Volker Schlöndorff

1939 Regisseur, Acteur, Scenarist, Producer

Volker Schlöndorff (1939) is regisseur, acteur, scenarist en producer.
Er zijn 39 films gevonden.

Diplomatie

2014 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk/Duitsland 2014. Oorlogsfilm van Volker Schlöndorff. Met o.a. Niels Arestrup, André Dussollier, Burghart Klaußner en Robert Stadlober.

Feit: in 1944, met de hete adem van de geallieerden in de nek, geeft Hitler zijn generaal Dietrich von Choltitz opdracht Parijs met de grond gelijk te maken. Fictie: de Zweedse diplomaat Raoul Nordling tracht Von Choltitz tijdens een geheime ontmoeting over te halen de opdracht te weigeren. Dit laatste scenario wordt verbeeld in deze toneelverfilming van oudgediende Schlöndorff (Die Blechtrommel). Echt spannend wil de confrontatie niet worden, maar als psychologisch schaakspel blijft Diplomatie - vooral dankzij topacteurs Arestrup (Von Choltitz) en Dussolier (Nordling) - van begin tot eind boeien.

La mer à l'aube

2011 | Historische film, Drama

Frankrijk/Duitsland 2011. Historische film van Volker Schlöndorff. Met o.a. Léo-Paul Salmain, Marc Barbé, Ulrich Matthes, Jean-Marc Roulot en Arielle Dombasle.

In oktober 1941 wordt in door Duitsland bezet Nantes de Duitse officier Karl Hotz gedood. Een groepje plaatselijke communisten zit erachter. Van hogerhand komt uit Duitsland het bevel als vergelding 150 Franse burgers te executeren. De Duitse filmveteraan Volker Schlöndorff (Die Blechtrommel) baseerde zijn scenario op brieven, documenten en getuigenissen, voor dit degelijk gemaakte historische drama over een vermaarde episode uit de Franse verzetsgeschiedenis. De zeventienjarige Guy Môquet (gespeeld door Salmain), lid van de communistische jongerenbeweging, is er het boegbeeld van geworden.

Ulzhan

2007 | Drama

Frankrijk/Kazachstan/Duitsland 2007. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. Philippe Torreton, Ayanat Ksenbai, David Bennent en Marek Brodzki.

Duitse filmmaker Volker Schlöndorff (1939) is dankzij kunststukjes als Die Blechtrommel (1979) en Der neunte Tag (2004) wereldwijd een graag geziene kunstenaar. In Ulzhan etaleerde hij opnieuw zijn vermaarde inzicht in de menselijke psyche, met een Franse oud-professor dolend op de steppen van Kazachstan. Acteur Torreton zet de zoekende man subliem neer, als een peilloze zonderling temidden van een steppevolk dat worstelt met de frictie tussen moderniteit en traditie. Het desolate landschap vormt een treffend verstild decor, een toneelvloer waarop de Fransman enkele wonderlijke personages ontmoet, onder wie titelheldin Ulzhan, een Franstalige onderwijzeres die hem bijstaat in zijn zoektocht. Uitzonderlijk fraai.

Strajk - Die Heldin von Danzig

2006 | Biografie, Drama, Historische film

Duitsland/Polen 2006. Biografie van Volker Schlöndorff. Met o.a. Katharina Thalbach, Andrzej Chyra en Dominique Horwitz.

'The revolution will not be televised' dichtte Gil Scott Heron in 1974. 'But it will be put into movies' zou je kunnen toevoegen. De opkomst van de Poolse vakbond Solidariteit werd door Andrzej Wajda verwerkt in Man of Iron, en ook Volker Schlöndorff situeerde zijn Strajk - Die Heldin von Danzig in die opwindende periode. Titelheldin Agnieszka werkt op de hijskraan op een scheepswerf in Danzig tot de directie het rapport van een afschuwelijk ongeval vervalst om geen schadevergoeding uit te hoeven keren. Ze kaart de zaak aan en staat zo aan de basis van de stichting van de roemruchte vakbond.

Enigma - Eine uneingestandene Liebe

2005 | Drama

Duitsland 2005. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. Mario Adorf en Justus von Dohnányi.

