Georg Wilhelm Pabst

1885 -1967 Regisseur, Scenarist, Producer

Georg Wilhelm Pabst (1885-1967) is regisseur, scenarist en producer.
Er zijn 35 films gevonden.

Rosen für Bettina

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Elisabeth Müller, Willy Birgel, Ivan Desny, Herbert Speelmans en Eva Kerbler.

Een danseres krijgt kinderverlamming, maar vindt troost bij haar arts nadat haar choreograaf een ander liefje nam. Nu, dan weten we het wel.

Durch die Wälder - durch die Auen

1956 | Biografie, Muziek

Duitsland 1956. Biografie van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Peter Arens, Eva Bartok, Karl Schönböck, Joe Stöckel en Carolin Reiber.

Componist Carl Maria von Weber is op weg naar Praag met zijn geliefde, de zangeres Caroline Brandt. Op een oude burcht componeert Weber zijn Romantische Symphonie en de slotheer lonkt naar Caroline. Pabst's laatste film. Wat een afgang van een eens zo boeiende filmmaker.

The Last Ten Days

1955 | Drama

Duitsland 1955. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Oskar Werner, Albin Skoda, Lotte Tobisch, Willi Krause en Willy Krause.

Een verzonnen maar aangrijpend en goed gespeeld verslag van de laatste tien dagen in Hitlers bunker.

Es geschah am 20. Juli

1955 | Thriller, Drama, Historische film

Duitsland 1955. Thriller van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Bernhard Wicki, Karl Ludwig Diehl, Carl Wery, Kurt Meisel en Erik Frey.

Het verslag van de mislukte aanslag op Hitler op 20 juli 1944, waarbij Pabst grote nadruk legt op alles wat er misging. Een uiterst spannende thriller met opvallende montagetechnieken. Op deze film sloot Pabst's Der Letzte Akt, over Hitler's laatste dagen, nauw aan. Scenario van Werner P. Zibaso en Gustav Machaty naar een bericht van Jochen Wilke. Camerawerk van Kurt Hasse.

Der Letzte Akt

1955 | Drama, Oorlogsfilm

Oostenrijk 1955. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Albin Skoda, Lotte Tobisch, Elga Dohrn, Willy Krauss en Oskar Werner.

Van minuut tot minuut worden Hitlers laatste dagen nagespeeld. Een uitstekende film in een zeer goede, documentair aandoende vorm, zoals Pabst dit eveneens met succes in ES GESCHAH AM 20. JULI had toegepast. De Duitsers zelf lusten deze prima films niet.

Das Bekenntnis der Ina Kahr

1954 | Drama

Duitsland 1954. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Elisabeth Müller, Curd Jürgens, Albert Lieven, Hanna Rucker en Margot Trooger.

Ina Kahr (M[KA3]uller) heeft zichzelf aangebracht wegens moord op haar man en wordt ter dood veroordeeld. Aan haar vader en advocaat vertelt zij haar kant van de zaak. Haar man (Jürgens) was een nietsnut. De advocaat vindt dat zij daarom maar een lichte straf verdient. Wat een walgelijk melodrama. En dit soort hypocriete gedoe komt dan van een groot regisseur als Pabst.

Cose da pazzi

1953 | Komedie

Italië 1953. Komedie van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Aldo Fabrizi, Carla Del Poggio, Rita Giannuzi, Enrico Viarisio en Enrico Luzi.

Een meisje krijgt een woedeaanval en vertoont midden op straat agressief gedrag. Ze wordt naar een psychiatrische inrichting gebracht. Uiteindelijk blijkt dat zij niet geestelijk gestoord is, maar de artsen in de kliniek zijn gek. Surrealistische situatiekomedie van de Duitse, expressionistische, regisseur Pabst.

La Voce del silenzio

1952 | Drama

Italië/Frankrijk 1952. Drama van Bruno Paolinelli en Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Jean Marais, Daniel Gélin, Cosetta Greco, Frank Villard en Aldo Fabrizi.

