Johan Leysen

1950 Acteur, Scenarist

Johan Leysen (1950) is acteur en scenarist.
Er zijn 85 films en 1 serie gevonden.

Souvenir

2016 | Romantiek

Frankrijk/België/Luxemburg 2016. Romantiek van Bavo Defurne. Met o.a. Isabelle Huppert, Kévin Azaïs, Johan Leysen, Jan Hammenecker en Carlo Ferrante.

Waldstille

2016 | Drama

Nederland 2016. Drama van Martijn Maria Smits. Met o.a. Thomas Ryckewaert, Jelka van Houten, Jappe Claes, Johan Leysen en Marie Louise Stheins.

Hoe ga je verder als er door jouw toedoen iemand om het leven komt? Voor die verschrikkelijke vraag (en opgave) staat Ben (Ryckewaert) in het noodlotsdrama Waldstille. Ben moet niet alleen in het reine komen met zijn familie en de mensen in zijn (fictieve) geboortedorp Waldstille, maar vooral met zichzelf. Waldstille is een ingetogen drama. Zo ingetogen zelfs dat de film halverwege gaat slepen. Al maakt het einde weer veel goed. Tweede speelfilm van Smits, die eerder het sociaal-realistische drama C'est déjà l'été maakte.

Le passé devant nous

2016 | Drama

België/Nederland/Denemarken/Frankrijk 2016. Drama van Nathalie Teirlinck. Met o.a. Evelyne Brochu, Zuri François, Eriq Ebouaney, Johan Leysen en Adonis Danieletto.

Hoe ga je verder als er door jouw toedoen iemand om het leven komt? Voor die verschrikkelijke vraag (en opgave) staat Ben (Ryckewaert) in het noodlotsdrama Waldstille. Ben moet niet alleen in het reine komen met zijn familie en de mensen in zijn (fictieve) geboortedorp Waldstille, maar vooral met zichzelf. Waldstille is een ingetogen drama. Zo ingetogen zelfs dat de film halverwege gaat slepen. Al maakt het einde weer veel goed. Tweede speelfilm van Smits, die eerder het sociaal-realistische drama C'est déjà l'été maakte.

Gluckauf

2015 | Misdaad, Drama

Nederland 2015. Misdaad van Remy van Heugten. Met o.a. Bart Slegers, Vincent van der Valk, Joy Verberk en Johan Leysen.

Gluckauf - een mijnwerkerswoord dat 'Kom veilig boven' betekent - is een vader-zoondrama vermomd als misdaadfilm. De misdaadplot (met drugs, automatische geweren en een lokale gangsterbaas) is slechts bijzaak. Een decor, net als de beelden van het verpauperde Limburg waartegen de film zich afspeelt. En het feit dat in Gluckauf alleen in Limburgs dialect gesproken wordt. Centraal staat de breekbare en tegelijk onbreekbare relatie tussen kruimelcrimineel Lei (een fantastische Slegers) en diens zoon Jeffrey (de al even goede Van der Valk). Gluckauf, Van Heugtens tweede film na de niemendal Valentino, is authentiek, aangrijpend en prachtig gefilmd.

Vechtershart

2015 | Drama

2015. Drama van Met o.a. Waldemar Torenstra, Benja Bruijning, Imanuelle Grives, Kenneth Herdigein en Loes Haverkort.

Gluckauf - een mijnwerkerswoord dat 'Kom veilig boven' betekent - is een vader-zoondrama vermomd als misdaadfilm. De misdaadplot (met drugs, automatische geweren en een lokale gangsterbaas) is slechts bijzaak. Een decor, net als de beelden van het verpauperde Limburg waartegen de film zich afspeelt. En het feit dat in Gluckauf alleen in Limburgs dialect gesproken wordt. Centraal staat de breekbare en tegelijk onbreekbare relatie tussen kruimelcrimineel Lei (een fantastische Slegers) en diens zoon Jeffrey (de al even goede Van der Valk). Gluckauf, Van Heugtens tweede film na de niemendal Valentino, is authentiek, aangrijpend en prachtig gefilmd.

2/11 Het spel van de wolf

2014 | Thriller

Nederland 2014. Thriller van Thomas Korthals Altes. Met o.a. Susan Visser, Johan Leysen, Pierre Bokma en Merijn de Jong.

Politieke thriller over wat zich bij de Nederlandse geheime dienst AIVD allemaal afspeelde in de dagen vlak voor, tijdens en kort na de moord op Theo van Gogh (2 november 2004). Gebaseerd op scenario van Theodor Holman en Gijs van de Westelaken, goede vrienden van Van Gogh, die hun scenario volpropten met namen, gesprekken en suggesties. Regisseur Korthals Altes verfilmde dat braaf, maar bleef zitten met een flets hoofdpersonage (AIVD teamchef Ellen, die veel te ingehouden wordt gespeeld door Visser), weinig tot geen actie, en zo goed als geen spanning.

Het vonnis

2013 | Drama

België 2013. Drama van Jan Verheyen. Met o.a. Koen De Bouw, Veerle Baetens, Johan Leysen en Hendrik Aerts.

Als de moordenaar van zijn vrouw na een procedurefout wordt vrijgesproken, neemt Luc Segers (De Bouw) het recht in eigen hand. Hij schiet de dader dood en laat het op een rechtszaak aankomen, omdat hij vindt dat hij de morele plicht heeft in te grijpen als de rechtsstaat het laat afweten. Vlaamse films doen het in de regel slecht in Nederland, maar deze film verdient een beter lot. De regie is strak, het acteren van de in Nederland nauwelijks bekende acteurs, met hoofdrolspeler Koen De Bouw voorop, is uitstekend, en zeker de eerste helft is adembenemend spannend.

The American

2010 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 2010. Drama van Anton Corbijn. Met o.a. George Clooney, Violante Placido, Paolo Bonacelli, Thekla Reuten en Irina Björklund.

Terwijl hij wacht op een laatste opdracht - hij is het bestaan van huurmoordenaar beu - verschanst Jack (Clooney) zich in een dorpje in de fraaie Italiaanse streek Abruzzo. Door ontmoetingen met een lokale priester en de dorpsschone wordt hij gedwongen om zijn eigen bestaan onder de loep te nemen. De opvolger van Anton Corbijns debuutfilm Control (2007), volgens de regisseur 'een existentialistische thriller met het framework van een western', had onverwacht commercieel succes in Amerika. De eerste seksscène in Clooney's carrière is niet zo spectaculair als zijn fans hadden gehoopt.

Zomerhitte

2008 | Drama, Romantiek, Thriller

Nederland 2008. Drama van Monique van de Ven. Met o.a. Sophie Hilbrand, Waldemar Torenstra, Jeroen Willems, Johan Leysen en Cees Geel.

Monique van de Ven greep voor haar eerste bioscoopfilm als regisseur naar een boek van Jan Wolkers, de schrijver met wiens oeuvre haar eigen carrière is verstrengeld. Ze koos voor het boekenweekgeschenk uit 2005, waarin natuurfotograaf Bob (Torenstra) gefascineerd raakt door geschiedenisstudente Kathleen (Hilbrand), die onfrisse banden heeft met een oudere Texelse onderwereldfiguur. Scenarist Edwin de Vries staat meer dan nodig stil bij tassen vol drugs, een lijk en achtervolgingen, terwijl juist de beelden van verwaaid, ruig Texel zo'n mooie ode zijn aan een van Hollands meest markante auteurs.

Stuntnacht

2005 | Korte film

Nederland 2005. Korte film van Johan Timmers. Met o.a. Sam van Gool, Johan Leysen en Cas Jansen.

Carel Justens is leraar Nederlands op een middelbare school en mentor van Dirk Jan, die het mikpunt is van pesterijen. Hij maakt zich zorgen over Dirk Jan en terecht, want tijdens de stuntnacht valt Dirk Jan te pletter op de harde vloer in de gymzaal. Nederlands drama over de strijd van leraren op een middelbare school. Waar moet men de grens trekken en wie is er verantwoordelijk?

Miss Montigny

2005 | Drama

België/Frankrijk/Verenigd Koninkrijk/Luxemburg 2005. Drama van Miel van Hoogenbemt. Met o.a. Sophie Quinton, Ariane Ascaride, Johan Leysen en Fanny Hanciaux.

In de post-industriële doodskist van Montigny in Wallonië droomt supermarktwerkneemster Sandrine (Quinton) van een schoonheidssalon. Moeder Anna (Ascaride), die haar eigen dromen zag verdampen, stimuleert haar dochter om zich voor de plaatselijke schoonheidswedstrijd in te schrijven. Vol jeugdige overmoed op slingerkoers door het badpakkenmijnenveld verliest Sandrine de prijzengeldpot soms bijna uit het optimistenoog. Vooral dankzij wandelende sympathiebonus Quinton ontpopt zich de semi-autobiografische geschiedenis van stripverhaalscenariste Gabrielle Borile als onkarakteristiek zacht sociaalrealisme. Dit Waalse halfzusje van Iedereen beroemd werd opgenomen in Montigny-le-Tilleul in Hainaut/Henegouwen. Liedjes van de Belgische succeschanteuse Axelle Red.

Een ander zijn geluk

2005 | Drama

België/Nederland 2005. Drama van Fien Troch. Met o.a. Ina Geerts, Johanna ter Steege, Johan Leysen, Jan Decleir en Josse De Pauw.

In een kleine Vlaamse gemeenschap wordt een kind aangereden, de bestuurder rijdt door. Christine (Ina Geerts), emotioneel labiel vanwege haar scheiding, vindt het dode jochie. Maar tegen de tijd dat de politie erbij is, is het lichaampje verdwenen. Scenariste-regisseuse Troch kiest een macaber beginpunt voor een ensemblestuk waarin gaandeweg diverse personages meer met elkaar te maken blijken te hebben dan zij zich realiseerden. Zwijgzaamheid houdt ze echter op afstand. Met haar sublieme cast levert Troch een knap gemaakt drama af dat op het oog een whodunit lijkt, maar uiteindelijk meer heeft van een precieze sociale studie van een Belgische suburb.

La dérive des continents

2004 |

Frankrijk 2004. Vincent Martorana. Met o.a. Thomas Jouannet, Johan Leysen, Anne Brochet en Alice de Lencquesaing.

De 38-jarige Claire (Brochet) werkt op de juridische afdeling van een bank. Bij toeval krijgt ze het dossier in handen van de nagenoeg failliete vijftiger Jacques (Leysen), de persoon op wie ze stapelverliefd was als 12-jarig meisje. Ze besluit hem te helpen door zijn 24-jarige zoon gratis in huis te nemen. Lola, de 13-jarige dochter van Claire, is erg blij met haar nieuwe huisgenoot. De appel valt niet ver van de boom en na enkele omzwervingen treft het viertal elkaar in het zonnige zuiden. Fijngevoelige televisiefilm over de bruuske opleving van een verloren gewaande aanleg voor liefde.

Schussangst

2003 | Thriller, Horror, Komedie

Duitsland 2003. Thriller van Dito Tsintsadze. Met o.a. Fabian Hinrichs, Lavinia Wilson, Johan Leysen, Ingeborg Westphal en Rudolph W. Marnitz.

Lukas brengt ter vervanging van zijn dienstplicht tafeltje dekje-maaltijden rond bij bejaarden. Op een dag stopt in de bus een meisje hem een briefje toe. 'Help me,' staat er op. De verlegen Lukas voelt zich geroepen zich in haar lot te verdiepen en wordt verliefd op haar. De Georgische regisseur Tsintsadze vertelt in heldere, rustige beelden een nu eens geestig, dan weer wrang of zelfs licht surrealistisch verhaal van een jongen die zonder al teveel woorden goed probeert te doen in een wereld waarin eenzaamheid een gegeven lijkt. Mooie rollen van beide hoofdrolspelers en van Johan Leysen als de stiefvader van het meisje.

Grimm

2003 | Fantasy, Avonturenfilm, Thriller, Komedie, Drama

Nederland 2003. Fantasy van Alex van Warmerdam. Met o.a. Jacob Derwig, Halina Reijn, Elvira Mínguez, Annet Malherbe en Johan Leysen.

