Héléna Manson (1898-1994): cast.
Er zijn 37 films gevonden.

Les Maris, les Femmes, les Amants

1988 | Drama, Komedie

Frankrijk 1988. Drama van Pascal Thomas. Met o.a. Susan Moncur, Clément Thomas, Emilie Thomas, Olga Vincent en Michel Robin.

Een prettige verrassing, deze eerste film van Thomas sinds 1980. Een ironische en soms felle film over een groepje mensen dat de vakantie aan zee doorbrengt. Geen echt verhaal, maar een soort mozaïek à la Jacques Tati en Pierre Etaix. Hoewel de regisseur niet het niveau haalt van deze twee meesters, bevat de film een serie grappige scènes. De personages worden nooit echt belachelijk gemaakt, want Thomas voelt zich duidelijk met hen verbonden. Scenario van de regisseur en François Caviglioli. Camerawerk van Renan Polles.

La Femme ivoire

1984 | Drama, Experimenteel, Romantiek

Frankrijk 1984. Drama van Dominique Cheminal. Met o.a. Lucas Belvaux, Dora Doll, Sylvie Granotier, Roland Blanche en Céline Valérie.

Het verhaal speelt zich af in het Hotel des Voyageurs dat ergens midden in de Haute Savoie in Frankrijk staat. Het gaat over de uitzichtloze liefde tussen de 'ivoren vrouw', geheel in het wit gekleed, en de jonge Maurice die uiteindelijk een einde maakt aan zijn leven. Om hen heen zien we vreemde personages die net zo besluiteloos zijn als de hoofdpersonen. Dit is een voorbeeld van een lange film die bedoeld is als een poëtisch, droomachtig en verschrikkelijk romantisch werk in de trant van MARIANNE DE MA JEUNESSE of DOULOUREUSE ARCADIE. Een dergelijke film blijft moeilijk te verwezenlijken en deze poging is niet geslaagd.

Non-lieu

1981 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1981. Drama van Bruno Gantillon. Met o.a. Charles Denner, Michael Lonsdale, Nicole Courcel, Bertrand Bonvoisin en Raymond Bussières.

Een onderzoeksrechter - die klassejustitie aan den lijve heeft ondervonden - bijt zich hardnekkig vast in zijn verdenking van een 'luxe' chirurg, die in de omgeving van de wurgmoord op een jong meisje wordt beticht en een onjuiste getuigenverklaring heeft afgelegd. Dit op de realiteit gebaseerde verhaal werd een tv-film met mengsel van feiten en fictie, dat bij de uitzending tot een schandaal en protesten bij de nabestaanden van het slachtoffer leidde. Boeiend gemaakt en zeer goed geacteerd, al resulteerden lengte en dramaturgie van de vier losse episodes in een serie valse sporen en verdenkingen, die bij de ontknoping niet meer dan loze tijdvulling blijken te zijn geweest.

Mon oncle d'Amérique

1980 | Komedie, Drama

Frankrijk 1980. Komedie van Alain Resnais. Met o.a. Gérard Depardieu, Nicole Garcia, Roger Pierre, Marie Dubois en Nelly Borgeaud.

Aan de hand van drie fictieve levenslopen giet Resnais de theorieën van neurochirurg-filosoof Henri Laborit (1914-1995) in een hoogst originele cinepuzzelvorm. Textielfabrieksdirecteur René, actrice Janine en schrijver-politicus Jean handelen allemaal zowel naar oerinstincten als naar maatschappelijke 'wetten' zoals door Laborit geponeerd. Deze worden geïllustreerd met rattenexperimenten. Geestoprekkende, veelbekroonde cinema van een meester. Voor het oorspronkelijke afficheontwerp tekende stripauteur Enki Bilal. Nevenrolletje van Catherine Frot, die later tot Frankrijks meest geliefde actrice zou uitgroeien.

