Goert Giltay: camera en art direction.
Er zijn 67 films en 1 serie gevonden.

De dans van Natasja

2023 | Drama, Komedie

Nederland 2023. Drama van Jos Stelling. Met o.a. Willem Voogd, Bram Reurink, Anastasia Weinmar, Hadewych Minis en Gene Bervoets.

De twaalfde en naar eigen zeggen laatste film van regisseur Jos Stelling (De illusionist) gaat over Daantje, een in zichzelf gekeerde jongen die geen aansluiting vindt bij zijn omgeving. Na de dood van zijn ouders zwerft hij over straat, tot hij de Russische Natasja ontmoet. Zij blijkt net als hij een door het leven getekende einzelgänger, met wie hij samen naar haar geboortedorp vertrekt. In de tragikomische vertelling gaat stijl boven inhoud: het geheel is prachtig geschoten in zwart-wit, het acteerwerk is mooi, maar het script is nogal richtingloos en de personages blijven wat op afstand. Niettemin een mooi persoonlijke en waardige afsluiter van een indrukwekkende filmcarrière.

Taiki

2019 | Familiefilm

Nederland 2019. Familiefilm van Mirjam de With. Met o.a. Pepijn van der Sman, Jennifer Hoffman, Tibor Lukács en Linde van der Storm.

Een gezin is op weg naar Zweden voor een vakantie zonder digitale spullen. Bruno van negen was liever thuis gebleven om te gamen. Tijdens de rit lopen de spanningen tussen ouders en zoon zo hoog op dat ze hem de auto uitzetten. Bruno verdwijnt de Zweedse bossen in en leert daar van alles over het echte leven. Ook de ouders leren een belangrijke les. Avontuurlijke familiefilm heeft herkenbare moderne thema’s en is vooral spannend vanwege een wolfshond en de Zweedse natuur, fraai in beeld gebracht door cameraman Goert Giltay.

The Disciples - een straatopera

2018 | Documentaire

Nederland 2018. Documentaire van Ramón Gieling.

In samenwerking met het Amsterdamse dak- en thuislozenkoor De Straatklinkers gemaakte opera, geïnspireerd op speelfilmklassieker Los olvidados (1950). Maar waar de agressief-realistische energie van het doek spatte in Buñuels klassieke melodrama over straatarme inwoners van Mexico-Stad, is deze topzware klaagzang van Amsterdamse 'discipelen van het niets' een postmoderne, door amateurs bevolkte opera die op te veel gedachten hinkt. Behalve de opera zelf - die om onduidelijke redenen Engelstalig is - zien we flarden van de repetities, portretjes van de vertolkers en in zwart-wit geënsceneerde droomsequenties.

Het leven is vurrukkulluk

2017 | Romantiek, Komedie

Nederland 2017. Romantiek van Frans Weisz. Met o.a. Géza Weisz, Reinout Scholten van Aschat, Romy Lauwers, Willeke van Ammelrooy en Tine Joustra.

Al sinds de verschijning van Het leven is vurrukkulluk in 1961 heeft regisseur Weisz geprobeerd Remco Camperts lyrische tijdgeestroman, over een driehoeksverhouding op een lome zondagmiddag in het Vondelpark, te verfilmen. Op 79-jarige leeftijd is het hem eindelijk gelukt, met zoon Géza in een hoofdrol. Het resultaat is een oer-Hollandse, bij vlagen geïnspireerde romcom, waar de liefde voor het boek van afspat. Maar de film is ook een rommeltje. Vooral de halfslachtige keuze voor een hedendaagse setting met personages die zich kleden en gedragen als sixtiesjeugd pakt ongelukkig uit.

Sing Song

2017 | Familiefilm, Musical

Nederland 2017. Familiefilm van Mischa Kamp. Met o.a. Georgiefa Boomdijk, Floris Bosma, Glen Faria, Maurtis Delchot en Darren Benschop.

De zestienjarige Jasmine (Boomdijk) leeft met haar vader in Nederland en is nog nooit in Suriname geweest, ook al leeft haar moeder daar. Dat is trouwens precies waarom haar vader weigert terug te gaan, want Jasmine's moeder brak ooit zijn hart. Wanneer Jasmine mee kan doen aan de Sing Song-competitie in Paramaribo gaat ze toch naar Suriname. Stiekem. Volwassen jeugdfilm van regisseur Kamp (Jongens), waarin veel en aanstekelijk wordt gezongen door onder meer Voice Kids-ontdekking Boomdijk, maar de nadruk terecht ligt op het drama van een zestienjarig meisje op zoek naar haar moeder.

Een echte Vermeer

2016 | Drama, Historische film

Nederland​/​​België​/​​Luxemburg​/​​Kroatië​/​​Frankrijk 2016. Drama van Rudolf van den Berg. Met o.a. Jeroen Spitzenberger, Lize Feryn, Porgy Franssen, Roeland Fernhout en Raymond Thiry.

Meestervervalser Han van Meegeren (1889-1947) schilderde doeken in de stijl van Vermeer en verkocht die als authentiek. Vriend en vijand trapten erin, van de koningin tot nazikopstuk Göring. Deze biografische film - met heel wat geschiedvervalsing - zal echter niemand aanzien voor hoge kunst. Het acteerwerk is niet slecht en het verhaal best vermakelijk, maar wat een boel soapwaardige kitsch kwakt regisseur Van den Berg (Tirza, Süskind) op het doek: boze personages stormen kamers uit, gefrustreerde kunstenaars grijpen in slow motion naar de fles en seks gaat gepaard met een saxofoonmuziekje.

Kurai Kurai - Tales on the Wind

2014 | Drama

Nederland 2014. Drama van Marjoleine Boonstra.

Het speelfilmdebuut van documentairemaker en fotografe Marjoleine Boonstra is een visuele roadmovie door de uitgestrekte steppen van Kirgizië.

Erbarme dich - Matthäus Passion Stories

2015 | Documentaire, Muziek

Nederland 2015. Documentaire van Ramón Gieling.

Christus is in kerkdiensten, films, muziek en literatuur ontelbare keren gestorven, maar nooit zo schitterend en dramatisch begeleid als in Bachs Matteüspassie. Ramón Gieling laat in Erbarme Dich zien waarom dat stuk zo belangrijk is. Aan het woord komen onder meer operaregisseur Peter Sellars en schrijfster Anna Enquist. Helaas worden hun verhalen soms begeleid door beelden die, zelfs als je Bachs tekst kent, nogal vergezocht lijken (raketbeschietingen in Irak), of juist veel te expliciet (twee boksers die elkaar toetakelen). Wat echter overheerst is het besef dat de Matteüs over de jaren heel veel mensen troost heeft gebracht.

Finn

2013 | Familiefilm

Nederland 2013. Familiefilm van Frans Weisz. Met o.a. Mels van der Hoeven, Jan Decleir, Daan Schuurmans en Hanna Verboom.

Als Finn een oude man (Decleir) ontmoet die met zijn vioolspel een foto van Finns in het kraambed overleden moeder tot leven brengt, wil Finn ook zo betoverend mooi leren spelen. Tot onvrede van zijn vader (Schuurmans), die hem liever ziet voetballen. Kerstfilm met mythologische trekjes leent bij Kauwboy, Lang leve de koningin en The Sixth Sense, maar zet het traditionele kerstverhaal gewiekst naar zijn hand. Scenario van Janneke van der Pal, liefdevol geregisseerd door Frans Weisz.

Het meisje en de dood

2012 | Drama

Nederland 2012. Drama van Jos Stelling. Met o.a. Sylvia Hoeks, Leonid Bichevin, Sergey Makovetskiy, Jim van der Woude en Henri Garcin.