Een viaduct naar de zon, geroosterd hondenvlees, een bedorven advocaat in het dorp van The Good, the Bad and the Ugly: Grimm is een visuele fabel. Een fabel waarin de dialogen volstrekt ondergeschikt zijn aan de fascinerende beelden. Van Warmerdam stuwt het duo Jacob Derwig en Halina Reijn - hier als broer en zus - door een wonderlijk drieluik dat begint als ze door vader worden achtergelaten in een winters bos. Via het Spaanse landhuis van boze chirurg Diego gaan de twee - inmiddels over lijken - naar een stoffig dorpje voor de finale beproeving van hun liefde. Grimm werd bekroond en bekritiseerd.

Moonlight

2002 | Misdaad, Drama, Familiefilm, Romantiek, Thriller

Verenigd Koninkrijk/Duitsland/Nederland/Luxemburg 2002. Misdaad van Paula van der Oest. Met o.a. Laurien Van den Broeck, Hunter Bussemaker, Johan Leysen, Jemma Redgrave en Andrew Howard.

Thriller over een fatale liefde tussen twee pubers. Beiden voelen zich, op de grens tussen kindertijd en het volwassen leven, eenzaam en onbegrepen. Zij is het slachtoffer van een cultuur waarin mensen geen tijd meer hebben voor affectie. Hij wordt uit arren moede opgejaagd - naar het Westen, waar het geld voor het oprapen zou liggen. Het sombere sprookje werkt als een draaikolk - de neergang is onomkeerbaar, zelfs de hervonden liefde biedt geen oplossing.

De Enclave

2002 | Thriller, Drama

Nederland 2002. Thriller van Willem van de Sande Bakhuyzen. Met o.a. Ramsey Nasr, Frank Lammers, Johan Leysen, Renée Soutendijk en Nienke Römer.

Ibro Hadzic (Nasr), een Bosni[KA3]er die moslim is, kwam naar Nederland omdat hij tijdens de Bosnische burgeroorlog tolk was bij de Nederlandse troepen die in de enclave van Srebrenica de strijdende partijen uit elkaar moesten houden. Het ging om een kleine legereenheid die niet opgewassen was tegen hun taak en bekend stond als het Dutchbat. Ibro trouwde met een vrouwelijke Dutchbatter en acht jaar na de val van Srebrenica heeft hij een goed betaalde baan als tolk bij het Joegoslavi[KA3]e tribunaal van het Internationale Gerechtshof in Den Haag. Tijdens het proces tegen de Bosnisch-Servische sergeant Bokan (Lammers) meent hij de moordenaar van zijn verdwenen vader en moeder, zusters en broers te herkennen. Bokan wordt wegens gebrek aan bewijs en zwakke getuigen, die onder druk staan van de Bosnische maffia, vrijgesproken. Dit is het einde van deel [KA1]e[KA1]en. In het vervolg dat bijna naadloos aanschuift, heeft Ibro in een wanhoopsdaad Bokan gegijzeld en hoort de hele wereld via de media over zijn persoonlijke lijdensweg. In het crisiscentrum is de burgemeester van Den Haag, George Verhoef (Leysen), lid van het team. Verhoef was als minister van defensie indertijd in Srebrenica de eindverantwoordelijke in de onderhandelingen tussen de machtige Bosnische Servi[KA3]ers, en de door hen in gijzeling genomen bevolking van achtduizend zielen. Ibro eist dat Verhoef met de billen bloot komt, terwijl Bokan na zijn openlijke schuldbekentenis tegen Verhoef kan worden uitgewisseld. Het loopt niet helemaal zoals Ibro zich had voorgesteld. Einde van dit bedrijf. Het laatste deel speelt vier jaar later, in 2007. Verhoef is in de onafhankelijke republiek Srpska en buigt zich met een aannemer over de bouwplannen van een in uitvoering zijnd vakantiedorp op het terrein, waar twaalf jaar ervoor massagraven ontstonden. Verhoef is er met zijn vrouw en tienerdochter en hij is de gevolmachtigde van de VN. Ibro werkt er als bouwvakker. Verhoefs dochter wordt gekidnapt en Verhoef moet nu de verantwoording afleggen die hij bij de gijzelingszaak nooit deed. Dat er in Nederland over het povere optreden van Dutchbat en de onmacht om de massale slachting - de grootste in Europa sedert WO II - te voorkomen, een film gedraaid zou worden, hoeft geen verwondering te wekken. Eigenlijk is deze rolprent een lange tv- film, een mini, die op het Rotterdamse filmfestival werd voorvertoond met een ge[KA3]improviseerde soundtrack. Het spel is heel behoorlijk, het scenario van Alma Popeyus en Hein Sch[KA3]utz is aannemelijk en het bevat de nodige fictie die zoveel mogelijk tegen de feiten is getoetst. Soms was het speculatief, maar het werd later door de werkelijkheid bevestigd (het onder druk zetten van getuigen door de maffia bijvoorbeeld). Het camerawerk is van Melle van Essen die voor een deel in het najaar van 2001 in Kroati[KA3]e op `locatie` filmde. Regisseur Van de Sande Bakhuyzen werkte met een beperkt budget van anderhalf miljoen euro en verrichtte er wonderen mee. Aanvankelijk aarzelde omroep VARA om het project te doen, maar rook een kans toen het bekend werd dat het NIOD rapport over de val van Srebrenica zou uitkomen tegen de tijd dat het uitgezonden kon worden. Wat dies meer zij, het tweede paarse kabinet van premier Wim Kok viel hierom, [KA1]e[KA1]en maand voor de geplande kamerverkiezingen. Het is geen toeval dat de naam van George Verhoef veel lijkt op die van de toenmalige verantwoordelijke VVD-minister Joris Voorhoeve. Een beetje ondeugend is het wel, vooral het opportunisme van de VARA om stemming makende, ondermijnende politiek zonder duidelijke koers te bedrijven, gevoed door kijkcijfersgeilheid. Buiten Nederland minder relevant omdat men de details (het foute gedrag van de militaire bevelhebbers, de mislukte fotorolletjes, de verdwenen videofilms en andere grove schandaaltjes) die de gemoederen hoog deden oplopen, niet zo goed kent, en ondanks het feit dat voornoemde scenarioschrijvers zich o.a. baseerden op de uitstekende, zeer gedetailleerde documentaire A CRY FROM THE GRAVE en het boek Endgame van David Rohde. Wordt meestal in drie delen uitgezonden.

Retour à Locmaria

2001 |

Frankrijk 2001. Williams Crépin. Met o.a. Johan Leysen, Delphine Serina en Laetitia Lacroix.

Ibro Hadzic (Nasr), een Bosni[KA3]er die moslim is, kwam naar Nederland omdat hij tijdens de Bosnische burgeroorlog tolk was bij de Nederlandse troepen die in de enclave van Srebrenica de strijdende partijen uit elkaar moesten houden. Het ging om een kleine legereenheid die niet opgewassen was tegen hun taak en bekend stond als het Dutchbat. Ibro trouwde met een vrouwelijke Dutchbatter en acht jaar na de val van Srebrenica heeft hij een goed betaalde baan als tolk bij het Joegoslavi[KA3]e tribunaal van het Internationale Gerechtshof in Den Haag. Tijdens het proces tegen de Bosnisch-Servische sergeant Bokan (Lammers) meent hij de moordenaar van zijn verdwenen vader en moeder, zusters en broers te herkennen. Bokan wordt wegens gebrek aan bewijs en zwakke getuigen, die onder druk staan van de Bosnische maffia, vrijgesproken. Dit is het einde van deel [KA1]e[KA1]en. In het vervolg dat bijna naadloos aanschuift, heeft Ibro in een wanhoopsdaad Bokan gegijzeld en hoort de hele wereld via de media over zijn persoonlijke lijdensweg. In het crisiscentrum is de burgemeester van Den Haag, George Verhoef (Leysen), lid van het team. Verhoef was als minister van defensie indertijd in Srebrenica de eindverantwoordelijke in de onderhandelingen tussen de machtige Bosnische Servi[KA3]ers, en de door hen in gijzeling genomen bevolking van achtduizend zielen. Ibro eist dat Verhoef met de billen bloot komt, terwijl Bokan na zijn openlijke schuldbekentenis tegen Verhoef kan worden uitgewisseld. Het loopt niet helemaal zoals Ibro zich had voorgesteld. Einde van dit bedrijf. Het laatste deel speelt vier jaar later, in 2007. Verhoef is in de onafhankelijke republiek Srpska en buigt zich met een aannemer over de bouwplannen van een in uitvoering zijnd vakantiedorp op het terrein, waar twaalf jaar ervoor massagraven ontstonden. Verhoef is er met zijn vrouw en tienerdochter en hij is de gevolmachtigde van de VN. Ibro werkt er als bouwvakker. Verhoefs dochter wordt gekidnapt en Verhoef moet nu de verantwoording afleggen die hij bij de gijzelingszaak nooit deed. Dat er in Nederland over het povere optreden van Dutchbat en de onmacht om de massale slachting - de grootste in Europa sedert WO II - te voorkomen, een film gedraaid zou worden, hoeft geen verwondering te wekken. Eigenlijk is deze rolprent een lange tv- film, een mini, die op het Rotterdamse filmfestival werd voorvertoond met een ge[KA3]improviseerde soundtrack. Het spel is heel behoorlijk, het scenario van Alma Popeyus en Hein Sch[KA3]utz is aannemelijk en het bevat de nodige fictie die zoveel mogelijk tegen de feiten is getoetst. Soms was het speculatief, maar het werd later door de werkelijkheid bevestigd (het onder druk zetten van getuigen door de maffia bijvoorbeeld). Het camerawerk is van Melle van Essen die voor een deel in het najaar van 2001 in Kroati[KA3]e op `locatie` filmde. Regisseur Van de Sande Bakhuyzen werkte met een beperkt budget van anderhalf miljoen euro en verrichtte er wonderen mee. Aanvankelijk aarzelde omroep VARA om het project te doen, maar rook een kans toen het bekend werd dat het NIOD rapport over de val van Srebrenica zou uitkomen tegen de tijd dat het uitgezonden kon worden. Wat dies meer zij, het tweede paarse kabinet van premier Wim Kok viel hierom, [KA1]e[KA1]en maand voor de geplande kamerverkiezingen. Het is geen toeval dat de naam van George Verhoef veel lijkt op die van de toenmalige verantwoordelijke VVD-minister Joris Voorhoeve. Een beetje ondeugend is het wel, vooral het opportunisme van de VARA om stemming makende, ondermijnende politiek zonder duidelijke koers te bedrijven, gevoed door kijkcijfersgeilheid. Buiten Nederland minder relevant omdat men de details (het foute gedrag van de militaire bevelhebbers, de mislukte fotorolletjes, de verdwenen videofilms en andere grove schandaaltjes) die de gemoederen hoog deden oplopen, niet zo goed kent, en ondanks het feit dat voornoemde scenarioschrijvers zich o.a. baseerden op de uitstekende, zeer gedetailleerde documentaire A CRY FROM THE GRAVE en het boek Endgame van David Rohde. Wordt meestal in drie delen uitgezonden.

Les âmes fortes

2001 | Romantisch drama

Frankrijk/België/Zwitserland 2001. Romantisch drama van Raoul Ruiz. Met o.a. Laetitia Casta, Arielle Dombasle, John Malkovich, Frédéric Diefenthal en Charles Berling.

Na de Proust-verfilming Le temps retrouvé is dit de tweede film naar een Franse klassieker van de productieve Chileense filmmaker Ruiz. Voor wie de roman van Jean Giono niet kent, is misschien de hoofdrol van supermodel Laetitia Casta het opmerkelijkste aspect aan de trage, maar sfeervolle film - ze brengt het er aardig vanaf als het jonge dienstmeisje Thérèse, die met haar vriend naar een klein dorp vlucht om een gezin te stichten. Daar komt ze al snel onder de betovering van het rijke, mysterieuze echtpaar Numance (Dombasle en een Frans sprekende Malkovich).

