Jean Sorel: cast.
Er zijn 73 films gevonden.

Dove comincia il sole II (5)

1998 | Drama

Italië​/​​Duitsland 1998. Drama van Rodolfo Roberti. Met o.a. Christian Kohlund, Anja Kruse, Barbara De Rossi, Jean Sorel en Marion Kracht.

Dove comincia il sole II (4)

1998 | Drama

Italië​/​​Duitsland 1998. Drama van Rodolfo Roberti. Met o.a. Christian Kohlund, Anja Kruse, Barbara De Rossi, Jean Sorel en Marion Kracht.

Dove comincia il sole II (3)

1998 | Drama

Duitsland​/​​Italië 1998. Drama van Rodolfo Roberti. Met o.a. Christian Kohlund, Anja Kruse, Barbara De Rossi, Jean Sorel en Marion Kracht.

Dove comincia il sole II (2)

1998 | Drama

Italië​/​​Duitsland 1998. Drama van Rodolfo Roberti. Met o.a. Christian Kohlund, Anja Kruse, Barbara De Rossi, Jean Sorel en Marion Kracht.

Dove comincia il sole II (1)

1998 | Drama

Duitsland​/​​Italië 1998. Drama van Rodolfo Roberti. Met o.a. Christian Kohlund, Anja Kruse, Barbara De Rossi, Jean Sorel en Marion Kracht.

À nous deux la vie!

1997 | Komedie

Frankrijk​/​​België 1997. Komedie van Alain Nahum. Met o.a. Line Renaud, Delphine Rich, Michel Duchaussoy, Naël Marandin en Allison Issamou.

Il deserto di fuoco

1997 | Avonturenfilm, Drama

Duitsland​/​​Italië​/​​Frankrijk 1997. Avonturenfilm van Enzo G. Castellari. Met o.a. Anthony Delon, Claudia Cardinale, Mandala Tayde, Mathieu Carrière en Christopher Buchholz.

De geoloog Duvivier komt tijdens een expeditie in de Sahara om het leven. Zijn kleine zoon René wordt kort daarop gevonden door de leider van het emiraat Belem, Tafud. Omdat Tafud zelf geen zoon heeft, voedt hij de jongen als kroonprins op en noemt hem Ben. Tafuds dochter Amina en Ben worden verliefd op elkaar. Als Ben te horen krijgt dat hij een vondeling was, verlaat hij stiekem het paleis om zijn moeder te zoeken. Hij vindt haar in Monte Carlo

Dove comincia il sole

1996 | Drama

Duitsland​/​​Italië 1996. Drama van Rodolfo Roberti. Met o.a. Christian Kohlund, Anja Kruse, Barbara De Rossi, Jean Sorel en Marion Kracht.

Doordat Michael steeds meer in zijn werk opgaat, krijgt hij steeds vaker ruzie met Maria, die het niet meer aankan en naar de antidepressiva grijpt. Als Elena hoort dat Pietro's moeder aids heeft, is ze geschokt. Op school wordt Pietro meteen met de nek aangekeken, wat voor Elena aanleiding is om de ouders bijeen te roepen en een emotionele speech te houden. Michael is onder de indruk van Elena's actie en vraagt haar om op zijn kantoor te komen werken. Zijn bewondering voor haar is echter niet alleen maar zakelijk...

Looking for Madame Butterfly

1995 | Drama, Thriller

Italië 1995. Drama van Tonino Cervi. Met o.a. Jennifer Nitsch, Jean Sorel, Pino Colizzi en Daniela Poggi.

In internationaal aandoende Italiaanse tv-thriller over knappe jonge vrouw Paola die in Rio de Janeiro een dubbel leven leidt: overdag eigenaresse van antiekzaak, 's nachts prostituee. Onverwacht krijgt Paola haar zus, de actrice Francesca, op bezoek, die zij al achttien jaar niet meer heeft gezien. Francesca was acht toen zij er met haar moeder vandoor ging terwijl Paola bij haar vader bleef. Deze laatste had een liaison met een zekere Greta Stanford, bijgenaamd Butterfly. De vader van de twee zussen pleegde zelfmoord. Paola wordt vermoord en Francesca gaat op zoek naar Butterfly, die volgens Paola verantwoordelijk was voor de dood van hun vader. Vooraleer Butterfly een en ander kan verduidelijken wordt ook zij vermoord. Voor Francesca ziet het er beroerd uit want zij wordt ervan verdacht de moorden te hebben gepleegd. Ook voor de kijker is deze tweedelige ramp een in alle opzichten beroerde ervaring met eindeloos gewauwel, nauwelijks suspense en een verhaal met gaten waartegen geen emmentalerkaas opkan.

Looking for Madam Butterfly

1994 |

Italië 1994. Tonino Cervi. Met o.a. Beto Simas, Pino Colizzi, Jean Sorel, Daniela Poggi en Jennifer Nitsch.

Voor de Italiaanse filmster Francesca wordt het allemaal een beetje te veel. Haar vader pleegt zelfmoord en kort daarna blijkt hij ook nog een Japanse minnares te hebben gehad. Francesca besluit haar zuster Paola in Brazilië te bezoeken en raakt daar verliefd op Massismo; de vriend van haar zus. De twee zussen kunnen hun meningsverschillen niet bijleggen en uiteindelijk komt het tot een ruzie op een feestje. Wanneer Paola de dag daarna dood wordt aangetroffen; is Francesca al snel de hoofdverdachte. Ze doet; naast het politie-onderzoek; haar eigen speurwerk en ontdekt langzaam maar zeker het mysterie rond haar zus en haar vader. Francesca slaat op de vlucht wanneer blijkt dat ook Paola's vriend geen schone handen heeft

La scalata

1993 | Drama, Misdaad, Thriller

Italië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Zwitserland 1993. Drama van Vittorio Sindoni. Met o.a. Barbara De Rossi, Klaus Jurgen Wussow, Giulio Scarpati, Dalia Di Lazzaro en Jean Sorel.

De beroemde hartchirurg Guido Della Croce (Wussow) is getrouwd met Susanna (Di Lazzaro) en ze hebben een kind. Hij is deskundig en ambitieus en dingt naar een hoogleraarschap aan de universiteit. Om dat te krijgen, aanvaardt hij riskante compromissen. Hij wordt bedreigd door een machtige multinationale criminele organisatie, met Alain Morra (Sorel) aan het hoofd, een handelaar in menselijke organen. Een vrouwelijke functionaris van Criminapol, Aurelia (De Rossi) geheten, krijgt de opdracht de organisatie van Guido en Morra te onderzoeken. Een goed geproduceerde en goed gespeelde televisiefilm van zes afleveringen over grenzeloze ambities en misdaad.

Un piede in Paradiso

1991 | Komedie

Italië 1991. Komedie van Enzo Barboni. Met o.a. Bud Spencer, Thierry Lhermitte, Carol Alt, Jean Sorel en Ian Bannen.

