Georges Périnal (1897-1965): camera.
Er zijn 18 films gevonden.

The Day They Robbed the Bank of England

1960 | Misdaad, Komedie, Drama, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1960. Misdaad van John Guillermin. Met o.a. Aldo Ray, Elizabeth Sellars, Peter O'Toole, Hugh Griffith en Kieron Moore.

De Amerikaanse avonturier Charles Norgate komt in 1901 naar Londen en heeft het plan om samen met Ierse patriotten de kluis van de Bank van Engeland te kraken. Norgate sluit vriendschap met functionaris Fitch van de beveiliging van de bank, die hem ongemerkt allerlei nuttige informatie onthult. Ook ontdekt hij dat een verlaten riool onder de bank loopt. Terwijl Norgate koorstachtig probeert via het riool de bank binnen te komen, gebeurt bovengronds iets waar hij geen rekening mee had gehouden

Tom Thumb

1958 | Familiefilm, Fantasy, Musical, Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1958. Familiefilm van George Pal. Met o.a. Russ Tamblyn, June Thorburn, Peter Sellers, Terry-Thomas en Alan Young.

Een boskoningin in het Europa van weleer schenkt een ouder houthakkersstel een minimannetje in ruil voor behoud van een bejaarde boom. Maar de olijke Tom Thumb (Klein Duimpje) bezorgt het stel kopzorgen als twee schelmen (Terry-Thomas en Sellers) hem aanzetten tot kleine criminaliteit. Bonte maar zelfs in 1958 oubollige kindermusical, met geinige speciale effecten en opvallend atletische toeren van lachebek Russ Tamblyn in de hoofdrol (hij was een jaar eerder choreograaf voor Elvis in Jailhouse Rock). Bijsluiter: Tom Thumb is afgeladen met stereotypen die inmiddels niet meer door de kinderfilmbeugel kunnen.

Bonjour tristesse

1958 | Drama

Verenigde Staten 1958. Drama van Otto Preminger. Met o.a. Jean Seberg, David Niven, Deborah Kerr, Mylène Demongeot en Geoffrey Horne.

Amerikaanse klassieker over bandeloze zeventienjarige Cécile (Seberg) en haar pogingen haar liefhebbende vader (Niven) voor zich terug te winnen nadat hij hun frivole leventje aan de Franse Rivièra heeft doorkruist door zich te verloven met een bazig moederfiguur. 'Cinema is de kunst van het creëren van mooie dingen door mooie vrouwen,' zei François Truffaut ooit. Bonjour tristesse gold daarom als kunststuk want regisseur Premingers studie over lichtzinnigheid versus ernst was bovenal een cinematografische hulde aan de gratie van Jean Seberg, vereeuwigd door de verliefde camera in modern CinemaScope.

A King in New York

1957 | Komedie, Drama

Verenigd Koninkrijk 1957. Komedie van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Michael Chaplin, Dawn Addams, Oliver Johnston en Maxine Audley.

Nadat hij door revolutionairen zijn land is uitgezet zoekt koning Shahdov van Estrovia (Chaplin) politiek asiel in New York. Hij verdient zijn geld met spelen in reclamespotjes en raakt bevriend met de jonge Rupert Macabee (zoon Michael Chaplin), wiens ouders verdacht worden van communistische sympathieën. Al snel staat ook Shahdov voor het House Un-American Activities Committee. Chaplin maakte de film in Engeland, vier jaar nadat hij de VS was uitgezet vanwege zijn linkse denkbeelden. Zijn aanval op het McCarthyisme gaat een beetje ten koste van de humor, maar toch is A King in New York zeker de moeite waard.

Loser Takes All

1956 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1956. Komedie van Ken Annakin. Met o.a. Rossano Brazzi, Glynis Johns, Robert Morley, Tony Britton en Geoffrey Keen.

