Leith Stevens: muziek.
Er zijn 20 films gevonden.

The Silent Gun

1969 | Western

Verenigde Staten 1969. Western van Michael Caffey. Met o.a. Lloyd Bridges, John Beck, Ed Begley, Edd Byrnes en Pernell Roberts.

Na een eed gezworen te hebben nooit meer te zullen schieten stelt een roemruchte revolverheld zichzelf op de proef. Hij bemoeit zich met een vete tussen baas Banner (Roberts) en pionierende boer Cole (Begley). Door het gezwollen scenario (Clyde Ware) en de slappe regie werd het een droeve verspilling van talent.

Chuka

1967 | Western

Verenigde Staten 1967. Western van Gordon Douglas. Met o.a. Rod Taylor, John Mills, Ernest Borgnine, Luciana Paluzzi en James Whitmore.

Zonde van goede rolbezetting in clichématige western over een grijs geworden revolverheld die de vrede probeert te bevorderen tussen Indianen en enkele ongedisciplineerde soldaten die een nabij gelegen fort bewaken. Scenario van Richard Jessup. Ook bekend als FORT BLOOD.

The Night of the Grizzly

1966 | Avonturenfilm, Western

Verenigde Staten 1966. Avonturenfilm van Joseph Pevney. Met o.a. Clint Walker, Martha Hyer, Keenan Wynn, Nancy Kulp en Ron Ely.

Sheriff Walker erft van zijn grootvader een boerderij. Hij besluit rustiger aan te gaan doen door daar zijn bestaan verder op te bouwen; dat lukt met veel moeite maar dan het wordt bedreigd door een dolende, levensgevaarlijke grizzly-beer en een wraaklustige boef die hij ooit achter de tralies had gesmeten. Hij heeft geen keuze, als hij goed en have wil beschermen moet hij het ondier te doden en de schurk inrekenen; daarmee riskeert hij weer zijn nek. Een behoorlijke, zijn het tweedimensionale western met een vleugje pioniersgeest. Scenario van Warren Douglas. Gesitueerd in Wyoming rond 1880. Gedraaid in Techniscope.

It Happened at the World's Fair

1963 | Muziek, Komedie, Actiefilm, Drama, Musical, Romantiek

Verenigde Staten 1963. Muziek van Norman Taurog. Met o.a. Elvis Presley, Joan O'Brien, Gary Lockwood, Yvonne Craig en Vivky Tiu.

Lockwood heeft gokschulden gemaakt. Nu moet hij met zijn vriend Elvis hun vliegtuig verpanden. In een poging wat bij te verdienen, komen ze terecht op de wereldtentoonstelling van Seattle. Elvis bekommert zich om het dochtertje van de Chinese boer die hen oppikte toen ze stonden te liften. Ondertussen wordt hij ook nog verliefd op O'Brien. Ook al heeft het plot niet veel om het lijf, de film is toch nog één van de betere producten uit de Elvis-filmografie, daterend van voor de tijd dat zijn films lopende bandwerk werden. Al met al zingt hij wel weer een hele elpee vol. Het scenario werd geschreven door Si Rose en Seaman Jacobs. Voor het verzorgde camerawerk was veteraan Joseph Ruttenberg verantwoordelijk. Een must voor Elvis-fans.

A New Kind of Love

1963 | Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1963. Romantiek van Melville Shavelson. Met o.a. Paul Newman, Joanne Woodward, Thelma Ritter, Eva Gabor en Maurice Chevalier.

Newman wordt door zijn hoofdredacteur, wiens vrouw hij heeft versierd, naar Parijs verbannen. In het vliegtuig ontmoet de eeuwige charmeur de mooie maar koele modeontwerpster Woodward, op wie hij weinig indruk maakt. In de Franse hoofdstad volgt hij modeshows, en hij merkt dat zij, heel discreet, foto`s neemt voor haar baas. Uiteindelijk zal hij er natuurlijk in slagen haar hart op te warmen. Driestuiversverhaal dat enkele vinnige dialogen bevat (vooral Ritter steelt de show) maar de belofte niet helemaal waarmaakt: daarvoor bezit het scenario van Shavelson te weinig hoogtepunten. Het door Daniel Fapp gefilmde Parijs beantwoordt volledig aan de ansichtkaartenverzameling die elke Amerikaan bezit van de lichtstad. Componist Leith Stevens kreeg een Oscarnominatie voor zijn score.

