Franziska Walser

Acteur

Franziska Walser is acteur.
Er zijn 25 films gevonden.

Ein Geheimnis im Dorf - Schwester und Bruder

2016 | Drama

Oostenrijk 2016. Drama van Met o.a. Franziska Weisz, Max von Thun, August Schmölzer, Franziska Walser en Harald Schrott.

De jonge locoburgemeester Irene vervangt tijdelijk de bij een verkeersongeval omgekomen burgemeester. Ze maakt zich met haar beslissingen al snel ongeliefd bij een deel van de bevolking, zoals na haar weigering om toestemming te verlenen voor het aanleggen van een rondweg.

Der Duft von Holunder

2010 | Romantisch drama

Duitsland 2010. Romantisch drama van Petra Katharina Wagner. Met o.a. Melika Foroutan, Matthias Schloo en Franziska Walser.

Na jaren komt Sofie Möller weer terug in haar geboortedorp. Als ze samen met haar moeder haar oma's huis opruimt, blijkt dit een reis naar het verleden te worden. De toevallige ontmoeting met haar jeugdliefde verandert alles.

Ein halbes Leben

2009 | Drama

Duitsland/Oostenrijk 2009. Drama van Nikolaus Leytner. Met o.a. Josef Hader, Matthias Habich, Franziska Walser, Franziska Weisz en Wolfgang Böck.

Niet zelden sloopt het eigen geweten de mens die een ernstige misdaad heeft begaan zonder ervoor te zijn veroordeeld. Zie de Weense metromachinist Lenz (Hader in een genuanceerde hoofdrol), voor wie de twee verkrachtingen en één veroordeling al een half leven terug liggen. Inmiddels is hij met vrouw en dochter een nieuw leven begonnen, maar wordt door schuld verteerd. Niemand weet namelijk dat hij de tweede misdaad, waarbij het slachtoffer is gedood, op zijn kerfstok heeft. En dan doet de DNA-wetenschap hem uiteindelijk toch nog de das om. Confronterend en sterk bezet psychodrama, gebaseerd op een Oostenrijks politiedossier.

Mein Mann, der Trinker

2008 | Drama

Duitsland 2008. Drama van Bodo Fürneisen. Met o.a. Franziska Walser, Sonja Baum, Robert Atzorn en Imogen Kogge.

Annemarie Wohlstedt ontdekt dat haar echtgenoot Ludwig een drankprobleem heeft. Ze wil hem helpen, maar dan moet ze wel eerst erachter komen waarom hij drinkt!

Reine Geschmacksache

2007 | Komedie

Duitsland 2007. Komedie van Ingo Rasper. Met o.a. Edgar Selge, Florian Bartholomäi, Roman Knizka, Franziska Walser en Traute Höss.

De vertegenwoordiger Wolfgang trekt met zijn oubollige collectie dameskleding langs kleine winkeltjes op het platteland. Hij krijgt het zwaar te verduren als er een geduchte concurrent uit de grote stad komt en zijn zoon op hem verliefd wordt.

Polizeiruf 110: Traumtod

2006 | Thriller

Duitsland 2006. Thriller van Jane Ainscough. Met o.a. Franziska Walser, Felix Eitner en Uwe Steimle.

Commissaris Jens Hinrichs en zijn collega Markus Tellheim onderzoeken de verdwijning van een man die actief was in het circuit van fanatieke kunstverzamelaars. Tellheims ex-vriendin Paulina lijkt iets met deze zaak te maken te hebben

Der letzte Tanz

2006 |

Duitsland 2006. Jan Ruzicka. Met o.a. Franziska Walser, Hans-Uwe Bauer en Peter Sattmann.

Dierkundig farmaceut Dieter Walling heeft zijn studententijd ver achter zich en wil een laatste uitdaging verwezenlijken: het uitvinden van een vaccin tegen een zeehondenvirus. Aan de Noordzee ontmoet hij zijn vroegere studiegenoten Willie en Anna, die een hotel runnen

Wilsberg - Schuld und Sünde

2005 | Misdaad, Mysterie, Thriller

Duitsland 2005. Misdaad van Buddy Giovinazzo. Met o.a. Leonard Lansink, Heinrich Schafmeister, Rita Russek, Ina Paule Klink en Roland Jankowsky.