Bull Webster (Spencer) is de baas van een kleine taxionderneming in Miami, Florida. Het gaat niet goed met het bedrijf en hij loopt het risico het kwijt te raken. Zijn geluk neemt een wending ten goede als hij de grootste loterij aller tijden wint, oftewel 150 miljoen dollar. Vanaf dat moment is Jan en Alleman ge[KA3]interesseerd in Bull. De engel Victor (Lhermitte) en sexy duivel (Alt) worden naar de aarde gestuurd met de opdracht Bulls gedrag te bestuderen. Natuurlijk haalt de lieftallige duivel allerlei streken uit, terwijl de engel tracht te helpen. Een redelijk onderhoudende komedie. Het verhaal is geschreven door Giuseppe Pedersoli, zoon van Bud Spencer, wiens werkelijke naam Carlo Pedersoli is, en Marco Barboni, zoon van regisseur Clucher, wiens ware naam Enzo Barboni is. Camerawerk van Alfio Contini.

Prigioniera di una vendetta

1991 | Thriller

Spanje​/​​Italië​/​​Frankrijk 1991. Thriller van Jeannot Szwarc en Vittorio Sindoni. Met o.a. Mireille Darc, Jean Sorel, Giuliano Gemma, Ana Obregón en Remo Girone.

Voortreffelijke politieke thriller, uitstekend gespeeld door een internationale cast. Een co-produktie van topkwaliteit. Laura, een Parijse fotografe (Darc) ontdekt dat haar man niet is omgekomen bij een auto-ongeluk, zoals ze steeds had gedacht. Hij werd vermoord omdat hij een fabriek voor chemische wapens ontdekt had. Ze gaat op zoek naar de mensen die verantwoordelijk zijn voor zijn dood, een speurtocht die haar naar Lissabon, Barcelona en Rome voert. Alleen gewapend met haar camera trekt ze ten strijde tegen een hebzuchtige, machtige, corrupte multinationale organisatie. Ook bekend als MAXIMUM EXPOSURE.

Miliardi

1991 | Drama

Italië 1991. Drama van Carlo Vanzina. Met o.a. Carol Alt, Billy Zane, Lauren Hutton, Jean Sorel en Alexandra Paul.

De dood van een welvarende financier maakt de weg vrij voor een bittere opvolgingsstrijd om het leiderschap van zijn imperium. Behalve de ambitieuze neef en zijn vader zijn ook anderen erbij betrokken, zoals een schoonzuster, een andere neef en verschillende geliefden. Aan dit gekonkel en de hebzucht gaat het financiële rijk bijna ten onder. De enige die in staat is een eind aan alle wedijver te maken, is een oom die in coma ligt. Het spel maakt weinig indruk. De regie en het script hebben er een roman van Harold Robbins van gemaakt. Locaties zijn Como, de Rivièra, de Bahama's, Parijs en New York.

La naissance du jour

1991 | Drama

Frankrijk 1991. Drama van Jacques Demy. Met o.a. Jean Sorel, Danielle Delorme en Dominique Sanda.

Deze film is gebaseerd op de gelijknamige roman van Colette, die zij op haar levensavond in La Treille Muscate schreef, waar ook de film is gedraaid. Het betreft vrouwen, die allemaal op rijpere leeftijd een probleem hebben: zij zijn niet meer aantrekkelijk voor mannen. Daar moeten ze niet over in zitten, want de wereld heeft - net zoals het ochtendgloren - nog veel meer te bieden dan alleen maar 'kerels'.

Come una mamma

1991 | Drama, Familiefilm

Italië 1991. Drama van Vittorio Sindoni. Met o.a. Stefania Sandrelli, Massimo Dapporto, Leonardo Ferrantini, Jean Sorel en Benedetta Buccellato.

Sentimentele tv-film in twee delen van elk 95 minuten. Het verhaal begint in 1970 als Elvira (Sandrelli) in Rome de gouvernante wordt van Marco, de zoon van de Lombardi`s (Sorel en Buccellato). Elvira ontmoet Fiorino (Dapporto) en ze blijft haar hele leven bij hem. Als Marco groter wordt en naar school gaat moet ze een ander baantje zoeken. Tien jaar later: zij werkt bij een professor, Marco verkeert in slecht gezelschap. Maar hij wordt volwassen door het verdriet over het verlies van zijn moeder. Weer tien jaar later verhuist Elvira naar Milaan en wordt gouvernante van Marco's zoon. Heel behoorlijk gespeeld en geregisseerd.

Casablanca Express

1990 | Oorlogsfilm

Italië 1990. Oorlogsfilm van Sergio Martino. Met o.a. Jason Connery, Francesco Quinn, Jinny Steffan, Manfred Lehmann en Glenn Ford.

Actie genoeg en spanning ook, al loopt het 't laatste half uur een beetje uit de hand. Connery en Quinn zijn respectievelijk Brits geheim agent en generaal in het Franse leger. Zij moeten Churchill beschermen tegen de Duitsers die hem willen kidnappen als hij in 1943 een tussenstop maakt in Marokko, op weg naar de conferentie met Roosevelt en Stalin. Wat onze helden niet weten is dat de Britse eerste minister in de Casablanca-express niet Churchill is, maar een dubbelganger. De echte Churchill neemt een andere route.

Le clan

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van Claude Barma. Met o.a. Victor Lanoux, Marie-José Nat, Jeane Manson, Jean Sorel en Daniel Duval.

Het speelt omstreeks 1955. Inspecteur Farina (Lanoux) heeft zo zijn twijfels over de zogenaamde achtenswaardigheid van de meest invloedrijke man van Marseille: César Manotte. Na een roerig verleden bezit hij nu de meest luxe zaal van de stad, waar zowel zwervers als belangrijke personen komen en zowel sociëteiten van projectontwikkelaars als transportbedrijven en spelerskringen elkaar ontmoeten. Onderling tekent zich meer en meer een achterbakse strijd af, die de nodige verwikkelingen met zich meebrengt. André G. Brunelin werkte mee aan het scenario. Redelijke regie.

Le crépuscule des loups - Le Cheval de Troie

1987 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1987. Oorlogsfilm van Jean Chapot. Met o.a. Jean Sorel, Thibaut Claudel, Patrick Préjean, André Oumansky en Didier Sauvegrain.

Deel I: Parijs 1942 tijdens WO II. Erik heeft talent voor muziek. Hij slaagt na enkele pogingen erin de aandacht te trekken van Werner Schellendorf, een Duitse SS-officier. Hij neemt de jongen op in zijn huis, waar Erik alle mogelijkheden krijgt om zijn muzikale talenten te ontplooien. Bovendien krijgt hij een opvoeding in de idealen van het Derde Rijk. Erik grijpt iedere gelegenheid aan om in zijn nieuwe thuis, waar ook Franse verzetsstrijders worden vastgehouden, rond te neuzen.

