Aitana Sánchez-Gijón

1968 Acteur

Aitana Sánchez-Gijón (1968) is acteur.
Er zijn 22 films gevonden.

Bosque de sombras

2006 | Thriller, Drama

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk/Spanje 2006. Thriller van Koldo Serra. Met o.a. Paddy Considine, Virginie Ledoyen, Gary Oldman, Aitana Sánchez-Gijón en Yaiza Esteve.

Britse Norman (Considine) bezoekt met echtgenote zijn zakenpartner Paul (Oldman) en wederhelft in een afgelegen stukje Baskenland. Wanneer de heren in de bossen een toegetakeld meisje aantreffen, slaat het uitje linksaf. Situering van deze horrorthriller in de jaren zeventig maakt de verwantschap met Deliverance en Co. nog evidenter. Waar de voorbeelden echter kunnen bogen op doorwrochte scenario's, blijft deze productie van de Spaanse genrefabriek Filmax in de verhaalmodder steken. De sfeer daarentegen is bepaald onheilspellend. Bosque de sombras werd opgenomen in het Engels, wat helaas Ledoyen niet flatteert.

The Machinist

2004 | Thriller, Drama

Spanje 2004. Thriller van Brad Anderson. Met o.a. Christian Bale, Jennifer Jason Leigh, Aitana Sánchez-Gijón, John Sharian en Michael Ironside.

Fabrieksarbeider Trevor (Bale) slaapt slecht. In een moment van onoplettendheid raakte de hand van een van zijn collega's bekneld in een van de zware machines die ze bedienen. Trevor, geplaagd door schuldgevoel, eet niet meer en lijkt langzamerhand de grip op de realiteit kwijt te raken. Prostituee Stevie (Leigh) en serveerster Marie (Sánchez-Gijón) zien het met lede ogen aan. Goede thriller, vooral interessant vanwege de opmerkelijke fysieke transformatie van hoofdrolspeler Bale, die stopte met eten en in enkele weken 29 kilo afviel, tot hij nog maar vijftig kilo woog.

La puta y la ballena

2004 | Drama

Argentinië/Spanje 2004. Drama van Luis Puenzo. Met o.a. Aitana Sánchez-Gijón, Mercè Llorens, Leonardo Sbaraglia en Pep Munne.

In La puta y la ballena vertelt regisseur Luis Puenzo twee verhalen. Hij trekt een parallel tussen de prostituee Lola in de jaren dertig en de intellectueel Vera van nu. Aan de Patagonische kust moeten beide vrouwen aan den lijve ondervinden dat het leven grillig en meedogenloos kan zijn. Geforceerd scenario wordt deels gecompenseerd door gevoelig camerawerk.

Io non ho paura

2003 | Thriller, Drama, Mysterie

Italië/Spanje/Verenigd Koninkrijk 2003. Thriller van Gabriele Salvatores. Met o.a. Giuseppe Cristiano, Aitana Sánchez-Gijón, Dino Abbrescia, Giorgio Careccia en Mattia Di Pierro.

Als hij samen met zijn vriendjes aan het spelen is valt het oog van de 9-jarige Michele (Cristiano) op een golfplaat die een gat in de grond afdekt. Een kuil gevuld met goud en edelstenen, dagdroomt het jongetje. Als hij buiten het zicht van de anderen de plaat optilt, ziet hij een mensenvoet. De voet van de ontvoerde zoon van rijke ouders? Io non ho paura schakelt voortdurend tussen warm coming of age-drama en zinderende horror, is een overweldigend sprookje over vriendschap, bloedbanden, en een te vroeg verlies van kinderlijke onschuld. Grimmig én hartverwarmend.

Carta mortal

2003 |

Spanje 2003. Eduard Cortes. Met o.a. Aitana Sánchez-Gijón, Vicente Romero, Marc Martinez en Alberto Sanjuan.

Als hij samen met zijn vriendjes aan het spelen is valt het oog van de 9-jarige Michele (Cristiano) op een golfplaat die een gat in de grond afdekt. Een kuil gevuld met goud en edelstenen, dagdroomt het jongetje. Als hij buiten het zicht van de anderen de plaat optilt, ziet hij een mensenvoet. De voet van de ontvoerde zoon van rijke ouders? Io non ho paura schakelt voortdurend tussen warm coming of age-drama en zinderende horror, is een overweldigend sprookje over vriendschap, bloedbanden, en een te vroeg verlies van kinderlijke onschuld. Grimmig én hartverwarmend.