Het meisje, dat is Elise (Hoeks), een jonge, laat-negentiende-eeuwse schone, die in een Duits hotel de vaste courtisane is van een oude, rijke, valse graaf. De dood is Nicolai, een Russische medicijnenstudent op doorreis die met zijn vasthoudende liefde haar hart breekt. Hoeveel poëzie de film op papier ook bevat, die weet bij gebrek aan chemie tussen de hoofdrolspelers maar niet tot leven te komen en vervalt zo tot larmoyante kitsch. De vakjury in van het Nederlands Film Festival dacht daar overigens anders over, want die gunde Het meisje en de dood behalve het Gouden Kalf voor beste geluid en camera ook nog die voor de beste film.

Over Canto

2011 | Documentaire, Muziek

Nederland 2011. Documentaire van Ramón Gieling.

Documentaire van Ramon Gieling over de rol die het muziekstuk Canto Ostinato van componist Simeon ten Holt in het leven van een aantal mensen heeft gespeeld.

Weemoed & Wildernis

2010 | Documentaire

Nederland 2010. Documentaire van Digna Sinke.

Documentaire waarin Digna Sinke 13 jaar lang het landschap van Tiengemeten filmt, terwijl de natuur langzaam zijn bezit ervan neemt.

Tramontana

2009 | Drama

Nederland 2009. Drama van Ramón Gieling. Met o.a. Yohana Cobo, Lluís Soler en Pepa López.

Subtiel gestileerde verkenning van een tragische geheime liefde tussen een oudere schilder en een achttienjarig modelmeisje in een benauwend Spaans dorp tijdens de Franco-dictatuur. 'Tramontana' is de naam van de heersende wind die de bevolking en het land geselt. Begenadigd film- en documentaireregisseur Gieling (1954) trakteert op weidse bespiegelingen over levenslust en vergeefs smachten maar laat de interpretatie van de dorpsvertelling kundig over aan de toeschouwer. Gefilmd op locatie in kustplaats Cadaqués, in het uiterste noordoosten van Spanje. Openingsfilm van het Nederlands Film Festival in 2009.

Mafrika

2008 | Komedie, Avonturenfilm

Nederland 2008. Komedie van Paul Ruven. Met o.a. Frank Lammers, Mosa Kaiser, Terry Pheto, Ron Smerczak en Antonio David Lyons.

Op het ­Nederlands Film Festival geëerd met de publieksprijs, deze avonturenkomedie waarin Lammers karakteristiek mag schmieren als reclamemaker Frank, die vijftien jaar geleden een film opnam in Afrika en daar nu alsnog een prijs voor mag komen ophalen op het door hem verfoeide continent. Na een neerbuigende speech wil Frank zo gauw mogelijk naar huis, maar daar steekt een vijftienjarig meisje een stokje voor - ze beweert zijn dochter te zijn. Vermakelijk, maar de goede bedoelingen van de makers liggen er wel erg dik bovenop. Het ministerie van Buitenlandse Zaken en Plan Nederland betaalden mee aan de film, vandaar.

Duska

2007 | Drama

Nederland​/​​Rusland​/​​Oekraïne 2007. Drama van Jos Stelling. Met o.a. Gene Bervoets, Sylvia Hoeks en Sergey Makovetskiy.

Dag in dag uit sloft de oudere, alleenstaande, beetje treurige filmjournalist Bob (Bervoets) naar de vervallen bioscoop aan de overkant van de straat. Zijn liefde geldt vooral het kauwgom kauwende, op het oog onbereikbare meisje van de kassa (Hoeks). Als hij haar dan een keer mee naar zijn huis weet te krijgen krijgt hij onverwacht bezoek van z'n oude Russische vriend Duska (Makovetsky). En die gaat niet meer weg. Een tijdlang is het grappig hoe de drie om elkaar heendraaien, maar dan brengt Stelling teveel extra lagen in zijn film aan. Camerawerk, muziek en acteerprestaties maken de film toch de moeite waard.

Kilkenny Cross

2006 | Drama

Nederland 2006. Drama van Eric Oosthoek. Met o.a. Ariane Schluter, Mariëlle Woltring, Sjoerd Dragtsma en Marcel Hensema.

In Kilkenny Cross ontdekt een aan de 'role playing game' Magic the Gathering verslaafde puber via een paar muisklikken dat zijn leven een leugen is. Samen met zijn vriendinnetje, dat wordt gestalkt door de leraar met wie ze een relatie had, gaat hij in Ierland op zoek naar zijn verleden, in een degelijke kruising tussen een coming of age-film en een roadmovie.

Anna II

2005 | Korte film, Drama

Nederland 2005. Korte film van Maria Uitdehaag en Eric Oosthoek. Met o.a. Hans Kesting, Maike Meijer, Martha 103, Monic Hendrickx en Jochum ten Haaf.

Actrice Monic Hendrickx bracht al eens eerder het hoofd van een nukkige boer op hol (in 1998, in De Poolse bruid), en misschien dat regisseur Oosthoek haar daarom koos voor de titelrol in Telefilm Anna. Daarin is ze een mysterieuze vrouw die bij boer Stijn langs komt, een jaar nadat ze beiden bij een ernstig auto-ongeluk waren betrokken. De film balanceert op de grens van waan en werkelijkheid, maar is zo nadrukkelijk in de vormgeving (een wit uitgelicht kinderkoor zingt hemelse liederen!), dat er van verwarring of verrassing geen sprake is. En Hendrickx, met bloedrode lippen en in donkerrood gewaad, is pijnlijk miscast.

Gebroken rood

2004 | Thriller

Nederland 2004. Thriller van Eric Oosthoek. Met o.a. Hans Croiset, Kitty Courbois, Bram van der Vlugt, André van den Heuvel en Jeroen Willems.

Nederlandse telefilm over een groepje oud-verzetsstrijders dat zestig jaar na de oorlog opnieuw in actie komt om de roofmoord op een collega te wreken. De vergelding smaakt naar meer. Nederland is namelijk 'een grote puinhoop', aldus een strijdlustig besje. 'Als ik iemand te lang aankijk word ik neergestoken,' zinspeelt vriend Simon (Croiset). Hij is de man die het voortouw neemt, ondanks de wijze woorden van trawant Adrie (Van der Vlugt): 'verzet is een alibi voor eigen motieven'. Gebroken rood heeft gebreken (tempo, motivatie personages) maar de thematiek van eigenrichting door ogenschijnlijk uitgebluste ouderen is geniaal. Immers, 'fout is fout'.

Bluebird

2004 | Drama, Familiefilm

Nederland 2004. Drama van Mijke de Jong. Met o.a. Elske Rotteveel, Kees Scholten, Elsie de Brauw, Bright O'Richards en Jaap Spijkers.

De dertienjarige Merel (Rotteveel) is een slimme, energieke scholiere die van de ene op de andere dag het slachtoffer wordt van pesterijen. Tegenover de volwassenen houden Merel en haar kwelgeesten de schijn op maar naarmate de pesterijen toenemen verandert Merel geleidelijk in een schichtige puber. Jeugdige actrice Elske Rotteveel kan uitstekend overweg met de rol van de transformerende puber en het scenario van Helena van der Meulen blinkt uit in subtiele observatie van het meisje zonder te vervallen in al te veel voorgekauwde analyse en achtergrondinformatie. Populair op scholen als aanleiding voor klassegesprekken over pesten.

The Gallery

2003 | Korte film, Erotiek

Duitsland​/​​Nederland 2003. Korte film van Jos Stelling. Met o.a. Gene Bervoets, Anouska Wink en Raymonde de Kuyper.

Een man valt ten prooi aan de verlangens van een jonge, bijzondere vrouw. Wanneer de vrouw zich begint uit te kleden en zich naar hem toe begeeft neemt het verhaal een eigen wending. Derde bijdrage van Stelling in de reeks Erotic Tales. Eerder maakte hij hiervoor De wachtkamer en The Gas Station.