In een rusthuis midden in Rome komen mannen tijdens een korte retraite antwoord zoeken op gewetensvragen: een schrijver van misdaadromans heeft indirect de dood van een kind veroorzaakt, een verzetsstrijder heeft niet alleen Duitse tanks maar ook onschuldige voorbijgangers in de lucht laten vliegen, de vrouw van een krijgsgevangene is met een ander getrouwd omdat ze hem dood waande. De priester die hen niet weet te troosten komt in een geloofscrisis. Ondanks flashbacks steunt de film voornamelijk op de erg hoogdravende dialoog en wordt daardoor loodzwaar.

Geheimnisvolle Tiefe

1949 | Drama

Duitsland 1949. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Paul Hubschmid, Ilse Werner, Elfe Gerhart en Stefan Skodler.

Een geleerde gaat op in zijn werk. Zijn vrouw laat zich verleiden door een rijke fabrikant die de geleerde probeerde een voet dwars te zetten. De vrouw gaat naar manlief terug. Beiden gaan grotten bekijken in de Pyreneeën en komen daarbij om. Lusten wij nog peulen? En dat van de beroemde Pabst.

Der Prozesz

1948 | Drama

Oostenrijk 1948. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Ernst Deutsch, Ewald Balser, Gustav Diessl, Maria Eis en Aglaja Schmid.

Verfilming van Von Brunngrabers roman Prozesz auf Leben und Tod over een joodse gemeenschap anno 1880 in Hongarije die beschuldigd wordt van rituele moorden. Dit goed gegeven wordt door Pabst uiterst dik aangezet, alsof de regisseur meende iets te moeten goedmaken.

Paracelsus

1943 | Biografie

Duitsland 1943. Biografie van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Werner Krauss, Mathias Wieman, Martin Urtel, Harald Kreutzberg en Fritz Rasp.

De arts en pestbestrijder Paracelsus werd door Pabst als profeet van een 'nieuwe orde' gepresenteerd. Een onbegrijpelijke, naïeve ideologische film van een vroeger zo grote regisseur. Het scenario is van Kurt Heuser. Het camerawerk is van Bruno Stephan.

Paracelsus

1943 |

Duitsland 1943. Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Martin Urtel, Mathias Wieman en Werner Krauss.

G. W. Pabst kon zich al bij aanvang van zijn carrière als regisseur, begin jaren twintig, niet vinden in de expressionistische stijl waarin collega-filmers werkten en koos voor een realistischer aanpak. Met onder meer Die freudlose Gasse (met een jonge Greta Garbo) en Die Büchse der Pandora (met Hollywoodster Louise Brooks) maakte hij internationale naam. Ondanks zijn sterk linkse standpunten verbleef hij tijdens de Tweede Wereldoorlog in Duitsland, waar hij onder meer dit drama over de arts en pestbestrijder Paracelcus maakte. (RdL/VPRO Gids)

Komödianten

1941 | Historische film

Duitsland 1941. Historische film van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Käthe Dorsch, Hilde Krahl, Gustav Diessl, Henny Porten en Richard Häussler.

In 1933 emigreerde de beroemde Pabst eerst naar Frankrijk, later naar de VS. In 1939 keert hij naar Hitler-Duitsland terug om er een ideologisch uiterst verdachte 'Komödianten' te verfilmen over een 18de-eeuwse leidster van een reizend toneelgezelschap die haar groep een beter aanzien wil geven en er haar persoonlijke geluk aan opoffert.

Le Drame de Shanghai

1938 | Avonturenfilm

Frankrijk 1938. Avonturenfilm van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Raymond Rouleau, Christiane Mardayne, Louis Jouvet, Elina Labourdette en Walery Inkijinoff.

China is verdeeld in tegenstrijdige politieke groeperingen. Politiek leider die eenheid wil brengen wordt doelwit voor Sekte van de Zwarte Slang die hem met Britse hulp wil ombrengen. Franse journalist rolt complot op. Aziatische avonturen volgens Franse filmmode van die tijd werken weinig overtuigend, maar zijn door kwaliteit van decoratie en fotografie visueel boeiend. Aanwezigheid van Jouvet is intrigerend als altijd, terwijl spel van anderen gedateerd blijkt.

