Lucille Ball: cast en productie.
Er zijn 59 films gevonden.

Carol Burnett: The Special Years

1994 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1994. Musical van Paul Miller. Met o.a. Carol Burnett, Julie Andrews, Robin Williams, Lucille Ball en Beverly Sills.

Carol Burnett, de comedienne, deelt favoriete momenten uit haar lange carrière met speciale gasten. Burnett, in het rood gekleed, staat geheel alleen op het toneel, omgeven door drie enorme schermen waarop een aantal van haar beste sketches worden vertoond. Zo is er haar debuut met Julie Andrews in Carnegie Hall, waarin ze een sketch opvoeren over THE SOUND OF MUSIC, nog voor deze Broadway-musical een filmhit werd. Er is een uiterst grappige operasketch met Sills en de improvisatie tussen Robin Williams en Carol Burnett is zo leuk dat Burnett zelf moeite heeft om haar gezicht in de plooi te houden. Het werpt een blik op de menselijke kant en hoe bijzondere mensen elkaar ontmoeten. Burnett komt uit deze documentaire naar voren als een heel bijzondere comedienne.

Stone Pillow

1985 | Drama

Verenigde Staten 1985. Drama van George Schaefer. Met o.a. Lucille Ball, Daphne Zuniga, William Converse Roberts, Susan Batson en Stephen Lang.

Ondanks de hooggespannen verwachtingen over het eerste serieuze optreden van Ball sinds enkele tientallen jaren, in een film over een belangrijk maatschappelijk probleem - de daklozen in de grote Amerikaanse steden - is het enige wat we te zien krijgen gewoon Ball met een groteske pruik en zonder lachband. Een enorm teleurstellend produkt van de schrijfster van BURNING RED, Rose Leiman Goldemberg.

All the Right Moves

1983 | Sportfilm, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1983. Sportfilm van Michael Chapman. Met o.a. Tom Cruise, Craig T. Nelson, Lea Thompson, Charles Cioffi en Paul Carafotes.

In dit coming of age drama speelt Tom Cruise een getalenteerde highschool footballspeler die vastbesloten is een studiebeurs te bemachtigen om zodoende het troosteloze fabrieksstadje te kunnen ontvluchten. Hierbij komt het tot een keiharde confrontatie met zijn even ambitieuze coach (Craig T. Nelson). In 1983 vermoedde nog niemand dat de toen 21-jarige Tom Cruise ooit een van de bestbetaalde acteurs van Hollywood zou worden. Mission: Impossible leverde hem bijvoorbeeld meer dan 70 miljoen dollar op. Om de fans uit de droom te helpen: de seksscène tussen Cruise en Thompson werd gespeeld door body-doubles. Camerawerk van een zekere Jan de Bont.

Mame

1974 | Musical, Drama

Verenigde Staten 1974. Musical van Gene Saks. Met o.a. Lucille Ball, Beatrice Arthur, Robert Preston, Jane Connell en Bruce Davison.

Een hopeloos verouderde musical naar het Broadwaysucces en op 'Auntie Mame' gebaseerd, maar het is beschamend, zelfs voor de meest fanatieke fans van Lucy. Waar zijn Fred en Ethel Mertz om te helpen?

Yours, mine and ours

1968 | Drama

Verenigde Staten 1968. Drama van Rob Carroll Jr. Met o.a. Lucille Ball, Van Johnson en Henry Fonda.

Als Frank, een weduwnaar en Helen, een weduwe elkaar ontmoeten is het liefde op het eerste gezicht. Beiden ontwijken echter krampachtig een bepaald onderwerp: kinderen. Frank heeft namelijk uit zijn eerste huwelijk 8 en Helen zelfs 10 kinderen

Yours, Mine and Ours

1968 | Komedie, Familiefilm

Verenigde Staten 1968. Komedie van Melville Shavelson. Met o.a. Lucille Ball, Henry Fonda, Van Johnson en Tom Bosley.

Weduwnaar Fonda neemt ontslag bij de marine om zich bezig te houden met de opvoeding van zijn tien kinderen. Hij ontmoet weduwe Ball en het is liefde op het eerste gezicht. Uit angst hun prille idylle op het spel te zetten, zwijgen ze beiden over de omvang van hun kroost, want Ball heeft zelf ook nog eens acht kinderen. De liefde blijkt echter te overwinnen, zodat ze gaan trouwen. Tussen de kinderen vlot het aanvankelijk niet, totdat Fonda gebruik maakt van zijn marine-ervaring om hen discipline bij te brengen. Vermakelijke komedie met een acteursduo dat zich duidelijk amuseert. De scènes met de kinderen zijn soms echt krankzinnig. Shavelson en Mort Lachman baseerden hun scenario op een verhaal van Madelyn Davis en Bob Carroll Jr. Een van Balls kinderen is Suzanne Cupito die later bekend zou worden als Morgan Brittany. Fotografie van Charles Wheeler.

