George Fawcett (1860-1939): cast.
Er zijn 17 films gevonden.

Ladies of Leisure

1930 | Komedie

Verenigde Staten 1930. Komedie van Frank Capra. Met o.a. Barbara Stanwyck, Ralph Graves, Lowell Sherman, Marie Prevost en Nance O'Neill.

Stanwyck wordt verliefd op Graves, een playboy en artiest, maar zij kan haar reputatie van gelukzoekster niet van zich afschudden. Het krakkemikkerig verhaal is de moeite waard door de geloofwaardige rol van Stanwyck en Capra's vloeiende filmtechniek. Opnieuw verfilmd als WOMEN OF GLAMOUR.

Tide of Empire

1929 | Western, Zwijgende film

Verenigde Staten 1929. Western van Allan Dwan en Allen Dwan. Met o.a. Tom Keene, George Fawcett, William Collier jr, Fred Kohler en James Bradbury sr.

Deze groots opgezette western is redelijk goed. Dermod D'Arcy (Keene), de held, wint een ranch, maar omwille van de lieve dochter Josephita (Adorée) ziet hij ervan af. Hij gaat op zoek naar goud, maar Josephita's vader pleegt zelfmoord en de omgeving wordt door een bende outlaws bedreigd. Dermod keert als held terug: hij redt het leven van haar broer en krijgt de hand van Josephita. Waldemar Young bewerkte het verhaal van Peter B. Kyne tot een script. De muziek is speciaal gecomponeerd voor de gerestaureerde versie door Rainer Viertlböck met het ensemble 'Alan, mein Freund'.

The Great Divide

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Reginald Barker. Met o.a. Dorothy Mackaill, Ian Keith, Myrna Loy, Lucien Littlefield en Creighton Hale.

Zwakke derde verfilming van het stuk van William Vaughn Moody, ditmaal bewerkt door Fred Myton. Slechte decorbouw, matig spel en sterke afwijking van het origineel werken niet mee om een onderhoudende western tot stand te brengen. Keith is verliefd op Mackaill, die echter verloofd is met Hale. Loy is stapelgek op Keith en poogt te voorkomen dat er wat moois groeit tussen Mackaill en Keith. Dat deze twee elkaar toch weten te vinden hoeft geen betoog. De liedjes die eraan zijn toegevoegd doen slechts afbreuk aan het geheel. Lee Garmes en Alvin Knechtel deden het camerawerk.

The Wedding March

1928 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1928. Romantiek van Erich von Stroheim. Met o.a. Erich von Stroheim, Fay Wray, Zasu Pitts, Maude George en Matthew Betz.

Ten behoeve van zijn familie stemt een Weense vagebond-prins (ijzersterke rol van Von Stroheim) erin toe te trouwen voor geld en macht en wordt vervolgens verliefd op een mooi, maar arm meisje. Een meesterwerk, deze subtiele mengeling van romantiek en ironie, met een onvergetelijk slot... Helaas is dit alleen maar het eerste deel van de film - het vervolg is verloren gegaan. Eén scène is in twee-kleuren-Technicolor.

Tempest

1928 | Historische film

Verenigde Staten 1928. Historische film van Sam Taylor. Met o.a. John Barrymore, Camilla Horn, Louis Wolheim, George Fawcett en Ullrich Haupt.

Een luxe produktie over de Russische Revolutie met Barrymore als boer die sergeant wordt en het lot van een prinses (Horn) die hem in het verleden vernederde, in handen houdt.

Love

1927 | Drama

Verenigde Staten 1927. Drama van Edmund Goulding. Met o.a. Greta Garbo, John Gilbert, George Fawcett, Emily Fitzroy en Brandon Hirst.

Een zwijgende versie van ANNA KARENINA in een modern decor als de getrouwde Garbo verliefd wordt op de zwierige militaire wacht Gilbert, een affaire die vanaf het begin gedoemd is te mislukken. Een zwakke film voor het befaamde liefdespaar van het witte doek. Gilbert fronst op allerlei manieren zijn wenkbrauwen; hij is op zijn slechtst. Veel beter toen hij opnieuw werd gemaakt als ANNA KARENINA. Bovendien was aan deze versie een gelukkig einde geplakt, dat weinig te maken had met het verhaal, maar in 1927 het publiek wel behaagde.

