Nina Proll

Acteur

Nina Proll is acteur.
Er zijn 18 films gevonden.

Böses Erwachen

2009 |

Duitsland/Oostenrijk 2009. Urs Egger. Met o.a. Uwe Ochsenknecht, Lisa Martinek en Nina Proll.

Birgit is met Frederik getrouwd en Ilona is zijn minnares. Wanneer Birgit Frederiks verhouding ontdekt, draai ze door en gooit hem uit het raam. Tegelijkertijd krijgt Ilona's man door haar schuld een dodelijk ongeluk. Tijdens het onderzoek leren Birgit en Ilona elkaar kennen en besluiten elkaar een alibi te verschaffen. Frederik ontwaakt echter uit coma en begint een ondoorzichtig spel.

Gott schützt die Liebenden

2008 | Drama

Duitsland 2008. Drama van Carlo Rola. Met o.a. Peter Simonischek, Iris Berben en Nina Proll.

De cynische oorlogsverslagger Paul Holland gelooft dat zijn vriendin Sybille de vrouw van zijn leven is. Als zij ineens onder verdachte omstandigheden verdwijnt gaat Paul op onderzoek uit. Dan blijkt dat hij haar eigenlijk helemaal niet kent.

Tango zu dritt

2007 | Komedie

Duitsland 2007. Komedie van Thomas Kronthaler. Met o.a. Nina Proll, Jürgen Tonkel, Aglaia Szyszkowitz en Diego Wallraff.

Als de gelukkig getrouwde boerin Evi een cursus tangodansen in de stad wint, besluit ze haar beste vriendin Dora mee te nemen. Het duurt echter niet lang voor ze haar hart verliest aan de knappe Argentijn Miguel.

Mutig in die neuen Zeiten - Nur keine Wellen

2006 | Historische film

Oostenrijk 2006. Historische film van Harald Sicheritz. Met o.a. Franziska Weisz, Nina Proll, Matthias Stein, Wolf Bachofner en Karl Fischer.

De lotgevallen van drie Oostenrijkse families uit verschillende sociale lagen aan het begin van de jaren zestig van de vorige eeuw.

Fallen

2006 | Drama

Duitsland/Oostenrijk 2006. Drama van Barbara Albert. Met o.a. Birgit Minichmayr, Nina Proll, Kathrin Resetarits en Ursula Strauss.

Vijf vrouwen zien elkaar weer bij de begrafenis van een vroegere docent. Ze cirkelen wat moeizaam om elkaar heen, halen herinneringen op en gaan drinken en dansen. Met oog voor detail en voor de pijnpunten in de levens van de dertigers, schetst de Oostenrijkse Albert (Nordrand) via dit groepsportret een generatie vrouwen in een geanonimiseerde, gecompliceerde wereld - zonder grootse uitspraken te doen. De vijf uitstekende actrices vormen een meesterlijk, aandoenlijk ensemble; de film werd op het festival van Venetië genomineerd voor de Gouden Leeuw.

Erbin mit Herz

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Holger Barthel. Met o.a. Nina Proll, Pierre Besson, Gaby Dohm, Simon Licht en Katja Weitzenböck.

Weense vrouw krijgt te horen dat de vader van haar tienjarige dochtertje is overleden - zij heeft tien jaar niets meer van de man gehoord - en is dan ook verbaasd dat hij haar flink wat aandelen van zijn familiebedrijf heeft nagelaten.

September

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Max Färberböck. Met o.a. Nina Proll, Catharina Schuchmann, Jörg Schüttauf, Moritz Rinke en Sólveig Arnarsdóttir.

Docudrama van cineast Max Färberböck (Jenseits) waarin vier Duitse paren worden gevolgd op en na 11 september 2001. Färberböck koos onder meer voor een Duitse vrouw die haar Pakistaanse echtgenoot wantrouwt, voor een jonge moeder die haar jarige zoontje probeert af te schermen en voor een nieuwslezer die het nieuws presenteert op de Duitse televisie. Färberböck begon een maand na de aanslagen met het scenario van September, naar eigen zeggen om zijn 'chaotische gevoelens geen tijd te geven'. Het resultaat is een overtuigende film die zich afspeelt in een vacuüm waar niemand een referentiekader paraat heeft.

