Gustaf Gründgens: regie en cast.
Er zijn 27 films gevonden.

Faust

1960 | Drama

Duitsland 1960. Drama van Peter Gorski. Met o.a. Will Quadflieg, Gustaf Gründgens, Elisabeth Flickenschildt, Ella Büchi en Hermann Schomberg.

Goed geslaagde Faust-verfilming, gebaseerd op de enscenering van het Deutsche Schauspielhaus Hamburg. Gorski voorziet op overtuigende en geslaagde wijze de theaterenscenering van filmbeelden.

Das Glas Wasser

1960 | Historische film, Musical

Duitsland 1960. Historische film van Helmut Käutner. Met o.a. Gustaf Gründgens, Liselotte Pulver, Sabine Sinjen, Hilde Krahl en Horst Janson.

Verfilmde bewerking van Eugène Scribes toneelstuk das glas wasser met chansons als 'Elegie Royale' en 'Es musz an Arthur selber liegen'. Een gekostumeerde musical over de Engelse koningin Anna omstreeks 1710. Eerder door Ludwig Berger in 1923 verfilmd met Lucie Höflich en Mady Christians.

Friedemann Bach

1941 | Biografie, Muziek

Duitsland 1941. Biografie van Traugott Müller en Traugott Mèller. Met o.a. Gustaf Gründgens, Eugen Klöpfer, Wolfgang Liebeneiner, Leny Marenbach en Lina Lossen.

Het korte geluk en de tragische ondergang van Friedemann Bach, een begenadigd musicus en componist, waarvan men een even groot en devoot spel verwacht als van zijn vader Johann Sebastian. Of Friedemann Bach goed is belicht is de vraag; Gustaf Gründgens, die de rol speelt in ieder geval wèl! Zelden heeft hij als acteur zo'n luxe behandeling gekregen. Hij was dan ook zelf de producent, en een van zijn naaste medewerkers in het theater regisseerde de film. Scenario van Helmut Brandis en Eckart von Naso. Camerawerk van Walter Pindter.

Zwei Welten

1940 | Drama

Duitsland 1940. Drama van Gustaf Gründgens. Met o.a. Max Eckard, Joachim Brennecke, Paul Bildt, Berta Monnard en Hansi Wendler.

Romantiek en vriendschap tussen jongelui die bij het binnenhalen van de oogst moeten helpen. Een film, die tot heimelijk plezier van hen die Gründgens' geaardheid kenden, duidelijke homoseksuele toespelingen bevatte, ofschoon hij ongetwijfeld bedoeld was als nazi-propaganda.

Der Schritt vom Wege

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Gustaf Gründgens. Met o.a. Marianne Hoppe, Karl Ludwig Diehl, Max Gülstorff, Paul Hartmann en Käthe Haack.

Als Effi Briest, wegens overspel door haar man uit huis is gezet, en haar kind nog eens een keertje mag zien, bemerkt zij dat het dochtertje haar geheel vreemd geworden is. Een vrouw als slachtoffer van mannelijke deugd, naar Theodor Fontane's roerende roman EFFI BRIEST. Gründgens' verfilming benadert de Fassbinder-versie en Gründgens' vrouw Hoppe geeft een gevoelige vertolking van de hoofdrol.

Tanz auf dem Vulkan

1938 | Musical

Duitsland 1938. Musical van Hans Steinhoff. Met o.a. Gustaf Gründgens, Ralph Arthur Roberts, Sybille Schmitz, Theo Lingen en Gisela Uhlen.

Zes jaar voordat Jean-Louis Barrault zijn beroemde rol speelde in LES ENFANTS DU PARADIS, vertolkte de populaire Duitse acteur/regisseur Gründgens de rol van Debureau in deze film, waarin het liedje 'Die Nacht ist nicht allein zum Schlafen da' iets anders bedoelt dan men zou denken: namelijk de oproep aan Parijzenaars anno 1830 tot opstand, reden waarom Goebbels de platen met het liedje verbood, echter niet deze film van de nazi- getrouwe Steinhoff. Het scenario is van Hans Rehberg, regisseur Steinhoff en Peter Hagen. Het camerawerk is van Edwald Daub.

Capriolen

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Gustaf Gründgens. Met o.a. Marianne Hoppe, Gustaf Gründgens, Maria Bard, Fita Benkhoff en Volker von Collande.