Novemberlicht

2003 | Drama

Nederland 2003. Drama van Eric Oosthoek. Met o.a. Annemarie Prins, Eva van Barneveld, Niek Pancras en Patrick Ferwerda.

Overstromingen bedreigen het Gelderse rivierengebied, maar de oude Jacoba wil haar woning niet verlaten. Ze wacht op het water, alsof dat de herinneringen aan een verloren leven kan wegspoelen. Kleindochter Fleur probeert haar oma op andere gedachten te brengen.

La balsa de piedra

2002 | Drama, Fantasy

Portugal​/​​Spanje​/​​Nederland 2002. Drama van George Sluizer. Met o.a. Federico Luppi, Gabino Diego, Diogo Infante, Ana Padrão en Antonia San Juan.

Vijf mensen met bijzondere gaven komen samen, juist op het moment dat Europa letterlijk uit elkaar valt: het Iberisch eiland scheurt langs de Pyreneeën af. Spanje en Portugal gaan als een immens stenen vlot dobberend hun eigen weg. Scenaristen Sluizer en Yvette Biro baseerden zich op de roman La balsa de piedra van Nobelprijswinnaar José Saramago voor dit aanvankelijk geestige, surrealistische verhaal dat gaandeweg meer apocalyptische vormen aanneemt.

Reis door de nacht

2001 |

Nederland 2001. Joram ten Brink. Met o.a. Gijs Scholten van Aschat en Bert Luppes.

Vijf mensen met bijzondere gaven komen samen, juist op het moment dat Europa letterlijk uit elkaar valt: het Iberisch eiland scheurt langs de Pyreneeën af. Spanje en Portugal gaan als een immens stenen vlot dobberend hun eigen weg. Scenaristen Sluizer en Yvette Biro baseerden zich op de roman La balsa de piedra van Nobelprijswinnaar José Saramago voor dit aanvankelijk geestige, surrealistische verhaal dat gaandeweg meer apocalyptische vormen aanneemt.

Olivetti 82

2001 | Drama, Thriller

België 2001. Drama van Rudi Van Den Bossche. Met o.a. Dirk Roofthooft, Hilde Heijnen, Hans De Munter, Peter Gorissen en Ingrid De Vos.

Op kerstavond wordt een man op het politiebureau ondervraagd. We weten niet waarom, we weten niet wie hij is. Aangezien de man zijn lippen stijf opeen houdt, schuiven de agenten hem een Olivetti 82-typemachine voor de neus. Hierop tikt de man, Bernard van de Wiele, een schrijver zo blijkt, zijn tragische lotgevallen. Eriek Verpale schreef Olivetti 82 als monoloog voor toneel. Van Den Bossche, die naar verluidt het stuk vijf maal heeft gezien, neemt zijn kijkers filmisch in flashbacks mee naar het verleden van Bernard. Dat gaat subtiel en navrant.

De Verlossing

2001 | Drama, Fantasy

België 2001. Drama van Hugo Claus. Met o.a. Gilda De Bal, Jan Decleir, Elke Dom, Willeke van Ammelrooy en Amin Hagouchi.

Romancier, dichter en toneelschrijver Hugo Claus verfilmde met De Verlossing zijn eigen toneelstuk uit 1996, een beklemmende schets van een gezin rond een sterfbed. De oudere Oscar (Decleir) is een stugge antiekscharrelaar, zijn vrouw Magda (De Bal) is ernstig ziek, hoewel ons niet helemaal duidelijk is waaraan ze lijdt. Om hen heen cirkelen hun volwassen, wat verlopen zoon en een ogenschijnlijk verder van de boom gevallen dochter. Maar de levens van de jongeren representeren nauwelijks meer hoop, toekomst of levenslust dan die van hun ouders. In fraai geënsceneerde scènes binnenshuis weet Claus de kijker mee te zuigen in een wereld waaraan je zo snel mogelijk weer wilt ontsnappen. Dat wil niet zeggen dat de film over de hele linie overtuigt. De voice-over van Magda die in visioenen haar zuster (Willeke van Ammelrooy) ziet en haar eigen begrafenis becommentarieert, is een nogal hoekig stijlmiddel. De Verlossing doet je verlangen het toneelstuk eens te mogen zien.

The Gas Station

2000 | Korte film, Erotiek

Duitsland 2000. Korte film van Jos Stelling. Met o.a. Ellen ten Damme, Gene Bervoets en Martijn Bosman.

Humoristische film zonder dialoog uit de serie Erotic Tales. Een man veroorzaakt een botsinkje, en de vrouw tegen wie hij opbotst, reageert af op zijn auto. Dat laat hij niet op zich zitten.

Dichter op de Zeedijk

2000 | Drama

Nederland 2000. Drama van Gerrard Verhage. Met o.a. Benja Bruijning, Carry Tefsen, Bart Oomen, Angelique de Bruijne en Monic Hendrickx.

Verfilming van het gelijknamige boek van Kees van Beijnum over een jeugd, die werd doorgebracht op de Amsterdamse Zeedijk in de jaren 1960 toen de dijk bevolkt werd door hoeren, pooiers en drugsdealers. De film concentreert zich op een jongen van dertien, die bij zijn oma woont omdat zijn moeder in een psychiatrische instelling verblijft. Grootmoeder is de uitbaatster van café De Rode Laars en hoopt dat haar kleinzoon de kroeg zal overnemen als hij groot is. De jongen koestert echter literaire ambities en schrijft gedichten. Een pooier, ruwe bolster en blanke pit, stimuleert hem om zijn roeping te volgen. Bij het verschijnen van het boek merkte recensente Xandra Schutte fijntjes op dat Van Beijnums roman een overbekend sjabloon in de Nederlandse literatuur betrof en met deze tv-film is het niet anders gesteld. Op de Utrechtse filmdagen bekroond met een Gouden Kalf, maar dat zegt niet zo veel omdat er weinig concurrentie is en het om een thuiswedstrijd gaat.

Buñuel's Prisoners

2000 |

Nederland 2000. Ramón Gieling.

Verfilming van het gelijknamige boek van Kees van Beijnum over een jeugd, die werd doorgebracht op de Amsterdamse Zeedijk in de jaren 1960 toen de dijk bevolkt werd door hoeren, pooiers en drugsdealers. De film concentreert zich op een jongen van dertien, die bij zijn oma woont omdat zijn moeder in een psychiatrische instelling verblijft. Grootmoeder is de uitbaatster van café De Rode Laars en hoopt dat haar kleinzoon de kroeg zal overnemen als hij groot is. De jongen koestert echter literaire ambities en schrijft gedichten. Een pooier, ruwe bolster en blanke pit, stimuleert hem om zijn roeping te volgen. Bij het verschijnen van het boek merkte recensente Xandra Schutte fijntjes op dat Van Beijnums roman een overbekend sjabloon in de Nederlandse literatuur betrof en met deze tv-film is het niet anders gesteld. Op de Utrechtse filmdagen bekroond met een Gouden Kalf, maar dat zegt niet zo veel omdat er weinig concurrentie is en het om een thuiswedstrijd gaat.

Ach meneer

2000 |

Nederland 2000. Edu Calicher. Met o.a. Nico Okkerse, Piet van der Pas, Tatiana Radier en Johnny Kraaykamp sr.

