Willem Thijssen (1947): regie, scenario en productie.
Er zijn 24 films gevonden.

Mind My Mind

2019 | Animatie, Korte film, Komedie

Nederland​/​​België 2019. Animatie van Floor Adams. Met o.a. Simon Hodges, Cezanne Tegelberg, Adam Fields, Faye Bloomfield en Lesley Hughes.

Mind My Mind is een verbeelding van een leven met autisme. In een handgetekende animatie geeft regisseur Floor Adams een inkijk in deze, ook voor niet-autisten regelmatig herkenbare, wereld.

Father and Daughter

2000 | Animatie, Korte film

Nederland​/​​Verenigd Koninkrijk 2000. Animatie van Michaël Dudok de Wit.

Een dochter keert regelmatig terug naar de plek waar ze haar vader voor het laatst zag. De seizoenen veranderen en de jaren verstrijken. Het meisje groeit op, begint haar eigen gezin, wordt oud, maar haar verlangen naar haar vader blijft. Oscar voor beste korte film.

Badry's Alibi

2000 | Romantiek, Drama

België​/​​Nederland 2000. Romantiek van Willem Thijssen en Willem Thijssen. Met o.a. Ann Ceurvels, Hamid Abdar, Johannes Genard, Mia Van Roy en Tom Van Bauwel.

Antiracistisch docudrama rond de toenemende weerzin onder de Antwerpse burgerij en politici tegen asielzoekers. Het prekerige scenario draait om gescheiden moeder Ann (Ann Ceurvels) die tegen de zin van zoontje Danny (Johannes Genard) de aantrekkelijke illegaal Badry (Hamid Abdar) in huis en bed neemt. Een realistische lowbudget-film zonder visuele fratsen. Badry's alibi is een aflevering uit de oude doos van de VPRO-serie Lolamoviola.

Three misses

1998 | Animatie

Nederland 1998. Animatie van Paul Driessen.

Vanuit zijn penthouse ziet een man een vrouw van het dak aan de overkant van de straat vallen. Ver daarvandaan hoort een cowboy op de prairie een vrouw om hulp roepen. Ze ligt vastgebonden op de rails, terwijl een trein met grote snelheid nadert. Ondertussen vernemen de zeven dwergen dat Sneeuwwitje in nood is en elk moment door een heks vergiftigd kan worden. Allen komen onmiddellijk in actie om de dames te redden. Helaas zijn ze daar niet zo goed in...

Het derde kind, dagboek van een zwangerschap

1997 | Documentaire

Nederland 1997. Documentaire van Tom Verheul.

Vanuit zijn penthouse ziet een man een vrouw van het dak aan de overkant van de straat vallen. Ver daarvandaan hoort een cowboy op de prairie een vrouw om hulp roepen. Ze ligt vastgebonden op de rails, terwijl een trein met grote snelheid nadert. Ondertussen vernemen de zeven dwergen dat Sneeuwwitje in nood is en elk moment door een heks vergiftigd kan worden. Allen komen onmiddellijk in actie om de dames te redden. Helaas zijn ze daar niet zo goed in...

Gaston's War

1997 | Oorlogsfilm

Nederland​/​​Duitsland​/​​Denemarken​/​​België​/​​Spanje 1997. Oorlogsfilm van Robbe De Hert. Met o.a. Werner De Smedt, Mapi Galan, Stuart Laing, Olivia Williams en René van Asten.

The Allied Special Operations Executive heeft mooie plannen met Gaston Vandermeerssche. Hij mag de nazi's doen geloven dat de geallieerden een landing aan het voorbereiden zijn in de Lage Landen. Door het hoge 'Allo 'Allo-gehalte (mede door de rolletjes van Gert-Jan Dröge en Sylvia Kristel als Neerlands enige overgebleven verzetsstrijders) mag je ervan uitgaan dat De Hert z'n provocerende kijk op het nationale oorlogsverleden niet al te serieus neemt. De echte Gaston Vandermeerssche, erkend Belgisch verzetsheld, nam in ieder geval afstand van de film.

Elixir d'Anvers

1996 | Korte film

België​/​​Nederland 1996. Korte film van Robbe De Hert, Boris Paval Conen, Nathalie Deklerck, Tom Van Overberghe en Wim Symoens. Met o.a. Dré Steemans, Eugène Bervoets, Paul-Emile Van Royen, Luc D'Heu en Wouter Steenbergen.

