Frédéric Bodson: cast.
Er zijn 3 films gevonden.

Un honnête commerçant

2002 | Misdaad, Thriller

België​/​​Luxemburg 2002. Misdaad van Philippe Blasband. Met o.a. Benoît Verhaert, Philippe Noiret, Yolande Moreau en Frédéric Bodson.

Pourquoi se marier le jour de la fin du monde ?

2000 | Drama

België​/​​Luxemburg 2000. Drama van Harry Cleven. Met o.a. Jean-Henri Compère, Elina Löwensohn, Pascal Greggory, Lofti Yahya Jeddi en Sabrina Leurquin.

Op de vlucht voor haar bezitterige minnaar Guido (Greggory) wordt Juliette (Löwensohn) door een auto gegrepen. Haar gezicht in het maanlicht is zo bleek dat je zou zweren dat ze dood is, maar als ze weer bijkomt kijkt ze in de ogen van Gaspard (Compère), de bestuurder van de ambulance. Juliette is bang. Ze vreest dat de nachtmerrie nog niet voorbij is. Ze klampt zich vast aan Gaspard als een drenkeling aan een reddingsboei. Het gevaar ligt nog steeds op de loer. Guido wil haar terug, maar zijn liefde is voor haar verstikkend. In haar strijd om vrij te ademen sleurt ze Gaspard mee in een dramatische draaikolk, waarin ze beiden dreigen ten onder te gaan. Een perverse, maar boeiende lovestory over een allesvernietigende liefde. Regisseur/ scenarioschrijver Cleven neemt geen genoegen met het rechttoe rechtaan vertellen van zijn verhaal, maar hij laat droom en werkelijkheid naadloos in elkaar overvloeien. Hij maakt het de toeschouwer niet gemakkelijk, maar toch werken de personages fascinerend zodat je niet onder hun betovering uit kunt komen. Je moet wel even moeite doen om het spel mee te spelen. De oorspronkelijke versie van anderhalf uur werd ingekort voordat de film uitkwam. Het camerawerk is van Zvonock C.L.

Rosetta

1999 | Drama

Frankrijk​/​​België 1999. Drama van Luc Dardenne en Jean-Pierre Dardenne. Met o.a. Émilie Dequenne, Fabrizio Rongione, Anne Yernaux, Olivier Gourmet en Bernard Marbaix.

Op het filmfestival van Cannes werden de Waalse gebroeders Dardenne onderscheiden met de Gouden Palm en werd de jonge Dequenne bekroond als beste actrice, voor deze rauwe kijk op het armzalige leven van de jonge Rosetta. Ze woont samen met haar alcoholische moeder in een trailerpark in het grauwe gebied rond de industriestad Seraing, waar de Dardennes zelf al hun hele leven wonen. Rosetta, vijftien jaar oud en weerbarstig, wil maar een ding: werk vinden. Werk biedt tenminste de kans respect te krijgen en deel te nemen aan de samenleving. De gebroeders Dardenne blijven met een schokkerige camera dicht op de huid van het meisje dat zich, om te overleven, krampachtig vasthoudt aan dagelijks terugkerende rituelen. In een klassieke verhaalstructuur met een begin en een eind, zijn ze allerminst geïnteresseerd: Rosetta is na anderhalf uur geen steek verder dan aan het begin. Opwekkend is de film niet, maar de makers, wier eerdere La promesse ook al hoge ogen gooide, voeren de kijker op onnavolgbare wijze mee in een wereld die zo benauwend levensecht is dat je je nauwelijks kunt voorstellen dat die tot in details in een scenario is vastgelegd.