Ángela Molina (1955): cast.
Er zijn 66 films gevonden.

Loin des hommes

2014 | Drama

Frankrijk 2014. Drama van David Oelhoffen. Met o.a. Viggo Mortensen, Reda Kateb, Ángela Molina en Djemel Barek.

Algerije, 1954. Terwijl de spanningen tussen de Fransen en Algerijnen steeds hoger oplopen, wordt een teruggetrokken leraar (Mortensen, die hier Frans en Arabisch spreekt) gedwongen een plaatselijke crimineel door een ruig berggebied naar een rechtbank te escorteren. Het uitgangspunt, naar een kort verhaal van Albert Camus, zou afkomstig kunnen zijn uit een klassieke western, en regisseur Oelhoffen knipoogt dan ook uitbundig naar dat genre. Maar vertelt uiteindelijk vooral een warmbloedig verhaal over verbroedering. Sfeervolle muziek van Nick Cave en Warren Ellis.

Blancanieves

2012 | Drama

Spanje​/​​Frankrijk​/​​België 2012. Drama van Pablo Berger. Met o.a. Maribel Verdú, Daniel Giménez Cacho en Ángela Molina.

Blancanieves is een hypnotiserende film, waarin regisseur Berger het sprookje van Sneeuwwitje verplaatst naar het Sevilla van de jaren twintig. Deze zwijgende zwart-witfilm vertelt het verhaal van Blancanieves (Sneeuwwitje in het Spaans), de enige dochter van een beroemde stierenvechter, die door haar boze stiefmoeder het huis uit wordt gezet en na wat omzwervingen terechtkomt bij een groep stierenvechtende dwergen. Berger maakte zijn film voor een groot publiek, maar dat zal weinig kunnen met de vele filmcitaten (Freaks, La passion de Jeanne d'Arc), de sombere toon en het asgrauwe einde.

Baarìa

2009 | Komedie, Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Italië​/​​Frankrijk 2009. Komedie van Giuseppe Tornatore. Met o.a. Francesco Scianna, Raoul Bova, Giorgio Faletti, Leo Gullotta en Nicole Grimaudo.

Biografische film van regisseur Giuseppe Tornatore over drie generaties in het Siciliaanse plaatsje Bagheria (waar Tornatore geboren is).

La masseria delle allodole

2007 | Drama, Historische film

Italië​/​​Frankrijk​/​​Spanje​/​​Bulgarije​/​​Duitsland 2007. Drama van Vittorio Taviani en Paolo Taviani. Met o.a. Paz Vega, Tchéky Karyo, Moritz Bleibtreu en Ángela Molina.

Een rijke, internationaal vertakte Armeense familie wordt in 1915 slachtoffer van de volkerenmoord in Turkije en Syrië. De cinefiele gebroeders Paolo en Vittorio Taviani bewerkten het boek van Antonia Arslan, een Armeens-Italiaanse schrijfster die putte uit haar eigen familiegeschiedenis. Haar boek 'Het huis met de leeuweriken' (2004) is een anekdotische familiekroniek met tientallen personages, vergelijkbaar in sfeer met Isabelle Allende's 'Het huis met de geesten'. De broers Taviani konden jammer genoeg niet kiezen tussen drama en aanklacht en deden daarmee beide invalshoeken tekort. Bovendien stokt de film waar het boek meandert vanwege de starre regie en montage. Teleurstellend.

Imperium: Nerone

2004 | Historische film

Duitsland​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Italië​/​​Spanje 2004. Historische film van Paul Marcus. Met o.a. Hans Matheson, Laura Morante, Rike Schmid, Matthias Habich en Ian Richardson.

Een rijke, internationaal vertakte Armeense familie wordt in 1915 slachtoffer van de volkerenmoord in Turkije en Syrië. De cinefiele gebroeders Paolo en Vittorio Taviani bewerkten het boek van Antonia Arslan, een Armeens-Italiaanse schrijfster die putte uit haar eigen familiegeschiedenis. Haar boek 'Het huis met de leeuweriken' (2004) is een anekdotische familiekroniek met tientallen personages, vergelijkbaar in sfeer met Isabelle Allende's 'Het huis met de geesten'. De broers Taviani konden jammer genoeg niet kiezen tussen drama en aanklacht en deden daarmee beide invalshoeken tekort. Bovendien stokt de film waar het boek meandert vanwege de starre regie en montage. Teleurstellend.

Piedras

2002 | Drama

Spanje 2002. Drama van Ramón Salazar. Met o.a. Antonia San Juan, Najwa Nimri, Victoria Peña, Mónica Cervera en Ángela Molina.

Debuut waarin Salazar heen en weer springt tussen anekdotes, en de levens van vijf vrouwen. Vrouwen met relatieperikelen, met gebroken hakken of met een drugsverslaving, steun zoekend bij een homoseksuele vriend of een filosofisch ingestelde pedicure. Schoeisel is de fetisj van de film; de vrouwen worden geïntroduceerd via hun voeten.

Annas Sommer

2001 | Drama, Oorlogsfilm

Spanje​/​​Griekenland​/​​Duitsland 2001. Drama van Jeanine Meerapfel. Met o.a. Ángela Molina, Herbert Knaup, Dimitris Katalifos, Rosana Pastor en Agis Emmanouil.

Anna Kastelano (Molina) had een Griekse vader (Katalifos) en een Spaanse, sefardisch joodse moeder (Pastor). Zij is fotografe en journaliste in Berlijn. Toen ze bij een demonstratie ruim dertig jaar geleden foto`s maakte, werd ze door Max Feldmann (Knaup) gered voor het geweld van de oproerpolitie. Sedert die tijd waren zij onafscheidelijk totdat Max veel te vroeg kwam te overlijden. Onlangs heeft Anna als enige nabestaande het familiehuis ge[KA3]erfd op een Grieks eilandje in de Ege[KA3]ische Zee, die Griekenland van Turkije scheidt. Ze gaat er heen met de gedachte het huis te verkopen. Ze opent voor het eerst in jaren de luiken (om de spoken eruit te laten) en bekijkt de meubels, de stoffering en de snuisterijen. In een mand vindt ze foto`s en brieven uit het verleden, van haar vader Leon, moeder Malena en haar in Auschwitz vermoorde grootmoeder. Ze ontdekt dat haar vader, voordat hij haar moeder leerde kennen, de grote liefde gevonden had in een zekere Anna Levi (Skoula). De confrontatie met het verleden en de uitgestorven familieleden maken Anna melancholisch. Amerikanen tonen zich geïnteresseerd in het huis en vragen of er een zwembad bij is, waarop Anna vol emotie en misschien heel onzakelijk, de prijs verdubbelt. In het dorp ontmoet ze een jonge visser, waar ze verliefd op wordt en ze vindt een jeugdvriendin terug. Ze praat in gedachten vooral met Max en haar vader. Tegen de finale besluit Anna met de spoken van het verleden te leven en het huis niet meer te verkopen. Het spel van Molina is mooi en zij wordt steeds mooier naarmate de film voortgaat - de bijrollen zijn goed, in het bijzonder Knaup. Het boeiende scenario van regisseuse Meerapfel is zonder nodeloos sentiment en zij heeft de film zonder effectbejag geregisseerd. Het camerawerk van Andreas Sinanos, die regelmatig voor Theo Angelopoulos werkt, is prachtig.

