Frans Rasker: regie en productie.
Er zijn 21 films gevonden.

De provincie

1991 | Drama, Romantiek

Nederland 1991. Drama van Jan Bosdriesz. Met o.a. Thom Hoffman, Pierre Bokma, Gijs Scholten van Aschat, Tamar van den Dop en Peter Oosthoek.

Geslaagd regiedebuut van vijftig-jarige Bosdriesz met drie jongens en een meisje in een verhaal waarin heden en verleden door elkaar lopen. In de Hollandse polder zijn drie kameraden, een meeloper, een slachtoffer en een leider verliefd op een knappe vioolspelende Van den Dop. Zij trouwt met Bokma de grote bink wat later noodlottig afloopt. Naar de gelijknamige debuutroman van Jan Brokken, aangevuld met elementen uit diens verhalenbundel De zee van vroeger. Knappe vertolkingen in scherp portret van een dorpssamenleving waarin vriendschap en haat, liefde en jaloezie de hoofdthema's vormen. Ondanks discutabele climax en zware thema's géén zwaarmoedige film met erg fraai camerawerk van Jules van den Steenhoven.

Romeo

1990 | Drama

Nederland 1990. Drama van Rita Horst. Met o.a. Monique van de Ven, Ottolien Boeschoten, Peter Bolhuis, Hans Croiset en Pieter de Wijn.

Doorleefd drama over een miskraam en de gevolgen daarvan op het leven van de ouders. Na zeven maanden zwangerschap ontdekt het echtpaar van de Ven/Leysen dat hun baby niet levensvatbaar is. Zij beslissen de bevalling vroegtijdig op te wekken. Romeo wordt geboren en sterft: welkom en afscheid op hetzelfde moment. Het verwerken van het verlies verloopt voor het echtpaar minder unaniem. Hij pleit voor vergeten, zij voor het vasthouden van de emotie. Het echtpaar Leysen-Horst maakte dit in werkelijkheid mee; voor Rita Horst was het schrijven van het scenario therapeutisch. Professionele debuutfilm, dicht bij emoties die echt overkomen, ver genoeg om niet in huilerige navelstaanderij te vervallen. Gaaf en diepmenselijk, gevoelig maar niet tranerig of goedkoop sentimenteel, begenadigd gediend door het talent van Van de Ven en Leysen. Theo Bierkens verzorgde het camerawerk.

De wording

1988 | Documentaire

Nederland 1988. Documentaire van Cherry Duyns. Met o.a. Hans van Manen, Carel Visser, Reinbert de Leeuw, Armando en Ida Gerhardt.

Een schitterende documentaire waarin vijf kunstenaars gevolgd worden in hun werk, van ontwerp tot de finale uitvoering. Duyns' camera onderzoekt nauwkeurig, maar bescheiden de choreograaf, beeldhouwer, toondichter, schilder en dichteres. De montage zorgt voor een rode draad: intense concentratie en de drang om wat in hun hoofd zit uit te drukken. Ook bekend als GENESIS.

Iris

1987 | Drama, Thriller

Nederland 1987. Drama van Mady Saks. Met o.a. Monique van de Ven, Titus Tiel Groenestege, Roger Van Hool, Tom Jansen en Marja Habraken.

Een vrouwelijke veearts moet veel wantrouwen en tegenstand overwinnen om in een conservatieve plattelandsgemeente geaccepteerd te worden. De grootste tegenstander en grootse tegenspeler is hereboer Kraaijkamp. Een knap geconstrueerde film, met veel thriller-elementen, over de groei naar volwassenheid van een jonge vrouw.

De Orionnevel

1987 | Drama

Nederland 1987. Drama van Jurriën Rood. Met o.a. Bert Kuizenga, Han Kerckhoffs, Michiel Romeyn, Beppie Melissen en Sylvia Holstijn.

Rood noemt het zelf `een verhaal over de onmacht van mijn generatie`, deze klaagzang van drie dertigers die tot niets anders in staat zijn dan zichzelf als slachtoffer te zien (van een mislukte relatie, van hun tijd?). Filmbeelden, vormgegeven hallucinaties, beschadigde zelfbeelden benadrukken de passiviteit van het drietal. Rood experimenteert met camera-instelling, monologen tegen de kijker, maar slaagt er niet in sympathie voor zijn karakters te winnen, hoewel de droge humor af en toe wel grappig is.

Duende

1986 | Documentaire

Nederland 1986. Documentaire van Ramón Gieling. Met o.a. Antonio Corbacho, Lois Agujetas en Salvador Vega.

Rood noemt het zelf `een verhaal over de onmacht van mijn generatie`, deze klaagzang van drie dertigers die tot niets anders in staat zijn dan zichzelf als slachtoffer te zien (van een mislukte relatie, van hun tijd?). Filmbeelden, vormgegeven hallucinaties, beschadigde zelfbeelden benadrukken de passiviteit van het drietal. Rood experimenteert met camera-instelling, monologen tegen de kijker, maar slaagt er niet in sympathie voor zijn karakters te winnen, hoewel de droge humor af en toe wel grappig is.

