Amidou

Acteur

Amidou is acteur.
Er zijn 28 films gevonden.

Heaven's Doors

2006 | Drama

Marokko 2006. Drama van Imad Noury en Swel Noury. Met o.a. Rabie Kati, Amidou, Aimee Meditz, Camelia Bouhmamdi en Samia Berrada.

Overtuigend debuut van de Marokkaanse broers Imad en Swel Noury (23 en 28 jaar oud) speelt zich af in de achterbuurten van Casablanca. Hun film is een heus familieproject: de moeder van de makers produceerde en een van de hoofdrollen wordt vertolkt door hun vader. Ook de film zelf gaat over families. In drie, losjes met elkaar verweven verhalen, draait het steeds om afwezige vaders en strenge moeders. Mooi vanaf de schouder gedraaid en voorzien van een wat plichtmatige rap-soundtrack.

And Now... Ladies and Gentlemen

2002 | Mysterie, Romantiek

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 2002. Mysterie van Claude Lelouch. Met o.a. Jeremy Irons, Patricia Kaas, Thierry Lhermitte, Alessandra Martines en Jean-Marie Bigard.

Valentin Valentin (Irons) is een internationale juwelendief, die met de hulp van zijn vaste partner en vrouw Fran[KA10]coise (Martines) in de afgelopen zeven jaar een klein fortuin heeft vergaard. Valentin wil er een punt achter zetten en koopt een jacht om de de wereld rond te varen. Fran[KA10]coise gaat niet mee. Tegelijkertijd merkt de internationaal bekende jazz-zangeres Jane Lester (Kaas) dat het tussen haar en de trompettist (Labarthe), die haar minnaar is, niet langer meer botert. Ook haar carri[KA2]ere lijkt te stagneren. Ze wil wel iets anders en laat zich overhalen om in Marokko te gaan zingen. Ze logeert in een hotel in Fez. Valentin is daar ook toevallig `voor zaken`. Ze bezorgt Valentin na een flirtpartij een alibi als de politie (Amidou) hem probeert te pakken voor een diamantdiefstal. Jane heeft last van black-outs en wacht op de uitslag van een hersenonderzoek. Tussen haar en Valentin is inmiddels de hartstocht hoog opgelaaid. Helaas is het scenario van regisseur Lelouch, Pierre Leroux en Pierre Uytterhoeven verschrikkelijk mager, ondanks het feit dat hij de plotgaten heeft getracht op te vullen met nevenintriges en uitstekende zangnummers. Kaas in haar speelfilmdebuut heeft beslist talent voor het grote witte doek, maar heeft toch iets beters verdiend. Irons doet zijn best, maar zit verzeild in een te stereotiepe rol. Lhermitte, hoog op de begintitel, heeft een te verwaarlozen rolletje als een would-be lover en hij werd waarschijnlijk gevraagd om zijn aantrekkingskracht als filmster in eigen land uit te oefenen. Daar liet de bioscoopbezoeker het tegen verwachting in flink afweten en in Amerika kwam de film niet verder dan driekwart miljoen dollar, hetgeen weinig is. Het camerawerk van Pierre- William Glenn is prachtig en hij heeft van de locaties, vooral in Marokko, zeer goed gebruik gemaakt. Fujicolor, widescreen, Dolby Digital/DTS Digital.

Spy Game

2001 | Thriller, Drama, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 2001. Thriller van Tony Scott. Met o.a. Robert Redford, Brad Pitt, Catherine McCormack, Stephen Dillane en Larry Bryggman.

Ooit was Nathan Muir (Redford) de mentor van Tom Bishop (Pitt) in de CIA. Muir wil net met pensioen gaan als hij hoort dat zijn protegé vast zit in een Chinese gevangenis, en daar hardhandig ondervraagd wordt. Risico van het vak, vinden Muirs bazen, bovendien mogen belangrijke onderhandelingen met Beijing niet worden verstoord. Een enerverende thriller, met stevige actiescènes, gedraaid in Scotts typerende hyperactieve stijl, met veel camerabewegingen en snelle montage. Pitt is niet slecht als spion met een geweten, maar Redford is beter als ambigue oudgediende.

Rules of Engagement

2000 | Drama, Oorlogsfilm, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten/Canada/Verenigd Koninkrijk/Duitsland 2000. Drama van William Friedkin. Met o.a. Samuel L. Jackson, Tommy Lee Jones, Anne Archer, Ben Kingsley en Guy Pearce.