Een rechter ziet niet in waarom sterverslaggever Gründgens, die eigenwijze vrouwen niet kan uitstaan, wil scheiden van Marianne Hoppe, een beroemde vliegenierster met een gloeiende hekel aan persmuskieten. Naar het toneelstuk van Jochen Huth werd deze verfilming een alleraardigste komedie, door Willi Forst tot scenario bewerkt. Het camerawerk is van Franz Planer en Kurt Neubert.

Eine Frau ohne Bedeutung

1936 | Drama

Duitsland 1936. Drama van Hans Steinhoff. Met o.a. Gustaf Gründgens, Käthe Dorsch, Hans Leibelt, Friedrich Kayssler en Marianne Hoppe.

Het satirische toneelstuk van Oscar Wilde: A Woman of no Importance, over een na jaren uit India teruggekeerde lord die duelleren wil met een hem onbekende jongeman om een meisje, totdat de moeder hen uit de droom helpt: zij zijn vader en onwettige zoon. Prima rollen van Gründgens als de lord en Marianne Hoppe als het meisje om wie vader en zoon vechten.

Pygmalion

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van Erich Engel. Met o.a. Jenny Jugo, Gustaf Gründgens, Eugen Klöpfer, Anton Edthofer en Käthe Haack.

Het bekende toneelstuk van G. B. Shaw over taalprofessor Higgins die Liza Doolittle haar vervelende dialect afleert. Ludwig Berger verfilmde twee jaar later in Nederland ook een PYGMALION-versie.

Hundert Tage

1935 | Historische film

Italië​/​​Duitsland 1935. Historische film van Franz Wenzler. Met o.a. Gustaf Gründgens, Werner Krauss, Kurt Junker, Peter Voss en Fritz Genschow.

Een verfilming van het gelijknamige toneelstuk over Napoleons terugkeer van Elba, dat sinds 1933 vrij regelmatig in Duitsland werd opgevoerd. Dat een van de auteurs Benito Mussolini was (de andere was Giovacchino Forzano) zal daaraan ongetwijfeld niet vreemd zijn geweest! Gründgens en Krauss hebben ook aan de toneelopvoeringen meegewerkt. Er is gelijktijdig een Italiaanse versie gemaakt.

Das Mädchen Johanna

1935 | Historische film, Drama

Duitsland 1935. Historische film van Gustav Ucicky. Met o.a. Gustaf Gründgens, Angela Salloker, René Deltgen, Heinrich George en Willy Birgel.

Een pretentieuze, maar historisch twijfelachtige en tamelijk symbolische verfilming van de Jeanne d'Arc-legende. Toch is het een boeiende, tegendraadse interpretatie met fraai camerawerk van Günther Krampf.

So endete eine Liebe

1934 | Drama

Oostenrijk 1934. Drama van Karl Hartl. Met o.a. Paula Wessely, Willi Forst, Gustaf Gründgens, Gustav Waldau en Maria Koppenhöfer.

Hoewel Hertog Franz von Modena haar grote liefde is, geeft Prinses Marie-Luise toch gehoor aan het 'verzoek' met Napoleon te trouwen. Een uitstekend geregisseerde film met geweldige rollen van Wessely, Forst en vooral Gründgens.

Schwarzer Jäger Johanna

1934 | Historische film, Avonturenfilm

Duitsland 1934. Historische film van Johannes Meyer. Met o.a. Marianne Hoppe, Paul Hartmann, Fita Benkhoff, Gustaf Gründgens en Margarethe Albrecht.

Een meisje trekt mannenkleren aan om naast de majoor op wie zij verliefd is ten strijde te trekken tegen Napoleon.

Die Finanzen des Grossherzogs

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Gustaf Gründgens. Met o.a. Viktor de Kowa, Hilde Weissner, Heinz Rühmann, Paul Henckels en Maria Loja.

In een dwergstaatje breekt bijna revolutie uit omdat men denkt dat de heersende vorst Ramon II er met de staatskas vandoor is. Ramon komt echter terug met een bruid, een Russische grootvorstin, waarna iedereen gelukkig is. Murnau's houterige versie uit 1924 was in Amerika aanleiding voor komische parodieën van o.a. Stan Laurel en Ben Turpin. De versie van Gründgens, een toneelacteur en -regisseur, treft de juiste toon.

Liebelei

1933 | Drama, Romantiek

Duitsland 1933. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Magda Schneider, Luise Ullrich, Willi Eichberger, Paul Hörbiger en Gustaf Gründgens.

