Andrzej Korzynski

Componist

Andrzej Korzynski is componist.
Er zijn 9 films gevonden.

La fidélité

2000 | Drama

Frankrijk 2000. Drama van Andrzej Zulawksi en Andrzej Zulawski. Met o.a. Sophie Marceau, Guillaume Canet, Pascal Greggory, Michel Subor en Magali Noël.

Cl[KA1]elia (Marceau) is fotografe in Canada. Persbaron Rupert MacRoi (Subor), een soort Rupert Murdoch van [KL]News Corporation[KLE], vraagt haar sensatiefoto`s te maken voor zijn Parijse boulevardblad La Verit[KA1]e, waarvan Diane (Scob), de hoofdredactrice is. Cl[KA1]elia ontmoet Cl[KA2]eve (Greggory), een kleine uitgever van kinderboeken, die op het punt staat Ruperts dochter te huwen. Hij hoopt dat Rupert zijn noodlijdende uitgeverijtje zal overnemen, dat hij samen met zijn broers Julien (Tr[KA1]ejan) en Bernard (Recoing), bezit. Bernard is een bisschop. Als Cl[KA1]elia en Cl[KA2]eve elkaar zien, staan ze in vuur en vlam en bedrijven ze onmiddellijk de liefde op de bank op kantoor. Cl[KA2]eve trouwt met Cl[KA1]elia. Op haar werk ontmoet Cl[KA1]elia een collega, N[KA2]emo (Canet), die met grote minachting oordeelt over haar werk, maar o, zo graag met haar tussen de lakens wil duiken. Cl[KA1]elia moet nu tegen de verleiding vechten en proberen haar huwelijk in stand te houden. Het scenario van regisseur Zulawksi is een vrije bewerking van de roman [KL]La princesse de Cl[KA2]eves[KLE] van Madame de La Fayette uit 1678. Het boek wordt beschouwd als de eerste serieuze Franse historische roman. Zulawski leeft al zo`n jaar of vijftien samen met Marceau en zij heeft hem gestimuleerd de film te maken. Als een man zijn vrouw in de hoofdrol regisseert, is het altijd uitkijken geblazen. Hoewel het spel van Marceau en de overige rolverdeling heel goed is, duurt de film veel te lang. Het is eigenlijk een seks-soap opera. De film is te kort voor een soapachtige miniserie en bevat voor een speelfilm te veel onnodige subplots, w.o. Cl[KA1]elia`s moeder (Noël), een ex- zangeres uit het variété, die suggereert dat Rupert MacRoi weleens haar vader zou kunnen zijn. Het is overigens niet de eerste keer dat de roman van Madame de la Fayette verfilmd werd; in 1961 door de 53-jarige Jean Delannoy naar een scenario van Jean Cocteau met Marina Vlady en Jean Marais als LA PRINCESSE DE CLÈVES en in 1999 door Manoel de Oliveira als LA LETTRE met Chiara Mastroianni in de hoofdrol, de dochter van Catherine Deneuve. Het camerawerk is van Patrick Blossier. Werktitel: SEXUELLES. Dolby.

Panna nikt

1997 | Drama, Horror

Polen 1997. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Anna Wielgucka, Anna Mucha, Anna Powierza, Stanislaw Celinska en Jan Janga-Tomaszewski.

De vreselijk verlegen, 15-jarige Marysia heeft moeite zich aan haar nieuwe omgeving aan te passen nadat haar ouders naar een grote stad zijn verhuisd. Dat verandert wanneer ze vriendschap sluit met haar eigenwijze, artistieke klasgenoot Kaisa. Verfilming van de gelijknamige roman van Tomek Tryzna werd tijdens het afgelopen festival van Berlijn buiten competitie vertoond. Het emotionele Miss Nobody betekende een breuk met Wajda´s eerdere, uitgesproken politieke films. Dat wil overigens niet zeggen dat hij met deze film geen boodschap te verkondigen heeft. 'Naar mijn mening zijn films over emoties de meest geschikte manier om verzet te bieden tegen het alsmaar toenemende geweld en de erotiek op het scherm,' zei hij in Berlijn over zijn nieuwste film.

Chamanka

1997 | Mysterie, Thriller

Frankrijk/Polen/Zwitserland 1997. Mysterie van Andrzej Zulawksi en Andrzej Zulawski. Met o.a. Iwona Petry, Bugoslaw Linda, Agnieszka Wagner, Pawel Delag en Wojtek Kowman.