A Guide for the Married Man

1967 | Komedie

Verenigde Staten 1967. Komedie van Gene Kelly. Met o.a. Robert Morse, Walter Matthau, Inger Stevens, Sue Ane Langdon en Joey Bishop.

Constant grappige, met veel fantasie opgebouwde komedie voor boven de achttien waarin Morse probeert de trouwe echtgenoot Matthau het ABC van de volwassenheid te leren, daarbij geholpen door een groot aantal sterren, die Morses theorieën demonstreren. De grootste grap van alles is dat Matthau getrouwd is met de weelderige Inger Stevens.

Critic's Choice

1963 | Komedie

Verenigde Staten 1963. Komedie van Don Weis. Met o.a. Bob Hope, Lucille Ball, Marilyn Maxwell, Rip Torn en Jessie Royce Landis.

Broadway-komedie die alleen voor ingewijden grappig was en waarvan een slap aftreksel is gemaakt voor consumptie door het bioscooppubliek. Lucy als beginnend toneelschrijfster overtreft Hope, haar man, die toneelrecensent is. Een voorspelbare komedie die wat vermoeid overkomt, de beste acties komen van de acteurs in de bijrollen. Naar een toneelstuk van Ira Levin. Gefilmd in Panavision.

The Facts of Life

1960 | Komedie

Verenigde Staten 1960. Komedie van Melvin Frank. Met o.a. Bob Hope, Lucille Ball, Ruth Hussey, Don DeFore en Louis Nye.

Beschaafde komedie, waarin Bob en Lucy hun echtgenoten verlaten voor een gezamenlijk tussenspel. De twee sterren vormen een team dat het bekijken waard is.

Forever Darling

1956 | Komedie

Verenigde Staten 1956. Komedie van Alexander Hall. Met o.a. Lucille Ball, Desi Arnaz, James Mason, Louis Calhern en Natalie Schafer.

Het wispelturige karakter van Ball brengt haar echtgenoot Arnaz op de rand van de waanzin. Dan verschijnt beschermengel Mason, die niet alleen sprekend lijkt op Balls lievelingsacteur maar er na heel wat inspanningen ook in zal slagen het huwelijk te redden. Niet erg overtuigende komedie, geschreven door Helen Deutsch en duidelijk geënt op de succesvolle tv-serie I LOVE LUCY. Jammer genoeg slagen de makers er niet in de vinnige, spontane speelsheid van het origineel te evenaren - daarvoor volgen de gags elkaar niet vlug genoeg op. Een vluggertje, dat niet verveelt maar ook niet blijft hangen. Voor de fotografie tekende Harold Lipstein. Bronislau Kaper was verantwoordelijk voor de muziek.

The Long, Long Trailer

1954 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1954. Komedie van Vincente Minnelli. Met o.a. Lucille Ball, Desi Arnaz, Marjorie Main, Keenan Wynn en Gladys Hurlbut.

Ball en Arnaz gaan met een grote caravan op huwelijksreis, die niet geheel zonder hindernissen is. Ze hebben grote moeite zich aan te passen op het leven in de vrije natuur. Lekker familie-amusement met veel slapstick en goede grappen al kent de film ook een aantal slappe momenten. Scenario van Frances Goodrich en Albert Hackett. Camerawerk van Robert Surtees.

The Magic Carpet

1951 | Misdaad

Verenigde Staten 1951. Misdaad van Lew Landers. Met o.a. Lucille Ball, John Agar, Patricia Medina, Raymond Burr en George Tobias.

Een milde kostuumfilm met als bijzonderheid Ball als heldin. Verder weinig nieuws onder de zon.

The Fuller Brush Girl

1950 | Komedie

Verenigde Staten 1950. Komedie van Lloyd Bacon. Met o.a. Lucille Ball, Eddie Albert, Jeff Donnell, Jerome Cowan en Lee Patrick.

Acceptabele gooi-en smijtfilm met energieke Lucy als colportrice, die betrokken raakt bij dieven.

Fancy Pants

1950 | Komedie, Musical, Drama

Verenigde Staten 1950. Komedie van George Marshall. Met o.a. Robert (voorheen Bob) Hope, Lucille Ball, Bruce Cabot, Jack Kirkwood en Lea Penman.

