André Berley: cast.
Er zijn 6 films gevonden.

Rigolboche

1936 | Komedie, Musical

Frankrijk 1936. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Mistinguett, Jules Berry, André Berley, Georges Tourreil en Mady Berry.

Een zangeres wordt temidden van haar dansers verdacht van moord en diefstal. Alles komt op z'n pootjes terecht, en een rijke stinkerd trouwt met haar. Deze poging tot muzikale komedie op z'n Frans verdient lof maar is niet overtuigend. Mistinguett is wél boeiend.

Les Mutinés de l'Elseneur

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Jean Murat, André Berley, Winna Winfried, Robert Le Vigan en René Bergeron.

Naar de roman van Jack London. Had de pech bijna tegelijkertijd met de Amerikaanse film MUTINY ON THE BOUNTY uit te komen, die stukken beter is. Blijft over een aanvaardbare produktie binnen het genre films dat in havens en op zee speelt.

The Merry Widow

1934 | Muziek, Musical

Verenigde Staten 1934. Muziek van Ernst Lubitsch. Met o.a. Maurice Chevalier, Jeanette MacDonald, Una Merkel, Edward Everett Horton en George Barbier.

Een kostbare, verrukkelijke verfilming van de operette van Lehar - met charme - typerend voor Lubitsch en een uitgelezen rolbezetting. De aanstekelijke muziek is nog altijd eerste klasse. Scenario van Ernest Vajda en Samson Raphaelson. Camerawerk van Oliver T. Marsh. Hertiteld: THE LADY DANCES.

Big House

1930 | Drama

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1930. Drama van Paul Fejos en George Hill. Met o.a. Mona Goya, Charles Boyer, André Berley, André Burgère en Rolla Norman.

Franse versie van de Amerikaanse film van George Hill, getiteld THE BIG HOUSE met o.a. Leila Hyams, Chester Morris, Wallace Beery en Lewis Stone. Drie gevangenen zitten in een strafinrichting in een benauwde cel. Ze willen uitbreken en beramen daartoe een opstand. Een van hen weet te ontsnappen, maar wordt weer in de kraag gevat. Als hij zich tijdens de opstand netjes gedraagt, wordt hij beloond met zijn invrijheidstelling. Melodramatische in de V.S. gedraaide gevangenisfilm die hooguit interessant is vanwege de spelers en het feit dat men per taalgebied speciale versies vervaardigde. Het scenario is van Frances Marion en het camerawerk is van Harold Wenstrom. De Duitse versie - ook door Fejos gemaakt - heet MENSCHEN HINTER GITTERN en werd in 1931 gedraaid met in de hoofdrollen Heinrich George, Gustav Diessl, Egon von Jordan en Anton Pointner. Ward Wing maakte de Spaanstalige versie in EL PRESIDIO in 1930 met Juan De Landa en José Crespo. Frejos raakte verbitterd en teleurgesteld over de grote studio's en verruilde na deze film Amerika voor Frankrijk om er na vele omzwervingen weer in 1941 terug te keren en directeur te worden van een Anthropologisch instituut.

La Passion de Jeanne d'Arc

1928 | Drama, Historische film

Denemarken​/​​Frankrijk 1928. Drama van Carl Theodor Dreyer. Met o.a. Marie Falconetti, Eugene Silvain, Maurice Schutz, Antonin Artaud en Renée Falconetti.

Tijdens een vijf maanden durend proces proberen rechters met chantage en intimidatie Jeanne d`Arc haar overtuiging af te doen zweren, maar ze kiest toch voor de brandstapel. Deze klassieke zwijgende film is geheel opgebouwd uit dramatische close-ups waarbij Falconetti zich in zijn enige filmrol een uitzonderlijk gevoelig instrument toont. Zelfs de tussentitels zijn functioneel gemaakt in het ritme van de afwisseling van beelden (wat in de latere versies met muziekgeluidsband is verstoord). Het negatief van de film verbrandde in 1928 in de UFA-studio. Dreyer herstelde hem samen met zijn monteuse Frau Oswald, maar ook die versie kwam in de vlammen om. In 1952 werd een gerestaureerde versie gemaakt, voorzien van religieuze muziek; dit laatste kreeg geen goedkeuring van Dreyer (ook al slachtoffer van de Parijze cleris die indertijd scènes coupeerde), maar men trok zich daar niets van aan. Tenslotte maakte de Duitse omroep NDR een versie waarvoor pianist Gottfried Böttger (geboren 1949) passende muziek schreef.

Hara-Kiri

1928 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1928. Drama van Marie-Louise Iribe. Met o.a. Marie-Louise Iribe, Constant Remy, Liao Szi-Yen, André Berley en Labusquière.

Een verrijzenis! Deze bekende actrice (L`ATLANTIDE) en producente, die met Pierre Renoir getrouwd was, was als regisseuse totaal vergeten, terwijl verondersteld werd dat haar werk verloren was gegaan. Ze overleed in 1934 (de historici zijn het over dat jaartal niet eens) nadat ze maar [KA1]e[KA1]en gesproken film gemaakt had (LE ROIS DE AULNES - 1930), die ook op wonderlijke wijze teruggevonden is en nu gerestaureerd wordt. Het scenario heeft weinig op de kous: ze is de minnares van een Japanse prins, de zoon van de Shogun, die bij het bergbeklimmen in haar bijzijn om het leven komt. Ze wordt volgens de shinto[KA3]istische tradities gedwongen harakiri te plegen. De locaties doen niet erg Japans aan, maar dat stoort niet gezien het moderne karakter van de produktie en de invloeden van Jean Renoir. Het originele onderwerp, de elliptische opbouw, de karigheid en de strakheid van decors, de rijdende en panoramische opnamen en zelfs de `zoom` (1928!) maken van deze dramatische, sentimentele film een zeer sombere, realistische produktie.