Le pacte des loups

2001 | Mysterie, Horror, Historische film, Thriller, Actiefilm

Frankrijk 2001. Mysterie van Christophe Gans. Met o.a. Samuel Le Bihan, Mark Dacascos, Émilie Dequenne, Vincent Cassel en Monica Bellucci.

Halverwege de achttiende eeuw was de Auvergne in Frankrijk in de ban van een monsterlijk dier dat uiteindelijk zo'n honderd slachtoffers maakte. 'La bête de Gévaudan', was het een wolf? Christophe Gans maakte een lekker vet, fraai ogend horrormysterie met martial arts elementen, waarin Grégoire de Fronsac (Samuel Le Bihan) koninklijke opdracht krijgt het beest op te sporen. Hij wordt vergezeld door een zwijgende Canadese Indiaan (martial arts kampioen Mark Dacascos). Veel mist, bevallige boezems en snelle gevechten. Vincent Cassel speelt een lokale bewoner met één arm die met zilveren kogels schiet. Let op een bijrol van Johan Leysen.

Princesses

2000 | Drama, Film noir

België/Frankrijk 2000. Drama van Sylvie Verheyde. Met o.a. Emma de Caunes, Jean-Hugues Anglade, Karole Rocher, Jeannick Gravelines en Johan Leysen.

Sophie (De Caunes) heeft haar vader al in geen tien jaar meer gezien. Ze is begin twintig en weet zich te handhaven en ze doet dat niet eens slecht. De politie laat haar naar het bureau komen, waar een gedeprimeerde inspecteur Lo[KA3]ic (Gravelines) haar vragen stelt over haar gewelddadige en drankzuchtige vader (Leysen), die onvindbaar is en gezocht wordt voor moord. De zaak heeft iets te maken met gestolen diamanten. Op het politiebureau ontmoet ze Virginie (Rocher), haar halfzus, waarvan ze het bestaan niet eens wist. Voor Virginie geldt natuurlijk hetzelfde en algauw wordt duidelijk dat de twee geen boodschap aan elkaar hebben. Hoewel ze geen van beiden iets met hun vader te schaften hebben, raken ze evenwel ge[KA3]intrigeerd door de gebeurtenis en gaan samen op onderzoek. Ze ontmoeten op verzoek van hun vader een zekere Simon (Anglade) in Amsterdam, in eerste instantie niet een bepaald aardige vent. De tweede film van regisseuse Verheyde, die met Alexis Galmot het ijzige scenario schreef, ontkomt niet aan een vergelijking met haar eerste film FRÈRE, waarin de heldin afrekent met de onderdrukking door haar grotere broer. In deze rolprent gaat het om een ongelukkige jeugd als gevolg van een gebroken gezin, een slechte vader en een onbekende halfzus. Helaas bevat de film weinig dialoog, maar wel de nodige gebaren en nauwelijks een ontroerend verhaal. De drie hoofdrollen met als eerste De Caunes, op de voet gevolgd door Rocher en Anglade doen het goed, maar het aantal boeiende scènes is te klein voor een mooie film. Het camerawerk is van Rémy Chevrin.

Lisa

2000 | Drama, Oorlogsfilm

Zwitserland/Frankrijk/België 2000. Drama van Pierre Grimblat. Met o.a. Jeanne Moreau, Benoît Magimel, Marion Cotillard, Sagamore Stévenin en Michel Jonasz.

Sam (Magimel) wil filmer worden. Zijn vader Benjamin (Jonasz) en zijn moeder Simone (Chalem) hebben een noodlijdend platenzaakje, dat Sam nooit zou willen overnemen. Hij wil een korte documentaire draaien als eerste stap op het pad van zijn voorgenomen carri[KA2]ere in de wereld van de cinema. Hij interesseert zich voor een jonge acteur, Sylvain Marceau (St[KA1]evenin), die kort voor het uitbreken van WO II (1939-44) een rolletje speelde in de niet afgemaakte historische film Princesse Maruschka. Hij is het onderwerp van de documentaire, maar Marceau is op mysterieuze wijze verdwenen. Sam ontdekt dat hij een vriendin had, die Lisa heette. Hij spoort haar (Moreau) op en begint haar te interviewen. Nu kan hij de puzzel in elkaar passen. Lisa vertelt hem, dat zij op 22-jarige leeftijd (nu gespeeld door Cotillard), de joodse Marceau had leren kennen toen zij voor tbc in een sanatorium in de Franse Alpen een kuur maakte. Er onstond een romance, die door het uitbreken van de oorlog verkeerd afliep. Het bleek, dat Lisa`s vriendin in het sanatorium, Henriette (Vaidis-Bogard), een collaboratrice was. Een sanatorium was een goede onderduikplaats, omdat de nazi`s zich uit angst voor besmetting er niet in waagden. Door het onderzoek naar het verleden van Marceau, ontdekt Sam het een en ander over zijn eigen afkomst, die zijn ouders voor hem uit angst voor herhaling hadden verzwegen. Het scenario van regisseur Grimblat (in Frankrijk heel bekend door de serie NAVARRO), G[KA1]erard Mordillat en Didier Cohen (L'INSTIT) vrij naar de roman van Patrick Cauvin Théâtre dans la nuit is autobiografisch. De film laat zich vergelijken met Louis Malle's AU REVOIR LES ENFANTS uit 1987, maar hier gaat het om jonge volwassenen. De spelprestaties zijn prachtig en de in elkaar gevlochten verhalen zijn een bijzonder genoegen voor de kijker, die genieten wil van een mooie film met het niveau van bijvoorbeeld THE ENGLISH PATIENT. Het camerawerk is van Walter Vanden Ende.

Le roi danse

2000 | Historische film, Drama, Muziek, Romantiek

België/Duitsland/Frankrijk 2000. Historische film van Gérard Corbiau. Met o.a. Benoît Magimel, Boris Terral, Tchéky Karyo, Colette Emmanuelle en Cécile Bois.

Intrigerend portret van het hofleven ten tijde van zonnekoning Lodewijk XIV, bezien vanuit het gezichtspunt van huiscomponist Lully. Die speelde een belangrijke rol in Versailles, componeerde de sarabandes en marsen waar de koning op leefde, danste en vrijde. Het hof is een slangenkuil van kuiperijen en machinaties, ook Lully was in z'n machtsstrijdjes gewikkeld. Regisseur Corbiau maakte eerder een film over castraatzanger Farinelli, hoofdrolspeler Magimel is onder andere bekend als de student van Isabelle Huppert in Hanekes La pianiste.

Le pique-nique de Lulu Kreutz

2000 | Drama

Frankrijk 2000. Drama van Didier Martiny. Met o.a. Philippe Noiret, Carole Bouquet, Niels Arestrup, Stéphane Audran en Michel Aumont.

Gevierde en wereldberoemde cellist Jascha Steg (Arestrup) geeft een concert in Evian-les-Bains aan het Meer van Gen[KA2]eve. Voor de gelegenheid heeft hij zijn ouders, Joseph (Noiret) en Olga (Magre), uitgenodigd. Zijn vader en moeder verheugen zich op een ontmoeting met hun oude vriendin Lulu Kreutz (Audran). Jascha ontmoet ondertussen Anna (Bouquet), violiste in het orkest dat hem begeleidt en minnares van weleer. Anna is inmiddels getrouwd met Primo Ghirardi (Leysen). Jascha die depressief is, hoopt evenwel op een hernieuwde intieme band met Anna. Dan nodigt Lulu hen uit voor de picknick uit de titel. Ondanks de sterbezetting krijgt de kijker geen voeling met de personages en heeft hij geen boodschap aan de onbelangrijke problemen van de betere klasse. Het pseudo-intellectuele scenario van Yasmina Reza die niet zonder talent is, en regisseur Martiny bevat verschrikkelijk veel dialoog en is sporadisch spiritueel, zodat de verveling algauw toeslaat. Het camerawerk van François Catonné is heel fraai en hij heeft de omgeving vastgelegd met mooie beelden, maar dit compenseert niet voldoende. Je kunt veel beter een goed toneelstuk in de schouwburg gaan bekijken.

Faites comme si je n'étais pas là

2000 | Thriller

Frankrijk/Italië 2000. Thriller van Olivier Jahan en Olivier Dahan. Met o.a. Jérémie Renier, Aurore Clément, Johan Leysen, Sami Bouajila en Alexia Stresi.

Eric (R[KA1]enier) is een lastige, in zichzelf gekeerde, onaangename ego[KA3]istische tiener. Hij is ongezellig en neemt niet echt deel aan de dingen die thuis gebeuren. Zijn moeder H[KA1]el[KA2]ene (Cl[KA1]ement) en stiefvader Ren[KA1]e (Leysen) ergeren zich groen en geel, en weten niet goed wat ze met hem moeten beginnen. Eric is jaloers dat zijn zus Carole (Richard) met haar vriendje Simon (Berriau) een stelletje vormt. Hij vergeet de aandacht van zijn robbedoesachtige vriendinnetje Marie (de Caunes). Hij doodt zijn tijd met het gluren door een verrekijker en bespiedt daarbij de buren en andere bewoners. Hij stuurt anonieme brieven over zijn waarnemingen, waarbij hij de nodige onrust stookt en onheil veroorzaakt. In het bijzonder interesseert hij zich voor het amoureuze paartje Fabienne (Stresi) en Tom (Bouajila). Het bedrijven van de liefde door hen fascineert hem eindeloos. Op den duur loopt het echter uit de hand met Eric. Regisseur Jahan tekent met uiterste precisie het karakter en in bredere zin de personage van een gestoorde teenager. Het is een geslaagd portret, maar hij neemt er echt de tijd voor, te veel voor gewone filmkijkers. Hoofdrol Rénier, die bekend werd door LA PROMESSE van de geboeders Dardenne is uitstekend als ellendige tiener, die van kwaad tot erger wordt, hij speelt zijn rol heel goed. De bijrollen zijn geloofwaardig in de subplots en leveren een positieve bijdrage aan de opbouw. Het scenario is van regisseur Jahan en Michel C. Pouzol. Het sombere en soms donkere camerawerk van Gilles Porte werkt sfeerverhogend. Geen film voor actieliefhebbers.

The Crossing

1999 | Drama

Denemarken/België/Nederland/Duitsland 1999. Drama van Nora Hoppe. Met o.a. Behrouz Vossoughi, Johan Leyssen, Viviane de Muynck, Mil Seegers en Juan Carlos Tajes.

Babak (Vossoughi) is een vluchteling uit Afghanistan, die al twintig jaar in Brussel woont en zich in leven gehouden heeft met minderwaardige baantjes. Nu is hij oud en der dagen zat, hij heeft een broze gezondheid en woont in een troosteloos pension in de Belgische hoofdstad. Hij heeft grote moeite om een pensioenuitkering te krijgen, want de stukken uit Afghanistan zouden onvolledig zijn en voor de autoriteiten moeilijk te begrijpen. Hij ontmoet in de keuken van zijn onderkomen Sarban (Leysen) die met hem begint te praten. Geleidelijk peutert Sarban Babaks onderdrukte, smartelijke verleden los en Sarban blijkt uiteindelijk het nodige over Babak te weten. Dit is de eerste lange film van de in Berlijn woonachtige Amerikaanse Hoppe. De film neemt er de tijd voor om op gang te komen, maar ontwikkelt zich tot een interessant geval dankzij het uitstekende spel van Leysen en Vossoughi. Daarbij komt het sfeervolle camerawerk van meesterfilmer Walther Vanden Ende, die Brussel een huiveringwekkend Oosteuropees gevoel heeft meegegeven. Het scenario is van regisseuse Hoppe en haar film zou het als toneelstuk ook heel goed doen; het speelt op een dag en is in vijf bedrijven onderverdeeld.

Nag la bombe

1999 | Drama

Frankrijk 1999. Drama van Jean-Louis Milesi. Met o.a. Ariane Ascaride, Vincent Elbaz, Rossy de Palma, Julie Gayet en Johan Leysen.