Mademoiselle Docteur

1937 | Romantiek

Frankrijk 1937. Romantiek van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Dita Parlo, Pierre Blanchar, Pierre Fresnay, Louis Jouvet en Jean-Louis Barrault.

Een duitse spionne weet tijdens WO I aan de Franse contraspionage te ontkomen en vlucht naar Saloniki waar een Franse officier verliefd op haar wordt. Deze film naar authentieke gebeurtenissen, kreeg een sfeervolle en verrassende actie en wordt vooral door de kwaliteit van het acteren en de fotografie bepaald. Scenario van Irma von Cube en Georges Neveux. Camerawerk van Eugen Schüfftan en Paul Portier. Alternatieve titel: SALONIQUE NID D'ESPIONS. In dezelfde periode werd met deels dezelfde acteurs een Engelse versie gemaakt onder regie van Edmond Gréville. De hoofdrol inspireerde in 1968 de Italiaanse film FRÄULEIN DOCTOR. In 1997 restaureerde Eric Le Roy van het Franse filmarchief CNC in Parijs de daaraanwezige kopie, die op de tv werd uitgezonden door de Frans-Duitse zender ARTE.

A Modern Hero

1934 | Drama

Verenigde Staten 1934. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Richard Barthelmess, Jean Muir, Marjorie Rambeau, Florence Eldridge en Dorothy Burgess.

Pabsts enige Amerikaanse film naar de roman van Louis Bromfield met Barthelmess als een jongeman die stijgt op de ladder van succes tot hij meedogenloos is geworden als industrieel. Een goede bijrol van Rambeau. Scenario van Gene Markey en Kathryn Scola. Camerawerk van William Rees.

Du haut en bas

1933 | Drama, Komedie

Frankrijk 1933. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Jean Gabin, Jeannine Crispin, Michel Simon, Margo Lion en Ma.

Een Weense stervoetballer keert na een overwinning terug in zijn wijk, die bevolkt wordt door allerhande mislukkelingen. Een werkloze onderwijzeres zoekt zijn steun en schaaft tevens zijn verwaarloosde ontwikkeling bij. De laatste Franse film van Pabst vóór zijn emigratie naar Hollywood is een teleurstelling, zowel door de niet-overtuigende Franse reconstructie van Wenen als door zijn ongeïnspireerde aanpak van de romance tussen de voetballer en de onderwijzeres. De bijrollen, zoals die van Simon en Lion als de verwerpelijke werkgevers van de heldin in haar tijdelijke betrekking als dienstmeisje, krijgen méér reliëf. De toen uit Duitsland gevluchte Peter Lorre heeft een minieme bijrol als bedelaar.

Don Quixote

1933 | Historische film, Musical

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1933. Historische film van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Feodor Chaliapin jr, George Robey, Sidney Fox, Miles Mander en Oscar Asche.

De in Frankrijk gedraaide Engelstalige versie van Cervantes` beroemde verhaal over de Spaanse edelman Don Quixote. Een van de twee versies die Pabst toen maakte. Een derde tv-versie dateert van 1968. Titelrolvertolker Chaliapin (in Duitsland Tschaljapin of Schaljapin) levert een goede prestatie, maar de film is geen hoogstandje. De Franstalige versie (85m) is apart besproken onder de Franse titel DON QUICHOTTE. De Amerikaanse versie 93m en de Duitse 120m.

Don Quichotte

1933 | Musical, Historische film

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1933. Musical van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Fedor Chaliapine, Mireille Balin, Dorville, Charles Martinelli en Mady Berry.

