Georges Géret

Acteur

Georges Géret is acteur.
Er zijn 53 films gevonden.

Exit-Exit

1985 | Drama, Fantasy

Frankrijk 1985. Drama van Luc Monheim. Met o.a. Philippe Léotard, Frédérique Hender, Magali Noël, Georges Géret en Jean-Pierre Sentier.

Het is tekenend dat de Vlaamse cineast Luc Monheim zijn derde film in Frankrijk maakt (na 8 jaar afwezigheid) met Franse acteurs. De Franse critici bejubelden deze film die eigenlijk slechts een naturalistisch, duister drama is over het kleffe leven in de vuile stad en het idyllische leven op een vuilnisbelt bewoond door paria's. Een partijdige film met enkele verrassende scènes in een voor de rest dikke brei.

Urgence

1984 | Thriller

Frankrijk 1984. Thriller van Gilles Béhat. Met o.a. Richard Berry, Fanny Bastien, Bernard-Pierre Donadieu, Nathalie Courval en Jean-François Balmer.

Een film over hoe een journalisten-echtpaar een komplot van fascisten verijdelt na een race tegen de klok en de nodige lijken. Een jagend ritme en harde en socio-documentaire beelden, maar ook enkele onsamenhangende aspecten. Na RUE BARBARE ietwat aan de wispelturige kant maar toch af en toe boeiend. Béhat maakt veel van zijn mislukkingen goed dankzij de mooie opnamen van de stad. Scenario van regisseur Béhat en Jean Herman.

Das Autogramm

1984 | Drama

Frankrijk/Duitsland 1984. Drama van Peter Lilienthal. Met o.a. Angel del Villar, Juan José Mosalini, Hanns Zischler, Nicolas Dutsch en Anna Larreta.

In een niet nader genoemd Zuidamerikaans land leren twee zeer verschillende mensen, een bokser en een musicus, elkaar kennen als ze moeten optreden op een feest van de militaire machthebbers. Tussen hen onstaat een vriendschap, en ze komen gezamenlijk tegen de onderdrukking van het totalitaire regime in opstand. Scenario van de regisseur naar de roman van Osvaldo Soriano Winterquartiere. Camerawerk van Michael Ballhaus.

La Bête noire

1983 | Drama

Frankrijk 1983. Drama van Patrick Chaput. Met o.a. Philippe Sfez, Richard Bohringer, Sabine Haudepin, Jean Bouise en Eddie Constantine.

Het kind van een prosituée wordt gedwongen door de kinderbescherming in een pleeggezin op het platteland geplaatst. Als 17-jarige delinquent ontmoet hij een scenarioschrijver die in zijn levensverhaal wel filmstof ziet. De dubbele bodem van fictionalisering van de ervaring van de hoofdpersoon maakt de tamelijke voorspelbaarheid ervan - geweldsdelicten, drugs - acceptabel. Men ziet goed spel van Sfez en Bohringer en veel bekende gezichten in de bijrollen.

Salut la Puce

1982 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1982. Komedie van Richard Balducci. Met o.a. Jean Lefebvre, Georges Géret, Pierre Tornade, Ursula Fellner en Jean-Marie Proslier.

Balducci heeft een bewerking van zijn eigen roman gemaakt. Een mengsel van humor, nostalgie, vertedering en Parijse straatpoëzie. In deze bescheiden film komen de personen uit de marge sympathiek over. Er is ook nog een overbodig politieverhaal dat er op geplakt lijkt als een fopneus op een gezicht. Daardoor werd de film onnodig lang, maar Balducci heeft wel slechtere gemaakt.

Pour cent briques t'as plus rien

1982 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1982. Misdaad van Edouard Molinaro. Met o.a. Daniel Ateuil, Anémone, Gérard Jugnot, Georges Géret en Darry Cowl.

Een werkloze en zijn kamergenoot zijn toevallige toeschouwers van een bankroof-op-video en besluiten dit voorbeeld te volgen met speelgoed-machinegeweren. Na de eerste schrik sympathiseren de gegijzelden in de bank met de stuntelige rovers en zijn zelfs behulpzaam bij hun ontsnapping, op voorwaarde dat zij in zonniger streken ook van de buit kunnen profiteren. Een parodie op DOG DAY AFTERNOON, in een cafétheater-aanpak die clichématig begint te worden maar ditmaal een wat steviger regie kreeg van routinier Molinaro, en met een leuke rol van Anémone als een door de wol geverfde lokettiste. Scenario van regisseur Molinaro en Didier Kaminka.

Teheran 43

1981 | Thriller, Avonturenfilm, Romantiek, Oorlogsfilm, Actiefilm

Zwitserland/SU/Frankrijk 1981. Thriller van Alexander Alov en Wladimir Naoumov. Met o.a. Natatsja Belokjovstiova, Igor Kostolevsky, Alain Delon, Curd Jürgens en Claude Jade.