De reeds vierde verfilming van Ruggles of Red Gap is meer slapstick dan de voorgangers, maar wat wil je als beroemde onderbroekenloltrappers Lucille Ball en Bob Hope hun krachten bundelen. Nouveau riche Agatha Floud (Ball) huurt de zich als Engelse butler en lord uitgevende Tyler (Hope) in om indruk te maken op kennissen in New Mexico. Het einde komt abrupt over omdat de oorspronkelijke finale, met de te hulp snellende verrassingsgast Roy Rogers, werd weggeknipt. (IdH/VPRO Gids)

A Woman of Distinction

1950 | Komedie

Verenigde Staten 1950. Komedie van Edward Buzzell. Met o.a. Rosalind Russell, Ray Milland, Edmund Gwenn, Janis Carter en Francis Lederer.

Een kleine, maar erg aardige komedie waarin professor Milland bij een bezoek een schandaal veroorzaakt waarbij universiteitsdeken Russell betrokken is. Een energiek stel spelers maakt er van alles van. Een gastoptreden van Ball.

Sorrowful Jones

1949 | Komedie

Verenigde Staten 1949. Komedie van Sidney Lanfield. Met o.a. Bob Hope, Lucille Ball, William Demarest, Mary Jane Saunders en Bruce Cabot.

Een middelmatige klucht over de renbaan; in feite een nieuwe versie van LITTLE MISS MARKER uit 1934, maar lang niet zo goed.

Miss Grant Takes Richmond

1949 | Misdaad, Komedie

Verenigde Staten 1949. Misdaad van Lloyd Bacon. Met o.a. Lucille Ball, William Holden, Janis Carter, James Gleason en Frank McHugh.

Ball speelt een geschifte secretaresse die per ongeluk betrokken raakt bij boevenpraktijken. Miss Ball steelt niet alleen de show - zij ìs de show.

Easy Living

1949 | Drama

Verenigde Staten 1949. Drama van Jacques Tourneur. Met o.a. Victor Mature, Lizabeth Scott, Lucille Ball, Sonny Tufts en Lloyd Nolan.

Mature is een ouder wordende rugbyster die zich niet kan neerleggen bij zijn naderbijkomende afscheid van de sport - vooral niet door de constante druk van zijn haaibaaierige vrouw Scott. Een knappe film naar een verhaal van Irwin Shaw, met goed acteerwerk van Lucy als secretaresse van het team die verliefd is op Mature.

Lured

1947 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1947. Misdaad van Douglas Sirk. Met o.a. George Sanders, Lucille Ball, Charles Coburn, Alan Mowbray en Boris Karloff.

Thriller, losjes gebaseerd op Robert Siodmaks Pièges uit 1939, wijkt nogal af van de latere kleurrijke melodrama's waarmee Sirk - de favoriete regisseur van R. W. Fassbinder - zijn faam behaalde. Ball is een danseres die op verzoek van de politie dienst doet als lokvogel om in Londen een seriemoordenaar in de kraag te kunnen vatten. Komediante en all-american girl Ball werd hier effectief tegen haar imago in gecast en houdt zich temidden van verknipte personages en griezelige situaties goed staande. (JvB/VPRO Gids)

Her Husband's Affairs

1947 | Komedie

Verenigde Staten 1947. Komedie van S. Sylvan Simon. Met o.a. Lucille Ball, Franchot Tone, Edward Everett Horton, Mikhail Rasumny en Gene Lockhart.

Een nogal steriele komedie over Ball die leert dat ze niet moet rondsnuffelen in de zaken van haar echtgenoot.

Ziegfeld Follies

1946 | Komedie, Musical

Verenigde Staten 1946. Komedie van Lemuel Ayers, Robert Lewis, Vincente Minnelli, Merrill Pye en Roy Del Ruth. Met o.a. Fred Astaire, Lucille Ball, Judy Garland, Gene Kelly en Esther Williams.

Indachtig het credo 'Always a beautiful day' brengen zeven regisseurs elk een bruisende ode in Technicolor aan de legendarische Broadway-revueproducent Florenz Ziegfeld jr (1869-1932). Ziegfelds 'Follies' waren geïnspireerd op de risqué shows in de Parijse Folies Bergère, maar oer-Amerikaanse preutsheid dicteerde uiteraard decent bedekte filmboezems. Desalniettemin wervelt de crème de la crème uit Hollywoods Golden Age (Astaire, Kelly, Garland, Williams, Charisse en anderen) met aplomb door spetterende dans-extravaganza's. Deze MGM-klassieker wordt ingeluid door Ziegfeld zaliger (William Powell), die vanuit een regenboogkleurige Hollywood-hemel naar het ondermaanse kijkt. Geen wonder, trouwens: Ziegfeld Follies heeft vrouwelijk schoon zover het oog reikt.

Two Smart People

1946 | Komedie

Verenigde Staten 1946. Komedie van Jules Dassin. Met o.a. Lucille Ball, John Hodiak, Lloyd Nolan, Hugo Haas en Lenore Ulric.