Een filmbewerking van de klassieke en wereldberoemde roman van Cervantes, door Paul Morand en Alexandre Arnoux. Het gloedvolle, soms nostalgische en satirische aspect van het origineel zijn erin terug te vinden, evenals de vloeiende manier van vertellen, waarin Pabst uitmunt. Hetzelfde geldt voor de snelle montage, die hij perfect beheerst, en die een hoogtepunt bereikt tijdens de aanval op de molens, waarbij ook de belichting van Nicolas Farkas en Paul Potier wonderen verrichten. Verder is er dan ook nog de prachtige muziek, die prima past bij de stijl van het boek. Ten slotte zijn er nog de onvergetelijke opnamen, die spelen met de wijdse velden en aan Orson Welles doen denken. Er is ook een Engelstalige versie DON QUIXOTE die tegelijkertijd gedraaid werd en apart besproken is. De Britse versie is 82m en de Amerikaanse 93m, terwijl de in Duitsland uitgebrachte versie 120m is. In 1968 werd het oorspronkelijke materiaal tot een tv- film gemonteerd. Het schimmenspel is van Lotte Reiniger.

L'Atlantide

1932 | Romantiek, Fantasy

Duitsland/Frankrijk 1932. Romantiek van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Brigitte Helm, Gustav Diessl, Heinz Klingenberg, Pierre Blanchar en Jean Angelo.

Een Franse luitenant ontdekt in Sahara mysterieus rijk dat geregeerd wordt door beeldschone vorstin (Helm) die knappe jongemannen tot haar minnaars maakt en daarna laat doden. Een met de held bevriende kapitein is volgend slachtoffer. Kitsch- meesterwerk wint het van talrijke latere verfilmingen door suggestieve beelden en intrigerende aanwezigheid van Helm. De fraaie decors zijn Erno Metzner. De film is naar het werk van Pierre Benoit. Pabst draaide tegelijkertijd een Duitse (DIE HERRIN VON ATLANTIS) en een Engelse versie, waarin Helm steeds de hoofdrol speelde, maar de bijrolspelers wisselden. Meteen bij de première een eclatant succes.

Die Herrin von Atlantis

1932 | Fantasy, Sciencefiction

Duitsland 1932. Fantasy van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Brigitte Helm, Gustav Diessl, Tela Tschai, Wladimir Sokoloff en Heinz Klingenberg.

Midden in de Sahara is een onderaards rijk waar de heerseres Antinea na de liefdesnacht consequent haar minnaars doodt en balsemt. Een officier die Antinea ooit had ontmoet en die nu weer op weg is naar haar, vertelt het verhaal. Een fascinerende Pabst- film naar Pierre Benoîts beroemde boek L'Atlantide, met opnamen die in de Sahara werden gedraaid. In de Franstalige versie werden Diessl en Klingenberg vervangen door Jean Angelo en Pierre Blanchard. Camerawerk van Eugen Schüfftan en Ernst Koerner.

Kameradschaft

1931 | Drama

Duitsland 1931. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Fritz Kampers, Ernst Busch, Alexander Granach, Elisabeth Wendt en Andrée Ducret.

In de Duits-Franse mijnstreek weigert een Frans meisje te dansen met een Duitse mijnwerker, wat vlak na WO I een kwade stemming kweekt. Na een explosie in de Franse mijn helpen Duitse kompels met de redding. Sociaal-idealisme zou je deze roerende Pabst-film kunnen noemen die erg documentair aandoet. Het Duitse publiek was niet van broederschap gediend en liet de film, die op historische feiten berust, links liggen. Scenario van L. Vajda, K. Otten en P.M. Lampel. Camerawerk van Fritz Arno-Wagner.

Die Dreigroschenoper

1931 | Musical, Muziek

Duitsland 1931. Musical van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Rudolf Forster, Carola Neher, Fritz Rasp, Reinhold Schünzel en Valeska Gert.