Brazzi en Johns vieren hun wittebroodsdagen in Monte Carlo; ze proberen hun 'perfecte systeem' aan de roulettetafel uit en dat heeft consequenties voor hun huwelijk. Het helpt dat er op locatie werd gefilmd. Scenario van Graham Greene. Camerawerk van Georges Perinal. Opnieuw gefilmd in 1990 als STRIKE IT RICH.

L'amant de Lady Chatterley

1955 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1955. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Danielle Darrieux, Leo Genn, Erno Crisa, Janine Crispin en Jean Murat.

D.H. Lawrence's boek Lady Chatterley's Lover, voor het eerst verschenen in 1928, heeft in diverse landen keurings- en censuurcommissies de gordijnen in gejaagd. Het verhaal van een Britse aristocrate die, gefrustreerd in haar huwelijk, een affaire begint met een arbeider, was vanwege z'n expliciete taalgebruik inzet van diverse rechtszaken. Terwijl het boek nog lang niet overal legaal verkrijgbaar was maakte de Franse Allégret alvast deze eerste, tamme, verfilming, die vervolgens óók weer op verzet van moraalridders stuitte. Opmerkelijk, want de erotische momenten worden opvallend zedig in beeld gebracht.

The Fallen Idol

1948 | Misdaad, Drama, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1948. Misdaad van Carol Reed. Met o.a. Ralph Richardson, Michèle Morgan, Bobby Henrey, Sonia Dresdel en Jade Hawkins.

Een jaar voordat zijn meesterwerk The Third Man uitkwam, regisseerde de Britse filmmaker Carol Reed dit zwart-witdrama over de jonge Phillipe, zoon van de Franse ambassadeur in Engeland. De butlers in huis, meneer en mevrouw Baines, passen op het jochie als zijn ouders een paar dagen weg zijn. Meneer Baines is Phillipes favoriet, maar als blijkt dat hij een affaire heeft met ene Julie, en verdacht wordt van een moord, wordt duidelijk dat hij lang niet zo leuk is als Phillipe denkt. Prachtig gelaagde en vloeiende vertelling over hoe kinderlijke onschuld verpest kan worden door leugens van volwassenen, met sterk camerawerk en strakke montage.

Perfect Strangers

1945 | Oorlogsfilm, Romantiek, Drama, Komedie

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1945. Oorlogsfilm van Alexander Korda. Met o.a. Robert Donat, Deborah Kerr, Glynis Johns, Ann Todd en Roland Culver.

Donat en Kerr zijn sprankelend in dit verhaal over een saai echtpaar dat door WO II van elkaar gescheiden raakt en beiden een verjonging ondergaan door een oorlogsromance. Johns is puntig als Kerrs militaire vriend. De Amerikaanse titel luidt VACATION FROM MARRIAGE en is tien minuten korter.

The Life and Death of Colonel Blimp

1943 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk 1943. Drama van Michael Powell en Emeric Pressburger. Met o.a. Roger Livesey, Anton Walbrook, Deborah Kerr, Roland Culver en James McKechnie.

Eerste technicolorfilm van Michael Powell (regie) en Emeric Pressburger (scenario) gaat over de vriendschap tussen een Britse militair en een Duitse collega - een controversieel gegeven anno 1943. Het licht satirische, perfect geconstrueerde verhaal switcht moeiteloos tussen diverse historische periodes, middels beeldovergangen die in het geheugen blijven haken. Bijvoorbeeld de sprong van WO II naar Boerenoorlog, als hoofdpersoon Blimp anno 1942 in een Turks bad kopjeonder gaat en na een paar slagen als een jonge god weer opduikt in 1902. Fascinerend drama.

The First of the Few

1942 | Biografie, Oorlogsfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk 1942. Biografie van Leslie Howard. Met o.a. Leslie Howard, David Niven, Rosamund John, Roland Culver en Anne Firth.

