Vladimir Klimov

1949 Cameraman

Vladimir Klimov (1949) is cameraman.
Er zijn 5 films gevonden.

Leningrad

2009 | Oorlogsfilm, Drama

Rusland/Verenigd Koninkrijk 2009. Oorlogsfilm van Aleksandr Buravskiy. Met o.a. Mira Sorvino, Gabriel Byrne, Olga Sutulova, Aleksandr Abdulov en Armin Mueller-Stahl.

Een van de grote jammerlijkheden in de twintigste-eeuwse filmhistorie is dat Sergio Leone niet lang genoeg leefde om zijn gedroomde epos over het beleg van Leningrad (1941/'42) te realiseren. Die film zou beslist in niets hebben geleken op deze Europudding. Waarin Britse journaliste Kate Davis (een verdwaald ogende Sorvino) zich in leven moet zien te houden in de gegijzelde metropool en bij Russen onderdak vindt. Het 900-dagen-misèrespektakel mocht wat roebels kosten en dat zie je, maar regie is ver te zoeken. De bijrollende alibi-acteurs, onder wie Byrne en Armin Mueller-Stahl, hebben ook geen idee.

The Suit

2003 | Komedie

Rusland/Frankrijk/Italië/Duitsland/Oekraïne 2003. Komedie van Bakhtyar Khudojnazarov. Met o.a. Artur Povolotsky, Aleksandr Yatsenko, Ivan Kokorin en Ingeborga Dapkunaite.

Choedojnazarovs vierde productie is een relaas over lefgozers die bekneld zitten tussen misère en hoop. Zij hebben de vrijheid waarover hun ouders droomden, en komen tot de ontdekking dat die vrijheid zonder geld een vergezicht blijft. De keuze om de grimmige werkelijkheid van dit intellectueel en materieel kaalgeslagen land met kolder aan te pakken, maakt The Suit goed verteerbaar. Al dringt de vraag zich op of de regisseur ook iets anders kan dan de werkelijkheid richting absurdisme kantelen.

Shik

2003 | Komedie, Drama, Romantiek

Italië/Duitsland/Rusland/Frankrijk 2003. Komedie van Bakhtiyar Khudoinazarov. Met o.a. Alexander Yatsenko, Artur Povolotsky, Ivan Kokorin, Andrei Panin en Nikolai Fomenko.

Peaky (Yatsenko), Geka (Povolotsky) en Dumbo (Kokorin) zijn jonge baliekluivers van ongeveer achttien jaar. Ze wonen in een schilderachtig havenplaatsje aan de Zwarte Zee. Ze doden de tijd met niets doen, lummelen en kleine diefstalletjes om aan een zakcent te komen. De ouders van de drie jongens zijn gescheiden. Ze dromen van rijkdom, mooie meiden en snelle karretjes. Ze zwalken door de stad en zien in een etalage een duur pak van het merk Gucci. Ze weten dat kleren de man maken, maar ze kunnen het kostuum niet betalen; zelfs niet [KA1]e[KA1]en. Ze besluiten met eerlijk werken het geld voor een pak bij elkaar te verdienen, maar krijgen gauw door dat dit een vijf-jaren plan wordt. Ze nemen de toevlucht tot hun oude gewoonte, maar het pak stelen, lukt ook niet omdat de winkel goed bewaakt is. Met oplichterijtjes krijgen ze het geld toch bij elkaar en dan is er nog een laatste horde te nemen als een rijke klant hen voor is. Als het herenkostuum eenmaal in hun bezit is, wisselen ze elkaar af wat het dragen betreft. Ze ontdekken dat ze zodra ze - ieder op zijn beurt - keurig in het pak zitten, anders bekeken worden en ze gaan zich er ook anders door voelen. Doch zoveel geluk hebben ze ook weer niet. Het doodsimpele verhaal wordt erg aardig gebracht en de jonge hoofdrollen zijn heel geloofwaardig. Er zijn een aantal kleine subplots die zorgen voor de ups en downs zoals het afbranden van het marktkraampje van Peaky`s moeder; hij haalt zijn weggelopen vader (Panin) over om terug te komen, maar de vreugde is van korte duur, net zoals Dumbo die zich door Botya (Fomenko) het hoofd op hol laat maken, en zich voor haar laat besnijden, en dan te laat door heeft dat ze alleen maar naar hem geloenst heeft om haar vriend jaloers te maken. De vlotte handeling voltrekt zich tegen zeer fraaie opnames van een prachtige omgeving. Een leuke film, die warm wordt aanbevolen, terwijl de Italiaanse maestro Federico Fellini (I VITELLONI uit 1953) nooit ver weg is. In sommige versie's is Peaky ondertiteld als Stier. Het scenario is van Oleg Antonov. Het camerawerk is van Vladimir Klimov. Dolby Digital. Werktitel: GUCCI.

Vor

1997 | Drama

Frankrijk/Rusland 1997. Drama van Pavel Chukhrai. Met o.a. Vladimir Mashkov, Ekaterina Rednikova, Misha Filipchuk, Dima Chigarev en Amalilia Mordvinova.

In het communistische Rusland van na 1945 (de afloop van WO II) wordt de aantrekkelijke oorlogsweduwe Katia (Rednikova) verleid door Tolyan (Mashkov), een voormalige officier uit het Rode Leger. Hij trekt met haar op en is een soort vaderfiguur voor haar zoon van zes Sanya (Filipchuk). Tolyan is vooral een bullebak en een snoever (er is twijfel over zijn rang), maar hij is bovenal een dief. Sanya raakt heel erg gesteld op hem, al is dat maar tijdelijk, tijdens hun tocht door Rusland, waarbij ze het nodige onheil aanrichten. De film bevat een mooi in elkaar gezet verhaal met goed werkende subplots, die dan weer [KA1]e[KA1]en geheel vormen. We krijgen een heel precies beeld over het gezinsleven uit die tijd en we maken kennis met verraad, terwijl de regisseur Chukrai een parallel trekt met het huidige Rusland (1994). Mashkov is het symbool van de generatie communistische partijbonzen, die het land leeg plunderden om zich te verrijken. Mashkov speelt zijn rol met grote vaardigheid en precisie. Er zijn versies in omloop, die een epiloog bevatten dat gesitueerd is in 1994. Het camerawerk is van Vladimir Klimov. Hoort tot de belangrijkere hedendaagse Russische cinema, maar zal niet naar ieders gading zijn.

Burial of the Rats

1995 | Horror, Actiefilm

Verenigde Staten/Rusland 1995. Horror van Dan Golden. Met o.a. Adrienne Barbeau, Maria Ford, Kevin Alber en Eduard Plaxin.

VV.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Vladimir Klimov op televisie komt.

Reageer