Elixir d'Anvers brengt in zes bedrijven de bewogen geschiedenis van een stad aan een rivier in beeld

Tabee Toean; Op Patrouille in Nederlands Indië

1995 | Documentaire

Nederland 1995. Documentaire van Tom Verheul. Met o.a. Wim Schot, Chris Paling, Gerrit Kersten, Bob van Engelenburg en Henk Pezy.

Elixir d'Anvers brengt in zes bedrijven de bewogen geschiedenis van een stad aan een rivier in beeld

De jongen die niet meer praatte

1995 | Familiefilm

Nederland 1995. Familiefilm van Ben Sombogaart. Met o.a. Erçan Orhan, Louis Ates, Brader Musiki, Husana Killi en Halsho Hussain.

Memo is een Koerdisch jongetje dat samen met zijn moeder en zusje in Oost-Turkije woont. Zijn vader werkt in een Nederlandse havenstad, en wanneer ook in Memo's dorp oorlog dreigt, besluit de vader hen naar Nederland te halen. Zeer tegen de zin van Memo, die protesteert tegen de gedwongen verhuizing door niet meer te praten. Toch wordt hij vriendjes met boekenwurm Jeroen, op zijn manier ook een buitenstaander en de enige die accepteert dat Memo niet praat. Op een dag ziet Memo hoe Kemal, een Koerdische vriend, in elkaar wordt geslagen, en uit noodweer een van zijn belagers doodt. Sombogaart brengt actuele en politieke thema's op een ook voor kinderen begrijpelijke, meeslepende wijze onder de aandacht.

Op de fiets naar Hollywood

1993 | Documentaire

Nederland 1993. Documentaire van Robbe De Hert en Willem Thijssen. Met o.a. Paul Verhoeven, Guido Pieters, Jan de Bont, George Sluizer en Freek de Jonge.

Door sommigen de hemel in geprezen documentaire (`dynamisch gestructureerd overzicht`), die door anderen met de grond gelijk werd gemaakt (`als het doorbladeren van een plakboek`; `voorspelbaar, warrige opeenstapeling van clich[KA1]es over de dromen van filmmakers en ontoereikende middelen`) over 35 jaar Nederlandse film, opgeluisterd met illustratieve filmmomenten, aardig commentaar, vrolijke anecdotes, inside-jokes, trailers, werkopnamen, sfeerbeelden, stilistische hoogstandjes (een montage van fietsfragmenten!). De Hert en Thijssen, die eerder al soortgelijke documentaires draaiden (DE DROOMPRODUCENTEN over de ambities van Belgische en Nederlandse filmmakers en JANSEN EN JANSSENS DRAAIEN EEN FILM over de Vlaamse filmgeschiedenis), putten uit dertig uur filmmateriaal. Zowat alle bekende Nederlandse filmmakers, producenten en acteurs komen aan het woord - behalve Dick Maas, Paul Ruven, Digna Sinke, Louis van Gasteren, Rudolf van den Berg, Leon de Winter, Jean Van De Velde - en alle documentairemakers, op Johan van der Keuken na. Een stukje geschiedenis, met beelden geschreven. De Hert deed de cameraregie, Thijssen de interviews: tachtig namen vormen de ruggegraat, vijftig films de mijlpalen. Voer voor ingewijden, maar ook outsiders kunnen glimlachen om aardige, pikante en soms onthullende ontboezemingen, of grimlachen om het gezeur, geklaag en gejammer van betrokkenen die zichzelf te kijk zetten als exponenten van een armoedig en bekrompen denkend industrietje.

Jaar één - Alan Reeve na dertig jaar opsluiting.

1993 |

Nederland 1993. Joost Seelen.