Sin dejar huella

2000 | Drama

Spanje/Mexico 2000. Drama van Maria Novaro. Met o.a. José Sefami, Martín Altomaro, Jesús Ochoa, Tiaré Scanda en Aitana Sánchez-Gijón.

Als hij samen met zijn vriendjes aan het spelen is valt het oog van de 9-jarige Michele (Cristiano) op een golfplaat die een gat in de grond afdekt. Een kuil gevuld met goud en edelstenen, dagdroomt het jongetje. Als hij buiten het zicht van de anderen de plaat optilt, ziet hij een mensenvoet. De voet van de ontvoerde zoon van rijke ouders? Io non ho paura schakelt voortdurend tussen warm coming of age-drama en zinderende horror, is een overweldigend sprookje over vriendschap, bloedbanden, en een te vroeg verlies van kinderlijke onschuld. Grimmig én hartverwarmend.

The Bitter End

1997 | Misdaad, Thriller, Film noir, Drama, Erotiek

Verenigde Staten/Argentinië 1997. Misdaad van Juan José Campanella. Met o.a. Denis Leary, Terence Stamp, Michael Badalucco, Gene Canfield en Marj Dusay.

Alleszins acceptabele neo-noir waarin acteur Denis Leary zeer geloofwaardig een 'sardonische barpianist' neerzet die met minnares Aitana Sánchez-Gijón probeert de eindjes aan elkaar te knopen aan de pittoreske oostkust. Terence Stamp - nog zo'n acteergeweldenaar - denkt het stel te kunnen helpen met een listig plan waarbij Sánchez-Gijón de scheiding van een rijk stel moet forceren. Het genot van de film zit hem in de manier waarop de cast omgaat met de resulterende haken en ogen. Gebaseerd op een boek van José Pablo Feinmann.

Sus ojos se cerraron/Tango's are for two

1997 |

Argentinië/Zweden 1997. Jaime Chávarri. Met o.a. Renzo Franchi, Aitana Sánchez-Gijón, Raul Brambilla, Ulises Dumont en Juan Echanove.

Tango-zanger Renzo Franchi (Grandinetti) ontmoet in het Buenos Aires rond 1930 Juanita (Sánchez-Gijón), de vriendin van de gitarist uit zijn band. Juanita is gebiologeerd door de overeenkomsten die Renzo heeft met de beroemde tango-ster Carlos Gardel. Zij dumpt de gitarist, klampt zich vast aan Renzo en laat hem steeds meer op Carlos Gardel lijken. Op een dag mag Renzo zelfs bij de radio invallen voor de echte, verhinderde Gardel. Terwijl de liefde tussen Renzo en Juanita bloeit verwelkt de eigen identiteit van Renzo. De Spaanse regisseur Chávarri doet de oude Argentijnse hoogtijdagen van de tango wonderwel terugkeren in zijn film. De legendarische Gardel, die in een vliegtuigramp overleed, herleeft in Grandinetti, geholpen door de stem van de tegenwoordig bekendste imitator van Gardel, de Chileen Rafael Rojas. Het mooie verhaal van 'Zijn ogen sloten en de wereld ging door' houdt de deur open voor een Latijns-Amerikaans equivalent van de 'Elvis lives'-mythe. (IdH/VPRO Gids)

Sus ojos se cerraron

1997 | Drama, Muziek

Spanje/Argentinië 1997. Drama van Jaime Chávarri. Met o.a. Aitana Sánchez-Gijón, Dario Grandinetti, Juan Echanove en Ulises Dumont.