Nag la Bombe (Ascaride) is een niet zo jonge, maar nog altijd aantrekkelijke prostitu[KA1]ee. Simon (Leysen), een inspecteur van politie, is verliefd op haar, maar heeft moeite met haar getippel. Hij tuigt haar af. Als Nag in het ziekenhuis belandt, ontfermt Herv[KA1]e (Elbaz), een jonge verpleger zich over haar. Ook hij wordt verliefd op haar. Nags moeder, Gisou (Danno), oefende ook het oudste beroep ter wereld uit. Zij kan niet met haar dochter opschieten en dat is bekend, ook aan Simon. Op een dag is Gisou onder bedenkelijke omstandigheden gestorven en Simon doet het onderzoek. Zal hij zijn werk doen of is hij de speelbal van zijn hartstochten? Kunnen Hervé en Nag hem het hoofd bieden? Het scenario van regisseur Milesi is een typisch Franse milieuschildering over Marseille, die meer beantwoordt aan het niet bestaande beeld dat men heeft, dan aan de werkelijkheid. Het spel is redelijk en de film is een welkome variatie op het eeuwige, maar soms oervervelende werk van Georges Simenon dat door Bruno Cremer als Commissaire Maigret zo heerlijk traag in beeld wordt gebracht. Het camerawerk is van Jean-Marc Fabre.

Missing Link

1999 | Familiefilm, Drama, Komedie

Nederland/België 1999. Familiefilm van Ger Poppelaars. Met o.a. Nick van Buiten, Tamar van den Dop, Johan Leysen, Thomas Acda en Lotte van der Laan.

Nederland rond 1955. De 11-jarige Rick (Van Buiten) woont bij zijn moeder (Van Den Dop) en tante, want zijn vader zou als vlieger in de oorlog neergeschoten zijn. Op school hoort hij over de evolutietheorie en de ontbrekende schakel in de menselijke evolutie. Toevallig organiseert een Belgische professor net op dat moment een expeditie naar die missing link in donker Afrika. Spannend! Rick gaat mee, de pittige dochter van de boekhandelaar ook. Deze tv-film met absurdistische humor en een serieuze ondertoon kreeg op het filmfestival van Utrecht bioscoopstatus én een Gouden Kalf voor het scenario.

Maten

1999 | Drama, Misdaad, Oorlogsfilm

Nederland 1999. Drama van Pieter Verhoeff. Met o.a. Victor Reinier, Elsie de Brauw, Monic Hendrickx, Willem Nijholt en Merel Laseur.

Een Bosnisch meisje, dat door Dutchbatters is verkracht, komt twee jaar na dato met haar verhaal in de krant. De soldaten zouden tevens verantwoordelijk zijn voor de dood van haar broertje, hoewel daar in geen enkel rapport melding van wordt gemaakt. Een jonge officier van justitie (gespeeld door Victor Reinier) krijgt de opdracht de kwestie uit te zoeken, maar wordt daarbij in meerdere opzichten gehinderd. Maten werd geproduceerd in de reeks Telefilms van de gezamenlijke omroepen.

Train de vie

1998 | Oorlogsfilm, Drama, Komedie, Romantiek

Frankrijk/Hongarije/België/Israël/Nederland 1998. Oorlogsfilm van Radu Mihaileanu. Met o.a. Lionel Abelanski, Rufus, Clément Harari, Michel Muller en Johan Leysen.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog verzinnen de leden van een kleine joodse gemeenschap een plan om aan de naderende nazi's te ontkomen: met een oude trein doen ze alsof ze op transport zijn gezet, terwijl ze ondertussen via Rusland naar Palestina willen reizen. Dat betekent dat sommigen van hen zich moeten verkleden als Duitse militairen. Maf gegeven tegen een wrange achtergrond wordt lichtvoetig gebracht door de van oorsprong Roemeense regisseur Mihaileanu, die zelf zijn vaderland ten tijde van het Ceausescu regime ontvluchtte. Let op een rol van de Vlaamse Johan Leysen, die eerder met Mihaileanu Trahir maakte.

L'inconnu de Strasbourg

1998 | Thriller, Misdaad, Actiefilm, Romantiek

Frankrijk 1998. Thriller van Valeria Sarmiento. Met o.a. Ornella Muti, Charles Berling, Johan Leysen, Christian Vadim en Laurence Masliah.

Jean-Paul (Berling) en zijn minnares Madeleine (Muti) worden betrapt door haar man, met een noodlottige afloop. Daarna is hij na een auto-ongeluk ook nog zijn geheugen kwijtgeraakt. Hij weet alleen nog dat hij een afspraak heeft met Madeleine. Onderweg daarheen wordt hij aangezien voor een rijke erfgenaam. Het scenario van L'inconnu de Strasbourg, geschreven door de oorspronkelijk Chileense regisseuse Sarmiento en drie anderen, is nogal rommelig, maar dat wordt deels goedgemaakt door stevig spel van de prima cast en de sfeervolle beelden van Straatsburg.

Felice... Felice...

1998 | Romantiek

Nederland 1998. Romantiek van Peter Delpeut. Met o.a. Toshie Ogura, Rina Yasima, Noriko Sasaki, Kumi Nakamura en Yoshi Oida.

Mooie melancholieke film van de maker van Forbidden Quest. In het jaar 1895 keert de fotograaf en wereldreiziger Felice Beato terug in Japan, op zoek naar zijn voormalige echtgenote O-Kiku. Over de gebeurtenissen op zijn reis schrijft hij in brieven aan zijn broer Antonio. Centraal staat zijn verlangen naar een Japan dat hij bij terugkomst niet weerziet. Delpeut nam zijn film volledig op in een Nederlandse studio, de enige authentieke referentie vormen de prachtige ingekleurde negentiende-eeuwse foto's die de reis van Felice verbeelden. Felice...Felice... was de openingsfilm van het International Filmfestival Rotterdam 1998. (IdH/VPRO Gids)

The Gambler

1997 | Biografie, Drama

Hongarije/Nederland/Verenigd Koninkrijk 1997. Biografie van Károly Makk en Karoly Makk. Met o.a. Michael Gambon, Jodhi May, Polly Walker, Dominic West en John Wood.

Als Dostojevski in 27 dagen een nieuwe roman moet inleveren, wordt Anna naar hem toegestuurd om als stenografe voor hem te werken. In de race tegen de klok dicteert Dostojevski het verhaal van The gambler en wordt hun liefde voor elkaar bezegeld

The Commissioner

1997 | Thriller, Experimenteel

Verenigd Koninkrijk/Duitsland/België/Verenigde Staten 1997. Thriller van George Sluizer. Met o.a. John Hurt, Alice Krige, Rosana Pastor, Armin Mueller-Stahl en Johan Leysen.

John Hurt speelt een Britse minister die na een politiek debacle naar het perfide vasteland wordt gestuurd. Zijn nieuwe standplaats wordt Brussel, waar hij in de functie van Europees commisaris voor de industrie een corruptieschandaal op het spoor komt. The Commissioner is nauwelijks een geslaagde film te noemen, dat is na het eerste kwartier wel duidelijk. Maar toch valt het niet mee om aan te geven waar dat precies aan ligt. Misschien is het de spannende muziek, die ook klinkt als er niks aan de hand is. Of misschien zijn het de onwaarschijnlijkheden in het verhaal: het is toch moeilijk te geloven dat een ervaren politicus zich bedrinkt en vervolgens bewust lekt tegenover een journalist van het plaatselijke liegertje. John Hurt maakt er beste van, maar je had hem graag een betere film gegund.

Madame le Consul : Le bûcher des innocents

1997 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1997. Thriller van Joyce Buñuel. Met o.a. Véronique Jannot, Johan Leysen, Mario Saint-Amand, Dino Tavarone en Lucille Fluet.

Alice Beaulieu (Jannot), Frans consul, wordt overgeplaatst naar Montreal. Kort na haar aankomst verdwijnt jonge Franse studente in de rechten Christine Faurois (Fluet). Werd zij het slachtoffer van een seriemoordenaar? Plaatselijk politie- inspecteur John Bingleton (gespeeld door Vlaams acteur Leysen!) wordt met het onderzoek belast. Alice, de Franse consul, voelt zich wat verantwoordelijk voor het verdwenen meisje en biedt haar hulp aan, maar hierdoor wordt zij warempel het doelwit van de seriemoordenaar. Kat-en-muis-spel, geschreven door Gérard Carné en Alain Minier, heeft de allure van vrij spannende thriller. Door te veel psychologie van moordenaar te willen ontwikkelen en het te ingewikkeld maken van zijn doenwijze stikt deze tweede aflevering van MADAME LE CONSUL bijna. Zelfs het personage van energieke Jannot zorgt voor momenten van naïeve ondoorgrondelijkheid.

Un samedi sur la terre

1996 | Mysterie

Frankrijk 1996. Mysterie van Diane Bertrand. Met o.a. Elsa Zylberstein, Éric Caravaca, Kent, Johan Leysen en Dominique Pinon.

De uitgebreide anatomie van twee mysterieuze, dodelijke ongelukken en drie slachtoffers. Martin (Caravaca) rijdt per ongeluk een man dood, ergens in Normandi[KA3]e. Hij gaat midden op de weg zitten en wacht zijn noodlot af. Zijn zus Claire (Zylberstein) die verslaggeefster is in Parijs, komt toevallig voorbij en wil haar broer helpen; de afloop is voor beiden fataal. Het speelfilmdebuut van Bertrand houdt de kijker ruim anderhalf uur bezig met de noodlottige ongevallen, zonder dat deze daardoor erg geboeid of in extase geraakt. Het scenario is van de regisseuse Bertrand en Guillaume Laurent. Camerawerk van Michel Amathieu. Zylberstein heeft beslist talent.

Tykho Moon

1996 | Fantasy

Frankrijk/Duitsland 1996. Fantasy van Enki Bilal. Met o.a. Julie Delpy, Richard Bohringer, Michel Piccoli, Marie Laforêt en Jean-Louis Trintignant.

Dictator MacBee (Piccoli) regeert met ijzeren hand over een chaotisch Parijs dat bedekt is met een grijze stoflaag en dat van de rest van het land afgescheiden is door een hoge betonnen muur. Toch blijkt de macht van MacBee niet zo onaantastbaar. Iemand is bezig zijn familie uit te moorden. Dan bereikt hem het bericht dat Tykho Moon (Leysen) nog in leven is. Tykho was twintig jaar geleden de enige persoon, waarvan de organen niet door het lichaam van de tiran werden afgestoten. Met de cellen van Tykho Moon kon MacBee het verouderingsproces tegenhouden. Toen Tykho Moon op de vlucht sloeg voor MacBee, is hij zijn geheugen kwijt geraakt. Hij leeft nu in de catacomben onder de stad. Hij maakt kennis met Lena (Delphy), een raadselachtige jonge vrouw die voor MacBee werkt. Een sfeervolle, maar oersaaie reis naar het totalitaire, post-apocalyptische stripwereldje van Bilal, dat we reeds kennen uit zijn vorige film BUNKER PALACE HOTEL. Toch is deze film warmer en optimistischer dan de voorgaande, maar het intrigerende heeft wel plaats gemaakt voor verveling. Hij schreef het scenario samen met Dan Franck. Stijlvol gefilmd door Eric Gautier. Dolby Stereo.

True Blue

1996 | Drama, Sportfilm

Verenigd Koninkrijk 1996. Drama van Ferdinand Fairfax. Met o.a. Johan Leysen, Dominic West, Dylan Baker, Geraldine Somerville en Josh Lucas.

De legendarische trainer Topolski moet zijn Oxfordbemanning klaarstomen voor de jaarlijkse bootrace op de Thames, tussen Oxford en Cambridge universiteiten. Er is geen geldprijs te winnen, maar de roem telt voor dit eeuwenoud festijn waarvoor de roeiers zes maanden lang vijf uur per dag moeten trainen. Topolski krijgt het flink voor zijn kiezen als de teamleden in opstand komen tegen zijn gedateerde trainingschema en de selectie die wordt gehanteerd. Na een bittere confrontatie zeggen ze zelfs het vertrouwen in hem op...