Een complotterend echtpaar is bezig met schilderijvervalsingen. Jammer genoeg kan er niet vaak worden gelachen.

The Dark Corner

1946 | Misdaad

Verenigde Staten 1946. Misdaad van Henry Hathaway. Met o.a. Lucille Ball, Clifton Webb, William Bendix, Mark Stevens en Reed Hadley.

Eerste klas mysterieverhaal met secretaresse Kathleen (Ball) die haar baas Brad ford Galt (Stevens) helpt te ontkomen aan een valse beschuldiging van moord. Goed geacteerde, opwindende film. Het scenario is van Jay Dratler en Bernard Schoenfeld naar de roman van Leo Rosten.

Lover Come Back

1946 | Komedie

Verenigde Staten 1946. Komedie van William A. Seiter. Met o.a. Lucille Ball, George Brent, Vera Zorina, Carl Esmond en William Wright.

Een vrolijke, kleine komedie over Lucy die Brent om echtscheiding vraagt als ze ziet dat zijn makker tijdens de oorlog fotografe Zorina was. Hertiteld: WHEN LOVERS MEET.

Easy to Wed

1946 | Komedie

Verenigde Staten 1946. Komedie van Edward Buzzell. Met o.a. Van Johnson, Esther Williams, Lucille Ball, Keenan Wynn en Cecil Kellaway.

De nieuwe versie van LIBELED LADY kan niet in de schaduw staan van het origineel, maar het blijft toch een draaglijke lachfilm met Lucy in een van haar eerste grote komedierollen. Het scenario is van Dorothy Kingsley naar het toneelstuk Libeled Lady. Het camerawerk is van Harry Stradling.

Without Love

1945 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1945. Komedie van Harold S. Bucquet. Met o.a. Spencer Tracy, Katharine Hepburn, Lucille Ball, Keenan Wynn en Carl Esmond.

Tracy en Hepburn deden het samen nog nooit zo leuk, maar het scenario van Donald Ogden Stewart laat hen in de steek. Een uitvinder en een weduwe gaan een verstandshuwelijk aan omdat dit goed uitkomt, maar worden later ook nog verliefd. Wynn en Ball zijn prima in de bijrollen. Naar het blijspel van Philip Barry. Camerawerk van Karl Freund.

Abbott and Costello In Hollywood

1945 | Komedie

Verenigde Staten 1945. Komedie van S. Sylvan Simon. Met o.a. Bud Abbott, Lou Costello, Frances Rafferty, Jean Porter en Robert Stanton.

Het duo A & C probeert het in Hollywood als impressario. Ze willen een musical van de grond krijgen, maar ze moeten genoegen nemen met een baantje als portier en kapper. Vervolgens trachten ze voor een client een hoofdrol te versieren waardoor er bij allerlei producties rampen gebeuren. Sterren als Lucie Ball spelen zichzelf. De film is een wankele komedie en de eerste film met de namen Abbott en Costello in de titel. Scenario van Nat Perrin en Lou Breslow. Camerawerk van Charles Schoenbaum. Ook bekend als BUD ABBOTT AND LOU COSTELLO IN HOLLYWOOD.

Meet the People

1944 | Musical, Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1944. Musical van Charles Riesner. Met o.a. Lucille Ball, Dick Powell, Virginia O'Brien, Bert Lahr en Rags Ragland.

Een aardige muzikale komedie over ex-diva Ball die haar carri[KA2]ere nieuw leven wil inblazen; zwakke muziek, veel gasten (Spike, Jones, Vaughn, Monroe enzovoort).

Thousands Cheer

1943 | Musical

Verenigde Staten 1943. Musical van George Sidney. Met o.a. Mickey Rooney, Judy Garland, Gene Kelly, Red Skelton en Eleanor Powell.

Grayson woont met haar vader, officier Boles, vlakbij de kazerne waar zij voor de soldaten een All-Star-show wil organiseren. Een gebruikelijk gegeven dat veel amusement biedt.

DuBarry Was a Lady

1943 | Komedie, Musical

Verenigde Staten 1943. Komedie van Roy Del Ruth. Met o.a. Red Skelton, Lucille Ball, Gene Kelly, Virginia O'Brien en Zero Mostel.

Zonder het meeste van Cole Porter's muziek - alleen 'Friendship' werd gehandhaafd - is deze aangepaste DUBARRY nog steeds grappig. Skelton stelt zichzelf voor in Madame DuBarry's Franse rechtszaal; hier en daar wel wat traag.

Best Foot Forward

1943 | Musical

Verenigde Staten 1943. Musical van Edward Buzzell. Met o.a. Lucille Ball, William Gaxton, Virginia Weidler, Tommy Dix en Nancy Walker.

