Jim Gérald: cast.
Er zijn 19 films gevonden.

La Route Napoléon

1953 | Komedie

Frankrijk 1953. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Pierre Fresnay, Claude Laydu, Mireille Ozy, Henri Vilbert en René Génin.

Een publiciteitsman wil een vakantiereis organiseren volgens de route die Napoleon volgde na zijn vlucht van Elba. Omdat hem onderweg de toegang geweigerd wordt, pleegt hij geschiedvervalsing door de bevolking van een dorpje wat verderop in de waan te brengen dat Napoleon ooit in hun midden heeft verbleven. Deze op zich aardige en oorspronkelijke satire schiet zijn doel voorbij, omdat zowel de regisseur als de hoofdrollen de vereiste lichte aanpak missen.

L'affaire Maurizius

1953 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Madeleine Robinson, Eleonora Rossi-Drago, Berthe Bovy, Jane Faber en Claude Sylvain.

Een officier van justitie (Vanel) herziet een zaak na twintig jaar van een veroordeelde (G[KA1]elin) die levenslang kreeg wegens de moord op zijn vrouw. De man was achter de tralies beland - zoals achteraf blijkt - op vage aanwijzingen van een wetenschapper (Holbrook); de affaire was indertijd behandeld door zijn vader, die toen officier van justitie was. Het schandaal van een onschuldig veroordeelde op grond van een valse getuigenis en het dwalen van het rechtsgang is te groot voor een volledig eerherstel van de gevangene die te lang heeft gezeten en geen zin meer heeft in het leven. Het aardige thema van de film wordt volledig gehinderd door het algehele slechte spel, hoewel Vanel zijn best doet. Naar het boek van Jakob Wasserman, bewerkt door de regisseur zelf.

Et dix de der

1948 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1948. Misdaad van Robert Hennion. Met o.a. Denise Grey, Paulette Dubost, Maud Lamy, Georges Milton en Nic Vogel.

Een aardige puinhoop: misverstanden, internationale oplichters, de Franse en Amerikaanse politie en ook nog een verhaaltje over postzegels. Deze onbekende regisseur kon zijn thema niet aan en zijn film is dan ook een grote warboel. Eigenlijk is hij gemaakt om de toendertijd beroemde Milton een rol te geven. Meer een komedie dan een policier, vanwege de vertolking toch het aanzien waard.

Le Secret du Florida

1946 | Avonturenfilm, Komedie, Misdaad

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van Jacques Houssin. Met o.a. Lysiane Rey, Albert Préjean, Henri Guisol, Jim Gérald en Raphaël Patorni.

Politie-komedie die zich bij vergissing afspeelt aan boord van een jacht tijdens de vakantie van vier vrienden. De mensen weten niet wat hen overkomt (een zogenaamde politie-inspecteur is handelaar in verdovende middelen, een zogenaamde matroos is in het echt politie-inspecteur en de rest is in overeenstemming). Het kost veel moeite om er iets uit wijs te kunnen worden. Pretentieloos zoals al het werk van Houssin. Een amusante film.

L' Ennemi sans visage

1946 | Sciencefiction, Misdaad

Frankrijk 1946. Sciencefiction van Maurice Cammage en Robert-Paul Dagan. Met o.a. Louise Carletti, Jean Tissier, Frank Villard, André Fouché en Huguette Montréal.

Wheeler maakte een uitstekende bewerking van een detective van Stanislas-André Steeman. De regie van de film kan daar helaas niet aan tippen. Dit was de laatste film van Cammage die zich daarna terugtrok. Cammage mag dan niet altijd een slechte regisseur geweest zijn, de onbekende Dagan draagt absoluut niets bij. Wat rest is een grote aanstellerij-partij.

Boule de suif

1945 | Drama

Frankrijk 1945. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Micheline Presle, Louis Salou, Berthe Bovy, Roger Karl en Alfred Adam.

Een meisje van lichte zeden neemt in 1870 de diligence en wordt geminacht door haar medepassagiers, totdat ze het reisgezelschap redt van een Pruisische bezetter. Beroemd verhaal van Guy de Maupassant waarin voor het scenario ook elementen uit zijn Mlle Fifi zijn verwerkt, kreeg een ideale titelrol van Presle die in kleurrijke bravoure en aandoenlijkheid de film boven de middelmaat van regie en medespelers uittilt.

La Troisième Dalle

1941 | Misdaad

Frankrijk 1941. Misdaad van Michel Dulud. Met o.a. Jules Berry, Gisèle Parry, Milly Mathis, Lucie Duplex en Pauline Carton.

Om de dood van een kasteelheer in 1481 te onderzoeken en te verklaren gaat een historicus naar de plaats des onheils en treft diens nazaat vermoord aan. Politieonderzoek en de ontdekking van de schuldige zoals het hoort. Degelijk maar goedkoop gemaakt in het zogenaamde 'vrije' circuit door een onbekende regisseur. De film is het aanzien waard dankzij de goede rolbezetting; de sterke persoonlijkheid van Berry in de rol van de historicus steekt er bovenuit.