Een Russisch geheim agent ontdekt op een veiling in 1980 de geheime documenten van een nazi-complot, waarin staat hoe men in 1943 de geallieerde topconferentie van de grote drie, Churchill, Stalin en Roosevelt, in de Perzische hoofdstad Teheran wilde benutten om hen te liquideren. De verantwoordelijken daarvoor zijn met een andere identiteit nog steeds actief in (het politieke) leven en proberen getuigen en bewijzen te laten verdwijnen. Een merkwaardige film waarin getracht wordt een historische reconstructie en een James Bond-achtig avontuur te combineren; het resultaat is een voortdurende en verwarrende afwisseling van periode en toon. Onderhoudend is deze internationale co-productie wel. De op een na de laatste filmrol van J[KA3]urgens als Ma[KA4]itre Legraine (en de miniserie SMILEY'S PEOPLE uit 1982 van Simon Langton niet meegerekend) en een verrassend gastoptreden van Delon als Inspector Foche, die men vanwege zijn maar al te bekende bijna extreem rechtse sympathieën niet in een sovjetfilm zou verwachten, maar die wel met ongewoon lichte ironie acteert. Het scenario is van regisseur Alov, regisseur Naoumov en M. Shatrov. Het camerawerk is van Valentin Zheleznyakov. Dolby.

Le guignolo

1979 | Komedie, Misdaad, Actiefilm

Frankrijk/Italië 1979. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Mirella D'Angelo, Carla Romanelli, Michel Galabru en Charles Gérard.

Een internationale kunstdief krijgt in het vliegtuig naar Venetië een koffertje in handen dat een microfilm bevat. Terwijl hij met een bevriende museumsuppoost zijn culturele diefstallen voortzet, zit zowel de Franse geheime dienst als een Arabische bende achter hem aan. Deze brengt ook nog aantrekkelijke dames in het spel. Zo mogelijk absoluut dieptepunt in Belmondo's filmcarrière, waarbij iedere fantasie is uitgeschakeld en alles alleen aanleiding is om hem talloze malen eerder vertoonde stunts en grappen met onuitstaanbare bravoure te laten uitvoeren. Bij deze ergernis dwingt zelfs zijn lenigheid op gevorderde middelbare leeftijd geen respect meer af. Regisseur en medespelers kijken passief toe. Scenario van Jean Herman. Camerawerk van Henri Decae.

La gueule de l'autre

1979 | Komedie

Frankrijk 1979. Komedie van Pierre Tchernia. Met o.a. Michel Serrault, Jean Poiret, Bernadette Lafont, Curd Jürgens en Andréa Parisy.

Uit angst voor een terrorist laat een politicus zich tijdens de verkiezingscampagne vervangen door een op hem lijkend familielid. De plaatsvervanger, die acteur is, pakt alles op zijn eigen manier aan, en met succes. Tenslotte zal de vervanger de identiteit van de ander aannemen. De satirische elementen worden al te voorzichtig aangepakt waardoor de uitwerking van dit kansrijke gegeven vrijblijvend vriendelijk wordt. De personages blijven schetsmatig, op de dubbelrol van Serrault na, die door gebrek aan tegenspel ook teleurstelt.

Flic ou voyou

1979 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1979. Misdaad van Georges Lautner. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Michel Galabru, Georges Géret, Jean-François Balmer en Charles Gérard.

Nice wordt beheerst door een Corsicaanse gangsterbende die de politiecommissaris ongestraft doodt. Een commissaris van een speciale afdeling van de politie komt een onderzoek instellen, ontdekt dat de inspecteurs van de zedenpolitie connecties met de onderwereld hebben en schakelt hen en de gangsters uit. Belmondo in het voetspoor van Clint Eastwood als politieman die de wet in eigen hand neemt met een nog gewelddadiger methodiek dan de opponenten.

C'est grand chez toi

1979 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1979. Drama van Patrick Jamain. Met o.a. Georges Géret, Marcel Bozzuffi, Agnes Sorel, Catherine Samie en Jacques Chailleux.

Een aanvankelijk idyllische affaire tussen een vijftigjarige architect en een zeventienjarige apothekersassistente. Hun huwelijk loopt toch op de klippen. Jamain tracht een uit het leven gegrepen liefdesverhaal op het witte doek te brengen. Over het succes van zijn poging zullen de meningen verdeeld zijn.

L'amour chez les poids lourds

1978 | Erotiek, Komedie

Italië/Frankrijk 1978. Erotiek van Jean-Marie Pallardy. Met o.a. Georges Géret, Elisabeth Turner, Nikki Gentile, Ajita Wilson en Jean-Marie Pallardy.

Melige softcore die gesitueerd is in het vrachtrijdersmilieu. De pittige uitbaatster van een wegcafé wordt, sinds de verdwijning van haar echtgenoot aan de Turks-Iraanse grens, belaagd door haar cliëntèle, maar geeft niet toe aan de verleiding. Terecht, zo zal blijken, want haar echtgenoot, na enige tijd omringd door vrouwelijk schoon in een oase te hebben gezeten, begint haar te missen en keert terug. Vooral de pogingen van Pallardy om leuk te doen zijn uitermate deprimerend. Het scenario is van Oscar Roy, camerawerk van René Guy.

L'Amour en question

1978 | Drama, Thriller

Frankrijk 1978. Drama van André Cayatte. Met o.a. Annie Girardot, Bibi Andersson, Michel Galabru, Michel Auclair en Georges Géret.

De Zweedse vrouw van een Franse industrieel wordt samen met haar Britse minnaar verdacht van de moord op haar echtgenoot. Zij komt in handen van de Franse justitie, hij van de Engelse, en ze worden totaal anders gevonnist. Het aan de kaak stellen van het absurde verschil in rechtspraak wordt ontkracht door het in flashbacks vertelde, opgeklopte liefdesdrama. Opmerkelijk spel van Andersson als de verdachte, Girardot is als de met haar sympathiserende rechter van instructie een cliché van zichzelf. Scenario van André Cayatte en Jean Laborde. Camerawerk van Jean Badal.