Gustavo (Echanove), de vriend van fabrieksarbeidster Juanita (S[KA1]anchez-Gij[KA1]on) speelt in een tango-orkestje. Juanita is een onvoorwaardelijke fan van Carlos Gardel, de Argentijnse tangolegende, die in 1935 bij een vliegtuigongeluk om het leven kwam, net als Buddy Holly later. Renzo Franchi (Grandinetti) zingt in het bandje en doet verschrikkelijk zijn best om er uit te zien als Gardel en imiteert zelfs diens stem. Juanita geilt behoorlijk op zijn act en valt ervoor, waarop Gustavo het nakijken heeft. Renzo beleeft algauw een hoogtepunt als hij voor Gardel mag invallen bij een reclamespotje op de radio. Verblind door het succesje en inhakend op Gardels immense populariteit gaat de band op toernee door eigen land en de buurlanden, met Juanita als groupie. De zaken vallen Juanita als eerste behoorlijk tegen en ze taait af naar huis. Kort erop verlaat Gustavo de band. Renzo gaat intussen volledig uit zijn dak als hij in Colombia de kans krijgt om in te vallen voor Carlos Gardel, maar ook Renzo wacht een duister noodlot... Kijkers, die van tangomuziek houden en op de hoogte zijn van het sfeertje zullen met volle teugen genieten van deze rolprent; anderen laten zich best vermaken door de mooi geproduceerde film, al zullen zij vinden dat het scenario van Oscar Plasencia en Raul Brambilla teveel zijpaden bewandelt, waardoor de personages onderontwikkeld blijven. De spelprestaties van Sánchez-Gijón en Dumont staan echter op een hoog peil en veteraan Chávarri laat zien dat hij zijn vak als regisseur beheerst. Gemaakt met geld van o.a. de Spaanse en Argentijnse tv. Sfeervol camerawerk van Carlos Cusi. Dolby.

La femme de chambre du Titanic

1997 | Komedie, Romantiek

Italië/Spanje/Frankrijk 1997. Komedie van Bigas Luna. Met o.a. Olivier Martinez, Romane Bohringer, Didier Bezace, Aldo Maccione en Jean-Marie Juan.

Aan de vooravond van het vertrek van de Titanic ontmoet de Franse staalwerker Horty (Martinez) een kamermeisje (Sánchez-Gijón) dat met het gedoemde schip zal vertrekken. Ze brengen samen de nacht door waarna Horty terugkeert naar Frankrijk. Eenmaal thuis hoort hij geruchten over de ontrouw van zijn vrouw Zoe (Bohringer). Het brengt hem ertoe, in steeds dramatischer bewoordingen, op te scheppen over de passievolle nacht die mogelijk heeft plaatsgevonden. In flashback zien we hoe het verhaal reële vorm aanneemt. Horty wordt zelfs 'ontdekt', begint een theatertoer en kan uiteindelijk geen onderscheid meer maken tussen realiteit en fantasie. Deze intrigerende studie van onze elementaire behoefte aan mooie verhalen laat zien dat die steeds 'beter' worden naarmate het publiek groeit. Bigas Luna verhaalt van het machismo en wijst en passant op de annexatie van de Titanic tragedie door Hollywood. Bigas Luna maakte onder meer Jamón jamón (1992) en La teta y la luna (1994). (RdL/VPRO Gids)

El amor perjudica seriamente la salud

1997 | Romantiek

Spanje 1997. Romantiek van Manuel Gómez Pereira. Met o.a. Penélope Cruz, Gabino Diego, Ana Belén, Juanjo Puigcorbé en Laura Conejero.

Diana (Cruz) is fan van The Beatles en probeert door te dringen tot de hotelkamer van John Lennon tijdens het bezoek van de Fab Four in Madrid in 1965. Bij deze gelegenheid ontmoet ze Santi (Diego), de etagewacht. Met hem beleeft ze onder Lennons bed een kortstondige affaire, die snel tot een hoogtepunt komt. Daarna gaat Diana door met het verzamelen van minnaars en het verkrijgen van echtgenoten. Santi kan haar niet vergeten. Dertig jaar later is Santi (Puigcorb[KA1]e) hoofd van de bewaking van de Spaanse koning Juan Carlos. Hij is getrouwd, maar leidt een saai leven zonder enige hartstocht. Bij een koninklijk bezoek aan Parijs kruist Diana (Belén) opnieuw zijn weg. Ze wil doordringen tot de slaapkamer van de koning. Ze halen oude herinneringen op en Diana probeert Santi ertoe over te halen om haar dochter toe te laten tot de koning. Aanvankelijk reageert Santi negatief op haar verzoek, totdat Diana hem uitlegt dat zij ook zijn dochter is. Deze suikerzoete romantische geschiedenis bevat alle genreclichés uit het boek en bijbehorende stereotiepe personages, en wordt met enthousiasme gespeeld door de rolverdeling. De fotografie van Juan Amoros is fraai en verhoogt de zoete vreugde van deze pure pulp. Het verrassingsloze scenario van Joaquín Oristrell, Juan Luis Iborra, regisseur Pereira en Yolanda Garcia Serrano, graaft niet erg diep en de personages hebben weinig gestalte. Dolby Digital.