Geld macht Sexy

2003 | Drama, Thriller, Actiefilm

Duitsland 2003. Drama van Anne Høegh Krohn. Met o.a. Nina Proll, Peter Lohmeyer, Jophi Ries, Filip Peeters en Martin Kiefer.

De onverschrokken Katrin (Proll), die best van een grapje houdt, raakt verstrikt in een vies spelletje politiek touwtrekken tussen haar baas, politiek adviseur Klaus Rengart (Lohmeyer) en verkiezingskandidaat Reiner Herz (Ries). Fatsoenlijk vertolkt, maar voor de liefhebbers van politiek gekonkel met corruptie, chantage en bedreigingen, tegen een Duitse achtergrond. Het scenario is van Kit Hopkins. Het camerawerk is van Andreas Doub.

Der Bestseller

2001 | Misdaad, Komedie

Oostenrijk/Duitsland 2001. Misdaad van Celino Bleiweiss. Met o.a. Ottfried Fischer, Hans Clarin, Simone Thomalla, Nina Proll en Saskia Valencia.

De schrijver van goed verkopende misdaadverhalen Leo Leitner (Fischer) zit zonder inspiratie. Zijn steenrijke uitgever Paul Angerer (Clarin) stuurt hem naar de Canarische Eilanden; bovendien bezorgt hij hem een callgirl, Monica (Janosch), maar die heeft het te druk met haar eigen zaken. Monica vraagt aan haar weelderige vriendin Bianca (Proll) voor haar in te vallen. Aanvankelijk is Leo voor Bianca een grote teleurstelling: hij lurkt liever aan een biertje dan dat hij zich door Bianca`s kunsten laat verleiden. Om tot hem door te dringen vertelt Bianca Leo de laatste barroddel over beleggingsadviseur Horst Bogner (Herz-Krestanek), die achter de tralies zit wegens een miljoenenzwendel, maar tot op heden zijn de centjes niet teruggevonden. Officier van justitie Anja Kr[KA3]uger (Thomalla) is ter plekke om Bogner uitgeleverd te krijgen, maar ook Kommissarin Eva Kollek (Valencia) houdt zich net zoals haar Spaanse collega Gonzales (Tobias) met de zaak bezig. Dit is de broodnodige stof, waaruit Leo weer een nieuwe bestseller kan spinnen, maar algauw raakt hij met Bianca in de zaak verstrikt als in Bianca's kamer een lijk gevonden wordt dat Leo echter snel moet wegmoffelen. Terwijl Leo vaardig feiten en fictie door elkaar mengt, ontrafelt hij met die lekkere Bianca een geraffineerd complot, al is dat meer geluk dan wijsheid. Het scenario van Erich Tomek is toegeschreven op hoofdrol Fischer, waardoor de film iets te egotripperig is geworden, maar als gaunerkomedie is de prent evenwel aardig te pruimen. Het camerawerk is van Raoul Deluz.

Ternitz Tennessee

2000 |

Oostenrijk 2000. Mirjam Unger. Met o.a. Gerald Votava, Birgit Doll, Clemens Haipl, Nina Proll en Sonja Romei.

De schrijver van goed verkopende misdaadverhalen Leo Leitner (Fischer) zit zonder inspiratie. Zijn steenrijke uitgever Paul Angerer (Clarin) stuurt hem naar de Canarische Eilanden; bovendien bezorgt hij hem een callgirl, Monica (Janosch), maar die heeft het te druk met haar eigen zaken. Monica vraagt aan haar weelderige vriendin Bianca (Proll) voor haar in te vallen. Aanvankelijk is Leo voor Bianca een grote teleurstelling: hij lurkt liever aan een biertje dan dat hij zich door Bianca`s kunsten laat verleiden. Om tot hem door te dringen vertelt Bianca Leo de laatste barroddel over beleggingsadviseur Horst Bogner (Herz-Krestanek), die achter de tralies zit wegens een miljoenenzwendel, maar tot op heden zijn de centjes niet teruggevonden. Officier van justitie Anja Kr[KA3]uger (Thomalla) is ter plekke om Bogner uitgeleverd te krijgen, maar ook Kommissarin Eva Kollek (Valencia) houdt zich net zoals haar Spaanse collega Gonzales (Tobias) met de zaak bezig. Dit is de broodnodige stof, waaruit Leo weer een nieuwe bestseller kan spinnen, maar algauw raakt hij met Bianca in de zaak verstrikt als in Bianca's kamer een lijk gevonden wordt dat Leo echter snel moet wegmoffelen. Terwijl Leo vaardig feiten en fictie door elkaar mengt, ontrafelt hij met die lekkere Bianca een geraffineerd complot, al is dat meer geluk dan wijsheid. Het scenario van Erich Tomek is toegeschreven op hoofdrol Fischer, waardoor de film iets te egotripperig is geworden, maar als gaunerkomedie is de prent evenwel aardig te pruimen. Het camerawerk is van Raoul Deluz.