'Is het ooit gerechtvaardigd om iemand te doden?' is de centrale vraag die regisseur William Friedkin zijn publiek voorlegt. Tijdens de evacuatie van de Amerikaanse ambassade in Yemen worden onder bevel van officier Childers (Samuel L. Jackson) 'onschuldige' burgers gedood. Volgens Childers moest hij doden om doden te voorkomen en het gros van de film speelt zich af in de rechtszaal waar Childers en legeradvocaat Hodges (Tommy Lee Jones) recht proberen te halen. Een interessante film die - afgezien van de epiloog - ruimte laat om zelf tot een oordeel te komen.

Soleil

1997 | Oorlogsfilm

Italië/Frankrijk/Duitsland 1997. Oorlogsfilm van Roger Hanin. Met o.a. Sophia Loren, Philippe Noiret, Roger Hanin, Marianne Sägebrecht en Nicolas Olczyk.

Door de fascistische regering van Vichy veranderde er ook heel wat in de Franse departementen overzee. Zo mochten bijv. in Algerije joden geen ambtenaar meer zijn en moesten hun kinderen van school, ondanks het feit dat de Duitse bezetter van een deel van het Franse vasteland nog veraf was. Deze film gaat over de jeugdherinneringen van regisseur Hanin, die van joodse afkomst is en in 1925 in Algerije geboren is. Hanin`s salon-communistische oordeel over Vichy moet men met een korrel zout nemen, al is hij natuurlijk volkomen gerechtigd zijn eigen kijk op de geschiedenis te geven. Meyer Levy (Olczyk) is dertien en heeft drie jongere zussen en een oudere broer. Meyer kan goed leren, zit graag op school, maar wordt er bij het uitbreken van de oorlog vanaf gekinkeld. Hij maakt mee hoe zijn vader (Noiret) zonder werk raakt en naar Parijs gaat, waar hij onder een valse naam bij de post een bescheiden baantje heeft. Zijn moeder Titine (Loren) moet zien rond te komen en het hele gezin te eten geven. Ondertussen groeit Meyer op en wordt volwassen (hij doet zijn eerste liefdeservaring op bij een hoer in de kasba). Meyer geeft veel om zijn moeder en tegen het einde van de film komt zijn vader - gelukkig - terug. Olzcyk speelt zijn rol op een geweldige manier, terwijl Loren met haar geringere rol, een statige en waardige vrouw neerzet. Wellicht is deze in Marokko (Algerije was ten tijde van de productie uitgesloten) gedraaide film hier en daar aan de sentimentele kant, maar is en blijft een boeiend tijdsdocument in de trant van Henri Verneuil's MAYRIG, John Boorman's HOPE AND GLORY of Louis Malle's AU REVOIR LES ENFANTS. Vijfde film van Hanin als regisseur en Christine Gouze-Renal, die de film produceerde is zijn vrouw. Uitstekend camerawerk van Robert Alazraki.

La belle histoire

1992 | Avonturenfilm, Romantiek, Drama, Komedie

Frankrijk 1992. Avonturenfilm van Claude Lelouch. Met o.a. Béatrice Dalle, Vincent Lindon, Marie-Sophie L., Patrick Chesnais en Gérard Darmon.

Lelouch houdt ervan om het lot van verschillende personages door elkaar te hutselen en vervolgens toe te kijken hoe het leven ermee omspringt. Met Jesus de zigeuner, Odona, Marie-Madeleine uit de jaren 1990, Simon de smeris, Pierre de kunstkenner, Marie de jonge onderwijzeres en nog vele anderen, gaat de cineast terug in de tijd om het grote avontuur te vertellen van een op het eerste gezicht ontbrande liefde: twee duizend jaar beproeving voor één seconde eeuwigheid. Hij doet dit met de handige en naïeve bekwaamheid die hem eigen is, vol dichterlijke vervoering t.o.v. het leven, met een intieme blik op zijn personages, terwijl hij trouw blijft aan het onuitputtelijke thema van de liefde, waar de mens allerlei toeren mee uithaalt. Maar voor het vertonen van oppervlakkige woorden en ontoegankelijke, steeds weer herhaalde scènes, is meer dan drie uur toch wat teveel van het goede. Het scenario is van de regisseur en camerawerk van Jean Yves Le Mener.