Eigenlijk geeft gevierd, prijswinnend auteur Abel Znorko (Adorf) geen interviews, maar voor journalist Erik Larsen (Von Dohnanyi) maakt hij een uitzondering: Larsen mag op het eiland langskomen waar Znorko als een kluizenaar woont. Het gesprek gaat aanvankelijk over de nieuwe roman van Znorko, maar al snel wordt het interview een woordenstrijd, en is het nieuwe boek allang niet meer het enige onderwerp. Lang niet Schlöndorffs beste, toch intrigerende, kale verfilming van een toneelstuk van Eric-Emmanuel Schmitt. Schlöndorff regisseerde eerder een theaterversie.

Der neunte Tag

2004 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland/Luxemburg/Tsjechië 2004. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. Ulrich Matthes, August Diehl, Bibiana Beglau, Hilmar Thate en Germain Wagner.

Dit op het Dachau-dagboek van de Luxemburgse katholieke priester Jean Bernard geïnspireerde drama is het in-duistere verhaal van een geestelijke die negen dagen 'verlof' krijgt van het kamp. Eenmaal thuis wordt hij tot een moreel onmogelijke keuze gedwongen: zorgen dat zijn bisschop het nazi-regime onderschrijft of verantwoordelijk zijn voor de vervolging van zijn naasten. Schlöndorff vertelt met enigszins schematische, grote gebaren een krachtig, fictief verhaal. Fascinerend om te bedenken dat de graatmagere Ulrich Matthes, notabene in hetzelfde jaar, de ijzingwekkend verbeten Joseph Goebbels speelde in Oliver Hirschbiegels Der Untergang.

Marlene Dietrich: Her Own Song

2002 | Documentaire

Verenigde Staten/Duitsland 2002. Documentaire van J. David Riva. Met o.a. Maria Riva, Burt Bacharach, Volker Schlöndorff, Rosemary Clooney en Hildegarde Knef.

Gedraaid door Dietrich`s kleinzoon Riva. Een behoorlijk compleet overzicht van haar carri[KA2]ere met onbekend en nog nooit eerder vertoond filmmateriaal, ook uit haar priv[KA1]eleven. Sterk naar voren komt Dietrich`s afkeer van de nazi`s, hoewel bekend is dat de rijkspropaganda-minister Joseph Goebbels haar met verlokkende aanbiedingen probeerde over te halen naar Duitsland terug te komen. In plaats daarvan steunde Dietrich, die de Amerikaanse nationaliteit had verkregen, des te fanatieker de geallieerde oorlogsinspanning, terwijl ze wist dat de bombardementen op Berlijn ook haar moeder konden treffen. Weinig aandacht voor de grote liefdes uit haar leven, w.o. haar eerste man Rudolf Sieber, Jean Gabin en haar relatie met Josef von Sternberg. De vooroorlogse filmfragmenten zijn van povere kwaliteit, maar de naoorlogse zijn veel beter, w.o. JUDGEMENT IN NUREMBERG van Stanley Kramer uit 1961. Voor cinefielen en bewonderaars van Dietrich niet te missen en even belangrijk als Maximilian Schell`s onvergankelijke film MARLENE uit 1983. Met in de originele versie de stem van: Nina Franoszek (Hanna Schygulla in de Duitse versie) als Dietrich, de vertelstem is van Jamie Lee Curtis (Volker Reisch in de Duitse versie). Het scenario is van Karin Kearns. Het camerawerk is van Uli Kudicke, Adolfo Bartoli en Christine Burrill.

Happy Birthday Berlinale

2000 | Documentaire

Duitsland 2000. Documentaire van Michael Strauven. Met o.a. Alexandre Askoldov, Manfred Barthel, Robert Begnini, Frank Beyer en Willy Brandt.

Gemaakt ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van het Festival van Berlijn brengt deze documentaire een historisch overzicht van dit festival, dat samen met Cannes en Venetië uitgroeide tot de belangrijkste Europese filmfestivals. De eerste editie ging van start op 6 juni 1951, een eerder beperkte manifestatie, met Gary Cooper als enige belangrijke ster. Door de geïsoleerde positie van de stad werd steeds weer het politieke karakter van het festival benadrukt. Na enkele jaren groeide het belang en werd het festival bezocht door alle groten van de filmwereld. Tot 1961 speelde het festival zich zowel in West- als in Oost-Berlijn af, maar met de bouw van de muur kwam hier verandering in. In 1969 werd het festival afgebroken nadat de jury de film O.K. van Michael Verhoeven van de competitie uitsloot. Een jaar later ontstond dan het 'Forum des jungen Films'. De documentaire brengt een mengeling van actualiteitsopnamen, interviews van heden en verleden en filmfragmenten. Het werd een uitstekende promotiefilm voor het festival, maar benadert dit geen ogenblik op meer kritische wijze. Strauven schreef het scenario samen met Ina Beyer. Voor de montage werd beroep gedaan op Thomas Kleinwächter. Fotografie is van Georg Pahl.