Komm, süßer Tod

2000 |

Oostenrijk 2000. Wolfgang Murnberger. Met o.a. Michael Schönborn, Simon Schwarz, Nina Proll, Barbara Rudnik en Josef Hader.

De schrijver van goed verkopende misdaadverhalen Leo Leitner (Fischer) zit zonder inspiratie. Zijn steenrijke uitgever Paul Angerer (Clarin) stuurt hem naar de Canarische Eilanden; bovendien bezorgt hij hem een callgirl, Monica (Janosch), maar die heeft het te druk met haar eigen zaken. Monica vraagt aan haar weelderige vriendin Bianca (Proll) voor haar in te vallen. Aanvankelijk is Leo voor Bianca een grote teleurstelling: hij lurkt liever aan een biertje dan dat hij zich door Bianca`s kunsten laat verleiden. Om tot hem door te dringen vertelt Bianca Leo de laatste barroddel over beleggingsadviseur Horst Bogner (Herz-Krestanek), die achter de tralies zit wegens een miljoenenzwendel, maar tot op heden zijn de centjes niet teruggevonden. Officier van justitie Anja Kr[KA3]uger (Thomalla) is ter plekke om Bogner uitgeleverd te krijgen, maar ook Kommissarin Eva Kollek (Valencia) houdt zich net zoals haar Spaanse collega Gonzales (Tobias) met de zaak bezig. Dit is de broodnodige stof, waaruit Leo weer een nieuwe bestseller kan spinnen, maar algauw raakt hij met Bianca in de zaak verstrikt als in Bianca's kamer een lijk gevonden wordt dat Leo echter snel moet wegmoffelen. Terwijl Leo vaardig feiten en fictie door elkaar mengt, ontrafelt hij met die lekkere Bianca een geraffineerd complot, al is dat meer geluk dan wijsheid. Het scenario van Erich Tomek is toegeschreven op hoofdrol Fischer, waardoor de film iets te egotripperig is geworden, maar als gaunerkomedie is de prent evenwel aardig te pruimen. Het camerawerk is van Raoul Deluz.

Die Fremde

2000 | Drama, Film noir

Oostenrijk 2000. Drama van Götz Spielmann en Roger Frappier. Met o.a. Goya Toledo, Harry Prinz, Martin Feifel, Nina Proll en Simon Schwarz.

Mexicaanse Mercedes (Toledo) en haar Duitse vriend Rainer (Feifel) arriveren met een vlucht uit New York op de Weense luchthaven. Ze hebben een kilo coca[KA3]ine in hun bagage. Ze kunnen echter ongehinderd de douane passeren. Het grote geld lokt, maar ze zijn amateurs als het op dealen met bendes aankomt en door een onlangs gehouden actie van de politie ligt de markt plat. In de taxi van Harry (Prinz) die het stel van het vliegveld naar de stad neemt, laat Mercedes haar muziekcassette met Mexicaanse muziek liggen. Harry die de cassette later vindt, kan zijn exotische passagiere niet uit het hoofd zetten. Enkele dagen later als Mercedes en Rainer nog steeds geen zaken gedaan hebben, kan Harry, een eenzame gescheiden vader, zijn geluk niet op: Mercedes en Rainer stappen bij hem in de taxi. Als Rainer onderweg de wagen laat stoppen om geld uit de muur te halen, benut Harry de gelegenheid om Mercedes de cassette te geven. Mercedes die dolgelukkig is dat ze haar musictape weer terug heeft, vraagt Harry door te rijden en plankgas te geven. Harry ontpopt zich als de ideale partner voor Mercedes, maar hun geluk is van korte duur. In het scenario van Maria Scheibelhofer en regisseur Spielmann wordt het portret geschilderd van het leven aan de zelfkant van de grote stad. Het spel is geloofwaardig, de decors zijn minimaal, maar sterk genoeg om de sfeer indringend te maken. Een interessante film. Het camerawerk is van Fabian Eder.