Le crépuscule des loups - Dans le labyrinthe

1987 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1987. Oorlogsfilm van Jean Chapot. Met o.a. Jean Sorel, Thibault Claudel en Patrick Préjean.

Deel II: Erik gaat vooruit met zijn muzikale prestaties. Hij leert de Duitse taal goed beheersen. Op een nacht verandert hij een opdracht van Schellendorf voor het transport van een gevangene, die tot zijn eigen verbazing midden in Parijs wordt vrijgelaten. Erik loopt vervolgens weg van zijn Duitse beschermheer en vlucht naar het platteland. Daar ontmoet hij de vrijgelaten gevangene, die zijn eigen vader blijkt te zijn. Het verhaal is wat ongeloofwaardig, maar de hoofdrolspeler acteert uitstekend.

Il burbero

1986 | Komedie

Italië 1986. Komedie van Franco Castellano en Pipolo. Met o.a. Adriano Celentano, Debra Feuer, Jean Sorel, Mattia Sbragia en Angela Finocchiaro.

De film draait om een Amerikaanse serveerster in New York die door haar man wordt verzocht naar Florence te komen omdat hij daar fortuin heeft gemaakt. Celentano speelt een louche advocaat die voor haar gaat werken wanneer haar man vermist blijkt. Het heeft te maken met een bankroof en ons paar apart raakt verzeild in allerlei tekenfilmachtige problemen en situaties. Niets buitengewoons maar onderhoudend genoeg. Scenario van de beide regisseurs. Camerawerk van Alfio Contini.

Rosa la Rose, fille publique

1985 | Drama

Frankrijk 1985. Drama van Paul Vecchiali. Met o.a. Marianne Basler, Jean Sorel, Pierre Cosso, Laurent Lévy en Catherine Lachens.

In de wijk van de Parijse Hallen vlucht Rose weg in een mythische droomwereld en het kost haar tenslotte haar leven. Dit is echter geen goede voorstelling van een film, gewijd aan nostalgie en mythen, en die je meeneemt op een geheimzinnige tocht in een zowel uitgestippelde als gedroomde wereld. Het geheel is poëtisch en boeiend, dankzij de overtuigingskracht van de regisseur.

Les Ailes de la colombe

1981 | Drama, Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1981. Drama van Benoît Jacquot. Met o.a. Isabelle Huppert, Dominique Sanda, Michele Placido, Jean Sorel en Loleh Bellon.

Avonturierster leert in Venetië een naïeve en dodelijk zieke erfgename kennen en zet haar minnaar aan om met haar te trouwen zodat ze samen erfenis kunnen incasseren. Slachtoffer bloeit echter in haar huwelijk weer op. Eigentijdse situering in toeristisch bekeken Venetië maakt klassieke roman van Henry James banaal; het is een esthetisch prentenboek waaruit iedere emotie is weggefilterd. Huppert is als stil-water- met-diepe-grond een cliché van zichzelf, maar Sanda is met dynamisch raffinement openbaring als de kwade genius en maakt film toch nog aanzien waard.

Aspern

1981 | Drama

Portugal 1981. Drama van Eduardo de Gregorio. Met o.a. Bulle Ogier, Jean Sorel, Alida Valli, Ana Marta en Teresa Madruga.

Statisch maar intens psychologisch drama met Sorel als Jean Decaux, een schrijver die werkt aan een biografie van de dichter Jeffrey Aspern en die diens ondertussen bejaarde vriendin opzoekt om van haar correspondentie en eventueel ongepubliceerd werk van de man los te krijgen. Het wordt een moeizame toenadering in de geïsoleerde villa waar de oude vrouw woont met haar nichtje. Een curieuze, maar strenge en steriele film. Naar het boek The Aspern Papers van Henry James.

L' Affaire Suisse

1978 | Thriller

Frankrijk​/​​Zwitserland​/​​Italië 1978. Thriller van Peter Ammann. Met o.a. Jean Sorel, Brigitte Fossey, Franco Fabrizi, Colette Descombes en Silvano Tranquilli.

Een politie-inspecteur uit Genève stelt een onderzoek in naar de geheimzinnige dood van een journalist in Italië en ontdekt corruptie en misdadige praktijken bij Zwitsers-Italiaanse financiële transacties. Ondanks schandalen en moordaanslagen blijven deze praktijken bestaan. De kritische en actuele benadering van Zwitserse bankspeculaties gaat verloren in een warrig scenario waarin de met deze speelfilm debuterende documentarist Ammann helderheid noch spanning weet te brengen.

Der Mann im Schilf

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Manfred Purzer. Met o.a. Jean Sorel, Nathalie Delon, Erika Pluhar, Bernhard Wicki en Heinz Bennent.

De verfilming van George Saiko's populaire boek over mensen die in de maalstroom van het oorlogsgebeuren verzeild raken. Een melodrama met literaire pretenties.

Les Enfants du placard

1976 | Drama

Frankrijk 1976. Drama van Benoît Jacquot. Met o.a. Brigitte Fossey, Lou Castel, Jean Sorel, Georges Marchal en Isabelle Weingarten.

De nauwe band tussen een broer en zijn zus, nog versterkt door de zelfmoord van de moeder, vindt tijdens hun volwassenheid voortzetting in de rituele spelletjes van weleer. De vrouw, die met de zakenpartner van de verachte vader is getrouwd, probeert incest te vermijden (of plaatsvervangend te realiseren) door te trachten haar broer aan haar beste vriendin te koppelen. Na de mislukking daarvan vlucht ze en gaat overstag voor de moraal en de materiële zekerheid van het huwelijk. Deze ingetogen maar gespannen psychologische studie krijgt emotionele lading door intens spel van Fossey en Castel, die worden afgezet tegen opzettelijk aangebrachte elementen uit een driestuiversroman. Schitterende fotografie van Pierre Lhomme.

La Muerte ronda a Mónica

1976 | Mysterie

Spanje 1976. Mysterie van Ramón Fernández. Met o.a. Nadiuska, Arturo Fernández, Karin Schubert, Jean Sorel en Bárbara Rey.

Een vrouw denkt dat ze wordt achtervolgd. Een moeizame intrigefilm, waarin zelfs de bekoorlijkheid van Karin Schubert geen verandering kan brengen.

La Polizia sta a guardare

1974 | Misdaad, Actiefilm

Italië​/​​Frankrijk 1974. Misdaad van Roberto Infascelli. Met o.a. Enrico-Maria Salerno, Lee J. Cobb, Jean Sorel, Philippe Hersent en Luciana Paluzzi.

In Noord-Italië opereert een brutale bende kidnappers die erin slaagt uit de handen van het gerecht te blijven. Lee J. Cobb wordt aangesteld om de misdadigers op te sporen en door zijn onorthodoxe, harde aanpak boekt hij al snel resultaten. De bende ontvoert echter zijn zoontje. Een routine-gangsterdrama met veel geweld en achtervolgingen. Vakkundig maar banaal.

