Jacques Dumesnil: cast.
Er zijn 29 films gevonden.

Maigret et l'ambassadeur

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Stéphane Bertin. Met o.a. Jean Richard, Jacques Dumesnil, Annie Decaux, Marie-Hélène Daste en Odile Versois.

Een gelijkvormige adaptatie van een roman van Georges Simenon, waarin de beroemde commissaris zich deze keer met zijn pijp en zijn hoed onder de adel mengt. Het gaat al snel vervelen, temeer daar de regie slapjes en mat overkomt. Blijft over het vakmanschap van de spelers en de schoonheid van Versois.

L'Avocat du diable

1989 | Komedie, Drama

Frankrijk 1989. Komedie van Jacques Duhen. Met o.a. Jacques Dumesnil, Jean-Claude Drouot en Jean Davy.

Tv-bewerking van een toneelstuk dat zelf weer een bewerking is van de roman van de Australische schrijver Morris West (1959). In een Calabrisch dorp wordt in 1944 een man gefusilleerd door communistische partizanen. De bevolking ziet hem echter als een held, en de almachtige kerk besluit een onderzoek in te stellen - vandaar de titel. Was het een goed idee een dergelijk onderwerp in de vorm van een komedie te gieten, al is het dan een satirische? De inhoud van de film is zeer gedateerd en van regie ontbreekt elk spoor. De (Franse) acteurs kunnen niet veel redden, en naast Bernardo Bertolucci`s LA STRATEGIA DEL RAGNO, die een gelijksoortig onderwerp behandelt, (1969) valt dit werkstuk in het niet. Zeer

Au plaisir de Dieu : Les frères ennemis

1989 | Drama

Frankrijk 1989. Drama van Robert Mazoyer. Met o.a. Jacques Dumesnil, France Lambiotte, Fernand Kindt, Edgar Givry en Lucien Barjon.

Vierde aflevering naar een succesvolle roman van Jean d`Ormesson over het leven van een dynastie van landjonkers in de eerste helft van de 20e eeuw, met als centrale figuur Sosth[KA2]ene. Deze keer komt Sosth[KA2]ene (Dumesnil) in botsing met zijn zoon Claude (Givry), die van het priesterschap afziet, en hij lijdt eronder dat zijn kleinkinderen hoe langer hoe minder op het kasteel komen. Een familiegeschiedenis met de gebruikelijke verwikkelingen. Aardige decors en kostuums. Nostalgische, soms bittere toon, en een generatie en milieu die allang door de gebeurtenissen en veranderde zeden en gewoonten zijn ingehaald. Futloze regie: eerder reconstructie dan herschepping. Goede acteurs.

Au plaisir de Dieu : Le vent du soir

1989 | Drama

Frankrijk 1989. Drama van Robert Mazoyer. Met o.a. Jacques Dumesnil, Paul Barge, Lucien Barjon, Luciano Bartoli en France Lambiotte.

In 1946 viert de familie op het kasteel van Plessis de negentigste verjaardag van Sosth[KA2]ene (Dumesnil). De sfeer is vrolijk maar ook melancholiek, want er vallen oorlogsslachtoffers te betreuren en sommigen zijn vertrokken, zoals Anne-Marie, die actrice in de V.S. is geworden. De sfeer is goed weergegeven, maar het geheel is verschrikkelijk statisch, en de erg ouderwets aandoende dialogen overheersen. Gelukkig is dit het laatste deel van de serie. Op het nippertje

Au plaisir de Dieu : La déchirure

1989 | Drama

Frankrijk 1989. Drama van Robert Mazoyer. Met o.a. Jacques Dumesnil, France Lambiotte, Paul Barge, Lucien Barjon en Luciano Bartoli.

Bewerking van de roman van Jean d`Ormesson. Het is 1939 en Sosth[KA2]ene (Dumesnil), het familie-opperhoofd, wordt ouder. Anne-Marie (Landry) wordt verliefd op een getrouwde man maar haar familie, katholieke adel, verzet zich daartegen. Zo liggen de zaken op het moment dat de mobilisatie de gezinnen uit elkaar komt rukken. De mannen gaan in het leger. Een symbolische titel en soms dito (en zware) regie. Ondanks goede acteurs zit er geen schot in deze serie, en dat is mede te wijten aan het werk van de succesvolle en vakkundige schrijver, die nauwelijks veroudert omdat hij steeds hetzelfde tijdperk beschrijft.