Na een ontmoeting met oude liefde Katharina, die inmiddels gelukkig is getrouwd, bekruipt privé-detective Georg Wilsberg een gevoel van spijt. Katharina's familiegeluk valt echter al snel in duigen door het dubbelleven van echtgenoot Matthias.

Ich will laufen - Der Fall Dieter Baumann

2004 | Drama, Sportfilm

Duitsland 2004. Drama van Diethard Klante. Met o.a. Hans Werner Meyer, Sophie Rois, Thomas Thieme, Franziska Walser en Robert Giggenbach.

Dieter Baumann (Meyer) won tijdens de olympische spelen van 1992 goud (licht-atletiek) en heeft het Europese record op de 5.000 meter op zijn naam staan. Als hij in 1999 de spelen van Sydney voorbereidt, krijgt hij te horen dat uit een test gebleken is dat er in zijn urine het spierversterkende en verruimende middel Nandrolon gevonden is. Professor Helmut Digel (Thieme), de voorzitter van de Duitse bond voor licht-atletiek, geeft Baumann de raad zich terug te trekken zodat het niet tot een veroordeling komt. Dieter die zich van geen kwaad bewust is en geen dopingsmiddelen gebruikt, ziet niet alleen zijn carri[KA2]ere als sportman in het water vallen, maar door zich terug te trekken schuld erkennen. Hij wendt zich tot Dr. Michael Lehner (Held), een advocaat die in sportzaken gespecialiseerd is, en gaat zijn geval bestrijden. Terwijl Dieters vrouw Isabelle (Rois) alleen naar Kenia vertrekt voor de olympische training, blijft Dieter thuis en wordt er gezocht naar de bron van de anabole steroïde. Die wordt uiteindelijk gevonden in de tandpasta, waarop Dieter gerehabiliteerd wordt en nog tijdig kan deelnemen aan de spelen van 2000. Deze film die heel behoorlijk vertolkt is, toont de keerzijde van de psychose om de doping in de sport. Het scenario van regisseur Klante is niet slecht, maar het is niet verrassend, omdat iedereen die sport-minded is, de afloop kent. De film werd speciaal met het oog op de spelen van 2004 in Athene gedraaid en vlak voor het begin ervan uitgezonden. Het camerawerk is van Marcus Kanter.

Polizeiruf 110: Vater Unser

2003 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2003. Misdaad van Bernd Schadewald. Met o.a. Michaela May, Edgar Selge, Franziska Walser, Nikolaus Paryla en Fritz Lichtenhahn.

Kriminalhauptkommissar J[KA3]urgen Tauber (Selge) ontvangt een kistje met militaire insignes en andere nazi-zaken uit Montevideo in Uruguay. Plotseling staat zijn zuster Eva (Walser) voor de deur, met wie hij vele jaren gebrouilleerd was, en blijken er veel mensen, onder wie advocaat Thiel (Hunstein), belangstelling te hebben voor de inhoud van de zending. Tauber weet dat dit betekent, dat hij het verleden van zijn vader onder ogen moet zien, een predikant die hij verdenkt van een dubieuze houding onder de nazi`s. Als onderzoeksreporter Schmitt (Paryla) vermoord wordt, is Tauber verdachte nummer [KA1]e[KA1]en. Zijn collega Jo Obermaier (May) wil hem graag uit de penarie halen, maar Tauber is te trots om haar hulp aan te nemen, omdat hij meent dat een onschuldige niets gebeuren kan. Obermaier heeft een hele hijs om haar tegenstribbelende collega uit de handen van de popelende officier van justitie Peetz (Abram) te houden. Het scenario van Christian Jeltsch werpt een verrassende blik in het verleden, het spel is heel behoorlijk en de film is onderhoudend. Het camerawerk is van Helmut Pirnat.