Magda Schneider (Romy's moeder) speelde als Christine haar glansrol in deze beroemde Ophüls-film die nergens sentimenteel wordt. De scène waarin Schneider hoort dat haar luitenant dood is, is een cinematografisch hoogtepunt. Als er ooit een liefdesgeschiedenis hartveroverend werd verfilmd, dan is het met deze film. Eric Segal van LOVE STORY had beter eerst eens enkele keren naar deze film kunnen kijken. Bijzonderheden over de gelijktijdig gedraaide Franse versie aldaar te vinden onder UNE HISTOIRE D'AMOUR. Scenario van regisseur Ophüls, Curt Alexander en Hans Wilhelm. Camerawerk van Franz Planer.

Le Tunnel

1933 | Sciencefiction

Frankrijk​/​​Duitsland 1933. Sciencefiction van Curtis Bernhardt. Met o.a. Jean Gabin, Madeleine Renaud, Gustaf Gründgens, André Nox en Edmond Van Daele.

De Frans gesproken versie van DER TUNNEL met in de hoofdrol Gabin in plaats van Paul Hartmann als hoofdingenieur Mac Allan en Van Daele als de voorman in plaats van Olly von Flint. Gabin speelde zijn rol meer als macho, terwijl Hartmann meer gestalte gaf aan zijn persoonlijkheid. De werkzaamheden aan de tunnel worden gesaboteerd en er vallen dodelijke slachtoffers, w.o. Mac Allans vrouw. Het werk ging echter door. Naar de utopistische roman van Bernard Kellermann uit 1913, die op symbolische wijze Amerika en Europa aan elkaar wilde verbinden. In 1935 werd de Engelse versie THE TUNNEL gedraaid onder regie van Maurice Elvey met Richard Dix, Leslie Banks, Madge Evans en Helen Vinson. De Amerikaanse titel van die film is TRANSATLANTIC TUNNEL. Het camerawerk is van Carl Hoffmann.

Der Tunnel

1933 | Sciencefiction

Frankrijk​/​​Duitsland 1933. Sciencefiction van Curtis Bernhardt. Met o.a. Paul Hartmann, Gustaf Gründgens, Attila Hörbiger, Otto Wernicke en Olly von Flint.

Er wordt een tunnel gegraven van Europa naar Amerika, maar een speculant heeft er belang bij dat het werk gesaboteerd wordt, zodat tweehonderd arbeiders worden gedood. Naar de populaire Duitse SF-roman van Bernhard Kellermann. Een interessante film met twijfelachtige moraal omdat de arbeiders als soldaten worden beschouwd die tijdens het werk kunnen sneuvelen. Het thema werd door de nazi's nog tot 1945 naar hartelust uitvoerig geëxploiteerd. Gelijktijdig werd een Franstalige versie opgenomen met veel betere acteerprestaties: LE TUNNEL. Het scenario voor beide versies is van regisseur Bernhardt en Reinhart Steinbicker, terwijl de Engelse versie voor THE TUNNEL uit 1935 geschreven werd door Curt Siodmak, L. DuGarde Peach en Clemence Dane. Ze zijn allen gebaseerd op het boek van Bernhard Kellermann uit 1913. Het camerawerk is van Carl Hoffmann. De indrukwekkende decors zijn van Karl Vollbrecht en Heinz Fenchel.

Eine Stadt steht Kopf

1932 | Komedie, Muziek

Duitsland 1932. Komedie van Gustaf Gründgens. Met o.a. Gustaf Gründgens, S.Z. Sakall, Jenny Jugo, Hermann Thimig en Paul Henckels.

Een verfilming van Nikolai Gogols schitterende satirische roman De revisor over een vertegenwoordiger die voor een staatsinspecteur wordt aangezien, waarna de jongeman te maken krijgt met alle denkbare kleinburgerlijke eigenschappen. Een geslaagd en uniek debuut van theaterregisseur en -acteur Gustaf Gründgens.

Die Gräfin von Monte Christo

1932 | Komedie

Duitsland 1932. Komedie van Karl Hartl. Met o.a. Brigitte Helm, Lucie Englisch, Gustaf Gründgens, Rudolf Forster en Oskar Sima.

Figurante geeft zich uit voor de gravin van Monte Christo en rijdt in dure sportwagens rond. Haar vriend wordt een beroemde journalist door er grote reportages over te schrijven. Een uitstekende film van Hartl en een allerplezierigste hoofdrol van Brigitte Helm.