Flesh and the Devil

1927 | Romantiek

Verenigde Staten 1927. Romantiek van Clarence Brown. Met o.a. Greta Garbo, John Gilbert, Lars Hanson, Barbara Kent en William Orlamond.

Garbo op haar verleidelijkst als verlokster Felicitas, die tussen twee oude vrienden, Leo (Gilbert) en Ulrich (Hanson) onrust zaait. Pulserend romantisch, schitterend gefilmd en misschien wel de beste liefdesstrijd tussen Garbo en Gilbert. En dan die verrassende ontknopingen aan het eind. Het scenario is van Benjamin Glazer naar een roman van Hermann Sudermann. Het camerawerk is van William Daniels. In 1982 gerestaureerd door Photoplay Productions en MGM, de muziek is erbij gemaakt door Carl Davis.

The Son of the Sheik

1926 | Romantiek

Verenigde Staten 1926. Romantiek van George Fitzmaurice. Met o.a. Rudolph Valentino, George Fawcett, Vilma Bánky, Agnes Ayres en Karl Dane.

Dit vervolg op THE SHEIK geeft de kleurijke avonturen weer van de woestijnleider die verliefd wordt op danseres Banky. Een knap geproduceerde zwijgende film; een eersteklas avonturenromance, maar met een knipoogje.

The Flaming Frontier

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Anne Cornwall, Dustin Farnum, Ward Crane en Kathleen Key.

Westernepos rond Sitting Bull (Johnson) en zijn strijd tegen generaal Custer (Farnum) bij Little Big Horn. Hoot is pony express-man die op voorspraak van een senator op de militaire academie komt, verliefd wordt op de dochter van de senator en diens zoon in bescherming neemt door de schuld op zich te nemen wanneer deze in een schandaal dreigt te raken. Hij wordt van de academie afgestuurd, vervoegt zich bij Custer en wordt Custer om hulp gezonden. In deze uitstekende western werkten Sedgwick en Raymond Schrick weer samen aan het verhaal. Edward Montague en Charles Kenyon bewerkten het. Virgil Miller keerde terug naar Hoots westerns als cameraman.

Man of the Forest

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van John Waters. Met o.a. Jack Holt, Georgia Hale, El Brendel, Warner Oland en Tom Kennedy.

Jack Holt is de held in deze versie van het boek van Zane Grey, dat door Fred Myton werd bewerkt. Hij neemt Georgia Hale in bescherming, maar het duurt een tijd voor hij door heeft dat Warner Oland de schurk is en Holt. C. Edgar Schoenbaum nam de film op en Holt speelde op zijn gebruikelijke goede wijze in deze fijne western.

The Merry Widow

1925 | Drama

Verenigde Staten 1925. Drama van Erich von Stroheim. Met o.a. John Gilbert, Mae Murray, Tully Marshall, Roy d'Arcy en Josephine Cromwell.

De film is gebaseerd op de operette van Franz Lehar, maar wijkt daar nogal vanaf. De prins moet om het geld trouwen met een rijke onderdane, want de koninklijke familie loopt op haar laatste financiële benen. Ook deze film werd behoorlijk gesnoeid door de studio, maar er blijft genoeg over om te zien hoe briljant Von Stroheim te werk is gegaan. Hij schreef ook het scenario samen met Benjamin Glazer. Camerawerk van Ben Reynolds, William Daniels en Oliver Marsh. Er is een gerestaureerde versie met een nieuwe muzikale bewerking, samengesteld uit archiefmateriaal.

The Circle

1925 | Drama

Verenigde Staten 1925. Drama van Frank Borzage. Met o.a. Eleanor Boardman, Malcolm McGregor, Alec Francis, Eugénie Besserer en George Fawcett.

Een van de eerste (zwijgende) films, die Borzage maakte onder contract voor Fox. Het is een stroperig melodrama over Lady Catherine (Besserer), die haar echtgenoot Lord Cheney (Francis) en haar zoontje in de steek laat om er met haar minnaar (Fawcett) uit eigen kring vandoor te gaan. Dertig jaar later treft haar volwassen geworden zoon een dergelijk lot. L'histoire se répète... Crawford is even te zien als de jonge Lady Catherine. Kenneth H. Clarke schreef het scenario naar een blijspel van W. Sommerset Maugham.

