Setsuko Hara (1920-2015): cast.
Er zijn 8 films gevonden.

Late Spring

1949 | Drama

Japan 1949. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Chishû Ryû, Setsuko Hara, Yumeji Tsukioka, Jun Usami en Haruko Sugimura.

Subtiel psychologisch drama over een vrouw die alleenwoont met haar vader. Die meent dat zijn dochter niet wil trouwen omdat hij nog steeds bij haar inwoont en haar zorgen behoeft. Daarom kondigt hij zélf aan te zullen hertrouwen. De dochter, danig geschrokken, accepteert ook een huwelijksaanzoek. Samen gaan ze voor een laatste maal op reis. Bij hun terugkeer trouwt de dochter, en zal de vader alleen achterblijven. Naar westerse normen traag, maar voor de liefhebbers van Ozu beslist aan te raden.

Early Summer

1951 | Drama

Japan 1951. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Setsuko Hara, Chishû Ryû, Kuniko Miyake, Chikage Awashima en Chieko Higashiyama.

Een jonge vrouw (28 jaar) zorgt voor haar bejaarde ouders, terwijl haar broer nalaat een goede partij voor haar te zoeken. Ze trouwt uit liefde. Een scherpe observatie over het leven van alledag van gewone lui. Uit het buitengewoon omvangrijke oeuvre van de regisseur (de eerste film dateert uit 1927 en de laatste één jaar voor zijn dood, 1963) in de voor hem zo kenmerkende stijl gefilmd (kikvorsperspectieven, altijd zorgvuldig gevulde beelden etc.).

Tokyo Story

1953 | Drama

Japan 1953. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Chishû Ryû, Chieko Higashiyama, Setsuko Hara, Sô Yamamura en Haruko Sugimura.

‘Het verbaast me hoe kinderen veranderen, ze waren vroeger veel aardiger,’ verzucht zestiger Shukishi. Hij is dan net met zijn vrouw Tomi vertrokken uit Tokio, waar ze hun volwassen kinderen hebben bezocht. Drukke volwassenen, zonder tijd voor hun ouders. Onderweg naar huis wordt moeder ernstig ziek. De kinderen reizen haar achterna, richting een tweede en alleszeggende familiebijeenkomst. Want ‘Wat is het nut van familie, als je er niet bent voor elkaar?’, besluit de jongste dochter in tranen. Magnifiek drama en tijdsbeeld.

Kohayagawa-ke no aki

1961 | Drama

Japan 1961. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Ganjiro Nakamura, Setsuko Hara, Yoko Tsukasa, Keiju Kobayashi en Michiyo Aratama.

Een oude man, eigenaar van een grote fabriek die bestuurd wordt door zijn oudste dochter en haar echtgenoot, leeft samen met zijn uitgebreide familie. Hij bezoekt af en toe stiekem zijn minnares. Een familiedrama in de vertrouwde, subtiele Ozu-stijl. Goed gebruik van de kleuren. Het scenario is van Kogo Noda en Ozu Yasujiro. Camerawerk van Nakai Asaichi. Ook bekend als EARLY AUTUMN en THE END OF SUMMER.

Akibiyori

1960 | Drama, Experimenteel

Japan 1960. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Setsuko Hara, Yoko Tsukasa, Mariko Okada, Keiji Sada en Shin Saburi.

De weduwe Hara zoekt een man voor haar ongetrouwde dochter Tsukasa. Degelijk, zoals we van Ozu gewend zijn. Hij heeft hiermee een nieuwe bewerking gemaakt van zijn eerdere LATE SPRING. Scenario van Noda Kogo en Yasujiro Ozu. Camerawerk van Atsuta Yushin. Ook bekend als LATE AUTUMN.

Tokyo Twilight

1957 | Drama

Japan 1957. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Ineko Arima, Chishû Ryû, Isuzu Yamada, Setsuko Hara en Nobuo Nakamura.