De Ratelrat

1986 | Misdaad, Actiefilm, Thriller

Nederland 1986. Misdaad van Wim Verstappen. Met o.a. Peter Faber, Rijk de Gooyer, Marjan Berk, Henk van Ulsen en Bernard Droog.

Nogal onnozele politie-avonturen naar de gelijknamige roman van Jan-Willem van de Wetering. Rutger Hauer, die aan GRIJPSTRA EN DE GIER nog enige klasse gaf, is vervangen door de alomtegenwoordige Peter Faber. Het geheel geeft een zeer vermoeide indruk en Verstappen drijft duidelijk op routine. Als buitenlanders, waaronder soms zelfs Belgen, het denigrerend hebben over Hollandse films, kunnen ze DE RATELRAT als voorbeeld gebruiken.

De prooi

1985 | Thriller

Nederland 1985. Thriller van Vivian Pieters. Met o.a. Maayke Bouten, Johan Leysen, Marlous Fluitsma, Erik de Vries en Wim Bary.

Nogal tamme thriller met pittige debutante Bouten als een meisje dat na de mysterieuze dood van haar moeder van politie- inspecteur Leysen verneemt dat haar moeder nooit zwanger is geweest en bijgevolg niet haar echte moeder geweest kan zijn. Bovendien blijken de moordenaars het nu ook op haar te hebben gemunt. Bij uitblijvend resultaat over de zaak gaat ze dan maar zelf op een lang slepend onderzoek uit. De film begint veelbelovend, maar verwatert al snel tot een flauwe wie-is-de- dader met een teleurstellende ontknoping. Technisch is de film af, en Bouten is een aangename ontdekking, maar dat belet niet dat de vonk zelden of niet overslaat. Niet echt slecht, maar gewoon niet goed genoeg. Scenario van regisseuse Pieters en Ton Ruys naar de roman van Catherine Aird Henrietta Who?. Camerawerk van Peter Brugman.

Casta diva

1983 | Experimenteel

Nederland 1983. Experimenteel van Eric de Kuyper. Met o.a. Ben Kettenis, Gerard Lemaitre, Walter Nuyens, Emile Poppe en Paul Ruwen.

Een familie-album dat af en toe zelfs lijkt te bewegen. De Kuyper registreert zijn dierbaren in doorgaans zinledige poses die geïnspireerd schijnen door beroemde films van onder meer Visconti en Schroeter. De muziek is niet gekozen bij de beelden maar bij de poseurs. Een pedante film, met soms magisch- mooie momenten, zoals in de openingsscène en met Simons' achterwerk in een zwembad.

An Bloem

1983 | Drama

Nederland 1983. Drama van Peter Oosthoek. Met o.a. Zimmerman, Ben Hulsman, Diane Lensink, Rijk de Gooyer en Marina de Graaf.

Oosthoeks speelfilmdebuut is globaal gebaseerd op Ton Vorstenbosch' toneelstuk Scheiden. Een middelbare vrouw breekt los uit haar verpieterde huwelijk en wordt verliefd op een man die uiteindelijk niet met haar, maar met haar dochter trouwt. Ondanks het prachtige spel van Kitty Courbois in de titelrol struikelt dit drama over de al te krasse ontwikkelingen.

De Beeldenstorm

1982 | Documentaire

Nederland 1982. Documentaire van Johan van der Keuken.

Oosthoeks speelfilmdebuut is globaal gebaseerd op Ton Vorstenbosch' toneelstuk Scheiden. Een middelbare vrouw breekt los uit haar verpieterde huwelijk en wordt verliefd op een man die uiteindelijk niet met haar, maar met haar dochter trouwt. Ondanks het prachtige spel van Kitty Courbois in de titelrol struikelt dit drama over de al te krasse ontwikkelingen.

Vooruitzichten

1981 |

Nederland 1981. Erik van Zuylen.

Oosthoeks speelfilmdebuut is globaal gebaseerd op Ton Vorstenbosch' toneelstuk Scheiden. Een middelbare vrouw breekt los uit haar verpieterde huwelijk en wordt verliefd op een man die uiteindelijk niet met haar, maar met haar dochter trouwt. Ondanks het prachtige spel van Kitty Courbois in de titelrol struikelt dit drama over de al te krasse ontwikkelingen.

Het Verboden Bacchanaal

1981 | Drama

Nederland 1981. Drama van Wim Verstappen. Met o.a. Rijk de Gooyer, Geert de Jong, Bram van der Vlugt, Pleuni Touw en Hugo Metsers.

Opnieuw verfilmde Verstappen (na het succes van PASTORALE[KA2]43) een roman van Simon Vestdijk. Het werd een lamentabele misser over kinderen die de seksuele handel en wandel van hun ouders en de vrienden uit hun sleutelclub beloeren. Alsof de oude Scorpio-tijden weer zijn aangebroken.