A propos de Buñuel

2000 | Documentaire, Biografie

Spanje​/​​Frankrijk 2000. Documentaire van José Luis López-Linares en Javier Rioyo. Met o.a. Manuel Mindan, Pepín Bello, Conchita Buñuel, Margarita Buñuel en Román Gularn.

Anna Kastelano (Molina) had een Griekse vader (Katalifos) en een Spaanse, sefardisch joodse moeder (Pastor). Zij is fotografe en journaliste in Berlijn. Toen ze bij een demonstratie ruim dertig jaar geleden foto`s maakte, werd ze door Max Feldmann (Knaup) gered voor het geweld van de oproerpolitie. Sedert die tijd waren zij onafscheidelijk totdat Max veel te vroeg kwam te overlijden. Onlangs heeft Anna als enige nabestaande het familiehuis ge[KA3]erfd op een Grieks eilandje in de Ege[KA3]ische Zee, die Griekenland van Turkije scheidt. Ze gaat er heen met de gedachte het huis te verkopen. Ze opent voor het eerst in jaren de luiken (om de spoken eruit te laten) en bekijkt de meubels, de stoffering en de snuisterijen. In een mand vindt ze foto`s en brieven uit het verleden, van haar vader Leon, moeder Malena en haar in Auschwitz vermoorde grootmoeder. Ze ontdekt dat haar vader, voordat hij haar moeder leerde kennen, de grote liefde gevonden had in een zekere Anna Levi (Skoula). De confrontatie met het verleden en de uitgestorven familieleden maken Anna melancholisch. Amerikanen tonen zich geïnteresseerd in het huis en vragen of er een zwembad bij is, waarop Anna vol emotie en misschien heel onzakelijk, de prijs verdubbelt. In het dorp ontmoet ze een jonge visser, waar ze verliefd op wordt en ze vindt een jeugdvriendin terug. Ze praat in gedachten vooral met Max en haar vader. Tegen de finale besluit Anna met de spoken van het verleden te leven en het huis niet meer te verkopen. Het spel van Molina is mooi en zij wordt steeds mooier naarmate de film voortgaat - de bijrollen zijn goed, in het bijzonder Knaup. Het boeiende scenario van regisseuse Meerapfel is zonder nodeloos sentiment en zij heeft de film zonder effectbejag geregisseerd. Het camerawerk van Andreas Sinanos, die regelmatig voor Theo Angelopoulos werkt, is prachtig.

Le baiser sous la cloche

1998 | Komedie, Drama, Familiefilm

Frankrijk 1998. Komedie van Emmanuel Gust. Met o.a. Ángela Molina, Bernard Alane, Pierre Forest, Gaspard Bernard Claus en Estelle Skornik.

Anna Kastelano (Molina) had een Griekse vader (Katalifos) en een Spaanse, sefardisch joodse moeder (Pastor). Zij is fotografe en journaliste in Berlijn. Toen ze bij een demonstratie ruim dertig jaar geleden foto`s maakte, werd ze door Max Feldmann (Knaup) gered voor het geweld van de oproerpolitie. Sedert die tijd waren zij onafscheidelijk totdat Max veel te vroeg kwam te overlijden. Onlangs heeft Anna als enige nabestaande het familiehuis ge[KA3]erfd op een Grieks eilandje in de Ege[KA3]ische Zee, die Griekenland van Turkije scheidt. Ze gaat er heen met de gedachte het huis te verkopen. Ze opent voor het eerst in jaren de luiken (om de spoken eruit te laten) en bekijkt de meubels, de stoffering en de snuisterijen. In een mand vindt ze foto`s en brieven uit het verleden, van haar vader Leon, moeder Malena en haar in Auschwitz vermoorde grootmoeder. Ze ontdekt dat haar vader, voordat hij haar moeder leerde kennen, de grote liefde gevonden had in een zekere Anna Levi (Skoula). De confrontatie met het verleden en de uitgestorven familieleden maken Anna melancholisch. Amerikanen tonen zich geïnteresseerd in het huis en vragen of er een zwembad bij is, waarop Anna vol emotie en misschien heel onzakelijk, de prijs verdubbelt. In het dorp ontmoet ze een jonge visser, waar ze verliefd op wordt en ze vindt een jeugdvriendin terug. Ze praat in gedachten vooral met Max en haar vader. Tegen de finale besluit Anna met de spoken van het verleden te leven en het huis niet meer te verkopen. Het spel van Molina is mooi en zij wordt steeds mooier naarmate de film voortgaat - de bijrollen zijn goed, in het bijzonder Knaup. Het boeiende scenario van regisseuse Meerapfel is zonder nodeloos sentiment en zij heeft de film zonder effectbejag geregisseerd. Het camerawerk van Andreas Sinanos, die regelmatig voor Theo Angelopoulos werkt, is prachtig.

El viento se llevó lo qué

1998 | Komedie, Experimenteel, Fantasy, Drama

Frankrijk​/​​Spanje​/​​Argentinië​/​​Nederland 1998. Komedie van Alejandro Agresti. Met o.a. Vera Fogwill, Ángela Molina, Fabián Vena, Jean Rochefort en Ulises Dumont.

Het is 1972. Soledad is één van de drie vrouwelijke taxichauffeuses in Buenos Aires. Wanneer ze voor de zoveelste keer door een klant wordt lastiggevallen verlaat ze de stad en haar saaie leven. Met pech strandt ze tenslotte in een troosteloos stadje aan het einde van de wereld in Patagonië. Kranten, radio en televisie zijn er niet. Het enige amusement -en contact met de buitenwereld- vormt de plaatselijke bioscoop, waar filmkopieën worden vertoond die (na talloze vertoningen elders) beschadigd, verknipt, verminkt en incompleet zijn. Het gevolg is dat de bewoners al generaties lang deze wanorde als de werkelijkheid ervaren. Ze spreken, handelen en denken zonder enige vorm van logica, net zoals de mensen in de film. Soledad verblijft in het hotel van Dona Mirta en wordt verliefd op Pedro, de plaatselijke filmcriticus, wiens kritieken uiteraard ook net zo verknipt zijn als de films. Voor de bewoners is Edgar Wexley de beroemdste en meest geliefde acteur in de geschiedenis. De originele films waarin hij speelt zijn verschrikkelijk, maar door alle verdwenen stukken uit de kopieën en de niet bedoelde schnitts, zijn het ware meesterwerken geworden. De geliefde acteur wordt uitgenodigd in de kleine stad

Carne trémula

1997 | Komedie, Romantiek, Drama, Experimenteel

Spanje​/​​Frankrijk 1997. Komedie van Pedro Almodóvar. Met o.a. Javier Bardem, Francesca Neri, Liberto Rabal, Ángela Molina en José Sancho.

Curieuze Almodóvar-film over Víctor, die wordt geboren in een bus als zoon van een prostituee. Het eigenlijke verhaal begint na een tijdsprong van 20 jaar. Verliefde Víctor krijgt ruzie met de wilde Elena. In de verwarring die hierop volgt treft een kogel agent David die hierdoor verlamd raakt. Víctor krijgt de schuld en belandt in de gevangenis. De verlamde David wordt Paralympics-ster en trouwt met Elena. Weer vier jaar later komt de heetgebakerde Víctor vrij. Almodóvars grillige melodrama onderzoekt hoe de levens van verschillende mensen bepaald wordt door één enkel revolverschot. Zo ontstond een intense film over dood, toeval, lot en schuld.