Hot Chocolate

1992 | Romantiek, Komedie, Experimenteel

Frankrijk/Verenigde Staten 1992. Romantiek van Josée Dayan. Met o.a. Bo Derek, Robert Hays, François Marthouret, Patricia Millardet en Vincent Cassel.

Doorzichtige romantische klucht over Texaanse zakenvrouw Derek die in Frankrijk een fabriek wil kopen, waar chocolade truffels gemaakt worden. De eigenaar Marthouret is een vriendelijke maar excentrieke vent en zijn chauffeur Hays een vrouwenjager, die in Derek een nieuwe prooi ziet. Het scenario van Ginny Cerrella en Maryedith Burrell is flauw en heeft slechts sporadisch een komische inval. Het enige personage dat belangstelling kan wekken is Hesseman, die een kostelijke John Huston-persiflage ten beste geeft als Derek's vader. Derek zelf bewijst nogmaals van alle acteertalent gespeend te zijn. Gemaakt voor de bioscoop; verdwenen na enkele voorstellingen wegens begrijpelijk gebrek aan belangstelling en verbannen naar tv- en videocircuit. Scenario van Ginny Cerella en Maryedith Burrell. Fotografie van Jean- Pierre Aliphat.

Navarro : Le fils de Périch

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Denys Granier-Deferre. Met o.a. Roger Hanin, Sam Karmann, Christian Rauth, Jacques Martial en Emmanuelle Boidron.

Een onderzoek van commissaris Navarro. Centraal staan een vermoorde schrijver, zijn xenofobe vijand en de zigeuner-wereld. Hun schilderachtigheid verbloemt het (chronische?) gebrek aan persoonlijkheid waarover zoon Denys van Pierre Granier-Deferre beschikt. Desondanks zien vanwege Hanin in de rol van commissaris want deze tv-film steunt in z'n totaliteit op diens persoonlijkheid. Scenario van Philippe Madral, die de roman Le fils du vent van Jean-Paul Demure bewerkte.

6e gauche

1990 | Komedie

Frankrijk 1990. Komedie van Claire Blangile. Met o.a. Pascal Jaubert, Henri Serre, Corinne Lahaye, Adriane Lorent en Fabien Chombart.

Het leven van dag tot dag van een Franse en een Algerijnse familie, beide wonend in de Parijse banlieue, benaderd vanuit komische invalshoek. Een produktie waarin de overheid geld heeft gestoken in het kader van de integratie van de immigranten in de Franse bevolking. Dus zal er geen sprake zijn van grote inspiratie op filmisch gebied, en het intellectuele publiek zal er ook niet mee weglopen. Maar in ieder geval zijn de bedoelingen goed, en is het in afleveringen van dertig minuten best te pruimen. Bovendien, wanneer zo'n film de familie Dupont-Lajoie aan het denken zet, is hij niet voor niets gemaakt.

Adieu Blaireau

1985 | Thriller, Film noir

Frankrijk 1985. Thriller van Bob Decout. Met o.a. Philippe Léotard, Annie Girardot, Jacques Pénot, Juliette Binoche en Amidou.

Als hij tot zijn nek in de gokschulden zit, sluit Gégé een contract als beroepsmoordenaar af. Hij is echter zo onhandig en gevaarlijk voor zichzelf, dat zijn werkgevers besluiten hem uit de weg te ruimen. Ondanks de liefde van een vrouw die hem weer hoop geeft wordt hij uiteindelijk na een moedige strijd voor zijn leven, toch vermoord. De inhoud van deze film is van weinig belang. De ergenis hierover verdwijnt nu en dan door de geraffineerd geschoten plaatjes.

Les P'tites têtes

1982 | Komedie

Frankrijk 1982. Komedie van Bernard Menez. Met o.a. Robert Castel, Nicole Calfan, Bernard Menez, Maurice Risch en Amidou.

Acteur Menez is tevens de regisseur van deze zogenaamde zedenkomedie, die de Fransen-op-vakantie op de hak neemt en alles wat daarmee te maken heeft, inclusief reisagenten. De film vervalt al gauw in ordinaire en banale, afgezaagde grapjes. Hier zijn duidelijk geen grote geesten aan het werk geweest! Bovendien zijn in de film, die in Noord-Afrika speelt, de Afrikanen zelf ver te zoeken.

Victory

1981 | Drama, Sportfilm, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1981. Drama van John Huston. Met o.a. Sylvester Stallone, Michael Caine, Pelé, Bobby Moore en Osvaldo Ardiles.