Et vive la liberté

1977 | Komedie, Drama

Frankrijk 1977. Komedie van Serge Korber. Met o.a. Les Charlots, Claude Piéplu, Monique Siron, Pierre Maguelon en Georges Géret.

Les Charlots (Gérard Rinaldi, Jean Sarrus en Gérard Filipelliu) als soldaten in het vreemdelingenlegioen die als helden terugkeren uit Noord-Afrika. Ze moeten een Frans dorp verdedigen tegen andere legioensoldaten. Het buitengewoon rommelige en stierlijk vervelende scenario wordt door Korber doorgaans bedrijvig als pornoregisseur, verfilmd met de subtiliteit van een op hol geslagen bulldozer en moet het vooral hebben van mensen die struikelen en in plassen vallen en, ja hoor, gevechten met slagroomtaarten. Ellende, dus. Scenario van Jacques Lanzmann, Albert Kantof en regisseur Korber.

Spermula

1975 | Erotiek, Sciencefiction

Frankrijk 1975. Erotiek van Charles Matton. Met o.a. Dayle Haddon, Udo Kier, Susannah Djian, Georges Géret en Ginette Leclerc.

Op een verre planeet in ons melkwegstelsel ziet men bezorgd toe hoe de aarde aan seksuele wanorde ten onder dreigt te gaan. Een commandogroep bovennatuurlijk begaafde vampiermaagden (?) wordt uitgezonden om de aardse samenleving in seksueel opzicht in een perfecte harmonie te brengen. En dat alles gefilmd volgens de steriele methode van EMMANUELLE en HISTOIRE D'O: prollerig estheticisme om softporno-taferelen voor iedere consument acceptabel te maken. Puinhoop.

La Traque

1975 | Drama, Avonturenfilm

Frankrijk 1975. Drama van Serge M. Leroy. Met o.a. Mimsy Farmer, Jean-Luc Bidault, Françoise Brion, Michel Constantin en Georges Géret.

Terwijl een groep vrienden zich voorbereidt op een jachtpartij, wordt een Britse studente door twee mannen aangerand. Ze doodt een van de belagers en maakt zich daarmee tot prooi voor de jagers. Een negatieve film - overigens goed gemaakt en uitstekend gespeeld - laat een kwalijke smaak na. Het scenario is van André G. Brunelin. Het camerawerk is van Claude Renoir.

Le Protecteur

1974 | Drama, Misdaad

Frankrijk/Spanje 1974. Drama van Roger Hanin. Met o.a. Georges Géret, Bruno Cremer, Robert Hossein, Roger Hanin en Jean Servais.

Een architect wiens dochter is verdwenen, is bij zijn speurtocht stukgelopen op de gesloten wereld van de prostitutie wat hem zelfs gevangenisstraf oplevert. Hij gaat opnieuw op onderzoek uit, meldt zijn bevindingen aan de pers en politie en zaait zo verwarring in het milieu van de blanke-slavinnenhandel. De verdwenen dochter wordt tot een huwelijk met een pooier gedwongen om haar vader tot zwijgen te brengen, maar deze zet toch door. Deze op ware gebeurtenissen gebaseerde film onthult naast dit individuele geval de cijfers en achtergronden van het nog steeds doorgaande verdwijnen van meisjes en vrouwen. Gedocumenteerde in plaats van sensatie zoekende aanpak maakt dit regiedebuut van acteur Hanin interessant; al doet de keuze van 'zware-jongensacteurs' een standaard-trottoirfilm verwachten.

Le Faux-cul

1974 | Komedie, Misdaad

Frankrijk/Duitsland 1974. Komedie van Roger Hanin. Met o.a. Bernard Blier, Robert Hossein, Georges Géret, Roger Hanin en Edward Meeks.

Een goedgelovige politieman wordt belast met de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van een Afrikaanse president in Frankrijk een verdrag voor uraniumlevering komt tekenen. Hij krijgt te maken met spionnen, corrupte zakenlieden en andere belanghebbend en weet ongemerkt toch de Franse staat te redden. Acteur Hanin toont zich eerder een vlot bekwaam regisseur dan een vindingrijk scenarioschrijver, zodat de satirische opzet verloren gaat in overbekende situaties die door de acteurs met uitbundige routine worden neergezet.

La Gueule de l'emploi

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Jacques Roulland. Met o.a. Evelyne Buyle, Jean Carmet, Darry Cowl, Georges Géret en Jacques Legras.

Twee mislukte komedianten die platzak zijn (ze hebben niet het juiste uiterlijk voor een baan), halen schurkenstreken uit, waarbij ze gebruik maken van hun ervaring als acteur. Om te beginnen geven zij zich uit voor beroemde fijnproevers (lachwekkende scène met Jean Carmet als kok) en zij eindigen als echte kopstukken. Eenmaal zeer rijk geworden, krijgen zij belangrijke functies in staatsdienst toebedeeld, aangezien ze 'er nu het juiste uiterlijk voor hebben'. Ongetwijfeld een film die onder vrienden is gemaakt, maar het is een vrolijke, fantasievolle komedie en een tamelijk scherpe satire op de hedendaagse samenleving.