Dikke boeken vol mythes over de productie (Bertolt Brecht, die het toneelstuk schreef en de film gerechtelijk wilde tegenhouden omdat hij niet genoeg inspraak had gehad; een regisseur die tijdens de productie met de handen in 't haar zat omdat de inspraakgerechtigde auteur op dat moment aan de Rivièra verkeerde, etc.) wissen niet uit dat dit een unieke Pabst-film geworden is, die nog steeds grote indruk maakt, vooral door de muziek en de zang van Ernst Busch, Lotte Lenya, Neher en Foster als Mackie Messer, de 'Koning van Soho'. Liedjes als 'Kanonensong' en 'Seeräuber Jenny' werden onsterfelijk. Naar John Gay's toneelstuk The Beggar's Opera.

Die Dreigroschenoper

1931 | Drama, Komedie, Muziek

Duitsland 1931. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Carola Neher, Rudolf Forster, Rudolph Forster, Reinhold Schunzel en Fritz Rasp.

De gangster Mack the Knife verleidt de dochter van de bedelkoning van Londen. Vaderlief zweert wraak en het ziet ernaar uit dat zelfs Mackie's beste vriend, hoofdinspecteur bij de politie, hem niet kan redden van de strop

Westfront 1918

1930 | Oorlogsfilm

Duitsland 1930. Oorlogsfilm van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Fritz Kampers, Gustav Diessl, Claus Clausen, Hans Joachim Moebius en Jackie Monnier.

Pabsts indrukwekkende anti-oorlogsgetuigenis naar het boek van Ernst Johannsen. Geproduceerd in hetzelfde jaar als ALL QUIET ON THE WESTERN FRONT van Lew Milestone. Tegen de laatste film maakten nazi-bendes en de censuur grote bezwaren. Vreemd genoeg kreeg Pabsts film die pacifistischer is dan die van Milestone, minder bezwaren van de straat en de staat. Vier Duitse infanteristen in de laatste maanden van WO I, worden verzorgd door de Franse Yvette tot ze weer als kanonnenvlees de loopgraven ingestuurd worden. Scenario van Laszlo Vajda en Peter Martin Lampel.

Skandal um Eva

1930 | Komedie

Duitsland 1930. Komedie van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Oskar Sima, Henny Porten, Adele Sandrock, Paul Henckels en Fritz Odemar.

Een ongelooflijk lamentabel melodrama over een lerares over wie geruchten gaan dat zij zwanger zou zijn, hetgeen haar hoogstaande verloofde ter ore komt. 'Ongelooflijk', omdat Pabst deze film tussen belangrijke klassieke films als WESTFRONT 1918 en DIE DREIGROSCHEN-OPER draaide.

Tagebuch einer Verlorenen

1929 | Zwijgende film, Drama

Duitsland 1929. Zwijgende film van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Louise Brooks, Fritz Rasp, Josef Rovenský, Sybille Schmitz en Kurt Gerron.

Stomme film uit de hoogtijdagen van de Duitse cinema. Stralend middelpunt is de Amerikaanse actrice Louise Brooks, met haar fameuze boblijn en naturelle manier van acteren, als een jonge apothekersdochter die ongewenst zwanger raakt en na opsluiting in een opvoedingsgesticht in een bordeel belandt. Niet zo indrukwekkend als Pabsts magnum opus Die Büchse der Pandora (1929), met eveneens Brooks in haar meest iconische rol als femme fatale Lulu, maar toch zeer de moeite waard. Brooks raakte na terugkeer in het door haar verfoeide Hollywood al snel in de vergetelheid.

Die Weiße Hölle vom Piz Palü

1929 | Drama

Duitsland 1929. Drama van Arnold Fanck en Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Gustav Diessl, Mizzi Götzel, Otto Spring, Leni Riefenstahl en Ernst Petersen.

