Makiko Watanabe (1968): cast en scenario.
Er zijn 6 films gevonden.

37 Seconds

2019 | Drama

Japan 2019. Drama van Hikari. Met o.a. Minori Hagiwara, Makiko Watanabe, Mei Kayama, Shizuka Ishibashi en Misuzu Kanno.

Yuma, een talentvolle mangatekenaar met cerebrale parese, voelt zich niet serieus genomen door haar overbezorgde moeder en door haar collega, die steevast met alle eer strijkt. Ze klopt aan bij een uitgever van seksueel expliciete manga’s voor een nieuwe baan, maar die vindt dat ze eerst maar eens seks moet hebben. Het is het begin van een wonderlijke tocht door nachtelijk Tokyo, waarin Yuma op zoek gaat naar de (seksuele) bevrijding waar ze zo naar snakt. Ontroerend, komisch en respectvol portret van een jonge vrouw die zoveel meer is dan haar handicap.

Still the Water

2014 | Drama

Japan​/​​Spanje​/​​Frankrijk 2014. Drama van Naomi Kawase. Met o.a. Jun Yoshinaga, Nijirô Murakami, Tetta Sugimoto, Makiko Watanabe en Hideo Sakaki.

Als de mooie puber Kaito het levenloze lichaam van een drenkeling vindt, wordt hij getroost door zijn klasgenoot Kyoko. Terwijl hun liefde opbloeit, verslechtert de relatie tussen Kaito en zijn gescheiden moeder. En moet Kyoko zich neerleggen bij het feit dat haar moeder, een sjamaan die in nauw contact met de goden en de natuur staat, spoedig zal overlijden. Net als in haar eerdere werk staat de onvervreemdbare band tussen mens en natuur centraal in Naomi Kawase's lyrische evocatie Still the Water. De fotografie is wonderschoon, de dialogen zijn soms net wat te nadrukkelijk.

The Rebirth

2008 | Drama

Japan 2008. Drama van Masahiro Kobayashi. Met o.a. Masahiro Kobayashi en Makiko Watanabe.

Een man en een vrouw werken in dezelfde fabriek. Hij is een weduwnaar wiens dochter is vermoord, zij is de moeder van de moordenares. Lange tijd slagen ze erin elkaars bestaan te ontkennen, tot hun dagelijkse routine geen bescherming meer biedt. The Rebirth, bekroond met een Gouden Luipaard in Locarno, is een afstandelijke, minimalistische film die weinig harten zal veroveren, maar wel bewondering afdwingt. Een kale registratie van pijn en onmacht.

The Mourning Forest

2007 | Drama

Japan​/​​Frankrijk 2007. Drama van Naomi Kawase. Met o.a. Shigeki Uda, Machiko Ono, Yôichirô Saitô en Makiko Watanabe.

In het bejaardenhuis krijgt verpleegster Machiko, die rouwt om een groot verlies, de opdracht om zich over de ook al zo treurige, dementerende Shigeki te ontfermen. Tijdens een uitstapje verdwalen ze samen in een bos. De natuur - afwisselend ruw en vriendelijk, troostend en verwoestend - leidt hen uiteindelijk tot de bodem van hun verdriet. Ono is een breekbare, introverte, subtiele actrice. Uda vliegt als de oude man soms uit de bocht, maar wie zich daar niet aan stoort, kan zich laten meeslepen door een prachtig in beeld gebrachte ode aan de veerkracht van de menselijke geest.

Fourteen

2006 | Drama

Japan 2006. Drama van Hirosue Hiromasa. Met o.a. Hirosue Hiromasa, Namiki Akie, Fuiji Kaori, Makiko Watanabe en Teruyuki Kagawa.

In het fijngevoelige drama Fourteen leren een middelbare schoollerares en een pianoleraar, door het contact met hun leerlingen, omgaan met de traumatische ervaringen uit hun eigen verleden. Hirusue Hiromasa's debuutfilm werd op het IFFR van 2007 genomineerd voor een VPRO Tiger Award.

M/Other

1999 |

Japan 1999. Suwa Nobuhiro. Met o.a. Takahashi Ryudai, Makiko Watanabe en Miura Tomokazu.

Traag meanderende aanrechtdrama's komen doorgaans niet uit het land van de rijzende zon. Het vertrouwde beeld van de klassieke Japanse film bestaat uit een mystieke wereld van geisha's, rijstpapieren wanden en kersenbloesem. Vier jaar geleden maakten de programmeurs van het Rotterdamse filmfestival daarom een selectie uit het groeiend aantal Japanse films dat meer lijkt op het werk van Mike Leigh en Andrei Tarkovsky dan op de Japanse cinema die doorgaans het Westen bereikt. Onder de noemer 'Geen kersenbloesem' werd onder meer de film M/Other vertoond, een film die zich onderscheidt met improviserende acteurs die in lange, statische shots de dynamiek van onderhuidse spanningen etaleren. De film begint met de introductie van de gescheiden Tetsuro die samenwoont met zijn nieuwe vriendin Aki. Als de ex-vrouw van Tetsuro na een ongeluk in het ziekenhuis belandt, staat hun zoon Shun plotseling voor de deur. Zijn komst drijft carrièrevrouw Aki ongewild in de rol van huismoeder. Het resulterende onderhuidse conflict vormt de katalysator van een minutieuze ontleding van het drietal. (Japans gesproken met Duitse ondertitels. )