Léa Pool: regie en scenario.
Er zijn 9 films gevonden.

La dernière fugue

2010 | Drama

Luxemburg​/​​Canada 2010. Drama van Léa Pool. Met o.a. Yves Jacques, Jacques Godin, Andrée Lachapelle, Aliocha Schneider en Nicole Max.

Kerst in Québec, de familie Lévesque zit aan de feestdis. Over de verhoopt onbezorgde avond hangt echter een slagschaduw: de pater familias is in vergevorderde staat van Parkinson. De oudste zoon en kleinzoon willen dat pa dan wel opa kan kiezen voor een waardig einde, de anderen willen hem bij zich houden. In deze romanadaptatie naar Une belle mort van Gil Courtemanche (1943-2011) gaat het, kortom, over de dood, liefde en egoïsme. Levendig ensemblespel, amusante 1968-flashbacks. 'Fugue' verwijst hier zowel naar de muziekcompositie als naar vlucht/ontsnapping.

Maman est chez le coiffeur

2008 | Drama

Canada 2008. Drama van Léa Pool. Met o.a. Marianne Fortier, Élie Dupuis, Laurent Lucas en Céline Bonnier.

Het leven van tiener Elise, in Franstalig Canada in de jaren zestig, komt op z'n kop te staan wanneer haar moeder, bedrogen door haar echtgenoot, het gezin verlaat. Elise is niet alleen boos en verward, maar voelt ook de verantwoordelijkheid voor haar twee jongere broertjes. Léa Pool (Anne Trister, Lost and Delirious) creëert een mooi tijdsbeeld in dit familiedrama over een meisje dat gedurende een zomer in onverwacht hoog tempo volwassen wordt. Vooral de jonge Marianne Fortier, voor haar rol bekroond door de filmcritici in Vancouver, is goed.

Lost and Delirious

2001 | Romantiek, Familiefilm, Drama

Canada 2001. Romantiek van Léa Pool. Met o.a. Piper Perabo, Jessica Paré, Mischa Barton, Jackie Burroughs en Graham Greene.

De verlegen Mary moet op een elitaire meisjeskostschool een kamer delen met Paulie en Victoria die - zonder dat de rest van de school het weet - een gepassioneerde relatie onderhouden. Mary raakt innig bevriend met de meisjes maar kan niet voorkomen dat de relatie op tragische wijze escaleert. Een onopgesmukte, oprechte film over onvoorwaardelijke liefde in een verstikkende omgeving. Zie ook (na de film!) de zeer uitgebreide site a-tribute-to-lost-and-delirious.com.

Emporte-moi

1999 | Drama

Frankrijk​/​​Canada​/​​Zwitserland 1999. Drama van Léa Pool. Met o.a. Karine Vanasse, Pascale Bussières, Miki Manojlovic, Alexandre Mérineau en Charlotte Christeler.

Het is 1963. De dertienjarige Hanna (Vanasse) is 13 en woont in Montréal. Ze heeft een moeilijke leeftijd, ze is geen meisje meer maar ook nog geen vrouw. Hanna heeft veel ruzie met haar ouders. Duidelijk is wel dat ze veel van haar kwakkelende, hardwerkende moeder (Bussières) houdt. Meer moeite heeft ze met haar vader (Manojlovic), overlevende van de holocaust en miskend schrijver. Haar broer Paul (Mérineau) is haar enige houvast. Op een middag ziet Hanna in de bioscoop de Godard-film 'Vivre Sa Vie'. Gefascineerd door het motto van de film; leef je leven zoals het komt, blijft het Hanna bezighouden, echter vergetend dat er ook grenzen zijn. Langzaamaan neemt Hanna het motto over. Samen met haar broer en vriendin Laura, die ze al bij de film zag en later op een feestje ontmoet, ontdekt ze haar ambivalente sexuele gevoelens. Op een bepaald moment wordt haar duidelijk dat het motto van de Godard-film iets anders inhoudt. Namelijk dat je vrij bent om te leven als je wilt, maar dat daarbij de verantwoordelijkheid komt om het goed te doen en dat je die verantwoordelijkheid ook zelf moet dragen. Een bijzondere film met een steengoede rol van Karine Vanasse.

Mouvements du désir

1994 | Romantiek

Canada​/​​Zwitserland 1994. Romantiek van Léa Pool. Met o.a. Valérie Kaprisky, Jean-François Pichette, Jolianne L'Allier-Matteau, William Jacques en Mathew Mackay.