Zwei Frauen, ein Mann und ein Baby

1999 | Komedie

Oostenrijk/Duitsland 1999. Komedie van Wolfgang Murnberger. Met o.a. Nicole Ansari, Eva Herziger, Ralf Bauer, Dieter Moor en Peter Matic.

Donkerharige, breed geboezemde Sandra Westphal (Ansari) met een wat grof gelaat (pukkels) is architecte (h[KA1]et beroep van de jaren 1990 tegenover de fotografe uit de jaren 1950) en leeft al acht jaar samen met blonde, slanke, fijne Iris Winkler (Herziger), die bij twee homo`s in een bloemenwinkel werkt. Iris begint te verlangen naar het moederschap, hetgeen een schokkende gedachte is voor Sandra, maar uiteindelijk toont ze zich begripvol en stemt toe. Afgesproken wordt een spermadonor te nemen en dat Sandra de baby zal uitdragen. Iris, die ongeduldig geworden was, had al een vent gepaaid: Antonio Lopez (Bauer), een Spaanse macho, die ze volgooit met wodka, waarop hij `het` als spermadonor wel wil doen. Wat Iris niet weet is dat Antonio een begaafd architect is en bij de firma van Sandra werkt. Sandra is gevallen voor zijn Latijnse charme en hij heeft haar in de lift `gepakt`. De `ontrouwe` Sandra wisselt van kamp, waarop een verdrietige Iris bij een lesbische vriendin intrekt. Antonio en Sandra gaan trouwen. Het einde is ronduit belachelijk: Sandra en Iris geven toch nog veel om elkaar en vlak voordat het huwelijk wordt ingezegend komt Iris als bruidje de kerk in en Sandra kiest voor haar. Antonio blijft ter onverrichter zake achter, maar dan gaan ze met hun drie[KA3]en op huwelijksreis... Het redelijk man- vijandige scenario van Sabine Reichel is eerder modieus dan doordacht (wat moet die Antonio nu voelen over het koter en wat gebeurt er als Sandra en Iris uit elkaar gaan: heeft Sandra dan rechten als moeder... ?). Dit soort situaties doet zich voor en de problemen gaan zich dan opstapelen, die niet zo luchtig behandeld kunnen worden als in deze film. Behoorlijke regie en dito rolverdeling, maar Ansari overtuigt meer als hetero en Bauer lijkt in de verste verte niet op een Latijnse macho, laat staan een Spanjaard. Of lesbiennes de film erotisch zullen vinden, staat nog te bezien, want je krijgt de indruk dat de makers een uitgebreid tietencomplex hadden...

Nordrand

1999 | Drama

Duitsland/Zwitserland/Oostenrijk 1999. Drama van Barbara Albert. Met o.a. Nina Proll, Edita Malovcic, Michael Tanczos, Tudor Chirilá en Astrit Alihajdaraj.