The Interns

1962 | Drama

Verenigde Staten 1962. Drama van David Swift. Met o.a. Michael Callan, Cliff Robertson, James MacArthur, Nick Adams en Suzy Parker.

Een glanzend, opgekalefaterd Dr. KILDARE-achtig melodrama, drijvend gehouden door een interessante jonge rolverdeling. Vervolg: THE NEW INTERNS.

On the Double

1961 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1961. Komedie van Melville Shavelson. Met o.a. Danny Kaye, Dana Wynter, Wilfrid Hyde-White, Margaret Rutherford en Diana Dors.

De rossige, als David Daniel Kaminski geboren Kaye was een verbaal en fysiek komisch talent en blonk vooral uit in razendsnelle liedjes en monologen. Zijn succes was jarenlang een gegeven, toen hij kort na zijn Broadway debuut in 1940 trouwde met Sylvia Fine, die zijn manager zou worden (en onder meer het liedje 'Dena' voor hem schreef). Films als Knock on Wood (1954) en The Court Jester (1956) behoren tot zijn beste werk. In de komedie On the Double heeft Kaye, onder regie van Shavelson met wie hij twee jaar eerder de musical The Five Pennies had gemaakt, een hem op het lijf geschreven rol. Hij speelt een Amerikaanse soldaat, Ernie Williams, die tijdens de Tweede Wereldoorlog opdracht krijgt dubbelganger te spelen voor een Britse kolonel. Dat geeft de kolonel de gelegenheid in het geheim te reizen. Maar Williams' taak wordt definitief wanneer de kolonel verongelukt: hij moet vasthouden aan zijn rol om bij de nazi's verwarring zaaien over D-Day. Levendig vehikel voor de geliefde entertainer die de laatste jaren voor zijn dood in 1987 actief was als vertegenwoordiger van Unicef.

The Five Pennies

1959 | Biografie, Muziek, Drama, Musical

Verenigde Staten 1959. Biografie van Melville Shavelson. Met o.a. Danny Kaye, Barbara Bel Geddes, Susan Gordon, Tuesday Weld en Louis Armstrong.

Behoorlijk sentimentele biografie van de Dixieland- jazzmusicus `Red` Nicholls (gespeeld door Kaye), kornet-virtuoos uit de jaren 1927-40, die na enige tijd gespeeld te hebben in het orkest van Wil Paradise (in de film Bob Crosby) zijn eigen band formeerde en veel succes had. Zijn gezin lijdt onder zijn toernees en zijn dochter Dorothy (Gordon/Weld) wordt getroffen door kinderverlamming. Hij ontbindt zijn band en werkt in een zekere anonimiteit in L.A. totdat de toestand van zijn dochter verbetert en hij een roemrijke comeback maakt. Goed gemaakt met muzikale nummers van Nicholls zelf, Bob Crosby en duetten van Kaye en Armstrong. Gedraaid in VistaVision.

The Gun Runners

1958 | Avonturenfilm, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1958. Avonturenfilm van Don Siegel. Met o.a. Audie Murphy, Eddie Albert, Patricia Owens, Everett Sloane en Jack Elam.

Sam Martin (Murphy) is betrokken bij wapensmokkel naar Cuba; weinig originele herverfilming van TO HAVE AND HAVE NOT naar de gelijknamige roman van Ernest Hemingway. Daniel Mainwaring en Paul Monash penden het scenario. Het camerawerk is van Hal Mohr.

Ride Out for Revenge

1957 | Western

Verenigde Staten 1957. Western van Bernard Girard. Met o.a. Rory Calhoun, Gloria Grahame, Lloyd Bridges, Joanne Gilbert en Frank De Kova.

Volgens Norman Retchins interessante scenario moet de fanatieke legerkapitein Bridges de Cheyennes van hun grondgebied verjagen. Als dat niet zo maar lukt, laat hij opperhoofd De Kova vermoorden. Diens zoon, Edwards, zet echter de strijd voort. Scout Calhoun bemiddelt. Hij heeft groot respect voor de Indianen en is verliefd op Edwards' zuster. Maar zijn pogingen mislukken. De strijd brandt los. De film heeft een overdramatische toon waardoor het doel niet echt bereikt wordt. Als Girard het scenario iets anders behandeld had, was dit een betere western geworden. Vakman Floyd Crosby deed het camerawerk.

