Frédéric Devreese (1929): muziek.
Er zijn 10 films gevonden.

Mein Name ist Bach

2003 | Biografie, Drama

Duitsland​/​​Zwitserland​/​​Frankrijk 2003. Biografie van Dominique de Rivaz. Met o.a. Vadim Glowna, Jürgen Vogel, Karoline Herfurth, Anatole Taubmann en Paul Herwig.

In het voorjaar van 1747 ontmoeten Johann Sebastian Bach en de Pruisische koning Frederik II elkaar. De grote componist is al op leeftijd wanneer hij Potsdam bezoekt en door de jonge monarch wordt ontboden. In de dagen die ze met elkaar doorbrengen ontstaat een curieuze vader-zoon relatie tussen de twee grootheden, gecompliceerd door Frederiks eigenzinnige zuster Amalia die verliefd raakt op Bachs zoon. Muziek van Bach wordt aangevuld met de tonen van de in Nederland geboren componist Frédéric Devreese. De opnamen vonden plaats in onder meer Leipzig en Potsdam. In eigen land kreeg de Zwitserse De Rivaz de nationale prijs voor beste fictiefilm.

Pauline & Paulette

2001 | Drama, Komedie

België​/​​Frankrijk​/​​Nederland 2001. Drama van Lieven Debrauwer. Met o.a. Dora van der Groen, Ann Petersen, Rosemarie Bergmans, Julienne De Bruyn en Idwig Stephane.

De 66-jarige Pauline (Van der Groen) is geestelijk gehandicapt. Haar geroep om hulp en aandacht is storend voor haar zuster Martha (De Bruyn), die sinds jaar en dag in een klein Vlaams dorpje op haar past. Als Martha sterft dwingt haar testament af dat een van de twee andere zusters, Paulette (Petersen) of Cecile (Bergmans), de zorgtaken overneemt. Maar die vinden Pauline ook lastig. Een van de krachten van Pauline & Paulette is dat de kijker al vanaf het begin sympathie voor Pauline voelt. Van der Groen zorgt daar eigenhandig voor. Met subtiele bewegingen en gezichtsuitdrukkingen weet ze de charme van een onbezorgd kind te evenaren.

La partie d'échecs

1994 | Drama

België​/​​Frankrijk​/​​Zwitserland 1994. Drama van Yves Hanchar. Met o.a. Denis Lavant, Pierre Richard, Catherine Deneuve, Hilde Heijnen en James Wilby.

Frankrijk, begin 19de eeuw. Het 12-jarige weeskind Max wil een einde aan zijn leven maken, maar wordt daarvan weerhouden als een predikant bij hem het talent en de passie voor schaken ontdekt. Veertien jaar later schaakt Max (Lavant) nog steeds, nu om zijn (vooral seksuele) frustraties van zich af te spelen. Dan doet hij mee aan een toernooi dat wordt georganiseerd door de markiezin De Theux (Deneuve). Op het spel staat de hand van haar dochter Anne-Lise. Traag en nogal ambitieus filmdebuut van Hanchar, maar wel met uitstekende acteurs.

Het sacrament

1990 | Drama, Komedie

België 1990. Drama van Hugo Claus. Met o.a. Ann Petersen, Jan Decleir, Carl Ridders, Frank Aendenboom en Marc Didden.

Hugo Claus verfilmde in 1990 zijn eigen roman Omtrent Deedee en het toneelstuk Interieur, gesitueerd in het kleinzielige Vlaamse dorpsleven. Een familie komt elk jaar samen om de sterfdag van moeder te gedenken op een dorpspastorij. Er wordt stevig gegeten en gedronken, tongen en remmingen komen los en opborrelende rancunes, frustraties en spanningen botsen tegen de wanden van de besloten pastorie op. Opgebouwd als klassiek drama met haast perfecte eenheid van tijd, plaats en actie. De regie is sober en de acteurs (onder meer Ann Petersen en Jan Decleir) vermijden elke vorm van overdreven spel.

L'oevre au noir

1988 | Drama

Frankrijk​/​​België 1988. Drama van André Delvaux. Met o.a. Gian Maria Volonté, Sami Frey, Anna Karina, Philippe Léotard en Marie-France Pisier.

Vlaanderen, zestiende eeuw, Spaanse heerschappij. Na dertig jaar omzwervingen door Europa keert Zénon Ligre, alchemist-chirurgijn en humanist-filosoof, terug naar zijn geboorteplaats Brugge. Onder een schuilnaam, want vanwege zijn ketterse geschriften staat hij op de dodenlijst van de Inquisitie. Wat rest Zénon nog? Delvaux nam de onmogelijke taak op zich om het literaire meesterwerk van Marguerite Yourcenar naar cinema te transporteren. Weliswaar ontbreken de diepzinnigheid en eruditie, de sfeer van de wrede overgangstijd is fascinerend, en Volontè excelleert. Stemmige visuelen van Charles Van Damme.

