Tomás Gutiérrez Alea (1928-1996): regie en scenario.
Er zijn 13 films gevonden.

Guantanamera

1995 | Komedie, Drama

Duitsland​/​​Spanje​/​​Cuba 1995. Komedie van Tomás Gutiérrez Alea en Juan Carlos Tabío. Met o.a. Carlos Cruz, Mirtha Ibarra, Jorge Perugorría, Raúl Eguren en Pedro Fernandez.

Yoyita (Brando), een bekende Cubaanse zangeres, woont in Havana en besluit na 50 jaar naar haar geboorteplaats Guantanamera (van het liedje!) aan de andere kant van het eiland te gaan. Ze bezoekt haar nicht Georgina (Ibarra), een lerares die getrouwd is met Aldolfo (Cruz), een tot aparatchik gedegradeerde partijfunctionaris. Ze overlijdt van vreugde na het weerzien met een liefde van vroeger en nu moet er met het lijk gesleept worden.

Fresa y chocolate

1994 | Drama

Spanje​/​​Mexico​/​​Cuba 1994. Drama van Tomás Gutiérrez Alea en Juan Carlos Tabío. Met o.a. Jorge Perugorría, Vladimir Cruz, Mirta Ibarra, Francisco Gattorno en Jorge Angelino.

Davids vriendin is er juist vandoor wanneer hij de iets oudere, duidelijk homoseksuele Diego (Perugorría) ontmoet. Als rechtgeaarde Castro-aanhanger heeft David (Cruz) z'n bedenkingen over diens flamboyante levensstijl, maar schoorvoetend ontstaat er een vriendschap tussen de twee mannen. De veterane Cubaanse regisseur Alea geeft Diego, tegen de achtergrond van kleurrijk Havana, de ruimte zijn bezwaren tegen het Castro-regime uiteen te zetten. Politiek en seks raken verweven in dit goedmoedige drama naar een verhaal van Senel Paz, de eerste Cubaanse film die een Oscarnominatie kreeg.

Far Apart

1991 | Korte film, Drama

Mexico 1991. Korte film van Tomás Gutiérrez Alea. Met o.a. Margarita Isabel, Roberto Cobo, Heron Pazzi, Bruno Rey en Blanca Sanchez.

In 1956 stuurde José zijn geliefde Ofelia een brief met de details over hun vlucht van huis om samen te gaan trouwen. Helaas had José de brief met teveel lijm dichtgeplakt waardoor deze in de brievenbus bleef plakken. Na 35 jaar wordt de brief ontdekt. Ofelia dacht indertijd dat haar geliefde haar in de steek had gelaten. Ondertussen is zij grootmoeder en de ongelukkige echtgenote van een rijke maar vervelende man. Waar is José?

Amores dificiles: Cartas del parque

1989 | Drama, Romantiek

Spanje 1989. Drama van Tomás Gutiérrez Alea. Met o.a. Miguel Paneque, Ivonne López en Victor Laplace.

In 1956 stuurde José zijn geliefde Ofelia een brief met de details over hun vlucht van huis om samen te gaan trouwen. Helaas had José de brief met teveel lijm dichtgeplakt waardoor deze in de brievenbus bleef plakken. Na 35 jaar wordt de brief ontdekt. Ofelia dacht indertijd dat haar geliefde haar in de steek had gelaten. Ondertussen is zij grootmoeder en de ongelukkige echtgenote van een rijke maar vervelende man. Waar is José?

Cartas del parque

1988 | Romantiek

Cuba​/​​Spanje 1988. Romantiek van Tomás Gutiérrez Alea. Met o.a. Víctor Laplace, Ivonne López en Miguel Paneque.

Pedro is een weduwnaar die zijn brood verdient met brieven schrijven voor ongeletterden die dat niet kunnen. Bij toeval komen er twee jonge mensen bij hem, die elkaar schrijven. Hun romance bloeit, totdat de jongen ophoudt met brieven sturen. Om de liefde van het meisje levend te houden, gaat Pedro haar briefkaarten van over de hele wereld sturen. Dit mooie verhaal is goed verteld en gespeeld.

Los sobrevivientes

1978 | Komedie

Cuba 1978. Komedie van Tomás Gutiérrez Alea. Met o.a. Enrique Santiesteban, Reynaldo Miravalles, Germán Pinelli, Ana Viña en Juanita Caldevilla.

Met de gedachte dat alles weer zal worden als vroeger besluit een welgestelde familie na de revolutie in hun land te blijven. Ze zonderen zich af in een luxe verblijf en vermijden ieder contact met de buitenwereld. Een scherpzinnige satirische komedie die niet geheel geslaagd is te noemen. Met deze film is opnieuw een aanslag gepleegd op het genre, waaruit des te meer blijkt dat een cineast toch talent moet hebben. Scenario van de regisseur en Antonio Benítez Rojo. Camerawerk van Mario García Joya.

La ultima cena

1976 | Drama

Cuba 1976. Drama van Tomás Gutiérrez Alea. Met o.a. Nelson Villagra, Silvano Rey, Luis Alberto Garcia, José Antonio Rodriguez en Samuel Claxton.