Verfilming van het gelijknamige boek van Kees van Beijnum over een jeugd, die werd doorgebracht op de Amsterdamse Zeedijk in de jaren 1960 toen de dijk bevolkt werd door hoeren, pooiers en drugsdealers. De film concentreert zich op een jongen van dertien, die bij zijn oma woont omdat zijn moeder in een psychiatrische instelling verblijft. Grootmoeder is de uitbaatster van café De Rode Laars en hoopt dat haar kleinzoon de kroeg zal overnemen als hij groot is. De jongen koestert echter literaire ambities en schrijft gedichten. Een pooier, ruwe bolster en blanke pit, stimuleert hem om zijn roeping te volgen. Bij het verschijnen van het boek merkte recensente Xandra Schutte fijntjes op dat Van Beijnums roman een overbekend sjabloon in de Nederlandse literatuur betrof en met deze tv-film is het niet anders gesteld. Op de Utrechtse filmdagen bekroond met een Gouden Kalf, maar dat zegt niet zo veel omdat er weinig concurrentie is en het om een thuiswedstrijd gaat.

Privé Story

1999 |

Nederland 1999. Noud Heerkens. Met o.a. Isabel Erisman, Lodewijk de Boer, Betty Schuurman, Tamar van den Dop en Ton Lutgerink.

Verfilming van het gelijknamige boek van Kees van Beijnum over een jeugd, die werd doorgebracht op de Amsterdamse Zeedijk in de jaren 1960 toen de dijk bevolkt werd door hoeren, pooiers en drugsdealers. De film concentreert zich op een jongen van dertien, die bij zijn oma woont omdat zijn moeder in een psychiatrische instelling verblijft. Grootmoeder is de uitbaatster van café De Rode Laars en hoopt dat haar kleinzoon de kroeg zal overnemen als hij groot is. De jongen koestert echter literaire ambities en schrijft gedichten. Een pooier, ruwe bolster en blanke pit, stimuleert hem om zijn roeping te volgen. Bij het verschijnen van het boek merkte recensente Xandra Schutte fijntjes op dat Van Beijnums roman een overbekend sjabloon in de Nederlandse literatuur betrof en met deze tv-film is het niet anders gesteld. Op de Utrechtse filmdagen bekroond met een Gouden Kalf, maar dat zegt niet zo veel omdat er weinig concurrentie is en het om een thuiswedstrijd gaat.

No Trains No Planes

1999 | Drama, Komedie

Nederland​/​​België 1999. Drama van Jos Stelling. Met o.a. Dirk van Dijck, Gene Bervoets, Kees Prins, Katja Schuurman en Henri Garcin.

Regisseur Jos Stelling liet zich inspireren door de roman 'Broederweelde' van Jean Paul Franssens (wiens 'De Wisselwachter' hij eerder verfilmde) voor dit ensemblewerk dat zich afspeelt in een café aan een Nederlands stationsplein. Een van de stamgasten die zich dagelijks aan de toog van kroegbaas Joop (Garcin) verzamelen, is Gerard (Van Dijck) die vandaag afscheid neemt. Voorgoed. De cast is aardig (let op Peer Mascini met een hondje), maar kan niet verhinderen dat deze lauwe film lang niet zo geestig wordt als ie vast bedoeld was.

Een vrouw van het Noorden

1999 | Drama, Historische film

Nederland​/​​Italië 1999. Drama van Frans Weisz. Met o.a. Johanna ter Steege, Massimo Ghini, Douglas Henshall, Lena Headey en Claudio Amendola.

Emilie van Thuile (Johanna ter Steege) is in 1899 weduwe geworden. Ze is bedroefd en gedeprimeerd. Op doktersadvies reist ze naar Itali[KA3]e, waar haar veel te vroeg gestorven echtgenoot als archeoloog opgravingen deed. Ze wordt in de kuurplaats Bagni di Lucca hoffelijk ontvangen door Hugo Aylva (Ghini), de assistent van haar overleden man. Ze is zich niet bewust dat Hugo haar bewondert en heimelijk op haar verliefd is. Hugo wil de situatie rustig afwachten. In Bagno di Lucca arriveert ook Aldo Ardo (Amendola), een onstuimige officier uit het leger, die het leven in de kazerne even voor gezien houdt. Er ontwikkelt zich een intieme relatie tussen Emilie en Aldo, maar als Aldo hoog en breed zijn verovering gemaakt heeft, kiest hij toch voor het leger. Emilie staat in dubio of zij terug zal keren naar het Noorden. Regisseur Weisz is voorzichtig, subtiel en met precisie te werk gegaan. Zijn hoofdrol Ter Steege is waardig en goed gecast, maar de film is ondanks zijn fraaie aanpak en mooie uitvoering niet opvallend genoeg, vergeleken bij gelijksoortige werken van collega-cineasten uit Engeland, Itali[KA3]e of Frankrijk. Het scenario is van Ger Thijs en Angelo Pasquini naar de novelle [KL]Aan de weg der vreugde[KLE] van Louis Couperus. Het camerawerk van Goert Giltay is beslist indrukwekkend. De film werd geproduceerd met een niet gering budget (naar Nederlandse maatstaven althans) van ongeveer drie miljoen euro en subsidie voor de distributie (maar dat heeft weinig geholpen). Geen bioscoopfilm, maar wie de kans krijgt om hem op de tv te gaan zien, moet die grijpen. Heel wat beter dan de fraai ingepakte kitsch van Rosamunde Pilcher of Danielle Steel. Ook bekend als UNA DONNA DEL NORD.

Nussin

1998 |

Nederland 1998. Clara van Gool. Met o.a. Dries van der Post, Claudia Codega, Martine Berghuijs en Bennie Bartels.

Emilie van Thuile (Johanna ter Steege) is in 1899 weduwe geworden. Ze is bedroefd en gedeprimeerd. Op doktersadvies reist ze naar Itali[KA3]e, waar haar veel te vroeg gestorven echtgenoot als archeoloog opgravingen deed. Ze wordt in de kuurplaats Bagni di Lucca hoffelijk ontvangen door Hugo Aylva (Ghini), de assistent van haar overleden man. Ze is zich niet bewust dat Hugo haar bewondert en heimelijk op haar verliefd is. Hugo wil de situatie rustig afwachten. In Bagno di Lucca arriveert ook Aldo Ardo (Amendola), een onstuimige officier uit het leger, die het leven in de kazerne even voor gezien houdt. Er ontwikkelt zich een intieme relatie tussen Emilie en Aldo, maar als Aldo hoog en breed zijn verovering gemaakt heeft, kiest hij toch voor het leger. Emilie staat in dubio of zij terug zal keren naar het Noorden. Regisseur Weisz is voorzichtig, subtiel en met precisie te werk gegaan. Zijn hoofdrol Ter Steege is waardig en goed gecast, maar de film is ondanks zijn fraaie aanpak en mooie uitvoering niet opvallend genoeg, vergeleken bij gelijksoortige werken van collega-cineasten uit Engeland, Itali[KA3]e of Frankrijk. Het scenario is van Ger Thijs en Angelo Pasquini naar de novelle [KL]Aan de weg der vreugde[KLE] van Louis Couperus. Het camerawerk van Goert Giltay is beslist indrukwekkend. De film werd geproduceerd met een niet gering budget (naar Nederlandse maatstaven althans) van ongeveer drie miljoen euro en subsidie voor de distributie (maar dat heeft weinig geholpen). Geen bioscoopfilm, maar wie de kans krijgt om hem op de tv te gaan zien, moet die grijpen. Heel wat beter dan de fraai ingepakte kitsch van Rosamunde Pilcher of Danielle Steel. Ook bekend als UNA DONNA DEL NORD.

De juiste maat

1998 | Komedie, Korte film

Nederland 1998. Komedie van Heddy Honigmann. Met o.a. Katelijne Verbeke, Gijs Scholten van Aschat, Heleen Hummelen en Elsie de Brauw.

