Eduard Köck: cast.
Er zijn 14 films gevonden.

Heilige Erbe, Das

1956 | Drama

Oostenrijk 1956. Drama van Alfred Solm en Alfred Sole. Met o.a. Hermann Erhardt, Christl Erber, Olga von Togni, Willi Rösner en Eduard Köck.

Jakob Sonnleitner (Erhardt) is een hartstochtelijk natuurliefhebber, die op zijn jachtterrein slechts één doelstelling voor ogen staat: de wildstand in evenwicht houden. Hij betrapt kort na het invallen van de duisternis een stroper, die bij zijn onhandige vluchtpoging een dodelijke val maakt. Hierop wordt hij uit de Alpen verbannen naar de Neu Siedlersee aan de Hongaarse grens.

Der Bauernrebell

1953 | Historische film, Drama

Oostenrijk 1953. Historische film van Alfred Lehner. Met o.a. Kurt Heintel, Eduard Köck, Marianne Schönauer, Georg Filser en Hans Brand.

Drama rond een boerenzoon uit Tirol. De achtergrond wordt gevormd door de opstand tegen de Fransen onder Andreas Hofer (rond 1800). Na een langdurige internering komt de verloren zoon terug op de ouderlijke boerderij, waar hij als buitenstaander wordt behandeld. Zijn broer heeft uit zelfverdedigin een man gedood en om zijn leven weer zin te geven neemt hij de schuld op zich. Oostenrijkse kitsch met een zwak verhaal en zo mogelijk nog zwakkere spelers.

Wetterleuchten am Dachstein

1952 | Drama

Oostenrijk​/​​Duitsland 1952. Drama van Anton Kutter. Met o.a. Gisela Fackelday, Pero Alexander, Marianne Koch, Jutta Bornemann en Eduard Köck.

Een Heimat-film van het zuiverste water: de eigenwijze eigenaresse (een jonge weduwe) van een grote boerderij (met fraaie stijlmeubels) stoort zich niet aan de oproep van de autoriteiten om een stuk van haar grond op te geven i.v.m. het instortingsgevaar van de mijngangen in de Salzberg. Haar knecht - van adellijke afkomst - die verschrikkelijk verliefd op haar is, kan haar niet tot inkeer brengen, ook niet als na een zwaar onweer het gevreesde gebeurd is; teleurgesteld verlaat hij het boerenbedrijf en troost zich algauw met een blonde deerne die hij ontmoet. Fraaie landschapsopnamen spelen in deze film over de trotse vrouw die op haar ongeluk afstevent, een grote rol. Ook bekend als DIE HERRIN VOM SALZERHOF.

Straße zur Heimat

1952 | Drama

Duitsland 1952. Drama van Romano Mengon. Met o.a. Angelika Hauff, Rolf Moebius, Eduard Köck, Hella Lexington en Peter Alexander.

Sentimentele liefdesgeschiedenis, die zich afspeelt in het plattelandsmilieu van Zuid-Tirol. Een Duitse ingenieur komt illegaal de grens over en wordt verliefd op een boerendochter. Voordat beiden elkaar echter gelukzalig in de armen kunnen vallen, moeten er nog een paar problemen worden opgelost. Zijn vader is ertegen, en een jeugdvriendin stelt alles in het werk om haar vroegere geliefde te heroveren. Stuntelige, heimatfilm.

Der Sonnblick ruft

1952 | Drama, Familiefilm

Duitsland​/​​Oostenrijk 1952. Drama van Eberhard Frowein. Met o.a. Eduard Köck, Marianne Wischmann, Sepp Rist, Marianne Lozal en Fritz Friedl.

Een jongetje wil met alle geweld later het weerstation van zijn grootvader overnemen. Zijn moeder ziet daar niets in. Dit meer dan simpele verhaal is nog buitengewoon slecht in beeld gebracht ook. Wonderlijk hoe karig het materiaal dat destijds voor de heimatfilms gebruikt werd.

Was das Herz befiehlt

1951 | Drama

Duitsland 1951. Drama van Leopold Hainisch. Met o.a. Ilse Exl, Eduard Köck, Viktor Staal, Paul Hörbiger en Ilse Steppat.

De ongelukkig getrouwde zoon van een industrieel vindt zijn geluk bij een eenvoudige mijnwerkster. Deze is bereid vanwege het standsverschil haar geliefde af te staan, hoewel zij een kind van hem verwacht. Stereotiep melodrama met het cliché van de vrouw als de nooit klagende en dicht bij de natuur staande moederfiguur.

Kohlhiesels Töchter

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Heli Finkenzeller, Eduard Köck, Oskar Sima, Erika von Thellmann en Paul Richter.

De derde verfilming van het populaire Tiroler verhaal, oorspronkelijk geschreven door Hans Kräly, hier bewerkt door Georg Zoch. Het camerawerk is van Robert Baberske.

