Chris Teerink: regie, scenario, camera, geluid, art direction en montage.
Er zijn 16 films gevonden.

The Waste Land

2023 | Documentaire

Nederland 2023. Documentaire van Chris Teerink.

The Waste Land is een film die diep ingaat op het complexe weefsel van het beroemde gedicht van T.S. Eliot. Geschreven in een tijd van crisis en onzekerheid, resoneert The Waste Land met de uitdagingen van onze eigen tijd, zoals klimaatverandering, politieke instabiliteit en de zoektocht naar ‘nieuwe’ betekenis in een snel veranderende wereld.

Layla Fourie

2013 | Thriller

Duitsland​/​​Zuid-Afrika​/​​Frankrijk​/​​Nederland 2013. Thriller van Pia Marais. Met o.a. Rayna Campbell, August Diehl, Rapule Hendricks en Terry Norton.

In een door paranoia beheerst Zuid-Afrika moet Layla Fourie (Campbell) een dodelijk geheim verborgen houden om voor haar zoontje te kunnen blijven zorgen. Een veelbelovende opzet voor een rijk en gelaagd drama, dat echter door een reeks onwaarschijnlijke toevalligheden, steriel acteerwerk en bij vlagen houterige dialogen in de regionen van de doorsnee thriller belandt. Het prachtige gebruik van Zuid-Afrika als decor is een spaarzaam pluspunt van een film die een aaneenschakeling is van goede ideeën die matig zijn uitgewerkt.

Sol LeWitt

2012 | Documentaire, Biografie

Nederland​/​​Italië​/​​Verenigde Staten 2012. Documentaire van Chris Teerink.

Denkraamvergrotende documentaire over de Amerikaanse beeldend kunstenaar Sol LeWitt (1928-2007). LeWitt, zeer met Nederland verbonden en in de passend sobere film slechts als stem aanwezig, verkende tussen conceptuele kunst en minimalisme een universum van volledige abstractie. Impliciet stelt Teerink de filosofische hamvraag of conceptuele kunst moet worden uitgevoerd om te bestaan. Tijdgenoot Jan Dibbets en voormalig museumdirecteur Alexander van Grevenstein zingen LeWitts lof. Rode draad is de meticuleuze uitvoering van LeWitts hallucinante wall drawing #801: Spiral in de koepel van het Bonnefantenmuseum.

De avondboot

2007 | Drama

Nederland 2007. Drama van Karim Traïdia. Met o.a. Anneke Blok, Gijs Scholten van Aschat, Carine Crutzen, Celia Nufaar en Lou Landré.

Net als in de film Eilandgasten spelen de verschillende verhalen zich af op het eiland Vlieland. De gasten van Duinroos I en II zijn gekomen naar het eiland om te ontspannen en van zee en natuur te genieten, maar soms lopen de spanningen hoog op. Het liefst zouden ze hun vakantie willen afbreken en met de eerste de beste boot vertrekken, maar het eiland blijkt hen ook te kunnen helpen bij het oplossen van hun problemen.

Eilandgasten

2005 | Drama

Nederland 2005. Drama van Karim Traïdia. Met o.a. Tygo Gernandt, Jaap Spijkers, Caro Lenssen, Egbert Jan Weeber en Eva Duijvestein.

Vlieland heeft de hoofdrol in deze telefilm. In een vakantiehuisje spelen zich verschillende grote en minder grote drama's af. Zo voert Dana een koude oorlog met Chiel, die vreemd is gegaan. En Niels zit met zijn hoofd niet bij zijn gezin en vakantie, maar bij zijn werk. In deze episodenfilm is een handvol korte verhalen gepropt, waar het misschien beter was geweest er één te kiezen en uit te diepen.

Where was I?

2001 |

Nederland 2001. Jacques Laureys.

Vlieland heeft de hoofdrol in deze telefilm. In een vakantiehuisje spelen zich verschillende grote en minder grote drama's af. Zo voert Dana een koude oorlog met Chiel, die vreemd is gegaan. En Niels zit met zijn hoofd niet bij zijn gezin en vakantie, maar bij zijn werk. In deze episodenfilm is een handvol korte verhalen gepropt, waar het misschien beter was geweest er één te kiezen en uit te diepen.

Les diseurs de vérité

2000 |

Nederland​/​​Frankrijk 2000. Karim Traïdia. Met o.a. Sid Ahmed Agoumi, Mireille Perrier, Jaap Spijkers, Monic Hendrickx en Mahmoud Benyacoub.

