Adriaan Ditvoorst: regie, scenario en productie.
Er zijn 10 films gevonden.

De witte waan

1984 | Drama

Nederland 1984. Drama van Adriaan Ditvoorst. Met o.a. Thom Hoffman, Pim Lambeau, Louise Ruys, Guusje van Tilborgh en Hans Croiset.

Kunstenaar (Hoffman) gebruikt heroïne om als adelaar uit te kunnen vliegen boven de miezerige meute. Samen met zijn moeder (Lambeau) stapt hij feestelijk uit het leven. Een buitengewoon lyrisch drama met Oedipus-motief. Magnifieke beelden en een fantastische finale, maar ietsje meer helderheid in het scenario was wenselijk geweest. De film heeft veel te danken aan cameraman Albert van der Wildt.

Lucifer

1980 | Drama

Nederland 1980. Drama van Adriaan Ditvoorst. Met o.a. Sigrid Koetse, Ton Lutz en Wim van der Gijn.

Kunstenaar (Hoffman) gebruikt heroïne om als adelaar uit te kunnen vliegen boven de miezerige meute. Samen met zijn moeder (Lambeau) stapt hij feestelijk uit het leven. Een buitengewoon lyrisch drama met Oedipus-motief. Magnifieke beelden en een fantastische finale, maar ietsje meer helderheid in het scenario was wenselijk geweest. De film heeft veel te danken aan cameraman Albert van der Wildt.

De Mantel der Liefde

1978 | Drama

Nederland 1978. Drama van Adriaan Ditvoorst. Met o.a. Hans Croiset, Jules Croiset, Rijk de Gooyer, Sylvia de Leur en Siem Vroom.

Met grote woede smijt Ditvoorst zijn zwartgallige visie over tweeduizend jaar christelijke beschaving op het doek in een soms reutelende, soms uiterst doeltreffende aanval op het kleinburgerdom in Pasoliniaanse trant. Mozes en Jezus doen in acht hoofdstukken een onderzoek naar wat er van de Tien Geboden terechtkwam.

Flanagan

1975 | Drama, Thriller

Nederland 1975. Drama van Adriaan Ditvoorst. Met o.a. Guido de Moor, Eric Schneider, Josée Ruiter, Anne-Wil Blankers en Josephine van Gasteren.

Paul Flanagan (De Moor) heeft acht jaar in de gevangenis gezeten wegens een bankoverval. Weer op vrije voeten, gaat hij zich wreken op zijn onbetrouwbaar gebleken mededaders, onder wie zijn slappe halfbroer Peter (Schneider). Zijn wraaktocht mondt uit in een meedogenloze afrekening met het aristocratische milieu, waaruit hij afkomstig is en wat hij verloochend had. Een barokke verfilming van Tim Krabbé's boek. Heel mooi van beeld soms, maar tegelijkertijd erg theatraal.

De blinde fotograaf

1973 | Korte film, Drama

Nederland 1973. Korte film van Adriaan Ditvoorst. Met o.a. Gees Linnebank, Roelant Radier, Elizabeth Hoytink, Frans Vorstman en Pamela Koevoets.

Dit is Ditvoorsts tweede verfilming van een W.F. Hermans-verhaal (na Paranoia). Een journalist moet een blinde fotograaf interviewen. 'Het is de schuld van mijn man,' zegt de moeder, en de buurtwinkel verkoopt slechts zaklantarens met 'zwart' licht. Met Jan de Bont aan de camera toont Ditvoorst dat de sarcastische literatuur van Hermans uitstekend te verfilmen is. Linnebank heeft een prima rol als journalist in dit meesterlijke spel van wit en zwart, licht en donker.

Carna

1969 | Documentaire, Korte film

Nederland 1969. Documentaire van Adriaan Ditvoorst.

Dit is Ditvoorsts tweede verfilming van een W.F. Hermans-verhaal (na Paranoia). Een journalist moet een blinde fotograaf interviewen. 'Het is de schuld van mijn man,' zegt de moeder, en de buurtwinkel verkoopt slechts zaklantarens met 'zwart' licht. Met Jan de Bont aan de camera toont Ditvoorst dat de sarcastische literatuur van Hermans uitstekend te verfilmen is. Linnebank heeft een prima rol als journalist in dit meesterlijke spel van wit en zwart, licht en donker.

Antenna

1969 | Korte film, Drama

Nederland 1969. Korte film van Adriaan Ditvoorst. Met o.a. Pierre Clémenti, Ton Vos, Victor Billings en Dicky van Dorsten.

Dit is Ditvoorsts tweede verfilming van een W.F. Hermans-verhaal (na Paranoia). Een journalist moet een blinde fotograaf interviewen. 'Het is de schuld van mijn man,' zegt de moeder, en de buurtwinkel verkoopt slechts zaklantarens met 'zwart' licht. Met Jan de Bont aan de camera toont Ditvoorst dat de sarcastische literatuur van Hermans uitstekend te verfilmen is. Linnebank heeft een prima rol als journalist in dit meesterlijke spel van wit en zwart, licht en donker.

Het jaar van de pest

1968 |

1968. Erik van Zuylen. Met o.a. Wilhelmina Bruinier, Bertus Botterman, Meino Zeilemaker, Dikkie Kuiper en Ans IJpelaar.

Dit is Ditvoorsts tweede verfilming van een W.F. Hermans-verhaal (na Paranoia). Een journalist moet een blinde fotograaf interviewen. 'Het is de schuld van mijn man,' zegt de moeder, en de buurtwinkel verkoopt slechts zaklantarens met 'zwart' licht. Met Jan de Bont aan de camera toont Ditvoorst dat de sarcastische literatuur van Hermans uitstekend te verfilmen is. Linnebank heeft een prima rol als journalist in dit meesterlijke spel van wit en zwart, licht en donker.

Paranoia

1967 | Horror, Thriller, Drama

Nederland 1967. Horror van Adriaan Ditvoorst. Met o.a. Kees van Eyck, Pamela Koevoets, Pamela Koevoets (Rose), Rudolf Lucieer en Joseph Guilty.

Willem Frederik Hermans' novelle over een man die zich inbeeldt een gezochte oorlogsmisdadiger te zijn en die na twee moorden zelfmoord pleegt, werd door Ditvoorst uiterst indringend verfilmd. Er is een fraaie rol van Koevoets als het schuchtere meisje Anna en er is een soms angstaanjagende sfeer, waardoor de regisseur toont over veel talent en ambitie te beschikken. Jan de Bont deed het camerawerk.

Ik kom wat later naar Madra

1965 | Drama, Korte film

Nederland 1965. Drama van Adriaan Ditvoorst. Met o.a. Rudi Falkenhagen, Maxim Hamel, Chris Baay, Yvonne Grosfeld en Hans Oosterhuis.

Willem Frederik Hermans' novelle over een man die zich inbeeldt een gezochte oorlogsmisdadiger te zijn en die na twee moorden zelfmoord pleegt, werd door Ditvoorst uiterst indringend verfilmd. Er is een fraaie rol van Koevoets als het schuchtere meisje Anna en er is een soms angstaanjagende sfeer, waardoor de regisseur toont over veel talent en ambitie te beschikken. Jan de Bont deed het camerawerk.