Boeiende verfilming van Broadway-musical over filmster Ball die voor de grap een klein dorpsschooltje bezoekt. Songs o.a. 'Buckle Down Winsockie'. Harry James en zijn band spelen de definitieve versie van 'Two O'Clock Jump'. Walker als het dynamische, lelijke meisje.

Valley of the Sun

1942 | Western

Verenigde Staten 1942. Western van George Marshall. Met o.a. Lucille Ball, James Craig, Cedric Hardwicke, Dean Jagger en Peter Whitney.

Voor deze goede western heeft Marshall moeite gedaan om er enige diepgang in te leggen. Jagger is de schurk, hij is de Indianenagent die zijn positie misbruikt en de Indianen oplicht teneinde er zelf beter van te worden. Craig is de regeringsman die hij uiteindelijk tegenover zich vindt. Beiden houden van Ball maar haar keus is niet moeilijk. Tyler speelt goed als Geronimo, en Moreno is Cochise. Harry Wild deed goed camerawerk en Horace McCoy baseerde zijn scenario op een verhaal van Clarence Budington Kelland.

The Big Street

1942 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1942. Misdaad van Irving Reis. Met o.a. Henry Fonda, Lucille Ball, Barton MacLane, Eugene Pallette en Agnes Moorehead.

Barman Fonda is smoorverliefd op de mooie maar verschrikkelijk ego[KA3]istische Ball. Ze aanvaardt zijn hulp, maar ziet meer in een verhouding met een rijke zakenman. Ongewone film, een mengeling van melodrama, humor en een vleugje film noir. Vooral het knappe samenspel van Fonda en Ball redt de film, want het scenario van Leonard Spiegelglas, gebaseerd op het verhaal [KL]Little Pinks[KLE] van Damon Runyon (die de film produceerde), stelt niet veel voor. Russell Metty fotografeerde en Roy Webb componeerde.

Seven Days' Leave

1942 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1942. Komedie van Tim Whelan. Met o.a. Lucille Ball, Victor Mature, Harold Peary, Ginny Simms en Peter Lind Hayes.

Mature speelt een soldaat die $ 100.000 erft als het hem lukt met de erfgename (Ball) te trouwen. Opgewekte muzikale komedie, waarin de big bands van Freddy Martin en Les Brown prominent aanwezig zijn.

Big street

1942 | Drama

Verenigde Staten 1942. Drama van Irving Reis. Met o.a. Barton MacLane, Lucille Ball en Henry Fonda.

Mature speelt een soldaat die $ 100.000 erft als het hem lukt met de erfgename (Ball) te trouwen. Opgewekte muzikale komedie, waarin de big bands van Freddy Martin en Les Brown prominent aanwezig zijn.

Look Who's Laughing

1941 | Komedie

Verenigde Staten 1941. Komedie van Allan Dwan en Allen Dwan. Met o.a. Edgar Bergen, Jim Jordan, Marion Jordan, Harold Peary en Lee Bonnell.

Het vliegtuig van Bergen en zijn onafscheidelijke pop Charlie McCarthy komt terecht in het stadje van de Jordans (destijds op de radio zeer populair als Fibber McGee en Molly), wat leidt tot een groots opgezette radioshow, waaraan ook Peary (alias J. Throckmorton Gildersleeve) meewerkt. Deze achterhaalde nonsens kan alleen kijkers aanspreken die de figuren kennen van radio of shows. Een tussendoortje van veelfilmer Dwan, geschreven door Jerome V. Kern, met aanvullend materiaal voor McGee en Molly van Don Quinn en Leonard L. Levinson en voor Bergen en McCarthy van Zeno Klinker en Dorothy Kingsley. Enige in de cast die opvallend presteert is Ball als Bergens secretaresse. Fotografie van Frank Redman. Gevolgd door HERE WE GO AGAIN.

A Girl, a Guy, and a Gob

1941 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1941. Komedie van Richard Wallace. Met o.a. George Murphy, Lucille Ball, Edmond O'Brien, Henry Travers en Franklin Pangborn.

O'Brien wordt in het geheim verliefd op zijn secretaresse Ball. Daardoor wordt een nieuwe wereld voor hem geopend. Hij ontdekt dat het leven meer te bieden heeft dan de stijve recepties en concerten die hij plichtmatig bezoekt met zijn aristocratische verloofde en haar verschrikkelijke moeder. Hij wordt een ander mens door zijn kennismaking met Ball en haar matroos-verloofde Murphy. Een echte slapstickfilm vol visuele gags en dolle dialogen. De hand van producer Harold Lloyd is duidelijk te herkennen in de snelle opeenvolging van komische situaties. Het dunne scenario is van Frank Ryan en Bert Granet, naar een verhaal van Grover Jones. Fotografie was in handen van de getalenteerde Russell Metty en voor de muziek tekende Roy Webb. Ook bekend als THE NAVY STEPS OUT.

