Keiichi Uraoka

Editor

Keiichi Uraoka is editor.
Er zijn 9 films gevonden.

Eijanaka

1981 |

Japan 1981. Shohei Imamura. Met o.a. Shigeru Tsuyuguchi, Ken Ogata, Masao Kusakari, Kaori Momoi en Misuko Baisho.

Ai no borei

1978 | Drama, Erotiek

Japan/Frankrijk 1978. Drama van Nagisa Ôshima. Met o.a. Kazuko Yoshiyuki, Tatsuya Fuji, Takahiro Tamura en Takuzo Kawatani.

Ook bekend als L'empire de la passion, In the Realm of Passion, Phantom Love en nog een hele reeks namen. Nagisa borduurt voort op de stijl en thematiek van zijn omstreden Ai no corrida/In the Realm of the Senses uit 1976, over een sadomasochistische relatie, inclusief expliciete seksscènes. Ditmaal staat een verhouding tussen een getrouwde vrouw en haar jongere minnaar centraal. Wanneer zij haar echtgenoot vermoorden, keert deze terug als geest om hen te confronteren. Ai no borei toont aan dat Japanse spookfilms als Ringu en Ju-on in een traditie staan. Nagisa Oshima won in 1978 de regieprijs in Cannes.

In the Realm of the Senses

1976 | Drama, Erotiek

Japan/Frankrijk 1976. Drama van Nagisa Ôshima. Met o.a. Eiko Matsuda, Tatsuya Fuji, Aoi Nakajima en Meika Seri.

Ai no korîda / L'empire des sens verbeeldt het waargebeurde verhaal van Sada (gespeeld door Matsuda), een dienster en voormalige prostituee die seksueel geobsedeerd raakte door haar baas Kichizo (Fuji). In mei 1936 werd zij gearresteerd met zijn genitaliën in haar handtas. Naar verluidt 'straalde ze van geluk'. Regisseur Oshima balanceerde op de rand van kunst en pornografie en moest vanwege de expliciete seksscènes uitwijken naar Frankrijk om de film te monteren en vertonen. Nog steeds is de film baanbrekend vanwege het subliem geacteerde, onconventionele rollenspel. Internationaal uitgebracht als In the Realm of the Senses.

Under the Flag of the Rising Sun

1972 |

Japan 1972. Kinji Fukasaku. Met o.a. Nakamura Kanemon, Nakahara Sanae, Mitani Noboru, Tanba Tetsuro en Hidari Sachiko.

Ai no korîda / L'empire des sens verbeeldt het waargebeurde verhaal van Sada (gespeeld door Matsuda), een dienster en voormalige prostituee die seksueel geobsedeerd raakte door haar baas Kichizo (Fuji). In mei 1936 werd zij gearresteerd met zijn genitaliën in haar handtas. Naar verluidt 'straalde ze van geluk'. Regisseur Oshima balanceerde op de rand van kunst en pornografie en moest vanwege de expliciete seksscènes uitwijken naar Frankrijk om de film te monteren en vertonen. Nog steeds is de film baanbrekend vanwege het subliem geacteerde, onconventionele rollenspel. Internationaal uitgebracht als In the Realm of the Senses.

Gishiki

1971 | Drama, Historische film, Experimenteel

Japan 1971. Drama van Nagisa Ôshima. Met o.a. Kenzo Kawarazaki, Atsuko Kawarazaki, Atsuko Kaku en Atsuo Nakamura.

Aan de hand van feesten, bruiloften en begrafenissen, waarop alle familieleden elkaar ontmoeten, wordt het leven van een Japanse familie tussen 1946 en 1971 in beeld gebracht. De familie blijft bijeen door haat en richt zichzelf te gronde door moord, zelfmoord en incest. Op den duur zijn alle relaties en kruisbestuivingen moeilijk uit elkaar te houden maar desondanks blijft de film boeien, ook omdat hij gezien kan worden als de weerslag van 25 jaar Japanse geschiedenis.

Shonen

1969 | Thriller, Drama

Japan 1969. Thriller van Nagisa Ôshima. Met o.a. Fumio Watanabe, Akiko Koyama en Tetsuo Abe.

Klassieker van Japanse filmgrootheid Nagisa Ôshima (Merry Christmas Mr. Lawrence, In the Realm of the Senses) over een Shônen - Japans voor een kind onder de vijftien - dat door zijn vader wordt gedwongen om automobilisten geld af te troggelen door te doen alsof ze hem hebben geraakt met hun voertuig. Wijlen enfant terrible Ôshima (1932-2013) wilde met zijn werk duidelijk maken hoe de Japanse jeugd wordt verziekt door de senioren, en dat de gevestigde orde alleen oog heeft voor geldelijk gewin en status. Belerend en stroef, maar filmtechnisch en als tijdsbeeld solide.

Koshikei

1968 | Komedie, Experimenteel

Japan 1968. Komedie van Nagisa Ôshima. Met o.a. Kei Sato, Yundo Yum, Fumio Watambe, Toshirô Ishidô en You Do-Yun.

Een jonge Koreaanse student die twee meisjes heeft verkracht en vermoord is ter dood veroordeeld, maar de terechtstelling mislukt en de jongen leeft nog maar is buiten bewustzijn. In deze omstandigheid mag de executie niet direct overgedaan worden en is er een nieuwe bekentenis van de veroordeelde nodig. Deze is wanneer hij bijkomt echter zijn geheugen kwijt. Er volgt een serie komische maar bittere scènes om een nieuwe bekentenis te bewerkstelligen waarbij ethiek in het algemeen en de doodstraf in het bijzonder aan de kaak worden gesteld.

Black Lizard

1968 |

Japan 1968. Kinji Fukasaku. Met o.a. Matsuoka Kikko, Kawazu Yusuke, Kimura Isao en Maruyama Akihiro.

Een jonge Koreaanse student die twee meisjes heeft verkracht en vermoord is ter dood veroordeeld, maar de terechtstelling mislukt en de jongen leeft nog maar is buiten bewustzijn. In deze omstandigheid mag de executie niet direct overgedaan worden en is er een nieuwe bekentenis van de veroordeelde nodig. Deze is wanneer hij bijkomt echter zijn geheugen kwijt. Er volgt een serie komische maar bittere scènes om een nieuwe bekentenis te bewerkstelligen waarbij ethiek in het algemeen en de doodstraf in het bijzonder aan de kaak worden gesteld.

Taiyo no hakaba

1960 | Drama

Japan 1960. Drama van Nagisa Ôshima. Met o.a. Junzaburo Ban, Tanie Kitabayashi, Kamatari Fujiwara, Isao Sasaki en Kayoko Honoo.

Een jonge Koreaanse student die twee meisjes heeft verkracht en vermoord is ter dood veroordeeld, maar de terechtstelling mislukt en de jongen leeft nog maar is buiten bewustzijn. In deze omstandigheid mag de executie niet direct overgedaan worden en is er een nieuwe bekentenis van de veroordeelde nodig. Deze is wanneer hij bijkomt echter zijn geheugen kwijt. Er volgt een serie komische maar bittere scènes om een nieuwe bekentenis te bewerkstelligen waarbij ethiek in het algemeen en de doodstraf in het bijzonder aan de kaak worden gesteld.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Keiichi Uraoka op televisie komt.

Reageer