Sin querer

1996 | Drama

Zwitserland​/​​Duitsland​/​​Argentinië 1996. Drama van Ciro Cappellari. Met o.a. Daniel Kuzniecka, Ángela Molina, Luisa Calcumil, Patricio Contreras en Norman Brisky.

Een jonge ingenieur uit Buenos Aires reist naar Patagonië voor een landmeetopdracht. In het dorpje waar hij verblijft werkt hij zich al snel in de nesten door verliefd te worden op een getrouwde vrouw en zich het lot aan te trekken van een misbruikt meisje. Tevens wordt hij geconfronteerd met de achtergestelde positie van de oorspronkelijke, Indiaanse bewoners. Dramatisch niet sterk, hooguit interessant om exotische redenen. (JvB/VPRO Gids)

Las cosas del querer II

1995 |

Spanje​/​​Argentinië 1995. Jaime Chávarri. Met o.a. Mary Carmen Ramirez, Manuel Banderas en Ángela Molina.

Een jonge ingenieur uit Buenos Aires reist naar Patagonië voor een landmeetopdracht. In het dorpje waar hij verblijft werkt hij zich al snel in de nesten door verliefd te worden op een getrouwde vrouw en zich het lot aan te trekken van een misbruikt meisje. Tevens wordt hij geconfronteerd met de achtergestelde positie van de oorspronkelijke, Indiaanse bewoners. Dramatisch niet sterk, hooguit interessant om exotische redenen. (JvB/VPRO Gids)

Gimlet

1995 |

Spanje 1995. Jose Luis Acosta. Met o.a. Penélope Cruz, Abel Flok en Ángela Molina.

Een jonge ingenieur uit Buenos Aires reist naar Patagonië voor een landmeetopdracht. In het dorpje waar hij verblijft werkt hij zich al snel in de nesten door verliefd te worden op een getrouwde vrouw en zich het lot aan te trekken van een misbruikt meisje. Tevens wordt hij geconfronteerd met de achtergestelde positie van de oorspronkelijke, Indiaanse bewoners. Dramatisch niet sterk, hooguit interessant om exotische redenen. (JvB/VPRO Gids)

Oh cielos

1994 | Komedie

Spanje 1994. Komedie van Ricardo Franco. Met o.a. Ana Alvarez, Ángela Molina en El Gran Wyoming.

Een jonge ingenieur uit Buenos Aires reist naar Patagonië voor een landmeetopdracht. In het dorpje waar hij verblijft werkt hij zich al snel in de nesten door verliefd te worden op een getrouwde vrouw en zich het lot aan te trekken van een misbruikt meisje. Tevens wordt hij geconfronteerd met de achtergestelde positie van de oorspronkelijke, Indiaanse bewoners. Dramatisch niet sterk, hooguit interessant om exotische redenen. (JvB/VPRO Gids)

Les démoniaques

1993 | Thriller

Duitsland​/​​Zwitserland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1993. Thriller van Pierre Koralnik. Met o.a. Ángela Molina, Aurore Clément, Jean-Philippe Écoffey, Jan Rouiller en Teco Celio.

Op hun huwelijksdag redden Ecoffey en Molina een jonge vrouw van de verdrinkingsdood in het meer vlakbij hun prachtige landhuis. Al snel blijkt deze vrouw Clément geen onbekende te zijn voor Molina. Waar hebben ze elkaar vroeger ontmoet en waarom doen ze zo geheimzinnig over het verleden? Een spannende thriller naar de roman Celle qui n'était plus van het specialisten-duo Boileau-Narcejac. Een lugubere sfeer die fijngevoelige kijkers koude rillingen over de rug doet lopen. Koralnik en Philippe Madral bewerkten de roman op zeer filmische wijze. Uitstekend spel van beide hoofdrolspeelsters. Ook al werd het geen LES DIABOLIQUES, toch kunnen deze demonische vrouwen de nachtrust verstoren. Indrukwekkende slotbeelden. Fotografie van Pavel Korinek en voor de muziek zorgde Serge Franklin.

El baile de las animas

1993 | Komedie, Horror

Spanje 1993. Komedie van Pedro Carvajal. Met o.a. Ángela Molina, Monica Molina, Dorotea Barcena, Joaquim de Almeida en Ana Alvarez.

Spanje, herfst 1948. De jonge Angela Molina ontsnapt uit het klooster waar zij door haar autoritaire vader naartoe gestuurd was. Ze gaat naar haar moeder Monica, die teruggetrokken leeft nadat ze ontdekt heeft dat haar man een affaire had met haar zuster. Zij is uit ellende van de rotsen gesprongen. Vijftien jaar zijn voorbijgegaan en moeder en dochter wonen weer bij elkaar. Ze worden geplaagd door de geest van de overleden tante. Monica en Angela besluiten om zich, samen met het spook, te wreken op de man die hun leven zo verpest heeft. Een dramatische komedie die wemelt van bijgeloof en Gallische tradities. Moeder en dochter Molina leveren bewijs van een sterke persoonlijkheid in deze bevreemdende, maar beklijvende prent, geschreven door Carvajal. Voor de fotografie tekende Totes Trenas.

Le voleur d'enfants

1992 | Fantasy

Italië​/​​Frankrijk​/​​Spanje 1992. Fantasy van Christian de Chalonge. Met o.a. Marcello Mastroianni, Ángela Molina, Michel Piccoli, Daniel Martin en Virginie Ledoyen.

Fijn spel van de hoofdrollen wordt bedorven door een zwak en verward scenario van Dominique Garnier en regisseur De Chalonge die het boek van Jules Supervielle bewerkten. Het verhaal gaat over de kinderloze Argentijnse kolonel b.d. Mastroianni en zijn vrouw Molina die omstreeks 1925 in Parijs ongelukkige jongetjes van de straat oppikken en ze in huis halen en ze een leven laten leiden als prinsen: ze worden goed gevoed en gekleed, waardoor ze geen reden hebben om te vluchten. Algauw wordt het een tiental. De oudste is wat opstandig; er ontstaat het gevoel dat er een prinsesje moet worden geadopteerd. De prent is doorwrocht met fantastische elementen zoals olifanten in de straten en een magiër, die op een gegeven moment zijn oog laat vallen op de leuke 'dochter' van de kolonel. Zeer traag, zonder duidelijk plot. Camerawerk van Bernard Zitzermann. Er werd zowel een Spaanstalige als een Franstalige versie geproduceerd.

Krapatchouk

1992 | Komedie

Spanje​/​​België​/​​Frankrijk 1992. Komedie van Enrique Gabriel Lipschutz. Met o.a. Guy Pion, Piotr Zaitchenko, Ángela Molina, Oscar Ladoire en Didier Flamand.