You Can't Fool Your Wife

1940 | Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1940. Romantiek van Ray McCarey. Met o.a. Lucille Ball, James Ellison, Robert Coote, Emma Dunn en Virginia Vale.

Ball en Ellison vormen een saai echtpaar, tot hij aan de boemel gaat en zij zich in iets fraais omtovert om hem terug te winnen. Balls dubbelrol maakt er een acceptabele film van.

Too Many Girls

1940 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1940. Musical van George Abbott. Met o.a. Lucille Ball, Richard Carlson, Eddie Bracken, Ann Miller en Hal LeRoy.

Boeiende Rodgers-Hart-musical met innemende sterren en flitsende dialogen. Vier jongens worden gehuurd om een oogje te houden op de vrijbuiterige Ball op het Pottawatomie College in Stopgap in New Mexico. De toneelmatige presentatie van de muzikale nummers schijnt hier best te werken. Van Johnson is opmerkelijk als een van de koorjongens.

Marines Fly High

1940 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1940. Avonturenfilm van George Nicholls jr en Ben Stoloff. Met o.a. Chester Morris, Lucille Ball en Richard Dix.

Mariniers verijdelen een opstand in Midden-Amerika. Klonk toen nog betrouwbaar, maar tegenwoordig... Veel actie.

Dance, Girl, Dance

1940 | Musical, Muziek

Verenigde Staten 1940. Musical van Dorothy Arzner en Roy Del Ruth. Met o.a. Maureen O'Hara, Louis Hayward en Lucille Ball.

Een getalenteerde ballerina werkt als revuester. Op een dag heeft ze er genoeg van en leest ze haar mannelijke publiek de les.

That's Right, You're Wrong

1939 | Musical

Verenigde Staten 1939. Musical van David Butler. Met o.a. Kay Kyser, Lucille Ball en Adolphe Menjou.

Kay Kyser en zijn band arriveren in Hollywood om er een film te maken. Ze slagen erin een contract los te peuteren, maar de studiobaas haat hen en heeft een hekel aan hun muziek; hij is niet van plan hun verblijf aangenaam te maken. Een plezierige muzikale nonsens film, die echter vol goede muziek zit. Het was de eerste en de beste van een reeks films die Kyser maakte met zijn 'Kollege of Musical Knowledge'. Een goed scenario van William Conselman en James V. Kern, laat voldoende ruimte voor een logische inlassing van de songs en zelfs een romance ontbreekt niet. Horton is, zoals steeds, weer onvergetelijk in een kleinere rol. De opnamen gebeurden onder leiding van Russell Metty.

That's Right - You're Wrong

1939 |

1939. David Butler. Met o.a. Kay Kyser, Roscoe Karns, Lucille Ball, May Robson en Adolphe Menjou.

Kay Kyser en zijn band arriveren in Hollywood om er een film te maken. Ze slagen erin een contract los te peuteren, maar de studiobaas haat hen en heeft een hekel aan hun muziek; hij is niet van plan hun verblijf aangenaam te maken. Een plezierige muzikale nonsens film, die echter vol goede muziek zit. Het was de eerste en de beste van een reeks films die Kyser maakte met zijn 'Kollege of Musical Knowledge'. Een goed scenario van William Conselman en James V. Kern, laat voldoende ruimte voor een logische inlassing van de songs en zelfs een romance ontbreekt niet. Horton is, zoals steeds, weer onvergetelijk in een kleinere rol. De opnamen gebeurden onder leiding van Russell Metty.

Five Came Back

1939 | Drama

Verenigde Staten 1939. Drama van John Farrow. Met o.a. Chester Morris, Lucille Ball, Wendy Barrie, John Carradine en Allen Jenkins.

Onverwachte succesfilm doet een beetje verouderd aan, maar blijft interessant door kleurige karakterstudies van vliegtuigpassagiers, gestrand in jungle van de Amazone. Door regisseur Farrow opnieuw verfilmd in 1956 als BACK FROM ETERNITY.

Beauty For The Asking

1939 |

1939. Glenn Tryon. Met o.a. Inez Courtney, Lucille Ball, Patric Knowles, Frieda Inescort en Donald Woods.

Onverwachte succesfilm doet een beetje verouderd aan, maar blijft interessant door kleurige karakterstudies van vliegtuigpassagiers, gestrand in jungle van de Amazone. Door regisseur Farrow opnieuw verfilmd in 1956 als BACK FROM ETERNITY.

The Affairs of Annabel

1938 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1938. Komedie van Ben Stoloff. Met o.a. Lucille Ball, Jack Oakie, Ruth Donnelly, Bradley Page en Fritz Feld.