Tijdens WO II hagelde het volksoppeppers in de bioscopen aan weerszijden van de Atlantische Oceaan. Eentje ervan was dit biografische drama over luchtvaartingenieur en Spitfire-ontwerper R.J. Mitchell en diens kompaan, testpiloot Geoffrey Crisp. Het scenario neemt nogal wat dichterlijke vrijheden met Mitchells levensloop. Toch is het staaltje jubelende zwart-witpropaganda naar Churchills genoegen nog steeds genietbaar, daar zorgen de hoofdrollen van Howard als doordouwer Mitchell en Niven als WO I-veteraan Crisp wel voor. The First of the Few was Howards laatste film: op 1 juni 1943 werd zijn vliegtuig boven de Golf van Biskaje door de Duitsers neergehaald.

Things to Come

1936 | Sciencefiction

Verenigd Koninkrijk 1936. Sciencefiction van William Cameron Menzies. Met o.a. Raymond Massey, Ralph Richardson, Maurice Braddell, Edward Chapman en Ann Todd.

Een treffende verfilming van H.G. Wells' weergave van de toekomst. Massey is een wereldleider, Richardson een dictatoriale heerser in oorlogstijd. Afstandelijk maar steeds belangwekkend, vooral door de decors van Menzies en de levendige muziek. Er bestaan nog kopieën in de oorspronkelijke versie van 113 minuten.

Rembrandt

1936 | Historische film, Biografie, Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1936. Historische film van Alexander Korda. Met o.a. Charles Laughton, Elsa Lanchester, Gertrude Lawrence, Marius Goring en Abraham Sofaer.

Een knappe Korda-biografie over de Hollandse schilder met veel visuele tableaus en opmerkelijk door Laughtons uitmuntende spel.

The Private Life of Henry VIII.

1933 | Historische film, Drama

Verenigd Koninkrijk 1933. Historische film van Alexander Korda. Met o.a. Charles Laughton, Robert Donat, Franklin Dyall, Merle Oberon en Elsa Lanchester.

Na zeven scenarioversies sappig aangeklede kroniek over de veelwijvende, later geëxcommuniceerde Tudor-monarch (1491-1547). Gefinancierd en gedraaid met kunst en vliegwerk, want kostuumdrama was 'uit' en geen Britse investeerder wilde het floprisico van een maillotdéfilé lopen. Laughton geeft hem van katoen als de vorst met evenveel religieuze besognes als interesse in de dames. Elegant gefotografeerd door Georges Périnal, die al met Cocteau en Clair had gewerkt. Eerste Britse megasucces in de VS - met tactische wereldpremière in de Radio City Music Hall, NY - bezorgde Korda productiecontract met United Artists.

À nous la liberté

1931 |

Frankrijk 1931. René Clair. Met o.a. Raymond Cordy, Henri Marchand, Rolla France, Paul Ollivier en Germaine Aussey.

Een clochard ontsnapt uit de gevangenis, wordt directeur van een ultra-moderne fabriek en wordt rijk, maar verliest zijn gevoel van vrijheid. Tenslotte wordt hij uit eigen verkiezing weer clochard. Vroege geluidsfilm onderscheidde zich door verrassend en functioneel gebruik van geluid (dus ook stilte) en was een doeltreffende aanval op de toenemende mechanisering waarvan scènes aan-lopende-band later zijn nagedaan door Chaplin voor MODERN TIMES. Misschien de beste film van Clair. Camerawerk van Georges Périnal.

Le million

1931 | Komedie, Musical

Frankrijk 1931. Komedie van René Clair. Met o.a. Annabella, René Lefèvre, Raymond Cordy, Louis Allibert en Paul Ollivier.

Een jonge bohémien heeft uit geldnood een jasje verkocht waarin zich een loterijbiljet bevindt waarmee hij een miljoen francs heeft gewonnen. Samen met zijn geliefde en vrienden gaat hij op jacht naar het briefje dat gestolen blijkt te zijn. De lichtvoetige, bijna balletachtige enscenering van de klassieke komedie blijft onverminderd werkzaam, al zijn de schilderachtige typeringen van de personages door de tijd heen nogal doorzichtig geworden. Scenario van de regisseur naar het toneelstuk van Georges Berr. Camerawerk van Georges Périnal.