Au plaisir de Dieu

1989 | Romantiek

Frankrijk 1989. Romantiek van Robert Mazoyer. Met o.a. Jacques Dumesnil, France Lambiotte, Denise Bailly, Lucien Barjon en Pino Colizzi.

Feuilleton naar een roman van Jean d`Ormesson over het leven dat een landjonkerfamilie, de familie Plessis-Vaudreuil, in 1906 in haar kasteel leidt. We volgen de oninteressante lotgevallen van de vader, die naar de lieflijke voornaam Sosth[KA2]ene luistert, en zijn vier zonen, zijn twee schoondochters en de rest van de familie. De personages zijn niet erg sympathiek en bovendien zo conservatief en reactionair dat ze elk jaar tijdens een mis in de kapel van het kasteel de dood van Lodewijk XVI herdenken! Laten we hopen dat het boek meer op de kous heeft dan deze fraai verpakte (jachtscènes, enz...), maar holle kroniek. De acteurs voelen zich niet op hun gemak in hun rollen.

Que personne ne sorte

1963 | Misdaad, Thriller, Komedie

België​/​​Frankrijk 1963. Misdaad van Yvan Govar. Met o.a. Philippe Nicaud, Jacqueline Maillan, Marie Daëms, Jean-Pierre Marielle en Jess Hahn.

Een schrijfster van kinderboeken laat zich ontwetend inpalmen door een gentleman-ganster die haar gebruikt als dekmantel bij de ontvoering van een ambassadeursdochter. Detective Wens weet hem dankzij zijn vernuftige vermommingskunsten te ontmaskeren. Deze burleske verfilming van een politieroman van Stanislas Steeman - van wie Clouzot L'assassin habite au 21 heel wat beter bewerkte - blijft matig door de fantasieloze regie en het voor alle vermommingen te beperkte talent van Nicaud. Men ziet een leuke rol van Marielle als chique schurk en pittoreske locaties in Brugge.

Pena de muerte?

1962 | Misdaad

Spanje 1962. Misdaad van José María Forn. Met o.a. María del Sol, Jacques Dumesnil, Mireille Darc en Fernando León.

Een jongen zoekt naar de mogelijke schuldige van de moord op een schrijver. Een aardige film met Mireille Darc, vóór haar verhouding met Delon.

Première brigade criminelle

1961 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1961. Misdaad van Maurice Boutel. Met o.a. Dora Doll, Howard Vernon, Jacques Dumesnil, Carl Studer en Jacqueline Joubert.

De echtgenote van een Canadese diplomaat wordt in Parijs gechanteerd om een geheime code te verraden. Om de carrière van haar man te redden doodt ze de afperser en geeft dat de schijn van een crime passionnel. Een journaliste komt achteraf achter de waarheid. Het onlogische scenario wordt door de gebrekkige regie en goedkope produktie nog verder gesaboteerd, zodat iedere interesse in de chaos verloren gaat.

La Tricheuse

1961 | Drama, Misdaad, Erotiek

Frankrijk​/​​België 1961. Drama van E.G. de Meyst. Met o.a. Françoise Deldick, Gil Vidal, Jacques Dumesnil, Robert Lussac en Francine Charlier.

De zoon van een chirurg komt in de ban van een losbandige jongedame. Zij heeft een misdadige minnaar, die de situatie wil gebruiken om met blanco recepten aan drugs te komen. De verliefdheid van het meisje komt te laat om de diefstal te voorkomen, maar de chirurg keert alles toch nog ten goede. Dit goedkope en goedkoop gemaakte melodrama mist spanning en realiteit. Er wordt nauwelijks meer geboden dan uitzicht op de anatomie van Deldick.

En effeuillant la marguérite

1956 | Komedie

Frankrijk 1956. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Brigitte Bardot, Daniel Gélin, Robert Hirsch, Darry Cowl en Luciana Paluzzi.

Degelijke generaalsdochter heeft een schandaalroman geschreven en vlucht voor de gevolgen naar Parijs, waar twee journalisten haar onder hun hoede nemen. Niettemin raakt ze onwetend in allerlei problemen en doet mee aan een strip-tease concours uit financiële nood. Door Vadim geschreven scenario doet pikante naïviteit van Bardot alle recht, terwijl haar tegenspelers de grappen moeten dragen.