Trader Horn

1973 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1973. Avonturenfilm van Reza S. Badiyi. Met o.a. Rod Taylor, Anne Heywood, Jean Sorel, Don Knight en Ed Bernard.

Lachwekkende namaak van de film uit 1931 waarin Taylor de beroemde Afrika-reiziger speelt in gezelschap van een jonge weduwe. Het gebruik van oerwoudopnames uit voorraad is overduidelijk, en het feit dat de spelers geen stap buiten de studio zetten maakt een einde aan alle geloofwaardigheid.

Apenas una gota de sangre para morir amando

1972 | Drama, Horror, Thriller

Spanje​/​​Frankrijk 1972. Drama van Eloy de de Iglesia. Met o.a. Sue Lyon, Jean Sorel, Christopher Mitchum, Ramon Pons en Charlie Bravo.

Moorden op jongemannen lijken het werk van een homoseksuele maniak, maar zijn in werkelijkheid gepleegd door een jonge verpleegster, die werkt in een psychiatrische inrichting. Een jonge crimineel betrapt èn chanteert haar, maar komt na een bloedig treffen met een bende in het ziekenhuis op de afdeling met tbr-patiënten, waar hij aan de zorg van de moordenares is overgeleverd. Thriller vol cinefiele knipogen - van REPULSION tot CLOCKWORK ORANGE - amuseert en boeit door omkering van de genre-wetten, al zitten de voornaamste kwaliteiten in het scenario en blijft de filmische vormgeving nogal zwak. Het grootste minpunt is echter de muziek.

1.000 millones para una rubia

1972 | Komedie, Misdaad

Spanje 1972. Komedie van Pedro Lazaga. Met o.a. Analía Gadé, Stephen Boyd, Espartaco Santoni, Jean Sorel en José López Vázquez.

Een onweerstaanbaar blondje begaat een spectaculaire diefstal. Dit is een belachelijke en gekunstelde poging om een detectivekomedie naar Europese stijl te maken.

Una Lucertola con la pelle di donna

1971 | Horror, Drama, Thriller, Erotiek

Spanje​/​​Frankrijk​/​​Italië 1971. Horror van Lucio Fulci. Met o.a. Floria Bolkan, Stanley Baker, Jean Sorel, Leo Genn en Silvia Monti.

Een in haar huwelijk gefrustreerde bourgeoise laat haar fantasie op hol brengen door een seksueel vrijgevochten buurvrouw. Ze droomt dat ze deze vrouw vermoordt. Vervolgens wordt de buurvrouw inderdaad vermoord; het lijk wordt gevonden in dezelfde omstandigheden als in haar droom. Ze twijfelt aan haar geestvermogens; de familie probeert het schandaal in de doofpot te stoppen, terwijl de inspecteur écht in haar onschuld gelooft. De in 'swinging London' gesitueerde psychothriller haalt in de erotische fantasiescènes verlekkerd uit, maar laat uiteraard de burgermoraal tenslotte triomferen.

El Ojo del huracán

1971 | Erotiek, Thriller

Spanje​/​​Italië 1971. Erotiek van José Maria Forqué. Met o.a. Analia Gadé, Jean Sorel, Rossana Yanni, Luciano Stella en Mauricio Bonuglia.

Een romanschrijver wordt zozeer in beslag genomen door de eindeloze reeks vrijpartijen met zijn vriendin, dat hij bijna niet aan schrijven toekomt. Toch weet hij (in uitgeputte toestand) nog een seks-moord-mysterie op papier te krijgen en helaas is het dit onzinnige bedenksel dat deze waardeloze film voor ons verbeeldt. Stella is in de credits vermeld als Tony Kendall. USA/GB-titel: LUSTY LOVERS; video-titel: IN THE EYE OF THE HURRICANE.

No desearás al vecino del 5°

1970 | Komedie

Italië​/​​Spanje 1970. Komedie van Ramón Fernández. Met o.a. Alfredo Landa, Jean Sorel, Ira von Fürstenberg, Isabel Garcés en Anabella Incontrera.

In een kleine provinciestad wordt een jonge vrouwenarts wanhopig door gebrek aan klanten, terwijl zijn aanstellerige buurman, een dameskleermaker, volop klanten heeft. Een van de komedies met Alfredo Landa in de hoofdrol die dankzij een zekere mate van zelfspot iets boven de overigen uitsteekt en tevens het grootste succes in de serie boekte.

No desearas al vecino del quinto

1970 | Komedie

Italië​/​​Spanje 1970. Komedie van Ramón Fernandéz. Met o.a. Ira von Fürstenberg, Jean Sorel en Alfredo Landa.

In een kleine provinciestad wordt een jonge vrouwenarts wanhopig door gebrek aan klanten, terwijl zijn aanstellerige buurman, een dameskleermaker, volop klanten heeft. Een van de komedies met Alfredo Landa in de hoofdrol die dankzij een zekere mate van zelfspot iets boven de overigen uitsteekt en tevens het grootste succes in de serie boekte.

Una sull'altra

1969 | Misdaad

Frankrijk​/​​Spanje​/​​Italië 1969. Misdaad van Lucio Fulci. Met o.a. Jean Sorel, Marisa Mell, Alsa Martinelli, John Ireland en Faith Domergue.

Het hoofd van een chique privé-kliniek wordt verdacht van moord op zijn echtgenote op wie een hoge levensverzekering is afgesloten. In werkelijkheid is ze verdwenen. Ze heeft met de broer van de chirurg een komplot bedacht, maar niemand gelooft diens verhaal. Moord uit jaloezie door de verstoten minnaar brengt de waarheid aan het licht net voordat de chirurg geëxecuteerd zou worden. Een onwaarschijnlijk verhaal dat nog onoverzichtelijker wordt gemaakt door de kwasi-Amerikaanse situering. Het verwaarloost suspense voor het tonen van de aantrekkelijke rolbezetting in meer of minder pikante situaties. Nieuwsgierigheid hoe alle complicaties tot een einde kunnen komen houdt de aandacht ook vast. USA/GB-titel: ONE ON TOP OF THE OTHER.

The Sweet Body Of Deborah

1969 |

1969. Romolo Guerrieri. Met o.a. Evelyn Stewart, Luigi Pistilli, Carroll Baker en Jean Sorel.

Het hoofd van een chique privé-kliniek wordt verdacht van moord op zijn echtgenote op wie een hoge levensverzekering is afgesloten. In werkelijkheid is ze verdwenen. Ze heeft met de broer van de chirurg een komplot bedacht, maar niemand gelooft diens verhaal. Moord uit jaloezie door de verstoten minnaar brengt de waarheid aan het licht net voordat de chirurg geëxecuteerd zou worden. Een onwaarschijnlijk verhaal dat nog onoverzichtelijker wordt gemaakt door de kwasi-Amerikaanse situering. Het verwaarloost suspense voor het tonen van de aantrekkelijke rolbezetting in meer of minder pikante situaties. Nieuwsgierigheid hoe alle complicaties tot een einde kunnen komen houdt de aandacht ook vast. USA/GB-titel: ONE ON TOP OF THE OTHER.