Catherine (Kaprisky) probeert een mislukte relatie te vergeten en reist per trein, samen met haar zeven-jarig dochtertje Charlotte (L`Allier-Matteau) van Montreal naar Vancouver, dwars door Canada. Een lange reis. In dezelfde coup[KA1]e zit computerspecialist Vincent (Pichette), een knappe man die op weg is naar zijn geliefde. Hij wil de eentonigheid doorbreken door met de aantrekkelijke Catherine aan te pappen, zonder bijbedoelingen, maar de weg naar de hel is nu eenmaal geplaveid met goede voornemens. Ergens ten Westen van Toronto beginnen de eerste sensuele vonken over te springen en als ze de Rocky Mountains door zijn, staan de ruiten bol van de erotiek en de passie. Leuk is daarbij de wijze waarop veterane Pool, die ook het scenario voor haar rekening nam, de kleine L'Allier-Matteau als katalysator inzet en handig flashbacks met dromen vermengt. Cameraman Pierre Mignot heeft op een subtiele manier de claustrofobische treininterieurs uitgebuit en de prachtige Canadese landschappen magistraal vastgelegd. De Poolse lievelings componist van wijlen regisseur Krzysztof Kieslowski, Zbigniew Preisner zorgde voor een subtiele muziekscore.

La demoiselle sauvage

1991 | Thriller, Romantiek

Canada 1991. Thriller van Léa Pool. Met o.a. Patricia Tulasne, Matthias Habich, Roger Jendly en Michel Voïta.

Na vele jaren in Canada zoekt een cineaste het Zwitserse landschap uit haar jeugd weer op, om er een film te maken over een liefdes- annex detectiveverhaal. Na verscheidene dagen te hebben rondgezworven, zakt Marianne uitgeput en met een lichaam vol blauwe plekken in elkaar aan de voet van een stuwdam. Een ingenieur, die daar in de zomer werkt, neemt haar mee naar huis en verzorgt haar. Langzaam maar zeker temt hij deze 'wilde jongedame' en wordt hij verliefd op haar. Maar Marianne, die gezocht wordt door de politie, draagt een zwaar geheim met zich mee. Mede dankzij de twee hoofdrolspelers, die de juiste toon weten te vinden, slaagt Pool erin de door de beproevingen des levens nagelaten littekens zuiver weer te geven. Verder maakt zij van haar camera een lichamelijk werktuig, dat zich behaaglijk schurkt tegen de bergen uit haar jeugd.

À corps perdu

1988 | Drama

Canada​/​​Zwitserland 1988. Drama van Léa Pool. Met o.a. Matthias Habich, Johanne-Marie Tremblay en Michel Voïta.

Pierre Kurwenal (Habich) is een fotojournalist, die door zijn werk getraumatiseerd is geraakt. In Nicaragua heeft hij gruwelijke taferelen op de gevoelige plaat vastgelegd. En als hij terug wil keren naar zijn geliefden, hij onderhoudt een driehoeksrelatie met vriendin Sarah (Tremblay) en vriend David (Voïta), blijken die met zijn tweeën verder te zijn gegaan. Hij gaat de straat op, neemt foto's, heeft een kortstondige relatie en komt uiteindelijk weer tot zichzelf. Sterk psychologisch drama naar een met de prestigieuze Prix Concourt bekroonde roman van Yves Navarre.

Anne Trister

1986 | Romantiek, Drama

Canada 1986. Romantiek van Léa Pool. Met o.a. Albane Guilhé, Louise Marleau, Lucie Laurier en Albane Guilhe.

In een neerslachtige bui zet Anne Trister een punt achter haar bestaan wat tot dat moment in Zwitserland geleid heeft. Zij trekt in bij een vriendin in Montreal, die psychologe is, en begint een lesbische relatie met haar. Nadat zij in Israël is geweest en het graf van haar vader heeft bezocht keert zij weer terug tot haar 'oude leventje'. Interessant thema mits de regisseuse wat meer inspiratie had gehad. Er gebeurt niets op het doek en de verveling slaat dan ook al gauw toe.

La Femme de l'Hôtel

1984 | Drama

Canada 1984. Drama van Léa Pool. Met o.a. Paule Baillargeon, Louise Marleau, Marthe Turgeon en Serge Dupire.

Andr[KA1]ea maakt opnamen voor een film in Montreal en verblijft in een groot hotel in het centrum van de stad. Verschillende lotsbestemmingen kruisen elkaar doordat bepaalde personen daar een kamer huren. De kijker volgt in het bijzonder die van Estelle David, reizigster zonder doel. Het thema van een hotel als centrale locatie is sinds HOTEL DU NORD van Marcel Carn[KA1]e (1938) al talrijke malen bewerkt. In wezen gaat het om een vrouwenfilm. Een soort van 'borduurwerk' ook, dat verschillende, slecht verwerkte invloeden heeft ondergaan, zoals van Marguerite Duras. Een verzorgde, ingewikkelde, en tamelijk pretentieuze en saaie film.