Ich hab' es nicht gewollt - Anatomie eines Mordfalles

2002 |

Duitsland 2002. Norbert Kuckelmann. Met o.a. Axel Sichrovsky, Fabian Busch en Franziska Walser.

De 19-jarige studente Melanie wordt volgens getuigen in de discotheek door een vreemdeling aangesproken. Twee dagen later vindt men haar lijk op een vuilstortplaats. Is de psychisch gestoorde Armin Sperr inderdaad de dader, of slaat de politie de plank volkomen mis?

Ich hab es nicht gewollt - Anatomie eines Mordfalles

2002 | Drama

Duitsland 2002. Drama van Norbert Kückelmann. Met o.a. Franziska Walser, Fabian Busch, Axel Sichrovsky, Anna Brüggemann en Christian Doermer.

De knappe negentien-jarige studente Melanie Probst (Br[KA3]uggemann) werd door de psychisch zwaar gestoorde Armin Sperr (Sichrovsky) vermoord. De zaak krijgt de aandacht van de media en rechter Dr. Voss (Hube) wil dat Sperr de hoogste straf krijgt. Daarvoor doet hij een beroep op de betrouwbare en bekende professor B[KA3]ohme (Bode), die hem toerekeningsvatbaar verklaart. Sperrs pro-Deoadvocaat Pohl (Busch) meent terecht dat hiermede de rechtsgang niet gediend is. Hij krijgt met veel moeite voor elkaar dat een tweede getuigendeskundige Sperr onderzoekt. Dr. Gerlach (Walser) komt op grond van een serie gesprekken tot de conclusie dat Sperr niet toerekeningsvatbaar is. Ze beveelt opname in een gesloten inrichting met een behandeling voor onbepaalde tijd. Gaat de patiënt naar een gewone gevangenis, dan is er kans op vervroegde vrijlating, alsmede kans op herhaling van zijn wandaden. Het gerecht beslist anders: de maximum straf. Een jaar later als Sperr voor een behandeling naar het ziekenhuis moet, is hij verdwenen en tot op heden niet meer teruggevonden. Het scenario van Dagmar Kekulé, Thomas Petz en regisseur Kückelmann probeert aan de kaak te stellen dat maximale gevangenisstraffen geen waarborg betekenen voor de maatschappij, en dat psychische gestoorden verpleegd moeten worden waar ze thuishoren: in het gekkenhuis. In Duitsland is de toestand dramatisch: rond de drieduizend psychopaten zitten in normale gevangenissen en vormen een bedreiging voor hun medegevangenen, en bij uitbraak voor de maatschappij. De film is plausibel gedaan en de rolverdeling is geloofwaardig. Het camerawerk is van Igor Luther.

OH DU LIEBEZEIT

2001 | Komedie, Drama

Duitsland 2001. Komedie van Martina Elbert. Met o.a. Michael Mendl, Franziska Walser, Julian Beimel, Johanna Moraweg en Maria Körber.

Kunstschilder Eduard Eisenhuth (Mendl), voor intimi Ed, is eind vijftig, een knorrepot en hij leeft afgezonderd op het land. Hij heeft een gewapende vrede met zijn oudere buurvrouw Irene (K[KA3]orber) en wisselt regelmatig van huishoudster, omdat ze het bij deze mensenhatende, ingebeelde zieke, niet kunnen uithouden. Anja Ivanova (Walser), Eds nieuwste hulp, is weliswaar een lekker ding en een stuk jonger dan hij zelf, maar hun werkrelatie is zeer moeizaam. De zoon van Ed dumpt zijn twee kinderen op zijn dak, de tien-jarige Alex (Beimel) en de zeven- jarige Polly (Moraweg) omdat hij zo hoog nodig zijn huwelijk moet lijmen. Tot overmaat van ramp ligt Anja met griep in bed en de twee kleinkinderen dwingen 'opa ' niet alleen voor het huishouden te zorgen, maar ook voor Anja. Ed wordt tegen wil en dank van een 'oude' brombeer een aardig mens, en die Anja is ook niet onaardig. Het vederlichte en onnozele scenario van Thomas Kirdorf kan door het uitstekende spel van Mendl, de 'boeman van de Duitse tv-film', toch niet helemaal gered worden. Walser is sympathiek en de bijrollen zijn stereotiep. Het camerawerk is van Peter Hoffmann.