L' Amica

1969 | Drama, Erotiek

Italië 1969. Drama van Alberto Lattuada. Met o.a. Lisa Gastoni, Gabriele Ferzetti, Jean Sorel, Elsa Martinelli en Frank Wolff.

Een vrouw ontdekt dat haar echtgenoot een verhouding heeft met haar beste vriendin en wreekt zich door zowel de man als de zoon van haar rivale te verleiden. Met de derde man tot wie ze zich wendt ontstaat een oprechte liefdesrelatie, maar ze verkiest toch het huwelijkscomfort boven een nieuw begin. De regie en de acteurs geven het banale scenario meer mee dan het verdient, maar het blijft een verspilling van tijd en talent.

A Quiet Place To Kill

1969 |

1969. Umberto Lenzi. Met o.a. Anna Proclemer, Marina Coffa, Carroll Baker en Jean Sorel.

Een vrouw ontdekt dat haar echtgenoot een verhouding heeft met haar beste vriendin en wreekt zich door zowel de man als de zoon van haar rivale te verleiden. Met de derde man tot wie ze zich wendt ontstaat een oprechte liefdesrelatie, maar ze verkiest toch het huwelijkscomfort boven een nieuw begin. De regie en de acteurs geven het banale scenario meer mee dan het verdient, maar het blijft een verspilling van tijd en talent.

Il Dolce corpo di Deborah

1968 | Thriller, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1968. Thriller van Romolo Guerrieri. Met o.a. Carroll Baker, Jean Sorel, Evelyn Stewart, Luigi Pistilli en George Hilton.

Een pasgetrouwde Amerikaanse wordt geterroriseerd door een man die zegt, zich op haar echtgenoot te willen wreken. Ze krijgt zenuwinzinkingen, zeker als de bedreiger door haar man is gedood en begraven en dan toch weer voor haar staat. Alles blijkt een complot van de echtgenoot die na haar gefingeerde zelfmoord de levensverzekering wil incasseren. Thrillerscenario is fantasieloos plagiaat van LES DIABOLIQUES, maar lijkt vooral een alibi om de uit de gratie gevallen Hollywoodster Baker in bed en in bad regelmatig ontkleed te tonen.

I Protagonisti

1968 | Drama, Misdaad

Italië 1968. Drama van Marcello Fondato. Met o.a. Sylva Koscina, Jean Sorel, Pamela Tiffin, Lou Castel en Gabriele Ferzetti.

Een vijftal jonge mensen probeert omwille van de sensatie een ontmoeting te arrangeren met een beruchte bandiet, op wiens hoofd tien miljoen lire staat. Deze laat weten dat hij zich tegen betaling wil laten interviewen en fotograferen. Als hij z'n levensverhaal vertelt blijkt hij een idealistische anarchist te zijn wiens bezieling het vijftal aansteekt tot ze weer terug zijn in de 'beschaafde wereld'. Deze debuutfilm met sterbezetting maakt de psychologische en sociologische pretenties onvoldoende waar, al valt hij verre te prefereren boven Fondato's latere Bud Spencer-knokkluchten.

Adelaïde

1968 | Drama

Frankrijk 1968. Drama van Jean-Daniel Simon. Met o.a. Ingrid Thulin, Jean Sorel, Sylvie Fennec, Jacques Portet en Faith Brook.

Weduwe trouwt met minnaar die ook bij volwassen dochter in de smaak valt. Stiefvader gaat eerst op avances van meisje in, maar probeert als situatie gecompliceerd wordt, haar aan collega te koppelen. Mentale passiviteit tussen moeder en dochter wordt gedwongen werkelijke passiviteit na ongeval tijdens de jacht. Cynisch verhaal kreeg fotografisch fraaie vorm en ideale rolbezetting, maar blijft zeer aan de oppervlakte.

Belle de jour

1967 | Drama, Erotiek, Experimenteel

Frankrijk​/​​Italië 1967. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Catherine Deneuve, Jean Sorel, Michel Piccoli, Pierre Clémenti en Geneviève Page.

Jonge doktersvrouw Séverine (Deneuve) houdt van haar man maar niet van zijn liefkozingen en vlucht weg in sado-masochistische fantasieën. Om die in de praktijk te brengen gaat ze in een bordeel werken, maar stipt om vijf uur 's middags gaat ze naar huis, haar man mag het niet weten. Een jonge gangster wil meer worden dan een klant en dreigt haar geheim te onthullen. Rampspoed dient zich aan. Buñuel vermengde fantasie en werkelijkheid zo effectief dat hij ooit vertelde ze zelf aan het einde ook niet meer uit elkaar te kunnen houden. De mooie fotografie is van Sacha Vierny.

Le fate

1966 | Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1966. Erotiek van Luciano Salce, Mario Monicelli, Mauro Bolognini en Antonio Pietrangeli. Met o.a. Monica Vitti, Enrico Maria Salerno, Claudia Cardinale, Gastone Moschin en Raquel Welch.

Episodenfilm: Liftster koketteert met angst voor aanranding om automobilisten te verleiden. Kinderoppas brengt verliefde dokter in waan dat kinderen van haar zijn. Vrouw verleidt buurman terwijl hij door eigen eega bedrogen wordt. Doktersvrouw verleidt in dronkenschap chauffeur en weet nuchter van niets. Mooie actrices in sketches waarvan alleen vierde ècht geestig is. Suggestieve fotografie geeft verleiding Welch-Sorel prikkelende spanning.

L'Uomo che ride

1966 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1966. Drama van Sergio Corbucci. Met o.a. Jean Sorel, Edmund Purdom en Lisa Gastoni.

Episodenfilm: Liftster koketteert met angst voor aanranding om automobilisten te verleiden. Kinderoppas brengt verliefde dokter in waan dat kinderen van haar zijn. Vrouw verleidt buurman terwijl hij door eigen eega bedrogen wordt. Doktersvrouw verleidt in dronkenschap chauffeur en weet nuchter van niets. Mooie actrices in sketches waarvan alleen vierde ècht geestig is. Suggestieve fotografie geeft verleiding Welch-Sorel prikkelende spanning.

Fai in fretta ad uccidermi... ho freddo!

1966 | Misdaad

Italië 1966. Misdaad van Francesco Maselli. Met o.a. Monica Vitti, Jean Sorel, Roberto Bisacco, Daniela Surina en John Stacy.

Aan de Côte d'Azur ontmoeten elk jaar allerlei oplichters en zwendelaars elkaar om de vele schatrijke toeristen lichter te maken. Een merkwaardige film over mensen achter maskers en hun bijkans galvanische dans rond geld en goed. Een paar uitstekende fragmenten in een film, die overwegend lijdt aan een gebrek aan originaliteit en engagement. Eén van Vitti's mindere rollen bovendien.

