Igor Minaïev: regie en scenario.
Er zijn 2 films gevonden.

L'inondation

1994 | Drama

Frankrijk​/​​Rusland 1994. Drama van Igor Minaïev. Met o.a. Isabelle Huppert, Boris Nevzorov, Masha Lipkina, Svetlana Kruchkova en Andrei Tolubeyev.

Deze film speelt in de jaren 1920 in Petrograd (zo werd Sint Petersburg toen genoemd). Sophia (Huppert) is getrouwd met arbeider Trofim (Nevzorov), maar het echtpaar is kinderloos. Ondanks een gezond seksleven wil het niet lukken en Sophia is bang dat Trofim haar in de steek zal laten. Als hun buurman, een meubelmaker, plotseling overlijdt, is diens dochter, Ganka (Lipkina), een weesje. Sophia haalt haar man over het dertien- jarige meisje te adopteren, zodat hij haar niet zal verlaten omdat ze (nog) steeds geen kinderen hebben. Als de tijd voortschrijdt gaat Trofim het bed delen met zowel Sophia als Ganka. Tijdens een overstroming van de Newa raken ze geïsoleerd en de getergde, opofferende Sophia neemt verschrikkelijk wraak. Fraaie zonder protserigheid, gestileerde film, waarin de door Christian Tullio-Altan en Noëlle Boisson vaardig gemonteerde beeldreeksen zonder al te veel dialoog het tempo bepalen. Huppert's rol is bepaald een krachttoer en de regisseur weet tot vlak voor het einde sentimenteel melodrama te vermijden. Het scenario is van regisseur Minaïev en Jacques Baynac naar de in 1929 verschenen roman van Yevgyeni Zamyatin die in 1931 zijn exil in Frankrijk vond. Voor de mooie fotografie tekende Vladimir Pankov. De film bevat Frans dialoog.

Pervii Etage

1989 | Film noir, Komedie

USSR​/​​Rusland 1989. Film noir van Igor Minaïev en Igor Minaiev. Met o.a. Maxim Kiseliev, Evguenia Dobrovolskaia, Svetlana Kruchkova, Nicolai Tokar en Ludmila Davidova.

Een jonge vrijgevochten vrouw verleidt de schuchtere politieman die haar ooit een nacht moest bewaken. Ze wijdt hem in de liefde in. Voor haar is het een verzetje, maar hij kan haar niet meer uit zijn hoofd zetten. Zijn opdringerigheid en de bemoeizucht van zijn moeder beu, fladdert ze al vlug weer rond andere mannen. De jongen vindt geen uitlaatklep voor zijn hartstochtelijke jaloezie. Sentimentele psychologische tragi- komedie die zich afspeelt in het Rusland dat getekend is door de perestroïka. Het scenario van Olga Mikhailova brengt geen wereldschokkende gebeurtenissen, maar een alledaags verhaal van liefde en jaloezie in een realistische context, gevoelig, maar zonder romantiek. In zwart-wit gefilmd door Vladimir Pankov.