn moeder werkt bij de tv en heeft soms nachtdienst. Zo belandt Karl in een wild avontuur, waarbij spoken in de studio, een gauwdief en een gestolen koningskroon betrokken zijn. Hierdoor loopt de productie van een tv-programma groot gevaar. Karl moet zijn angst wel overwinnen om alles niet in het honderd te laten lopen. Aan het einde van de film is hij een Pietje Flink. Het goed bedoelde, zij het moraliserende scenario is van regisseur Schwarz en Anne Goßens. De film heeft als grote verdienste dat hij nog geen uur duurt, waardoor zelfs onrustige kinderen erin slagen op hun plaats te blijven zitten en er iets van op te steken. Het camerawerk is van Alfred Kirchner.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Michael Gerber op televisie komt.

Reageer