Louise is gek op haar minnaar Arne. Arne is ook dol op Louise, maar hij komt wel erg vaak zijn afspraken niet na. Het valt ook niet mee, die verantwoordelijkheid voor zijn kinderen. Toch heeft Louise telkens opnieuw goede hoop, maar van haar vriendin Linde krijgt ze op haar kop. 'We hadden afgesproken niet over ons te laten lopen, weet je nog?' Louise doet haar best om flink te zijn, en probeert vooral haar seksuele honger naar Arne in de hand te houden. In alles wat ze daartoe onderneemt, is haar vriendin haar steun en toeverlaat

Leven met je ogen

1997 |

Nederland 1997. Ramón Gieling.

Louise is gek op haar minnaar Arne. Arne is ook dol op Louise, maar hij komt wel erg vaak zijn afspraken niet na. Het valt ook niet mee, die verantwoordelijkheid voor zijn kinderen. Toch heeft Louise telkens opnieuw goede hoop, maar van haar vriendin Linde krijgt ze op haar kop. 'We hadden afgesproken niet over ons te laten lopen, weet je nog?' Louise doet haar best om flink te zijn, en probeert vooral haar seksuele honger naar Arne in de hand te houden. In alles wat ze daartoe onderneemt, is haar vriendin haar steun en toeverlaat

Het jaar van de opvolging - Het najaar van de waarheid

1997 |

Nederland 1997. Frans Weisz. Met o.a. Victor Löw, Will van Kralingen, Pierre Bokma, Titus Muizelaar en Renée Soutendijk.

Louise is gek op haar minnaar Arne. Arne is ook dol op Louise, maar hij komt wel erg vaak zijn afspraken niet na. Het valt ook niet mee, die verantwoordelijkheid voor zijn kinderen. Toch heeft Louise telkens opnieuw goede hoop, maar van haar vriendin Linde krijgt ze op haar kop. 'We hadden afgesproken niet over ons te laten lopen, weet je nog?' Louise doet haar best om flink te zijn, en probeert vooral haar seksuele honger naar Arne in de hand te houden. In alles wat ze daartoe onderneemt, is haar vriendin haar steun en toeverlaat

Het jaar van de opvolging - De zieke zomer

1997 |

Nederland 1997. Frans Weisz. Met o.a. Will van Kralingen, Pierre Bokma, Titus Muizelaar, Victor Löw en Renée Soutendijk.

Louise is gek op haar minnaar Arne. Arne is ook dol op Louise, maar hij komt wel erg vaak zijn afspraken niet na. Het valt ook niet mee, die verantwoordelijkheid voor zijn kinderen. Toch heeft Louise telkens opnieuw goede hoop, maar van haar vriendin Linde krijgt ze op haar kop. 'We hadden afgesproken niet over ons te laten lopen, weet je nog?' Louise doet haar best om flink te zijn, en probeert vooral haar seksuele honger naar Arne in de hand te houden. In alles wat ze daartoe onderneemt, is haar vriendin haar steun en toeverlaat

Het jaar van de opvolging - De lente van de macht

1997 |

Nederland 1997. Frans Weisz. Met o.a. Victor Löw, Will van Kralingen, Pierre Bokma, Titus Muizelaar en Renée Soutendijk.

Louise is gek op haar minnaar Arne. Arne is ook dol op Louise, maar hij komt wel erg vaak zijn afspraken niet na. Het valt ook niet mee, die verantwoordelijkheid voor zijn kinderen. Toch heeft Louise telkens opnieuw goede hoop, maar van haar vriendin Linde krijgt ze op haar kop. 'We hadden afgesproken niet over ons te laten lopen, weet je nog?' Louise doet haar best om flink te zijn, en probeert vooral haar seksuele honger naar Arne in de hand te houden. In alles wat ze daartoe onderneemt, is haar vriendin haar steun en toeverlaat

Het jaar van de opvolging

1997 | Drama

Nederland 1997. Drama van Frans Weisz. Met o.a. Victor Löw, Porgy Franssen, Will van Kralingen, Pierre Bokma en Titus Muizelaar.

Louise is gek op haar minnaar Arne. Arne is ook dol op Louise, maar hij komt wel erg vaak zijn afspraken niet na. Het valt ook niet mee, die verantwoordelijkheid voor zijn kinderen. Toch heeft Louise telkens opnieuw goede hoop, maar van haar vriendin Linde krijgt ze op haar kop. 'We hadden afgesproken niet over ons te laten lopen, weet je nog?' Louise doet haar best om flink te zijn, en probeert vooral haar seksuele honger naar Arne in de hand te houden. In alles wat ze daartoe onderneemt, is haar vriendin haar steun en toeverlaat

De kersenpluk

1997 | Drama

Nederland 1997. Drama van Arno Kranenborg. Met o.a. Finbarr Wilbrink, Anton Starke, Ricky Koole, Lukas Dijkema en Anthony Starke.

Jan (Wilbrink) die dertien is, gaat ieder jaar voor de zomervakantie naar de boerderij van zijn grootouders. Het grote feest is dan mee te helpen bij de kersenpluk. Het is nu de eerste keer sinds de dood van oma en met zijn stuurse opa (Anton Starke) heeft Jan moeizaam contact. Hij krijgt natte dromen van Marie (Koole) die zeventien is en de huishouding doet; ze helpt ook met het plukken. Marie lijkt nogal afwezig, meer dan gewoonlijk. Jan weet niet dat zij zwanger is van Jan Tabak (Dijkema), de nietsnut van het dorp. Een trage, zwaarmoedige film met weinig actie en een nauwelijks optimistisch portret van de jeugd tegen de achtergrond van een ongerept landschap, waar de tijdsgeest van de grote stad toch binnen sluipt. De jonge Wilbrink speelt zijn droefgeestige rol goed. De film wordt gesproken in het Drents waardoor hij authentiek is, maar is daardoor niet altijd te volgen zonder ondertiteling. Debuterend regisseur Kranenborg schreef het scenario samen met Steven van Galen. Achter de camera stond Goert Giltaij. Omroep KRO was medeproducent. Klein, ingetogen tragisch drama over een onhandige puber die verliefd wordt en hoe zijn omgeving daarop reageert. Dolby Stereo S.R.

Hotel Martha Washington - Vrouwenverhalen uit New York

1996 | Documentaire

Nederland 1996. Documentaire van Netty Rosenfeld.

Jan (Wilbrink) die dertien is, gaat ieder jaar voor de zomervakantie naar de boerderij van zijn grootouders. Het grote feest is dan mee te helpen bij de kersenpluk. Het is nu de eerste keer sinds de dood van oma en met zijn stuurse opa (Anton Starke) heeft Jan moeizaam contact. Hij krijgt natte dromen van Marie (Koole) die zeventien is en de huishouding doet; ze helpt ook met het plukken. Marie lijkt nogal afwezig, meer dan gewoonlijk. Jan weet niet dat zij zwanger is van Jan Tabak (Dijkema), de nietsnut van het dorp. Een trage, zwaarmoedige film met weinig actie en een nauwelijks optimistisch portret van de jeugd tegen de achtergrond van een ongerept landschap, waar de tijdsgeest van de grote stad toch binnen sluipt. De jonge Wilbrink speelt zijn droefgeestige rol goed. De film wordt gesproken in het Drents waardoor hij authentiek is, maar is daardoor niet altijd te volgen zonder ondertiteling. Debuterend regisseur Kranenborg schreef het scenario samen met Steven van Galen. Achter de camera stond Goert Giltaij. Omroep KRO was medeproducent. Klein, ingetogen tragisch drama over een onhandige puber die verliefd wordt en hoe zijn omgeving daarop reageert. Dolby Stereo S.R.

Erotic Tales: The Waiting Room

1995 | Fantasy

Nederland​/​​Duitsland 1995. Fantasy van Jos Stelling. Met o.a. Bianca Koedam, Gene Bervoets en Annet Malherbe.