In Warschau ontmoeten anthropoloog Michel (Linda) en een jonge studente (Petry) uit de provincie elkaar, die de Italiaanse genoemd wordt. De Italiaanse, die bijna een nimfomane is, verleidt Michel zodanig dat de vonken er vanaf vliegen. Michel raakt in haar ban. In de moerassen niet ver van de Poolse hoofdstad vindt hij een gemummificeerd lichaam, dat hij meeneemt naar het wetenschappelijke instituut, waar hij werkt. Het is een sjamaan, met wie Michel slaagt te communiceren; hij vertelt Michel dat hij in deze droevige staat is aangeland omdat een jonge vrouw in het bezit wilde komen van zijn macht. Ondertussen werkt onze onverzadigbare studente op het abattoir, waar zij zich sterkt met het gelatine-achtige slachtafval, dat uit de vleesmolen spuit. Michel kan echter zijn noodlot niet ontlopen, want hij wordt geconfronteerd met de uranium-maffia uit de Oekraïne! Deze wonderlijke film bevat een fors aantal seksscène's, de nodige kritiek op de postcommunistische maatschappij en werd door de filmresencenten vooral in Frankrijk gedoodverfd als porno. In Polen liep het storm, vooral vanwege de onvolwassen jeugd, maar buiten het eigen land deed de film eigenlijk niets. Elfde film van de regisseur, die ook elf boeken schreef, na een lange periode van stilte. Het vreemde scenario is van Manuela Gretkowska, die af en toe in de Poolse versie van Elle een artikel schrijft. De hoofdrol Linda is goed en draagt in feite de film, al is Petry - om haar lekkere lichaam - niet te versmaden. Het camerawerk is van Andrzej Jaroszewicz. Wordt niet echt aanbevolen, maar oordeel zelf.

Janka

1990 | Avonturenfilm, Familiefilm

Duitsland/Polen 1990. Avonturenfilm van Janusz Leski. Met o.a. Agnieszka Kruk, Tadeusz Horvath, Kryszstof Kowalewski, Joanna Zólkowska en Grzegorz Wons.

Kruk is Janna uit de titel. Ze woont in een grote herberg met haar moeder, tante en grootvader. Haar vader en die van haar buurjongen Julian (Horvath) zijn ooit in een door hun zelfgebouwd vliegtuigje zijn neergestort en dodelijk verongelukt. Zij is aanvoerster van een jeugdbende, de Wolven genaamd. Julian is leider van de Adelaars. Beide bendes pesten elkaar. Julian heeft een prachtig paard en Janna droomt ervan om net zo`n edel dier te bezitten. Op een dag komt een marskramer in het dorp met een verwaarloosd paard dat hij achterlaat in de stal van de herberg. Janna verzorgt het en doopt het Alaska. Het paard herstelt op wonderbaarlijke wijze. Julian daagt haar uit voor een race. Net als zij daaraan wil deelnemen, duikt de eigenaar weer op, maar Janna beschikt over een 'nuttige' erfenis van haar tante en verwerft het. Onderwijl heeft de smid met de oom van Julian een vliegtuigje gebouwd. Iedereen herinnert zich nog het ongeval en meent dat onheil wederom is neergedaald. Janna weet samen met Alaska de situatie te redden. Gesitueerd in Polen rond 1925. Ongebruikelijke en lange tv-film voor jonge kijkers. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Mes nuits sont plus belles que vos jours

1989 | Komedie, Erotiek, Drama

Frankrijk 1989. Komedie van Andrzej Zulawski. Met o.a. Jacques Dutronc, Sophie Marceau, Sady Rebbot, Myriam Mézières en Laure Killing.

Verfilming van de roman met dezelfde prachtige titel van Rapha[KA3]elle Billetdoux. De moeilijke liefdesverhouding tussen twee mensen, die zijn getekend door hun jeugd. Ze gaan van elkaar houden, maken elkaar kapot, ontvluchten elkaar en vinden elkaar uiteindelijk weer. Zulawski overtreft zichzelf in het vastleggen van een hoogtepunt, in de overdrijving (dialogen waar geen touw aan vast te knopen valt om de communicatiestoornis tussen de twee geliefden 'aan te tonen'), de gezwollenheid, opgeblazenheid en hysterie. Dan zijn er nog enkele bijfiguren, waaronder mondaine, verslaafde en ontspoorde types. Bijna twee uur lang vaag surrealistisch gedoe is echt wat teveel van het goede. Wat rest zijn een paar inspirerende momenten, zoals het opmerkelijke optreden van Jacques Dutronc en Sophie Marceau.

