Bengt Ernryd: muziek.
Er zijn 10 films gevonden.

Jag rodnar

1981 |

Zweden 1981. Vilgot Sjöman. Met o.a. Gunnar Hellstrom, Bibi Andersson, Larry Hagman, Cheryl Katzman en Vic Silayan.

Een filmregisseur wil op de Filippijnen een verhaal van Conrad opnemen maar hoofdrolspeler Max von Sydow komt niet opdagen, de producent eist een meer commerci[KA3]ele benadering en de actrice houdt zich namens Amnesty International bezig met politieke gevangenen. De ge[KA3]improviseerde en autobiografische satire resulteert in een humorloze en zinloze warboel met grove en onsmakelijke effecten. De beste momenten komen van Bibi Andersson en Larry Hagman (als zichzelf en plaatsvervangende ster), die enige welkome zelfironie inbrengen.

Linus

1979 | Drama, Erotiek

Zweden 1979. Drama van Vilgot Sjöman. Met o.a. Harald Hamrell, Viveca Lindfors, Sven Wollter, Harriet Andersson en Christina Schollin.

Een puber is in de jaren twintig toevallig getuige van een moord op de binnenplaats van het huis waarin zijn zijn vader zich bevindt. Om vader van verdenking te vrijwaren gaat hij zelf in het gebouw op onderzoek uit. Het onderzoek is alleen aanleiding voor de tekening van de symbolische microkosmos in de verschillende woonlagen. Aangedikte excessen en corruptie alom overtuigen niet (zeker niet van de oprechtheid van de filmmaker). Het zwake spel van de jonge, onwaarschijnlijk naïeve hoofdrol wordt slechts gedeeltelijk gecompenseerd door indringende bijrollen, vooral van de actrices.

Tabu

1976 | Drama, Erotiek

Zweden 1976. Drama van Vilgot Sjöman. Met o.a. Kjell Bergqvist, Lickȧ Sjöman, Viveca Lindfors, Frank Sundström en Halvar Björk.

Een jonge idealistische revolutionair zet zich in voor seksuele minderheden, zoals homoseksuelen, sadomasochisten, exhibitionisten en travestieten - maar doet dit alleen uit eigenbelang, waaraan hij uiteindelijk zowel deze minderheden als zijn geliefde offert. Deze nieuwe poging van de regisseur om voedsel te geven aan zijn reputatie van baanbrekendheid is even hypocriet als de hoofdpersoon die hij zogenaamd aanklaagt. Dit resulteert in een serie stuitende scènes - niet om de inhoud, maar vanwege de presentatie - waarbij de inzet van de acteurs het geheel nòg gênanter maakt.

Hallo baby

1976 | Komedie, Experimenteel

Zweden 1976. Komedie van Johan Bergenstrȧhle. Met o.a. Marie-Louise de Geer, Toivo Pawlo, Siv Ericks, Anders Ek en Keve Hjelm.

Een joods meisje heeft een vrije en artistieke opvoeding gekregen en zich ontwikkeld tot een spontane en onbevangen volwassene, die in het kunstwereldje van de jaren '60 door de loze façades heenkijkt maar nooit haar animo verliest. De actrice en naïef-schilderes De Geer schreef haar autobiografische scenario in de tableau-achtige stijl van haar schilderijen, die - althans in de film - even weinig reden tot enthousiasme geven als haar dramaturgische talenten. De begaafde regisseur-echtgenoot van de heldin heeft zich kritiekloos dienstbaar gemaakt aan haar egotrip, wat slechts enkele frappante scènes oplevert en voor de rest veel irritatie.

Garaget

1975 | Thriller

Zweden 1975. Thriller van Vilgot Sjöman. Met o.a. Agneta Ekmanner, Frej Lindquist, Christina Schollin, Kerstin Hänström en Peter Lindgren.

De vrouw van een godsdienstonderwijzer bedriegt hem met zijn schoolhoofd en beste vriend sinds jaren. Na haar zelfmoordpoging komt de waarheid aan het licht die de echtgenoot tot moord zal brengen. Sjömans poging tot psychologische thriller faalt op kardinale punten: de psychologie rammelt en de spanning ontbreekt. Goed spel biedt geen soelaas, evenmin als Sjömans slinkse pogingen om zijn reputatie van erotische openhartigheid trouw te blijven.