Twee Oosteuropese seizoensarbeiders die voor een appel en een ei op een landbouwbedrijf hebben gewerkt, willen huiswaarts keren en belanden in Parijs. Op het station beklagen ze zich tegenover een ambtenaar van de Franse spoorwegen over het feit dat er geen trein teruggaat naar hun thuisland Prajevice in de voormalige Sovjetunie. Het land is echter op geen enkele landkaart terug te vinden. Het verbijsterde tweetal krijgt de hele bureaucratische rompslomp over zich heen als diplomaten en militairen koortsachtig proberen te achterhalen waar Prajevice ligt en of het wel echt bestaat. Debuterend schrijver-regisseur Lipschutz die de Chileense nationaliteit heeft, maakte zijn intelligente scenario al in 1985, maar toen hij eindelijk aan de verfilming van KRAPATCHOUK begon, was de satire (over een veranderend Europa, waarin een heel land zoekraakt) raker dan ooit. De kleine Pion en de hoog boven hem uittorenende Zaitsjenko, die wel wat weg hebben van Asterix en Obelix, verlevendigen het politieke gegeven met aanstekelijke slapstick. De klucht werkt wonderwel, tot aan het nogal simplistische einde. Het camerawerk is van Raoul Perez Cubero. Gefilmd in Brussel, Parijs en Madrid.

Krapatchouk

1992 | Komedie

Spanje​/​​België​/​​Frankrijk 1992. Komedie van Enrique Gabriel. Met o.a. Ángela Molina, Oscar Ladoire en Guy Pion.

Twee Oosteuropese seizoensarbeiders die voor een appel en een ei op een landbouwbedrijf hebben gewerkt, willen huiswaarts keren en belanden in Parijs. Op het station beklagen ze zich tegenover een ambtenaar van de Franse spoorwegen over het feit dat er geen trein teruggaat naar hun thuisland Prajevice in de voormalige Sovjetunie. Het land is echter op geen enkele landkaart terug te vinden. Het verbijsterde tweetal krijgt de hele bureaucratische rompslomp over zich heen als diplomaten en militairen koortsachtig proberen te achterhalen waar Prajevice ligt en of het wel echt bestaat. Debuterend schrijver-regisseur Lipschutz die de Chileense nationaliteit heeft, maakte zijn intelligente scenario al in 1985, maar toen hij eindelijk aan de verfilming van KRAPATCHOUK begon, was de satire (over een veranderend Europa, waarin een heel land zoekraakt) raker dan ooit. De kleine Pion en de hoog boven hem uittorenende Zaitsjenko, die wel wat weg hebben van Asterix en Obelix, verlevendigen het politieke gegeven met aanstekelijke slapstick. De klucht werkt wonderwel, tot aan het nogal simplistische einde. Het camerawerk is van Raoul Perez Cubero. Gefilmd in Brussel, Parijs en Madrid.

1492: Conquest of Paradise

1992 | Avonturenfilm, Historische film

Verenigde Staten 1992. Avonturenfilm van Ridley Scott. Met o.a. Angelo Molina, Michael Wincott, Tchéky Karyo, Frank Langella en Mark Margolis.

In deze versie van het Columbus-verhaal is de rusteloze en eigenzinnige navigator een man die denkt het paradijs ontdekt te hebben, maar die door kwade elementen in zijn groep de inlanders tegen zich krijgt. Hij blijkt niet in staat het nieuwe land te besturen en als hij dan ook nog eens keer op keer zonder buit van betekenis naar Spanje terugkomt, laten zijn broodheren hem vallen. Hij slijt zijn laatste dagen in vergetelheid en hij heeft dus niets te maken met de uitroeïng van hele volkeren en culturen. Zo kan je het natuurlijk ook zien. De opnamen zijn schitterend mooi en de film is veel geloofwaardiger dan het eerder in 1992 uitgekomen CHRISTOPHER COLUMBUS: THE DISCOVERY. Alleen Weaver valt uit de toon. Depardieu is prachtig: geladen, rusteloos, eigenwijs, gedreven, en ook de rest van de cast speelt de sterren van de hemel.

Fantaghirò

1991 | Avonturenfilm, Fantasy, Horror

Italië 1991. Avonturenfilm van Lamberto Bava. Met o.a. Alessandra Martines, Mario Adorf, Ángela Molina, Jean-Pierre Cassel en Ornella Marcucci.

Indrukwekkende produktie, grotendeels opgenomen in Tsjechoslowakije. Prachtige decors en kostuums, beeldschone fotografie en locaties. Een sprookje uit het middeleeuwse Europa. Een koning is voortdurend in oorlog met een concurrerende vorst. Hij heeft twee dochters en wil een mannelijke erfgenaam. Als het derde kind ook een meisje blijkt, probeert hij haar in het bos te offeren, maar zij wordt gered door een fee. Fantaghir[KA2]o groeit uit tot een tegendraadse meid en leert van een bovennatuurlijke witte ridder hoe ze om moet gaan met het zwaard. Als Romualdo (Stuart), een ridder van de tegenpartij, het meisje in het bos ontmoet, wordt hij verliefd op haar. Om een eind te maken aan de voortdurende strijd wordt een duel gearrangeerd tussen Fantaghirò en Romualdo, die haar niet herkent omdat ze is gekleed als ridder. Martines is heerlijk om te zien als Fantaghirò, maar acteren kan ze niet. Scenario van Gianni Romoli en Francesca Melandri. Camerawerk van Romano Albani.

Volevo i pantaloni

1990 | Drama

Italië 1990. Drama van Maurizio Ponzi. Met o.a. Giulia Fossà, Lucia Bosé, Ángela Molina, Natasha Hovey en Pino Colizzi.

Naar de controversionele roman van Lara Cardella over een Siciliaans meisje dat beklemd zit tussen hypocriete onverdraagzaamheid in een gehucht en de onderdrukking van haar ouders. Een schoolvriendin met rijke ouders ontrukt haar aan haar milieu en neemt haar mee naar een feestje waar ze een jongeman ontmoet. Als ze elkaar kussen worden ze ontdekt en een schandaal ontketend, met als gevolg vernedering en de toegang tot de school wordt geweigerd. Ze trekt in bij een tante en oom, die haar naderhand probeert aan te randen. Een fijnzinnige film over een nimmer veranderende stijl van leven op Sicilië.

Rio Negro

1990 | Drama

Venezuela​/​​Frankrijk 1990. Drama van Atahualpa Lichy. Met o.a. Ángela Molina, Frank Ramirez, Daniel Alvarado, Marie-José Nat en Nathalie Nell.

Venezuela 1912: in het Amazonegebied uit de titel wordt Alvaro gouverneur van de Spaanse regering. Hij zorgt ervoor dat hij zijn zakken vult met een deel van de opbrengsten uit de locale rubberplantage; hij stelt de roulettetafel in en laat uit Frankrijk prostitu[KA1]ees overkomen, waaraan hij ook weer schandelijk verdient. Het hoofd van de beveiliging van de plantage Ramirez maakt een einde aan de heersende zedeloosheid door de decadente gouverneur af te zetten. Hij regeert voortaan het gebied met ijzeren hand (en de onvermijdelijke willekeur). Het volk is het kind van de rekening en komt van de regen in de drup. Een typisch Zuid-Amerikaans noodlot: van dictatuur verwisselen. Het scenario staat op naam van Frank Butler, Joaquin Gonzales, Eduardo De Gregorio, Antonio Larreta, Manolo Matji, Diana Lichy en regissuer Lichy. Het camerawerk is van Mario Garcia Joya.