De wachtzaal in een station. De mensen verdrijven de tijd met allerlei dingen. Een vrouw tracht wisselgeld te vinden voor het koffieapparaat, andere mensen lezen, maken ruzie of zitten gelaten te wachten. Een man tracht met zijn blik een meisje te verleiden, zonder succes. Dan maar een ander en weer een ander, steeds met hetzelfde resultaat. Tot eensklaps een beeld van een meid tegenover hem komt zitten die op zijn blik reageert en hem begint uit te dagen. Tot het uiterste. Knappe stijlstudie in het filmmaken. Zonder een woord dialoog, haast zonder muziek, slaagt Stelling die zelf ook het scenario schreef, erin een boeiende studie te maken van menselijke gelaatsuitdrukkingen. De twee hoofdrollen, Koedam en Bervoets, spreken hun dialoog door middel van lichaamstaal. Schitterend. Aan de camera stond Goert Giltay.

De wachtkamer

1995 | Korte film, Erotiek

Nederland​/​​Duitsland 1995. Korte film van Jos Stelling. Met o.a. Gene Bervoets, Bianca Koedam en Annet Malherbe.

Erotisch getinte film gesitueerd in de wachtkamer van een station. Terwijl zijn echtgenote koffie haalt, bekijkt een man op provocerende wijze enkele vrouwen. Eén van hen beantwoordt zijn brutale blikken en leert hem een lesje dat hij niet snel zal vergeten.

De Vliegende Hollander

1995 | Drama, Fantasy

Nederland​/​​België​/​​Duitsland 1995. Drama van Jos Stelling. Met o.a. René Groothof, Nino Manfredi, Gerard Thoolen, Michiel Groothof en Veerle Dobbelaere.

Van de bekende spooklegende is weinig overgebleven in dit theatrale epos rond een lijfeigene die tijdens de Tachtigjarige Oorlog van Vlaanderen naar Holland vlucht om zijn vader op te sporen. De dure, moeizaam tot stand gekomen productie moet het vooral van de beelden hebben; Stellings Middeleeuwen zijn grauw en smerig en worden bevolkt door archetypische minstrelen, dwergen, beeldenstormers, geuzen en Spanjaarden. Het verhaal dobbert als een stuurloos schip door de bagger, om het maar toepasselijk te verwoorden, maar de barokke sfeer heeft wel iets betoverends.

P.J.H. Cuypers, Aertsbouheer

1994 |

1994. Jeroen Visser.

Van de bekende spooklegende is weinig overgebleven in dit theatrale epos rond een lijfeigene die tijdens de Tachtigjarige Oorlog van Vlaanderen naar Holland vlucht om zijn vader op te sporen. De dure, moeizaam tot stand gekomen productie moet het vooral van de beelden hebben; Stellings Middeleeuwen zijn grauw en smerig en worden bevolkt door archetypische minstrelen, dwergen, beeldenstormers, geuzen en Spanjaarden. Het verhaal dobbert als een stuurloos schip door de bagger, om het maar toepasselijk te verwoorden, maar de barokke sfeer heeft wel iets betoverends.

Crankybox

1994 |

Nederland 1994. Frans Weisz. Met o.a. Hylke van Sprundel, Christine Vroom, Tamar van den Dop, Robijn Wendelaar en Anne Martien Lousberg.

Van de bekende spooklegende is weinig overgebleven in dit theatrale epos rond een lijfeigene die tijdens de Tachtigjarige Oorlog van Vlaanderen naar Holland vlucht om zijn vader op te sporen. De dure, moeizaam tot stand gekomen productie moet het vooral van de beelden hebben; Stellings Middeleeuwen zijn grauw en smerig en worden bevolkt door archetypische minstrelen, dwergen, beeldenstormers, geuzen en Spanjaarden. Het verhaal dobbert als een stuurloos schip door de bagger, om het maar toepasselijk te verwoorden, maar de barokke sfeer heeft wel iets betoverends.

Belle van Zuylen - Madame de Charrière

1993 | Documentaire, Historische film, Romantiek

Nederland 1993. Documentaire van Digna Sinke. Met o.a. Will van Kralingen, Laus Steenbeeke, Kees Hulst, Carla Hardy en Patty Pontier.

Belle van Zuylen (Van Kralingen) werd in 1740 geboren op slot Zuylen - vandaar de naam - nabij Utrecht als Isabella Agneta van Tuyll van Serooskerken. Ze trouwde in 1771 met Charles-Emmanuel de Charri[KA2]ere (Hulst) - vandaar Madame de Charri[KA2]ere; het paar vestigde zich in Zwitserland, in Colombier in de buurt van Neuch[KA4]atel. Ze kregen nooit kinderen. Belle werd 65 jaar oud. Het huwelijk was niet bepaald gelukkig. Op 48-jarige leeftijd ontmoet Belle in Paris als ze haar echtgenoot is ontvlucht, de 21-jarige Benjamin D`Hermenches (Steenbeeke) door wie ze zich zeer gecharmeerd voelt. Benjamin is constant op de vlucht voor schuldeisers en zijn vader. Hij smeert hem naar Engeland. Hij staat naderhand uitgeput bij Belle voor de deur. Ze verleent hem onderdak, maar zijn vader weet er een eind aan te maken. Hun relatie zetten ze dan grotendeels per brief voort. Dat zal bijna zeven jaar duren tot hij er met Madame Germaine de Stael (Hardy) vandoor gaat (naar Parijs). De film gaat over voernoemde periode, en valt gemakkelijk in drie periodes in te delen. Belle van Zuylen wordt geportretteerd als een hunkerende en tekort komende vrouw, maar ze was tegelijkertijd een gepubliceerd, verlicht schrijfster van romans en toneelstukken die ook componeerde. De film bevat muziekstukken van haar hand. Ze nam ten opzichte van haar eigen stand best een kritisch standpunt in en zette zich ook in voor vrouwen, wat in de film mooi wordt gesymboliseerd door haar hulp aan haar dienstmaagd (Pontier) als die in verwachting raakt van een onbekende vader. Het scenario van regisseuse Sinke was wat aan de lange kant en bij de montage door Menno Boerema sneuvelden er ruim 40m die naderhand voor een drie-delige mini- serie van ieder ca 52m weer gebruikt werden. De fotografie was in handen van Goert Giltaij.

Op afbetaling

1992 | Drama

Nederland 1992. Drama van Frans Weisz. Met o.a. Coen Fink, Annet Malherbe, Willem Nijholt, Gijs Scholten van Aschat en Coen Flink.

Driedelige tv-serie naar de gelijknamige roman van Simon Vestdijk uit 1952. Soutendijk is een overspelige echtgenote die eind van de jaren 1950 in een middelgrote Nederlandse provinciestad een verhouding heeft met de oudere confr[KA2]ere van een advocaat. Zij weet niet dat zij betrapt is, haar man houdt de vernedering voor zich, maar besluit zich te wreken, niet meteen, maar in termijnen, op afbetaling. Oorspronkelijk bedoeld als bioscoopfilm, maar geweigerd op de Nederlandse Filmdagen omdat alles eerst op de buis kwam. De bioscoopversie van 1993 is compacter (120m), de donkere beelden van cameraman Goert Giltray komen op een groot scherm beter tot hun recht en het verhaal werd verstandig geremonteerd. Voortreffelijke vertolkingen maar als film niet goed genoeg om op het Festival van Berlijn (1993) in de prijzen te vallen.

Heimwee naar de dood

1992 | Documentaire

Nederland 1992. Documentaire van Ramón Gieling. Met o.a. Nicol s Ramirez, Melecio Vargas Mateos en Olga Dond.

