Jan Roelfs: art direction.
Er zijn 9 films gevonden.

Orlando

1992 | Fantasy, Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Italië​/​​Rusland​/​​Frankrijk​/​​Nederland 1992. Fantasy van Sally Potter. Met o.a. Tilda Swinton, Quentin Crisp, Jimmy Somerville, Billy Zane en John Wood.

Wanneer koningin Elizabeth I een jonge edelman opdraagt nooit oud te worden, dan gehoorzaamt hij: Orlando blijft eeuwenlang leven, tegen wisselende historische decors, en in verschillende verschijningen, ook als vrouw. De roman van Virginia Woolf inspireerde Sally Potter (The Party) tot een visueel beeldschoon, prikkelend drama over verandering en sekse-identiteit. Tilda Swinton, een actrice die vaker haar androgyne verschijning slim inzet, is de vanzelfsprekende keuze voor de dubbelrol. Een van de twee Oscarnominaties was voor het vermaarde production design-duo Jan Roelfs en Ben van Os.

Gattaca

1997 | Sciencefiction, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1997. Sciencefiction van Andrew Niccol. Met o.a. Ethan Hawke, Uma Thurman, Jude Law, Gore Vidal en Alan Arkin.

Slimme sf-film met uitstekende rollen van een interessant samengestelde cast en stemmige beelden van Slawomir Idziak (Dekalog). Vincent (Hawke) leeft in een maatschappij die alle waarde hecht aan DNA: degene die niet 'genetisch verbeterd' is, wordt geminacht. Vincent is zo'n In-Valid, maar ondanks zijn kansloosheid wil hij astronaut worden. Onder zijn motto 'There's no gene for fate' werkt hij zich een weg naar de astronauten-academie Gattaca, door de identiteit aan te nemen van een hoogbegaafde Valid genaamd Jerome (Law). Nu nog tijden lang aan de zware beveiliging ontkomen en tegelijk aan de hoogste fysieke en mentale eisen voldoen.

The Baby of Mâcon

1993 | Drama

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Nederland​/​​Duitsland 1993. Drama van Peter Greenaway. Met o.a. Jeff Nuttall, Anna Nieland, Frank Egerton, Graham Valentine en Jessica Hynes.

In Mâcon wordt in de 17e eeuw een kind onbevlekt ontvangen. Ormond, de zus van het kind, geeft zich uit voor de maagdelijke moeder van de wonderbaarlijke zuigeling. Wanneer zij ook nog eens Fiennes, de zoon van bisschop Stone probeert te verleiden, wordt haar heiligschennende bedriegerij door de roomse kerk gruwelijk bestraft. Geschreven door Greenaway, met veel barokke toestanden in de vorm van levende tableaus. Opgenomen in één grote set met publiek en vertolkers en een overdaad aan draperieën. Uitdagend, zwartgallig, voor de liefhebbers van Greenaway een pareltje, voor anderen vervelend en oeverloos lang. Greenaway zelf beweert dat dit een film is over historische en hedendaagse kinderexploitatie. Die boodschap zit dan mogelijk verscholen achter een van de vele gordijnen. Gedraaid in Panavision-breedbeeld en Dolby-sound. Scenario van regisseur Greenaway. Camerawerk van Sacha Vierny.

Prospero's Books

1991 | Experimenteel

Japan​/​​Nederland​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Italië​/​​Frankrijk 1991. Experimenteel van Peter Greenaway. Met o.a. John Gielgud, Michael Clark, Michel Blanc, Erland Josephson en Isabelle Pasco.

Het verhaal draait rond het thema van de obsessionele machtswellust van Greenaway die schrijft: 'Prospero, de almachtige tovenaar, uitvinder en manipulator van mensen, kan gemakkelijk geïnterpreteerd worden als een zelfportret van Shakespeare'.

De Zeven hoofdzonden

1990 | Fantasy

Nederland 1990. Fantasy van Frans Weisz. Met o.a. Bart Oomen, Maja van den Broecke, Lou Landré en Neville Tranter.

Het verhaal draait rond het thema van de obsessionele machtswellust van Greenaway die schrijft: 'Prospero, de almachtige tovenaar, uitvinder en manipulator van mensen, kan gemakkelijk geïnterpreteerd worden als een zelfportret van Shakespeare'.

Amazing Grace

1990 |

Nederland 1990. Ansuya Blom. Met o.a. Machteld van Buren, René Gluynne en Hanneke Vroegindeweij.

Het verhaal draait rond het thema van de obsessionele machtswellust van Greenaway die schrijft: 'Prospero, de almachtige tovenaar, uitvinder en manipulator van mensen, kan gemakkelijk geïnterpreteerd worden als een zelfportret van Shakespeare'.

Alissa in concert

1990 | Komedie, Muziek, Experimenteel

Nederland 1990. Komedie van Erik van Zuylen. Met o.a. Frances-Marie Uitti, Michael Matthews, Pim Lambeau, Johan Leysen en Jacques van Heijningen.

Experimentele film waarin de bekende celliste Uitti met haar onafscheidelijk instrument de wereld afzoekt naar haar minnaar, de Amerikaanse acteur Matthews, die vier rollen speelt. Ook Leysen speelt drie verschillende rolletjes en Lambeau is een soort ceremoniemeester. Maar de acteurs hebben het moeilijk om iets zinnnigs uit hun mond te krijgen. Gelukkig is er de fotografie van de jonge maar getalenteerde Argentijn Alejandro Agresti die met nerveuse camerahoeken van het ordinaire naar het fantastische of van het tragische naar het komische (?) wipt.

Laura Ley

1988 | Thriller, Drama

Nederland 1988. Thriller van Jenne Sipman. Met o.a. Hilde Van Mieghem, Tom Jansen, Miguel Stigter en Maurits Martijn.

Kamermeisje Van Mieghem versiert als een moderne Lorelei via de CB truckers. Zij wordt opgespeurd door een wethouder en een zendamateur. Als 'sociale achtergrond' moeten stakende vuilnismannen dienen met als cinematografische climax het leegkieperen van slachtafval in een keurig Hollands voortuintje. Een vervelende, weinig intelligente anti-thriller.

In de schaduw van de overwinning

1986 | Oorlogsfilm, Drama

Nederland 1986. Oorlogsfilm van Ate de Jong. Met o.a. Jeroen Krabbé, Edwin de Vries, Linda van Dyck, Marieke van der Pol en Rijk de Gooyer.

Krabbé, De Vries, Van Dyck, Rijk de Gooyer, daar zijn ze allemaal weer in de zoveelste Hollandse oorlogsfilm. Kunstenaar Krabbé krijgt de leiding over het verzet (en krijgt als stoere verzetsstrijder ook precies die dingen te doen die je in dit soort films van stoere verzetsstrijders mag verwachten), terwijl De Vries zijn grote denkraam heeft gericht op het redden van honderden joden. Heel af en toe spannend, maar meestal dus niet. In de beste momenten is te zien met welk talent Ate de Jong later zoveel geld verdiende in Hollywood (Highway to Hell, Drop Dead Fred).