Les anges

1990 | Thriller

Zwitserland​/​​Frankrijk​/​​Spanje​/​​België 1990. Thriller van Jacob Berger. Met o.a. Steven Weber, Belinda Becker, Féodor Atkine, Christina Hoyas en Ángela Molina.

Rickie komt uit New York naar Barcelona om het lijk van zijn moeder te identificeren. Kort daarna ontmoet hij een jongen die analfabeet is en die hem meeneemt naar een bordeel waar hij verliefd wordt op een van de prostituées. Een zwarte vrouw met allures van een prinses en een sensueel lichaam. Een thriller die een aantal gebreken heeft, maar wel enkele interessante denkbeelden naar voren brengt en een eigen cinematografisch karakter heeft. Eerste film van deze regisseur die tevens het script schreef. Camerawerk van Emmanuel Machuel.

La Batalla de los tres reyes

1990 | Avonturenfilm, Historische film

Italië​/​​Spanje 1990. Avonturenfilm van Souheil Ben Barka. Met o.a. Massimo Ghini, Ángela Molina, F.Murray Abraham, Harvey Keitel en Claudia Cardinale.

Dit verhaal speelt zich af in de 16e eeuw. Prins Abdelmalek wordt achtervolgd door de usurpator sultan Moulay Mohamed en vlucht van Marokko naar Algiers waar hij hulp vraagt aan de Turkse gouverneur, een piraat op de Middellandse zee. Deze speelfilmversie van een tv-serie, is onbegrijpelijk, grof en weinig overtuigend. Bij het monteren is er vaak gedacht AL ANDALUS.

Las cosas del querer

1989 | Drama, Musical

Spanje 1989. Drama van Jaime Chávarri. Met o.a. Ángela Molina, Manuel Bandera, Angel de Andrés López, María Barranco en Amparo Baró.

Aan het eind van de Spaanse burgeroorlog onstaat er een vriendschap tussen een homoseksuele zanger, een pianist en een meisje dat ervan droomt om succes te hebben als artieste. Deze film is een eerbewijs aan de folkloristische, Spaanse film van de jaren 1940-1960, maar schroomt niet om ook een zekere mate van kritiek die periode van filmerij te uiten. Een twijfelachtig en gebrekkig geheel, ofschoon de film aardig wat commercieel succes had.

La Barbare

1989 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1989. Drama van Mireille Darc. Met o.a. Murray Head, Ángela Molina en Aurélie Gibert.

Een bewerking van de roman van Katherine Pancol. De actrice Darc stapte naar de andere kant van de camera over. Het resultaat overtuigt nauwelijks. Deze geschiedenis over een meisje, dat naar Tunesië terugkeert op zoek naar herinneringen aan haar overleden vader, weet amper belangstelling te wekken. Dat komt door het ingewikkelde en uitgeplozen verhaal, dat weinig samenhang vertoont en blunders op het vlak van de mise-en- scène bevat. Er komt geen einde aan. En waar is de humor van de actrice Darc gebleven? De dialogen zijn slecht, ondanks de hulp van Jean Curtelin bij het schrijven.

Esquilache

1989 | Historische film

Spanje 1989. Historische film van Josefina Molina. Met o.a. Fernando Fernán Gómez, José Luis López Vásquez, Ángela Molina, Concha Velasco en Adolfo Marsillach.

In 1766 in Madrid vinden er een aantal gebeurtenissen plaats ten gevolge van de hervormingspogingen van minister Esquilache, een Italiaan in dienst van koning Carlos III van het Huis Bourbon. Deze historische film heeft oppervlakkige aanknopingspunten met de historische gebeurtenissen in het huidige Spanje en is volledig bewerkt voor de tv. Om kijkers te trekken werd ervoor gezorgd dat verschillende van de populairste acteurs en actrices uit de Spaanse cinema in deze film meespelen.

Barroco

1989 | Muziek

Cuba​/​​Mexico 1989. Muziek van Paul Leduc. Met o.a. Francisco Rabal en Ángela Molina.

Een film over muziek met veel variatie: van volksmuziek tot klassiek en rock 'n roll. Pre-Columbiaanse muziek, rococo, Vivaldi, Flamenco, Schubert en Rock. Door middel van een reis die in Zuid-Amerika begint via het Caraïbische gebied en Mexico gaat het naar Europa in een vlot tempo zonder één woord dialoog. 'Barocco' is een divertimento in vier delen dat al zes eeuwen oud is. Scenario van regisseur Leduc, Jesús Diaz, José Joaquín Blanco.

Via Paradiso

1988 | Drama

Italië 1988. Drama van Luciano Odorisio. Met o.a. Michele Placido, Ángela Molina, Guido Celano, Carolina Cataldi Tassoni en Francesco De Federico.

Een simpel verhaal over de eigenaar van een bioscoop in een kleine provinciestad die zijn theater niet wil verkopen aan een projektontwikkelaar. Hij is de enige in zijn buurt die weerstand biedt en zichzelf trouw blijft.

Luces y sombras

1988 | Fantasy

Spanje 1988. Fantasy van Jaime Camino. Met o.a. José Luis Gómez, Ángela Molina, Jack Shepard, Victoria Peña en José Luis Gomez.

Als hij een film over het schilderij 'Las Meninas' van Velázquez maakt versmelt de regisseur met het schilderij, wordt dertig jaar jonger en onderhoudt betrekkingen met alle personages die erop voorkomen. De bedoeling was goed, maar het resultaat zeer slecht.

Laura

1987 | Drama

Spanje 1987. Drama van Gonzalo Herralde. Met o.a. Ángela Molina, Juan Diego, Terele Pávez en Sergi Mateu.

Een jonge moderne vrouw van 27 jaar verschijnt bij een gegoede, tamelijk conservatieve plattelandsfamilie. Een buitengewoon mislukte film, waarin alle hoop werd gevestigd op de onbekwame Molina. Een oninteressante Catalaanse produktie. Ook bekend als DEL CIELO LLEGA LA NOCHE.

La Sposa era bellissima

1987 | Drama, Romantiek

Hongarije​/​​Italië 1987. Drama van Pál Gábor. Met o.a. Ángela Molina, Marco Leonardi, Massimo Ghini, Stefania Sandrelli en Simona Cavallari.

Molina speelt een mooie, jonge 'onbestorven weduwe' in Sicilië, wier man na de geboorte van hun zoon is weggelopen om in West-Duitsland te gaan werken en nooit meer is teruggekomen. Haar geval is typisch voor veel vrouwen in het dorpje, maar op een goede dag verschijnt de liefde in de vorm van een jonge arts uit Milaan en voor het eerst overwint ze haar twijfels en de tegenwerking van haar zoon en durft ze te genieten van de vriendschap van een man. Goede spelers en mooie muziek.

Il Generale

1987 | Biografie, Drama

Frankrijk​/​​Italië​/​​Spanje​/​​Duitsland 1987. Biografie van Luigi Magni. Met o.a. Franco Nero, Erland Josephson, Jacques Perrin, Philippe Leroy en Ángela Molina.