Die Stille nach dem Schuß

2000 | Drama, Historische film

Duitsland 2000. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. Bibiana Beglau, Martin Wuttke, Nadja Uhl, Richard Kropf en Alexander Beyer.

In de jaren zeventig is de radicale Rita Vogt (Beglau) betrokken bij aanslagen en bankovervallen. Dan krijgt ze de kans om haar verleden achter zich te laten: met een nieuwe identiteit vestigt ze zich in Oost-Duitsland. Tot de Duitse Eenwording. Zonder eenduidige standpunten in te nemen maakt Schlöndorff geloofwaardig dat Rita weliswaar haar omstandigheden verandert maar vasthoudt aan denkbeelden die aan de ene kant van het IJzeren Gordijn een andere betekenis hebben dan aan de andere. Actrices Beglau en Uhl werden op het festival van Berlijn onderscheiden met de Zilveren Beer.

Autopsie d'un genre... Le polar français

1999 | Documentaire, Misdaad

Frankrijk 1999. Documentaire van Fred Demont. Met o.a. François Guérif, Bertrand Tavernier, Jean-Pierre Mocky, Alain Corneau en Pierre Granier-Deferre.

In de jaren 1930 ontstond de Franse politiefilm. Door de invloed van schrijvers als Georges Simenon ontwikkelde deze zich tot een uniek genre, in vele landen geïmiteerd maar nooit geëvenaard. De 'policier' vermengt sfeer en spanning tot een intrigerend geheel vol onvoorspelbare personages, plotwendingen en suspense. De Amerikanen hadden hun 'film noir', maar de echte 'série noire' is typisch Frans. Met een dozijn regisseurs, schrijvers en historici wordt dit typisch Franse filmgenre ontleed vanaf Jean Renoir over H.G. Clouzot en Henri Verneuil en de nouvelle vague tot Bertrand Tavernier, geïllustreerd met tientallen fragmenten waarin onvergetelijke specialisten als Jean Gabin, Lino Ventura en Vera Clouzot terug levend worden. Een hulde aan een filmgenre dat weigert te sterven, met liefde geschreven door Jean-Pierre Pascaud en Stéphane Roux. Montage is van Annick Hurst en voor de fotografie werd beroep gedaan op François Néméta.

Palmetto

1998 | Thriller, Film noir

Verenigde Staten/Duitsland 1998. Thriller van Volker Schlöndorff. Met o.a. Woody Harrelson, Elisabeth Shue, Gina Gershon, Rolf Hoppe en Michael Rappaport.

Na twee jaar gevangenschap piekert ex-gedetineerde Harry Barber (Harrelson) er niet over terug te keren naar de plaats waar zijn ongeluk begon. Maar Palmetto, Florida trekt. En wanneer hij een zwoele blondine (Shue) ontmoet die een kidnap-zaakje met hem wil organiseren zit hij al gauw tot over zijn oren in nieuwe problemen. Deze moderne film noir, geregisseerd door de Duitse Schlöndorff (Die Blechtrommel) en gebaseerd op het ludieker getitelde boek 'Just another sucker' van James Hadley Chase, vertoont gaten in de logica. Maar Shue, Harrelson en Gershon zorgen wel voor een prettig broeierige sfeer.

Stars unter Palmen - 50 Jahre Filmfestspiele Cannes

1997 | Documentaire

Duitsland 1997. Documentaire van Peter Goedel. Met o.a. Louisette Fargette, François Chalais, Chiara Mastroianni, Alain Terzian en Jean-Claude Brialy.