Paix sur les Champs

1970 | Drama

België 1970. Drama van Jacques Boigelot. Met o.a. Christian Barbier, Héléna Manson, Georges Poujouly, Claire Wauthion en Arlette Schreiber.

Een verfilming van de roman van Marie Gevers. Het Romeo en Julia-verhaal is gesitueerd op het Vlaamse platteland. Het camerawerk van Philippe Colette is prima.

Paris au mois d'aout

1965 | Drama, Komedie

Frankrijk 1965. Drama van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Charles Aznavour, Susan Hampshire, Etchika Choureau, Daniel Ivernel en Héléna Manson.

Een verkoper - wiens gezin op vakantie is - ontmoet in het grotendeels uitgestorven Parijs een Britse toeriste, tegenover wie hij zich uitgeeft voor een bekend abstract schilder. De zomeridylle krijgt alle warmte van de twee hoofdrollen, maar verloopt al te voorspelbaar naar het onvermijdelijke afscheid.

Nude In A White Car

1960 |

1960. Robert Hossein. Met o.a. Odile Versois, Héléna Manson, Robert Hossein en Marina Vlady.

Een verkoper - wiens gezin op vakantie is - ontmoet in het grotendeels uitgestorven Parijs een Britse toeriste, tegenover wie hij zich uitgeeft voor een bekend abstract schilder. De zomeridylle krijgt alle warmte van de twee hoofdrollen, maar verloopt al te voorspelbaar naar het onvermijdelijke afscheid.

Toi le vénin

1958 | Thriller, Erotiek

Frankrijk 1958. Thriller van Robert Hossein. Met o.a. Marina Vlady, Robert Hossein, Odile Versois, Henri Crémieux en Héléna Manson.

Een man krijgt in de nacht een lift van een blondine die de liefde met hem bedrijft en hem vervolgens probeert te overrijden. Via het autonummer vindt hij twee zusters van wie er één verlamd is, en die sterk op elkaar lijken, zodat hij niet zeker is wie hij zoekt. Voor wie over het absurde uitgangspunt heenstapt - de held heeft het gezicht van de vrouw niet gezien met wie hij intiem was - een broeierige spannende film, waarin de echte zusters Vlady en Versois mooi en geheimzinnig zijn.

Oeil pour oeil

1957 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1957. Drama van André Cayatte. Met o.a. Curd Jürgens, Folco Lulli, Lea Padovani, Pascale Audret en Darío Moreno.

Een oververmoeide arts weigert een patiënte te onderzoeken en stuurt haar door naar het ziekenhuis, waar ze sterft. Vanaf dat moment zint de echtgenoot op wraak. De film wijkt af van de voor Cayatte gebruikelijke juridische onderwerpen, maar mist iedere overtuigingskracht. Jürgens speelt de arts met een ongeïnteresseerde expressieloosheid. De locatie-opnamen in Libanon met enkele hallucinerende woestijnscènes zijn de voornaamste pluspunten.

Les Truands

1956 | Komedie, Misdaad, Romantiek

Frankrijk 1956. Komedie van Carlo Rim. Met o.a. Junie Astor, Lucien Baroux, Eddie Constantine, Robert Dalban en Héléna Manson.

De 101-jarige voorzitter van een gangstervakbond zoekt uit vele kandidaten een waardige opvolger, nadat die eerst enkele proeven van bekwaamheid hebben moeten afleggen. Deze satirische gangsterkomedie in episoden, met te vaak valse humor zonder meer, is slechts bij vlagen écht geestig.

Bonjour jeunesse

1956 | Familiefilm

Zwitserland​/​​Frankrijk 1956. Familiefilm van Maurice Cam. Met o.a. Ded Rysel, Alexandre Rignault, Yanik Malloire, Christine Carrère en Christian Fourcade.