A Walk in the Clouds

1995 | Romantisch drama

Verenigde Staten/Mexico 1995. Romantisch drama van Alfonso Arau. Met o.a. Keanu Reeves, Aitana Sánchez-Gijón, Anthony Quinn, Giancarlo Giannini en Angélica Aragón.

Pin-up liefhebbers kunnen zich vergapen aan Reeves in allerlei kledij (natuurlijk ook topless) en aan de mierzoete Sánchez-Gijón. Maar zodra een van hen de mond opent en spreekt, verdwijnt eventuele magie als sneeuw voor de zon. Sánchez-Gijón speelt de ongewild zwangere studente Victoria Aragon die terugreist naar haar strenge pa, een Mexicaanse wijnboer. Onderweg leert ze veteraan Paul Sutton (Reeves) kennen die wel voor echtgenoot wil doorgaan. Drie scenarioschrijvers, onder wie Harvey Weitzman pasten het verhaal van de Italiaanse film Quattro passi fra le nuvole (1942) van Alessandro Blasetti aan voor de Amerikaanse markt. In 1956 ook al eens verfilmd door Mario Soldati.

La Regenta

1994 | Drama, Biografie, Historische film

Spanje 1994. Drama van Fernando Méndez-Leite, Fernando Mendez-Leite en Fernando Mendez-Leite. Met o.a. Héctor Alterio, Carmelo Gómez, Juan Luis Galiardo, Cristina Martos en Aitana Sánchez-Gijón.

Driedelige tv-film gebaseerd op gelijknamige Spaanse maatschappij-kritische roman van Clarin, alias Leopoldo Alas (1852-1901), bekend als een soort Spaanse [KL]Madame Bovary[KLE]. Boek en tv-serie schilderen het droevig verhaal van de jonge Do[KA6]na Ana Ozores (S[KA1]anchez Gij[KA1]on) die geen kans ziet om te ontsnappen uit kleinburgerlijk wereldje van Spaans provinciestadje aan het einde van de 19de eeuw. Zij trouwt met Don Victor Quintanar (Alterio), oud-voorzitter van tribunaal. Zij kan niet overweg met mentaliteit van de hoogste kringen en vlucht in het geloof. Bij jonge kanunnik Fermin de Pas (G[KA1]omez) vindt zij troost. Intussen wordt zij het hof gemaakt door Don Alvaro (Galiardo), maar verteerd door schuldgevoelens wijst zij hem af. Haar man krijgt lucht van haar `ontrouw`, het dienstmeisje Petra (Martos) wordt ingeschakeld om haar te bespieden, maar ook Don Alvaro bedient zich van Petra om nieuwe, geheime afspraakjes met Ana te regelen. Voor verfilming verzamelde regisseur Méndez-Leite het kruim van Spaanse acteurs voor zijn camera met als resultaat een prachtig kostuumdrama, een der duurste maar ook een der meest succesrijke literatuurverfilmingen van de Spaanse televisie.

El pajaro de la felicidad

1993 | Drama

Spanje 1993. Drama van Pilar Miró en Pilar Miro. Met o.a. Mercedes Sampietro, Aitana Sánchez-Gijón, José Sacristán, Carlos Hipólito en Lluís Homar.

Restauratrice van schilderijen, Sampietro, is gescheiden van haar man en woont al jaren met een minnaar. Ze besluit haar zoon op te zoeken van wie ze totaal vervreemd is. Hij woont samen en heeft een kind. Op de terugweg wordt ze bijna verkracht. Dit voorval schokt haar hevig, maar bij haar levensgezel vindt ze geen steun. Ze neemt de belangrijke beslissing hem te verlaten zodat ze de balans op kan maken van haar leven. Een vrouw die haar midlife-crisis beleeft op een eigen, individualistische manier. Ze verkiest de leegte van de eenzaamheid om uiteindelijk vrijheid te vinden. Maar zal dat ook lukken? Een allesbehalve opwekkend scenario, geschreven door niemand minder dan Mario Camus, dat vooral steunt op een sterke vertolking van Sampietro, maar dat verder weinig aantrekkelijks te bieden heeft. Mooie fotografie van José Luis Alcaine.