Der Meineidbauer

1941 | Drama

Duitsland 1941. Drama van Leopold Mainisch. Met o.a. Eduard Köck, O.W. Fischer, Anna Exl, Ilse Exl en Ernst Auer.

Een boer pleegt meineed om zijn boerderij maar niet kwijt te raken. Een melodramatische Heimatfilm waarvan de Duitsers kennelijk wel pap lusten.

Die Geierwally

1940 | Drama

Duitsland 1940. Drama van Hans Steinhoff. Met o.a. Heidemarie Hatheyer, Eduard Köck, Winnie Markus, Sepp Rist en Ludwig Auer.

Hatheyer als 'Geierwally' temt een jonge gier, wordt razend jaloers op het liefje van Bären-Joseph en verkondigt te trouwen met diegeen die haar vroegere geliefde weet te doden. Maar alle jaloezie was tevergeefs want liefje Afra was Josephs zuster.

Frau Sixta

1938 | Drama

Duitsland 1938. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Franziska Kinz, Ilse Werner, Gustav Fröhlich, Eduard Köck en Heidemarie Hatheyer.

Film naar de gelijknamige roman van de Zwiterse schrijver van streekromans, Ernst Zahn. De nog altijd attractieve weduwe Sixta (Kinz) woont alleen op een afgelegen boerderij. Haar leven krijgt weer perspectief als cavalerie-officier Markus (Fr[KA3]ohlich) haar pad kruist. Maar als dochter Otti (Werner) op bezoek komt, palmt ze Markus in. Mevrouw Sixta ziet van haar geliefde af ten behoeve van haar dochter. Een knappe heimatfilm in een schitterend landschap. Voor Ilse Werner was het de grote doorbraak, maar Franziska Kinz in de titelrol leverde de beste acteerprestatie.

Peter im Schnee

1937 | Drama

Oostenrijk 1937. Drama van Karl Lamac. Met o.a. Traudl Stark, Liane Haid, Ursula Grabley, Paul Hörbiger en Annie Rosar.

Door toedoen van hun kind wordt het huwelijk van een stel dat op scheiden staat gered. Matte regie en er wordt, behalve door Paul Hörbiger, niet erg overtuigend geacteerd.

Der Schimmelkrieg in der Holledau

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Alois Johannes Lippl. Met o.a. Eduard Köck, Heli Finkenzeller, Richard Häussler, Kurt Meisel en Gustav Waldau.

De boeren van Haselbach en die van Banzingen zitten elkaar voortdurend in de haren over een geheimzinnige paardendiefstal die dertig jaar geleden heeft plaats gehad. De beide burgemeesters hopen dat het huwelijk van hun kinderen daaraan een einde maakt. De film komt niet los van het door de regisseur zelf geschreven volksstuk waarop hij is gebaseerd. Alles drijft op de dialogen; van enig tempo is dus geen sprake.

Standschütze Bruggler

1936 | Oorlogsfilm

Duitsland 1936. Oorlogsfilm van Werner Klingler. Met o.a. Ludwig Kerscher, Franziska Kinz, Lola Chlud, Rolf Pineger en Eduard Köck.

De film speelt in WO I aan het Tiroolse front. De jonge Toni Bruggler (Kerscher) meldt zich vrijwillig als soldaat aan bij de bergjagers, tegen de wil van zijn moeder (Kinz). Wanneer hij gewond raakt, wordt hij door een jonge adellijke vrouw (Chlud) verzorgd. Maar ook haar liefde kan hem niet tegenhouden. Na zijn genezing gaat hij weer naar het front, waar hij een bijdrage levert aan de overwinning van de Tirolers op de Italianen. Voor zijn verdiensten ontvangt hij een onderscheiding. Nu is ook zijn moeder weer gekalmeerd. De bedoeling van deze film is in het kort als volgt te omschrijven: soldatenplicht gaat boven alles. De van elk talent gespeende hoofdrolspeler maakt deze prent er niet beter op, maar Kinz en Chlud zijn overtuigend. Het verbod van de geallieerden werd later door de vrijwillige zelfcontrole (FSK) opgeheven.

Der verlorene Sohn

1934 | Drama

Duitsland 1934. Drama van Luis Trenker. Met o.a. Luis Trenker, Maria Andergast, Bertl Schultes, Paul Henckels en Jimmy Fox.

Een bergbeklimmer (Trenker) leert een Amerikaans meisje (Marsh) uit New York kennen en reist haar na, waar hem niets dan armoe wacht. Terug in zijn eigen dorp wacht de trouwe Barbl (Andergast) op hem. Een interessant gegeven: de wereld van de bergen contra die van de wolkenkrabbers. Trenker schreef voor deze Trenker-film samen met Arnold Ulitz en Reinhart Steinbicker het scenario. Achter de camera stonden Albert Behnitz en Reimar Kuntze.