Ulisse

1954 | Avonturenfilm, Actiefilm

Italië 1954. Avonturenfilm van Mario Camerini en Mario Bava. Met o.a. Kirk Douglas, Silvana Mangano, Anthony Quinn, Rossana Podestà en Jacques Dumesnil.

Oorspronkelijk in 3D gedraaide Homerus-adaptatie in Technicolor is een van de eerste fors gebudgetteerde Italiaanse peplums (zwaard-en-sandalenfilms) in de jaren vijftig. Ulisse vertelt, grotendeels in flashback en met panache, over de wederwaardigheden van Ithaka's koning Odysseus, nadat hij met een list de stad Troje heeft ingenomen. Fantastische creaturen (zoals de Cycloop) en spektakel op het niveau van de kleurrijke Vittorio Cottafavi-peplums. Niet op de titelrol vermeld staat co-regisseur Mario Bava (1914-1980), zelf meester-cameraman, speciale-effectentovenaar en maker van barokke horrorfilms. Mangano speelt zowel Odysseus' echtgenote Penelope als zijn verleidster Circe.

Le Vicomte de Bragelonne

1954 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1954. Avonturenfilm van Fernando Cerchio. Met o.a. Georges Marchal, Dawn Addams, Florence Arnaud, Jacques Dumesnil en André Falcon.

Bragelonne heeft voor koning Lodewijk XIV een verdrag met Engeland tot stand gebracht, tot ergernis van kardinaal Mazarin die een verbond met Spanje wilde. Na dood de van Mazarin wordt een complot om de vorst van zijn troon te stoten en te vervangen door zijn tweelingbroer (Man met het IJzeren Masker) verijdeld door Bragelonne met behulp van de drie musketiers. De nadruk op alleen duels en achtervolgingen maken de intriges uit de roman van Alexandre Dumas moeilijk te volgen, maar resulteren in een oppervlakkige onderhoudende film. Herfst geeft de landschapsopnamen een fraaie kleur.

Anna

1951 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1951. Drama van Alberto Lattuada. Met o.a. Silvana Mangano, Vittorio Gassman, Raf Vallone, Gaby Morlay en Jacques Dumesnil.

Een non in een ziekenhuis herkent vlak voor haar definitieve gelofte in een pati[KA3]ent de geliefde uit haar roerig verleden als nachtclubdanseres die haar rivaal heeft gedood. De toendertijd uiterst succesvolle film doseert met raffinement (melo-)dramatische gegevens en Mangano is op haar mooist, al zou ze pas later een goede actrice worden. (Haar zusters Patricia en Natascia figureren ook in de film en wie oplet, kan Sophia Loren - toen nog Lazzara -herkennen.)

La ferme des sept péchés

1948 | Misdaad, Biografie, Mysterie

Frankrijk 1948. Misdaad van Jean Devaivre. Met o.a. Claude Génia, Héléna Manson, Jacques Dumesnil, Pierre Renoir en Georges Grey.

Een merkwaardig - fictief - filmisch onderzoek, gewijd aan de moord op de polemist en pamflettist Paul-Louis Courrier (1772- 1825). De rechters luisteren naar de verklaringen van zijn kennissen. De grote vraag is 'wie' Courrier heeft vermoord. Wij weten vandaag de dag dat het zijn jachtopziener is geweest maar deze crime passionel, zoals het officieel heet, had ook een politieke moord kunnen zijn, gepleegd door een tussenpersoon. Interessant vanwege de opbouw en de psychologie. Scenario van de regisseur, René Méjean en Janine Grégoire. Camerawerk van Lucien Joulin.

Les Trafiquants de la mer

1947 | Avonturenfilm, Thriller, Film noir

Frankrijk 1947. Avonturenfilm van Willy Rozier. Met o.a. Elina Labourdette, Claude Nollier, Claude Farrell, Malou Martel en Pierre Renoir.

Een somber verhaal over drugstransport aan boord van jachten op de Middellandse zee. Zonder pretenties, in een levendig ritme maar met teveel duiken in de zee in zwart-wit gefilmd. Vooral de verontrustende rol van Renoir in de rol van de baas van een moordenaarsbende verborgen achter zijn ambt van notaris maakt in druk.