Un Officier de police sans importance

1973 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1973. Misdaad van Jean Larriaga. Met o.a. Marc Porel, Julian Negulesco, Dani, Robert Hossein en Charles Denner.

Een drietal jongeren droomt van een vertrek naar een eiland in de Stille Oceaan en bereidt daartoe een bankoverval voor. De overval mislukt en ze gijzelen de politieman die met de zaak belast wordt. De simpele maar onderhoudende misdaadfilm - met een scenario van hoofdrolspeler Porel - probeert al te nadrukkelijk sympathie te wekken voor het centrale trio, maar heeft daardoor toch een eigen toon. Van de veteraan-acteurs in de bijrollen onderscheidt Denner zich als de gekidnapte politieman.

Par le sang des autres

1973 | Misdaad

Canada/Italië/Frankrijk 1973. Misdaad van Marc Simenon. Met o.a. Yves Beneyton, Francis Blanche, Bernard Blier, Robert Castel en Riccardo Cucciola.

Een man heeft in een villa twee vrouwen gegijzeld en vraagt in ruil voor hen het mooiste meisje uit de streek. Politie en overheden in het gewoonlijk rustig dorpje komen in het geweer, maar de gestoorde gijzelaar blijkt gewapend. De pogingen om een prostituée en een Italiaanse gastarbeidster zonder werkvergunning als losprijs te sturen mislukken en burgemeestersdochter biedt zichzelf aan. De zoon van schrijver Simenon werkt het curieus verhaal uit tot een degelijk geconstrueerd scenario en regisseert bekwaam, maar heeft kennelijk moeite met het leiden van acteurs die soms al te karikaturaal uitpakken. Bovendien lijkt de enige functie van sommige personages om een bekende naam op de rolverdeling te krijgen.

Le Mataf

1973 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1973. Misdaad van Serge Leroy. Met o.a. Michel Constantin, Georges Géret, Pierre Santini, Annie Cordy en Cathy Rosier.

Drie gangsters hebben een mislukte overval op het Gare du Nord gepleegd, waarmee ze gechanteerd worden. Nu moeten ze wetenschappelijke documenten stelen. Er vallen slachtoffers, de toegezegde beloning blijft uit, vrouwen worden gemarteld of ontvoerd. Talrijke ontwikkelingen in deze misdaadfilm houden de vaart erin zonder hem boven de middelmaat te tillen, maar maken het volgen van het verhaal ook zeer moeizaam. Dat de handeling zich bijna steeds in het duister of halfduister afspeelt is voor de zichtbaarheid op tv een extra-minpunt.

La punition

1973 | Erotiek, Misdaad

Frankrijk 1973. Erotiek van Pierre-Alain Jolivet. Met o.a. Karin Schubert, Georges Géret, Amidou, Marcel Dalio en Jacques Destoop.

Call-girl is te weinig meegaand met de clientèle en wordt door haar homoseksuele pooier onderworpen aan een rituele straf, waarbij een gevoel van verbondenheid ontstaat tussen slachtoffer en een van de haar sadistisch tuchtigende gangsters. Veronderstelde autobiografische roman van 'Xavière' kreeg pretentieus artistieke verfilming, waarbij de vormgeving de ambivalente strekking - masochistische medeplichtigheid van het slachtoffer - moet neutraliseren, maar er alleen een banaal melodrama van maakt vol stereotiepen en karikaturen. Scenario van de regisseur en camerawerk Bernard Daillencourt.

Les misérables

1972 | Drama, Historische film

Frankrijk 1972. Drama van Marcel Bluwal. Met o.a. Georges Géret, Nicole Jamet, François Marthouret, Gilles Maidon en Bernard Fresson.

Een getrouwe tv-bewerking van het beroemde werk van Victor Hugo, dat speelt in het 19e eeuwse Parijs tijdens de barricaden. Een ontsnapte gevangene houdt zich schuil, samen met zijn aangenomen dochter, in een onaangenaam pension, waar het pensionhoudersechtpaar ooit zijn pleegdochter beestachtig hebben behandeld, en nu hèm willen vermoorden. Een verliefde student verijdelt de dreigende doodslag, waardoor de naargeestige kamerverhuurders in de bak belanden. De pleegdochter en haar stiefvader nemen de benen, en de dochter van het gevangen echtpaar zwerft door de kommervolle lichtstad naar de verdwenen student, terwijl haar jongere broer twee ondervoede straatarme kinderen onderdak verleent in zijn huis bij de Bastille. Wordt in twee of in vier delen uitgezonden. Het scenario is van regisseur Bluwal naar de roman van Victor Hugo. Het camerawerk is van André Bac.

Les Félines

1972 | Erotiek

Frankrijk 1972. Erotiek van Daniel Daërt. Met o.a. Janine Reynaud, Nathalie Zeiger, Jacques Insermini, Pauline Larrieu en Georges Géret.

Een kasteelvrouwe haalt een jong meisje in huis om te zien of manlief nog reageert op vrouwelijk schoon en het antwoord is: jazeker!! Een lusteloos seksdrama in een milieu van 8-cilinders, renstallen, golfbanen en ijsthee op het terras. Deze film mag u gauw vergeten. De meeste kopieën zijn ca. 78m.

Le Solitaire

1972 | Misdaad, Drama

Duitsland/Frankrijk 1972. Misdaad van Alain Brunet. Met o.a. Hardy Krüger, Raymond Pellégrin, Georges Géret, Francis Blanche en Jean Lefebvre.

