Gérard Buhr: cast.
Er zijn 13 films gevonden.

Tu veux jouer les durs... et tu touches pas ta bille

1986 | Misdaad

Frankrijk 1986. Misdaad van Patrick Cabouat. Met o.a. Jean-Louis Robert, Valérie Mairesse, Charlie Nelson, Françoise Pages en Toufik Ouchème.

Drie, gelet op de inhoud allemaal even ongelukkig gekozen titels, want dit is de DE BRUIT ET DE FUREUR die gesitueerd is omstreeks 1971. De streken van een aantal bewoners van de betonnen voorsteden van Parijs (La Défense en vooral Bobigny), die zich er doodongelukkig voelen en met wie het zeer slecht afloopt, wanneer een kroegbaas uiteindelijk een van de bendeleden doodt. Zijn kameraad die zich wil wreken komt in een psychiatrische inrichting terecht, waar hij even heftig als onherroepelijk in opstand komt. Treurig, heel erg treurig en op het ongehoord begripvolle af. De acteurs spelen met angstaanjagende overtuigingskracht. Er is wat onbeholpen te werk gegaan bij het knip- en plakwerk maar nou ook weer niet zo erg dat deze volledig mislukte film de jonge regisseur in de anonimiteit moest doen belanden. Ook bekend als LES LOULOUS en FURIE.

Les moyens du bord

1978 | Drama

Frankrijk 1978. Drama van Bernard Toublanc-Michel. Met o.a. Gabriel Cattand, Catriona MacColl, Olivier Destrez, Diane Stoloian en Denise Grey.

We zijn eind jaren 1930 tijdens de zomervakantie. Historicus Guillaume Le Cormier (Cattand) verblijft met zijn gezin in een groot herenhuis ergens aan de kust van Bretagne. Hij hoopt dat zijn negentienjarige zoon Ronan (Destrez) zal trouwen met Martine (Stoloian), de dochter van de adellijke buurman. Ronan droomt van een heropstanding van het keizerrijk Europa en heeft zich aangesloten bij een rechts-nationalistische organisatie. Guillaume heeft het hier moeilijk mee en vermits hij zijn zoon van zijn ongelijk wil overtuigen drijft hij een wig tussen hen in. Ondertussen maakt hij kennis met Grace (MacColl), de Amerikaanse gaste van Martine's ouders. Tussen hen beiden groeit een idylle. Bijzonder traag melodrama over de leegheid van het bestaan van de aristocratie aan de vooravond van WOII. Er wordt verschrikkelijk veel gepraat en weinig gehandeld. De langdradigheid wordt op de duur haast ondragelijk, met tijd die opgevuld wordt door toeristische standjes als een bezoek aan het huis van Victor Hugo of het eindeloos zeilen op zeeën en meren. Michel Mohrt baseerde het scenario op zijn eigen roman. Voor de fotografie tekende Jean Orjollet. Oorspronkelijk uitgezonden in twee delen.

Les Loulous

1976 | Drama

Frankrijk 1976. Drama van Patrick Cabouat. Met o.a. Jean-Louis Robert, Valérie Mairesse, Charlie Nelson, Françoise Pagès en Toufik Oucheme.

Een goed bedoeld sociologisch drama over een groep jonge marginalen die het voortdurend aan de stok hebben met een reactionaire cafébaas. Als een van hen door de man wordt neergeschoten zweert zijn broer wraak. De intense vertolkingen en de stootkracht van het thema worden ietwat ondergraven door de besluiteloze regie van Cabouat, maar het geheel blijft toch boeien. Geproduceerd door Véra Belmont.

La maison sous les arbres

1971 | Thriller, Experimenteel

Frankrijk 1971. Thriller van René Clément. Met o.a. Faye Dunaway, Frank Langella, Barbara Parkins, Karen Blanguernon en Raymond Gérôme.

Een Amerikaan heeft zich met zijn neurotische echtgenote en twee kinderen in Parijs geïnstalleerd waar pressie op hem wordt uitgeoefend om bedrijfsspionage te plegen. Hij weigert en zijn kinderen worden ontvoerd. Het tegenstrijdig gedrag van de vrouw doet de politie vermoeden dat het een wanhoopspoging van haarzelf is. Het scenario is zeer weinig plausibel, maar het spel van Langella en Dunaway geeft er overtuigingskracht aan, terwijl Clément zich opnieuw een opmerkelijk regisseur van kinderen betoont, hetgeen de scènes in hun gijzelingssituatie beklemmend maakt.

The Night of the Following Day

1969 | Thriller

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1969. Thriller van Hubert Cornfield. Met o.a. Marlon Brando, Richard Boone, Rita Moreno, Pamela Franklin en Jess Hahn.

Uitstekende vertolkingen geven deze onverkwikkelijke vertelling over de ontvoering van een jonge erfgename meer inhoud dan de film strikt genomen verdient. Op gezette tijden behoorlijk hard. De film loopt bij tv-vertoning derhalve kans ingekort te worden. Gefilmd op locaties in Frankrijk.

A couteaux tirés

1963 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1963. Misdaad van Charles Gérard. Met o.a. Françoise Arnoul, Pierre Mondy, Daniel Ivernel, Petula Clark en Marcel Dalio.

Een nachtclubeigenaar met een onderwereld-verleden associeert zich met gangsters en oud-nazi's, om een Duitse schat uit WO II uit de Middellandse Zee op te duiken. Daarin bevinden zich compromitterende documenten, die geheim-agenten aantrekken. De slachtoffers stellen een schijnbaar slome politie-inspecteur in staat de overlevenden te arresteren. Nogal dolgedraaid scenario combineert clichés van minstens drie filmgenres zonder dat ze tot een logisch of overzichtelijk geheel gemaakt zijn. Een aardige rol van Ivernel als de inspecteur en een gast- optreden van Petula Clark als zichzelf, die de kijker een bedenkelijk beeld geeft van de gelegenheden waar ze optreedt.