Een film over echte voetbalhelden, die zich afspeelt tijdens WO II. In een krijgsgevangenenkamp spelen geallieerde soldaten onder leiding van de Britse international John Colby (Caine) partijtjes voetbal. Kampbewaarder majoor Von Steiner (Von Sydow) herkent Colby en vat het plan op om een wedstrijd te organiseren tussen bewakers en gevangenen. Maar de nazi-propagandamachine ziet haar kans en laat de wedstrijd in Parijs tussen geallieerden en het Duitse elftal plaatsvinden. Onderwijl werkt een irritante Amerikaan (Stallone, die wat dat betreft op zijn plaats is) aan zijn ontsnapping en weet zich op een bijzonder ongeloofwaardige manier in het elftal te dringen. Maar ook hij werpt zich op als held en helpt het hele team te ontsnappen. Een inspirerende film, ondanks de nodige clichés, met als hoogtepunt de voetbalwedstrijd waaraan behalve Pelé ook andere voetbalsterren als de Britse Bobby Moore en de Argentijn Osvaldo Ardiles meedoen.

Occhio alla penna

1980 | Western, Komedie

Italië 1980. Western van Michele Lupo. Met o.a. Bud Spencer, Joe Bugner, Piero Trombetta, Carlo Reali en Sara Franchetti.

Een stompzinnige knokfilm met de lompe, en totaal uitdrukkingsloze Spencer. Het toenmalige bioscoopsucces van dit soort voorspelbare gooi- en smijtfilms was een deprimerende zaak. Scenario van Sergio Donati. Ook bekend als BUDDY GOES WEST.

Sorcerer

1977 | Actiefilm, Avonturenfilm, Thriller

Verenigde Staten 1977. Actiefilm van William Friedkin. Met o.a. Roy Scheider, Bruno Cremer, Francisco Rabal, Amidou en Ramon Bieri.

Vier vluchtelingen in woelig Zuid-Amerika proberen hun vrijheid te kopen door vrachtwagens met nitroglycerine naar een brandende oliebron te brengen. Een kostbare nieuwe versie van LE SALAIRE DE LA PEUR (THE WAGES OF FEAR) die niet echt pakt, ondanks spectaculaire scènes. Voor Nederland ingekort.

Plus ça va, moins ça va

1977 |

Frankrijk 1977. Michel Vianey. Met o.a. Jean-Pierre Marielle, Jean Carmet, Louis Jourdan, Henri Garcin en Niels Arestrup.

Racistische politiemannen zijn overtuigd dat de moord op een jong meisje het werk moet zijn van een Noord-Afrikaan die na een kruisverhoor weet te ontsnappen. Hun onderzoek leidt hen verder langs de rijke bourgeoisie en filmfauna aan de Côte d'Azur. Genrefilm met zowel komische als kritische elementen. De regisseur is van huis uit schrijver en zijn scenario is beter dan zijn regie, maar hij geeft de acteurs alle kansen tot herkenbare karikaturen.

La valise

1973 | Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1973. Avonturenfilm van Georges Lautner. Met o.a. Mireille Darc, Michel Constantin, Jean-Pierre Marielle, Michel Galabru en Amidou.

Een Frans geheim agent moet een Isra[KA3]elische collega in een diplomatieke koffer uit Libi[KA3]e zien te smokkelen. Hun blunders onderweg worden gecompenseerd door de voortvarende charme van een vari[KA1]et[KA1]e-artieste op wie beiden verliefd zijn. Deze komedie weet pijnlijke referenties aan de politieke situatie (van toen) te vermijden, maar heeft te vaak een te wijdlopige dialoog. Constantin is bovendien geen komisch acteur. Scenario van Francis Veber.

La punition

1973 | Erotiek, Misdaad

Frankrijk 1973. Erotiek van Pierre-Alain Jolivet. Met o.a. Karin Schubert, Georges Géret, Amidou, Marcel Dalio en Jacques Destoop.

Call-girl is te weinig meegaand met de clientèle en wordt door haar homoseksuele pooier onderworpen aan een rituele straf, waarbij een gevoel van verbondenheid ontstaat tussen slachtoffer en een van de haar sadistisch tuchtigende gangsters. Veronderstelde autobiografische roman van 'Xavière' kreeg pretentieus artistieke verfilming, waarbij de vormgeving de ambivalente strekking - masochistische medeplichtigheid van het slachtoffer - moet neutraliseren, maar er alleen een banaal melodrama van maakt vol stereotiepen en karikaturen. Scenario van de regisseur en camerawerk Bernard Daillencourt.