York

1931 | Historische film

Duitsland 1931. Historische film van Gustav Ucicky. Met o.a. Werner Krauss, Rudolf Forster, Gustaf Gründgens, Grete Mosheim en Friedrich Kayssler.

Een militair-historische film met als enige moraal het hooghouden van het Duitse nationalisme. De Pruisische generaal von York sluit begin 19e eeuw met de Russen een pact om de Fransen te kunnen aanvallen.

M - eine Stadt sucht einen Mörder

1931 | Thriller, Misdaad, Drama

Duitsland 1931. Thriller van Fritz Lang. Met o.a. Peter Lorre, Gustaf Gründgens, Otto Wernicke, Theo Lingen en Gerhard Bienert.

Lang laat de personages in zijn 'serial killer' film er bijna allemaal gedeformeerd uitzien. De kop van kindermoordenaar Hans Beckert (Lorre) komt er nog redelijk vanaf vergeleken bij de tronies van de Düsseldorfse onderwereldfiguren en de politie, tussen wie door montage en verhaal weinig verschil te bemerken is. In zijn eerste praatfilm is Lang wijselijk spaarzaam met geluid en dialogen. Hij laat de beelden voor zich spreken en gebruikt een fluitdeuntje naar Griegs 'Peer Gynt' om op een ijzige manier de nabijheid van de slechte Hans Beckert aan te duiden. Een perfect misdaaddrama.

Luise, Königin von Preusen

1931 | Historische film, Drama

Duitsland 1931. Historische film van Carl Froelich. Met o.a. Gustaf Gründgens, Henny Porten, Ekkehardt Arendt, Paul Günther en Friedrich Kayssler.

Nadat koningin Louise tevergeefs in Frankrijk voor Pruisen`s onafhankelijkheid heeft gepleit, sterft zij. De Duitsers kregen maar niet genoeg van dit soort kostuumfilms in operette- of in serieuze (dat wil zeggen: vaak politiek beladen en dus historisch nogal vertekende) vorm.

Der Raub der Mona Lisa

1931 | Komedie

Duitsland 1931. Komedie van Géza von Bolváry. Met o.a. Willi Forst, Gustaf Gründgens, Fritz Odemar, Paul Kemp en Trude von Molo.

Willi Forst steelt de Mona Lisa om indruk op Von Molo te maken. Als de dief wordt ontmaskerd, blijkt hij voor de Italianen een nationale held te zijn geworden.

Danton

1931 | Historische film

Duitsland 1931. Historische film van Hans Behrendt. Met o.a. Gustaf Gründgens, Fritz Kortner, Lucie Mannheim, Gustav von Wangenheim en Hermann Speelmans.

Gr[KA3]undgens speelt Robespierre die Danton (Kortner) ten val brengt, maar de verdediging door de laatste wordt een aanklacht tegen de eerste, wat de tocht naar de guillotine des te zekerder maakt. Een onevenwichtige film met duidelijke verwijzing naar het opkomende nationaal-socialisme.

Ich glaub' nie mehr an eine Frau

1930 | Drama, Muziek

Duitsland 1930. Drama van Max Reichmann. Met o.a. Richard Tauber, Werner Fuetterer, Maria Solveg, Paul Hörbiger en Gustaf Gründgens.

Een zeeman wordt verliefdop een hoertje dat zijn zusje blijkt te zijn.Door zijn eerste film werd de tenor Tauber nog beroemder dan hij al was.

Hokuspokus

1930 | Komedie

Duitsland 1930. Komedie van Gustav Ucicky. Met o.a. Lilian Harvey, Willy Fritsch, Oskar Homolka, Gustaf Gründgens en Otto Wallburg.

Lilian Harvey moet terechtstaan omdat zij haar man vermoordde. Maar een verliefde student geeft zich tijdelijk voor de moordenaar uit, totdat alles is opgelost. Naar een toneelstuk van Curt Goetz. Twee nieuwe versies werden door lopende band-regisseur Kurt Hoffmann gemaakt.

Brand in der Oper

1930 | Drama

Duitsland 1930. Drama van Carl Froelich. Met o.a. Gustaf Gründgens, Gustav Fröhlich, Marianne Fröhlich, Alexa Engström en Jarmila Novotna.

Theaterdirecteur Gründgens en zijn secretaris zijn verliefd op hetzelfde koormeisje, Alexa, en als er brand uitbreekt in de schouwburg vechten ze erom wie het meisje mag redden. Charmant niemendalletje.