Het is 1995. De titel slaat op Florisdorf, een voorstad van de Oostenrijkse hoofdstad Wenen. Het is een soort Kreuzberg (Berlijn), een stadsdeel met vluchtelingen en immigranten uit de voormalige Joegoslavische federatie, Roemeni[KA3]e en andere Oostbloklanden die het communistische juk hebben afgeworpen. Op dat moment woedt de Bosnische burgeroorlog in alle hevigheid. Ooit waren Jasmin (Proll) en Tamara (Malovcic) klasgenoten, zoals we in de proloog van de film zien. Jasmin is met haar ouders, zusters en broertjes naar Oostenrijk gevlucht en ze werkt in de konditorei van een grote banketbakkerij. Haar vader is handtastelijk en wreed, het is thuis een hel. Ze compenseert dit met lichtzinnig gedrag om genegenheid te verkrijgen en zo gebeurt het dat ze zwanger raakt. Wanneer ze twee potenti[KA3]ele vaders met de feiten confronteert, lachen die haar vierkant uit. Tamara is alleen en eenzaam. Haar familie is teruggekeerd naar Sarajevo. Ze werkt als verpleegster, maar de krengerige hoofdverpleegster, een oude tang, maakt er geen geheim van dat ze zich weinig illusies hoeft te maken over een carri[KA2]ere. Ze onderhoudt contact met thuis (Bosni[KA3]e) per telefoon, maar het is frustrerend en ze mist haar familie, vrienden en omgeving. Haar vriend Roman (Tanczos) vervult zijn dienstplicht en loopt wacht aan de grens. Ze ziet hem nauwelijks of nooit en hun relatie loopt op niks uit. Jasmin raakt dronken na een zoveelste ruzie thuis, verliest buiten in de sneeuw aan de Donau-oever haar bewustzijn. Ze wordt van de bevriezingsdood gered door Senad (Alihajdaraj), een vluchteling. Hij brengt haar naar het ziekenhuis, waar Tamara werkt. Jasmin valt voor Senad en duikt met hem in bed in het overvolle asielzoekerscentrum, waar hij woont. Jasmin mag nu bij Tamara die een eenvoudig huisje heeft, wonen. Tamara heeft inmiddels Valentin (Chirila) leren kennen, een Roemeen die het hoopt te maken naar Amerika. De winter is ondertussen afgelopen en Tamara neemt aan het einde de trein naar huis voor een bezoek. Het meervoudige bekroonde debuut is enerzijds een complexe film over de vriendschap tussen twee jonge vrouwen die weinig hoop op de toekomst hebben en anderzijds een beeld van het kruispunt tussen Oost en West(-Europa), een kruising die duidelijk niet zonder gevaren en problemen is. Deze eersteling die met een bescheiden budget gemaakt is, moet het hebben van de twee hoofdrollen, die niet alleen erg goed zijn, maar ook verschrikkelijk echt en heel geloofwaardig. Proll is door haar fantastische spel bijna onvergetelijk. Daar komt nog bij dat Malovcic voor het eerst voor de camera staat. Het scenario is van de 29-jarige, debuterende regisseuse Albert. Het geslaagde camerawerk is van Christine A. Maier, die vrijelijk filmde naar Dogma-principes. O.a. een drietal Max Ophühls- prijzen en gelauwerd op de filmfestivals van Venetië en Berlijn. Een interessante, gevoelige en sfeervolle film. Warm aanbevolen. Dolby Digital.

Suzie Washington

1998 | Drama

Oostenrijk 1998. Drama van Florian Flicker. Met o.a. Birgit Doll, August Zirner, Wolfram Berger, Karl Ferdinand Kratzl en Nina Proll.

Suzie Washington is een aangrijpende film over een vluchtelinge, een intrigerend verhaal over de Russische Nana (Doll). Op weg naar de VS wordt ze op het vliegveld van Wenen betrapt. Haar visum deugt niet. Bij toeval weet ze te ontsnappen, en probeert dan - als de Amerikaanse toeriste Suzie Washington - over land naar Duitsland te gaan. Flicker filmde Nana/Suzie´s belevenissen als een documentaire en weet daarmee de blik te scherpen. Door haar ogen krijgen simpele tafereeltjes - de professionele lach van een lokettiste, de onverschilligheid van welvarende bustoeristen - iets lachwekkends. Maar Flicker heeft geen moreel oordeel klaar en is wars van sentimentaliteiten. In plaats daarvan verhaalt hij over een vrouw zonder papieren, die alleen daarom al door de mensen om haar heen als crimineel wordt gezien. (IdH/VPRO Gids)

Hinterholz 8

1998 | Komedie

Oostenrijk 1998. Komedie van Harald Sicheritz. Met o.a. Roland Düringer, Nina Proll, Rudolf Rohaczek, Reinhard Nowak en Alfred Dorfer.