Fai in fretta ad uccidermi ho freddo!

1966 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1966. Komedie van Francesco Maselli. Met o.a. Jean Sorel, Monica Vitti en Daniela Surina.

Aan de Côte d'Azur ontmoeten elk jaar allerlei oplichters en zwendelaars elkaar om de vele schatrijke toeristen lichter te maken. Een merkwaardige film over mensen achter maskers en hun bijkans galvanische dans rond geld en goed. Een paar uitstekende fragmenten in een film, die overwegend lijdt aan een gebrek aan originaliteit en engagement. Eén van Vitti's mindere rollen bovendien.

Vaghe stelle dell'Orsa...

1965 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1965. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Claudia Cardinale, Jean Sorel, Michael Craig, Marie Bell en Renzo Ricci.

Een met een Amerikaan getrouwde jodin keert terug in haar ouderlijk huis, waar ze haar jongere broer probeert aan te zetten tot wraak op hun moeder, die ze ervan verdenkt hun in een concentratiekamp gestorven vader met haar tweede echtgenoot verraden te hebben. De wilszwakke jongen kan zich niet aan haar overheersing onttrekken, maar pleegt zelfmoord na een beschuldiging van incestueuze verlangens. Deze moderne variant op Electra kreeg een sfeervolle en uiterst dramatische filmvorm van Visconti. Hoewel Cardinale niet tegen de rol is opgewassen, kreeg ze wel een zinnelijke en onverzettelijke uitstraling om het tragisch personage lading te geven.

Vaghe Stelle Dell'orsa

1965 | Drama, Experimenteel

Italië 1965. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Michael Craig, Jean Sorel en Claudia Cardinale.

Een met een Amerikaan getrouwde jodin keert terug in haar ouderlijk huis, waar ze haar jongere broer probeert aan te zetten tot wraak op hun moeder, die ze ervan verdenkt hun in een concentratiekamp gestorven vader met haar tweede echtgenoot verraden te hebben. De wilszwakke jongen kan zich niet aan haar overheersing onttrekken, maar pleegt zelfmoord na een beschuldiging van incestueuze verlangens. Deze moderne variant op Electra kreeg een sfeervolle en uiterst dramatische filmvorm van Visconti. Hoewel Cardinale niet tegen de rol is opgewassen, kreeg ze wel een zinnelijke en onverzettelijke uitstraling om het tragisch personage lading te geven.

Malastrana

1965 | Horror, Drama

Joegoslavië​/​​Italië​/​​Duitsland 1965. Horror van Aldo Lado. Met o.a. Jean Sorel, Ingrid Thulin, Barbara Bach en Mario Adorf.

Een journalist die voor een westerse krant in een Oosteuropese stad verblijft wordt schijndood in een park aangetroffen. Als hij voor zichzelf de gebeurtenissen tracht te achterhalen, stuit hij op een exclusieve herenclub wier perverse genoegen het is zich te verlustigen bij het om zeep helpen van jonge vrouwen. Een sterke horrorfilm met een ondertoon van gepaste maatschappijkritiek.

Made in Italy

1965 |

Italië 1965. Nanni Loy. Met o.a. Walter Chiari, Aldo Fabrizi, Sylva Koscina, Virna Lisi en Anna Magnani.

Italianen die als gastarbeiders naar Zweden onderweg zijn, wisselen herinneringen uit aan typerende aspecten van het vaderland die worden verbeeld in een groot aantal satirische, korte sketches met mikpunten variërend van bureaucratie en dubbele moraal tot kerk en verkeerschaos. Niet alle onderdelen van het door Ettore Scola geschreven scenario zijn even sterk, maar het hoge tempo en de uitgebreide sterbezetting weten de aandacht geamuseerd vast te houden. Hoogtepunt is Magnani die met een groot gezin vergeefs probeert een drukke straat over te steken.

L' Uomo che ride

1965 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1965. Avonturenfilm van Sergio Corbucci. Met o.a. Jean Sorel, Ilaria Occhini, Lisa Gastoni, Edmund Purdom en Linda Sini.

Een jonge rebel tegen de macht van de wrede Borgia's duikt onder bij reizende komedianten en wordt verliefd op blind meisje. Hij haalt zich jaloezie op de hals van acrobaat die zijn mismaakt gezicht verbergt achter een lederen masker. Dat masker wekt de interesse van Lucretia Borgia die een voorstelling bijwoont. De regisseur geeft in uiterlijke verzorging en romantiek de filmbewerking van Victor Hugo's roman het volle pond en maakt effectief gebruik van de aantrekkelijke acteur Sorel in een dubbelrol als revolutionaire held en als pathetische mismaakte. Gastoni is een verleidelijke en geraffineerde Lucretia. USA/GB- titel: THE MAN WHO LAUGHS.

L' Ombrellone

1965 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1965. Komedie van Dino Risi. Met o.a. Sandra Milo, Enrico Maria Salerno, Jean Sorel, Daniela Bianchi en Leopoldo Trieste.

Een academicus gaat voor een paar dagen zijn vrouw opzoeken die een strandvakantie houdt. Ze gaat zó op in haar nieuwe kennissenkring en het modieuze vertier dat de echtgenoot in plaats van de gehoopte rust één grote slijtageslag ondergaat. Deze onderhoudende satire op de tomeloze amuseerdrang van vakantiegangers combineert rake observaties met flauwe gemeenplaatsen, maar heeft amusante rollen die de aandacht blijven vasthouden.

Le Bambole

1964 | Komedie, Erotiek

Frankrijk​/​​Italië 1964. Komedie van Dino Risi, Franco Rossi, Luigi Comencini en Mauro Bolognini. Met o.a. Virna Lisi, Nino Manfredi, Monica Vitti, John Karlsen en Elke Sommer.

Episodenfilm. Aantrekkelijke vrouw blijft zo lang telefoneren dat haar echtgenoot troost in de liefde gaat zoeken bij de buurvrouw. Slurpen van soep door man wekt de moordlust van zijn vrouw. Een Zweedse komt wetenschappelijk voorbereid in Itali[KA3]e de verwekker van haar kind zoeken. Hoogbejaarde prelaat laat zich naar Rome vergezellen door zijn neef die door hotelhoudster wordt verleid. Korte opzet geeft talent voor en achter camera nauwelijks een kans. Deel 1 is wel leuk, maar voorspelbaar; 2 en 3 alleen maar flauw en alleen deel 4 komt echt amusant en pikant tot leven (en bracht Lollobrigida bij de zedenpolitie, hoewel het 'scandaleuze' meer zat in koppelaarsrol van geestelijke).

La Ronde

1964 | Komedie, Romantiek, Erotiek

Frankrijk 1964. Komedie van Roger Vadim. Met o.a. Marie Dubois, Claude Giraud, Anna Karina, Jean-Claude Brialy en Jane Fonda.