Mislukte bewerking van twee romans van Johanna Spyri die zij omstreeks 1875 schreef, bedoeld om in te haken op het succes van de Duitse HEIDI-films. Vreselijk zoetsappig, rommelig gemaakt door drie regisseurs die het niet met elkaar eens konden worden. Het is zo erg dat er personages verschijnen en verdwijnen zonder dat duidelijk wordt waarom en hoe. Er werden drie versies gemaakt in drie verschillende talen met steeds andere acteurs.

Goubbiah

1955 | Drama, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1955. Drama van Robert Darène. Met o.a. Jean Marais, Delia Scala, Gil Delamare, Kerima en Henri Nassiet.

Een simpele visser die een schoonheidsideaal nastreeft, maakt in zijn vrije tijd houtsculpturen, die door zijn stiefouders met winst worden verkocht. Een jonge zigeunerin komt vertellen dat zijn vader, die als kluizenaar in de bergen woont, hem v[KA1]o[KA1]or zijn dood wil spreken, waarna tijdens de gezamenlijke tocht de liefde geleidelijk groeit. Deze hoogst romantische film lijkt eerder een produkt uit de jaren `30 dan uit de jaren `50 en laat zich daardoor met verbaasde interesse aanzien. (Het meest verwonderlijke is echter dat de dialogen geschreven zijn door Jean Genet.) Marais overtuigt wel als bevlogen kunstenaar maar absoluut niet als primitief natuurmens, ondanks alle aandacht voor zijn gespierde torso.

Escalier de service

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Carlo Rim. Met o.a. Alfred Adam, Junie Astor, Mischa Auer, Estella Blain en Etchika Choureau.

Een dienstmeisje heeft een nieuwe betrekking in een gezin van bohémiens en vertelt haar rampzalige ervaringen in haar eerdere dienstverbanden. Ze werkte bij een overspannen advocaat, bij de beul, bij een amoureuze vader en zoon en bij een stel toneelspelers. Een topbezetting in deze episodische komedie die in de beste momenten een absurdistische parodie wordt, maar soms ook al te voorspelbare boulevardkluchtigheden vertoont.

Les Enfants de l'amour

1953 | Drama

Frankrijk 1953. Drama van Léonide Moguy. Met o.a. Jean-Clude Pascal, Etchika Choureau, Lise Bourdin, Philippe Hersent en Valentine Tessier.

Een meisje dat verdacht wordt van moord op haar baby wordt opgenomen in een tehuis voor ongehuwde moeders, waar de zorg van de staf en het moederschap zelf op de meesten een positieve invloed blijkt te hebben. Deze episodische traktaatfilm boeit, ondanks ontsporingen in sentimentaliteit, door de treffende regie van de jonge actrices, al zijn sommige weldoende personages al te voorbeeldig en daardoor weinig overtuigend geportretteerd.

La Fille perdue

1953 | Drama

Frankrijk 1953. Drama van Jean Gourguet. Met o.a. Claudine Dupuis, Gérard Landry, Dora Doll, Robert Berri en André Roanne.

Een plattelandsmeisje wordt in een havenstad zwanger gemaakt door een onderwereldfiguur die haar dwingt het kind af te staan. Tot inkeer gekomen trouwt ze met een jeugdvriend en wil haar dochter terug, als de vroegere verleider het haar opnieuw lastig komt maken. Deze melodramatische B-film werkt alle clichés van het genre op een rijtje af en blijft op al die onderdelen ver onder de maat.

Deux sous de violettes

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van Jean Anouilh. Met o.a. Dany Robin, Michel Bouquet, Jane Marken, Henri Crémieux en Mona Dol.

Een arm meisje gaat bij familie in de provincie logeren waar ze verleid wordt door een fabrikantenzoon die door zijn familie tot een huwelijk in zijn eigen milieu wordt gedwongen. Ze keert met haar kind terug naar haar moeder en gaat werken voor haar levensonderhoud en om haar zelfrespect terug te krijgen. De filmregie van de toneelschrijver Anouilh pakt diens thema van de gecorrumpeerde onschuld al te smartlappig aan, ondanks de cynische dialoog waarmee de acteurs goed uit de weg kunnen. De auteur heeft echter geen enkele vat op het medium film, zodat het resultaat een langademige reeks losse scènes is.