Een Duitse terugblik op vijftig jaar Filmfestival van Cannes. De makers hebben niet enkel aandacht voor de schittering van de sterren die dit festival groot maakten, maar voeren tevens gesprekken met mensen die achter de schermen meewerkten, zoals Louisette Fargette, die sinds bijna een halve eeuw de persverantwoordelijke is, François Chalais, criticus die vanaf 1946 elke festival bijwoonde, chauffeur Jean-Jacques Bressart, persfotografe Cathy Berg, operateur David Dessites, schipper Rosanno Ceccadi en natuurlijk ex-Cannes-directeur Gilles Jacob. Zij laten tevens enkele nieuwe idolen aan het woord die verklaren wat Cannes voor hen betekent. Verder is er natuurlijk veel aandacht voor de Duitse bijdragen aan het festival en gesprekken met de twee Duitse Gouden Palmwinnaars, Schlöndorf en Wenders, konden niet uitblijven. Bodo Fründt schreef het scenario en nam, samen met Nicole Front, Margret Köhler en Georg von Langsdorff, de interviews voor zijn rekening. Commentaar wordt ingesproken door Bettina von Websky, Friedrich Schloffer, Wilhelm Beck en Lothar Werner Berg. De camera was in handen van Christian Beranger, Kitt Elliott, Ulrich Jaenchen en Klaus Lautenbacker.

The Ogre

1996 | Drama

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk/Duitsland 1996. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. John Malkovich, Armin Müller-Stahl, Gottfried John, Marianne Sägebrecht en Agnès Soral.

Abel is een beetje langzaam en houdt erg veel van kinderen. Hij wordt valselijk beschuldigd een pedofiel te zijn, maar hij wil ze alleen beschermen tegen de gemene volwassen wereld. Hij komt in de gevangenis, waar zijn straf wordt omgezet: hij moet vechten in de tweede wereldoorlog. Abel wordt snel gevangen genomen door de Nazi's en hij wordt te werk gesteld in Kasteel Kaltenborn, een elite-trainingskamp voor Duitse jongens. Hij is zeer tevreden met zijn nieuwe baan, hij moet namelijk jongens recruteren voor het kamp voor wie hij zorgt alsof het zijn eigen kinderen zijn en begrijpt niet dat wat hij doet moreel gezien niet kan.

Billy Wilder, wie haben Sie's gemacht?

1992 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1992. Documentaire van Volker Schlöndorff. Met o.a. Billy Wilder, Volker Schlöndorff en Hellmuth Karasek.

De 86-jarige Billy Wilder behoorde al ruim zestig jaar tot de top van de internationale filmwereld toen Schl[KA3]ondorff en journalist Hellmuth Karasek ([KL]Der Spiegel[KLE]) met hem een lang gesprek over zijn leven en werk voerden. Dit groeide uit tot een niet aflatende stroom van anekdotes afwisselend door Wilder verteld in het Duits en het Engels (met zijn niet te imiteren accent). Wilder, die zich op zijn gemak voelde, haalde heel wat herinneringen op over beroemde acteurs en actrices die hij heeft geregisseerd. Hij vertelt tevens uitvoerig over zijn vlucht voor de nazi's via Parijs naar Hollywood en zijn terugkeer naar Duitsland in 1945 als kolonel bij de eenheid voor psychologische oorlogsvoering van het Amerikaanse leger. Ondanks de lange speelduur verveelt dit filmdocument geen moment. Uiteraard werd het geïllustreerd met tientallen filmfragmenten vanaf zijn Duitse periode tot zijn laatste Hollywood-films. Het was oorspronkelijk de bedoeling deze gesprekken in zes delen uit te zenden. Wilder overleed in 2002 bijna 96 jaar oud. Het camerawerk is van Bodo Kessler.

Homo Faber

1991 | Drama, Romantiek

Duitsland/Frankrijk/Verenigd Koninkrijk/Griekenland 1991. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. Sam Shepard, Julie Delpy, Barbara Sukowa, Dieter Kirchlechner en Deborah-Lee Furness.

Bedachtzame verfilming van Max Frisch' klassieker 'Homo Faber'. Shepard is uitstekend als de rationele, pragmatische ingenieur Walter Faber, die als vijftigjarige tijdens zijn reizen door Europa wordt geconfronteerd met herinneringen aan zijn verloren liefde Hannah (Sukowa). Hij raakt uit evenwicht wanneer hij de jonge Sabeth (Delpy) ontmoet en met haar naar Griekenland reist. Schlöndorff (Die Blechtrommel, Un amour de Swann) kan niet voorkomen dat de openbaring waar hij naartoe werkt geen grote verrassing is. Maar tegen die tijd heeft de kijker al volop zitten genieten van intrigerende personages.

