Norbert Schwientek: cast.
Er zijn 5 films gevonden.

Das Schloß

1997 | Drama

Oostenrijk 1997. Drama van Michael Haneke. Met o.a. Frank Giering, Felix Eitner, André Eisermann, Nikolaus Paryla en Dörte Lyssewski.

Een van de zwakste Kafka-verfilmingen aller tijden. Lang, traag, alles behalve intrigerend. Haneke schreef zelf het draaiboek over landmeter K (Mühe), uitgenodigd door een graaf om op diens slot te werken. K wordt duidelijk niet verwacht maar zoekt zelf zijn weg naar het slot. Niemand wil hem helpen. Iedereen lijkt iets tegen hem te hebben. De bureaucratie blijft ondoordringbaar. Ùiteindelijk blijft K wat hij was op de dag van zijn aankomst: een niet gedulde vreemdeling.

Wachtmeister Zumbühl

1995 | Thriller

Zwitserland​/​​Duitsland 1995. Thriller van Urs Odermatt. Met o.a. Michael Gwisdek, Anica Dobra, Jürgen Vogel, Rolf Hoppe en Norbert Schwientek.

Zumb[KA3]uhl (Gwisdek) is de koddebeier van een dorpje in het Zwitserse Nidwald. Hij is een betweterige dienstklopper, onkreukbaar en onomkoopbaar. Hij is ook onuitstaanbaar, waardoor zijn vrouw hem 16 jaar ervoor, omstreeks 1950, verlaten had. Hun zoon Albin (Vogel), die geestelijk enigszins gehandicapt is, is door zijn moeder bij zijn vader achter gelaten. Maria (Dobra) is de dorpsschone en is gezien bij iedereen.

Justiz

1993 | Thriller, Actiefilm

Zwitserland​/​​Duitsland 1993. Thriller van Hans W. Geissendörfer. Met o.a. Maximilian Schell, Thomas Heinze, Anna Thalbach, Norbert Schwientek en Matthias Gnädiger.

Dr Kohler (Schell) schiet in een drukbezocht restaurant in Z[KA3]urich Professor Winter (Bohm) dood. Hij krijgt twintig jaar. Zijn dochter Helene (Thalbach) benadert zijn advocaat Sp[KA3]at (Heinze) om de zaak te laten heropenen, want het moordwapen werd nooit teruggevonden en het motief ontbreekt. Sp[KA3]at, die maar een armzalige praktijk heeft, gaat op onderzoek uit. Hij ontdekt een bizarre situatie met de bevallige Von Borsody, de dochter van de vermoorde prof, die zich uitgeeft voor Monika Steiermann. De echte Steiermann (Piguet) is een lelijk, steenrijk gedrocht. In opdracht van Piguet moet ze mannen verleiden. Piguet had ook bekokstoofd dat prof. Bohm, zijn dochter Von Borsody en diens verloofde Siegl gezamenlijk Helene (Thalbach) zouden verkrachten. De onteerde Helene smeekt haar vader Dr Kohler wraak te nemen. Pleiter Spät weet Dr Kohler vroegtijdig uit de gevangenis te krijgen. Film, die vlot begint, goed in elkaar zit, maar waaraan het 'Gewisse etwas' jammer genoeg net ontbreekt, ondanks de fraaie intrige en de perfecte techniek. Het spel van de hoofdrollen, Schell en Heinze had bezielender gekund. Naar de gelijknamige roman van Friedrich Dürrenmatt, door regisseur Geißendörfer tot scenario bewerkt. Het camerawerk is van Hans-Günther Bücking. Met Dolby-sound.

Schilten - Mit dem Nebel davongekommen

1979 | Drama

Zwitserland 1979. Drama van Beat Kuert. Met o.a. Michael Maassen, Gudrun Geier, Norbert Schwientek, Kaarina Schenk en Rudolf Ruf.

Deze bekroonde tv-film gaat over jonge leraar Maassen, die in een door god verlaten oord in het kanton Aargau terechtkomt en ontdekt dat hij levend begraven is. Zijn strijd om het sinistere dorp en de zwijgzame bewoners tot leven te wekken moet hij aan het eind opgeven. Een allegorie over de Zwitserse vallei-geest en oogklepperige kleinburgerlijkheid, die goed bedoeld is, maar zeker niet door iedereen begrepen zal worden. Wie op vermaak uit is, zal gauw van kanaal wisselen. Regisseur Beat bewerkte met zijn hoofdrol Maassen de roman Schilten van Hermann Burger. Achter de camera stonden Markus Fischer en Hansueli Schenkel. We denken dat er een sterker middel voor nodig is om de Zwitsers wakker te schudden en van hun kleingeestigheid te bevrijden.

Der Tod des Flohzirkusdirektors oder Ottocaro Weiss reformiert seine Firma

1973 | Drama

Zwitserland 1973. Drama van Thomas Koerfer. Met o.a. François Simon, Paul Gogel, Norbert Schwientek, Janine Weill en Werner Pochat.

Door gebrek aan nieuwe 'artiesten' wil de directeur van een vlooiencircus de pestvlo in zijn theater brengen als vernietiger van alles wat benepen en vernederend is. Hij vindt een maecenas die in de pest juist een drager van de orde en beschermer van de beschaving ziet en in plaats van 'toneel-illusie' een wetenschappelijk experiment laat opvoeren in de hoop op een echte epidemie. Deze politieke allegorie van Koerfer, discipel van Alexander Kluge en ook in diens stijl gemaakt, heeft bij vlagen een te trage nadrukkelijkheid, maar boeit door de inhoud - waarbij vrijheid in de kunst alleen als ontoereikend wordt gesteld - en door de hoofdrol van Simon, die als enige meer dan alleen maar een spreekbuis voor ideeën is.