Otto Ketting: muziek.
Er zijn 9 films gevonden.

Cinema Invisible: het boek

2005 | Documentaire

Nederland 2005. Documentaire van Kees Hin.

Ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van de cinema bundelde Christian Janicot in 1995 honderd onuitgevoerde filmscenario's van schrijvers en kunstenaars. Kees Hin toetst tien scenario's uit Janicots boek op hun verfilmbaarheid. Stuk voor stuk intrigerende plannen, maar de verbeelding van Hin voegt er weinig tot niets aan toe. Sterker: door de halfbakken pogingen de scripts alsnog te verfilmen verdwijnt de magie.

Hexagon - Time Machine

1994 |

Nederland 1994. Erik van Zuylen. Met o.a. Michiel Roodnat en Bas Roodnat.

Ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van de cinema bundelde Christian Janicot in 1995 honderd onuitgevoerde filmscenario's van schrijvers en kunstenaars. Kees Hin toetst tien scenario's uit Janicots boek op hun verfilmbaarheid. Stuk voor stuk intrigerende plannen, maar de verbeelding van Hin voegt er weinig tot niets aan toe. Sterker: door de halfbakken pogingen de scripts alsnog te verfilmen verdwijnt de magie.

Het schaduwrijk

1992 | Drama, Fantasy

Nederland 1992. Drama van Kees Hin. Met o.a. Kiki van der Noordt, Tanja den Broeder, Peter Noland, Jannie Pranger en Olivia Tegelaar.

K. Schippers schreef het scenario voor deze essayistische, melancholische sprookjesfilm waarin een jonge vrouw tevergeefs, maar uit alle macht, het moment probeert te herleven waarbij zij als zes-jarige uk afscheid nam van haar vader, die het gezin verliet. Via poppen die tot leven komen en figuren uit een sprookjesachtig schimmenspel wordt zij naar een onbereikbaar verleden geleid. Poëtische poging tot het weergeven van de wijdlopige mechaniek van het geheugen. Knappe muziek van Otto Ketting. Eerbiedwaardig, maar kelderkoud en karakterloos.

De provincie

1991 | Drama, Romantiek

Nederland 1991. Drama van Jan Bosdriesz. Met o.a. Thom Hoffman, Pierre Bokma, Gijs Scholten van Aschat, Tamar van den Dop en Peter Oosthoek.

Geslaagd regiedebuut van vijftig-jarige Bosdriesz met drie jongens en een meisje in een verhaal waarin heden en verleden door elkaar lopen. In de Hollandse polder zijn drie kameraden, een meeloper, een slachtoffer en een leider verliefd op een knappe vioolspelende Van den Dop. Zij trouwt met Bokma de grote bink wat later noodlottig afloopt. Naar de gelijknamige debuutroman van Jan Brokken, aangevuld met elementen uit diens verhalenbundel De zee van vroeger. Knappe vertolkingen in scherp portret van een dorpssamenleving waarin vriendschap en haat, liefde en jaloezie de hoofdthema's vormen. Ondanks discutabele climax en zware thema's géén zwaarmoedige film met erg fraai camerawerk van Jules van den Steenhoven.

De Anna

1983 | Drama

Nederland 1983. Drama van Erik van Zuylen. Met o.a. Theu Boermans, Hans Veerman, Henriëtte Tol, Christina Cünne en Jacques Commandeur.

Een voormalige directeur van een mijn moet een vete uitvechten met een aan de drank geraakte voormalige mijnwerker met stoflongen. Een winnaar levert deze krachtmeting tussen baas en knecht niet op. Overlevingskansen lijken er in dit als klassiek aandoend drama enkel in te zitten voor de vrouwen op de achtergrond. Een goed geacteerde film, die ook mooi is gefotografeerd. Sommige scènes zijn magistraal. Het scenario blijkt evenwel al te raadselachtig, waardoor de film uiteindelijk onvoldoende bevredigt, ondanks alle kwaliteit. De film flopte volledig in de Nederlandse bioscopen.

Dokter Pulder zaait papavers

1975 | Drama

Nederland 1975. Drama van Bert Haanstra. Met o.a. Ton Lensink, Kees Brusse, Dora van der Groen, Henny Orri en Sacco van der Made.

Een dorpsdokter met een wat ingeslapen bestaan krijgt bezoek van een oude studievriend die een totaal ander leven leidt. Nadat die morfine uit zijn medicijnkast heeft gestolen besluit de arts zich te verdiepen in het milieu van zijn verslaafde vriend. Haanstra, beter bekend om zijn poëtische documentaire werken, werd genomineerd voor een Gouden Beer op het Berlijnse filmfestival voor deze verfilming van Anton Koolhaas' roman 'De nagel achter het behang'.

Bij de beesten af

1972 | Documentaire

Nederland 1972. Documentaire van Bert Haanstra.

Dieren worden geobserveerd (met Haanstra's vaste cameraman Anton van Munster) in het wild in Afrika en in de dierentuin. Filmtechnisch worden er - in het wat verouderde stijltje van ALLEMAN - 'vergelijkingen' gemaakt met het gedrag van mensen. Haanstra's vriend Anton Koolhaas verzorgde het commentaar en dat is zeker geen pluspunt.

Gas voor Muggenbeet

1970 |

Nederland 1970. Kees Hin.

Dieren worden geobserveerd (met Haanstra's vaste cameraman Anton van Munster) in het wild in Afrika en in de dierentuin. Filmtechnisch worden er - in het wat verouderde stijltje van ALLEMAN - 'vergelijkingen' gemaakt met het gedrag van mensen. Haanstra's vriend Anton Koolhaas verzorgde het commentaar en dat is zeker geen pluspunt.

Alleman

1964 | Documentaire

Nederland 1964. Documentaire van Bert Haanstra.

Weliswaar treft Simon Carmiggelt de juiste toon van lichte ironie, perfect lijmen kan hij de associatieve scènes van Alleman niet. Alleman slaat op Jan en Alleman: Haanstra wilde met deze prijswinnende documentaire de essentie van de toen twaalf miljoen Nederlanders blootleggen. De smetteloze beelden van Anton van Munster (Bij de beesten af) tonen in een lange rij vermeend typisch Hollandse dingen: boten, kerken, zoenen, trouwen, uitgaan, geboorte, vlijtigheid, schaatsen. Prachtig, slim gemonteerd, maar nog immer zeer gefragmenteerd, zodat die goeie Carmiggelt gedwongen is rottige bruggetjes te maken, zoals vanaf afstoffen in het huishouden naar het Koninklijk Huis. In deze laatstgenoemde scène zijn unieke beelden te zien van een fotosessie van de koninklijke familie op Soestdijk. Met daarin prins Bernhard nadrukkelijk aanwezig met de voor hem zo kenmerkende olijke opmerkingen.