Im Chaos der Gefühle

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Diethard Klante. Met o.a. Franziska Walser, Edgar Selge, Anna Schudt, Rudolf Kowalski en Gundi Ellert.

Anne Steinberger (Walser) ontdekt dat haar man Christian (Selge) een intieme relatie onderhoudt met Margarete Boschinsky (Schudt), een collega op dezelfde school, waar zij en Christian lesgeven. Anne is zo woedend dat ze Christian de deur uitzet. Die nacht krijgt hij een beroerte, waardoor hij verlamt aan de rechterzijde. Anne gaat ondanks het gebeurde voor hem zorgen en houdt de boot af als Margarete eveneens Christian wil bemoederen. Christian herstelt heel langzaam; hij herstelt ook in het geheim zijn banden met Margarete, ondanks de zorgvuldige toenadering tussen hem en Anne. Tenslotte schikt Anne zich in het feit dat zij Margarete moet dulden. Het scenario van regisseur Klante gaat over het ontstaan van een wel heel bijzondere menage à trois, zoals je ze maar zelden vindt en daarmee onderscheidt deze film zich van de doorsnee soap. Het spel is niet slecht en wie zin in de probleemfilm-van-de-week heeft, kan er eens lekker voor gaan zitten. Het camerawerk is van Johannes Hollmann.

Tatort - Bienzle und das Doppelspiel

2000 | Mysterie

Duitsland 2000. Mysterie van Hartmut Griesmayr. Met o.a. Dietz Werner Steck, Rüdiger Wandel, Rita Russek, Günther Maria Halmer en Stephan Benson.

Nog voordat een brisant verhaal over corrupte vakbondsleider Hanns Damm (Halmer) op de voorpagina`s van een grote plaatselijke krant in Stuttgart staat afgedrukt, wordt de schrijfster van het artikel Nina Fischer vermoord aangetroffen. Voor Ernst Bienzle (Steck) die met het onderzoek belast is, wijzen de sporen duidelijk in de richting van Damm. Er zijn echter genoeg anderen die eveneens aanmerking komen, w.o. de ex van Nina die van haar dood profiteert. Damm maakt zich druk over de sluiting van Viktorwerke en de gedwongen ontslagen, maar wordt om het schandaal geschorst en de toegang tot de vakbond ontzegd. Ondertussen pluist Bienzle Damms priv[KA1]eleven uit en het is tenslotte diens vrouw Charlotte (Walser), die haar man de das om doet door zijn oorspronkelijke alibi uit jaloezie en vooral frustratie te in trekken. Bienzle begint echter te twijfelen aan Damms schuld en terecht. Damm ontdekt dat niet alles even vlekkeloos verliep bij zijn eigen bond en dat zijn gesjoemel een peuleschilletje was vergeleken bij de grootschalige fraude van de manager van de Viktorwerke. Uiteraard was Nina deze gladde vent op het spoor gekomen. Het scenario van Felix Huby en Joachim Nelson is geen sterk misdaadverhaal en het bevat de obligate, weinig originele dwaalsporen (zelfs nog een stukje Mallorca!), maar dankzij de behoorlijke regie van Griesmayr (zijn zestiende TATORT) en de competente rolverdeling is deze aflevering beslist geen ramp geworden. Halmer is heel geloofwaardig en kreeg voor zijn rol de Goldenen Gong van het gelijknamige omroepblad uit München. Walser is toch heel sympathiek als de dikwijls bedrogen, maar vergevingsgezinde echtgenote. Het camerawerk is van Jörg Allgeier. Aflevering 459.

Anwalt Abel - Der Voyeur und das Mädchen

2000 | Thriller, Drama

Duitsland 2000. Thriller van Martin Weinhart. Met o.a. Günther Maria Halmer, Andrea L'Arronge, Saskia Vester, Thierry van Werveke en Marie Zielcke.