Lady of the Pavements

1922 | Historische film, Drama

Verenigde Staten 1922. Historische film van David Wark Griffith. Met o.a. William Boyd, Lupe Velez, Jetta Goudal, Albert Conti en George Fawcett.

Een inmiddels gedateerde vroege (gedeeltelijke) geluidsfilm; een 'historische' film, met historische kostuums als excuus voor melodramatiek.

True Heart Susie

1919 | Zwijgende film, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1919. Zwijgende film van D.W. Griffith. Met o.a. Lillian Gish, Robert Harron, Clarine Seymour, George Fawcett en Carol Dempster.

Openingstekst: 'Worden mannen verblind door make-up en suggestieve kledij?' Filmnestor D.W. Griffith (Intolerance, Birth of a Nation) liet er geen twijfel over bestaan in zijn moralistische melodrama True Heart Susie. Mannen flirten met opzichtige dames maar ze trouwen met een eenvoudige vrouw. Het verhaal van de stomme film is bekoorlijk: een plattelandsmeisje verkoopt haar koe om stiekem de opleiding van haar geliefde buurjongen te bekostigen zodat ze een 'slimme man' kan trouwen. Haar plan werkt, maar met een omweg die ze zich graag had willen besparen. Een bijzonder fraai museumstuk dat in 2007 piekfijn werd opgeknapt.

Scarlet Days

1919 | Western

Verenigde Staten 1919. Western van D.W. Griffith. Met o.a. Richard Barthelmess, Carol Dempster, Clarine Seymour, Eugenie Besserer en Ralph Graves.

De enige lange western die Griffith ooit gemaakt heeft, de meester die wel vele korte westerns in het begin van de filmperiode maakte. De befaamde pionier leverde geen meesterwerk af. Barthelmess is een soort Murietta-figuur, een Mexicaanse bandiet tijdens de goudkoorts in Californië in 1850. Hij speelt zijn rol met elan. Het scenario van S.E.V. Taylor is te langdradig; 20 minuten korter en het zou een goede western zijn. De actiescènes zijn goed en met name het camerawerk van Griffiths vaste cameraman, G.W. 'Billy' Blitzer, is ver boven het gemiddelde.

Hearts of the World

1918 | Oorlogsfilm, Zwijgende film

Verenigde Staten 1918. Oorlogsfilm van D.W. Griffith. Met o.a. Lillian Gish, Dorothy Gish, Robert Harron, Kate Bruce en Ben Alexander.

Griffiths epos over WO I, in Engeland en Frankrijk gemaakt. Melodramatisch verhaal over een jongeman die ten strijde trekt. Het verdriet van zijn familie en de zorgen in zijn vaderland waren als propaganda bedoeld om Amerika ervan te overtuigen dat het aan de oorlog moest meedoen. Dorothy Gish heeft een goede komische rol en de jonge Noel Coward een kleine rol als een man met een kruiwagen. Von Stroheim is een wellustige Duitser.

The Heart of Texas Ryan

1917 | Western

Verenigde Staten 1917. Western van E.A. Martin. Met o.a. Tom Mix, Bessie Eyton, George Fawcett, Goldie Colwell en Frank Campeau.

Tom Mix maakte zijn filmdebuut bij Selig in 1909 in de 10m durende western RANCH LIFE IN THE GREAT SOUTHWEST. Hij zou bijna 200 westerns maken voor deze producent. Dit was het afscheid van Selig, in werkelijkheid ook een 20m durende western maar door de maatschappij opgeblazen naar 50m door oud materiaal uit andere films van Mix te gebruiken. Het werd een groot succes. Tom is de voorman, verliefd op de dochter van de rancher die hem later redt uit de handen van veedieven. Gilsen Willets was scenarist. Mix' carrière zou nu pas echt van de grond komen; hij ging de volgende 12 jaar voor Fox werken, waar hij de grootste cowboy- ster werd die de wereld ooit zag.