The Handmaid's Tale

1990 | Sciencefiction, Drama

Verenigde Staten/Duitsland 1990. Sciencefiction van Volker Schlöndorff. Met o.a. Natasha Richardson, Robert Duvall, Faye Dunaway, Aidan Quinn en Elizabeth McGovern.

De setting van dit feministische toekomstverhaal doet denken aan die van de latere sciencefictionfilm Children of Men van Alfonso Cuarón: in een grauwe, totalitaire maatschappij gaat een mysterieus onvruchtbaarheidsvirus rond. De vrouwen die nog wel kinderen kunnen krijgen, worden verplicht ingezet als 'fokkers'. Schlöndorff, Duvall, Dunaway, scenarist Harold Pinter, schrijfster van de oorspronkelijke roman Margaret Atwood - het aanwezige talent schept hoge verwachtingen. De dystopie wordt ook overtuigend tot leven gewekt, maar de toon van de film blijft wat afstandelijk en hoogdravend.

Ein Aufstand alter Männer

1987 | Drama

Verenigde Staten/Duitsland 1987. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. Louis Gossett jr, Richard Widmark, Holly Hunter, Joe Seneca en Woody Strode.

Op een farm in het Zuiden van de V.S. (Louisiana) wordt een doodgeschoten blanke farmer gevonden. De sheriff die het geval moet onderzoeken, stuit op een groep van achttien, oudere zwarte mannen, die allemaal beweren de moord te hebben gepleegd. Hun solidariteit maakt het hem bijna onmogelijk de zaak op te lossen. De film van Schlöndorff boeit vooral door de krachtige schildering van de verschillende karakters. Scenario van Charles Fuller naar de roman van Ernest J. Gaines. In de V.S. uitgebracht als tv-film. Camerawerk van Edward Lachmann. Ook bekend als MURDER ON THE BAYOU.

Death of a Salesman

1985 | Drama

Verenigde Staten/Duitsland 1985. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. Dustin Hoffman, Kate Reid, John Malkovich, Stephen Lang en Charles Durning.

Een verbluffende, stijlvolle verfilming van Hoffmans Broadway- uitvoering van het klassieke stuk van Arthur Miller, waarin het grootste deel van de Broadway-bezetting gehandhaafd is. Een mijlpaal in het genre. Producenten waren Hoffman en Miller. Scenario van Miller. Camerawerk van Michael Ballhaus.

Un amour de Swann

1984 |

Frankrijk/Duitsland 1984. Volker Schlöndorff. Met o.a. Jeremy Irons, Ornella Muti, Alain Delon, Marie-Christine Barrault en Fanny Ardant.

Charles Swann, tot het katholicisme bekeerde dandy van Joodse afkomst, ontmoet in de salons van de gefortuneerde Parijse beau monde de raadselachtige schone Odette de Crécy. Deze 'tot leven gekomen Botticelli' zal Swanns grote liefde worden, met alle gevolgen van dien. Indertijd onbegrijpelijk lauw ontvangen Proust-adaptatie, waarin de belezen Schlöndorff trouw blijft aan de oorspronkelijke dialogen, is een vergeten diamant. Met een bescheiden budget, literaire sensibiliteit, fantastische acteursregie en aankleding komt de verzonken belle époque-wereld tot sprankelend filmleven.

Krieg und Frieden

1983 |

Duitsland 1983. Alexander Kluge, Volker Schlöndorff, Stefan Aust en Axel Engstfeld. Met o.a. Jürgen Prochnow, Günter Kaufmann, Manfred Zapatka, Karl-Heinz Merz en Heinz Bennent.

Een pamflettistische film tegen de plaatsing van kruisraketten in West-Europa, bestaande uit een collage van documentaire beelden, gedramatiseerde scènes en verbindende teksten. De boodschap van de film is duidelijk genoeg, maar door de regisseurs zo persoonlijk ingekleurd, dat niemand door het zien van deze film van mening zal veranderen. De teksten van Kluge zijn zo waar, dat ze gaan irriteren.

Die Fälschung

1981 | Drama

Duitsland/Frankrijk 1981. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. Bruno Ganz, Hanna Schygulla en Jean Carmet.