De wisseling van tien partners begint bij een hoertje en een soldaat en wordt gesloten als een graaf in bed bij hetzelfde hoertje belandt. Vadim en scenarioschrijver Jean Anouilh verplaatsten de handelingen naar Parijs aan de vooravond van WOI, maar misten de stilering en post-coïtale katterigheid van Schnitzlers Reigen en Ophüls' eerdere verfilming zodat een reeks voorspelbare pikanterieën overbleef. De actrices zijn mooi en geestig, de acteurs krijgen in deze aanpak geen enkele kans.

De l'amour

1964 | Drama, Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1964. Drama van Jean Aurel. Met o.a. Michel Piccoli, Anna Karina, Elsa Martinelli, Jean Sorel en Philippe Avron.

Een tandarts maakt de ene amoureuze verovering na de andere, hoewel hijzelf daarbij ook wel eens bedrogen wordt, maar blijkt impotent wanneer hij echt verliefd wordt. Liefde triomfeert, totdat zijn jagersinstinct weer de kop opsteekt. Deze verfilming van Stendhals beroemde beschouwingen heeft een ironie die meer nog dan door de overigens stijlvolle regie, gedragen wordt door de acteurs. Piccoli had toen nog niet eerder een blasé Don Juan gespeeld en Martinelli heeft de rol van haar loopbaan, als zijn belangrijkste en moeilijkste verovering.

Circle Of Love

1964 |

1964. Roger Vadim. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Claude Giraud, Maurice Ronet, Catherine Spaak en Marie Dubois.

Een tandarts maakt de ene amoureuze verovering na de andere, hoewel hijzelf daarbij ook wel eens bedrogen wordt, maar blijkt impotent wanneer hij echt verliefd wordt. Liefde triomfeert, totdat zijn jagersinstinct weer de kop opsteekt. Deze verfilming van Stendhals beroemde beschouwingen heeft een ironie die meer nog dan door de overigens stijlvolle regie, gedragen wordt door de acteurs. Piccoli had toen nog niet eerder een blasé Don Juan gespeeld en Martinelli heeft de rol van haar loopbaan, als zijn belangrijkste en moeilijkste verovering.

Un marito in condominio

1963 | Actiefilm

Italië 1963. Actiefilm van Angelo Ferrero. Met o.a. Anna-Maria Ferrero, Jean Sorel, Lilla Brignone, Gino Bramieri en Gianluca Tedeschi.

Typische klucht uit de tijs rond 1965. De film speelt in een appartementenblok. Er zijn verschillende personages wier leven met elkaar verstrengeld is. Het gaat vooral om een vrouw met een knappe echtgenoot op wie alle vrouwelijke huursters een oogje hebben. De acteurs en actrices doen hun best van een zwak en luchtig verhaal tot iets redelijk grappigs te maken.

Germinal

1963 | Drama, Historische film

Hongarije​/​​Frankrijk 1963. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Jean Sorel, Berthe Granval, Bernard Blier, Claude Brasseur en Lea Padovani.

Spoorwegarbeider is wegens socialistische overtuiging ontslagen en vindt nieuw werk in mijnen van Noord-Frankrijk. Slechte werkomstandigheden daar doen hem stakingsactie ontketenen die bloedig onderdrukt wordt. Meer zorgvuldig gereconstrueerd dan echt meeslepend sociaal pamflet naar roman van Zola. Opnamen in Hongarije geven overtuigend en indringend beeld van mijnen in vorige eeuw. Tragisch verlopende driehoeksverhouding - in boek zeer aannemelijk - werkt hier onnodig sentimenteel.

Chair de poule

1963 | Thriller

Frankrijk 1963. Thriller van Julien Duvivier. Met o.a. Robert Hossein, Jean Sorel, Catherine Rouvel, Georges Wilson en Nicole Berger.

Een vrouw wacht in een afgelegen pompstation in Haute- Provence op de kans om haar oudere echtgenoot het spaargeld afhandig te maken. Die lijkt ze te krijgen in de persoon van een ontsnapte gevangene die daar onderdak zoekt. Veteraan-regisseur Duvivier weet het gegeven van James Hadley Chase een broeierige spanning te geven met Rouvel als femme fatale in de traditie van thrillers van vóór WO II. Fraaie landschapsopnamen en een verrassende ontknoping. Scenario van René Barjavel en Julien Duvivier. Camerawerk van Henri Burel.

Le Quattro giornate di Napoli

1962 | Drama, Oorlogsfilm

Italië 1962. Drama van Nanni Loy. Met o.a. Charles Belmont, Regina Bianchi, Aldo Giuffrè, Pupella Maggio en Lea Massari.

Terwijl de Amerikaanse legers optrekken komt de uitgehongerde bevolking van Napels in 1943 in opstand tegen de Duitse bezetters die onvoorbereid en in de minderheid zich na vier dagen moeten terugtrekken. Overtuigende reconstructie van gebeurtenissen in bijna documentaire stijl.

Il Disordine

1962 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1962. Drama van Franco Brusati. Met o.a. Renato Salvatori, Sami Frey, Louis Jourdan, Curd Jürgens en Antonella Lualdi.

Provinciaal die werk zoekt in Milaan wordt geconfronteerd met verschillende vormen van morele verwarring in gezin, huwelijk, homoseksualiteit, religie. Episodische film wordt voorspelbaar door opeenhoping van relatietreurnis en toeschouwer is minder naïef dan de hoofdpersoon zodat men het allemaal eerder door heeft dan hij. Grootste probleem is multinationale rolbezetting die geen eenheid van acteren weet te bereiken en ieder voor zich vervalt in zelfparodie.

Hipnosis

1962 | Mysterie, Drama

Duitsland​/​​Spanje​/​​Italië​/​​Verenigd Koninkrijk 1962. Mysterie van Eugenio Martín. Met o.a. Jean Sorel, Eleanora Rossi-Drago, Götz George, Massimo Serato en Heinz Drache.

Na zijn compagnon te hebben vermoord, besluit Erick een buikspreeknummer in elkaar te zetten met de verloofde van de overledene. Een onrustbarend thema (de relatie die ontstaat tussen een buikspreker en zijn pop) dat in deze co-produktie goed is uitgewerkt.

Vu du pont

1961 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1961. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. Raf Vallone, Maureen Stapleton, Carol Lawrence, Jean Sorel en Vincent Gardenia.

Nogal banale filmversie naar het toneelstuk van Arthur Miller over geheime liefdes, jaloezie en kwesties van eer in een Italiaanse familie, die in Brooklyn woont. Het acteerwerk is uitstekend maar het scenario is zwak.

Vive Henri IV, vive l'amour!

1961 | Historische film, Romantiek, Erotiek

Frankrijk 1961. Historische film van Claude Autant-Lara. Met o.a. Francis Claude, Francis Blanche, Bernard Blier, Pierre Brasseur en Nicole Courcel.