Le furet

1949 | Misdaad

Frankrijk 1949. Misdaad van Raymond Leboursier. Met o.a. Pierre Larquey, Pierre Jourdan, Jacques Baumer, Michel Peres en Héléna Manson.

Een nauwkeurige bewerking van de roman [KL]Crimes [KA2]a vendre[KLE] van de vandaag de dag nog altijd veel gelezen Belg Stanislas-Andr[KA1]e Steeman. Zijn beroemde Monsieur Wens (Jourdan) ontdekt hoe `Le Furet` (Larquey) de dader van verscheidene misdaden is, wanneer hij ze thuis ten overstaan van getuigen voorspelt, en ook voor zijn kristallen bol in de hoedanigheid van helderziende. Vindingrijk (zelfs wat te veel), maar heel goed gespeeld en gefilmd door wat voor een behoorlijk ambachtsman kan doorgaan, hoewel hij vandaag de dag in het vergeetboek is beland. Een slimmerik, die kan bewijzen of het hier om een complete versie gaat.

Au revoir, Monsieur Grock

1949 | Biografie, Drama

Frankrijk 1949. Biografie van Pierre Billon. Met o.a. Grock, Suzy Prim, Henri Cassidy, Héléna Manson en Alfonso Bovino.

De wereldberoemde clown Grock memoreert na zijn afscheidsgala hoe hij als de jonge Adrien Wettach van huis wegliep om zich bij het circus aan te sluiten en carrière maakte. In deze film-biografie wordt geprobeerd de vreedzaamheid van de hoofdpersoon tegenover de verdeeldheid en de oorlogen in het tijdperk waarin hij leefde en werkte te plaatsen. Het onhandige scenario laat echter de opzet verzanden in kinderachtige clichés. De registratie van de clownsnummers geeft deze film zijn enige, documentaire waarde.

Retour à la vie

1948 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1948. Oorlogsfilm van André Cayatte, Georges Lampin, Henri-Georges Clouzot en Jean Dréville. Met o.a. Héléna Manson, Jane Marken, Nane Germond, Bernard Blier en Lucien Nat.

Gedenkfilm die hier behandeld wordt in de volgorde waarin de regisseurs van de vijf sketches aan de beurt komen, waarbij we moeten opmerken dat de laatste twee van Dréville zijn: LE RETOUR DE TANTE EMMA - LE RETOUR D'ANTOINE - LE RETOUR DE JEAN - LE RETOUR DE RENÉ - LE RETOUR DE LOUIS. De sketches hebben als gemeenschappelijk thema de terugkeer naar het normale leven van krijgsgevangenen en gedeporteerden. Zo'n film moet wel wisselvallig zijn en zou meer in evenwicht zijn geweest als er een vrouwelijke hoofdrolspeler meer en een mannelijke hoofdrolspeler minder zouden zijn geweest. De toon wisselt sterk. We ontdekken een intimistische Cayatte, die van de uitstekende dialogen van Charles Spaak profiteert, een nog steeds even gekwelde Lampin, een zeer bittere Clouzot met zijn sinistere humor en een wat romantischere Dréville, die met het fraaie camerawerk van Louis Page en Michel Weiss in de laatste episode weer wat hoop geeft. Zijn socio-psychopathische analyses van een aantal zeer uiteenlopende gevallen worden door een groep sterren gespeeld en vormen met de bijrollen een zeer homogeen geheel.

La ferme des sept péchés

1948 | Misdaad, Biografie, Mysterie

Frankrijk 1948. Misdaad van Jean Devaivre. Met o.a. Claude Génia, Héléna Manson, Jacques Dumesnil, Pierre Renoir en Georges Grey.