Een imponerende historische film over het Spaanse kolonialisme op Cuba aan het einde van de 18e eeuw. Een vrome plantage-eigenaar besluit te tonen dat hij begaan is met het lot van zijn slaven en daartoe nodigt hij twaalf van hen uit om aan het eind van de vastenperiode aan de avond-dis te komen zitten. De rest van de slaven gelooft in een weekeind van rust, maar hun heer huichelt slechts en bereikt daardoor het tegenovergestelde: er breekt een opstand uit die gewelddadig wordt neergeslagen. In dit thematisch rijke fresco rekent Alea ongenadig af met de mentaliteit der kolonialen en de macht van de kerk. Hij slaagt erin, ondanks de speelduur van drie uur, de kijker constant in de ban te houden. Technisch erg verzorgd gemaakt, en doorleefd vertolkt. Het scenario is van Tomas Gonzales, Maria Eugenia Haya en regisseur Gutierrez Alea. Mario Garcia Jya stond achter de camera.

De cierta manera

1974 | Documentaire

Cuba 1974. Documentaire van Sara Gómez, Tomás Gutiérrez Alea, Thomas González Pérez en Julio García Espinosa. Met o.a. Mario Limonta, Yolanda Cuellar en Mario Balmaseda.

Een imponerende historische film over het Spaanse kolonialisme op Cuba aan het einde van de 18e eeuw. Een vrome plantage-eigenaar besluit te tonen dat hij begaan is met het lot van zijn slaven en daartoe nodigt hij twaalf van hen uit om aan het eind van de vastenperiode aan de avond-dis te komen zitten. De rest van de slaven gelooft in een weekeind van rust, maar hun heer huichelt slechts en bereikt daardoor het tegenovergestelde: er breekt een opstand uit die gewelddadig wordt neergeslagen. In dit thematisch rijke fresco rekent Alea ongenadig af met de mentaliteit der kolonialen en de macht van de kerk. Hij slaagt erin, ondanks de speelduur van drie uur, de kijker constant in de ban te houden. Technisch erg verzorgd gemaakt, en doorleefd vertolkt. Het scenario is van Tomas Gonzales, Maria Eugenia Haya en regisseur Gutierrez Alea. Mario Garcia Jya stond achter de camera.

Memorias del subdesarrollo

1968 | Drama

Cuba 1968. Drama van Tomás Gutiérrez Alea. Met o.a. Sergio Corrieri, Daisy Granados, Eslinda Núñez, Omar Valdés en René de la Cruz.

Sergio, een onbetekenende burger, besluit in zijn land te blijven als zijn familie vertrekt naar de V.S. Een bron van expressie vol verbeeldingskracht, met een volmaakte regie en karakters die op geslaagde wijze zijn neergezet.

La muerte de un burócrata

1966 | Komedie

Cuba 1966. Komedie van Tomás Gutiérrez Alea. Met o.a. Salvador Wood, Silvia Planas, Manuel Estanillo, Gaspar De Santelices en Carlos Ruiz De La Tejero.

Een arbeider komt om bij een ongeval op het werk en wordt schielings begraven, inclusief zijn arbeidskaart. Als zijn weduwe haar uitkering wil regelen, vraagt men haar om dit bewijs. Haar neef komt in ernstige moeilijkheden als hij probeert het document terug te krijgen. Vrolijke satire op de bureaucratie van het communistische arbeidersparadijs, Cuba, aangevuld met galgehumor, al is die soms wel heel erg plat; vernuftig uitgevoerd.

Cumbite

1964 | Drama

Cuba 1964. Drama van Tomás Gutiérrez Alea. Met o.a. Teté Vergara, Lorenzo Louiz, Marta Evans en Luis Valera.

Een liefdesverhaal en diepgewortelde haatgevoelens in een klein Haïtaans gehucht in de jaren veertig. Drama-structuur die veel te wensen overlaat, met een middelmatige vertolking van de rollen. Gebaseerd op de roman Gobernadores del Rocío van Jacques Roumain.

Las doce sillas

1962 |

Cuba 1962. Tomás Gutiérrez Alea. Met o.a. Enrique Santiesteban, Reynaldo Miravalles, René Sánchez en Pillín Vallejo.

Een voormalig landeigenaar, één van zijn werknemers en de pastoor van de familie proberen een groot fortuin op te sporen, dat aan het begin van de revolutie is verborgen in een stoel. Onderhoudende maatschappelijke satire met bekwame regie en vertolking.

Historias de la Revolución

1960 | Historische film

Cuba 1960. Historische film van Tomás Gutiérrez Alea. Met o.a. Eduardo Moure, Lilliam Llerena, Miriam Gómez en Reynaldo Miravalles.

Door drie verhalen heen ([KL]El herido,Rebeldes[KLE] en [KLE]La batalla de Santa Clara[KLE]) loopt het verhaal van de opstand tegen de dictatuur van Fulgencio Batista. Eerste lange speelfilm van het ICAIC (Cubaans Filminstituut), gemaakt door de man die naderhand de meest consequente regisseur van deze instelling zou blijken te zijn.