Een veroordeelde inbreker laat zich door de hoofd-cipier overhalen tot het kraken van een kluis, in ruil voor ontsnapping samen met een celgenoot, die uiteindelijk achter dit komplot blijkt te zitten. Motivatie voor de held is de hereniging met zijn aan een oude vriend toevertrouwde dochtertje, dat op het moment van de vlucht naar het buitenland echter verkiest bij de pleegvader te blijven. Een bekwaam, maar zonder oorspronkelijkheid uitgevoerd misdaaddrama, dat een extra- dimensie krijgt door de tragische vaderliefde die de film weliswaar naïef, maar binnen het genre ongewoon menselijk maakt, waardoor de acteurs meer dan cliché-personages kunnen worden.

L'Insolent

1972 | Thriller

Frankrijk 1972. Thriller van Jean Claude Roy. Met o.a. André Pousse, Henry Silva en Georges Géret.

De gangster Emmanuel Ristack, bijgenaamd 'de outsider', probeert om maffiabaas Milan te bedriegen door hem nepgoud te leveren. Hij krijgt echter de deksel op zijn neus wanneer hij wordt betaald met waardeloos geld. Hij zweert wraak en een genadeloze strijd ontbrandt

L' Insolent

1972 | Misdaad

Frankrijk 1972. Misdaad van Jean-Claude Roy. Met o.a. Henry Silva, André Pousse, Georges Géret, Philippe Clay en Sabine Glaser.

Een uit de gevangenis ontsnapte gangster beraamt een overval op een geldtransport, met organisatorische steun van een nachtclubeigenaar. Het lukt, maar beider pogingen om elkaar op te lichten worden hun noodlottig. Het cliché-scenario in krakkemikkige regie onderscheidt zich alleen door nodeloos aangedikte geweldscènes. Naast Hollywoods heavy Silva ook Franse B-acteurs in grotere rollen dan gewoonlijk, maar zonder enige kans om zich te onderscheiden.

Een reden om te sterven

1972 | Western, Komedie

Italië/Frankrijk/Duitsland/Spanje 1972. Western van Tonino Valerii. Met o.a. James Coburn, Bud Spencer, Telly Savalas, Georges Géret en Jose Suarez.

Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog krijgen zeven veroordeelde criminelen met de galg al om de nek nog een laatste ontsnappingskans. Ze moeten een veroverd fort binnendringen en daar de Zuidelijke vijand verslaan. Zo gezegd, zo gedaan, met veel explosies en schietpartijen als gevolg. A Reason to Live, a Reason to Die, zoals deze spaghettiwestern internationaal heet, is qua verhaal een slap aftreksel van The Dirty Dozen, maar voor de liefhebber blijft er voldoende over om een bezichtiging te rechtvaardigen: humor, gelikte regie, een aardige imitatie-Morricone-soundtrack en (een om de een of andere reden nagesynchroniseerde) James Coburn in topvorm.

Le pistonné

1970 | Komedie, Drama

Frankrijk 1970. Komedie van Claude Berri. Met o.a. Guy Bedos, Yves Robert, Rosy Varte, Georges Géret en Jean-Pierre Marielle.

Een dienstplichtige wordt naar Marokko gezonden en ziet de effecten van de kolonisatie. Het anti-semitisme binnen het leger maakt hem voortdurend de gebeten hond. Deze autobiografische komedie van Berri laat onder de soldatenhumor allerlei sociale en politieke problemen zien en geeft daarnaast een boeiend beeld van een traditioneel joods gezinsleven.

Z

1969 | Misdaad, Historische film, Drama

Algerije/Frankrijk 1969. Misdaad van Costa-Gavras. Met o.a. Yves Montand, Irene Papas, Jean-Louis Trintignant, Jacques Perrin en François Périer.

Z van de Griekse, in politieke thrillers gespecialiseerde regisseur Costa-Gavras verhaalt over de moord in 1963 op het linkse parlementslid Grigoris Lambrakis, een van de moordaanslagen die de weg effenden voor de machtsovername van het Griekse kolonelsregime. Costa-Gavras werd na de release van de film beschuldigd van politieke manipulatie en linkse sympathieën. 'Ik heb geleerd om iedere ideologie die gepresenteerd wordt als alleenzaligmakend te wantrouwen,' riposteerde hij in een interview. Bekroond met twee Oscars (montage en beste buitenlandse film) en de juryprijs van het filmfestival van Cannes.

Le Champignon

1969 | Drama, Thriller

Frankrijk/Italië/Verenigd Koninkrijk 1969. Drama van Marc Simenon. Met o.a. Mylène Demongeot, Jean-Claude Bouillon, Alida Valli, Georges Géret en Philippe Monnet.

Een kinderarts die aan zijn proefschrift werkt, is getrouwd met een succesvolle producente van reclamefilms die hem voor haar werk en haar bijkomende genoegens steeds vaker alleen laat. Een artistieke buurvrouw met een neurotische zoon en een verdachte huisknecht dringen zich dan aan hem op. De vrouw wordt de dag na zijn tegenbezoek vermoord - gewurgd - aangetroffen. De zoon van de beroemde schrijver maakt zijn filmdebuut met een nogal mager thrillergegeven, dat wordt opgesierd met onnodige privédramatiek en goedkope psychologie. De goede acteurs maken er toch nog iets van. Ook bekend als THE MURDERER STRIKES AT DAWN en L'ASSASSIN FRAPPE A L'AUBE en op video uitgebracht als MOORD BIJ DAGERAAD.