De film begint met de politieke moord op de Algerijnse journalist Sahafi (Agoumi) in zijn land. Dan gaan we in flashback terug naar Nederland, waar hij een spreekbeurt houdt en zijn vriend Madjid (Tra[KA3]ida) hem voorstelt een asielaanvraag in te dienen. Sahafi aarzelt, want het werk voor democratie en vrijheid lijkt hem belangrijker dan monddood af te wachten in het koele opvangland Nederland. Aan de hand van de ervaringen van Madjid zien we, wat het betekent om een asielaanvraag in te dienen: de vruchteloze gesprekken met de onverschillige ambtenaar van de immigratie Breeveld (Spijkers), de hulp van de welwillende tolk Dierna (Hendrickx) en het afwachten onder de bedreiging van de lange arm van de conservatieve, duistere, Algerijns-islamitische stille krachten. Aanvankelijk was deze mooi gespeelde film bedoeld als een tv-spel en derhalve vindt men de toneelachtergrond erin terug. Het afstandelijke scenario van regisseur Traïdia is complex en verraadt dat hij al twintig jaar buiten zijn vaderland woont. Het meest opvallende is de vrijwel onherkenbare afstand tussen zijn succesfilm DE POOLSE BRUID, die oer-Hollands aandeed. De film is traag ondanks zijn beperkte speelduur. Het camerawerk van Jacques Laureys is zeer effectief, alsmede de muziek van Fons Merkies, gepast ondersteund door de klanken van Algerijnse volksmuziek. De dialogen zijn in het Frans, Arabisch en het Nederlands. Opgenomen in de prestigieuze serie Das kleine Fersehspiel in de reeks Migranten onder de titel WAHRHEIT ODER TOD.

Beyond Reason

2000 |

Nederland 2000. Marijke Jongbloed.

De film begint met de politieke moord op de Algerijnse journalist Sahafi (Agoumi) in zijn land. Dan gaan we in flashback terug naar Nederland, waar hij een spreekbeurt houdt en zijn vriend Madjid (Tra[KA3]ida) hem voorstelt een asielaanvraag in te dienen. Sahafi aarzelt, want het werk voor democratie en vrijheid lijkt hem belangrijker dan monddood af te wachten in het koele opvangland Nederland. Aan de hand van de ervaringen van Madjid zien we, wat het betekent om een asielaanvraag in te dienen: de vruchteloze gesprekken met de onverschillige ambtenaar van de immigratie Breeveld (Spijkers), de hulp van de welwillende tolk Dierna (Hendrickx) en het afwachten onder de bedreiging van de lange arm van de conservatieve, duistere, Algerijns-islamitische stille krachten. Aanvankelijk was deze mooi gespeelde film bedoeld als een tv-spel en derhalve vindt men de toneelachtergrond erin terug. Het afstandelijke scenario van regisseur Traïdia is complex en verraadt dat hij al twintig jaar buiten zijn vaderland woont. Het meest opvallende is de vrijwel onherkenbare afstand tussen zijn succesfilm DE POOLSE BRUID, die oer-Hollands aandeed. De film is traag ondanks zijn beperkte speelduur. Het camerawerk van Jacques Laureys is zeer effectief, alsmede de muziek van Fons Merkies, gepast ondersteund door de klanken van Algerijnse volksmuziek. De dialogen zijn in het Frans, Arabisch en het Nederlands. Opgenomen in de prestigieuze serie Das kleine Fersehspiel in de reeks Migranten onder de titel WAHRHEIT ODER TOD.

Kaas

1999 | Drama

Nederland​/​​België 1999. Drama van Orlow Seunke. Met o.a. Frieda Pittoors, Dirk Roofthooft, Bert Andre, Robert Borremans en Bert André.

Willem Elsschot geeft aan het begin van zijn roman een opsomming van de personages en 'elementen' (rekwisieten), alsof hij van plan is om een toneelstuk te gaan schrijven. Of een filmscenario. Een indruk die wordt versterkt door de beginregel van hoofdstuk 5: 'De kaasfilm begint zich voor mij te ontrollen.' Regisseur Seunke volgt Elsschots Kaas vrijwel op de voet. Hij hanteert dezelfde (beeld)taal, kiest perfecte locaties, bedient zich van fraai bezonken kleuren. Komt nog bij dat Josse De Pauw een overtuigende Laarmans neerzet, een gedroomde vertegenwoordiger in kaas, die er tragisch genoeg niet in slaagt om z'n volvette Edammers te slijten.

Het leven een feest - Nonnevotte

1998 |

Nederland 1998. Eugenie Jansen.

Willem Elsschot geeft aan het begin van zijn roman een opsomming van de personages en 'elementen' (rekwisieten), alsof hij van plan is om een toneelstuk te gaan schrijven. Of een filmscenario. Een indruk die wordt versterkt door de beginregel van hoofdstuk 5: 'De kaasfilm begint zich voor mij te ontrollen.' Regisseur Seunke volgt Elsschots Kaas vrijwel op de voet. Hij hanteert dezelfde (beeld)taal, kiest perfecte locaties, bedient zich van fraai bezonken kleuren. Komt nog bij dat Josse De Pauw een overtuigende Laarmans neerzet, een gedroomde vertegenwoordiger in kaas, die er tragisch genoeg niet in slaagt om z'n volvette Edammers te slijten.