Een merkwaardig - fictief - filmisch onderzoek, gewijd aan de moord op de polemist en pamflettist Paul-Louis Courrier (1772- 1825). De rechters luisteren naar de verklaringen van zijn kennissen. De grote vraag is 'wie' Courrier heeft vermoord. Wij weten vandaag de dag dat het zijn jachtopziener is geweest maar deze crime passionel, zoals het officieel heet, had ook een politieke moord kunnen zijn, gepleegd door een tussenpersoon. Interessant vanwege de opbouw en de psychologie. Scenario van de regisseur, René Méjean en Janine Grégoire. Camerawerk van Lucien Joulin.

La Louve

1948 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1948. Drama van Guillaume Radot. Met o.a. Claude Génia, Jean Davy, Renaud Mary, Héléna Bossis en Héléna Manson.

Dit misdaadmelodrama, over een vrouw die haar moeder en stiefvader vermoordt en met haar medeplichtige minnaar bij een brand om het leven komt, werd door de regie en de acteurs zwaar aangezet. De uitzonderlijke anti-heldin wordt nergens geloofwaardig gemaakt, maar de onvoorspelbaarheid van haar acties houdt de nieuwsgierigheid, ondanks de gezochte intrigewendingen, toch gaande.

Nuits sons fin

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Jacques Séverac. Met o.a. Ginette Leclerc, Jeanne Fusier-Gir, Hélène Sauvaneix, Héléna Manson en Geneviève Morel.

Een bewerking van een roman van Georges Magnane, een schrijver die al even vergeten is als de regisseur van dit boerendrama. Mag desnoods nog best gezien worden vanwege het acteerwerk van Ginette Leclerc.

Son dernier rôle

1946 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1946. Drama van Jean Gourguet. Met o.a. Gaby Morlay, Marcel Dalio, Jean Tissier, Jean Debucourt en Georges Chamarat.

Een bewerking - door Jean Paul Lechanois - van een huilerig melodrama naar de roman van Lajos de Zilahy over een actrice die opgegeven is door de artsen en die haar laatste rol speelt: die van oude dame. Ze trekt zich terug in Annecy voordat ze naar Parijs terugkeert om te sterven bij haar minnaar. Het is moeilijk dit scenario zo te verfilmen dat het niet ongewild belachelijk wordt.

L' Homme au chapeau rond

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Pierre Billon. Met o.a. Raimu, Aimé Clariond, Gisèle Casadesus, Arlette Merry en Héléna Manson.

Een man wordt op zijn ziekbed gekweld door de echtgenoot van een overleden minnares bij wie hij ook een kind heeft verwekt. Wroeging doet hem zich ook aan de man hechten die hem wil doden. De zwaar aangezette dramatiek in een verfilming van Dostoievsky`s [KL]Eeuwige Echtgenoot[KLE] boeit door de twee hoofdrollen (Raimu in laatste film voor zijn dood).

L' Assassin n'est pas coupable

1945 | Mysterie

Frankrijk 1945. Mysterie van René Delacroix. Met o.a. Jacqueline Gauthier, Rosine Deréan, Madeleine Suffel, Héléna Manson en Germaine Stainval.

Een scenarioschrijver is bezig met een verhaal over een meervoudige moord in een studio. Vervolgens worden daadwerkelijk drie vedettes vermoord. Om aan iedere verdenking te ontsnappen leidt hij het getuigenverhoor om de ware daders te ontmaskeren. Interessant thema werd zwak geregisseerd. De acteurs redden deze film.

Picpus

1943 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1943. Misdaad van Richard Pottier. Met o.a. Juliette Faber, Gabrielle Fontan, Colette Régis, Héléna Manson en Maximillienne.