Le Bourgeois gentil mec

1969 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1969. Komedie van Raoul André. Met o.a. Jean Lefebvre, Francis Blanche, Darry Cowl, Georges Géret en Annie Cordy.

Een timide onderdirecteur wil om een vergeefse verliefdheid een stoere bink worden. Hij gaat daartoe in de leer bij een mondaine gangster, die hem enige geënsceneerde inbraken laat plegen met de bedoeling zijn pupil daarmee later te chanteren. Zeer vrij geïnspireerd op het klassieke toneelstuk LE BOURGEOIS GENTILHOMME; de zeer weinige goede scenariovondsten zijn rechtstreeks afkomstig van Molière. Lefèvres sullige personage is in zijn hele carrière verrassingsloos en eentonig, maar ditmaal al halverwege de film.

La fiancée du pirate

1969 | Drama

Frankrijk 1969. Drama van Nelly Kaplan. Met o.a. Bernadette Lafont, Michel Constantin, Julien Guiomar, Claire Maurier en Jean Parédès.

Een meisje en haar moeder zijn door de dorpelingen altijd gediscrimineerd en vernederd. Na de dood van de moeder neemt ze wraak door ongeveer de halve bevolking te verleiden, zich een reeks van cadeaus te laten geven en alle façades van fatsoen af te breken. Deze venijnige satire was het regie-debuut van Kaplan met een glansrol van Lafont. Scenario van Kaplan en Claude Makovski.

Le Mois le plus beau

1968 | Drama

Frankrijk 1968. Drama van Guy Blanc. Met o.a. Georges Géret, Michel Galabru, Muriel Baptiste, Yves Rénier en Jean Bouise.

Een kroniek van de dagelijkse beslommeringen in een dorpje in de Franse provincie aan de vooravond van WO II.

Las Vegas 500 Milliones

1968 | Misdaad, Thriller, Actiefilm

Spanje/Italië/Duitsland/Frankrijk 1968. Misdaad van Antonio Isasi-Isasmendi. Met o.a. Gary Lockwood, Elke Sommer, Lee J. Cobb, Jack Palance en Jean Servais.

Zoals de titel zegt: het gaat om veel geld. Nog altijd trouwens. Er wordt een plan bedacht om gewapenderhand het gokgeld van Las Vegas te roven. Scenario van regisseur Isasi-Isasmendi, Jo Eisinger en Luis Comeron naar het boek van André Kay. Camerawerk van Juan Gelpi.

L'astragale

1968 | Romantiek, Drama, Biografie

Frankrijk/Duitsland 1968. Romantiek van Guy Casaril. Met o.a. Marlène Jobert, Horst Buchholz, Georges Géret, Magali Noël en Jürgen Draeger.

De autobiografische roman van Albertine Sarrazin over een jonge vrouw die na de gevangenis een nieuw leven probeert op te bouwen met een ex-inbreker. De film werd door de regie en het scenario een onwaarschijnlijke smartlap. Het intense spel van Jobert in de hoofdrol zorgt voor de enige authenticiteit.

Lo Straniero

1967 | Drama

Frankrijk/Italië 1967. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Marcello Mastroianni, Anna Karina, Georges Géret, Bernard Blier en Georges Wilson.

Een Fransman in Algiers in de jaren dertig woont zonder emotie de begrafenis van zijn moeder bij, begint een relatie met een secretaresse, helpt zijn buurman bij problemen met een Arabische vriendin en doodt de broer van dat meisje zonder motief en zonder duidelijke provocatie. Tijdens de rechtzaak worden onverdraagzaamheid en gevoelloosheid tegen hem aangevoerd en hij wordt ter dood veroordeeld. De zorgvuldige tijdsreconstructie en het voelbaar maken van de afstompende hitte nemen niet weg, dat Visconti de sfeer en de filosofie van Albert Camus' roman nergens weet te treffen, wat nog geaccentueerd wordt door letterlijke citaten in dialoog en gedachtencommentaar die los blijven staan van de beelden. Niettemin opmerkelijk spel.

Deux billets pour Mexico

1967 | Thriller

Italië/Duitsland/Frankrijk 1967. Thriller van Christian-Jaque. Met o.a. Peter Lawford, Ira von Fürstenberg, Maria Grazia Buccella, Horst Frank en Werner Peters.

Carlos (Lawford) is in Berlijn getuige van de ontvoering van een belangrijk personage met een kennelijk zeer gewild koffertje. Hij slaagt er in het genoemde object te bemachtigen en ontdekt dat er een zeer geheim document in zit. Vanaf dat moment wordt hij zonder ophouden zowel door de zware jongens als door de CIA achtervolgd. Deze film verrijkt het werk van de regisseur net als al zijn andere producties vanaf de jaren 1960-70 in geen enkel opzicht. Een stripverhaal voor iedereen, gezien de oppervlakkige personages en de conventionele situaties. Wat betreft de uitvoering een echte B-film. Naar een boek van Robert Sheckley. Christian- Jaque heet in werkelijkheid Cristian Maudet.

Roger la Honte

1966 | Drama, Romantiek

Italië/Frankrijk 1966. Drama van Riccardo Freda. Met o.a. Georges Géret, Irene Papas, Jean-Pierre Marielle, Anne Vernon en Marie-France Boyer.