De Poolse bruid

1998 | Romantisch drama

Nederland 1998. Romantisch drama van Karim Traïdia. Met o.a. Jaap Spijkers, Monic Hendrickx, Rudi Falkenhagen, Roef Ragas en Hakim Traïdia.

Stugge Groninger boer wordt geconfronteerd met een Poolse vrouw die bebloed voor zijn voeten instort. Hij neemt haar in huis en binnen een dag ontvouwt zich een omgang waar sommige stellen jaren aan moeten werken. Hun toenadering is non-verbaal en loopt parallel met de grillen van het land, het derde personage. De idylle wordt verstoord wanneer haar pooier verschijnt. Op het Rotterdamse filmfestival kreeg de film de publieksprijs en in Utrecht mochten regisseur Karim Traïdia en actrice Monic Hendrickx beiden een Gouden Kalf mee naar huis nemen.

Exil

1996 | Documentaire

Nederland 1996. Documentaire van Karim Traïdia, Jacques Laureys en Chris Teerink.

Stugge Groninger boer wordt geconfronteerd met een Poolse vrouw die bebloed voor zijn voeten instort. Hij neemt haar in huis en binnen een dag ontvouwt zich een omgang waar sommige stellen jaren aan moeten werken. Hun toenadering is non-verbaal en loopt parallel met de grillen van het land, het derde personage. De idylle wordt verstoord wanneer haar pooier verschijnt. Op het Rotterdamse filmfestival kreeg de film de publieksprijs en in Utrecht mochten regisseur Karim Traïdia en actrice Monic Hendrickx beiden een Gouden Kalf mee naar huis nemen.

Amstelland - Visie op een landschap

1996 | Documentaire

Nederland 1996. Documentaire van Chris Teerink.

Stugge Groninger boer wordt geconfronteerd met een Poolse vrouw die bebloed voor zijn voeten instort. Hij neemt haar in huis en binnen een dag ontvouwt zich een omgang waar sommige stellen jaren aan moeten werken. Hun toenadering is non-verbaal en loopt parallel met de grillen van het land, het derde personage. De idylle wordt verstoord wanneer haar pooier verschijnt. Op het Rotterdamse filmfestival kreeg de film de publieksprijs en in Utrecht mochten regisseur Karim Traïdia en actrice Monic Hendrickx beiden een Gouden Kalf mee naar huis nemen.

Aischa

1993 |

Nederland 1993. Karim Traïdia. Met o.a. Sabry El-Hamus, Carine Crutzen en Ekra Jaallala.

Stugge Groninger boer wordt geconfronteerd met een Poolse vrouw die bebloed voor zijn voeten instort. Hij neemt haar in huis en binnen een dag ontvouwt zich een omgang waar sommige stellen jaren aan moeten werken. Hun toenadering is non-verbaal en loopt parallel met de grillen van het land, het derde personage. De idylle wordt verstoord wanneer haar pooier verschijnt. Op het Rotterdamse filmfestival kreeg de film de publieksprijs en in Utrecht mochten regisseur Karim Traïdia en actrice Monic Hendrickx beiden een Gouden Kalf mee naar huis nemen.

De Onmacht

1991 |

Nederland 1991. Karim Traïdia. Met o.a. René Willings, Driss Guellai, Hakim Traïda, Farid Sbahi en Monique van Hinte.

Stugge Groninger boer wordt geconfronteerd met een Poolse vrouw die bebloed voor zijn voeten instort. Hij neemt haar in huis en binnen een dag ontvouwt zich een omgang waar sommige stellen jaren aan moeten werken. Hun toenadering is non-verbaal en loopt parallel met de grillen van het land, het derde personage. De idylle wordt verstoord wanneer haar pooier verschijnt. Op het Rotterdamse filmfestival kreeg de film de publieksprijs en in Utrecht mochten regisseur Karim Traïdia en actrice Monic Hendrickx beiden een Gouden Kalf mee naar huis nemen.

Ceci n'est pas une voiture ...

1991 |

Nederland 1991. Chris Teerink.

Stugge Groninger boer wordt geconfronteerd met een Poolse vrouw die bebloed voor zijn voeten instort. Hij neemt haar in huis en binnen een dag ontvouwt zich een omgang waar sommige stellen jaren aan moeten werken. Hun toenadering is non-verbaal en loopt parallel met de grillen van het land, het derde personage. De idylle wordt verstoord wanneer haar pooier verschijnt. Op het Rotterdamse filmfestival kreeg de film de publieksprijs en in Utrecht mochten regisseur Karim Traïdia en actrice Monic Hendrickx beiden een Gouden Kalf mee naar huis nemen.