Les Steenfort, Maîtres de l'Orge : Adrien

1996 | Historische film

België/Frankrijk 1996. Historische film van Jean-Daniel Verhaeghe. Met o.a. Christopher Thompson, Florence Pernel, Pascal Elso, Johan Leysen en Rik Hancké.

Het derde en laatste deel van dit familiedrama is gesitueerd in de periode tijdens en vlak na WO I. Margrit (Pernel) tracht de brouwerij draaiende te houden, terwijl haar zoon Adrien (Thompson) soldaat is aan het IJzerfront. Na de oorlog vinden de twee takken van de familie elkaar weer: een grote Canadese brouwersgroep, geleid door Pieter Texel, zal de Steenfort-groep opkopen. Pieter heeft een dochter, Joanna, die gaat trouwen met Adrien. Opnieuw een herkenbaar verhaal, soms interessant, maar met teveel nadruk op de clich[KA1]ematige dramatische toestanden. De vlaamse acteurs spelen belangrijke rollen: Flack is een perverse Duitse generaal, die misbruikt maakt van de moeilijke situatie, waarin Margrit zich bevindt, Leysen is een hondstrouwe meestergast (en verzetsman) van Margrit.

De langste reis

1996 | Drama

Nederland 1996. Drama van Pieter Verhoeff. Met o.a. Eric van der Donk, Olga Zuiderhoek, Joke Tjalsma en Johan Leysen.

Gerard Mertens (Leysen) is een werkloze academicus die niet zo uitgekookt was als zijn compagnons, waardoor hij aan het kortste eind trok. Hij heeft een gezin en hij is gefrustreerd. Willem-Jan Schuyt (Van der Donk) is een brave jongen die alle studies die hem werden opgedragen, met goed gevolg heeft afgelegd. Hij is in de zaak van z'n vader gestapt die hij heeft uitgebouwd tot een succesvolle onderneming. Gerard Mertens koestert wrok jegens de maatschappij en hij berooft Willem-Jan van zijn vrijheid in de hoop op een lieve som losgeld. De twee mannen komen tegenover elkaar te staan en blijken niet de ballen en blagen te zijn waarvoor men ze aanvankelijk houdt. Eigentijdse tv-film naar succesvolle Hollandse receptuur: veel gepraat en weinig actie. Scenario van Kees van Beijnum en regisseur Verhoeff. Paul van den Bos bemande de camera.

Tralievader

1995 | Drama

Nederland 1995. Drama van Danniel Danniel. Met o.a. Johan Leysen, Karen van Holst Pellekaan, Chava voor in 't Holt, Jerry Delemarre en Danniel Aiss.

De film gaat over het kleine meisje Lize en haar ervaringen in een gezin met een joodse vader die het concentratiekamp heeft overleefd. Thuis duurt voor haar en haar beide broers, Max en Simon, de oorlog voort in de eindeloos herhaalde verhalen van vader Jochel over zijn kampervaringen. 'Vader heeft kamp', zegt Lize. Het gezin doet zijn best om met vader mee te leven, maar hij behandelt hen als vreemden die hem nooit zullen begrijpen. In deze verwarrende wereld is moeder Bette voor de kinderen de enige houvast.

Jules et Jim

1995 | Komedie, Romantiek, Historische film

Frankrijk/Zwitserland/Spanje 1995. Komedie van Jeanne Labrune. Met o.a. Anouk Grinberg, Charles Berling, Bruno Todeschini, Johan Leysen en Marianne Amy.

Parijs in 1907. Jules (Berling), afkomstig uit centraal Europa en Jim (Todeschini), een jonge Fransman, ontmoeten elkaar en worden onafscheidelijke vrienden. Beiden zijn dol op mooie vrouwen. De ene na de andere verschijnt en verdwijnt uit hun leven, waarbij ze beiden hun ultieme geluk trachten te vinden. Dan is er Claire (Grinberg), de mooiste en vurigste van allemaal, en beide vrienden worden door haar gefascineerd en hopeloos verliefd. Een ondankbare en bijna onmogelijke taak om een nieuwe (en helaas overbodige) versie te maken van de onverwoestbare klassieker van Fran[KA10]cois Truffaut (1961), waarin alles zo goed zat met een perfecte rolverdeling. Deze speciaal voor de tv geproduceerde film is er in elk geval niet in geslaagd en kan maar het best vergeten worden. Het scenario is van regisseur Labrune, die de klassieke roman over een driehoeksverhouding van Henri-Pierre Roché bewerkte. Het camerawerk is van André Néau.

Colpo di luna

1995 | Drama

Frankrijk/Nederland/Italië 1995. Drama van Alberto Simone. Met o.a. Nino Manfredi, Isabelle Pasco, Johan Leysen, Jim van de Woude en Mimmo Mancini.

Astronoom Lorenzo houdt zich vooral met zwarte gaten bezig. Hij keert naar het ouderlijk huis op Sicilië terug om dit te verkopen. Film over een man die de greep op zijn leven verloren heeft en die door het contact met de irrationele wereld van de psychiatrische patiënten weer voeling krijgt met de realiteit en met zijn eigen verleden.

Je voudrais descendre

1994 | Drama

Frankrijk 1994. Drama van Jean-Daniel Verhaeghe. Met o.a. Laure Duthilleul, Johan Leysen, Arthur Gouyé, Priscilla Frey en Luisa Barbosa.

Duthilleul heeft haar gezin in de steek gelaten voor de architect die hun huis bouwde. Haar man, Leysen, besluit have en goed achter te laten en vertrekt met zijn twee kinderen, Frey en Gouyé, op een reis zonder bestemming. Hij laat alles aan het toeval over en ontmoet nieuwe vrouwen, die vreemd genoeg allemaal lijken op Duthilleul. Alleen zijn kinderen kunnen hem met een dunne draad aan de realiteit binden. Op een dag zijn ze ongemerkt de grens overgestoken en bevinden ze zich in een land waar oorlog woedt. Sterk symbolisch geladen drama, dat alledaagse problemen op een uiterst gevoelige en originele manier behandelt. Leysen schittert in de moeilijke hoofdrol, terwijl Duthilleul in de huid kruipt van een viertal totaal verschillende vrouwen. Knap in elkaar gestoken scenario van Verhaeghe en Jean-Marc Roberts, naar een roman van Lionel Duroy.

Germaine et Benjamin

1994 | Biografie

Frankrijk 1994. Biografie van Jacques Doillon. Met o.a. Anne Brochet, Benoît Régent, Francine Bergé, François-Régis Marchasson en Gérard Sergue.

Twaalfdelige Franse serie (met afleveringen van 26m) over de gepassioneerde liefde tussen de libertijnse schrijfster Germaine (Madame) de Sta[KA3]el en de politicus-schrijver Benjamin Constant, gestalte gegeven door resp. Brochet en de in 1994 gestorven R[KA1]egent. In september 1794 vergezelt de schrijfster Belle de Charri[KA2]ere (zie ook de Nederlandse film BELLE), gespeeld door Berg[KA1]e, Benjamin Constant naar Madame de Sta[KA3]el, die een grote aantrekkingskracht op hem uitoefent. Madame de Sta[KA3]el treurt om een van haar geliefden, die zijn bezoek heeft uitgesteld, en zij verwijt Constant dat hij haar aanbidders afschrikt. Voor Constant is dit een teken dat zij om hem geeft... Een jaar later is Germaine teruggekeerd bij haar echtgenoot (Zischler), maar die is daar allerminst blij mee. Zijn secretaris (gespeeld door de Vlaamse acteur Leysen) onderhandelt met haar om haar tot vertrekken te bewegen. Zij geeft toe maar vraagt Benjamin een oogje in het zeil te houden. Hij is vereerd, maar ook wat weemoedig door het naderende afscheid. De winter van 1796 kondigt zich beroerd aan voor Germaine. Zij hoort niets meer van haar vrienden, ze heeft geen nieuws van Benjamin, en het politieke klimaat is niet al te gunstig. Gelukkig duikt Benjamin onaangekondigd op en... negen maanden later bevalt zij van een dochter, Albertine. Voor de buitenwereld wil zij verborgen houden dat niet haar man maar Benjamin de vader is, en Benjamin houdt zich gedeisd. In 1798 heeft Germaine zich aan het schrijven gezet van een lijvig boek over de revolutie en de republiek. Ze hoopt het boek spoedig te kunnen uitgeven. Benjamin probeert haar te af te remmen, want hij vreest een furieuze reactie van Bonaparte. Een jaar later gaat het dan weer uitstekend met de `carri[KA2]eres` van Germaine en Benjamin. Benjamin, verscheurd tussen drie vrouwen, kiest uiteindelijk voor de Britse Anna Lindsay (gespeeld door Barber). Wanneer Germaine hem daarover aan de tand voelt, voelt Benjamin zich betrapt en in een hoek gedreven. Enkele jaren later, aan het begin van de 19e eeuw, brokkelt de sociale status van Germaine en Benjamin af. Wanneer Madame de Naussau (gespeeld door Silver), een tante van Benjamin, hem naar zijn mening over het jonge meisje Fabri vraagt, is dat een verkapt voorstel tot een huwelijk. Ondertussen sterft de vader van Germaine, en zij reist naar Itali[KA3]e om van de emoties te bekomen. Terug uit Itali[KA3]e zet Germaine in 1805 met vrienden gespreksavonden op. Over uiteenlopende zaken wordt van gedachten gewisseld. Een discussie over echtscheiding leidt tot een hooglopende ruzie tussen haar en Benjamin. Het wordt echter bijgelegd, en Germaine leest Benjamin voor uit [KL]Corinne[KLE], het boek waaraan zij op dat moment werkt. Een jaar later heeft Germaine, inmiddels persona non grata in Parijs, zich teruggetrokken op een kasteel in Rouen. Benjamin moet haar in het geheim naar Parijs vergezellen. Zij komt erachter dat Benjamin stiekem getrouwd is met Charlotte van Hardenberg (gespeeld door Bidaut). Ten slotte, het is intussen 1811, maakt Benjamin zich op voor een duel met Rocca (gespeeld door Beigel), de recentste minnaar van Charlotte. Germaine slaagt erin de heren van hun plan af te brengen. Het wordt nu erg duidelijk dat Germaine en Benjamin niet zonder elkaar kunnen leven. Het scenario van Jean-Francois Goyet legt de nadruk op de moderne politieke, sociale en amoureuze opvattingen van de twee protagonisten. De tijdgeest is knap weergegeven, dankzij regisseur Doillon en het camerawerk van William Lubtchansky. Uit deze tv-serie is een bioscoopfilm gedistilleerd: DU FOND DU COEUR: GERMAINE ET BENJAMIN.

Trahir

1993 |

Zwitserland/Spanje/Roemenië/Frankrijk 1993. Radu Mihaileanu. Met o.a. Johan Leysen, Mireille Perrier, Alexandru Repan, Razvan Vasilescu en Maia Morgenstern.

Beklemmend politiek drama met Nederlandse Leysen in de hoofdrol als regime kritische scribent Vlaicu, die in Roemenië in 1948 de bak indraait. Elf jaar later komt politiek commissaris Repan, een sympathieke en betrouwbare verschijning, met hem praten over zijn benarde omstandigheden. Leysen mag eruit, als hij iedere week een bulletin ondertekent. Meer dan tien jaar in een vochtig hol is genoeg en Leysen stemt - weliswaar met tegenzin - toe. Hij mag publiceren en wordt een gevierd literator. Hij maakt kennis met typiste Perrier, waarvan hij pas veel later ontdekt, dat zij ooit in de gevangenis belandde omdat zij een van zijn geschriften uittikte. Als een dierbare vriend hem vertelt genoeg te hebben van het ondragelijke communisme en het land te willen ontvluchten, wordt die kort erop vermoord. Leysen komt tot de slotsom dat de duistere krachten van zijn vaderland hem geprostitueerd hebben en smeert hem naar Frankrijk. Gedraaid in Roemenië dat zich helaas nog steeds niet aan het staatsvampirisme heeft ontworsteld en volledig in het Frans gesproken. Regisseur Mihaileanu schreef het scenario en brengt in deze goed gespeelde en onderhoudende film een alarmerende boodschap over totalitaire regimes. Laurent Dailland stond achter de camera.