Dit zeer goed gefilmde werk gaat over generaal Garibaldi en speelt van de septemberdag in 1860 waarop hij Napels binnenkwam tot zijn streven naar de eerste zetel in het piepjonge Italiaanse parlement in het voorjaar van 1861. Franco Nero zet een overtuigende Garibaldi neer (de militaire held die Italië's eenwording bewerkstelligde), de bijrollen zijn prima en het camerawerk is schitterend; desondanks is de film hier en daar wat traag en langdradig.

Fuegos

1987 | Drama, Film noir

Frankrijk 1987. Drama van Alfredo Arias. Met o.a. Vittorio Mezzogiorno, Catherine Rouvel, Ángela Molina, Valentine Vargas en Marilu Marini.

Een kleine misdadigster wreekt zich op haar afschuwelijke vader, die zo weggestapt lijkt te zijn uit NIGHT OF THE HUNTER van Charles Laughton. Ook van opzet en regie lijkt FUEGOS op deze klassieker. De plot is een vreemde mengeling van droomachtige werkelijkheid en onderdrukt geweld, doorspekt met humor à la Buñuel. Deze eerste film van voormalig toneelregisseur Arias geeft blijk van zijn zeer persoonlijke en soms provocerende benadering. Het camerawerk is van Raoul Coutard.

Un complicato intrigo di donne vicoli e delitti

1986 | Misdaad, Drama, Thriller

Italië 1986. Misdaad van Lina Wertmüller. Met o.a. Ángela Molina, Harvey Keitel, Isa Danieli, Paolo Bonacelli en Francisco Rabal.

Lina Wertmüller heeft zich met deze dramatische en spannende film ontwikkeld tot een serieus cineaste, hoewel ze vast blijft houden aan haar handelsmerk door, zoals gebruikelijk, een uitzonderlijk lange filmtitel te kiezen. Het ingewikkelde verhaal begint met de moord op een maffiabaas tijdens diens poging een jonge vrouw te verkrachten; deze vrouw komt in het brandpunt van de belangstelling te staan van zowel de politie als de onderwereld, die op zoek is naar de dader. Het strakke script en het indringende spel maken dit tot een van Wertmüllers beste films. Scenario van regisseur Wertmüller en Elvio Porta. Camerawerk van Giuseppe Lanci. Ook bekend als CAMORRA.

Streets of Gold

1986 | Sportfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1986. Sportfilm van Joe Roth. Met o.a. Klaus Maria Brandauer, Adrian Pasdar, Wesley Snipes, Ángela Molina en Elya Baskin.

Routineuze boksprent, die door de intense vertolking van Brandauer veel dieper graaft dan normaal het geval is bij dit soort hersenloze actiefilms. Brandauer is een Russische ex- bokskampioen, die tijdig zijn land ontvluchtte en daarmee zijn arrestatie voorkwam. In Amerika krijgt hij de kans twee jonge straatvechters op te leiden voor de sport. Hij hoopt via hen zijn vroegere coach een loer te draaien. Een verhaal dat sterk aanleunt tegen andere geschiedenissen die zich v.n.l. in de ring afspelen zoals ROCKY, maar de vlotte regie en het spel van de hoofdrol maken er een actiefilm van die ook niet-boksfanaten zal aanspreken.

La Mitad del cielo

1986 | Drama, Fantasy, Horror

Spanje 1986. Drama van Manuel Gutiérrez Aragón. Met o.a. Ángela Molina, Margarita Lozano, Antonio V. Valero, Nacho Martínez en Fernando Fernán-Gómez.

Een plattelandsmeisje (Molina) trouwt met een scharesliep. De met magische krachten begiftigde grootmoeder Lozano vindt dit maar niets en maakt radicaal een einde aan het huwelijk. Het meisje vertrekt met haar dochter (Silva) naar Madrid, waar ze dankzij haar doorzettingsvermogen en een beschermer (falangist Fern[KA1]an-Gom[KA1]ez) uiteindelijk eigenaresse wordt van een populair restaurant. Een student (Valero), die zij ondertussen heeft leren kennen, wil met haar trouwen en ze moet de twijfelachtige beslissing nemen. Gesitueerd in Spanje rond 1965 ten tijde van de nadagen van het Franco-regime. Een feministische fantasy-film, waarin mannen randfiguren zijn. Ook bekend als: HALF OF HEAVEN.

Quo Vadis

1985 | Historische film, Drama

Italië 1985. Historische film van Franco Rossi. Met o.a. Klaus Maria Brandauer, Frederic Forrest, Max von Sydow, Cristina Raines en Barbara DeRossi.

Naar de gelijknamige roman van de Poolse schrijver Sienkiewicz, die in 1905 de Nobelprijs voor literatuur kreeg. Deze televisiefilm met internationale bezetting gaat over drie gebeurtenissen die plaatsvonden tussen 64-67 n.Chr., toen Nero regeerde over het Romeinse keizerrijk: de brand van Rome, de vervolging van de Christenen en de samenzwering van Piso. Prachtig geënsceneerd en schitterend van fotografie. De in Amerika uitgebrachte versie is bekort tot 200m.

Lola

1985 | Drama, Erotiek

Spanje 1985. Drama van Bigas Luna. Met o.a. Ángela Molina, Patrick Bauchau, Féodor Atkine en Assumpta Serna.

Een jonge Spaanse vrouw laat haar lelijke minnaar in de steek om te trouwen met een rijke Franse manager. Een prachtig geregisseerde film met mooie beelden, maar met een te pover onderwerp en een absoluut niet overtuigend spel.

Fuego eterno

1985 | Drama, Fantasy

Spanje 1985. Drama van José Angel Rebolledo. Met o.a. Ángela Molina, Imanol Arias, François-Eric Gendron en Ovidi Montllor.

Een door de duivel bezeten vrouw, een andere vrouw die in een klooster zit, een trouwe bediende, een priester die wil weten wat er gebeurt...Dan ontdekt hij dat hijzelf de zoon is van de bezeten vrouw. Debuut van de regisseur. De film laat veel te wensen over, zowel wat de regie als de rolbezetting betreft.

El Río de oro

1985 | Drama

Zwitserland​/​​Spanje 1985. Drama van Jaime Chávarri. Met o.a. Bruno Ganz, Ángela Molina, Francesca Annis en Stefan Gubser.

Een man die nog steeds aan zijn kinderjaren verankerd zit, keert terug naar zijn ouderlijk huis, waar zijn familieleden nog wonen. Een onderwerp met een paar interessante punten, dat echter gestrand is door de houterige en onderkoelde regie van Chávarri en de zeer slechte rolvertolkingen.

Bras de fer

1985 | Oorlogsfilm, Thriller

Frankrijk 1985. Oorlogsfilm van Gérard Vergez. Met o.a. Bernard Giraudeau, Christophe Malavoy, Ángela Molina, François Lalande en Thierry Ravel.

Pierre Wagnies ontdekt dat zijn chef, Delancourt, niemand minder is dan een oude vriend die met Camille getrouwd is, op wie hij destijds ook verliefd was. Delancourt blijkt overigens te werken voor de Britse geheime dienst. Ondanks hun tegengestelde belangen lijdt hun vriendschap er niet onder. Complexe intrige, verwarrend, de vertolking is niet altijd even gelijkmatig. Mathieu Carrière is bovendien niet overtuigend als Duitse officier. Niet goed afgewerkt, maar grotendeels interessant.