De jonge Dießl verloor zijn vrouw in een rotsspleet tijdens een onweder toen hij met haar en een gids de top van de berg uit de titel besteeg en sedertdien beklimt hij fanatiek allerlei hoge bergen. Tien jaar later wil het jonge echtpaar Peterson-Riefenstahl de Piz Palü in Tirol opnieuw bedwingen. Als het slecht weer wordt, zoeken zij een onderkomen in een berghut waar zij Dießl aantreffen. Ze besluiten met zijn drieën verder te gaan. Het onvermijdelijke gebeurt: tijdens een sneeuwstorm komen ze vast te zitten op een ijsplateau boven een afgrond. Piloot Udet moet hen redden met zijn vliegtuigje. Aanvankelijk uitgebracht als zwijgende film, later voorzien van geluid en muziek met sensationele bergopnamen die adembenemend gefotografeerd werden d.m.v. de vliegstunts van Udet die in het dagelijkse leven vliegenier was. Een 'must' voor liefhebbers van de bergsport; voor anderen een redelijk taai melodrama. Scenario van Fanck en Ladislaus Vajda. Fotografie van Sepp Allgeier, Richard Angst en Hans Schneeberger.

Die Büchse der Pandora

1929 | Drama

Duitsland 1929. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Louise Brooks, Fritz Kortner, Franz Lederer, Carl Goetz en Alice Roberts.

De Amerikaanse actrice Louise Brooks is onnavolgbaar als Lulu, een vrouw die alleen maar leeft voor de liefde en daardoor anderen en zichzelf totaal vernietigt. Zij eindigt op kerstavond in de armen van Jack the Ripper, die - hoewel aanvankelijk overvallen door haar absolute liefde - haar uiteindelijk vermoordt. Gebaseerd op de toneelstukken Der Erdgeist en Die Büchse der Pandora van Frank Wedekind door Ladislaus Vajda en Joseph R. Flieseler tot scenario bewerkt. Camerawerk van Günther Krampf. Enno Patalas van het filmmuseum in München restaureerde de film. In 1997 componeerde Peer Raben de muziek die door Matthias Suschke werd gearrangeerd voor het orkest. Frank Strobel dirigeerde het Ensemble Kontraste die de muziek ten gehore brengt.

Die Buchse der Pandora

1929 | Drama

Duitsland 1929. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Alice Roberts, Franz Lederer, Fritz Kortner en Louise Brooks.

De Amerikaanse actrice Louise Brooks is onnavolgbaar als Lulu, een vrouw die alleen maar leeft voor de liefde en daardoor anderen en zichzelf totaal vernietigt. Zij eindigt op kerstavond in de armen van Jack the Ripper, die - hoewel aanvankelijk overvallen door haar absolute liefde - haar uiteindelijk vermoordt. Gebaseerd op de toneelstukken Der Erdgeist en Die Büchse der Pandora van Frank Wedekind door Ladislaus Vajda en Joseph R. Flieseler tot scenario bewerkt. Camerawerk van Günther Krampf. Enno Patalas van het filmmuseum in München restaureerde de film. In 1997 componeerde Peer Raben de muziek die door Matthias Suschke werd gearrangeerd voor het orkest. Frank Strobel dirigeerde het Ensemble Kontraste die de muziek ten gehore brengt.

Abwege

1928 | Drama, Zwijgende film

Duitsland 1928. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Hertha von Walther, Jack Trevor, Fritz Odemar, Nico Turoff en Ilse Bachmann.

Geweldig melodrama, waarvan men heel lang gedacht heeft dat het voor altijd verloren was gegaan. De Frans-Duitse cultuurzender ARTE liet een teruggevonden kopie door het Bundesarchiv-Filmarchiv volledig restaureren. De verwaarloosde echtgenoot van een Berlijnse advocaat troost zich eerst met een kunstenaar en stort zich daarna in het Berlijnse nachtleven, waar drugs en boksen de grote sensaties vormden tijdens de republiek van Weimar. Voor de gerestaureerde versie werd in 1999 door Elena Kats-Chernin speciale muziek gecomponeerd. Het scenario is van Adolf Lantz, Ladislaus Vajda en Helen Gosewisch. Het opmerkelijke camerawerk van Theodor Sparkuhl. Voor cinefielen een must.

Die Liebe der Jeanne Ney

1927 | Zwijgende film, Drama, Misdaad

Duitsland 1927. Zwijgende film van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Édith Jéhanne, Fritz Rasp, Uno Henning en Brigitte Helm.