Les noces barbares

1987 | Drama

België​/​​Frankrijk 1987. Drama van Marion Hänsel. Met o.a. Thierry Frémont, Marianne Basler, Yves Cotton, André Penvern en Marie-Ange Dutheil.

Een starre bewerking van de roman van Yann Queff[KA1]elec, die daarvoor in 1986 de Prix Goncourt kreeg. Fr[KA1]emont (die als kind door Cotton gespeeld wordt) is het buitenechtelijke loot van Basler, die hem in zijn prilste jeugd op zolder heeft opgesloten totdat zij ging trouwen met een vlijtige monteur. Ze raakt aan de drank over haar trauma dat ze ooit verkracht werd en ze stopt het resultaat ervan, haar zoon in een kindertehuis. De jongen koestert een ongebreidelde bewondering voor zijn moeder en op kerstavond ontvlucht hij het tehuis, nadat hij per ongeluk de boel in de fik heeft gestoken. Verstopt op een baggermolen, treft hij zijn moeder. Sommige scènes zijn belachelijk door de wil om zo sober mogelijk te spelen. Het lijkt wel een karikatuur van een film van Bresson. Het opmerkelijke spel van Frémont in de rol van Ludo, moet vermeld worden, maar dat is niet genoeg om deze mislukking te redden. Camerawerk van Walter van den Ende.

Benvenuta

1983 | Drama, Mysterie

België​/​​Frankrijk​/​​Italië 1983. Drama van André Delvaux. Met o.a. Vittorio Gassman, Fanny Ardant, Françoise Fabian, Mathieu Carrière en Claire Wauthion.

Een filmer wil van een schrijfster de achtergrond weten van haar roman over de gedoemde passie tussen een concertpianiste en een Italiaanse magistraat van middelbare leeftijd. Ze houdt vol dat het pure fictie is, maar haar tragische heldin bestaat wel degelijk. Door de stijlvolle aanpak van Delvaux en de opmerkelijke spelprestaties een boeiende film, al maakt de raamvertelling het liefdesverhaal eerder triviaal dan dat het er dubbele bodems aan geeft. Niettemin is Delvaux de meest eigenzinnige en begaafde filmer van zijn land, die ook internationaal zijn eigen plaats meer dan verdient.

Un soir... un train

1968 | Drama

Frankrijk​/​​België 1968. Drama van André Delvaux. Met o.a. Adriana Bogdan, François Beukelaers, Hector Camerlynck, Anouk Aimée en Nicole Debonne.

Een bewerking van de roman De trein der traagheid van de Vlaamse schrijver Johan Daisne. Montand speelt een hoogleraar in de linguïstiek en Aimée is zijn geliefde. Ze heeft alles voor hem opgegeven en is van Frankrijk naar de Vlaamse provincie verhuisd. Anderzijds heeft Montand ervoor gezorgd dat ze werk vond als kostuumontwerpster voor een toneelgezelschap. Het sfeertje in Vlaanderen ligt haar niet (de taalstrijd o.a.) en de twee raken van elkaar verwijderd. Als Montand een gastcollege gaat geven op een universiteit elders in België, moet hij een treinreis ondernemen. Het stel houdt een diepgaande bespiegeling over hun relatie. De ongewone, ondoorgrondelijke, vreemde en sombere sfeer, die vooral veroorzaakt wordt door de beelden van Ghislain Cloquet, spelen in feite de hoofdrol. Deze niet onbelangrijke film voegt echter geen nieuwe dimensie toe aan de roman, die overigens beter in elkaar zit. Ook verloopt in de film de overgang naar fictie niet soepel. Scenario van regisseur Delvaux.

De Man die zijn haar kort liet knippen

1966 | Mysterie, Drama

België 1966. Mysterie van André Delvaux. Met o.a. Senne Rouffaer, Beata Tyszkiewicz, Hector Camerlynck, Luc Philips en Francois Bernard.

Een mysterieuze, veelgeprezen film naar de gelijknamige neo- mystieke roman van Johan Daisne over een Vlaamse advocaat, verliefd op een mooi jong meisje, van wie het na afloop nog niet vaststaat of zij door de oudere man werd vermoord of niet. Puntgaaf in beeld gezet met camerawerk van Ghislain Cloquet.

De Grafbewaker

1965 |

1965. Harry Kümel. Met o.a. Joseé Bernaus, Theo op de Beeck, Werner Kopers, Frans Vandenbrande en Jef demedts.

Een mysterieuze, veelgeprezen film naar de gelijknamige neo- mystieke roman van Johan Daisne over een Vlaamse advocaat, verliefd op een mooi jong meisje, van wie het na afloop nog niet vaststaat of zij door de oudere man werd vermoord of niet. Puntgaaf in beeld gezet met camerawerk van Ghislain Cloquet.