Redelijke satire op de filmindustrie, met Ball in een goede rol als actrice en Oakie als haar sluwe PR-man wiens publiciteitsstunts onveranderlijk een averechts effect hebben. Eerste uit een kortstondige serie; nr. twee was ANNABEL TAKES A TOUR.

Room Service

1938 | Komedie

Verenigde Staten 1938. Komedie van William A. Seiter. Met o.a. Groucho Marx, Chico Marx, Harpo Marx, Lucille Ball en Frank Albertson.

Groucho is op zoek naar een geldschieter voor de produktie van zijn nieuwste klucht. Hij is platzak en om te verhinderen dat hij uit zijn hotel gezet zou worden, haalt hij de meest krankzinnige toeren uit, geholpen door Chico en Harpo. Ontgoochelende Marx-Brothers komedie, die de vaart mist van hun vroegere films. Ook al is het gooi- en smijtwerk, waartoe ze zich hier beperken minderwaardig aan hun gebruikelijke humor, toch blijft het een groot plezier het drietal (ditmaal bijgestaan door Lucille Ball) aan het werk te zien. Morrie Ryskind bewerkte de Broadway-revue van John Murray en Allen Boretz en de camera werd gehanteerd door Russell Metty. In 1944 werd het stuk gebruikt als basis voor de muzikale film STEP LIVELY. Bestaat ook in computer gekleurde versie.

Joy of Living

1938 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1938. Musical van Tay Garnett. Met o.a. Irene Dunne, Alice Brady, Guy Kibbee, Jean Dixon en Eric Blore.

Dunne ambieert een carrière als zangeres op Broadway, maar ze wordt tegengewerkt door haar overbeschermende familie. Dan verschijnt scheepseigenaar Fairbanks Jr., die haar van het juk van de familie zal bevrijden. Rampzalige romantische komedie, die erg lijdt onder het simplistische scenario van Gene Towne, Allan Scott en Graham Baker. Het enige dat nog iets redt, zijn een paar fantastische songs van Jerome Kern en Dorothy Fields, die eigenlijk te goed zijn voor deze film. Dunne doet haar best maar kan haar karikaturale familie niet doen vergeten. Fairbanks is op zoek naar zijn mantel en degen. Achter de camera stond Joseph Walker.

Having Wonderful Time

1938 | Komedie

Verenigde Staten 1938. Komedie van Alfred Santell. Met o.a. Ginger Rogers, Peggy Conklin, Lucille Ball, Lee Bowman en Eve Arden.

Grote bezetting in goede film over een vakantiehotel. Ginger wil cultuur in haar zomervakantie, maar in plaats daarvan krijgt ze Doug. Skelton doet het goed in zijn eerste hoofdrol.

Annabel Takes a Tour

1938 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1938. Komedie van Lew Landers. Met o.a. Lucille Ball, Jack Oakie, Ruth Donnelly, Bradley Page en Ralph Forbes.

Tegenvallend vervolg op THE AFFAIRS OF ANNABEL, waarin actrice Ball op tournee gaat met PR-man Oakie. Tweede en laatste film in de serie.

Stage Door

1937 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1937. Drama van Gregory La Cava. Met o.a. Katharine Hepburn, Ginger Rogers, Adolphe Menjou, Lucille Ball en Andrea Leeds.

De jonge en ambitieuze actrice Terry Randall (Hepburn) is naar New York gekomen in de hoop er een grote rol te bemachtigen. Ze komt terecht in een kosthuis voor aspirant-toneelspeelsters, waar ze onder andere kennismaakt met de jonge, schuchtere Jean Maitland (Rogers). Boeiend melodrama over de toneelwereld, waar de rollen ook destijds niet bepaald voor het oprapen lagen. De actrices doden de tijd met scherp, razendsnel en geestig gekibbel. Prima spel over de hele linie en mooie zwart-witfotografie. Oscarnominaties voor beste film, regie, script en de bijrol van Andrea Leeds.

Hitting a New High

1937 | Musical

Verenigde Staten 1937. Musical van Raoul Walsh. Met o.a. Lily Pons, Jack Oakie, Edward Everett Horton, Lucille Ball en Eric Blore.

De titel refereert aan Pons' stem, niet aan de film; deze pluizige musicalromance moet het wat het amusement betreft van de bijrollen hebben.

That Girl from Paris

1936 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1936. Musical van Leigh Jason. Met o.a. Lily Pons, Jack Oakie, Gene Raymond, Herman Bing en Mischa Auer.

Een frisse Ponsproduktie, waarin zij een huwelijk in Europa ontvlucht en naar de VS gaat. Melodieuze liedjes en prima bijrollen. De film is een remake van STREET GIRL, en werd hierna nog weer opnieuw gemaakt als FOUR JACKS AND A JILL.