Abel (Halmer) gaat een paar dagen naar Parijs en Jane (L`Arronge) brengt haar vakantie door in Amerika. Jane`s petekind Karoline (Zielcke) verblijft zolang in Jane`s flat. Bij haar terugkomst doet Jane een verschrikkelijke ontdekking: Karoline is vermoord. Kommissarin Annabelle (Vester), Abels oude vlam, heeft al eens eerder met een dergelijke moord te maken gehad, hoewel de doodsoorzaak nog niet exact vaststaat. Abel weigert de verdediging op zich te nemen van de conci[KA3]erge, die van de moord verdacht wordt. Terwijl men zich afvraagt waarom Abel geweigerd heeft, is Jane boos op hem en wil (voor de zoveelste keer) haar baan opzeggen, maar Abel heeft zo zijn redenen. Annabelle, nerveus genoeg omdat de zaak niet opschiet, heeft echter het volste vertrouwen in haar voormalige minnaar en steunt hem door dik en dun als hij de belangen gaat behartigen van Karoline`s vriendje Max (Bousdoukos). De oplossing zit hem in de titel en het is een kwestie van tijd tot de dader in zijn kraag gevat kan worden. Het scenario is zoals gebruikelijk van Fred Breinersdorfer, die een klein beetje om ideeën verlegen zat. Het camerawerk is van Pascal Hoffmann.

Fast ein Gentleman

1999 | Komedie

Duitsland 1999. Komedie van Karola Hattop. Met o.a. Friedrich von Thun, Franziska Walser, Anica Dobra, Jörg Schüttauf en Bettina Redlich.

De pilotfilm over rechter Raimund Rosner (Von Thun) en het lichte meisje Melinda (Dobra). Raimund heeft als beste klant van Melinda, de beleggingsportefeuille van hem en zijn vrouw Ruth (Walser) verbrast, juist op het moment dat Ruth`s boekwinkeltje hoge schulden heeft. Hij ziet maar [KA1]e[KA1]en uitweg: als pooier samen met Melinda en haar vriendin Lollo (Redlich) het bordeel Rotr[KA3]oselein van souteneur Harry (Schüttauf) te pachten en twintigduizend mark per week te kasseren. Onder de beste klanten herkent hij nu zijn zwaarste verdachten en Raimund weet niet hoe hij zijn getatoeëerde bovenarm en opzichtige kloffie aan Ruth moet uitlegen. Hij is echter heel vindingrijk en hij bedenkt een aardige, aanvaardbare tussenoplossing. Goedgeluimde kolder met een rolverdeling van formaat. Het grappige scenario is van Cornelia Willinger. Het camerawerk is van Hartmut E. Lange. Er volgden nog een vijftal afleveringen van 45m.

Die Rache der Carola Waas

1999 | Thriller, Actiefilm

Duitsland 1999. Thriller van Diethard Klante. Met o.a. Franziska Walser, Sebastian Koch, Rudolf Kowalski, Noemi Steuer en August Zirner.

Carola Waas (Walser) die als enige een verkeersongeluk overleeft, waarbij haar man Bernd (Koch) en dochter omgekomen zijn en haar zoontje in een diep coma is geraakt, wil wraak nemen op degene, die het ongeluk veroorzaakte. De automobilist, die hen van de weg drukte zodat ze over de kop sloegen, heeft ze vagelijk gezien. De man is na het ongeval zonder enige hulp te bieden, weggereden. Haar eenzame kruistocht wordt een loodzware belasting, waarbij je je afvraagt hoe zinvol het is als een gezin al kapot is om een tweede uit elkaar te laten vallen. Walser doet haar best. Regisseur Klante schreef zijn eigen scenario naar een idee van Wolfgang E. Neumann en het camerawerk is van Franz Rath.

Porträt eines Richters

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Norbert Kückelmann en Norbert Kuckelmann. Met o.a. Robert Giggenbach, Peter Simonischeck, Dorothee Hartinger, Heinz-Josef Braun en Michael Degen.

