Rade Markovic: cast.
Er zijn 6 films gevonden.

Pun mesec nad Beogradom

1993 | Horror

Joegoslavië 1993. Horror van Dragan Kresoja. Met o.a. Dragan Blelogrlic, Ruzica Sokic, Nebojsa Bakocevic en Rade Markovic.

De Joegoslavische burgeroorlog is zojuist begonnen. In Belgrado hebben de jongeren er veel voor over om zich aan de dienstplicht te onttrekken. Een jonge journalist krijgt onderdak in het huis van een mysterieuze dame die hem aanstelt om haar rijkgevulde bibliotheek te catalogiseren. Een andere kostganger van de dame vertelt hem dat deze boekenschat van immense waarde is en reeds drie eeuwen lang verborgen blijft voor mogelijke lezers. Dan komt de journalist tot de schokkende ontdekking, dat die twee in werkelijkheid vampiers zijn en hij wordt de keuze gesteld: soldaat worden of meedoen. Een moedige film vooral als men bedenkt, dat hij gedraaid werd tijdens het oorlogsgeweld. Een nauwelijks verhullende politieke allegorie over politici die hun volk leegzuigen en dom houden. Een beschuldiging aan het adres van de regering, die een hele generatie jonge mensen ervan weerhoudt een normaal leven te leiden. Het scenario is van de hand van Peter Grujicic en het werd in beeld gebracht door Pedrag Popovic. Er werd meer dan twee jaar aan de produktie gewerkt.

Tito i ya

1992 | Komedie, Familiefilm

Joegoslavië​/​​Frankrijk 1992. Komedie van Goran Markovic. Met o.a. Dimitrie Vojnov, Lazar Ristovski, Anica Dobra, Pedrag Manojlovic en Ljiljana Dragutinovic.

Deze laatste film uit Joegoslavi[KA3]e toen het land nog als zodanig bestond, is een ge[KA3]engageerde, intelligente parodie over maarschalk Tito, de dictator die persoonlijk het land vele decennia bij elkaar heeft gehouden. Zoran (Vojnov), een dikke schooljongen in 1954, besluit zich over te leveren aan de staatspropaganda en Tarzan in te ruilen voor Tito als zijn persoonlijke held en denkbeeldige vriend (hij wordt zelfs door een denkbeeldige Tito met zijn huiswerk geholpen). Als hij zich aansluit bij andere jongeren op een mars om de grote man (Brajovic) in eigen persoon te zien, worden ze geleid door een fanatieke Titoïstische hopman die al snel alle plezier uit Zorans onschuldige fantasieën haalt. Door op speelse wijze de spelletjes van een kind tegenover de blinde adorering voor een tiran te plaatsen, weet scenarioschrijver/regisseur Markovic een aantal heikele punten aan te roeren, zonder de overheersend lichte en grotendeels onderhoudende toon te verliezen. Het camerawerk is van Radoslav Vladic.

Sabirini Centar

1989 | Horror, Fantasy

Joegoslavië 1989. Horror van Goran Markovic. Met o.a. Rade Markovic, Bogdan Dikclic, Bata Stojkovic, Olivera Markovic en Rada Zivkovic.

Een oude professor in de archeologie stuit bij een opgraving op de hoeksteen van een antiek Romeins grafhuisje, dat hem leidt naar het Rijk der Doden, waar de overledenen er als gewone stervelingen uitzien. De dorpsbewoners hebben niets in de gaten omdat ze een bruiloft vieren. Door de opwinding verliest de professor zijn bewustzijn en men denkt dat hij dood is. Als zijn zoon komt, blijkt dat de professor zijn kostbare bezit heeft nagelaten aan het dorp om daar een museum te stichten. De zoon ontsteekt in woede en besluit het levenswerk van zijn vader te vernietigen; dit is voldoende aanleiding voor de assistent van de professor om zelfmoord te plegen (maar helaas te snel). De professor bleek slechts in een coma te zijn en herrijst, wat dorpsbewoners die niet dronken zijn van het feesten de schrik op het lijf jaagt. Amusant, breedlopend, dorps met een aparte kijk op leven en dood.

Les Lunettes d'or

1987 | Drama

Joegoslavië​/​​Italië​/​​Frankrijk 1987. Drama van Giuliano Montaldo. Met o.a. Philippe Noiret, Rupert Everett, Valeria Golino, Nicola Farron en Roberto Herlitzka.

Een trouwe bewerking van de gelijknamige roman van Giorgio Bossaini door een gevoelige en intelligente regisseur. Met name speelt de kwestie van de meedogenloos afgewezen homofilie (de hoofdpersoon pleegt zelfmoord) in een sfeer van intolerantie onder het fascisme in het Italië van vlak voor WO II. Daarnaast komen de problemen van de integratie van een joodse jongeman in een maatschappij met een antisemitisch klimaat aan de orde. Meer in zijn algemeenheid gaat het om een studie van de subtiele machinaties die leiden tot een dergelijke wanhoopsdaad. Een zwaarmoedige, trage, moeilijke en pessimistische film, die echter zonder twijfel weet te fascineren.

Gli Occhiali d'oro

1987 | Drama

Italië​/​​Joegoslavië​/​​Frankrijk 1987. Drama van Giuliano Montaldo. Met o.a. Philippe Noiret, Rupert Everett, Valeria Golino, Stefania Sandrelli en Nicola Farron.

Montaldo's getrouwe verfilming van Giorgio Bassani's moderne klassieker zal veel volwassen kijkers aanspreken. De film behandelt thema's als onverdraagzaamheid, de maatschappelijke verbanning van een homoseksuele arts, en groeiend antisemitisme. De acteerprestaties zijn redelijk maar niet bijzonder en de film is meer geschikt voor een vertoning op tv.

Kako Sam sistematski Unisten od Idiota

1983 |

Joegoslavië 1983. Slobodan Sijan. Met o.a. Danilo Stojkovic, Jelisaveta Sabljic, Rade Markovic, Stevo Zigon en Desa Muck.

Belgrado, 1968. Babi Pupusko (Stojkovic) verneemt tot zijn ontzetting dat zijn groot idool, Che Guevara, is vermoord. Hij maakt zich klaar om hem op te volgen, zij het voorlopig alleen in de straten van Belgrado. Een erg vlotte en toegankelijke satire van de langzamerhand zeer populaire Joegoslaaf Sijan, die hier uitstekend wordt geholpen door een opmerkelijke hoofdrol van Stojkovic.