Julian Mitchell (1935): scenario.
Er zijn 2 films gevonden.

Wilde

1997 | Biografie, Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Japan​/​​Duitsland 1997. Biografie van Brian Gilbert. Met o.a. Stephen Fry, Jude Law, Vanessa Redgrave, Jennifer Ehle en Gemma Jones.

De film gaat over de belangrijkste periode uit het leven van de grote Ierse schrijver Oscar Wilde (Fry), die leefde van 1854 tot 1900. De film begint op het moment dat hij Dublin in 1883 verlaat om zich in Londen te vestigen. Hij was getrouwd met Constance Lloyd (Ehle) en ze hadden twee kinderen. In de Britse hoofdstad krijgt Wilde eindelijk erkenning voor zijn werk. De rolprent eindigt in 1897 als hij na twee jaar hechtenis ontslagen wordt uit de gevangenis, waarin hij was beland wegens `losbandigheid`. De latente homoseksualiteit van deze gerespecteerde literator en huisvader wordt losgemaakt door de jonge Canadees Robbie Ross (Sheen) en komt tot volledige bloei als hij kennis maakt met de jonge, aantrekkelijke Lord Alfred Douglas (Law). Een verzorgde, ongekunstelde kostuumfilm, waarop de Britten patent lijken te hebben, maar ondanks de uitstekende vertolkingen en de prachtige vormgeving, blijft de film braaf, koel en afstandelijk. Hij haalt nergens het peil van THE TRIALS OF OSCAR WILDE van Ken Hughes uit 1960. Redgrave is heel goed als Speranza, Lady Wilde, de moeder van Oscar Wilde. Julian Mitchell baseerde zijn scenario op de biografie Oscar Wilde van Richard Ellmann. Mooie fotografie van Martin Fuhrer. Dolby Stereo Digital.

Another Country

1984 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1984. Drama van Marek Kanievska. Met o.a. Rupert Everett, Colin Firth, Michael Jenn, Robert Addie en Rupert Wainwright.

Het ophefmakend regiedebuut van Kanievska is een vlijmscherpe ontleding van het onmenselijke tucht-systeem en de vernederende hi[KA3]erarchie waarmee op een deftige Britse `public school` rond 1932 jonge mensen gebroken werden (en nog steeds worden). De als traumatisch ervaren onderdrukking bevordert homoseksualiteit. Everett, in de rol die hem in één klap een ster maakte, is de rebel die zich tegen dit systeem verzet, maar uiteindelijk als een verbitterd man uit de strijd komt. Scenario van Julian Mitchell naar zijn succesvolle toneelstuk waarin gerefereerd werd aan de ervaringen van Guy Burgess en Donald Maclean, die twintig jaar later als spionnen voor de KGB ontmaskerd zouden worden. Bekroond met de 'prijs voor de technische verdienste' op het Festival van Cannes 1984. Camerawerk van Peter Biziou.