Swing Kids

1993 | Muziek, Familiefilm, Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1993. Muziek van Thomas Carter. Met o.a. Robert Sean Leonard, Christian Bale, Frank Whaley, Barbara Hershey en Kenneth Branagh.

Dramatische muzikale film over de generatie van non- conformistische jongeren uit de periode 1936-45 in nazi-Duitsland die de Swing Jugend werd genoemd. Zij dweepten met Glenn Miller, Benny Goodman, Count Basie, Artie Shaw, en ze kleedden zich volgens de toen niet in Duitsland heersende Amerikaanse en Engelse mode.

Les feux de la Saint-Jean

1993 | Drama

Frankrijk 1993. Drama van François Luciani. Met o.a. Virgile Bayle, Anne Coesens, Vanessa Guedj, Jean-Pierre Bagot en Roland Blanche.

Twee Franse boeren, keuterboer Fernand (Blanche) en grootgrondbezitter Anselme (Bagot), die in 1939 al een tijdje in onmin leven, besluiten vrede te sluiten. Als kroon op de verzoening zullen hun resp. kinderen, de zoon van Anselme, Fran[KA10]cois (Bayle) en de dochter van Blanche, Claire (Guedj) met elkaar trouwen. Fran[KA10]cois is echter verliefd op Marie (Co[KA3]esens), de oudere zus van Claire. Komt daar nog bij dat Marie een onecht kind blijkt te zijn; ze werd in 1917 geboren uit een gepassioneerde verhouding tussen een Duitse krijgsgevangene en Fernand`s vrouw Yvonne (Arditi). Juist aan de vooravond van WO II, meldt de echte vader van Marie, Friedrich (Leysen) zich aan. Melodramatische toestanden stapelen zich op in een lange tv-film (in twee delen), geschreven door Sylvain Joubert (die ook voor de dialogen tekende) en Pierre Lary, naar een 'ideetje' van Roland Gritti. De Vlaamse acteur Leysen is wel overtuigend als de Duitse biologische vader, die nazi-Duitsland ontvlucht. Jean-Pierre Gallo produceerde het geheel.

La rage au coeur

1993 | Actiefilm, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1993. Actiefilm van Robin Davis. Met o.a. Clémentine Célarié, Christine Boisson, Sarah-Laure Estragnat, Johan Leysen en Roberto Alpi.

Célarié wordt vijftien jaar nadat ze een jeugdzonde had begaan, geconfronteerd met het verleden. Gangster Leysen komt zijn aandeel in de buit van een bankoverval opeisen, die zij echter op de vlucht kwijt geraakt was. Uiteraard gelooft hij haar niet en bedreigt haar. Onderwijl krijgt vrouwelijke inspecteur Estragnat in de gaten dat er iets broeit en zet ze Célarié flink onder druk in de hoop tot op de bodem van de oude zaak te geraken. Samen met haar pittige dochter Boisson mept ze hard terug tegen haar belagers. Franse poging om THELMA & LOUISE te evenaren, die niet helemaal gelukt is. Het scenario is van Jean-Marie Guillaume en David Kodsi. Emmanuel Tercen stond achter de camera.

Hoffman's Honger

1993 | Drama

Nederland 1993. Drama van Leon de Winter. Met o.a. Elliott Gould, Jacqueline Bisset, Thom Hoffman, Gerard Thoolen en Huub Stapel.

Vierdelige tv-serie, door De Winter gemaakt naar zijn gelijknamige boek. Een politiek drama met in de hoofdrollen enkele internationaal bekende acteurs. De dialogen zijn overigens in het Engels. Gould arriveert in 1989 als Nederlandse ambassadeur in Praag. Hij is een ongewone antiheld, die nog treurt om zijn twee gestorven kinderen, lijdt aan slapeloosheid en zoekt naar de waarheid van de filosoof Spinoza. Zijn doorwaakte nachten vult hij met schranzen en zuipen. Zijn vrouw Bisset noemt zijn vraatzucht `Hoffman`s honger`, alsof het een ziekte betreft die een naam behoeft. In Praag belandt Gould in een wereld van politieke geheimen en dubbelzinnigheden. De CIA moet de waardevolle Tsjechische spionne Trintignant naar het Westen helpen vluchten, en ongemerkt vervult Gould een sleutelrol in die operatie. Te traag zet de Winter in zijn hoofdpersonage een joodse man neer, vanaf diens jeugd (flash-backs in zwart-wit) tot 1989. Ondertussen probeert hij hier de wereldgeschiedenis mee parallel te laten lopen. De acteur Hoffman (niet het hoofdpersonage!) speelt Sonnema, de rechterhand van de Nederlandse ambassadeur in Praag. Stapel is als levend geworden Spinoza de verteller van het verhaal, de Vlaming Leysen is een Amerikaanse CIA-baas en bovendien de vroegere minnaar van Bisset, die aardig haar best doet als ambassadeursvrouw beschaafd, keurig, welgemanierd, elegant en somber te zijn. Gould is indrukwekkend als de Nederlandse diplomaat die van alle regels durft af te wijken. Trintignant, als de Tsjechische spionne, is ongeloofwaardig door haar verschrikkelijke Franse tongval in de Engelse dialogen.

Abus de confiance

1993 | Misdaad

Frankrijk 1993. Misdaad van Bernard Villiot. Met o.a. Elizabeth Bourgine, Michel Duchaussoy, Pierre-Loup Rajot, François Caron en Christophe Odent.

Alex (Bourgine), Casanova (Rajot) en Mino (Caron) zijn inspecteurs van politie. Ze zitten in het GRAF[KA1]E-team (Groupe de Renseignements et d'Action contre les Fraudes Économiques). Ze zijn verbonden aan het Franse Ministerie van Financiën en Economische Zaken. Ze moeten de internationale economische en fiscale fraude bestrijden. Het trio voert een onderzoek naar een illegale handel in detonators. Er wordt een valstrik opgezet aan de grens, maar het plan loopt verkeerd en een van de douaniers wordt koelbloedig afgemaakt. De Vlaamse acteur Leysen speelt de rol van Hans Berger. Het scenario van Frédérique Topin en Sandra Topin is veel te complex, de regie mist punch. Ontgoochelend, want de acteurs doen hun best, vooral Odent als de angstaanjagende leider van een gevaarlijke secte.

Sur la terre comme au ciel

1992 | Drama, Fantasy

Frankrijk/België/Nederland/Spanje 1992. Drama van Marion Hänsel. Met o.a. Carmen Maura, Didier Bezace, Samuel Mussen, Jean-Pierre Cassel en André Delvaux.

Spaanse muze van regisseur Almodovar, Maura, speelt de rol van een vrouw op het hoogtepunt van haar briljante loopbaan als tv-journaliste. Haar onverhoopte maar niet onverwachte zwangerschap wordt voor haar een nachtmerrie omdat zij bezeten wordt door de overtuiging dat foetussen soms zelf beslissen om niet geboren te worden en liever doodgaan. Filosofisch relaas verpakt in weinig overtuigend sociaal engagement. Het scenario, van Hänsel zelf en van Paul Le, is duidelijk beïnvloed door Le contrat naturel van de filosoof Michel Serres.

Rooksporen

1992 | Drama

Nederland 1992. Drama van Frans van de Staak. Met o.a. Marlies Heuer, Peter Blok, Johan Leysen en Thom Hoffman.

Heuer is een vrouw die ondervrager Blok tegenover zich heeft, maar nergens wordt duidelijk waarvoor zij zich moet verantwoorden. De vrouw communiceert met haar vragensteller via tekeningen die aanvankelijk even chaotisch zijn als die van kinderen. Stilaan komt er meer leven in de low-budget brouwerij, maar de meeste aandacht gaat naar 26 sc[KA2]enes met 26 zogeheten getuigen (van A tot Z): vrienden van filmmaker Van de Staak en enkele bekende gezichten uit de Nederlandse film- en theaterwereld. Wij zien hen in hun huiskamers, vragen beantwoordend die de kijker niet hoort maar wel kan raden. Gebaseerd op het toneelstuk De vrouw die een rookspoor achterliet van Lidy van Marissing.

Ogenschijnlijk

1992 |

Nederland 1992. Richard Valk. Met o.a. Toos Raeijmaekers, Marlies Heuer en Johan Leysen.

Heuer is een vrouw die ondervrager Blok tegenover zich heeft, maar nergens wordt duidelijk waarvoor zij zich moet verantwoorden. De vrouw communiceert met haar vragensteller via tekeningen die aanvankelijk even chaotisch zijn als die van kinderen. Stilaan komt er meer leven in de low-budget brouwerij, maar de meeste aandacht gaat naar 26 sc[KA2]enes met 26 zogeheten getuigen (van A tot Z): vrienden van filmmaker Van de Staak en enkele bekende gezichten uit de Nederlandse film- en theaterwereld. Wij zien hen in hun huiskamers, vragen beantwoordend die de kijker niet hoort maar wel kan raden. Gebaseerd op het toneelstuk De vrouw die een rookspoor achterliet van Lidy van Marissing.

Daens

1992 | Biografie, Drama, Historische film

België/Frankrijk/Nederland 1992. Biografie van Stijn Coninx. Met o.a. Jan Decleir, Gérard Desarthe, Antje de Boeck, Johan Leysen en Michael Pas.

Sociaal-historisch epos naar het biografische boek 'Pieter Daens of hoe in de negentiende eeuw de arbeiders van Aalst vochten tegen armoede en onrecht' van Louis-Paul Boon uit 1971. Decleir is de geëngageerde priester uit de titel, die zijn strijd tegen kinderarbeid en andere maatschappelijke wantoestanden begint vanaf de kansel en later voortzet als politicus. Coninx verfilmde de geschiedenis sober en degelijk, maar ook meeslepend. Daens was een groot succes in België en verdiende een Oscarnominatie. Voor wie het verhaal met zang en dans prefereert, is er Daens, de musical van Studio 100 (van oa K3 en Kabouter Plop).

Boven de bergen

1992 | Drama

Nederland 1992. Drama van Digna Sinke. Met o.a. Roos Blaauboer, Eric Corton, Renée Fokker, Esgo Heil en Johan Leysen.

De levensreis als wandeltocht - een niet geheel bevredigend uitgewerkte metafoor. Rina (Ten Bruggencate), een zangeres, is blijven steken in haar vertolking van Dido en Aeneas en moet, even gekweld als Dido, ter loutering een voetreis ondernemen. Zij krijgt gezelschap van een aantal zeer herkenbare personages. Veertigers die het navelstaren niet kunnen laten en die ieder een eigen reden hebben voor de mentaal en fysiek moeilijke tocht. Goede dialogen en uitstekend spel in deze sympathieke, kleine film. Contrastrijk zwart/wit wordt afgewisseld met kleur, voor de herinneringen die Rina kwellen en voor het wat zwaar aangezete slot.

Viaduc

1991 |

1991. Danniel Danniel. Met o.a. Eva van Heijningen, Johan Leysen en Thom Hoffman.

De levensreis als wandeltocht - een niet geheel bevredigend uitgewerkte metafoor. Rina (Ten Bruggencate), een zangeres, is blijven steken in haar vertolking van Dido en Aeneas en moet, even gekweld als Dido, ter loutering een voetreis ondernemen. Zij krijgt gezelschap van een aantal zeer herkenbare personages. Veertigers die het navelstaren niet kunnen laten en die ieder een eigen reden hebben voor de mentaal en fysiek moeilijke tocht. Goede dialogen en uitstekend spel in deze sympathieke, kleine film. Contrastrijk zwart/wit wordt afgewisseld met kleur, voor de herinneringen die Rina kwellen en voor het wat zwaar aangezete slot.