Bearn

1983 | Drama, Romantiek

Spanje 1983. Drama van Jaime Chávarri. Met o.a. Fernando Rey, Ángela Molina, Imanol Arias en Amparo Soler Leal.

In het Mallorca van de negentiende eeuw vindt een ingewikkelde driehoeksverhouding plaats. Van het genre Visconti, maar minder stijlvol. Je wordt verstikt door de overdreven mooie opnamen en het middelmatige draaiboek. Ook bekend als LA SALA DE LAS MUÑECAS.

The Eyes, The Mouth

1982 |

1982. Marco Bellocchio. Met o.a. Emmanuelle Riva, Lou Castel, Michel Piccoli en Ángela Molina.

In het Mallorca van de negentiende eeuw vindt een ingewikkelde driehoeksverhouding plaats. Van het genre Visconti, maar minder stijlvol. Je wordt verstikt door de overdreven mooie opnamen en het middelmatige draaiboek. Ook bekend als LA SALA DE LAS MUÑECAS.

Dies rigorose Leben

1982 | Avonturenfilm

Duitsland 1982. Avonturenfilm van Vadim Glowna. Met o.a. Ángela Molina, Jerzy Radziwilowicz, Vera Tschechowa, Viveca Lindfors en Elfriede Kuzmany.

De overgeblevenen van twee Duitse emigrantenfamilies komen in een woestijn terecht, waar ze verwikkeld raken in een draaikolk van hartstochten die regelmatig de pan uit vliegen. Geweld, moord, verkrachting, waanzin, mannelijkheidscultus zijn thema's in de film, die echter doordat te veel afgekeken is van de Amerikaanse B-films geen echt verhaal wordt.

Demonios en el jardín

1982 | Drama

Spanje 1982. Drama van Manuel Gutiérrez Aragón. Met o.a. Ángela Molina, Ana Belén, Imanol Arias en Encarna Paso.

In een dorp, tijdens het regiem van Franco, bestrijden twee vrouwen elkaar uit liefde voor een man. Een plattelandsdrama in een film zonder bevalligheid en het onderwerp is ook niet interessant.

Kaltgestellt

1980 | Thriller

Duitsland 1980. Thriller van Bernhard Sinkel. Met o.a. Helmut Griem, Ángela Molina, Helga Köhler, Martin Benrath en Friedhelm Ptok.

Een leraar vertelt een journalist dat hij door de Westduitse veiligheidspolitie werd aangezocht om zijn leerlingen te bespioneren. De leraar wordt door de agent op allerlei manieren uitgedaagd. Het is nèt geen Costa-Gavras, deze politieke thriller, opgenomen in besneeuwd Berlijn.

Ogro

1979 | Drama, Thriller

Spanje​/​​Italië​/​​Frankrijk 1979. Drama van Gillo Pontecorvo. Met o.a. Gian Maria Volonté, Ángela Molina, Saverio Marconi, Eusebio Poncela en Jose Sacristan.

Een groep van Baskische separatisten heeft het plan om Franco's rechterhand - admiraal Carrero Blanco - te ontvoeren, maar komt niet door de veiligheidsmaatregelen heen en blaast dan maar zijn auto op. Deze voor Pontecorvo teleurstellende politieke thriller gebruikt de reconstructie van de moordaanslag voor een ideologische uiteenzetting over de mate waarin terrorisme in verzet gerechtvaardigd is, maar hij blijft daarbij oppervlakkig. Een overwegend statische film met matte acteursprestaties, tot aan een spectaculair en letterlijk explosief einde. Ook bekend als OPERACIÓN OGRO.

La Sabina

1979 | Drama, Mysterie

Spanje​/​​Zweden 1979. Drama van José Luis Borau. Met o.a. Carol Kane, Jon Finch, Simon Ward, Harriet Andersson en Ángela Molina.

Een Britse schrijver is in Andalusië voor literaire oriëntatie over een 19de-eeuwse wraakgodin en wordt verliefd op een dorpsmeisje dat kennelijk op haar lijkt. Gefrustreerd door zijn onbeantwoorde liefde doodt hij een letterkundige rivaal en pleegt zelfmoord. Een onbestemd, maar intrigerend gegeven dat de mist in gaat door de co-produktie, waarbij internationale acteurs vol wezenloos onbegrip ronddwalen. Uitzonderingen zijn Molina die wèl in haar element is, en Kane in een ongecompliceerde rol als de maffe vriendin van de held. De Zweedse cameraman geeft het Spaanse landschap een Scandinavische kilte die ook averechts werkt.

L'ingorgo

1979 | Drama, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Spanje 1979. Drama van Luigi Comencini. Met o.a. Alberto Sordi, Annie Girardot, Fernando Rey, Patrick Dewaere en Ángela Molina.

Op de autobaan tussen het vliegveld en Rome ontstaat een verkeersopstopping waar na 24 uur - bij het einde van de film - nog steeds geen voortgang in is gekomen. Deze zeer bittere satire laat de 'bewoners' van de verschillende auto's zien als representanten van een gestagneerde maatschappij in al haar lagen. De internationale co-productie noodzaakte de aanwezigheid van een reeks sterren, maar de portretten van door onbekende of amateur-acteurs gespeelde passagiers zijn minstens zo belangrijk, in alle varianten tussen grimmige humor en regelrechte tragedie. Ook qua organisatorische vormgeving van de apocalyps bijna een meesterwerk.

Buone notizie

1979 | Drama

Italië 1979. Drama van Elio Petri. Met o.a. Giancarlo Giannini, Ángela Molina, Aurore Clément, Paolo Bonacelli en Ombretta Colli.

Een media-deskundige - overspoeld door werk en gefrustreerd in zijn huwelijk - krijgt bezoek van een schoolvriend die in levensgevaar schijnt te verkeren. Diens veronderstelde paranoia blijkt na een moord in de psychiatrische inrichting maar al te gefundeerd te zijn. De echtgenote van de held zal overigens na een slippertje met zijn belaagde vriend eindelijk haar gewenste baby krijgen. Deze zwarte komedie krijgt een surrealistische werking door geobsedeerdheid van de personages, maar de lengte van de film is een te zware belasting voor humor en maatschappijkritiek. Giannini speelt zijn rol verfrissend sober, maar de beste rollen zijn van Bonacelli als de belaagde vriend en Clément als diens maffe echtgenote.

Los Restos del naufragio

1978 | Komedie

Spanje 1978. Komedie van Ricardo Franco. Met o.a. Fernando Fernán-Gómez, Ricardo Franco, Ángela Molina en Alfredo Mayo.

Een jongen die in een bejaardentehuis werkt komt in contact met een oude gek die zeerover wil worden. Een prachtige opzet, die echter verpest wordt door de middelmatige regie en rolvertolking van Ricardo Franco, de neef van Jesús.

El Corazón del bosque

1978 | Drama

Spanje 1978. Drama van Manuel Gutiérrez. Met o.a. Ángela Molina, Norman Brisky, Luis Politti en Víctor Valverde.

Na het einde van de Burgeroorlog zet een republikein, hoewel het lijkt alsof hij is verdwenen, de oorlog op eigen houtje voort. Een vervelend drama met bovennatuurlijke pretenties die bovendien middelmatig vertolkt wordt.