Indrukwekkende rol van Ganz als verslaggever in een door oorlog en geweld geteisterd Libanon. Een tweeslachtige film: gaat het over de Palestijnse situatie of over de problemen van de al of niet onafhankelijke journalistiek? Of over een identiteitscrisis? De achtergronden te Beiroet zijn heel echt. Naar de roman La Falsification van Nicolas Born.

Circle Of Deceit

1981 |

1981. Volker Schlöndorff. Met o.a. Jerzy Skolimowski, Hanna Schygulla, Bruno Ganz en Jean Carmet.

Indrukwekkende rol van Ganz als verslaggever in een door oorlog en geweld geteisterd Libanon. Een tweeslachtige film: gaat het over de Palestijnse situatie of over de problemen van de al of niet onafhankelijke journalistiek? Of over een identiteitscrisis? De achtergronden te Beiroet zijn heel echt. Naar de roman La Falsification van Nicolas Born.

Der Kandidat

1980 | Documentaire

Duitsland 1980. Documentaire van Stefan Aust, Alexander von Eschwege, Alexander Kluge en Volker Schlöndorff.

Een gedurfde documentaire over de veelbesproken Beierse politicus Franz Josef Strausz, toen deze in 1980 kandidaat was bij de landelijke verkiezingen voor de CDU/CSU. Onevenwichtig maar historisch interessant.

Die Blechtrommel

1979 | Oorlogsfilm, Drama

Duitsland/Frankrijk/Polen/YU 1979. Oorlogsfilm van Volker Schlöndorff. Met o.a. David Bennent, Mario Adorf, Angela Winkler, Katharina Thalbach en Daniel Olbrychski.

Een barok, allegorisch verhaal over Oskar, de recalcitrante zoon van een Duits gezin in Danzig, die op zijn derde - in reactie op het opkomend nationaal-socialisme - besluit niet meer te groeien. Bij onraad slaat hij op zijn blikken trommel en slaakt een ruitenbrekende gil. Goed spel, vooral de twaalfjarige Bennent maakt diepe indruk als Oskar. Destijds de duurste film ooit in Duitsland gemaakt. Regisseur Schlöndorff (Die verlorene Ehre der Katharina Blum) won met zijn ijzersterke Günter Grass-verfilming onder andere een Gouden Palm en de Oscar voor beste buitenlandse film.

Deutschland im Herbst

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Alexander Kluge, Volker Schlöndorff, Rainer Werner Fassbinder, Alf Brustellin en Bernhard Sinkel. Met o.a. Angela Winkler, Franziska Walser, Wolf Bierman, Wolfgang Baechler en Heinz Bennent.

Snijdende filmische balans over de democratie in de Bondsrepubliek in de jaren 1970-80, gezien door tien brillen van regisseurs die allen hun sporen hebben verdiend in het aan de kaak stellen van kleinburgerlijkheid, bureaucratie en middelmatigheid. Gedeeltelijk in zwart-wit. Diverse auteurs w.o. Heinrich Böll, Peter Steinbach komen aan het woord.

Nur zum Spasz - nur zum Spiel

1977 | Documentaire

Duitsland 1977. Documentaire van Volker Schlöndorff. Met o.a. Valeska Gert, Pola Kinski en Volker Schlöndorff.

Op het eiland Sylt interviewt Schlöndorff de veterane van het Duitse doek, Valeska Gert, over haar rollen in DIE FREUDLOSE GASSE, NANA, SO IST DAS LEBEN, DIE DREIGROSCHENOPER en nog veel meer beroemde films. In 1978 stierf de bekende actrice.

Der Fangschuß

1976 | Drama

Duitsland/Frankrijk 1976. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. Margarethe von Trotta, Matthias Habich en Rüdiger Kirschstein.

Verfilming van de roman Le coup de grâce van Marguerite Yourcenar in de geest van Schlöndorff's Der junge Törless. Het gaat over een meisje van goede familie in een Baltisch land. Ze sluit zich na een liefdesgeschiedenis aan bij de revolutionairen, waarna zij door de man op wie zij verliefd was, terechtgesteld wordt. Een van de laatste rollen van Valeska Gert als Frau Peachum.

Die verlorene Ehre der Katharina Blum

1975 | Drama

Duitsland 1975. Drama van Volker Schlöndorff en Margarethe von Trotta. Met o.a. Angela Winkler, Mario Adorf, Dieter Laser, Heinz Bennent en Hannelore Hoger.