Driedelige tv-serie naar de gelijknamige roman van Simon Vestdijk uit 1952. Soutendijk is een overspelige echtgenote die eind van de jaren 1950 in een middelgrote Nederlandse provinciestad een verhouding heeft met de oudere confr[KA2]ere van een advocaat. Zij weet niet dat zij betrapt is, haar man houdt de vernedering voor zich, maar besluit zich te wreken, niet meteen, maar in termijnen, op afbetaling. Oorspronkelijk bedoeld als bioscoopfilm, maar geweigerd op de Nederlandse Filmdagen omdat alles eerst op de buis kwam. De bioscoopversie van 1993 is compacter (120m), de donkere beelden van cameraman Goert Giltray komen op een groot scherm beter tot hun recht en het verhaal werd verstandig geremonteerd. Voortreffelijke vertolkingen maar als film niet goed genoeg om op het Festival van Berlijn (1993) in de prijzen te vallen.

De natuurlijke ruimte

1992 | Biografie

Nederland 1992. Biografie van Frank Scheffer.

Driedelige tv-serie naar de gelijknamige roman van Simon Vestdijk uit 1952. Soutendijk is een overspelige echtgenote die eind van de jaren 1950 in een middelgrote Nederlandse provinciestad een verhouding heeft met de oudere confr[KA2]ere van een advocaat. Zij weet niet dat zij betrapt is, haar man houdt de vernedering voor zich, maar besluit zich te wreken, niet meteen, maar in termijnen, op afbetaling. Oorspronkelijk bedoeld als bioscoopfilm, maar geweigerd op de Nederlandse Filmdagen omdat alles eerst op de buis kwam. De bioscoopversie van 1993 is compacter (120m), de donkere beelden van cameraman Goert Giltray komen op een groot scherm beter tot hun recht en het verhaal werd verstandig geremonteerd. Voortreffelijke vertolkingen maar als film niet goed genoeg om op het Festival van Berlijn (1993) in de prijzen te vallen.

Boven de bergen

1992 | Drama

Nederland 1992. Drama van Digna Sinke. Met o.a. Roos Blaauboer, Catherine ten Bruggencate, Eric Corton, Renée Fokker en Esgo Heil.

De levensreis als wandeltocht - een niet geheel bevredigend uitgewerkte metafoor. Rina (Ten Bruggencate), een zangeres, is blijven steken in haar vertolking van Dido en Aeneas en moet, even gekweld als Dido, ter loutering een voetreis ondernemen. Zij krijgt gezelschap van een aantal zeer herkenbare personages. Veertigers die het navelstaren niet kunnen laten en die ieder een eigen reden hebben voor de mentaal en fysiek moeilijke tocht. Goede dialogen en uitstekend spel in deze sympathieke, kleine film. Contrastrijk zwart/wit wordt afgewisseld met kleur, voor de herinneringen die Rina kwellen en voor het wat zwaar aangezete slot.

The Final Chorale

1991 | Documentaire

1991. Documentaire van Frank Scheffer.

De levensreis als wandeltocht - een niet geheel bevredigend uitgewerkte metafoor. Rina (Ten Bruggencate), een zangeres, is blijven steken in haar vertolking van Dido en Aeneas en moet, even gekweld als Dido, ter loutering een voetreis ondernemen. Zij krijgt gezelschap van een aantal zeer herkenbare personages. Veertigers die het navelstaren niet kunnen laten en die ieder een eigen reden hebben voor de mentaal en fysiek moeilijke tocht. Goede dialogen en uitstekend spel in deze sympathieke, kleine film. Contrastrijk zwart/wit wordt afgewisseld met kleur, voor de herinneringen die Rina kwellen en voor het wat zwaar aangezete slot.

Bij nader inzien

1991 | Televisieserie, Drama

Verenigde Staten 1991. Televisieserie van Met o.a. Anneke Blok, Pierre Bokma, Margo Dames, Coen Flink en Porgy Franssen.

Een half dozijn jongelui heeft WO II vanaf een afstand meegemaakt. Zij ontmoeten elkaar na afloop van de oorlog in het eerste jaar Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam. Zij discussiëren over literatuur, schrijvers en boeken en hebben allen de ambitie schrijver te worden. Na deze verwachtingsvolle periode gaat de film een kwart eeuw later verder en toont een vaak pijnlijke afrekening. Eigenzinnige, oer-Hollandse tv-serie die op de Nederlandse Filmdagen van 1991 drie Gouden Kalveren kreeg (voor de regie van Weisz en voor de acteerprestaties van Wouterson en Franssen), wat tot heibel leidde rond de discussie over de vraag of deze televisieserie als speelfilm kon meedingen.

Niets voor de eeuwigheid

1990 | Documentaire

Nederland 1990. Documentaire van Digna Sinke. Met o.a. Hans ten Napel en Dirk van Pijkeren.

Een half dozijn jongelui heeft WO II vanaf een afstand meegemaakt. Zij ontmoeten elkaar na afloop van de oorlog in het eerste jaar Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam. Zij discussiëren over literatuur, schrijvers en boeken en hebben allen de ambitie schrijver te worden. Na deze verwachtingsvolle periode gaat de film een kwart eeuw later verder en toont een vaak pijnlijke afrekening. Eigenzinnige, oer-Hollandse tv-serie die op de Nederlandse Filmdagen van 1991 drie Gouden Kalveren kreeg (voor de regie van Weisz en voor de acteerprestaties van Wouterson en Franssen), wat tot heibel leidde rond de discussie over de vraag of deze televisieserie als speelfilm kon meedingen.

De Zeven hoofdzonden

1990 | Fantasy

Nederland 1990. Fantasy van Frans Weisz. Met o.a. Bart Oomen, Maja van den Broecke, Lou Landré en Neville Tranter.

Een half dozijn jongelui heeft WO II vanaf een afstand meegemaakt. Zij ontmoeten elkaar na afloop van de oorlog in het eerste jaar Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam. Zij discussiëren over literatuur, schrijvers en boeken en hebben allen de ambitie schrijver te worden. Na deze verwachtingsvolle periode gaat de film een kwart eeuw later verder en toont een vaak pijnlijke afrekening. Eigenzinnige, oer-Hollandse tv-serie die op de Nederlandse Filmdagen van 1991 drie Gouden Kalveren kreeg (voor de regie van Weisz en voor de acteerprestaties van Wouterson en Franssen), wat tot heibel leidde rond de discussie over de vraag of deze televisieserie als speelfilm kon meedingen.

Berlage bouwmeester

1990 |

Nederland 1990. Jeroen Visser.

Een half dozijn jongelui heeft WO II vanaf een afstand meegemaakt. Zij ontmoeten elkaar na afloop van de oorlog in het eerste jaar Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam. Zij discussiëren over literatuur, schrijvers en boeken en hebben allen de ambitie schrijver te worden. Na deze verwachtingsvolle periode gaat de film een kwart eeuw later verder en toont een vaak pijnlijke afrekening. Eigenzinnige, oer-Hollandse tv-serie die op de Nederlandse Filmdagen van 1991 drie Gouden Kalveren kreeg (voor de regie van Weisz en voor de acteerprestaties van Wouterson en Franssen), wat tot heibel leidde rond de discussie over de vraag of deze televisieserie als speelfilm kon meedingen.

Afscheid

1990 | Korte film

Nederland 1990. Korte film van Digna Sinke.

Een half dozijn jongelui heeft WO II vanaf een afstand meegemaakt. Zij ontmoeten elkaar na afloop van de oorlog in het eerste jaar Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam. Zij discussiëren over literatuur, schrijvers en boeken en hebben allen de ambitie schrijver te worden. Na deze verwachtingsvolle periode gaat de film een kwart eeuw later verder en toont een vaak pijnlijke afrekening. Eigenzinnige, oer-Hollandse tv-serie die op de Nederlandse Filmdagen van 1991 drie Gouden Kalveren kreeg (voor de regie van Weisz en voor de acteerprestaties van Wouterson en Franssen), wat tot heibel leidde rond de discussie over de vraag of deze televisieserie als speelfilm kon meedingen.