Achter glas

1981 | Drama

Nederland 1981. Drama van Ab van Ieperen. Met o.a. Rudolf Lucieer, Elias van Zanden, Marjon Brandsma, Bram Vermeulen en Petra Laseur.

Een radioreporter heeft een verhouding met een glazenwasser. Jammer, dat de soms zwakke acteursregie, met een té traditioneel opgezet scenario, er niet in slaagde het drama van de verhouding van twee mannen uit verschillende milieus dramatisch los te maken van het incidentele en soms té anekdotische. Overigens een boeiende poging tot het maken van een 'normale' homo-film.

Gekkenbriefje

1980 | Drama

Nederland 1980. Drama van Olga Madsen. Met o.a. Esgo Heil, Porgy Franssen, Olaf Wijnants, John Smit en Wim Dröge.

Een boeiend speelfilmdebuut over een aankomend sportleraar die geen dienst wil weigeren, maar - anno 1947 - wel uitzending naar de koloniale oorlog in Indonesië en zich laat opnemen in een militaire zenuwinrichting.

Een Tip van de Sluier

1980 | Drama, Documentaire

Nederland 1980. Drama van Frans Bromet. Met o.a. Hiske, Frans Bromet en Anita Bromet.

Een sociaal-documentair dramaatje over cineast Bromet die uit angst voor een echtscheiding er een film over gaat maken, maar niet zijn eigen huwelijk, doch dat van de gescheiden moeder Hiske bij de kop pakt. Interessant vanwege het ongewone van de aanpak, maar té dun om er 100 minuten mee vol te maken. Geen film voor feministes.

Life & Death

1979 |

1979. Rogier Proper en Joost Roelofsz.

Een sociaal-documentair dramaatje over cineast Bromet die uit angst voor een echtscheiding er een film over gaat maken, maar niet zijn eigen huwelijk, doch dat van de gescheiden moeder Hiske bij de kop pakt. Interessant vanwege het ongewone van de aanpak, maar té dun om er 100 minuten mee vol te maken. Geen film voor feministes.

Pastorale 1943

1978 | Oorlogsfilm

Nederland 1978. Oorlogsfilm van Wim Verstappen. Met o.a. Frederik de Groot, Renée Soutendijk, Geert de Jong, Leen Jongewaard en Sacco van der Made.

Deze verfilming van Simon Vestdijk`s roman werd Verstappen`s beste werk. Verzetsmensen besluiten in een klein stadje (de combinatie van Doorn en Wijk bij Duurstede) de plaatselijke drogist, een NSB-er, verdacht van verraad, te liquideren. Een boeiend uitgewerkt gegeven, in alle opzichten sterk: dramatisch wat betreft spelregie en camera (Marc Felperlaan). Toch ontbreekt er de allure aan die bijvoorbeeld DE OVERVAL als Nederlandse oorlogsfilm had. Evenals SOLDAAT VAN ORANJE werd deze film later met bewaard materiaal 'uitgerekt' tot een tv-serie. Scenario van regisseur Verstappen. Camerawerk van Marc Felperlaan. Monatage van Jutta Brandstaedter.

De elektriseermachine van Wimhurst

1978 |

Nederland 1978. Erik van Zuylen. Met o.a. Elizabeth Hoytink, Loudi Nijhoff, Gerard Thoolen en Early Monsanto.

Deze verfilming van Simon Vestdijk`s roman werd Verstappen`s beste werk. Verzetsmensen besluiten in een klein stadje (de combinatie van Doorn en Wijk bij Duurstede) de plaatselijke drogist, een NSB-er, verdacht van verraad, te liquideren. Een boeiend uitgewerkt gegeven, in alle opzichten sterk: dramatisch wat betreft spelregie en camera (Marc Felperlaan). Toch ontbreekt er de allure aan die bijvoorbeeld DE OVERVAL als Nederlandse oorlogsfilm had. Evenals SOLDAAT VAN ORANJE werd deze film later met bewaard materiaal 'uitgerekt' tot een tv-serie. Scenario van regisseur Verstappen. Camerawerk van Marc Felperlaan. Monatage van Jutta Brandstaedter.

Blindgangers

1977 | Drama

Nederland 1977. Drama van Ate de Jong. Met o.a. Ansje Beentjes, Derek de Lint, Ben Hulsman, Lettie Oosthoek en Maroesja Lacunes.

Met grotendeels eigen geld verfilmde De Jong een liefdesdrama, waarin Beentjes en De Lint elkaar aantrekken en afstoten. Ondanks het gewone gegeven een verrassend speelfilmdebuut.

Winterliefde

1970 |

Nederland 1970. Frans Rasker. Met o.a. Willeke van Ammelrooy en Machteld Schrammeyer.

Met grotendeels eigen geld verfilmde De Jong een liefdesdrama, waarin Beentjes en De Lint elkaar aantrekken en afstoten. Ondanks het gewone gegeven een verrassend speelfilmdebuut.