Politiek pamflet over de hetze tegen de jonge Katharina (Winkler) die door de rechtse politie en boulevardpers in het nauw wordt gedreven nadat ze met een gezochte terrorist is gesignaleerd. De film geeft een geslaagd tijdsbeeld van de West-Duitse paranoia voor het communisme, en de gewetenloze riooljournalistiek, zoals die indertijd door sensatiekrant Bild werd bedreven. Het is jammer dat de film een ongenuanceerde aanklacht is en dat de empathie voor Katharina teveel wordt opgedrongen. Maar het mysterieuze spel van Winkler maakt het geheel toch behoorlijk meeslepend.

Strohfeuer

1972 | Drama

Duitsland 1972. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. Margarethe von Trotta, Friedhelm Ptok, Martin Lüttge, Walter Sedlmayr en Nikolaus Vesely.

Perfect camerawerk van Sven Nykvist en een scenario waarin de met festivalprijzen overladen hoofdrolspeelster allerlei autobiografische elementen stopte over haar verwoede emancipatiegevecht in een wereld vol mannen die vaak maar één ding in hun hoofd hebben.

Die Moral der Ruth Halbfass

1972 | Thriller, Drama

Duitsland 1972. Thriller van Volker Schlöndorff. Met o.a. Senta Berger, Helmut Griem, Margarethe von Trotta, Peter Ehrlich en Marian Seidowsky.

Een rijke vrouw die een affaire heeft met de tekenleraar van haar dochter, schiet haar man neer die dit overleeft, waarna de vrouw levenslang krijgt. Een cynische idylle in voortreffelijke Schlöndorff-stijl.

A Free Woman

1972 |

1972. Volker Schlöndorff. Met o.a. Martin Luttge, Friedhelm Ptok en Margarethe von Trotta.

Een rijke vrouw die een affaire heeft met de tekenleraar van haar dochter, schiet haar man neer die dit overleeft, waarna de vrouw levenslang krijgt. Een cynische idylle in voortreffelijke Schlöndorff-stijl.

Plotzliche Reichtum Der Armen Leute

1971 | Thriller

1971. Thriller van Volker Schlöndorff.

Een rijke vrouw die een affaire heeft met de tekenleraar van haar dochter, schiet haar man neer die dit overleeft, waarna de vrouw levenslang krijgt. Een cynische idylle in voortreffelijke Schlöndorff-stijl.

Mathias Kneiszl

1971 | Historische film, Drama

Duitsland 1971. Historische film van Reinhard Hauff. Met o.a. Hans Brenner, Eva Mattes, Frank Frey, Hanna Schygulla en Ruth Drexel.

Hauffs voortreffelijke bioscoopdebuut over onderdrukking en onrecht op het Beierse platteland waar boerenknecht Mathias omstreeks 1900 een kortdurende carrière als struikrover begint.

Der Plötzliche Reichtum der armen Leute von Kombach

1971 | Historische film, Drama

Duitsland 1971. Historische film van Volker Schlöndorff. Met o.a. Reinhard Hauff, Georg Lehn, Wolfgang Bächler, Harry Owen en Margarethe von Trotta.

Een groepje arme dagloners besluit begin vorige eeuw een postkoets met belastingpenningen te overvallen. De overval gelukt, maar na verloop van tijd worden de meesten opgepakt, verhoord en ter dood veroordeeld. Een tweede indrukwekkende film van Schlöndorff. Na vijf jaar is het iedereen duidelijk dat er inderdaad van een Nieuwe Duitse Film sprake is.

Michael Kohlhaas - der Rebell

1969 | Historische film, Drama

Duitsland 1969. Historische film van Volker Schlöndorff. Met o.a. David Warner, Anna Karina, Relja Basic, Anita Pallenberg en Kurt Meisel.

Een indrukwekkende Rob Houwer/Columbia-produktie naar Heinrich von Kleists novelle over de paardenhandelaar die een burcht van een jonker afbrandt nadat de laatste hem twee paarden afhandig maakte. Schlöndorff gaf later toe dat de commerciële druk van een internationale produktie van deze omvang dramaturgische en artistieke fouten had veroorzaakt.