Julie

1956 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1956. Drama van Andrew L. Stone. Met o.a. Doris Day, Barry Sullivan, Frank Lovejoy, Mae Marsh en John Gallaudet.

Griezelig melodrama over stewardess Julia Benton (Doris) die achtervolgd wordt door haar tweede, psychopatische echtgenoot pianist Henry Benton (Jourdan), die haar eerste vermoord heeft. Spannend, tot de belachelijke climax. Het scenario is van regisseur Stone. Het camerawerk is van Fred Jackson, Jr.

Great Day in the Morning

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Jacques Tourneur. Met o.a. Virginia Mayo, Robert Stack, Ruth Roman, Alex Nicol en Raymond Burr.

Vlak voor het uitbreken van de Amerikaanse Burgeroorlog arriveert de Zuidelijke avonturier en gokker Stack in het Noordelijke Denver. De verhoudingen zijn reeds erg gespannen en wanneer Stack bij het pokerspel Burrs hotel wint, gaan de poppen flink dansen. Het feit dat zowel Mayo als Roman vallen voor Stack, maakt het er allemaal niet eenvoudiger op. Het nogal vergezocht scenario dat Lesser Samuels putte uit een roman van Robert Hardy Andrews, wordt gedeeltelijk goedgemaakt door de sterke regie en de opvallende locatiefotografie van William Snyder. Er worden teveel verschillende thema's aangehaald om ze binnen de korte duur van een speelfilm goed te behandelen, zodat het van veel weinig en van alles niets is.

The Treasure of Pancho Villa

1955 | Western

Verenigde Staten 1955. Western van George Sherman. Met o.a. Rory Calhoun, Shelley Winters, Gilbert Roland, Joseph Calleia en Fanny Schiller.

Opnieuw een western gebaseerd op een verhaal van J. Robert Bren en Gladys Atwater, bewerkt door Niven Busch. Een Amerikaan (Calhoun) heeft sympathie voor de Mexicaanse revolutieleider Pancho Villa. Samen met een officier (Roland) van Villa's troepen, pleegt Villa overvallen in Amerika om zijn kas te spekken. Beladen met goud zijn ze onderweg, en dan lopen ze in een hinderlaag van de Mexicaanse troepen. Calleia blijkt hen verraden te hebben toen hij zelf niet in staat bleek de schat te pakken te krijgen. Het ziet er dan slecht uit voor Calhoun en Roland.

The Wild One

1953 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1953. Drama van Laslo Benedek. Met o.a. Marlon Brando, Mary Murphy, Lee Marvin, Robert Keith en Jay C. Flippen.

Het is moeilijk voorstelbaar dat deze film jarenlang aanleiding was voor controverse. Het in beginsel verontrustende gegeven van twee rivaliserende bendes motorrijders die een stadje op stelten zetten - werkelijk gebeurd in 1947 in Hollister, Californië - verzandt immers al snel in een drama over een onbegrepen rebel die gehoor vindt bij een goedhartig meisje. Brando, die zijn eigen Triumph berijdt, wordt nooit echt angstaanjagend, maar zorgt toch voor memorabele scènes en werd met zijn leren jack en petje een iconische verschijning. Marvin is sterk als biker Chino.

The War of the Worlds

1953 | Sciencefiction, Actiefilm

Verenigde Staten 1953. Sciencefiction van Byron Haskin. Met o.a. Gene Barry, Les Tremayne, Ann Robinson, Lewis Martin en Henry Brandon.

Vijftien jaar nadat Orson Welles Amerikaanse radioluisteraars de straat opjoeg met zijn hoorspelversie van H.G. Wells' sciencefictionroman, verscheen deze eerste en nog altijd beste verfilming. De marsmannetjes landen in de VS in plaats van in Engeland, maar verder wordt het boek aardig trouw gevolgd. Voor beelden van ravage en oprukkende legers werd archiefmateriaal uit de Tweede Wereldoorlog ingezet, maar er zijn ook veel oorspronkelijke, destijds baanbrekende special effects, die werden beloond met een Oscar. Het geluid van de vliegende schotels (achterstevoren afgespeelde opnames van elektrische gitaren) wordt nog steeds gebruikt in sf-producties. In 2005 verscheen een aardige remake van Steven Spielberg.