Er is een moord gepleegd op nummer 162 in de Rue de Picpus. Kort daarop volgen er nog meer, waarvan de moord op Mascouvin (Tissier) een zanger, het opmerkelijkst is, maar die niets te maken lijkt te hebben met de eerste moord. Commissaris Maigret (Pr[KA1]ejean) begint een onderzoek en ontmoet de oude scheepsarts Le Cloaguen (Delmont) die de niet onaanzienlijke gift van tweeduizend Francs gekregen heeft van een rijke Amerikaanse, Sheila Dumont, die hem zeer dankbaar zou zijn. Naar het boek van Georges Simenon Signé Pipcus wat eveneens de werktitel van de film was. Een waar speurdersdrama dat dreigt te verdrinken in de keur van personages. In latere MAIGRET- verfilmingen komt de commissaris dan ook beter uit de verf, maar voor Simenon-Maigret-liefhebbers is deze misdaadfilm een absolute must, die zij onder geen beding mogen missen. Het scenario is van Jean-Paul Le Chanois en het camerawerk is van Charlie Bauer. Werd in het jaar ervoor gedraaid toen het land door de Duitsers grotendeels bezet was om in de late winter van 1943 uit te komen in de donkere zalen. Mono.

Le corbeau

1943 | Film noir, Misdaad, Thriller, Drama

Frankrijk 1943. Film noir van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Pierre Fresnay, Ginette Leclerc, Micheline Francey, Pierre Larquey en Héléna Manson.

Een slaperig Frans dorpje raakt geïnfecteerd met achterdocht vanwege anonieme dreigbrieven. In de geheimzinnige epistels, getekend Le corbeau (de raaf), worden diverse dorpelingen beschuldigd van onfatsoenlijk gedrag. Le corbeau is één van de meest bejubelde film noirs vanwege de sfeervolle cinematografie, de effectieve suspense en de treffende zedenles (niemand is fatsoenlijk). Tegelijkertijd is de film besmet omdat de makers werkten voor productiehuis Continental, een filmbedrijf dat door nazi Joseph Goebbels in 1940 was opgezet om het Franse publiek te sussen met a-politiek vermaak. Na de bevrijding werd cineast Clouzot voor twee jaar geschorst en kreeg acteur Fresnay zes maanden celstraf.

L'homme de Londres

1943 | Misdaad

Frankrijk 1943. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Suzy Prim, Héléna Manson, Blanche Montel en Made Siame.

Henri Decoin (1896-1969) is nooit ergens zo op zijn plaats geweest als in het detectivegenre en dat geldt vooral voor een drietal bewerkingen van romans van Georges Simenon. Deze film is één van zijn bekendste en gaat over een onderzoek dat uitgevoerd wordt naar aanleiding van een afrekening in een mistige havenstad aan het Kanaal. Het is echter toch wel vreemd dat hij de dialogen toevertrouwd heeft aan Exbrayat, van wie de detectiveverhalen zich aan de andere kant van de wereld afspelen! Niettemin wordt Simenon geen geweld aangedaan en we vinden in de film zelfs zijn unieke sfeer en zijn bedrieglijke personnages terug. Meer vakmanschap dan talent, maar toch een film van een opmerkelijke specialist.

Le Bienfaiteur

1942 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1942. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Raimu, Suzy Prim, Charles Granval, Lucien Gallas en Pierre Larquey.

In het dorpje Barfleur-sur-Oron is Monsieur Moulinet (Raimu) een geziene burger. Hij helpt waar hij kan, met gulle gaven om minderbedeelden niet aan hun lot over te laten. Hij staat op goede voet met de notabelen van het plaatsje en heeft een blik geworpen op de aantrekkelijke Madame Berger (Prim), een weduwe. Toch is er iets merkwaardigs met hem aan de hand en inspecteur Picard (Colin) is bezig met een onderzoek naar een zekere Guillot, die het hoofd van een misdadige bende is. Er zijn indirecte aanwijzingen die leiden naar Moulinet. Het is nauwelijks te geloven, maar als Picard te dicht nadert, breekt er een brand uit, waarbij Moulinet - of was het Guillot? - verdwijnt. Er wordt een standbeeld opgericht voor Moulinet om hem toch nog te eren. Deze misdaadfilm, die Raimu in een voor hem bijzondere rol toont, geeft een voortreffelijk beeld van het leven in een kleine plaats in Frankrijk - een beeld dat meer dan een halve eeuw na data nog maar weinig veranderd is. De regie en het spel zijn heel behoorlijk, al is de film tamelijk onbekend gebleven. Het scenario is van Pierre Ashelbé, bewerkt door regisseur Decoin en Yves Mirande. Het camerawerk is van Jules Kruger. Gedraaid onder de Duitse bezetting - de productie in dat jaar bedroeg 77 films en het materiaal begon schaars te worden.