La Dernière chevauchée

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Léon Mathot. Met o.a. Mireille Balin, Paulette Dubost, Jacques Dumesnil, Philippe Hersent en Pierre Cressoy.

Mathot was en beroemde acteur ten tijde van de zwijgende film. Vanaf 1928 probeerde hij naam te maken als regisseur. Het ontbrak hem zeker niet aan talent. Deze film mist echter alle kracht door de melodramatische stijl; net als het stoffige toneelstuk van Leopold Gomez La Rançon waar de film naar gemaakt is. Het verhaal is ook nog zeer onwaarschijnlijk. Een Marokkaanse kolonist wordt eerst gek, dan krijgt hij zijn verstand weer terug en ga zo maar door. Ook bekend als LE CAID.

Rumeurs

1946 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1946. Komedie van Jacques Daroy. Met o.a. Jany Holt, Annette Poivre, Janine Viénot, Annie Hémery en Jacques Dumesnil.

Over Jean, een beste maar losbandige jongen, wordt in het dorp gefluisterd dat hij een jonge vrouw heeft vermoord. Op het laatst krijgt hij echt moorddadige gevoelens. Gelukkig wordt de echte schuldige ontmaskerd en Jean trouwt het jonge meisje, dat hij in zijn droom vermoordde! Het genie van William Wyler (THE CHILDREN'S HOUR is een film van William Wyler) was nodig om een dergelijk gegeven overtuigend te verfilmen, Daroy slaagt daar niet in. Daroy is niet geheel zonder verdienste, maar bij het maken van deze film was hij blijkbaar weinig geïnspireerd en hij weet de waanzin van de hoofdpersoonniet over te brengen.

Jeux de Femmes

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Maurice Cloche. Met o.a. Hélène Perdrière, Mila Parély, Jacques Dumesnil, Saturnin Fabre en Alfred Pasquali.

Een onschuldige komedie die zich afspeelt in het wereldje van een huwelijksbureau. Een onbelangrijke film van de produktieve vakman Maurice Cloche.

Le Père Serge

1945 | Drama

Frankrijk 1945. Drama van Lucien Gasnier-Raymond. Met o.a. Jacques Dumesnil, Marcel Herrand, Louis Salou, Mila Parély en Ariane Borg.

Tamelijk trouwe bewerking van de roman van Leo Tolstoj. Een even ambitieuze als moeilijke onderneming, met een uitstekend scenario van Pierre Laroche, en goed acteerwerk. Gasnier-Raymond toont duidelijk het temperament van een Franse filmmaker van vlak na de oorlog, voor het merendeel van de tijd middelmatig. Helaas! Hij verdween na een tweede film: LE CHEVALIER DE CROIX-MORT (1947)

La Grande Meute

1944 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1944. Drama van Jean de Limur. Met o.a. Jacqueline Porel, Suzanne Dantès, Paulette Elambert, Julienne Paroli en Jacques Dumesnil.

Bewerking van de schitterende roman van Paul Vialar (1943) over zeden op platteland en kasteel, die nog altijd gelezen wordt. Het zou vergeefs zijn hierbij enig talent te verwachten, want hij is van De Limur die bijna alleen commerciële films heeft gemaakt: hij was 'technical director' in Hollywood waar hij het vak leerde. Leuk om naar te kijken, meer niet.

La Fausse maîtresse

1942 | Komedie

Frankrijk 1942. Komedie van André Cayatte. Met o.a. Danielle Darrieux, Bernard Lancret, Lise Delamare, Jacques Dumesnil en Michel Duran.

Man heeft flirt met vrouw van zijn beste vriend waar roddeljournalist lucht van krijgt. Hij strikt dochter van circusdirecteur om voor zijn verloofde te spelen, maar ze gaan geleidelijk aan zelf in hun rollen geloven. Eenvoudige vaudeville kreeg weinig lichtvoetige regie, maar wordt gered door charme van Darrieux.

Boléro

1942 | Komedie

Frankrijk 1942. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Arletty, André Luguet, Jacques Dumesnil, Denise Grey en Meg Lemonnier.

