Enrique Piñeyro (1956): regie, cast, scenario en productie.
Er zijn 5 films gevonden.

La mujer sin cabeza

2008 | Thriller

Argentinië​/​​Frankrijk​/​​Italië​/​​Spanje 2008. Thriller van Lucrecia Martel. Met o.a. María Onetto en Daniel Genoud.

Doorrijden nadat je iemand hebt aangereden garandeert een topzwaar geweten. Maar niet weten wat of wie je hebt geraakt, zoals de Argentijnse Verónica in deze verontrustende film van Martel (La niña santa) overkomt, dat ontwricht pas echt. Samen met de protagoniste piekert de kijker over het nare incident en raakt gestaag onthecht van de werkelijkheid. En precies daarin zit zowel het pro als contra van dit (ver)vreemde(nde) psychodrama: gaandeweg vervormt het verhaal tot een abstractie. Verónica's innerlijke malaise werd fraai verbeeld door cameravrouw Bárbara Álvarez, de broers Almodóvar produceerden.

El otro

2007 | Drama

Argentinië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 2007. Drama van Ariel Rotter. Met o.a. Julio Chávez, Osvaldo Bonet, María Onetto en María Ucedo.

Veertiger Juan ontdekt aan het einde van een busreis dat een medepassagier is overleden, en neemt diens identiteit over. Dat is het begin van een moment van bezinning. Vooral de zorg voor zijn oude vader, en het feit dat Juan zelf binnenkort vader wordt, zijn aanleiding voor bespiegelingen over het leven. Existentiële Argentijnse roadmovie werd in eigen land goed ontvangen. Op het filmfestival van Berlijn werden regisseur Rotter (Sólo por hoy), en Julio Chávez voor zijn sterke hoofdrol, met een Zilveren Beer onderscheiden.

Whisky Romeo Zulu

2004 | Thriller

Argentinië 2004. Thriller van Enrique Piñeyro. Met o.a. Enrique Piñeyro, Mercedes Morán, Alejandro Awada en Adolfo Yanelli.

Op 31 augustus 1999 verzuimde een Argentijns vliegtuig tijdens het vertrek op te stijgen bij gebrek aan uitgeklapte vleugelflappen. De piloten hadden het alarm genegeerd. De crash die volgde kostte aan tientallen mensen het leven. Voormalig piloot en klokkenluider Piñeyro schetst in zijn docudrama de lakse bedrijfscultuur, de corrupte toezichthouders en de fnuikende deregulering die tezamen debet waren aan de ramp. Perfecte film voor de fervente autorijder die zijn vlieggrage lievelingsreisgenoot wil overtuigen van de ratio van vliegangst. Filmdebutant Piñeyro viel internationaal in de festivalprijzen met zijn klokkenluiderthriller.

Esperando al Mesías

2000 | Komedie, Drama

Argentinië​/​​Spanje​/​​Italië 2000. Komedie van Daniel Burman. Met o.a. Daniel Hendler, Héctor Alterio, Stefania Sandrelli, Chiara Caselli en Melina Petriela.

'Wachten op de Messias' kan vooralsnog de boeken in als een van de hoogtepunten van de bloeiende Argentijnse cinema rond de eeuwwisseling. Daniel Burman (1973) was de huidige economische malaise net voor maar de belabberde situatie in zijn vaderland is wrang genoeg tevens het startpunt van de film. Het draait om twee verschillende personages die bij toeval met elkaar in contact komen in metropool Buenos Aires. De eerste is de joodse Ariel (Hendler, die furore maakte in 25 Watts), een personage dat Burman op zijn eigen ervaringen baseerde. Ariel kán het familierestaurant overnemen en trouwen met een joods meisje maar hij is meer geïnteresseerd in een biseksuele videokunstenares. Santamaria (Piñeyro) leeft een ander leven. Hij verloor zijn fortuin en vrouw door een beurskrach. Met het zoeken en terugbrengen van gestolen portemonnees verdient hij net voldoende om een toiletjuffrouw het hof te maken. Burmans gelaagde én gedetailleerde scenario knoopt de mini-universa ingenieus aaneen. Een fraaie film, mede dankzij de intieme fotografie van Ramiro Civita en de meeslepende klezmer- en jazzmuziek. Goed voor een ware triomftocht langs de internationale festivals waaronder Rotterdam.

Garage Olimpo

1999 | Drama

Argentinië​/​​Italië​/​​Frankrijk 1999. Drama van Marco Bechis. Met o.a. Antonella Costa, Carlos Echeverría, Dominique Sanda, Chiara Caselli en Enrique Piñeyro.

De jonge, politiek actieve lerares Maria (Costa) woont tijdens de Argentijnse militaire dictatuur in het pension van haar moeder. Op een dag wordt ze gearresteerd en voor ondervraging overgebracht naar Garage Olimpo, een garage in Buenos Aires die gebruikt wordt als martelkamer. Haar folteraar blijkt een van de kostgangers van haar moeder te zijn, die al een tijd stiekem op haar verliefd is. Een kans? Felle, grimmige aanklacht tegen de gruwelen van de vuile oorlog. Regisseur Bechis was zelf een slachtoffer van het regime.