Hou Yong: camera.
Er zijn 3 films gevonden.

Happy Times

2000 | Drama, Komedie

China 2000. Drama van Zhang Yimou. Met o.a. Zhao Benshan, Dong Jie en Dong Lihua.

Simpele en aangenaam sentimentele vertelling over een oude nietsnut die zich ontfermt over een blind meisje. Hij stapelt leugen op leugen om het haar naar de zin te maken. Met prachtig kleurgebruik, zoals we dat van Zhang Yimou (Het rode korenveld) gewend zijn. Zhang laat zien dat hij ook zijn personages het liefst met primaire kleuren portretteert. Wanneer het blinde meisje hardop droomt over een oogoperatie, dreigt de film naar een al te sentimenteel niveau af te dalen - tot er in de mooie laatste scène van Happy Times opeens plaats is voor nuancering en een nieuw perspectief.

Yi Ge Dou Bu Neng Shao

1999 | Komedie, Drama, Familiefilm

China 1999. Komedie van Zhang Yimou. Met o.a. Wei Minzhi, Zhang Huike, Tian Zhenda, Gao Enman en Sun Zhimei.

Regisseur Zhang Yimou (1950) is in onze contreien bekend van melodrama's als Red Sorghum en Raise the red lantern, periodefilms met steevast zijn lieftallige partner Gong Li in de hoofdrol. Inmiddels is het stel uit elkaar en richt Zhang Yimou zijn pijlen op minder hoogdravende materie: 'Soms mis je wat je niet hebt gegeten en daarom wilde ik films maken over gewone, alledaagse mensen,' verzuchtte de regisseur in een interview in de New York Times. Not one less gaat zeker over gewone mensen. De film speelt zich af in een afgelegen, stoffig bergdorpje rond een vervallen schooltje. Wanneer de hoofdmeester weg moet om zijn zieke moeder te verzorgen kan de stijve burgemeester alleen een 13-jarig meisje vinden om in te vallen, Wei Minzhi, amper ouder dan haar pupillen. Niet de meest ideale juffrouw maar Wei blijkt een messiaanse inslag te hebben wanneer ze in de grote stad op zoek gaat naar een verloren leerling. Een lieve, koddige film met amateur-acteurs die zichzelf spelen.

Tianguo niezi

1994 | Drama, Mysterie

Hongkong SAR van China 1994. Drama van Ho Yim. Met o.a. Siqin Gaowa, Tao Chung-Hua, Ma Jingwu, Wei Zhi en Zhong Shu.

China 1900. Metaalarbeider Guan Jian (Tao Chung-Hua) doet aangifte bij de politie; hij beschuldigt zijn moeder (Siqin Gaowa) van de moord op zijn vader. Ze heeft het feit tien jaar geleden gepleegd. De kettingrokende commandant van de politiepost (Liu Hu) houdt Guan Jian voor een fantast of het slachtoffer van een overdosis aan goedkope misdaadverhalen, maar tenslotte gaat hij mee om het geval nader te onderzoeken. De film gaat dan via flash-back terug naar de jeugd van Guan Jian. Moeder blijkt een zwoegende huisvrouw te zijn en vader (Jingwu Ma) een strenge, humeurige frik. In die tijd werden de ongelukkige Guan Jian en zijn moeder van een sneeuwstorm gered door een vriendelijke houthakker (Wei Zhi), die de minnaar van moeder werd. Kort daarop overlijdt Guan Jians vader na een vreemde aandoening te hebben geleden. Moeder hertrouwt. Redenen uiteindelijk om moeder in staat van beschuldiging te stellen, maar Guan Jian is inmiddels nergens meer zeker van; haat hij of houdt hij van zijn moeder? De film is prachtig gemaakt, schitterend gefotografeerd en voortreffelijk gespeeld. Een uitstekende kennismaking met de Chinese film uit de jaren 1990, en het land van herkomst is eigenlijk niet Hong Kong, maar de Chinese Volksrepubliek. De muziek van Yoshihide Otomo is een streling voor het oor. Dubbel bekroond op het festival van Tokio. Het scenario is van Wong Hing-Dong en Ho Yim. Het camerawerk is van Hou Yong. De regisseur staat ook bekend als Hao Yan.