Tom Fährmann: camera.
Er zijn 5 films gevonden.

Die Frau, die sich traut

2013 | Drama

Duitsland 2013. Drama van Marc Rensing. Met o.a. Steffi Kühnert, Jenny Schily, Christina Hecke, Lene Oderich en Steve Windolf.

De vrouw, die durft. Dat is vijftiger Beate (Steffi Kühnert), een telg uit de DDR-zwemgeneratie. Een harde werker en ijverige moeder, die ooit de Olympische Spelen misliep vanwege een zwangerschap. Na de diagnose kanker - wat ze niemand vertelt - gooit ze haar leven om ('moeder wast niet meer!') en begint met trainen om Het Kanaal (33 km) over te zwemmen. Die Frau, die sich traut mist focus, met een vrouw die grip probeert te krijgen op een droom, een ziekte, een DDR-mentaliteit, op kinderen, en vrienden. Niettemin een goedbedoeld portret van een binnenvetter tegen wil en dank.

Pope Joan

2009 | Historische film, Drama, Romantiek

Duitsland​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Italië​/​​Spanje 2009. Historische film van Sönke Wortmann. Met o.a. Johanna Wokalek, David Wenham, John Goodman, Iain Glen en Edward Petherbridge.

Halverwege de negende eeuw werd een als man verklede vrouw benoemd tot paus, aldus de overlevering. Rome doet de zaak al eeuwen af als onzin maar de kwestie spreekt dermate tot de verbeelding dat schrijvers en filmers het voorval regelmatig ter hand nemen. Pope Joan vertelt de middeleeuwse geschiedenis zonder de ballast van historiciteit en vooral met feministisch pathos. De Roomse krant L'avvenire, de spreekbuis van de Italiaanse bisschoppen, hield het kort: 'De film is bedrog, pausin Johanna is alles behalve geschiedenis.' Gebaseerd op het boek van Donna Woolfolk Cross.

Ulzhan

2007 | Drama

Frankrijk​/​​Kazachstan​/​​Duitsland 2007. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. Philippe Torreton, Ayanat Ksenbai, David Bennent en Marek Brodzki.

Duitse filmmaker Volker Schlöndorff (1939) is dankzij kunststukjes als Die Blechtrommel (1979) en Der neunte Tag (2004) wereldwijd een graag geziene kunstenaar. In Ulzhan etaleerde hij opnieuw zijn vermaarde inzicht in de menselijke psyche, met een Franse oud-professor dolend op de steppen van Kazachstan. Acteur Torreton zet de zoekende man subliem neer, als een peilloze zonderling temidden van een steppevolk dat worstelt met de frictie tussen moderniteit en traditie. Het desolate landschap vormt een treffend verstild decor, een toneelvloer waarop de Fransman enkele wonderlijke personages ontmoet, onder wie titelheldin Ulzhan, een Franstalige onderwijzeres die hem bijstaat in zijn zoektocht. Uitzonderlijk fraai.

Das Wunder von Bern

2003 | Sportfilm, Komedie, Historische film, Drama

Duitsland 2003. Sportfilm van Sönke Wortmann. Met o.a. Louis Klamroth, Katharina Wackernagel, Peter Lohmeyer, Johanna Gastdorf en Mirko Lang.

In 1954 keert de vader van de elfjarige Matthias terug uit een Russisch krijgsgevangenenkamp. Matthias heeft slechts oog voor het Duitse voetbalelftal. Das Wunder von Bern ontwijkt geen enkele sportfilmcliché, maar weet de kijker met chique beelden wel vijftig jaar terug te voeren, naar de tijd van die wonderbaarlijke WK-finale overwinning tegen Hongarije, die een ommekeer veroorzaakte in de Duitse psyche. Regisseur Wortmann, zelf ooit semiprofessioneel voetballer, wachtte met de productie tot het mogelijk was om het gesloopte Bernse stadion digitaal te herscheppen. De film werd hoogst succesvol en Wortmann werd de officiële cameraman van de Mannschaft tijdens het WK van 2006.

Es geschah am hellichten Tag

1997 | Thriller, Misdaad

Duitsland 1997. Thriller van Nico Hofmann. Met o.a. Joachim Król, Heino Ferch, Barbara Rudnik, Axel Milberg en Monica Bleibtreu.

Evenals The Cold Light of Day overbodige remake van klassieke adaptatie uit 1958 van Friedrich Dürrenmatts 'Das Versprechen', over politiecommissaris Matthäus die in landelijk gebied een valstrik zet voor een kindermoordenaar. Król speelt naar vermogen, maar ontbeert zowel het stoïcijnse als aimabele van Heinz Rühmann in het origineel. Voor Hofmann, beduidend beter op dreef met een erothriller als Solo für Klarinette, is de vlakke enscenering simpelweg ondermaats. Alle andere filmversies van dit lugubere verhaal ten spijt blijft het Hongaarse Szürkület (1990) met zijn tergend lange takes en camerabewegingen de meest indrukwekkende en angstaanjagende.