Trois milliards sans ascenseur

1972 | Komedie, Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1972. Komedie van Roger Pigaut. Met o.a. Serge Reggiani, Michel Bouquet, Marcel Bozzuffi, Dany Carrel en Bernard Fresson.

Een tentoonstelling van juwelen brengt vijf bevriende kneusjes op het idee om een kraker tot roof aan te zetten waarna zij hem zullen bestelen. Deze misdaadkomedie heeft innemende aandacht voor milieu- en karaktertekening en een sterke rolbezetting, maar verliest daarbij tempo en verrassingen van de intrige uit het oog. Scenario van Anfré G. Brunelin.

Smic smac smoc

1971 | Komedie

Frankrijk 1971. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Catherine Allégret, Amidou, Charles Gérard, Jean Collomb en Francis Lai.

Een drietal dokwerkers zijn onafscheidelijke vrienden. Ook het voorgenomen huwelijk van één van hen brengt daar geen verandering in. Gevieren gaan ze zonder geld, maar met veel vindingrijkheid op een luxueuze huwelijksreis in de omgeving van Saint-Tropez. Deze geïmproviseerde low budget film waarin Leloughs vaste medewerkers achter de camera nu als acteurs optreden, wijkt verfrissend af door de proletarische personages. Helaas ontaardt de spontaniteit geleidelijk aan in de meligheid van vakantie-amateurfilmpjes.

Le voyou

1970 | Komedie, Misdaad, Avonturenfilm, Thriller

Italië/Frankrijk 1970. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Charles Gérard, Christine Lelouch, Charles Denner en Judith Margre.

Een gangster heeft een ingenieus kidnap-komplot tot een goed einde gebracht, maar is door één van zijn handlangers verraden. Na vijf jaar ontsnapt hij uit de gevangenis, haalt het losgeld op en gaat zich op de verrader wreken. De kokette stijl van Lelouch steunt hier het uitermate vernuftig en vermakelijk scenario dat door de acteurs met aanstekelijk plezier wordt uitgevoerd. Geringe ruimte voor romantiek behoedt de film voor kitscherige ontsporingen zodat de vaart zelden verslapt. Scenario van Lelouch, Claude Pinoteau en Pierre Uytterhoeven. Camerawerk van Jean Collomb.

La Poudre d'escampette

1970 | Komedie, Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Frankrijk/Italië 1970. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Marlène Jobert, Michel Piccoli, Michael York, Louis Velle en Amidou.

Een Franse zwarthandelaar en een Britse piloot weten in de woestijn van Libië aan Italiaanse troepen te ontkomen en zoeken toevlucht bij een Zwitserse diplomaat die om zijn eigen hachje te redden liever collaboreert, al denkt zijn echtgenote daar anders over. Deze achtervolgingskomedie heeft spectaculaire scènes en exotische locaties, maar is weinig ideaal bezet met het ster-trio waarbij vooral Piccoli de grenzen van de schmiere geregeld overschrijdt. Scenario van Jean-Loup Dabadie naar een roman van Robert Beylen La Route au Soleil.

Comptes à rebours

1970 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1970. Misdaad van Roger Pigaut. Met o.a. Serge Reggiani, Jeanne Moreau, Simone Signoret, Charles Vanel en Michel Bouquet.

Een gangster heeft door verraad tien jaar in de gevangenis gezeten en wil zich wreken op de medeplichtigen van weleer. Deze speelfilm van de acteur Pigaut rond de vaak onderschatte Reggiani kreeg de steun van een reeks bevriende, beroemde acteurs wier inbreng van personages en scenario het maar net boven de middelmatige voorspelbaarheid weet uit te tillen. Scenario van André G. Brunelin en de regisseur. Camerawerk van Jean Tournier.

La Vie, l'amour, la mort

1968 | Drama

Frankrijk 1968. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Amidou, Caroline Cellier, Janine Magnan, Marcel Bozzuffi en Sylvia Saurel.