Nunca es tarde

1977 | Erotiek, Drama

Spanje 1977. Erotiek van Jaime de Armiñán. Met o.a. José Luis Gomez, Ángela Molina, Madeleine Christie, Maria Silva en Maite Blasco.

Een ongetrouwde bejaarde vrouw beweert door het kijken naar de vrijages van haar jonge overburen zwanger te zijn geworden. Tot ieders verbazing is de vrouw inderdaad in verwachting. Ze sterft evenwel in het kraambed. Een bijzonder gave verfilming van een onmogelijk gegeven, waarin droom en werkelijkheid op subtiele wijze met elkaar verweven zijn.

La Portentosa vida del padre Vicente

1977 |

Spanje 1977. Carlos Mira. Met o.a. Albert Boadella, Ovidi Montllor en Ángela Molina.

Een verhaal over het leven van de heilige Vicente Ferrer in het Valencia van de vijftiende eeuw. Op grove wijze wordt één van de beroemdste heiligen van het Spaanse katholicisme hier van zijn voetstuk gehaald. Ondanks dat de film geen cinematografisch of intellectueel niveau had, was het debuut aanleiding tot heftige controverses.

Cet obscur objet du désir

1977 | Drama, Romantiek, Erotiek, Komedie

Frankrijk​/​​Spanje 1977. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Fernando Rey, Carole Bouquet, Ángela Molina, Milena Vukotic en André Wéber.

Een man van middelbare leeftijd vertelt tijdens een treinreis aan zijn medepassagiers over zijn geobsedeerde liefde voor het kamermeisje Conchita. Zij brengt hem het hoofd op hol, maar houdt hem ook op een afstand. Ondanks alle getreiter en vernederingen blijft hij haar volgen. Deze hoogstpersoonlijke interpretatie van de roman La femme et le pantin van Pierre Louÿs heeft twee niet op elkaar lijkende actrices in de rol van Conchita, die haar sensuele en frigide kant afzonderlijk vertegenwoordigen. Bizarre incidenten en surrealistische grappen maken van Buñuels laatste film een mooi slotakkoord.

Camada negra

1977 | Drama

Spanje 1977. Drama van Manuel Gutiérrez Aragón. Met o.a. José Luis Alonso, Ángela Molina, Maria Luisa Ponte, Joaquin Hinojosa en Emilio Fornet.

De weduwe van een falangist heeft haar zoons volgens haar mans fascistische idealen opgevoed, waardoor de fanatieke inspanningen van de jongste puber om de gelijke van zijn broers te worden resulteren in een moord op het arbeidersmeisje op wie hij verliefd is 'in naam van Spanje'. De boeiende, onverbloemde reflectie van de sociale realiteit in Spanje begint met de reconstructie van de rechtse aanslag op de Picasso- tentoonstelling in 1971, maar krijgt vervolgens het karakter van een parabel of een verziekt sprookje. José Luis Borau schreef mee aan het scenario en produceerde ook.

A un dios desconocido

1977 | Drama

Spanje 1977. Drama van Jaime Chávarri. Met o.a. Héctor Alterio, Javier Elorriaga, Ángela Molina, María Rosa Salgado en Rosa Valenty.

Een oudere, homoseksuele illusionist herinnert zich zijn liefdesrelatie in dezelfde tuin waar de dichter Lorca in 1936 door fascisten werd vermoord. In de tegenwoordige tijd zijn er de avances van een weduwe (met een aantrekkelijke puberzoon) en de onbestemde verhouding met een linkse activist. Deze interessante film over repressieve Spaanse samenleving van de decor-ontwerper van o.a. Saura blijft soms wat al te mysterieus of ontaardt in decoratieve artistiekerigheid. Bevat een wat merkwaardig (en binnen ander maatschappelijk waardestelsel ook ietwat naïef) poneren van biseksualiteit als bevrijdend activisme.

Las Largas vacaciones del '36

1976 | Drama, Oorlogsfilm

Spanje 1976. Drama van Jaime Camino. Met o.a. Amalia Gade, Ismael Merlo, Ángela Molina, Vicente Parra en Francisco Rabal.

Een sobere psychologisch-dramatische film over twee families uit de Spaanse middenklasse die tijdens hun vakantie in hun buitenverblijf in de buurt van Barcelona de eerste geruchten opvangen van wat de Spaanse Burgeroorlog zou worden. De film observeert hun reacties, verwarring en interne verdeeldheid en is niet zozeer een film over de Spaanse Burgeroorlog als wel over het Spanje tijdens die Burgeroorlog.

No quiero perder la honra

1975 | Komedie

Spanje 1975. Komedie van Eugenio Martín. Met o.a. José Sacristán, Ángela Molina en Florinda Chico.

In de naoorlogse jaren probeert een armzalige koppelaar een jong naïef meisje tot prostitutie te dwingen. Een erbarmelijke film.

Las Protegidas

1975 | Mysterie, Erotiek

Spanje 1975. Mysterie van Francisco Lara Polop. Met o.a. Simón Andreu, Ángela Molina, Maria Perschy, Sandra Mozarowski en Ismael Merlo.

Een Spaanse detective onderzoekt een geval van handel in blanke slavinnen. Een lompe en nabootsende film, waarin de later beroemde Angela Molina één van haar eerste rollen speelde.

La Ciudad cremada

1975 | Drama, Historische film

Spanje 1975. Drama van Antoni Ribas. Met o.a. Xavier Elorriaga, Franceso Casares, Paul Garsaball, Montserrat Salvador en Jeannine Mestre.

Het Catalonië van rond de eeuwwisseling wordt door een industriële crisis getroffen door het wegvallen van de Spaanse koloniën en de goedkope grondstoffen. De daarin resulterende onafhankelijkheidsstrijd van de bourgeoisie loopt stuk op het gelijktijdige verzet van het proletariaat en met elkaar strijdige ideologieën, zodat de centrale regering deze verwarring kan misbruiken en haar macht vergroot. Dit historische epos bleef als eerste Catalaanse film - mét aanknopingspunten voor het huidige onafhankelijkheidsstreven - tot lang na Franco's dood verboden. De film bouwt veel ironie in door het verhaal op te hangen aan een rijke bourgeois-familie die buitenshuis actief aan de crisis deelneemt en binnen een luxe-leventje blijft leiden. Behalve aan acteurs zijn ook rollen gegeven aan destijds nog clandestiene oppositieleiders, die averechtse, kapitalistische personages uitbeelden.

No matarás

1974 | Drama

Spanje 1974. Drama van César Fernández Ardavín. Met o.a. Ángela Molina, Tony Isbert, Simón Andreu en Verónica Luján.

Een jong meisje uit de provincie raakt kort na haar aankomst in Madrid in verwachting en wordt gedwongen een abortus te laten plegen. Een onbetekenend smaadschrift waarin Molina haar debuut maakte.

La grande collection: Les démoniaques

-1 | Thriller

. Thriller van Pierre Koralnic. Met o.a. Ángela Molina, Aurore Clément en Jean-Philippe Écoffey.

Een jong meisje uit de provincie raakt kort na haar aankomst in Madrid in verwachting en wordt gedwongen een abortus te laten plegen. Een onbetekenend smaadschrift waarin Molina haar debuut maakte.