De Duitse pionierende filmmaker G.W. Pabst, die met Louise Brooks de klassieker Lulu maakte, was een meester in techniek. Camerawerk, licht, aankleding zijn piekfijn in orde in dit drama dat lijdt onder een rammelend scenario. Diplomatendochter Jeanne (Jéhanne) keert ten tijde van politieke onrust in Rusland terug naar Parijs. Daar zoekt haar bolsjewistische minnaar Andreas (Henning) haar weer op. Vervolgens staat deze bewerking van de roman van Ilja Ehrenberg uitgebreid stil bij een verdwenen diamant. Politieke elementen maken plaats voor een melodrama met prima acteurs, maar een zwak verhaal.

Geheimnisse einer Seele

1926 | Drama

Duitsland 1926. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Werner Krauss, Ruth Weyher, Ilka Grüning, Pavel Pavlov en Jack Trevor.

Boeiende en gewaagde film waarin langs psychoanalytische weg de impotentie van een man (gespeeld door Werner Krauss) opgelost wordt. Pabst riep voor deze film de hulp in van enkele deskundigen op het gebied. Door het thema van de gespleten persoonlijkheid en door de fantastische droomscènes sluit deze film direct aan bij oudere expressionistische werken als Das Cabinet des Dr. Caligari.

Die Freudlose Gasse

1925 | Drama

Duitsland 1925. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Greta Garbo, Asta Nielsen, Werner Krauss, Einar Hanson en Jaro Fürth.

Aan de hand van de lotgevallen van twee jonge meisjes (Garbo en Nielsen) die hun lichaam te koop moeten aanbieden, wordt in duistere decors een indringend en realistisch beeld gecreëerd van het Wenen tijdens de inflatiejaren. Krauss is magnifiek als een slager die zijn vlees duur (tegen seksueel contact) verkoopt. Scenario van Willy Haas naar de roman van Hugo Bettauer. Door de lens keken Guido Seeber, Curt Oertel en Walter Robert Lach. In 1998 muziek toegevoegd van Aliocha Zimmermann.

Der Schatz

1923 | Drama

Duitsland 1923. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Albert Steinrück, Lucie Mannheim, Ilka Grüning, Werner Krauss en Hans Brausewetter.

Onder de funderingen van een oude klokkengieterij in Oostenrijk moet zich een schat bevinden, die dateert uit de tijd dat de Turken (ca 1450) Wenen belegerden. Svetelenc (Krau[KL29]), de bronssmelter en compagnon van klokkengieter Svetocar Badalic (Steinr[KA3]uck) is vast van plan de kostbaarheden te vinden en Svetocars mooie dochter B[KA1]eatrice (Mannheim) te veroveren. Het lot beschikt echter anders: Arno (Brausewetter), een jonge edelsmid die een nieuwe opdracht komt decoreren, is een modern jong mens en houdt er mathematische methodes op na. Hij vindt het fortuin en wint het hart van Béatrice, maar dat leidt tot een immens drama. Het regiedebuut van Pabst dat lang verloren gewaand is, is voor cinefielen niet te versmaden voer en interessante materie: prachtige decors van Robert Herlth en Walter Röhrig en fraaie fotografie van Otto Tober. Pure expressionistische film. Het scenario is van regisseur Pabst en Willy Hennings naar de roman van Rudolf Hans Bartsch. De restauratie van de oorspronkelijke film kwam tot stand door de samenwerking van het Narodny Filmovy Archiv te Praag, La Cinémathèque Royal in Brussel, de Stiftung Deutsche Kinemathek te Berlijn, het Deutsche Filmmuseum in Frankfurt, de Kirchgruppe en omroepen ZDF en ARTE. Toegevoegd werd een geluidsspoor waarop de oorspronkelijke muziek van Max Deutsch te horen is, die werd uitgevoerd door het Czech Symphony Orchestra met als dirigent Frank Strobel.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Georg Wilhelm Pabst op televisie komt.

Reageer