Een uitstekende film over een advocaat, gespecialiseerd in schadeclaims, Kolb (Giggenbach), die voor zijn doen met een bijzonder geval te maken krijgt. Benevelde, opgehitste rechts- extremistische jongelui slaan na afloop van een bijeenkomst een Vietnamees, die toevallig met zijn vrouw voorbij kwam, het ziekenhuis in. Als rechter Kemp (Simonischeck) de aanstichter van het kwaad, de neo-nazi Bachmann (Braun) de hand boven het hoofd wil houden, op grond van het grondrecht van de vrijheid van meningsuiting, zet tenslotte de publieke opinie het ministerie van justitie onder druk zodat de onafhankelijke, maar veel te bruine rechter Kemp zich tenslotte ziek meldt. Kemps uitspraak wordt daarop nietig verklaard. Voor gemotiveerde kijkers een interessant docudrama, dat de vinger op een zich steeds groter wordende zere plek in de Europese maatschappij legt: het opkomende, nieuwe fascisme. Het camerawerk is van Igor Luther.

Der Affe Gottes

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Karl Freuchtmann. Met o.a. Nicolas Brieger, Franziska Walser, Ernst Jacobi, Arno Wüstenhöfer en Heinrich Schmidt-Juhrjahn.

Ergens in de duistere middeleeuwen. Een loslopende aap was er getuige van hoe een jonge maagd (Walser) zich naakt waste. De aap wordt gearresteerd door de kerkgemeenschap. De aanklacht luidt ontucht en godslastering. Er wordt hem zelfs een verdediger toegewezen (Brieger). Vraag is werd het meisje door de aap verkracht of niet. Haar eigen uitlatingen zijn nogal verward. Aanvankelijk zit de aap naakt in de gerechtszaal, maar later moet hij, op last van de religieuze overheid, gekleed worden. Uiterst originele gerechtssatire waarin de rechters letterlijk voor aap gezet worden. Schitterende dialogen zinspelen op heel wat actuele gebeurtenissen, w.o. de oorlog in ex-Joegoslavië. Spitsvondig scenario van Jürgen Breest en Jutta Bocke, zwierig in beeld gebracht door Günther Wedekind.

Abgetrieben

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Norbert Kückelmann en Norbert Kuckelmann. Met o.a. Hanns Zischler, Jörg Hube, Edgar Selge, Axel Milberg en Bernd Herberger.

Gynaecoloog He[KL29] (Zischler) uit Baden-Württemberg aborteerde uit humanitaire overwegingen vrouwen, waarbij hij meer naar de noodsituatie keek, waarin zijn patiënten verkeerden dan dat hij naging of er wel voldaan was aan de wet. Zo kan de kijker meemaken wat er voorafgegaan was aan het z.g. Memmingen- proces uit 1988-89 en hoe dat verliep wat tenslotte leidde tot de herziening van paragraaf 218 in het Duitse wetboek van strafrecht.

Erfolg

1991 | Historische film, Drama

Duitsland 1991. Historische film van Franz Seitz. Met o.a. Bruno Ganz, Franziska Walser, Peter Simonischek, Mathieu Carrière en Gudrun Gabriel.

Verfilming van de gelijknamige roman van Lion Feuchtwanger. Beieren in de jaren na WO I. Hoofdpersoon is de kunsthistoricus Krüger die, omdat de machthebbers hem te lastig vinden, het slachtoffer wordt van een gefingeerd meineedproces. Tegelijkertijd vertelt de film de geschiedenis van het ontstaan van het fascisme. De regisseur tekende voor het scenario en de fotografie is van Rudolf Blahacek. Een belangwekkende film.

Der schöne Mann

1988 |

Duitsland 1988. Marianne Lüdcke. Met o.a. Beate Jensen, Franziska Walser en Max Volkert Martens.