Openbaringen van een slapeloze

1991 | Drama, Komedie

Nederland 1991. Drama van Pim de la Parra. Met o.a. Liz Snoyink, Marian Morée, Miguel Stigter en Johan Leysen.

Klein, koortsig `minimaal` product van TGV-filmer de la Parra waar geen touw aan vast te knopen is met min of meer filosoferende monologen, puzzelende dames, mooie huisactrice Snoyink en verdienstelijke debutante Mor[KA1]ee. (Voor wie het niet weet: TGV is de afkorting voor Train à Grande Vitesse).

Niemand mag dit weten

1991 | Korte film

Nederland 1991. Korte film van Peter de Baan. Met o.a. Johan Leysen, Peter Oosthoek, Annet Nieuwenhuijzen, Mark Rietman en Katelijne Damen.

Judith en Frans zijn een jong verliefd stel van rond de dertig. Hij krijgt een nieuwe baan, ze kopen een huis en zij blijkt zwanger. Niets lijkt hun geluk in de weg te staan. Judith raakt geïntrigeerd door de mysterieuze dood van Frans' vader, die jaren geleden zelfmoord heeft gepleegd. Frans wil er niets van weten. Via via achterhaalt Judith wat er aan de hand is

Eline Vere

1991 | Drama

Frankrijk/België/Nederland/Noorwegen 1991. Drama van Harry Kümel. Met o.a. Marianne Basler, Thom Hoffman, Monique van de Ven, Johan Leysen en Michael York.

Gekunstelde, z.g. eigentijdse en veel te lange verfilming van de Haagse roman van Louis Couperus. Het is een naturalistisch noodlotsdrama met de Zwitserse actrice Basler als de heldin. Ze is een zenuwzieke jonge vrouw uit de aristocratische kringen. Ze is erfelijk belast en heeft een onevenwichtig karakter. Ze revolteert tegen de bekrompen mentaliteit van de haar omringende bourgeosie en vlucht naar Brussel. Na enkele mislukte romances gaat zij (en de film) op de muziek van Isolde`s [KL]Liefdesdood[KLE] van Wagner geheel en al onderuit. Mooie plaatjes maar geen enkele (psychologische) diepgang. Eline`s leven is te saai, te chique en te bestoft weergegeven om echt te behagen. Hoffman charmeert als de losbollige neef Vincent, Van de Ven is Eline`s truttige zus Betsy en de eeuwig jeugdige York is Vincents Amerikaanse vriend met een voorkeur voor de mannen(liefde). Basler is mooi, ongedurig en wat frêle, maar goed nagesynchroniseerd.

Schrödingerskat

1990 |

Nederland 1990. Paolo Pistolesi. Met o.a. Johan Leysen en Bruno Ganz.

Gekunstelde, z.g. eigentijdse en veel te lange verfilming van de Haagse roman van Louis Couperus. Het is een naturalistisch noodlotsdrama met de Zwitserse actrice Basler als de heldin. Ze is een zenuwzieke jonge vrouw uit de aristocratische kringen. Ze is erfelijk belast en heeft een onevenwichtig karakter. Ze revolteert tegen de bekrompen mentaliteit van de haar omringende bourgeosie en vlucht naar Brussel. Na enkele mislukte romances gaat zij (en de film) op de muziek van Isolde`s [KL]Liefdesdood[KLE] van Wagner geheel en al onderuit. Mooie plaatjes maar geen enkele (psychologische) diepgang. Eline`s leven is te saai, te chique en te bestoft weergegeven om echt te behagen. Hoffman charmeert als de losbollige neef Vincent, Van de Ven is Eline`s truttige zus Betsy en de eeuwig jeugdige York is Vincents Amerikaanse vriend met een voorkeur voor de mannen(liefde). Basler is mooi, ongedurig en wat frêle, maar goed nagesynchroniseerd.

Sailors Don't Cry

1990 | Drama, Romantiek

België 1990. Drama van Marc Didden. Met o.a. Hilde Van Mieghem, Josse De Pauw, Johan Leysen, Din Meysmans en Hilde Wils.

Onecht driehoeksmelodrama dat qua verhaal, dialogen en psychologie van groot en klein, totaal dissonant en ongeloofwaardig overkomt. Het achtjarige knaapje Meysmans observeert zijn moeder, caféhoudster van Mieghem met een havenkroeg, haar minnaar de Pauw en zijn vader Leysen, een matroos die ooit zijn moeder en hem als klein kind in de steek liet en thans onverwacht terugkeert. Scenario van de regisseur en Annemie Vandeputte.

Rosa Rosa

1990 | Thriller, Drama, Romantiek

Nederland 1990. Thriller van Martin Uitvlugt. Met o.a. Guusje van Tilborgh, Johan Leysen, Marieke van der Pol, Herbert Flack en Sanderien van Rooij.

Vreemde kruising tussen een thriller en een liefdesverhaal met een schitterende van Tilborgh als ex-Dolle Mina, maar nu een zich vervelende, gescheiden kapster in Den Haag die de mysterieuze terrorist Leysen helpt. Vrij geslaagde bioscoopdebuutfilm van Uitvlugt waaraan gedurende vier jaar met veel vallen en opstaan werd gewerkt. Traag, soms leuk, mooi gefotografeerd en met voortreffelijke vertolkingen van het duo van Tilborgh-Leysen.

Romeo

1990 | Drama

Nederland 1990. Drama van Rita Horst. Met o.a. Monique van de Ven, Ottolien Boeschoten, Peter Bolhuis, Hans Croiset en Pieter de Wijn.

Doorleefd drama over een miskraam en de gevolgen daarvan op het leven van de ouders. Na zeven maanden zwangerschap ontdekt het echtpaar van de Ven/Leysen dat hun baby niet levensvatbaar is. Zij beslissen de bevalling vroegtijdig op te wekken. Romeo wordt geboren en sterft: welkom en afscheid op hetzelfde moment. Het verwerken van het verlies verloopt voor het echtpaar minder unaniem. Hij pleit voor vergeten, zij voor het vasthouden van de emotie. Het echtpaar Leysen-Horst maakte dit in werkelijkheid mee; voor Rita Horst was het schrijven van het scenario therapeutisch. Professionele debuutfilm, dicht bij emoties die echt overkomen, ver genoeg om niet in huilerige navelstaanderij te vervallen. Gaaf en diepmenselijk, gevoelig maar niet tranerig of goedkoop sentimenteel, begenadigd gediend door het talent van Van de Ven en Leysen. Theo Bierkens verzorgde het camerawerk.

Opéra Kino

1990 |

Nederland 1990. Rien Hagen. Met o.a. Johan Leysen en Dora v.d. Groen.

Doorleefd drama over een miskraam en de gevolgen daarvan op het leven van de ouders. Na zeven maanden zwangerschap ontdekt het echtpaar van de Ven/Leysen dat hun baby niet levensvatbaar is. Zij beslissen de bevalling vroegtijdig op te wekken. Romeo wordt geboren en sterft: welkom en afscheid op hetzelfde moment. Het verwerken van het verlies verloopt voor het echtpaar minder unaniem. Hij pleit voor vergeten, zij voor het vasthouden van de emotie. Het echtpaar Leysen-Horst maakte dit in werkelijkheid mee; voor Rita Horst was het schrijven van het scenario therapeutisch. Professionele debuutfilm, dicht bij emoties die echt overkomen, ver genoeg om niet in huilerige navelstaanderij te vervallen. Gaaf en diepmenselijk, gevoelig maar niet tranerig of goedkoop sentimenteel, begenadigd gediend door het talent van Van de Ven en Leysen. Theo Bierkens verzorgde het camerawerk.

Een Wolk van Groen

1990 | Documentaire

Nederland 1990. Documentaire van Kees Hin. Met o.a. Johan Leysen, Carol Linssen en Aus Greidanus.

Doorleefd drama over een miskraam en de gevolgen daarvan op het leven van de ouders. Na zeven maanden zwangerschap ontdekt het echtpaar van de Ven/Leysen dat hun baby niet levensvatbaar is. Zij beslissen de bevalling vroegtijdig op te wekken. Romeo wordt geboren en sterft: welkom en afscheid op hetzelfde moment. Het verwerken van het verlies verloopt voor het echtpaar minder unaniem. Hij pleit voor vergeten, zij voor het vasthouden van de emotie. Het echtpaar Leysen-Horst maakte dit in werkelijkheid mee; voor Rita Horst was het schrijven van het scenario therapeutisch. Professionele debuutfilm, dicht bij emoties die echt overkomen, ver genoeg om niet in huilerige navelstaanderij te vervallen. Gaaf en diepmenselijk, gevoelig maar niet tranerig of goedkoop sentimenteel, begenadigd gediend door het talent van Van de Ven en Leysen. Theo Bierkens verzorgde het camerawerk.

Alissa in concert

1990 | Komedie, Muziek, Experimenteel

Nederland 1990. Komedie van Erik van Zuylen. Met o.a. Frances-Marie Uitti, Michael Matthews, Pim Lambeau, Johan Leysen en Jacques van Heijningen.

Experimentele film waarin de bekende celliste Uitti met haar onafscheidelijk instrument de wereld afzoekt naar haar minnaar, de Amerikaanse acteur Matthews, die vier rollen speelt. Ook Leysen speelt drie verschillende rolletjes en Lambeau is een soort ceremoniemeester. Maar de acteurs hebben het moeilijk om iets zinnnigs uit hun mond te krijgen. Gelukkig is er de fotografie van de jonge maar getalenteerde Argentijn Alejandro Agresti die met nerveuse camerahoeken van het ordinaire naar het fantastische of van het tragische naar het komische (?) wipt.

Dilemma

1989 | Drama

Nederland/België 1989. Drama van Freddy Coppens. Met o.a. Alexandra Vandernoot, Thom Hoffman, Renée Fokker, Jan Decleir en Marc Janssen.

De saaie, houterige en stroeve debuutspeelfilm van Coppens over een jong, rijk, dynamisch, modern en schijnbaar gelukkig echtpaar. Vandernoot is een sociaal voelende advocate, die in opstand komt tegen haar echtgenoot Leysen, een corrupte, koele en te zelfbewuste zakenman, die verwikkeld raakt in illegale wapenhandel. De Franstalige Vandernoot is verschrikkelijk in het Nederlands nagesynchroniseerd. De rolprent haalt nauwelijks het niveau van een door-de-weekse tv-film.

Het bolleken

1988 | Drama, Romantiek

België 1988. Drama van Marc Didden. Met o.a. Willy Vandermeulen, Johan Leysen, Jan Steen, Ugo Prinsen en Marc Peeters.

Leysen erft in het Vlaanderen van de jaren twintig onverwacht een fortuin van een rijke oom. Hij gaat steeds meer optrekken met de dorpsnotabelen, wordt verliefd op een eenvoudig meisje en gaat tenslotte, net als zijn oom, aan de drank ten onder. Een eenvoudig, rechtlijnig verslag van een amour fou. Gebaseerd op de gelijknamige novelle van Cyriel Buysse.

Macbeth

1987 | Drama, Muziek

Frankrijk 1987. Drama van Claude D'Anna. Met o.a. Shirley Verrett, Léo Nucci, Johan Leysen, Philippe Volter en Samuel Ramey (stem).

De zoveelste Shakespeare-bewerking, al gaat het hier om de opera met de krachtige en sombere muziek van Verdi. Claude d'Anna koestert, zoals zijn werk laat zien, een voorliefde voor schemerige wereldjes inclusief verdachte en duivelse zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. Vandaar zijn voorkeur voor blauwachtige tinten. Ditmaal houdt hij zich geheel aan het originele werk met opmerkelijke vondsten wat betreft de mise-en scène, met name de koren. Ondanks de verontwaardiging die de vertolking van Volter losmaakt een voortreffelijke film.

Le maître de musique

1987 | Muziek, Drama

België 1987. Muziek van Gérard Corbiau. Met o.a. José Van Dam, Anne Roussel, Philippe Volter, Sylvie Fennec en Patrick Bauchau.