De bejaarde koning Hendrik IV wordt verliefd op een vijftienjarige en om de jaloezie van koningin Maria de Medicis niet te wekken, huwt hij haar uit aan een jonge prins, die onvoorzien aanspraak maakt op zijn huwelijksrechten en zijn echtgenote van het hof ontvoert. Het ironisch scenario in de traditie van een pikante roddel over gekroonde hoofden waarin Sacha Guitry uitblonk, concentreert de actie in de diverse slaapvertrekken van het hof. De regisseur mist echter de lichtvoetige aanpak en de theaterkomiek Claude is niet tegen de hoofdrol opgewassen. Het weerzien met een reeks sterren is aangenaam, hoe weinig kansen de film hun ook biedt.

L' Oro di Roma

1961 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Italië 1961. Drama van Carlo Lizzani. Met o.a. Gérard Blain, Anna Maria Ferreror, Jean Sorel, Andrea Checchi en Filippo Scelzo.

De Kommandantur van Rome eist in 1943 van de joden binnen 24 uur vijftig kilo goud onder bedreiging van de doodstraf. De joodse gemeente begint met een inzameling, hoewel anderen in actief gewapend verzet gaan. Ondanks de tijdige leverantie komen de Duitsers de bevolking van het ghetto op transport zetten en een om haar verloofde en veiligheid katholiek geworden meisje verkiest bij haar volk te blijven. Een aangrijpend oorlogsdrama wordt in privé-intriges ontsierd door al te melodramatisch aangezette scènes - meer in spelregie dan in scenario - waar soberheid een indringender werktuig zou zijn geweest.

Amélie ou le temps d'aimer

1961 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1961. Drama van Michel Drach. Met o.a. Marie-José Nat, Jean Sorel, Clotilde Joano, Sophie Daumier en Jean Babilée.

Een weesmeisje wordt in de tweede helft van de vorige eeuw opgenomen in het Bretons burgergezin van haar oom en wordt daar in stilte verliefd op haar neef die naar zee trekt. Ze sterft aan een gebroken hart, maar ondertussen heeft haar ervaring haar nichtje de moed gegeven om met haar milieu te breken. Een zorgvuldig geobserveerde, vrijwel actieloze film over statisch vegeterende mensen die zonder inzicht in hun situatie de gevangenen zijn van hun fantasieën. Nat - die met de regisseur zou trouwen - was nooit beter als in de titelrol, maar wordt overspeeld door Joano als haar schuchtere nicht.

Adorable Julia

1961 | Drama, Komedie

Oostenrijk​/​​Frankrijk 1961. Drama van Alfred Weidenmann. Met o.a. Lilli Palmer, Charles Boyer, Thomas Fritsch, Jean Sorel en Ljuba Welitsch.

Toneelspeelster Palmer voor wie de jaren zijn gaan tellen, is getrouwd met theater-producent Boyer. Zij ontmoet de jongere Sorel, raakt betoverd door zijn charme en hij wordt haar minnaar. Als zij moet wijken voor een aankomende actrice, die door Sorel tot op de planken geprotegeerd wordt, is ze ontdaan, maar houdt het hoofd koel. Tijdens de première van het nieuwe stuk krijgt ze haar kans en heeft een leuke professionele verrassing in petto voor haar rivale. Prima spel. Naar het verhaal Theatre van W. Somerset Maugham, bewerkt door Johanna Sibelius en Eberhard Keindorff.

La Giornata balorda

1960 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Jean Sorel, Lea Massari, Jeanne Valerie, Paolo Stoppa en Rik Battaglia.

Een werkloze jongeman, die zijn buurmeisje zwanger heeft gemaakt, kan alleen een vaste baan 'kopen' en brengt de dag door met het zoeken naar klusjes om het benodigde bedrag bijeen te krijgen. Na tegenvallers en mislukkingen steelt hij de ring van een opgebaard lijk. Deze scenariobewerking door Pasolini van verhalen van Moravia heeft niet de indringende overtuigingskracht van zijn eigen latere films, omdat de vormgeving en de fysiek aantrekkelijke rolbezetting te veel traditionele 'film-gladheid' hebben. De vluchtige verbruiksseks waarvan de held gedurende zijn dag regelmatig het object is, wordt daardoor wel behoed van morsigheid en krijgt méér sensualiteit dan wellicht was bedoeld.

I Dolci inganni

1960 | Drama, Erotiek

Frankrijk​/​​Italië 1960. Drama van Alberto Lattuada. Met o.a. Catherine Spaak, Christian Marquand, Jean Sorel, Giovanna Pignatelli en Laura di Ravello.

Een intelligente en vrij opgevoede zeventienjarige heeft een reeks activiteiten en interesses, tot de verliefdheid van een medescholier haar belangstelling in de richting van de erotiek stuurt. Na wat speelse en vrijblijvende flirts in de wereld van de volwassenen wordt het serieus in de armen van een veertiger. De eerste film waarin Lattuada met nadruk uiting gaf aan zijn obsessie met 'nymfjes-erotiek' dankt veel aan de frisheid van Spaak, die toen twee jaar jonger was dan haar personage. Het is nog geen klef voyeurisme, al zou de film sympathieker geweest zijn met een minder louche acteur dan Marquand als de rijpe verleider. Het scenario is van Francesco Ghedini, Claude Brule en Fabio Carpi.

J'irai cracher sur vos tombes

1959 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1959. Drama van Michel Gast. Met o.a. Christian Marquand, Antonella Lualdi, Paul Guers, Renate Ewert en Fernand Ledoux.

Een man, die er zwart uitziet, maar een halfbloed is, wreekt het lynchen van zijn broer door vrouwen in de hogere blanke kringen te verleiden en te compromitteren. Hij wordt verliefd en wil met zijn vriendin vluchten, maar bij de grens worden zij beiden neergeschoten. De roemruchte, onder pseudoniem geschreven imitatie 'Amerikaanse hardboiled roman' van Boris Vian kreeg in het geweld een sensationeel aangezette verfilming van de debutant. Met nep-Amerikaanse locaties mist de film iedere overtuigingskracht, maar weet op een averechtse manier toch te boeien.

Mamma per caso

-1 |

Italië. Sergio Martino. Met o.a. Jean Sorel en Leo Gullotta.

Een man, die er zwart uitziet, maar een halfbloed is, wreekt het lynchen van zijn broer door vrouwen in de hogere blanke kringen te verleiden en te compromitteren. Hij wordt verliefd en wil met zijn vriendin vluchten, maar bij de grens worden zij beiden neergeschoten. De roemruchte, onder pseudoniem geschreven imitatie 'Amerikaanse hardboiled roman' van Boris Vian kreeg in het geweld een sensationeel aangezette verfilming van de debutant. Met nep-Amerikaanse locaties mist de film iedere overtuigingskracht, maar weet op een averechtse manier toch te boeien.