Mord und Totschlag

1967 | Thriller, Misdaad

Duitsland 1967. Thriller van Volker Schlöndorff. Met o.a. Anita Pallenberg, Hans Peter Hallwachs, Werner Enke en Manfred Fischbeck.

Rob Houwer produceerde Schl[KA3]ondorffs tweede belangrijke film (na DER JUNGE TÖRLESS) over een serveerstertje dat in koelen bloede de jongen doodschiet die het met haar wil uitmaken. Zij laat het lijk met de hulp van twee mannen verdwijnen en pakt daarna haar normale dagelijkse routine weer op. De regisseur verfilmde met verve een moord-mysterie naar Amerikaans voorbeeld en liet zien dat hij talent heeft.

Der Paukenspieler

1967 | Drama

Duitsland 1967. Drama van Rolf Thiele, Helmut Meewes, Volker Schlöndorff en Bernhard Wicki. Met o.a. Petra Esser, Heidelinde Weis, Helmut Lohner, Helmut Qualtinger en Kurt Zips.

Een vierluik ge[KA3]inspireerd op een moza[KA3]iekachtig schilderij van Paul Klee, getiteld `Der Paukenspieler`. In de film is getracht op wat pretentieuze wijze Klee`s motto - kunst is niet het zichtbare, maar het onzichtbare - te verbeelden. Het eerste schuifje GLOCKENT[KA3]ONIN BIM werd geregisseerd door Thiele en gaat over de liefde; het tweede MILIT[KA3]ARISCHER SPUK van Meewes gaat over een luitenant-kolonel b.d. die meent dat hem een onderscheiding ten deel zal vallen wegens heldenmoed tijdens WO II; het derde van Schl[KA3]ondorff EIN UNHEIMLICHER MOMENT gaat over een verdwaasde jongeling die met een karabijn uit een vensterraam op potten en pannen schiet en het laatste DIE TR[KA3]ANE is van Wicki en gaat over twee verslaggevers van een boulevardkrant zonder kopij op reis in Joegoslavi[KA3]e, die een verhaal `uitvinden` over een verliefd stel. Niet groots, maar interessant voor cinefielen. Franz (BLECHTROMMEL) Seitz produceerde, schreef mee met Schlöndorf en co-regisseerde met Meewes.

Der Junge Törless

1966 | Drama

Duitsland/Frankrijk 1966. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. Mathieu Carrière, Bernd Tischer, Fred Dietz, Marian Seidowsky en Lotte Ledl.

Naar de roman Die Verwirrungen des Zöglings Törless van Robert Musil uit 1906. In de vroege twintigste eeuw ziet een jongen op een kostschool in Oostenrijk-Hongarije het sadistische gedrag van enkele klasgenoten zwijgend aan. In naoorlogs Duitsland maakte dit gegeven veel los, precies zoals debuterend regisseur Schlöndorff had gehoopt. Der junge Törless was de eerste Duitse film die een prijs won op Cannes en is een van de beste exponenten van de Neue Deutsche Welle. De beklemmende sfeer is gevangen in prachtige zwart-witbeelden.

La chance et l'amour

1964 | Komedie, Erotiek

Frankrijk/Italië 1964. Komedie van Bertrand Tavernier, Eric Schlumberger, Charles Bitsch en Claude Berri. Met o.a. Michel Auclair, Bernard Blier, Iran Eory, Bob Morel en Gérard Tichy.

Een episodenfilm, waarmee een kwartet van jonge regisseurs hun bioscoopdebuut maakte. I (Tavernier): Een killer is door zijn opdrachtgever met vals geld betaald, maar wreekt zich tijdens het pokeren. II (Schlumberger): Een jong stel lijkt halfbroer en halfzuster te zijn, maar niet alleen de vader, maar [KA1]o[KA1]ok de moeder heeft destijds een slippertje gemaakt. III (Bitsch): Een journalist wint onder pseudoniem de loterij van zijn eigen krant, maar kan de prijs niet incasseren zonder zich bloot te geven. IV (Berri): Smoesjes van soldaten over hun nalatigheid komen uit, maar het Duitse leger dient zich aan vóór de disciplinaire straf. Het kort bestek geeft de debutanten niet veel kans om hun talent te etaleren - zeker niet als schrijvers - maar het spel van Blier en Piccoli tillen de episodes van Tavernier en Bitsch boven de beperkingen uit.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Volker Schlöndorff op televisie komt.

Reageer