Roger Laroque is door een lening van getrouwde ex-geliefde gered van een financiële ondergang en wil haar niet compromitteren als daardoor de verdenking van diefstal op hem valt. Ontsnapt uit de gevangenis maakt hij fortuin in Amerika en keert na vijftien jaar terug om alsnog de schuldige te zoeken. Dit beroemd melodrama kreeg een verfilming en vertolking in gepaste stijl, zonder een opzettelijke knipoog. Het resultaat is zowel boeiend als vermakelijk.

La Grande sauterelle

1966 | Komedie, Misdaad

Duitsland/Italië/Frankrijk 1966. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Mireille Darc, Hardy Krüger, Maurice Biraud, Francis Blanche en Margot Trooger.

Een gangster met een onhandige makker en een wraakzuchtige rivaal wil in Beiroet een berucht gokker beroven en komt in contact met een avonturierster die alles nog gecompliceerder maakt. Deze misdaad-komedie heeft meer aandacht voor de fotogenieke aspecten van Darc en de locatie dan voor de verrassende verhaalwendingen.

Paris brûle-t-il?

1965 | Oorlogsfilm, Experimenteel

Frankrijk 1965. Oorlogsfilm van René Clément. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Charles Boyer, Leslie Caron, Jean-Pierre Cassel en George Ghakiris.

Terwijl de geallieerden in augustus 1944 Parijs naderen, geeft Hitler opdracht aan generaal Von Choltitz voor een vernietigingsplan als de stad mocht worden bevrijd. Vertegenwoordigers in Frankrijk van De Gaulle komen erachter en nemen tegenmaatregelen. Ondanks de spectaculaire aanpak is de regie er niet in geslaagd met de historische reconstructie dramatische spanning te wekken, te meer omdat de bij voorbaat bekende goede afloop hieraan afbreuk doet. De vaak alleen als veredelde figuratie gebruikte sterbezetting ondermijnt de authenticiteit, maar geeft een cinefiel heel wat te herkennen.

Par un beau matin d'été

1965 | Drama, Misdaad

Italië/Spanje/Frankrijk 1965. Drama van Jacques Deray. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Sophie Daumier, Geraldine Chaplin, Akim Tamiroff en Gabriele Ferzetti.

Een oude Amerikaanse gangster rekruteert uit de onderwereld van Nice twee gangsters voor de kidnapping van een miljonairsdochter. De vakbekwame regie van het standaard- misdaadverhaal blijft onderhoudend zonder ooit echt te boeien, ook omdat de acteurs in de typeringen nergens van hun overbekende personages afwijken. De debuterende Chaplin als ontvoerd meisje doet nog niets van later acteertalent vermoeden.

Le Tonnerre de Dieu

1965 | Drama

Duitsland/Italië/Frankrijk 1965. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Jean Gabin, Lilli Palmer, Michèle Mercier, Robert Hossein en Georges Géret.

Een Bretonse boer laat de zorg voor de veestapel aan zijn vrouw over en brengt de meeste tijd in kroegen door. Daar ontmoet hij een jonge prostituée die hij mee naar huis neemt en ondanks de acties van haar pooier met een betrouwbare buurman laat trouwen. De in humeurigheid verpakte verbondenheid van het echtpaar Gabin-Palmer is de voornaamste attractie in deze combinatie van trottoirdrama en streekroman.

La métamorphose des cloportes

1965 | Misdaad

Frankrijk/Italië 1965. Misdaad van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Lino Ventura, Charles Aznavour, Pierre Brasseur, Irina Demich en Georges Géret.

Een inbreker heeft zich door een drietal kruimeldieven laten strikken voor een kraak, die mislukt. Tijdens zijn gevangenisstraf pikken zijn ex-medeplichtigen zijn spaarduiten in en verhandelen zijn gestolen schilderijen. Het scenario waarin de door de Franse film vaak geromantiseerde loyaliteit binnen het `milieu` op de korrel wordt genomen, strandt op de kwasi- geestigheid van de overvloedige dialoog. De kwaliteit van het acteren, de fotografie (Nicolas Hayer) en de muziek compenseren de dramaturgische zwakte net niet genoeg. Albert Simonin bewerkte een roman van Alphonse Boudard tot scenario.

Week-end à Zuydcoote

1964 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk/Italië 1964. Oorlogsfilm van Henri Verneuil. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Catherine Spaak, Jean-Pierre Marielle, François Périer en Pierre Mondy.

In juni 1940 is het Franse leger teruggedrongen tot een smalle strook aan de Noord-Franse kust. Bij het plaatsje Zuydcoote, vlak bij de Belgische grens, wachten Julien Maillat (Belmondo) en zijn makkers op transport naar Engeland. Terwijl ze bestookt worden door Duitse bommenwerpers wil het niet vlotten met de evacuatie. Dan is er ook nog de aantrekkelijke jonge Jeanne (Spaak), die weigert haar ouderlijk huis te verlaten voor een vlucht naar de veiligheid. Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Robert Merle. Regisseur Verneuil schetst een weinig heldhaftig beeld van de realiteit van de oorlogsvoering in die donkere dagen.

Le journal d'une femme de chambre

1964 | Drama

Frankrijk/Italië 1964. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Jeanne Moreau, Michel Piccoli, Georges Géret, Daniel Ivernel en Françoise Lugagne.