De familie Krcal, bestaande uit de licht kalende vader Herbert (D[KA3]uringer) met bril, de knappe, donkerblonde, nog jonge moeder Margit (Proll) en hun zoon Philipp (Rohaczek), een STAR TREK nerd, wonen in een ouderwetse etagewoning aan de rand van de Weense binnenstad. Herbert en Margit dromen al jaren van een eigen huis, maar het geld (ca 44.000 euro) dat zij bij het bouwspaarfonds bij elkaar geschraapt hebben, is nog niet eens genoeg voor de kelder van hun droomvilla. Dan kunnen ze op het adres uit de titel in een dorpje een oud boerderijtje kopen van Meier (B[KA3]ock), een collega op Herberts werk. Meier en Sepp (Nowak), een andere collega, beloven te helpen met de modernisering. De koopacte is zo geregeld met de hulp van Eberl (Dorfer) van de bank. Margits broer Willi (Resetartis), ontpopt zich ongevraagd als amateur architect. De verantwoording rust echter op Herberts schouders en die heeft twee linkerhanden. Erger nog, zodra ze beginnen stort het dak in en zo wordt het huis een ruïne, stenen om de hals van de familie Krcal. Een Oostenrijkse screwball comedy in de geest van MR. BLANDINGS BUILDS HIS DREAM HOUSE uit 1948 van Henry C. Potter met Cary Grant en Myrna Loy. Deze zwartgallige klucht kwam in het jaar dat hij uitkwam, na het kassucces van TITANIC van James Cameron op de tweede plaats in Oostenrijk te staan. Buiten de Alpen republiek is de film niet zo gemakkelijk te volgen, want hij staat stijf van het dialect. De Duitse distributeur die hiervoor vreesde, voorzag de film van ondertiteling en dat werd hem niet in dank afgenomen - hij had hem opnieuw moeten laten inspreken, maar was de film over gebeurtenissen in een dorpje, waar het gerucht sneller loopt dan de gordijnen dichtgetrokken worden, dan nog wel zo leuk geweest? De rolprent komt traag op gang, maar is voor gelijkgezinde eigenheimers meer dan hilarisch. Alleen de running gag over Captain Kirk begint na een tijdje verschrikkelijk te vervelen. Het scenario is van regisseur Sicheritz naar de succesvolle boulevardklucht van hoofdrol Düringer die daarmee zelf op de planken had gestaan. Het camerawerk is van Walter Kindler.

Fröhlich geschieden

1996 | Komedie

Oostenrijk 1996. Komedie van Peter Sämann. Met o.a. Irene Budischowsky, Nicolin Kunz, Julia Lerch, Beatrice Frey en Nina Proll.

Het is een drukte van jewelste in het kantoor van de in echtscheidingszaken gespecialiseerde Weense topadvocaat Felix Fröhlich. En tussen de bedrijven door moet Felix zich ook nog haasten naar de kerk, waar zijn levenslustige vader Ludwig 'Wiggerl' voor de vijfde keer in het huwelijksbootje stapt. Wanneer Ludwig tijdens de wittebroodsweken de Jaguar van zijn zoon tegen een boom zet, is voor Felix de maat vol. Om ervoor te zorgen dat Ludwig zijn schulden afbetaalt, stelt Felix hem aan als privédetective in zijn kantoor.

Das Kapital

1996 | Komedie

Duitsland/Oostenrijk 1996. Komedie van Xaver Schwarzenberger. Met o.a. Miguel Herz-Kestranek, Christiane Hörbiger, Harald Pichlhöfer, Nina Proll en Christian Futterknecht.

Een moeder (H[KA3]orbiger) die onroerendgoed makelaarster is, verdient een hele flinke cent naast het zeer ruime inkomen van haar man (Herz-Kestranek), een chirurg. Ze denkt dat haar zoon Peter (Pichlh[KA3]ofer), die zijn studie heeft afgebroken en slechts een `eenvoudige` leraar wil worden onder invloed staat van zijn vriendin, de anti-kapitalistische Sara (Dollar). Door Sarah te bewerken hoopt zij haar zoon weer dezelfde ambitie als zijn zus Eva (Proll) te geven, n.l. op je achttiende de eerste miljoen te bezitten. Het loopt allemaal heel anders dan voorzien. Kleine komedie die je kunt gaan bekijken, maar als je hem overslaat mis je niks.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Nina Proll op televisie komt.

Reageer