Le sang d'un poète

1930 | Experimenteel

Frankrijk 1930. Experimenteel van Jean Cocteau. Met o.a. Enrique Rivero, Pauline Carton, Feral Benga, Jean Desbordes en Odette Talazac.

Een klassieke surrealistische film waarin een dichter in verschillende episodes geconfronteerd wordt met de vragen van leven, dood en kunst. Dit filmgedicht was destijds het enige experiment van Cocteau, zijn regelmatige bemoeienis met film kwam pas tien jaar later.

Les nouveaux messieurs

1929 | Zwijgende film

Frankrijk 1929. Zwijgende film van Jacques Feyder. Met o.a. Albert Préjean, Henry Roussel, Gaby Morlay en Charles Barrois.

Romantiek en satire ineen, in deze stomme film over een oude aristocraat en een jonge vakbondsman die strijden om de liefde van een mooie balletdanseres. De kritiek op de Franse politiek - macht corrumpeert, is het centrale thema - leidde in eerste instantie tot een algeheel vertoningsverbod, en later tot hevige censuur. De Belgische regisseur Feyder had zoals zoveel Europese cineasten in die tijd nog voor de uiteindelijke release al zijn toevlucht in Amerika gezocht, maar kwam na weinig succes een aantal jaren later alweer terug.

Maldone

1928 | Drama

Frankrijk 1928. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Charles Dullin, Marcelle Charles-Dullin, Génica Athanasiou, André Bacqué en Roger Karl.

Olivier Maldone (Dullin) is de telg uit een rijk geslacht. Hij heeft zijn familie in de steek gelaten en verdient als eenvoudige arbeider de kost. Hij is gelukkig met zijn zelf gekozen vrijheid. Tijdens een zomers straatfeest ziet hij de oogverblindende Zita (Athanasiou), een jonge zigeunerin op wie hij verliefd wordt. Hij weet haar van haar begeleider los te maken en drinkt met haar een glas. Dan komt het bericht van de oude butler L[KA1]eonard (Séroff) dat zijn broer gestorven is en dat zijn overkomst dringend gewenst is om het familiebezit te besturen. Maldone trouwt braaf met een vrouw uit zijn eigen kringen, ze krijgen een kind, maar hij kan Zita niet vergeten. Door een toeval ontmoet hij haar op een avond en hij laat alles in de steek. Hoofdrol Dullin die dit magisch realistische en romantische drama produceerde, was beïnvloed door de sociaal getinte drama's uit de nog jonge Sovjetunie, die bol stonden van de propaganda. Deze teneur heeft zich geuit in de tegenstellingen die de voorwaar prachtige decors moesten uitbeelden om te laten zien hoe de rijken op het land leefden - er werd gefilmd in kastelen; de held liet zich niet door de pracht en praal verblinden en koos voor een eerlijk, paradijselijk arbeidersbestaan. Het publiek deelde die mening niet en deze film werd Dullin's laatste productie; bovendien deed de geluidsfilm een jaar later zijn intrede en raakten dergelijke werken heel snel in het vergeetboek. De Cinémathèque française restaureerde al eens een kopie, maar in 2001 liet ZZ Productions met steun van de Fransduitse cultuurzender ARTE en het Franse ministerie van Cultuur via het filmmuseum CNC door Centrimage de film grondig restaureren. Hij werd voorzien van muziek die wordt gevoerd door het Orchestre de Saint-Quentin-en- Yvelines onder leiding van François Feuillette. De accordeonmuziek wordt uitgevoerd door Richard Galliano. Ondanks al deze interessante aspecten is en blijft het een achterhaald drama dat voor filmstudenten echter heel interessant is. Het scenario is van Alexandre Arnoux. Het camerawerk is van Georges Périnal en Christian Matras.