Les inconnus dans la maison

1941 | Drama, Thriller

Frankrijk 1941. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Raimu, Juliette Faber, Jacques Baumer, Lucien Coëdel en Jean Tissier.

Een alcoholische advocaat moet de verloofde van zijn dochter verdedigen in een moordzaak en gaat beseffen dat hij zowel zijn professionele als zijn ouderlijke plichten heeft verwaarloosd. Tijdens de rechtszaak houdt hij een pleidooi voor binnen het gezin veronachtzaamde jongeren. De verfilming van de voor de ontstaansperiode baanbrekende (maar nu overbekende) probleemstelling dankt veel aan de behendige scenariobewerking door H.G. Clouzot van de oorspronkelijke roman van Simenon, de knappe hoofdrol van Raimu en aan de bekwame regie. Opnieuw gefilmd als COP OUT.

L'assassinat du Pére Noël

1941 | Familiefilm, Misdaad, Komedie, Drama

Frankrijk 1941. Familiefilm van Christian-Jaque. Met o.a. Marcelle Rexiane, Renée Faure, Marcelle Monthil, Marie-Hélène Dasté en Mona Dol.

Dorpje wordt in de kerstweek opgeschrikt door diefstal van kerkschatten en moord op kerstman. Idyllische achtergrond van besneeuwd dorp in kersttooi geeft contrasterende verpakking van moordintrige die met roddel en romantiek wordt opgesierd. Verrukkelijke rol van Baur als bejaarde die eindelijk voor kerstman mag spelen, maar zijn pak op lijk aantreft.

Les Pirates du rail

1937 | Avonturenfilm

Frankrijk 1937. Avonturenfilm van Christian-Jaque. Met o.a. Charles Vanel, Erich von Stroheim, Suzy Prim, Simone Renant en Valéry Inkijinoff.

Een Franse spoorlijn door China wordt vaak aangevallen door piraten. Een ingenieur gaat naar Zuidelijke piraten voor een niet-aanvalspact en ondertussen wordt zijn vrouw gegijzeld door de piraten van het Noorden. De exotische avonturen zijn vlot gefilmd, maar vooral curieus om het onderwerp en de rolbezetting.

Hélène

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Jean Benoît-Lévy en Marie Epstein. Met o.a. Madeleine Renaud, Jean-Louis Barrault, Constant Remy, Robert Le Vigan en Jeanne Helbling.

Trouwe en stijve filmbewerking van de zeer melodramatische roman van Vicki Baum, terwijl de regisseurs zwaar tillen aan zaken als opoffering, toewijding, plichtsbesef en zelfmoord. Vandaag de dag niet meer om aan te zien.

Madame Bovary

1933 | Drama

Frankrijk 1933. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Pierre Renoir, Alice Tissot, Valentine Tessier, Héléna Manson en Max Dearly.

