Marie Homolkova: montage.
Er zijn 3 films gevonden.

71 Fragmente einer Chronologie des Zufalls

1994 | Mysterie, Drama, Experimenteel

Oostenrijk​/​​Duitsland 1994. Mysterie van Michael Haneke. Met o.a. Lukas Miko, Otto Grünmandl, Anne Bennent, Udo Samel en Gabriel Cosmin Urdes.

Psychologische studie naar de onthutsende daden van een Roemeense student van negentien jaar (Miko) te Wenen. Hij gaat naar Hongarije. Zijn belevenissen, die vlak voor Kerstmis uitlopen op een reeks bloedige misdaden, worden aan een nauwkeurige analyse onderworpen. De personen die hij om het leven brengt kent hij niet. Elke misdaad komt in het tv-journaal en elke moord leidt naar plaatsen waar de student ooit verbleef, in het bijzonder weeshuizen in Boedapest en Wenen, waar het leed hem voor altijd heeft getekend. Het mikado-spel wordt gebruikt als beeld voor de aaneenschakeling van handelingen in een leven. Deze gecompliceerde, moeilijke analyse van gevoelens laat uiteindelijk verschillende interpretatiemogelijkheden open. Fotografie van Christian Berger.

Benny's Video

1992 | Drama, Misdaad

Oostenrijk​/​​Zwitserland 1992. Drama van Michael Haneke. Met o.a. Arno Frisch, Angela Winkler, Ulrich Mühe, Stephanie Brehme en Ingrid Strassner.

Naargeestig portret van Benny, een gevoelloze jongeman die in koelen bloede een meisje met een slachtpistool vermoordt terwijl zijn camera alles registreert. Regisseur Haneke (Funny Games), de Oostenrijkse meesterfilmer wiens oeuvre zich veelal toespitst op de banaliteit van het kwaad, toont het allemaal met eenzelfde afstandelijkheid als waarmee Benny zijn daad begaat. Debutant Frish is angstaanjagend goed als het titelpersonage, maar na de ijzersterke opening maakt Haneke zich er wel heel makkelijk van af door de belangrijkste confrontatie tussen Benny en zijn ouders over te slaan.

Der siebente Kontinent

1989 | Drama, Experimenteel

Oostenrijk​/​​Duitsland 1989. Drama van Michael Haneke. Met o.a. Birgit Doll, Dieter Berner, Leni Tanzer, Udo Samel en Silvia Fenz.

Het leven van de familie S. wordt onderverdeeld in drie hoofdstukken. We zien hen in 1987. Vader Georg (Berner) werkt in het bewakingscentrum van een groot bedrijf. Moeder Anna (Doll) baat samen met haar broer een optiek uit en hun dochtertje Eva (Tanzer) gaat naar school. Hun leven is een opeenvolging van steeds weer terugkerende automatismen. Contact hebben ze met niemand. In 1988 is er aan dit leven niets veranderd, wat hen dan uiteindelijk in 1989 zal brengen tot een mystieke emotie: het verlangen naar het verlossende 'zevende continent'. Geen eenvoudige film die van de toeschouwer wat doorzettingsvermogen eist om tot het gruwelijke einde te komen. De film is best te vergelijken met R.W. Fassbinders WARUM LAUFT HERR R. AMOK?. Het gebrek aan communicatie is een ziekte van onze tijd, waarin iedereen zich terugtrekt in zijn eigen cocon, tot deze uiteindelijk in een vernietigende explosie ontploft. Een vreemde film vol mysterieuze mystiek, geschreven door Haneke zelf. Achter de camera nam Toni Peschke plaats.