The Hitch-Hiker

1953 | Thriller, Misdaad

Verenigde Staten 1953. Thriller van Ida Lupino. Met o.a. Edmond O'Brien, Frank Lovejoy, William Talman en José Torvay.

In 1949 debuteerde actrice Lupino (de ster uit High Sierra) als regisseuse en was daarmee de enige vrouwelijke filmmaker in Hollywood. Suspense was een van haar favoriete genres en The Hitch-Hiker zit er vol mee. Het verhaal van de terroriserende lifter - waaraan zij zelf meeschreef - is dun maar Lupino laat zien dat minder meer kan zijn. O'Brien en Lovejoy spelen de bevriende oorlogsveteranen, onderweg naar Mexico voor een visvakantie. Talman imponeert als de bloeddorstige lifter die het stel de (psychologische) woestenij in dwingt. De echte moordenaar (het verhaal komt rechtstreeks uit de krant) werd geëxecuteerd in San Quentin.

Scared Stiff

1953 | Komedie, Horror

Verenigde Staten 1953. Komedie van George Marshall. Met o.a. Dean Martin, Jerry Lewis, Lizabeth Scott, Carmen Miranda en Dorothy Malone.

Nachtclubzangers Martin en Lewis worden door Scott uitgenodigd om haar te vergezellen op reis naar het door haar ge[KA3]erfde kasteel ergens in het Cara[KA3]ibische gebied. Alles lijkt hen voor de wind te gaan, maar wie zou er nu geloof hechten aan die geruchten over spoken die in het kasteel zouden rondwaren? Voorspelbare komedie met veel lawaai en weinig geslaagde gags. Beide komieken voeren hun bekende routine- nummertjes op. Het scenario van Herbert Baker en Walter de Leon is gebaseerd op het toneelstuk van Paul Dickey, voordien reeds verfilmd als THE GHOST BREAKERS met Bob Hope (1940) waarvoor de Leon trouwens ook co-scenarist was. Fotografie is van Ernest Laszlo.

Beware, My Lovely

1952 | Horror, Film noir, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1952. Horror van Harry Horner. Met o.a. Ida Lupino, Robert Ryan, Taylor Holmes, O.Z. Whitehead en Barbara Whiting.

Howard Wilton (Ryan) is een simpele man die door weduwe Helen (Lupino) wordt ingehuurd voor huishoudelijke klusjes. Wat ze niet weet is dat Howard, die op zich aardig is, in schizofrene buien geweld pleegt en het daarna vergeet. De bedoeling van de toneelverfilming Beware, my lovely is, dat het huis van Helen wurgend claustrofobisch wordt onder de dreiging van Howard. Dat lukt niet honderd procent vanwege de weinig inventieve regie en cameravoering. (IdH/VPRO Gids)

When Worlds Collide

1951 | Sciencefiction, Fantasy

Verenigde Staten 1951. Sciencefiction van Rudolph Maté. Met o.a. Richard Derr, Barbara Rush, Peter Hanson, Larry Keating en John Hoyt.

Volgens een geleerde is een gigantische komeet op koers om met de Aarde in botsing te komen. Een multi-miljonair financiert een ruimtevaartprogramma, dat een handjevol overlevenden de kans zal geven om te kunnen ontsnappen. Een curieuze doemdag-SF-film, die sterk gedateerd is. De door George Pal geproduceerde rolprent werd indertijd bekroond met een Oscar voor de speciale effecten, met name het wegzinken van Manhattan. Gebaseerd op het boek van van Edwin Balmer en Philip Wylie.

Night Song

1947 | Drama

Verenigde Staten 1947. Drama van John Cromwell. Met o.a. Dana Andrews, Merle Oberon, Ethel Barrymore, Hoagy Carmichael en Jacqueline White.

Sinds hij door een ongeval blind werd is de briljante pianist Andrews alle gevoel voor spel en compositie kwijt. Hij ontmoet Oberon, die beweert arm en blind te zijn en hem overhaalt zijn partituur af te ronden en in te sturen voor een wedstrijd, die ze zelf op touw zet.