Een modeontwerpster draait onophoudelijk Ravels 'Boléro' op haar grammofoon en brengt daarmee haar buurman, een architect, tot razernij. Ze bedenkt met haar vrienden een tegenmanoeuvre voor zijn gebonk, waardoor zijn geliefde hem van ontrouw verdenkt. Hij slaat terug met een soortgelijk komplot. Deze verfilmde boulevardkomedie bewijst dat Ravels compositie jaren vóór TEN en LES UNS ET LES AUTRES de motor van handeling was. De gelikte verfilming, die tegen het einde wat sloom wordt, is nu vooral amusant om wat destijds doorging voor excentriek en modieus.

Le Mariage de Chiffon

1941 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1941. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Odette Joyeux, André Luguet, Jacques Dumesnil, Suzanne Dantès en Louis Seigner.

Een jonge adellijke vrouw in de provincie van 1900 verzet zich tegen haar familie door een aanzoek van een hertog af te slaan en een huwelijk met een aangetrouwde oom door te zetten. Deze romantische komedie maakt sentimentaliteit niet belachelijk, maar wisselt haar relativerend af met luchtiger scènes. Joyeux is ideaal als naïeve vrouw.

L' Homme du Niger

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Jacques de Baroncelli. Met o.a. Victor Francen, Annie Ducaux, Jacques Dumesnil, Harry Baur en Georges Mauloy.

Een scenario van Albert Dieudonné naar de romans van Jean Pailland. De dialogen van Joseph Kessel, het camerawerk van Léonce-Henri Burel en de rolbezetting maken de film, die de Franse kolonisatie verheerlijkt, ook nu nog genietbaar.

Derrière la façade

1939 | Komedie, Drama

Frankrijk 1939. Komedie van Georges Lacombe. Met o.a. Lucien Baroux, Simone Berriau, Jules Berry, Julien Carette en Gabrielle Dorziat.

De misdaad in een sjiek appartementengebouw leidt tot een onderzoek waarbij elk van de bewoners een geheim blijkt te hebben. Politie-intrige als rode draad door episodische all-star film die in het scenario van toneelschrijver Yves Mirande een oppervlakkige, maar venijnige satire op de bourgeoisie wordt, met afwisselend komische en tragische scènes die de uitzonderlijke rolbezetting optimale kansen geeft. Von Stroheim speelt een arrogante emigrant die van zijn Parijse buren weinig heel laat.

Retour à l'aube

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Pierre Dux, Jacques Dumesnil, Pierre Mingand en Samson Fainsilber.

De jonge vrouw van een Hongaarse stationschef droomt van het stadsleven dat de reizigers die langs het station reizen, ongetwijfeld zullen leiden. Als ze een erfenis moet innen in Boedapest, heeft ze met dat geld de kans om die dromen waar te maken, maar ze werkt zich onwetend in steeds meer moeilijkheden. De combinatie van dromerige charme en nuchtere ironie bij de jonge Darrieux tilt dit simpel verhaaltje boven zichzelf uit, door de liefdevolle regie van haar toenmalige echtgenoot Decoin die de film ook meer vaart gaf dan het vooroorlogs gemiddelde.

Les Pirates du rail

1937 | Avonturenfilm

Frankrijk 1937. Avonturenfilm van Christian-Jaque. Met o.a. Charles Vanel, Erich von Stroheim, Suzy Prim, Simone Renant en Valéry Inkijinoff.

Een Franse spoorlijn door China wordt vaak aangevallen door piraten. Een ingenieur gaat naar Zuidelijke piraten voor een niet-aanvalspact en ondertussen wordt zijn vrouw gegijzeld door de piraten van het Noorden. De exotische avonturen zijn vlot gefilmd, maar vooral curieus om het onderwerp en de rolbezetting.

Le Roi des Champs-Elysées

1934 | Komedie

Frankrijk 1934. Komedie van Max Nosseck. Met o.a. Buster Keaton, Madeleine Guitty, Paulette Dubost, Jim Gérald en Colette Darfeuil.

Door zijn zwijgzame verlegenheid belandt een man zijns ondanks in de meest onverwachte situaties, als toneelspeler en als hoofd van een gangsterbende, maar hij weet zich door datzelfde flegma er ook weer uit te redden. Een Franse film met de door Hollywood uitgerangeerde Keaton wiens vooral mimische humor zich goed blijkt te laten overplaatsen. Zijn onverstoorbaarheid contrasteert aangenaam met de drukdoenerij van zijn medespelers in deze vlotte, maar middelmatige komedie.