Mob 39

1940 | Documentaire, Historische film

Zwitserland 1940. Documentaire van Arthur Porchet. Met o.a. Jim Gérald, Jean Nello, Pauline Carton, Bab Wanny en Jean Hort.

Deze film, met een slechte montage en een waardeloze plot, is bijna een documentaire. De verdiensten en de uitstekende moraal van het Zwitserse leger aan de vooravond van WO II worden opgehemeld. Een gelegenheidsfilm waarin de kantine en het wachtlokaal een voorname plaats krijgen toebedeeld. Prima komediespelers als Carton kunnen deze ratjetoe niet redden. Werd destijds zo slecht door de kritiek ontvangen dat de auteurs besloten om een gepland tweede deel niet op te nemen: dat was de stem der wijsheid! Er bestaat een Duitse versie met Duitse acteurs. Ook bekend als SOUS LA CASQUE! en MOBILISATION 39.

Macao, l'enfer du jeu

1939 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1939. Avonturenfilm van Jean Delannoy. Met o.a. Erich von Stroheim, Mireille Balin, Sessue Hayakawa, Roland Toutain en Louise Carletti.

Een journalist stelt een onderzoek in naar wapensmokkel in Macao. Een respectabele Chinese bankier blijkt de voornaamste handelaar die de avonturier in problemen brengt omdat hij alleen contant levert, terwijl deze het geld van zijn opdrachtgever vergokt heeft. Deze voor de ontstaansperiode typisch exotische misdaadfilm - naar een roman van Maurice Dekobra in dit soort gespecialiseerd - overtuigt in geen van de dramatische verwikkelingen, maar heeft de charme van zijn eigen tijd, sfeervolle fotografie en een interessante rolbezetting om de aandacht niettemin geboeid te houden.

L'or du Cristobal

1939 | Avonturenfilm

Frankrijk 1939. Avonturenfilm van Jacques Becker en Jean Stelli. Met o.a. Albert Préjean, Charles Vanel, Dita Parlo, Conchita Montenegro en Jim Gérald.

Reeks avonturen op zuidelijke zee[KA3]en naar de succesvolle gelijknamige roman van vechtersbaas T. Stertevens (1936) over heldendaden van avonturiers en vrijbuiters uit de geschiedenis, op basis van een flodderig scenario. Vanwege produktieproblemen verliet Becker de set halverwege de opnamen, en de onbekende regisseur Stelli heeft er vervolgens een rommeltje van gemaakt. De lengte van de film komt de exploiteerbaarheid niet ten goede, wat betreurenswaardig is omdat Nicolas Hayers camerawerk en het acteerwerk een beter lot verdienen!

L'or dans la montagne

1939 | Drama

Zwitserland 1939. Drama van Max Haufler. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Suzy Prim, Alerme, Janine Crispin en Alexandre Rignault.

De vrijbuiter Farinet spot met de regering en de politie, maar de bergen zijn z'n vrienden. De roman van Charles Ferdinand Ramuz, Farinet ou la fausse monnaie, biedt vele mogelijkheden voor een boeiende film, die hier niet zijn benut. De regie heeft te veel vertrouwd op het, overigens briljante, spel van Barrault en zich praktisch alleen daarop geconcentreerd. Duitse titel: FARINET ODER DAS FALSCHE GELD.

Trois artilleurs en vadrouille

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van René Pujol. Met o.a. Pierre Larquey, Paul Azaïs, Roland Toutain, Marguerite Pierry en Marcel Simon.

De komische, typisch Franse, serie TROIS ARTILLEURS (twee jaar later zouden de drie artillerie-soldaten andere 'geneugten' leren kennen) was een aanzienlijk succes. Hier moet één van de drie een fortuin vergaren alvorens te mogen trouwen en de anderen helpen hem daarbij. Niet al te geraffineerde humor.

Mister Flow

1936 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1936. Komedie van Robert Siodmak. Met o.a. Edwige Feuillère, Fernand Gravey, Louis Jouvet, Wladimir Sokoloff en Jean Périer.

Een gentleman-inbreker is voor een klein vergrijp gearresteerd en probeert vanuit de cel zijn onwetende advocaat zijn zaakjes te laten voortzetten. Ook zijn geraffineerde maîtresse doet haar invloed gelden tot ze echt verliefd op de advocaat wordt. Beroemde namen voor een lichtgewicht misdaadkomedie, met vooral Feuillère als een amusante vamp.

Le Roi des Champs-Elysées

1934 | Komedie

Frankrijk 1934. Komedie van Max Nosseck. Met o.a. Buster Keaton, Madeleine Guitty, Paulette Dubost, Jim Gérald en Colette Darfeuil.

Door zijn zwijgzame verlegenheid belandt een man zijns ondanks in de meest onverwachte situaties, als toneelspeler en als hoofd van een gangsterbende, maar hij weet zich door datzelfde flegma er ook weer uit te redden. Een Franse film met de door Hollywood uitgerangeerde Keaton wiens vooral mimische humor zich goed blijkt te laten overplaatsen. Zijn onverstoorbaarheid contrasteert aangenaam met de drukdoenerij van zijn medespelers in deze vlotte, maar middelmatige komedie.