Céléstine (Jeanne Moreau) is een kamermeisje uit Parijs dat werkt bij een familie in Normandië in de jaren dertig. De mannen in en om het huis vallen voor het ogenschijnlijk toegankelijke stadsmeisje omdat de manipulatieve Céléstine zich dienstbaar voegt naar hun geneugten. Zo dringt ze door tot de kern van hun verwrongen bestaan. Via de afstandelijke ironie van Jeanne Moreau onderneemt Buñuel een bijtende aanval op maatschappelijke, morele en religieuze hypocrisie. Gebaseerd op het boek uit 1900 van Octave Mirbeau dat eerder in 1946 werd verfilmd door Jean Renoir.

L'insoumis

1964 | Drama, Thriller

Frankrijk/Italië 1964. Drama van Alain Cavalier. Met o.a. Alain Delon, Lea Massari, Georges Géret, Maurice Garrel en Robert Castel.

Eindtwintiger Alain Delon speelt Thomas Vlassenroot, een Luxemburgse imker die deserteert uit het Vreemdelingenlegioen tijdens de Algerijnse oorlog in 1961. Zijn onrust vindt nieuwe afleiding als hij via een voormalig wapenbroeder wordt geronseld om een pro-revolutie advocaat (Massari) te ontvoeren. De tweede helft van Cavaliers gelaagde klassieker toont beiden (Delon en Massari) op de vlucht in Frankrijk, nadat een mentaal zwalkende Delon haar heeft bevrijd. Delon is adembenemend in zijn gloriedagen, en leverde met L'insoumis een van de meest gedenkwaardige finales van de Franse nouvelle vague cinema.

Le Chevalier de Maison-Rouge

1963 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1963. Avonturenfilm van Claude Barma. Met o.a. Michel Le Royer, Jean Desailly, Anne Doat, Annie Ducaux en Dominique Paturel.

Revolutionair wordt door de getrouwde vrouw op wie hij verliefd is, bedrogen om de ontsnapping van Marie-Antoinette te kunnen organiseren. Herhaalde mislukking van het complot doet haar op de guillotine eindigen, waarbij de held uit liefde zich naast haar voegt. Eerste door de Franse tv geproduceerde serie - naar Dumas - viel als bioscoopfilm in twee delen door de mand als weinig spectaculair en dynamisch, hoewel snellere montage ook voor come-back op de beeldbuis een voordeel is. Naast goed acteren van Comédie Française-spelers steekt Le Royer als de romantische held uitermate kleurloos af.

le Caïd

1960 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1960. Komedie van Bernard Borderie. Met o.a. D Fernandel, Barbara Laage, Georges Wilson, Marcel Bozzuffi en Claude Piéplu.

Filosofie-professor krijgt tijdens treinreis buit van bankroof bij zijn bagage en wordt in Parijs belaagd door concurrerende gangsterbendes. Gangsterliefje ziet hem voor meesterkraker aan. Regisseur en tegenspelers in Fernandel-vehikel zijn gespecialiseerd in serieuzer misdaadgenre, wat deze parodie wel zo aardig maakt.

Les misérables

1957 |

1957. Marcel Bluwal. Met o.a. François Marthouret, Nicole Jamet en Georges Géret.

Filosofie-professor krijgt tijdens treinreis buit van bankroof bij zijn bagage en wordt in Parijs belaagd door concurrerende gangsterbendes. Gangsterliefje ziet hem voor meesterkraker aan. Regisseur en tegenspelers in Fernandel-vehikel zijn gespecialiseerd in serieuzer misdaadgenre, wat deze parodie wel zo aardig maakt.

Le Désert de Pigalle

1957 | Drama

Frankrijk 1957. Drama van Léo Joannon. Met o.a. Pierre Trabaud, Annie Girardot, Léo Joannon, Claire Guibert en Monique Vita.

Priester-arbeider werkt als een ober in kroeg op Pigalle en probeert bekeerlingen te maken onder de prostituées. Een souteneur laat hem aftuigen waardoor hij levenslang kreupel blijft, vergeefs op hem verliefde hoer trekt uit wraak onschuldig meisje mee in de goot. Standaard-trottoirfilm heeft als verschil dat voor happy ending verantwoordelijke zielzorger nu centraal personage is om zo oprechte bekommernis overtuigender te maken. Rosse leven krijgt nog altijd meer aandacht dan religieus leven en regisseur speelt zelf voor pooier. Quasi-naïviteit is gedateerd en daardoor nu vermakelijk.

L'homme aux clefs d'or

1956 | Drama, Komedie

Frankrijk 1956. Drama van Léo Joannon. Met o.a. Pierre Fresnay, Annie Girardot, Grégoire Aslain, Gil Vidal en Jean Rigaux.

Wraak van scholieren op een idealistische leraar die hen op het rechte pad probeert te brengen, leidt tot zijn ontslag, zodat hij een baantje als hotelportier in Monte Carlo moet aannemen waar de leerlingen een diefstal voorbereiden. De film steunt bijna geheel op de moraliserende dialogen die zo irritant gaan werken dat de sympathie van de toeschouwer zich tegen de oude idealist keert en voor de jeugdige criminelen doet kiezen. Goed bedoeld maar bedroevend uitgewerkt. Het scenario is van Léo Joannon en Roland Laudenbach.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Georges Géret op televisie komt.

Reageer