Darezhan Omirbayev: regie, cast en scenario.
Er zijn 4 films gevonden.

Stoedjent

2012 | Drama

Kazachstan 2012. Drama van Darezhan Omirbayev. Met o.a. Nurlan Bajtasov, Edige Bolysbaev en Darezhan Omirbayev.

Een naamloze student sloft apathisch door het leven, tot hij een docent het sociaal darwinisme hoort aanprijzen en vanuit het niets voor een beetje geld een moord pleegt. Darezhan Omirbayev verplaatst in zijn losse bewerking van Misdaad en straf de gebeurtenissen uit de roman van Dostojevski naar het moderne Kazachstan en hanteert een fraaie, klassieke manier van filmen om het morele bankroet van zijn thuisland te tonen. Zijn ingetogen stijl balanceert op de grens van subtiliteit en simplisme, terwijl de boodschap weer veel te luid wordt geschreeuwd.

Tueur à gages

1998 | Drama, Film noir

Frankrijk​/​​Rusland 1998. Drama van Darezhan Omirbayev. Met o.a. Talgat Assetov en Roksana Abouova.

Een naamloze student sloft apathisch door het leven, tot hij een docent het sociaal darwinisme hoort aanprijzen en vanuit het niets voor een beetje geld een moord pleegt. Darezhan Omirbayev verplaatst in zijn losse bewerking van Misdaad en straf de gebeurtenissen uit de roman van Dostojevski naar het moderne Kazachstan en hanteert een fraaie, klassieke manier van filmen om het morele bankroet van zijn thuisland te tonen. Zijn ingetogen stijl balanceert op de grens van subtiliteit en simplisme, terwijl de boodschap weer veel te luid wordt geschreeuwd.

Kardiogramma

1995 | Familiefilm, Drama

Rusland 1995. Familiefilm van Darezhan Omirbayev. Met o.a. Ahasulan Asauov, Saul Toktybaeva, Gulnara Dusmatova, Serik Zhubandykov en Baurzhan Ishpanov.

Zhasulan (Asauov) is een pientere jongen van twaalf. Hij heeft een zwak hart, maar hem ontgaat niets in de eindeloze steppe, waar hij met zijn ouders woont. Als hij met zijn gezondheid gaat sukkelen, moet hij naar de hoofdstad Alma Ata om behandeld te worden in een speciale kliniek. Direct na zijn aankomst voelt hij zich in een isolement. De mensen spreken alleen maar Russisch en niemand verstaat zijn Kazach. Hij slaagt er niet om met andere te communiceren. De oudere jongens pesten hem. Hij gaat daardoor veel meer dan normaal waarnemen, wat hij in de steppe ook al gewend was. Via zijn ogen maakt de kijker kennis met zijn directe omgeving, inclusief de zuster die hem verzorgt. Hij gaat haar bespieden, ook onder de douche. Als hij ontdekt dat ze van een dokter houdt, is hij geschokt en wil vluchten. Deze aaneenrijging van beelden zonder een traditioneel in elkaar gezet plot geeft een onvergetelijke kijk op de belevingswereld van het kind in kwestie. Doet soms wetenschappelijk aan en is dan weer voyeuristisch als het de ontluikende seksualiteit van Zhasulan betreft. Door zijn ongebruikelijke vormgeving laat de film een onvergetelijke indruk achter, vooropgesteld dat je het geduld hebt en inspanning kunt opbrengen om hem te volgen. Een van die zeldzame films uit een ver oord als Kazachstan met een autobiografisch scenario van Omirbaev zelf. Het camerawerk is van Boris Troshev en de door hem gebruikte kleurenfilm is lelijk en onstabiel. Droomsequenties in zwart-wit zijn heel genietbaarder. Kijkers die de film KAIRAT van dezelfde regisseur kennen, zullen deze rolprent beslist lager waarderen.

Kairat

1992 | Romantiek

Rusland 1992. Romantiek van Darezhan Omirbayev. Met o.a. Kairat Mahmetov, Indira Jeksembaeva, Baljan Bisembekova en Samat Beysenbin.

De semi-autobiografische debuutfilm van Omirbayev is het romantische verhaal van Kairat, die afkomstig is van de steppe in Kazachstan. Hij gaat studeren in de hoofdstad Alma-Ata, maar wordt van de universiteit getrapt. Hij besluit in de stad te blijven en een baantje te krijgen als buschauffeur. Dan ontmoet hij een meisje met wie hij naar de film gaat. Ze zien WOYZECK van Werner Herzog uit 1978. Het meisje heet Indira en studeert aan de universiteit. Behalve invloeden van Herzog is ook het werk van Luis Buñuel voelbaar. Een must voor cinefielen en bekroond op een aantal kleine Europese festivals. De fotografie is van Aubakir Suleyev.