Havanera

1992 |

Spanje 1992. Antonio Verdaguer. Met o.a. Aitana Sánchez-Gijón, Abel Folk en Fernando Guillen Cuervo.

Restauratrice van schilderijen, Sampietro, is gescheiden van haar man en woont al jaren met een minnaar. Ze besluit haar zoon op te zoeken van wie ze totaal vervreemd is. Hij woont samen en heeft een kind. Op de terugweg wordt ze bijna verkracht. Dit voorval schokt haar hevig, maar bij haar levensgezel vindt ze geen steun. Ze neemt de belangrijke beslissing hem te verlaten zodat ze de balans op kan maken van haar leven. Een vrouw die haar midlife-crisis beleeft op een eigen, individualistische manier. Ze verkiest de leegte van de eenzaamheid om uiteindelijk vrijheid te vinden. Maar zal dat ook lukken? Een allesbehalve opwekkend scenario, geschreven door niemand minder dan Mario Camus, dat vooral steunt op een sterke vertolking van Sampietro, maar dat verder weinig aantrekkelijks te bieden heeft. Mooie fotografie van José Luis Alcaine.

El marido perfecto

1992 |

Argentinië/Verenigd Koninkrijk/Spanje 1992. Beda Docampo. Met o.a. Tim Roth, Ana Belen en Aitana Sánchez-Gijón.

Restauratrice van schilderijen, Sampietro, is gescheiden van haar man en woont al jaren met een minnaar. Ze besluit haar zoon op te zoeken van wie ze totaal vervreemd is. Hij woont samen en heeft een kind. Op de terugweg wordt ze bijna verkracht. Dit voorval schokt haar hevig, maar bij haar levensgezel vindt ze geen steun. Ze neemt de belangrijke beslissing hem te verlaten zodat ze de balans op kan maken van haar leven. Een vrouw die haar midlife-crisis beleeft op een eigen, individualistische manier. Ze verkiest de leegte van de eenzaamheid om uiteindelijk vrijheid te vinden. Maar zal dat ook lukken? Een allesbehalve opwekkend scenario, geschreven door niemand minder dan Mario Camus, dat vooral steunt op een sterke vertolking van Sampietro, maar dat verder weinig aantrekkelijks te bieden heeft. Mooie fotografie van José Luis Alcaine.

El Quijote

1991 | Komedie, Avonturenfilm, Historische film, Familiefilm

Spanje 1991. Komedie van Manuel Gutiérrez Aragón. Met o.a. Fernando Rey, Alfredo Landa, Héctor Alterio, Esperanza Roy en Lina Canalejas.

Alonso Quijada (Rey) is gefascineerd door het ridderschap. Als hij op een dag de helderheid van geest verliest, ziet hij zichzelf als glorierijke ridder die door het land zwerft om het onrecht te bestrijden. Zijn oud paard wordt het trotse ros Rosinante en hij herdoopt zichzelf tot Don Quichotte de la Mancha. Hij ontmoet de arme Sancho Panza (Landa) die hij bevordert tot zijn schildknaap. Als hij dan nog zijn Dulcinea (Roy) ontmoet heeft hij eindelijk het doel van zijn leven bereikt: haar tot de zijne maken. Schitterende, getrouwe bewerking van de klassieker van Miguel de Cervantes, subliem vertolkt door Rey, die duidelijk ziek is, maar die dit tot een onvergetelijk voordeel uitbuit. Hij domineert de hele film moeiteloos. Zijn 'Don Quichotte' is gewoonweg de figuur die Cervantes op papier neerzette. Het is duidelijk dat niets bij deze film aan het toeval werd overgelaten. Een hoogstaande productie, gefilmd op schilderachtige lokaties, met sterke acteurs. De hier en daar langdradige fragmenten nemen we er graag bij. De roman werd tot scenario bewerkt door Camilo José Cela Conde en Fernando Corugedo. Prima fotografie van Teo Escamilla. Oorspronkelijk uitgezonden in vijf delen: een van 85m en vier van 55m. Stereo.