Verfilming van het meesterwerk van Gustave Flaubert uit 1857 over de oogverblindende mevrouw, die zich in haar huwelijk verveelt en allerlei vormen van overspel bedrijft totdat het haar ru[KA3]ineert en tragisch met haar afloopt. Op basis van een van de weinige romans die de fatsoenlijke bewerking van Renoir het hoofd weten te bieden. Hij is daarbij zeer trouw gebleven aan de tekst wat dialogen en beelden betreft (de hier aangegeven lengte is die van de originele versie waarvan onbekend is wat er van over is, want er zijn een paar uiteenlopende kopie[KA3]en in omloop), en maakt veelvuldig gebruik van afstand en vervreemding. Alle personages spelen en nemen zichzelf in de maling alsof het om een komedie over hun eigen leven gaat. Zo is Madame Bovary (een bewonderenswaardige Tissot) tot aan haar eigen dood toe, tegelijk geloofwaardig en ongeloofwaardig. Door er van zo dichtbij naar te kijken, blijkt deze film uiteindelijk veel griezeliger dan de nieuwste horrorfilms. De film werd destijds dan ook niet begrepen en was een commerciële flop. De recente bewerking van Claude Chabrol mag dan nog zo goed zijn, dit werk, waarin het gezichtspunt totaal anders is, mag niet worden vergeten. Kort nadat de film in roulatie gebracht werd heeft Renoir de film enigszins bekort. Jean Bachelet deed het camerawerk.

Coralie et Cie

1933 | Komedie

Frankrijk 1933. Komedie van Alberto Cavalcanti. Met o.a. Josette Day, Jeanne Helbing, Héléna Manson, Catherine Hessling en Robert Burnier.

Een couturière in de provincie exploiteert naast haar modesalons ook een gedeelte van haar huis voor romantische ontmoetingen. Paradoxaal genoeg eindigt het stuivertje wisselen in herenigingen van de verschillende echtparen. Cavalcanti heeft dit 'boulevard-verhaal' solide verfilmd. Een klein wereldje wordt half teder, half bitter geschilderd. De film dankt veel aan de goede acteerprestaties en het camerawerk van Léonce-Henri Burel. Gebaseerd op het boek van Hennequin en Valabrègue.

Les frères Karamazoff

1931 | Drama

Frankrijk 1931. Drama van Fédor Ozep. Met o.a. Fritz Kortner, Anna Sten, Fritz Rasp, Bernhard Minetti en Hanna Waag.

Ozep`s Franse filmversie van de roman van F.M. Dostojewski [KL]De gebroeders Karamasow[KLE]. Dimitri (Kortner) wordt verliefd op Grouschenka (Sten) zonder dat hij beseft dat zij de maîtresse van zijn vader is. Later wordt deze vermoord en Dimitri wordt ervan beschuldigd en veroordeeld tot tien jaar dwangarbeid in Siberië. Grouschenka volgt hem. Deze film werd vrijwel tegelijkertijd gedraaid met de Duitse versie DER MÖRDER DIMITRI KARAMASOFF met dezelfde hoofdrollen, maar verdere een andere cast. Het sterke scenario is van Leonhard Frank, Victor Trivas en regisseur Ozep en de dialogen zijn van Paul d'Estournelles de Constant. Het camerawerk is van Nicolas Farkas. Geldt met de Duitse versie die 10m langer is, als een klassieker.

Vocation d'André Carel

1924 | Komedie, Romantiek

Zwitserland​/​​Frankrijk 1924. Komedie van Jean Choux. Met o.a. Michel Simon, Blanche Montel, Camille Bert, Maurice Destain en Stéphane Audel.

Dit scenario is tegenwoordig niet meer te pruimen. De eerste rol op het witte doek van Simon. Hij speelt een ontvanger van belastingen en hij blijkt lachwekkend. De briljante documentairemaker Charles-Georges Duvanel tekende voor onweerstaanbaar gevoelig camerawerk die de natuurlijke decors goed laat uitkomen. De Zwitser Choux heeft voor zijn eerste film talentvol de techniek van de 'symphonie visuelle' gebruikt, waardoor de montage van 1500 opnames beknopt en vloeiend is. Ontmoedigd door de onverschilligheid van zijn landgenoten, vluchtte Choux naar Parijs om daar carrière te maken. Hij zette nooit meer een voet in Zwitserland.