Follow the Fleet

1936 | Musical

Verenigde Staten 1936. Musical van Mark Sandrich. Met o.a. Fred Astaire, Ginger Rogers, Randolph Scott, Harriet Hilliard (Nelson) en Astrid Allwyn.

Matrozen Astaire en Scott zijn verliefd op zusjes Rogers en Hilliard. Ze proberen de meisje het hoofd op hol te brengen met veel zang en dans. De liedjes zijn van Irving Berlin, waaronder 'Let's Face the Music and Dance', 'Let Yourself Go', 'We Saw the Sea'. Kijk uit naar Lucy Ball in een korte scène. Een herverfilming van de stomme film uit 1925 van Richard Barthelmess SHORE LEAVE, en de musical uit 1930 HIT THE DECK. Prima werk.

Top Hat

1935 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1935. Musical van Mark Sandrich. Met o.a. Fred Astaire, Ginger Rogers, Edward Everett Horton, Helen Broderick en Eric Blore.

Danser Jerry Travers (Astaire) demonstreert op een late avond zijn tapdansvaardigheden aan zijn producer in diens hotelkamer. Dale Tremont ­(Rogers), de jongedame in de kamer eronder, stoort zich aan het lawaai en stormt naar boven om haar beklag te doen. Jerry werpt een blik op haar en is verloren. Er volgen misverstanden en verwikkelingen, maar alles dient natuurlijk vooral als omlijsting van Irving Berlins liedjes en de dansnummers, die veelal in één take werden opgenomen. Daarvoor werd er veel gerepeteerd, zo veel zelfs, dat het bloed regelmatig in Rogers’ schoenen stond. Maar het ­resultaat was weergaloos, met als romantisch hoogtepunt ‘Cheek to Cheek’.

Roberta

1935 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1935. Musical van William A. Seiter. Met o.a. Irene Dunne, Fred Astaire, Ginger Rogers, Randolph Scott en Helen Westley.

Het verhaal van deze beroemde Jerome Kern-Otto Harbach-musical tocht aan alle kanten, maar de 'bijrollen' van Astaire en Rogers maken alles goed met hun uitbundige dansnummers. Probeer maar eens bij te houden hoe vaak Scott 'swell' zegt of probeer de jonge Lucille Ball te ontdekken in de modeshowscène om aan de rest voorbij te kunnen gaan. Herfilmd als LOVELY TO LOOK AT.

I Dream Too Much

1935 | Drama, Muziek

Verenigde Staten 1935. Drama van John Cromwell. Met o.a. Lily Pons, Henry Fonda, Eric Blore, Lucille Ball en Osgood Perkins.

In haar debuutfilm is de legendarische operazangeres Pons een meisje uit de Provence, die verliefd wordt op de Amerikaanse componist Fonda. Hun huwelijk dreigt op de klippen te lopen wanneer haar carrière een grote vlucht neemt, terwijl hij totaal dreigt mislukken. Ze besluit een uiterste poging te wagen om een kentering in hun leven te brengen. Naïef romantisch melodrama, met uitstekende songs van Jerome Kern en Dorothy Fields, zoals 'I Got Love', 'The Jockey On The Carousel', 'I'm The Echo' en de titelsong. Veel prachtig gezongen opera-arias. Het orkest stond onder leiding van André Kostelanetz. Het zwakke scenario van James Gow en Edmund North, naar een verhaal van Elsie Finn en David G. Wittels, beweegt zich tussen kunst en kitsch. Camerawerk van David Abel en fotografische effecten van Vernon Walker. Score is van Max Steiner.

Kid Millions

1934 | Musical

Verenigde Staten 1934. Musical van Roy Del Ruth. Met o.a. Eddie Cantor, Ethel Merman, Ann Sothern, George Murphy en Warren Hymer.

Een musical met Cantor die een fortuin erft. Muzikale nummers en komedieschetsen verdoezelen het zwakke scenario. Het gedeelte in kleur, spelend in een ijsjesfabriek, is verrukkelijk. Bekendste liedje: 'When My Ship Comes In'. Lucille Ball is hier een van de Goldwyn-meisjes.

Roman Scandals

1933 | Musical

Verenigde Staten 1933. Musical van Frank Tuttle. Met o.a. Eddie Cantor, Ruth Etting, Gloria Stuart, David Manners en Verree Teasdale.

Een ouderwetse, verrukkelijke musicalproduktie met Cantor als een dromer in de hoofdrol, die door de tijd heen en weer zwerft tussen het moderne en het antieke Rome. In de grandioze nummers van Busby Berkely is een jong aankomend talent te zien, Lucille Ball.