Uw mening graag

1989 | Drama

Nederland 1989. Drama van Heddy Honigmann. Met o.a. Anneke Blok en Titus Tiel Groenestege.

Een jonge vrouw probeert haar grote liefde te verleiden maar is niet erg succesvol

Leedvermaak

1989 | Drama

Nederland 1989. Drama van Frans Weisz. Met o.a. Kitty Courbois, Peter Oosthoek, Catherine ten Bruggencate, Pierre Bokma en Annet Nieuwenhuijzen.

Bitterzoet relaas van een bruiloft in het begin van de jaren zeventig. Lea (Ten Bruggencate), dochter van het joodse echtpaar Ada (Courbois) en Simon (Oosthoek), die Auschwitz hebben overleefd, gaat trouwen met een succesvolle dokter (Bokma). Het feest wordt overschaduwd door wrokgevoelens, herinneringen aan de holocaust, jaloezie en frustraties. Regisseur Weisz weet in zijn verfilming van Judith Herzbergs gelijknamige toneelstuk met fraaie close-ups en een zwevende camera te vermijden dat Leedvermaak te toneelmatig wordt. De pers was enthousiast en de film won drie Gouden Kalveren.

Jan Rap en z'n maat

1989 | Drama

Nederland 1989. Drama van Ine Schenkkan. Met o.a. Jasperine de Jong, Heidi Arts, Paul de Leeuw, John Leddy en Dora van der Groen.

Lang verwachte maar lang niet altijd even geslaagde verfilming van de gelijknamige roman van Yvonne Keuls over een opvanghuis voor adolescenten waar de hulpverleners geconfronteerd worden met gevallen van verkrachting, incest, diefstal, verslaving en ongewenste zwangerschap. Ondanks ruzies en uit de hand lopende situaties ontstaat onder de bewoners een vorm van solidariteit en lotsverbondenheid. Schenkkan faalt in haar pogingen luim en ernst met elkaar te verzoenen. Positief zijn het hoge tempo, de overtuigende vertolkingen en de geestdrift van de jonge cast: Arens steelt de show als introvert punkertje dat lief en leed deelt met een konijn.

Jacoba

1989 | Oorlogsfilm, Drama, Documentaire

Nederland 1989. Oorlogsfilm van Joram ten Brink. Met o.a. Johan Omvlee, Coby Omvlee, Gezienus Omvlee, Jan Omvlee en Ellen Omvlee.

Erg persoonlijk docudrama van Ten Brink over de lotgevallen van zijn joodse familie, gebaseerd op documenten uit WO II. Het titelpersonage, Jacoba Omvlee laat vier leden van de familie Ten Brink bij hem onderduiken nadat zij een brief had ontvangen van zoon Leo, die hem uit de trein gooide op weg naar Auschwitz. De familie schuilt twee-en-half jaar op een zolder boven het winkeltje van Jacoba. Haar verhaal wordt via getuigenissen van haar kinderen in het eerste deel verteld. In het tweede deel laat men zien wat er allemaal zo bij kwam kijken voor de familie Ten Brink om te kunnen blijven onderduiken. Dramatisch en integer.

Taxi in de nacht

1988 | Drama

Nederland 1988. Drama van Floor Foelkel en Floor Foekel. Met o.a. Sacha Bulthuis en Gerard Thoolen.

Passagier Thoolen en taxichauffeuse Bulthuis maken een rit door de nacht. Beider zielen zijn gekwetst en ze storten hun hart aan elkaar uit, bijna één uur lang, afgewisseld door de eentonige bewegingen van ruitenwissers, donkere opnames van de verlaten snelweg, sombere Hollandse polderlandschappen, etc. Het met minimale middelen gemaakte tv-filmdebuut van Foelkel. Je vraagt je af: is dat nou film- of dialoogkunst?

Hersenschimmen

1987 | Drama

Nederland 1987. Drama van Heddy Honigmann. Met o.a. Joop Admiraal, Marja Kok, Robert Dodas en Melanie Douane.

Bij het lezen van het gelijknamige boek van Bernlef heb je soms zelf het gevoel te dementeren. Admiraal laat in de film nog eens duidelijk zien hoe moedeloos het is als je je bewust bent van je eigen aftakeling. Hij doet dat indringend en overtuigend. Ook zijn tegenspeelster is zeer geloofwaardig.

De Wisselwachter

1986 | Drama, Komedie

Nederland 1986. Drama van Jos Stelling. Met o.a. Jim van der Woude, Josse De Pauw, Stéphane Excoffier, Ton van Dort en John Kraaykamp.

Een psychologisch drama van Stelling die al eerder hoge ogen gooide met DE ILLUSIONIST. De hele film speelt zich af in een verlaten spoorwegstation in de heuvels van Schotland, waar een dame per ongeluk is uitgestapt. Het station wordt bevolkt en af en toe bezocht door bizarre personages. Er wordt zeer intens geacteerd en het wisselende licht in de Schotse Hooglanden levert bijzonder mooie plaatjes op, maar het blijft allemaal erg kunstmatig en daardoor niet echt boeiend.

Mara

1985 | Drama

Portugal​/​​Nederland 1985. Drama van Angela Linders. Met o.a. Sao José Lapa en Marijke Beversluis.

Een psychologisch drama van Stelling die al eerder hoge ogen gooide met DE ILLUSIONIST. De hele film speelt zich af in een verlaten spoorwegstation in de heuvels van Schotland, waar een dame per ongeluk is uitgestapt. Het station wordt bevolkt en af en toe bezocht door bizarre personages. Er wordt zeer intens geacteerd en het wisselende licht in de Schotse Hooglanden levert bijzonder mooie plaatjes op, maar het blijft allemaal erg kunstmatig en daardoor niet echt boeiend.

Turkse Video

1984 |

Nederland 1984. Otakar Votocek. Met o.a. Paul Gieske, Frits Lambrechts, Rob Fruithof, Carol van Herwijnen en Hubert Fermin.

Een psychologisch drama van Stelling die al eerder hoge ogen gooide met DE ILLUSIONIST. De hele film speelt zich af in een verlaten spoorwegstation in de heuvels van Schotland, waar een dame per ongeluk is uitgestapt. Het station wordt bevolkt en af en toe bezocht door bizarre personages. Er wordt zeer intens geacteerd en het wisselende licht in de Schotse Hooglanden levert bijzonder mooie plaatjes op, maar het blijft allemaal erg kunstmatig en daardoor niet echt boeiend.

Het brandende verhaal

1982 | Documentaire

Nederland 1982. Documentaire van Meino Zeilemaker. Met o.a. Rufus Collins, Alexander van Heteren, Franklin Lafour, Carol van Herwijnen en Marie Louise Stheins.

Een psychologisch drama van Stelling die al eerder hoge ogen gooide met DE ILLUSIONIST. De hele film speelt zich af in een verlaten spoorwegstation in de heuvels van Schotland, waar een dame per ongeluk is uitgestapt. Het station wordt bevolkt en af en toe bezocht door bizarre personages. Er wordt zeer intens geacteerd en het wisselende licht in de Schotse Hooglanden levert bijzonder mooie plaatjes op, maar het blijft allemaal erg kunstmatig en daardoor niet echt boeiend.

Wielen

1981 |

Nederland 1981. Jan Wiegel.

Een psychologisch drama van Stelling die al eerder hoge ogen gooide met DE ILLUSIONIST. De hele film speelt zich af in een verlaten spoorwegstation in de heuvels van Schotland, waar een dame per ongeluk is uitgestapt. Het station wordt bevolkt en af en toe bezocht door bizarre personages. Er wordt zeer intens geacteerd en het wisselende licht in de Schotse Hooglanden levert bijzonder mooie plaatjes op, maar het blijft allemaal erg kunstmatig en daardoor niet echt boeiend.