Verfilming van de gelijknamige roman van Lion Feuchtwanger. Beieren in de jaren na WO I. Hoofdpersoon is de kunsthistoricus Krüger die, omdat de machthebbers hem te lastig vinden, het slachtoffer wordt van een gefingeerd meineedproces. Tegelijkertijd vertelt de film de geschiedenis van het ontstaan van het fascisme. De regisseur tekende voor het scenario en de fotografie is van Rudolf Blahacek. Een belangwekkende film.

Die Bekenntnisse des Hochstaplers Felix Krull

1981 | Komedie

Duitsland 1981. Komedie van Bernhard Sinkel. Met o.a. John Moulder-Brown, Oliver Wehe, Klaus Schwarzkopf, Daphne Wagner en Franziska Walser.

Vrij onopvallende verfilming in vijf delen van de gelijknamige schelmenroman van Thomas Mann (1954) over het leven rond de eeuwwisseling van 1900 van een impressionistische genotsmens die zich voortdurend beweegt op het randje van het ongeoorloofde. De jonge titelpersonage (Wehe als tiener), die al vroeg beseft dat iedereen hem sympathiek vindt, heeft zijn eerste ervaringen op het liefdesgebied met het dienstmeisje Genoveva (Walser). Wanneer het bedrijf van zijn vader (Schwarzkopf), ook een genieter, op de fles gaat, pleegt die zelfmoord en voor het eerst wordt Felix geconfronteerd met de keiharde werkelijkheid van het leven. De volwassen Felix (nu Moulder-Brown) gaat in Frankfurt wonen, waar zijn moeder (Wagner) een pension heeft geopend. Hier geraakt hij in de ban van het hoertje Rosza (Pajanou), maar die stelt steeds hogere eisen en wil hem tot haar beschermer en gigolo maken. Zijn grootvader Schimmelpreester (Paryla) stelt hem voor in een chique hotel in Monte Carlo te gaan werken. Tijdens de douanecontrole laat hij het juwelenkistje van een medereizigster in zijn bagage verdwijnen. Met behulp van zijn kamergenoot Stanko (Zacher) maakt Felix de juwelen meteen te gelde, maar dan duikt de eigenaresse, Madame de Houfl[KA1]e (No[KA3]el), op. Ze lokt hem mee naar haar suite, en laat hem bekennen. Intussen promoveert Felix van liftboy tot ober. Bij de vrouwtjes blijft hij onthutsend populair. Zelf wordt hij verliefd op de trapezewerkster Zaza (Kolbin), maar op een avond leert hij de markies De Venosta (Pistoria) kennen, die hem voorstelt in zijn plaats een wereldreis te maken. Met het vertrek van Krull voor een wereldreis worden de galante avonturen afgebroken. Regisseur Sinkel, noch scenarioschrijver Alf Brustelin slaagden erin het fragmentarische van de roman van Mann te overbruggen. Het blijft bij een groot aantal min of meer geestig aan elkaar geknoopte avonturen over een knappe jongen die in de hoogste maatschappelijke kringen van die tijd weet door te dringen. Een jaar later werd deze miniserie gemonteerd tot een bioscoopfilm van 114 minuten (op de tv dan weer 127 minuten) en is het verhaal beperkt tot Krulls erotische escapades, die voornamelijk uit dialogen bestaan. De bioscoopfilm werd uitgebracht door CIC- Taurus. Het camerawerk is van Dietrich Lohmann.

Deutschland im Herbst

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Alexander Kluge, Volker Schlöndorff, Rainer Werner Fassbinder, Alf Brustellin en Bernhard Sinkel. Met o.a. Angela Winkler, Franziska Walser, Wolf Bierman, Wolfgang Baechler en Heinz Bennent.

Snijdende filmische balans over de democratie in de Bondsrepubliek in de jaren 1970-80, gezien door tien brillen van regisseurs die allen hun sporen hebben verdiend in het aan de kaak stellen van kleinburgerlijkheid, bureaucratie en middelmatigheid. Gedeeltelijk in zwart-wit. Diverse auteurs w.o. Heinrich Böll, Peter Steinbach komen aan het woord.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Franziska Walser op televisie komt.

Reageer