Toto

1933 | Komedie

Frankrijk 1933. Komedie van Jacques Tourneur. Met o.a. Albert Préjean, Renée Saint-Cyr, Jim Gérald, Robert Goupil en Félix Oudart.

De derde lange speelfilm van Tourneur. Hij erkende zelf dat TOTO het niveau van het broddelwerk niet ontstijgt. Hij kon niet goed met dit erg groffe scenario overweg, het nadrukkelijk dolkomische genre past helemaal niet bij hem. De acteurs sloven zich naar hartelust uit. Het scenario is van Hermann Kosterlitz. Het camerawerk is van Raymond Agnel Colas.

Le testament du docteur Mabuse

1933 | Horror, Thriller

Frankrijk 1933. Horror van Fritz Lang en René Sti. Met o.a. Rudolf Klein-Rogge, Otto Wernicke, Oscar Beregi sr, Theodor Loos en Monique Rolland.

De Franse versie van de derde Mabuse-film, een meesterwerk. Hij werd in Duitsland gedraaid. De hoofdrollen zijn dezelfden als in de Duitse versie, maar de bijrollen worden bezet door Fransen. Lang werd geassisteerd door Sti als co-regisseur, die het scenario van Thea von Harbou omzette naar het Frans en ook de dialogen schreef. De fotografie was evenals bij de Duitse film, die een jaar eerder (1932) gedraaid werd, in handen van Fritz Arno Wagner en Karl Vass. De première van de Duitse versie werd in maart 1933 - na de machtsovername door de nazi's - verboden en kwam pas in mei van dat jaar in Oostenrijk voor het eerst in de bioscopen. Officieel is de Franse versie bijna een half uur korter dan de Duitse, maar er circuleren ook films die bijna even lang zijn.

Le Chant du marin

1931 | Komedie, Musical

Frankrijk 1931. Komedie van Carmine Gallone. Met o.a. Albert Préjean, Lolita Benavente, Marthe Mussine, Jim Gérald en Sylvette Fillacier.

Een stel bevriende matrozen pikt elkaars vriendinnen af in de verschillende havens. Bij hun terugkeer in Marseille hebben ze redenen om aan de trouw van hun echtgenotes te twijfelen, maar dat mag de pret niet drukken. Deze vroege, muzikale zeemanskomedie leent wel de acteurs en de componist van Ren[KA1]e Clair, maar niet diens elegante vormgeving. Het clich[KA1]e van `in ieder stadje een ander schatje` wordt echter met spontane vrolijkheid opgedist. Het scenario is van (de latere regisseur) Henri Decoin.

Les deux timides

1928 | Komedie, Romantiek, Drama

Frankrijk 1928. Komedie van René Clair. Met o.a. Véra Flory, Maurice de Féraudy, Pierre Batcheff, Jim Gérald en Anna Lefeuvrier.

Clair werkte voor het eerst samen met Eug[KA2]ene Labiche voor de film UN CHAPEAU DE PAILLE D`ITALIE (1927), die als een van zijn meesterwerken wordt beschouwd. Voor deze film besloten zij weer samen te werken door Labiche`s gelijknamige toneelstuk (waaraan Marc Michel had meegeschreven) te bewerken voor het cellulo[KA3]id. Verlegen advocaat Fremissin (Batcheff) verdedigt opvliegende Garadoux (G[KA1]erald), die ervan beschuldigd wordt zijn echtgenote mishandeld te hebben, maar het briljante pleidooi van de verdediger zakt als een pudding in elkaar op het moment dat er een muis de rechtszaal binnenritst. Bij gevolg krijgt Garadoux twee jaar. Als Garadoux weer vrij is, worden hij en Fremissin verliefd op de lieve C[KA1]ecile Thibandier (Flory). Alles komt op zijn pootjes terecht, als Fremissin de kans krijgt te laten zien hoe goed hij wel pleiten kan. Toch niet die grootse film, waarvan Frankrijk hoopte dat Clair Chaplin zou kunnen evenaren. De Duits-Franse cultuurzender ARTE en het tweede Duitse tv-net ZDF lieten in 1994 Bernd Schultheis muziek bij deze zwijgende film schrijven en het ZDF restaureerde de kopie voor uitzending op de tv. Het scenario is van Clair. Achter de camera stonden Robert Balton en Nicolas Roudakoff. In 1941 opnieuw gefilmd door Yves Allégret.

Le voyage imaginaire

1925 | Fantasy, Komedie

Frankrijk 1925. Fantasy van René Clair. Met o.a. Maurice Schutz, Jean Börlin, Dolly Davis en Jim Gérald.

De verlegen bankbediende Jean is verliefd op zijn collega Lucie, maar hij heeft twee rivalen. Hij krijgt hulp van een heks, die door zijn kus in een toverfee verandert en die hem meeneemt op een wonderlijke reis naar sprookjesland. Hij krijgt een toverring, waardoor na vele avonturen alles weer goed komt. Clair heeft zijn fantasie de vrije loop gelaten en de vele filmische trucs zijn daar een deel van. Een zeer komische film, al moet je er niet echt hard om lachen. Veel in deze film doet denken aan de stijl van filmpionier Georges Méliès.