Een vader leeft alleen met zijn twee dochters. De oudste is gescheiden van haar man, de jongste blijkt na een flirt zwanger te zijn en durft dat aan niemand te vertellen. Behalve aan de vader van het kind dan, maar die neemt direct de benen. Ten einde raad belandt ze in een mahjong-salon, waar ze uiteindelijk een duister familiegeheim zal ontdekken. Superieur gemaakt melodrama van grootmeester Ozu, met wonderschone beelden, indringend spel van met name Setsuko Hara als de oudere zus en een overvloed aan rijke details. Een van de meest deprimerende films uit Ozu’s rijke oeuvre, en ook een van de allerbeste.

Hakuchi

1951 | Drama, Experimenteel

Japan 1951. Drama van Akira Kurosawa. Met o.a. Masayuki Mori, Setsuko Hara, Takashi Shimura, Yoshika Kuga en Eijirô Yanagi.

Enige tijd na de afloop van WO II (1939-1945) ontmoet de gedemobiliseerde soldaat Kinji Kameda (Mori) na zijn verpleging in een psychiatrische inrichting in Okinawa op de veerboot naar Hokkaido, het grote noordelijke eiland van Japan, Denkichi Akama (Mifune), die op weg is naar de begrafenis van zijn vader, een plaatselijke notabele. Kameda heeft een trauma, veroorzaakt door een gefingeerde executie tijdens de oorlog, waardoor men hem een zonderling vindt. Hij heeft lak aan geld, wat idioot is. Akama had zijn geboorte-eiland verlaten omdat hij beschuldigd was van diefstal van geld dat aan zijn vader toebehoorde om een ring te kopen voor een meisje, Taeko (Hara) dat hij begeerde. Hij is indertijd weggegaan om een diepe vernedering te voorkomen. Kameda wordt verliefd op Taeko, die hij slechts op de foto ziet. Kameda hoort dat Taeko met een zekere Kayama (Chiaki) zal gaan trouwen, maar Akama troeft hem af met de prijs van [KA1]e[KA1]en miljoen yen. Het loopt echter verkeerd en Akama doodt haar (het hoogtepunt van de film) omdat hij beseft dat hij haar nooit zal krijgen. Kuroswa`s bewerking voor de film van Feodor M. Dostojevski`s roman [KL]De Idioot[KLE], waaraan hij zijn eigen interpretatie (de verplaatsing in het verslagen Japan) en andere elementen toevoegde, zoals de rol die hij aan het landschap toebedeelde. Deze interessante film is verschrikkelijk lang - meer dan vier uur - en werd voor het uitkomen door de distributeur bekort tot ruim twee[KA3]enhalf uur (166m), maar het is dan nog steeds teveel en door de behandeling op de snijtafel moeilijker te volgen. Bovendien is door deze bekorting de werkelijke waarde van het werk van de grote meester moeilijker in te schatten. Dat is jammer, want de rolverdeling is beslist heel markant en de mooie Hara als Taeko is een zeer aantrekkelijk actrice. Kurosawa schreef het scenario samen met Eijiro Hisaita en de fraaie zwart-wit fotografie is van Toshio Ubukata. Voor Kurosawa adepten verplichte kost - anderen mogen zich bedenken.

Waga seishun ni kui nashi

1946 | Drama

Japan 1946. Drama van Akira Kurosawa. Met o.a. Setsuko Hara, Susumu Fujita, Denjiro Okochi, Eiko Miyoshi en Akitake Kono.

Een dramatische film waarin een professor omwille van zijn politieke opvattingen wordt ontslagen. Pas na de oorlog zal hij in ere worden hersteld. Gesitueerd tussen 1934 en 1945. De film is een aangrijpende, subtiele studie van individuen die uitgestoten zijn door een opgezweepte publieke opinie. Het is een pakkend pleidooi voor maatschappelijke verdraagzaamheid. Engelse titel: NO REGRETS FOR MY YOUTH.