Een man, die als huisvader en in zijn relatie met zijn minnares een bevredigend seksueel leven leidt, is niettemin de moordenaar van een reeks prostituées, die hij uit razernij over zijn impotentie heeft gedood. Hij wordt na een rechtszaak ter dood veroordeeld. De op authentieke moordzaken geïnspireerde film is een pleidooi tegen de doodstraf. Hij heeft een ongewone aanpak, door éérst medelijden op te wekken met de hoofdpersoon in zijn juridische val en pas tegen het eind zijn misdaden te onthullen. Het intrigerende, broeierige spel van Amidou mikt evenmin op louter medelijden, maar de mystificatie van Lelouch - door de verhoorscènes op de geluidsband te vervangen door muziek - is soms onnodig irritant. Gastrollen van Annie Girardot en Robert Hossein.

La Chamade

1968 | Drama, Komedie

Frankrijk 1968. Drama van Alain Cavalier. Met o.a. Catherine Deneuve, Michel Piccoli, Roger Van Hool, Irène Tunc en Jacques Sereys.

Jonge vrouw heeft oudere, vaderlijke en vooral rijke minnaar, als ze verliefd wordt op leeftijdgenoot. Een seksueel bevredigender relatie gaat echter samen met conflictsituaties en materiële problemen. Als ze zwanger blijkt vraagt ze ex-geliefde geld voor abortus en kiest opnieuw voor geruststellend comfort aan zijn zijde. Vermoedelijk beste verfilming van Françoise Sagan weet elegantie en ironie van haar proza in beelden te vertalen, maar de inhoud blijft voorspelbaar, zoals de acteurs ideaal, maar zonder enige verrassing zijn gecast.

Vivre pour vivre

1967 | Komedie, Drama

Frankrijk 1967. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Yves Montand, Annie Girardot, Candice Bergen, Anouk Ferjac en Uta Taeger.

Anchorman Robert Colomb (Montand) verwaarloost door zijn werk zijn vrouw Catherine (Girardot) die ook in zijn talrijke slippertjes berust tot een affaire met de jonge Amerikaanse Candice (Bergen) wel ernst lijkt te zijn. Goed spel - vooral van Girardot - en een virtuoze cameratechniek maken de banale driehoek niet interessanter. De reeks verschillende locaties voegt ook niets toe behalve versiering, zelfs (in Camargue gereconstrueerde) Vietnam-scène waar de held enige tijd krijgsgevangene is. Frivool gebruik van dramatische actualiteit resulteerde bij de première in protestdemonstraties. Het scenario is van Pierre Uytterhoeven en regisseur Lelouch. Het camerawerk is van Parice Pouget. Eastmancolor, Mono.

Fleur d'oseille

1967 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1967. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Mireille Darc, Anouk Ferjac, Henri Garcin, Maurice Biraud en Amidou.

Weduwe van gangster wil buit van diens laatste inbraak besteden aan opvoeding van haar kind. Samen met andere alleenstaande moeder gaat ze op onderzoek uit en moet het opnemen tegen zwaarbewapende gangsterbende. Misdaadkomedie bereikt haar effecten door twee jonge moeders de overmacht te slim af te laten zijn. De humor van de dialoog is al te gezocht, maar Darc en Ferjac acteren met aanstekelijke bravoure.

Brigade anti-gangs

1966 | Misdaad

Italië/Frankrijk 1966. Misdaad van Bernard Borderie. Met o.a. Robert Hossein, Raymond Pellegrin, Pierre Clémenti, Gabriele Tinti en Amidou.

Een commissaris verdenkt een inbreker van een kraak, maar hij heeft geen bewijzen en kan hem alleen op andere gronden arresteren. Diens dochter hoort bij de jeugdbende die haar vader uit de cel weet te bevrijden. Een voorspelbaar misdaadverhaal met naast de bekende veteranen een groep jonge acteurs die enige verrassing en frisheid in het geheel brengen.

Une Fille et des fusils

1965 | Komedie

Frankrijk 1965. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Janine Magnan, Jean-Pierre Kalfon, Jacques Portet, Pierre Barouh en Amidou.

Vier jonge arbeiders en de doofstomme vriendin van één van hen zijn hard werken voor weinig geld beu en gaan in de misdaad. Ze bestuderen door welke vergissingen en slordigheden misdaden in het verleden zijn misgegaan en gaan uitgebreid in training voor hun 'grote slag'. Het eerste publieke succesje van Lelouch met deze tragikomische gangsterfilm begeeft zich inhoudelijk op veel te veel zijsporen en het visueel effectbejag is nog ongeremder dan in zijn latere beroemde films. Het acteurskwartet speelt echter met aanstekelijk animo.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Amidou op televisie komt.

Reageer