Gangsterfilmen

1974 | Drama, Misdaad

Zweden 1974. Drama van Lars G. Thelestam. Met o.a. Clu Gulager, Per Oscarsson, Lou Castel, Ernst G[KA11]unther en Anne-Lise Gabold.

Een Amerikaanse gangster arriveert in Zweden en geeft zich uit als een Billy Graham-achtige zedelijkheids-apostel achter wiens succesvolle massahypnose zeer kwalijke oogmerken schuil gaan. Deze veelbelovende debuutfilm schiet zijn doel voorbij door te nadrukkelijke en slecht gedoseerde effecten, waardoor de intrigerende dubbelzinnigheid van Culager al snel ontmaskerd wordt en hij slechts een psychopaat, verkrachter en moordenaar blijkt in de dik aangezette scènes. De eerste helft is uiterst boeiend en de fotografie van Jörgen Persson is opmerkelijk.

En Handfull kärlek

1974 | Drama

Zweden 1974. Drama van Vilgot Sjöman. Met o.a. Anita Ekström, Gösta Bredefeldt, Ingrid Thulin, Evabritt Strandberg en Per Myrberg.

Een arbeidersmeisje wordt in 1909 dienstbode in een gezin van een rijke zakenman. Haar verloofde is arbeider in een gasfabriek; hij bereidt een staking voor. De invloed van het middenklasse-milieu op het meisje is te groot en de verhouding met de jongen wordt verbroken. Sj[KA3]oman vermijdt experimenten en (anti-) moralistische trekjes, en kiest voor een solide uitgewerkt scenario en een degelijke vormgeving. Het resultaat boeit als de filmbewerking van een lijvige roman - hoewel met oorspronkelijke stof - en is opmerkelijk gefotografeerd door Jörgen Persson. Daarbij is het spel van de actrices zeer opvallend.

Luftburen

1973 | Drama

Zweden 1973. Drama van Bengt Forslund. Met o.a. Margareta Byström, Olof Lundström, Solveig Ternström, Johnny Quantz en Gunnar Ossiander.

In deze driehoeksverhouding is een luchtverkeersleider het liefdesobject van afwisselend zijn vrouw (en halfzuster) en zijn minnares, beiden zelfbewuste succesvolle vrouwen, maar hij verkiest zich op de vlakte te houden wat betreft belangstelling voor de maatschappelijke passies van de twee. Een geslaagde debuutfilm die haarfijn, soms wat te nauwgezet, twee romans van Per Wästberg weergeeft.

Puss och kram

1967 | Komedie

Zweden 1967. Komedie van Jonas Cornell. Met o.a. Agneta Ekmanner, Sven-Bertil Taube, Hokan Serner, Lena Granhagen en Rolf Larsson.

Schrijver heeft de bons van zijn vriendin gekregen en vraagt onderdak bij een oude schoolvriend. Dat leidt tot conflicten in diens huwelijk en uiteindelijke tot plaatsinname van de gast in het echtelijke bed. Dit debuut van een filmkriticus in [KL]Nouvelle vague[KLE]-stijl heeft voor de Zweedse cinema een ongewone speelsheid (en soms irritante modieusheden), maar is vooral een filmische liefdesverklaring aan de hoofdrolspeelster en echtgenote van regisseur Ekmanner.

Jag är nyfiken-blȧ

1967 | Drama, Documentaire, Experimenteel

Zweden 1967. Drama van Vilgot Sjöman. Met o.a. Lena Nyman, Börje Ahlstedt, Peter Lindgren, Marie Göranzon en Hans Hellberg.

Deze parallel-film van JAG [KA3]AR NYFIKEN-GUL volgt opnieuw in een kaleidoscopische benadering Lena Nyman, die op zoek is naar houvast (een vaderfiguur) en politieke ori[KA3]entatie in de Zweedse welvaartsstaat. Niet het schandaalsucces van Sj[KA3]omans eerder uitgebrachte GEEL-film, omdat de omstreden sekssc[KA2]enes hier grotendeels ontbreken. Door meer de nationale dan de internationale politiek als doelwit te nemen is het resultaat ook evenwichtiger (hoewel buiten Zweden minder interessant). Niettemin blijft het een vaak irritant ratjetoe, met enkele treffende scènes: Lena en haar vader en een interview met zangeres Lindgren.