Begin 1900. Een gevierd zanger verklaart plotseling tot ontsteltenis van zijn publiek, dat hij de scène verlaat. Hij trekt zich terug in zijn kasteel en wil zich wijden aan de opleiding van een jong talent. Ook bekend als THE MUSIC TEACHER.

Ei

1987 | Experimenteel, Komedie, Fantasy, Drama

Nederland 1987. Experimenteel van Danniel Danniel. Met o.a. Marijke Veugelers, Jake Kruyer, Peter Smits, Piet Kamerman en Coby Timp.

Een bakker van een jaar of vijfendertig woont nog bij moeder thuis, lezen en schrijven kan hij niet. Des te beter kan hij een ei rechtop zetten of een toren bouwen van ronde stenen. Het liefst zit hij op een bankje met zijn twee vrienden. Iemand schrijft een brief namens hem op een advertentie van een vrouw. Deze verschijnt kort daarop in het dorp. Een opvallende debuutfilm van Danniel, licht komisch van toon, met fraai kleurgebruik door cameraman Erik van Empel.

Requiem

1986 | Drama

Nederland 1986. Drama van Sjef Lagro. Met o.a. Stefan de Koning, Pieter de Wijn, Tom Jansen en Johan Leysen.

Een bakker van een jaar of vijfendertig woont nog bij moeder thuis, lezen en schrijven kan hij niet. Des te beter kan hij een ei rechtop zetten of een toren bouwen van ronde stenen. Het liefst zit hij op een bankje met zijn twee vrienden. Iemand schrijft een brief namens hem op een advertentie van een vrouw. Deze verschijnt kort daarop in het dorp. Een opvallende debuutfilm van Danniel, licht komisch van toon, met fraai kleurgebruik door cameraman Erik van Empel.

La nuit du carrefour

1986 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1986. Misdaad van Claude Barma en Alain Tasma. Met o.a. Jean Richard, Annick Tanguy, Sunnyi Melles, Bruno Cremer en Johan Leysen.

Verfilming van een roman van Simenon waarin Maigret zich op een kruispunt in de stromende regen bevindt. Aan dit kruispunt liggen een garage, een villa en een huisje met twee lijken. Absoluut gezien is deze tv-film correct gemaakt en er wordt ook oprecht geacteerd, maar het geheel vormt jammer genoeg slechts een zwakke vertoning vergeleken met de originele LA NUIT DU CARREFOUR van Jean Renoir (1932).

Desiderando Giulia

1986 | Erotiek

Italië 1986. Erotiek van Andrea Barzini. Met o.a. Serena Grandi, Johan Leysen, Valeria D'Obici, Sergio Rubini en Giuliana Calandra.

De film beschrijft de kwalijke ambities van een waardeloze man die waanzinnig verliefd wordt op Giulia, een vrouw met ongelooflijke seksappeal. Erotiek op z'n Italiaans met Italië's seksster nr. 1 Serena Grandi in de titelrol. Grandi gaat verder dan ooit en haar seks-scènes zijn bijna harde porno, maar met goede smaak en vakmanschap gefilmd. Er is genoeg bloot om iedereen en vooral liefhebbers van Grandi's befaamde grote borsten tevreden te stellen.

De prooi

1985 | Thriller

Nederland 1985. Thriller van Vivian Pieters. Met o.a. Maayke Bouten, Johan Leysen, Marlous Fluitsma, Erik de Vries en Wim Bary.

Nogal tamme thriller met pittige debutante Bouten als een meisje dat na de mysterieuze dood van haar moeder van politie- inspecteur Leysen verneemt dat haar moeder nooit zwanger is geweest en bijgevolg niet haar echte moeder geweest kan zijn. Bovendien blijken de moordenaars het nu ook op haar te hebben gemunt. Bij uitblijvend resultaat over de zaak gaat ze dan maar zelf op een lang slepend onderzoek uit. De film begint veelbelovend, maar verwatert al snel tot een flauwe wie-is-de- dader met een teleurstellende ontknoping. Technisch is de film af, en Bouten is een aangename ontdekking, maar dat belet niet dat de vonk zelden of niet overslaat. Niet echt slecht, maar gewoon niet goed genoeg. Scenario van regisseuse Pieters en Ton Ruys naar de roman van Catherine Aird Henrietta Who?. Camerawerk van Peter Brugman.

De deur van het huis

1985 | Komedie, Drama, Experimenteel

Nederland 1985. Komedie van Heddy Honigmann en Angiola Janigro. Met o.a. Titus Muizelaar, Johan Leysen, Anke van 't Hof, Catherine ten Bruggencate en Rop Poncin.

Twee mannen, Leysen en Muizelaar, wonen samen in een stedelijke nieuwbouwflat. Er zijn wat spanningen, problemen met een kat, een bovenbuurvrouw en een georganiseerde reis naar de Noordpool. Lange speelfilmdebuut van het duo Honingmann-Janigro zit volgepropt met symbolen van een 'afhankelijkheidsrelatie', door de Nederlandse pers nogal lovend onthaald met kwalificaties als 'een filosofische slapstick' of 'een post-moderne Laurel en Hardy'. Leysen en Muizelaar zetten knap de twee types neer in een benauwende sfeer, vrijwel alleen met vaste shots opgenomen.

Je vous salue Marie

1984 | Experimenteel, Mysterie

Frankrijk/Zwitserland 1984. Experimenteel van Jean-Luc Godard. Met o.a. Myriam Roussel, Thierry Rode, Philippe Lacôste, Manon Andersen en Juliette Binoche.

Deze vrije bewerking van de Maria-boodschap speelt in het heden. Maria is de dochter van een garagehouder. Deze omzetting zal door de een als boeiend worden ervaren en door de ander als schokkend, maar dat is nog geen reden voor bespottelijke en kleingeestige intolerantie. Godard heeft weliswaar de regels van de traditionele vertelwijze geschonden in zijn zowel betwistbare als betwiste poging tot spiritualisme, maar zijn film heeft zijn plaats zeker verdiend. Scenario van regisseur Godard en Anne- Marie Miéville. Camerawerk van Jean-Bernard Menoud en Jacques Firmann.

Gebroken spiegels

1984 | Thriller, Drama

Nederland 1984. Thriller van Marleen Gorris. Met o.a. Lineke Rijxman, Henriette Tol, Edda Barends, Coby Stunnenberg en Carla Hardy.

Tweede film van Gorris na het verrassende succes van DE STILTE ROND CHRISTINE M. In GEBROKEN SPIEGELS ontwikkelen zich twee parallel lopende verhalen. Het ene speelt zich af in een bordeel waar een Madam (Stunnenberg) de zaken draaiende houdt. We maken kennis met de verschillende meisjes via debutante Diane (Rijxman). Tegelijkertijd zien we hoe een huisvrouw wordt ontvoerd door een maniak die haar doodfoltert in een afgelegen huisje. Naar het einde toe komen de twee lijnen samen. Als psychologische thriller is GEBROKEN SPIEGELS zonder meer uitstekend: doorleefde vertolkingen, uitstekende dialogen en een technisch geslaagde vormgeving. Waar de schoen wringt is bij de bijna ongenuanceerde mannenhaat die de film uitstraalt, en die het geheel vrij ongenietbaar maakt. Gorris kán filmen, dat is duidelijk, maar door haar kortzichtige radicaal-feminisme in bulldozerstijl te etaleren ondergraaft ze haar filmische mogelijkheden.

De Grens

1984 | Drama, Thriller

Nederland 1984. Drama van Leon de Winter. Met o.a. Johan Leysen, Angela Winkler, André Dussollier, Héctor Alterio en Hans Deitz.

Een journalist in een fictief land probeert contact te krijgen met terroristen. In een vijandig dorp raakt hij verstrikt in oeroude wetmatigheden over seks en geweld, heden, verleden en toekomst. Briljant scenario met lus-structuur, symbool voor onder meer de vicieuze cirkel waar politiek geweld op uitloopt. Deze magische politieke thriller maakt prachtig gebruik van Portugese lokaties.

Maya

1982 | Drama

Nederland 1982. Drama van Emanuel Boeck en E. Boeck. Met o.a. Annelies Knoop, Erik Koningsberger, Bert Stegeman, Jan Venema en Hans van der Laarse.

Een intelligente vrouw wendt zich na teleurstellingen tot een sekte. In korte tijd wordt getoond hoe ze toetreedt, haar twijfels overwint, een belangrijke positie binnen de sekte inneemt en hoe ze zich uiteindelijk realiseert dat het slechts een vlucht is. De materie is te complex voor een film van 90 minuten, ondanks de goede vertolkingen.

Le Lit

1982 | Drama

Zwitserland/België 1982. Drama van Marion Hänsel. Met o.a. Natasha Parry, Heinz Bennent, Francine Blistin, Johan Leysen en Patrick Massieu.

Een kunstenaar, die met zijn vriendin op een woonboot in de Schelde woont, ligt op sterven en zijn ex-vrouw voegt zich bij hen om assistentie te verlenen. Een zeer moeilijke maar aangrijpende film, waarin de vriendin, die haar leven met de kunstenaar aan zich voorbij laat trekken, centraal staat. Naar een roman van Dominique Rolin Au coeur de ce pays.

Het meisje met het rode haar

1981 | Drama, Biografie, Oorlogsfilm

Nederland 1981. Drama van Ben Verbong. Met o.a. Renée Soutendijk, Peter Tuinman, Adrian Brine, Loes Luca en Truus Dekker.

Een goede onder de Nederlandse verzetsfilms. Renée Soutendijk speelt Hannie Schaft in deze verfilming van een boek van Theun de Vries. Nazikiller Schaft sterft al voordat de film goed op weg is. Via de gedachtes van haar beste vriend worden haar leven, liefdes en dromen gereconstrueerd. Volgens Theun de Vries was Schaft hartstikke communistisch, regisseur Ben Verbong (De Kassière) laat haar ideologie in het midden en ontneemt haar hiermee helaas een aannemelijke drijfveer voor haar daden. Het sterkste punt van Het meisje met het rode haar is de naar Hollandse begrippen hoge production value, met fraai naargeestig camerawerk van Theo van de Sande (De aanslag, Blade).

Rubens, Schilder en Diplomaat

1977 | Biografie

België 1977. Biografie van Roland Verhavert. Met o.a. Johan Leysen, Nele van den Driessche, Ingrid de Vos, Dora van der Groen en Johan van der Bracht.

Rubensvisie van Hugo Claus (die het scenario en de dialogen schreef) met de nadruk op de mens boven de kunstenaar. Beslist geen documentaire noch historische biografie. Gedramatiseerd verhaal, wat in de stijl van de BBC-series: geen stylisering, geen abstractie, maar een klassieke stijl met echte decors en personages die vrij authentiek zouden moeten overkomen. Bombastisch, soms potsierlijk, vervelend, hakerige dialogen, te weinig dramatische hoogtepunten.

In alle stilte

1977 | Drama

België 1977. Drama van Ralf Boumans. Met o.a. Marc Bober, Johan Leysen, Peggy de Landtsheer, Yvonne Mertens en Nette Vangheel.

Met de dood van Isabel komt na jaren een eind aan de rivaliteit tussen Peter en Freddy, die beiden onder invloed van deze vrouw hebben gestaan. Een brokkelig verhaal, zonder psychologische spanning. De ontknoping laat lang op zich wachten, terwijl de boodschap al vanaf het begin duidelijk is.

Piège en haute sphère

-1 |

Frankrijk. Aruna Villiers. Met o.a. Karin Giegerich, Johan Leysen en Olivia Bonamy.

Met de dood van Isabel komt na jaren een eind aan de rivaliteit tussen Peter en Freddy, die beiden onder invloed van deze vrouw hebben gestaan. Een brokkelig verhaal, zonder psychologische spanning. De ontknoping laat lang op zich wachten, terwijl de boodschap al vanaf het begin duidelijk is.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Johan Leysen op televisie komt.

Reageer