The Monk

1990 | Horror, Drama

Spanje/Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1990. Horror van Paco Lara. Met o.a. Paul McGann, Sophie Ward, Isla Blair, Freda Dowie en Aitana Sánchez-Gijón.

Naar de klassieke griezelroman van M.G. Lewis uit 1795. Pater Lorenzo (McGann) laat zich door het vrouwelijke vlees verleiden en zo oordeelt men dat zijn ziel en zaligheid in handen van de duivel zijn geraakt. Er is maar één middel om hem te louteren: de brandstapel en daar eindigt hij ook. Voor horror- fans is dit Anglo-Iberische rilwerkje wellicht best aanvaardbaar, als je maar niet op een pakkend verhaal en goed spel rekent; mooi verpakt dat is het wel, maar gewone kijkers raken daar toch heel gauw op uitgekeken, lang voordat de film de finale is ingegaan. Jammer, want iedereen geloofde oprecht in het project en meende iets aardigs te maken. Lara schreef zelf het scenario en Angel Luis Fernández schoot de suggestieve beelden.

La huella del crimen II

1990 |

Spanje 1990. Ricardo Franco en Rafaél Moleón. Met o.a. Gabino Diego, Francisco Vidal, Fernando Delgado, Pepe Soriano en Aitana Sánchez-Gijón.

Naar de klassieke griezelroman van M.G. Lewis uit 1795. Pater Lorenzo (McGann) laat zich door het vrouwelijke vlees verleiden en zo oordeelt men dat zijn ziel en zaligheid in handen van de duivel zijn geraakt. Er is maar één middel om hem te louteren: de brandstapel en daar eindigt hij ook. Voor horror- fans is dit Anglo-Iberische rilwerkje wellicht best aanvaardbaar, als je maar niet op een pakkend verhaal en goed spel rekent; mooi verpakt dat is het wel, maar gewone kijkers raken daar toch heel gauw op uitgekeken, lang voordat de film de finale is ingegaan. Jammer, want iedereen geloofde oprecht in het project en meende iets aardigs te maken. Lara schreef zelf het scenario en Angel Luis Fernández schoot de suggestieve beelden.

El Fraile

1990 | Horror

Spanje/Verenigd Koninkrijk 1990. Horror van Francisco Lara Polop. Met o.a. Paul McGann, Sophie Ward, Isla Blair, Aitana Sánchez-Gijón en Manuel de Blas.

In 1767 knoopt een prediker uit Madrid een relatie aan met de jonge en mooie Mathilde. Onopvallende en onnodige filmbewerking van de buitengewone roman The Monk van M.G. Lewis: het was al eens een project van Buñuel en Ado Kyrou bewerkte het al voor het witte doek met Franco Nero. Deze co-produktie benadrukt alles wat er over de Inquisitie verteld wordt.

Viento de cólera

1988 | Avonturenfilm

Spanje 1988. Avonturenfilm van Pedro de la Sota. Met o.a. Aitana Sánchez-Gijón, Juan Echanove, Emma Penella en Pedro Mari Sánchez.

Ten tijde van de verovering van Amerika, keert een deserteur terug naar zijn land om een erfenis op te halen waar hij zich eigenaar van acht; zijn oom werkt hem tegen. De eerste lange film van deze regisseur. Het script is wat zwak, maar de regie is goed.

Bajarse al moro

1988 | Komedie

Spanje 1988. Komedie van Fernando Colomo en fernandno Colomo. Met o.a. Aitana Sánchez-Gijón, Juan Echanove, Antonio Banderas en Verónica Forqué.

Chusa is een meisje dat zich bezighoudt met het smokkelen van drugs van Marruecos naar Spanje. Haar neef is belast met de verkoop ervan. Een derde adolescent sluit zich bij hen aan: het is Elena, die ook aan de handel wil deelnemen. Zij heeft echter een probleem, dat haar waardeloos maakt voor het smokkelen van het vrachtje door de douane: zij is nog maagd. Colomo baseerde deze domme, oninteressante komedie op het gelijknamige toneelstuk van Alonso de Santos.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Aitana Sánchez-Gijón op televisie komt.

Reageer