La Corde raide

1959 | Drama, Thriller

Frankrijk 1959. Drama van Jean-Charles Dudrumet. Met o.a. Annie Girardot, François Périer, Georges Descrières, Gérard Buhr en Henri Crémieux.

Een man probeert de minnaar van zijn vrouw uit te schakelen, die inderdaad vemoord wordt. De verdenking valt op hem, maar wordt afgewenteld als het slachtoffer zelf een misdadiger blijkt te zijn. Deze rommelig uitgewerkte debuutfilm met de overbekende dubbele bodems en formeel loze pretenties, is quasi nouvelle vague. De hoofdrolspelers maken het een en ander goed.

Une Balle dans le canon

1958 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1958. Misdaad van Michel Deville en Charles Gérard. Met o.a. Pierre Vaneck, Roger Hanin, Mijanou Bardot, Paul Frankeur en Colette Duval.

Enkele paratroepers uit Indo-China laten zich bij hun demobilisatie overhalen tot geldsmokkel en gebruiken dat geld om een nachtclub op Pigalle te kopen. Het geringe succes van de club en het terugeisen van de buit door hun oude opdrachtgever noodzaken hen tot een inbraak waarbij een medeplichtige hen weer bedriegt. Dit onderwereld-drama onderscheidt zich alleen door een overmaat aan onwaarschijnlijke complicaties, maar is curieus als jeugdwerk van later beroemde mensen voor en achter de camera. (B.B.'s zusje Mijanou heet in haar rol Brigitte)

Porte des lilas

1957 | Misdaad, Komedie, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1957. Misdaad van René Clair. Met o.a. Pierre Brasseur, Georges Brassens, Henri Vidal, Dany Carrel en Raymond Bussières.

Een goedhartige nietsnut brengt een voortvluchtige gangster onder bij een bevriende bohémien, maar kan niet nalaten over zijn heldendaad op te scheppen, zodat de dochter van een caféhouder op de vreemdeling verliefd wordt. Als deze het meisje wil overhalen tot diefstal voor geld om te vluchten, doodt de nietsnut degene die hij had willen redden. Deze volkse tragi- komedie mist de elegantie en humor van Clairs vroegere werk, maar tilt door de treffende spelregie de overtuiging boven het al te simpele scenario uit. Brassens is voortreffelijk in het enige filmoptreden van zijn loopbaan. Scenario van regisseur Clair en Jean Aurel naar motieven van de roman La Grande Ceinture van René Fallet. Camerawerk van Robert Le Febvre.

Deuxième bureau contre inconnu

1957 | Misdaad, Actiefilm

Frankrijk 1957. Misdaad van Jean Stelli. Met o.a. Frank Villard, Barbara Laage, Gérard Buhr, Olivier Mathot en Fernand Fabre.

In het vervolg op ALERTE AU DEUXIEME BUREAU wordt Kapitein Thiery naar Marseille gestuurd, waar een collega om het leven kwam toen hij een smokkelbende op het spoor was. Dank zij de hulp van een avonturierster die haar loyaliteiten verlegt, weet hij de schuldigen te ontmaskeren. Een weinig oorspronkelijke, maar vlot gemaakte en onderhoudende B-film.

Bob le Flambeur

1956 | Drama, Misdaad, Film noir, Thriller

Frankrijk 1956. Drama van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Roger Duchesne, Isabelle Corey, Daniel Cauchy, Howard Vernon en Guy Decomble.

'Mooie boeventronie,' zegt Robert Montagné tegen zijn spiegelbeeld. Een waar woord: Roger Duchesne (1906-1996), die de oudere gangster Bob de Gokker vertolkt, was, na een vooroorlogse succescarrière als acteur, in het Parijse 'milieu' beland en er wegens schulden weer uit verbannen. Een ideale figuur, dus, om in deze gelaagde misdaadfilm als ongrijpbare speeltafelverslaafde het Casino van Deauville te beroven. Later betreurde Melville dat de dialogen van noir-auteur Auguste le Breton louter verroest argot bevatten, maar inmiddels is juist dat bargoens een van de charmes van Bob le Flambeur. Henri Decaë fotografeerde het uitgaanskwartier Pigalle als een prachtig licht-en-schaduwspel.

Alerte au deuxième bureau

1956 | Actiefilm

Frankrijk 1956. Actiefilm van Jean Stelli. Met o.a. Frank Villard, Geneviève Kervine, Martine Sarcey, Marc Cassot en Albert Dinan.

Een kapitein van de geheime dienst dringt zich in een spionagebende binnen, die geheime defensie-documenten heeft bemachtigd. Deze spionagefilm heeft onvoldoende tempo en te veel cliché-elementen, tot aan de spannende en nogal spectaculair gefilmde finale waarin een helikopter een belangrijk aandeel heeft.

Bonnes à tuer

1954 | Drama, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1954. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Michel Auclair, Danielle Darrieux, Corinne Calvet, Myriam Petacci en Lyla Rocco.

Man nodigt vier vrouwen uit die een belangrijke rol in zijn leven spelen, met het voornemen één van hen te doden: zijn eerste en tweede ex-echtgenote, zijn verloofde en een vriendin die zelf ook een moord op haar geweten heeft. De morele kracht van zijn eerste vrouw blijkt echter sterker en doet hem van zijn voornemen afzien. Bekwaam gemaakte thriller heeft troebele sfeer en suggestieve spanning (en soms venijnige humor) die - zolang film duurt - het bezwaar van de weinig overtuigende psychologie wegneemt.