Possession

1981 | Horror, Drama

Frankrijk/Duitsland 1981. Horror van Andrzej Zulawski. Met o.a. Isabelle Adjani, Sam Neill, Heinz Bennent, Margit Carstensen en Carl Duering.

Het loopt bepaald niet lekker in het huwelijk van Mark (Neill) en Anna (Adjani). Gaat ze vreemd om aan de sleur te ontsnappen, of is er meer aan de hand? Mark besluit om uit te zoeken wat Anna allemaal uitvoert. Tikje verouderde, maar nog steeds fascinerende en verontrustende horrorfilm, opgenomen in de troosteloze Berlijnse wijk Kreuzberg. Adjani krijgt alle ruimte om de grenzen van de waanzin te verkennen en had naar eigen zeggen jaren nodig om weer bij te komen van deze rol, maar ze kreeg er wel een Gouden Palm én een César voor.

Człowiek z zelaza

1981 | Drama, Historische film

Polen 1981. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Jerzy Radziwilowicz, Irena Byrska, Bogusław Linda, Lech Wałesa en Wieslawa Kosmalska.

Vanuit politiek oogpunt zonder meer de meest belangrijke film ooit in Polen gemaakt. In recordtempo vervaardigd geeft deze film een minutieus (gedramatiseerd) verslag van de ontwikkelingen die leidden tot de oprichting van de onafhankelijke vakbond Solidariteit. De hoofdpersonen zijn die uit Czlowiek z marmuru (De mens uit marmer) uit 1977, waarvan deze film in feite het vervolg is. Filmisch gezien is deze eerste Poolse Gouden- Palmwinnaar minder geslaagd. Een must evenwel voor degenen die geïnteresseerd zijn in de ontwikkelingen in Polen tot 13 december 1981 (de staat van beleg!), ontwikkelingen die de mensen in Oost-Europa moed gaven.

Człowiek z marmuru

1977 | Drama

Polen 1977. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Jerzy Radziwiłowicz, Krystyna Janda, Tadeusz Łomnicki, Jacek Łomnicki en Michał Tarkowski.

Zonder meer een meesterwerk, dat de volle aandacht opeist door zijn complexe structuur, waarin vier verhaallijnen zijn te ontdekken. Naar aanleiding van de wens van een studente aan de filmacademie een film over een modelarbeider uit de jaren vijftig te maken, wordt een verrassend kritisch beeld gegeven van het propaganda-apparaat in de stalinistische jaren. Slechts door dreigementen van Wajda werd de film voor vertoning vrijgegeven, waarna hij een overweldigend succes had. De verhaaltrant werd in CZLOWIEK Z ZELASA (DE MAN VAN IJZER uit 1981) voortgezet.

Trzecia cz[KA10]es[KA1]c nocy?

1972 | Drama

Polen 1972. Drama van Andrzej Zuławski. Met o.a. Małgorzata Braunek, Leszek Teleszy[KA1]nski, Jan Nowicki en Jerzy Goli[KA1]nski.

De debuutfilm van een voormalige assistent van Wajda, waarin hij zijn wrede en tegelijk po[KA3]etische visie geeft op de oorlogsjaren die metaforisch te vergelijken zijn met de apocalypse. Het realisme in deze zeer dynamische film is soms huiveringwekkend. Aan de hand van de verzetsstrijder Micha[KA13]l wordt een beeld gegeven van de barbaarsheid van de oorlog, waarin alle traditionele waarden vernietigd zijn. Maar tegelijkertijd toont het ook de kracht in de mens die het mogelijk maakt zijn menselijkheid te bewaren. Zu[KA13]lawski is in het Westen vooral bekend geworden door L`IMPORTANT C`EST D`AIMER (met Romy Schneider) en POSSESSION (met Isabelle Adjani). Het scenario is van regisseur Zuławski en Miroslav Zuławski. Het camerawerk is van Witold Sobocinski.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Andrzej Korzynski op televisie komt.

Reageer