Door sommigen de hemel in geprezen documentaire (`dynamisch gestructureerd overzicht`), die door anderen met de grond gelijk werd gemaakt (`als het doorbladeren van een plakboek`; `voorspelbaar, warrige opeenstapeling van clich[KA1]es over de dromen van filmmakers en ontoereikende middelen`) over 35 jaar Nederlandse film, opgeluisterd met illustratieve filmmomenten, aardig commentaar, vrolijke anecdotes, inside-jokes, trailers, werkopnamen, sfeerbeelden, stilistische hoogstandjes (een montage van fietsfragmenten!). De Hert en Thijssen, die eerder al soortgelijke documentaires draaiden (DE DROOMPRODUCENTEN over de ambities van Belgische en Nederlandse filmmakers en JANSEN EN JANSSENS DRAAIEN EEN FILM over de Vlaamse filmgeschiedenis), putten uit dertig uur filmmateriaal. Zowat alle bekende Nederlandse filmmakers, producenten en acteurs komen aan het woord - behalve Dick Maas, Paul Ruven, Digna Sinke, Louis van Gasteren, Rudolf van den Berg, Leon de Winter, Jean Van De Velde - en alle documentairemakers, op Johan van der Keuken na. Een stukje geschiedenis, met beelden geschreven. De Hert deed de cameraregie, Thijssen de interviews: tachtig namen vormen de ruggegraat, vijftig films de mijlpalen. Voer voor ingewijden, maar ook outsiders kunnen glimlachen om aardige, pikante en soms onthullende ontboezemingen, of grimlachen om het gezeur, geklaag en gejammer van betrokkenen die zichzelf te kijk zetten als exponenten van een armoedig en bekrompen denkend industrietje.

Vrouwen willen trouwen

1992 |

België 1992. Patrice Toye. Met o.a. Greta van Langendonck, Paul-Emile Van Royen en Franck Vercruyssen.

Door sommigen de hemel in geprezen documentaire (`dynamisch gestructureerd overzicht`), die door anderen met de grond gelijk werd gemaakt (`als het doorbladeren van een plakboek`; `voorspelbaar, warrige opeenstapeling van clich[KA1]es over de dromen van filmmakers en ontoereikende middelen`) over 35 jaar Nederlandse film, opgeluisterd met illustratieve filmmomenten, aardig commentaar, vrolijke anecdotes, inside-jokes, trailers, werkopnamen, sfeerbeelden, stilistische hoogstandjes (een montage van fietsfragmenten!). De Hert en Thijssen, die eerder al soortgelijke documentaires draaiden (DE DROOMPRODUCENTEN over de ambities van Belgische en Nederlandse filmmakers en JANSEN EN JANSSENS DRAAIEN EEN FILM over de Vlaamse filmgeschiedenis), putten uit dertig uur filmmateriaal. Zowat alle bekende Nederlandse filmmakers, producenten en acteurs komen aan het woord - behalve Dick Maas, Paul Ruven, Digna Sinke, Louis van Gasteren, Rudolf van den Berg, Leon de Winter, Jean Van De Velde - en alle documentairemakers, op Johan van der Keuken na. Een stukje geschiedenis, met beelden geschreven. De Hert deed de cameraregie, Thijssen de interviews: tachtig namen vormen de ruggegraat, vijftig films de mijlpalen. Voer voor ingewijden, maar ook outsiders kunnen glimlachen om aardige, pikante en soms onthullende ontboezemingen, of grimlachen om het gezeur, geklaag en gejammer van betrokkenen die zichzelf te kijk zetten als exponenten van een armoedig en bekrompen denkend industrietje.

Bad girls of music

1992 | Documentaire

Nederland 1992. Documentaire van Hans Keller. Met o.a. Olga Rudge en Vera Beths.

Door sommigen de hemel in geprezen documentaire (`dynamisch gestructureerd overzicht`), die door anderen met de grond gelijk werd gemaakt (`als het doorbladeren van een plakboek`; `voorspelbaar, warrige opeenstapeling van clich[KA1]es over de dromen van filmmakers en ontoereikende middelen`) over 35 jaar Nederlandse film, opgeluisterd met illustratieve filmmomenten, aardig commentaar, vrolijke anecdotes, inside-jokes, trailers, werkopnamen, sfeerbeelden, stilistische hoogstandjes (een montage van fietsfragmenten!). De Hert en Thijssen, die eerder al soortgelijke documentaires draaiden (DE DROOMPRODUCENTEN over de ambities van Belgische en Nederlandse filmmakers en JANSEN EN JANSSENS DRAAIEN EEN FILM over de Vlaamse filmgeschiedenis), putten uit dertig uur filmmateriaal. Zowat alle bekende Nederlandse filmmakers, producenten en acteurs komen aan het woord - behalve Dick Maas, Paul Ruven, Digna Sinke, Louis van Gasteren, Rudolf van den Berg, Leon de Winter, Jean Van De Velde - en alle documentairemakers, op Johan van der Keuken na. Een stukje geschiedenis, met beelden geschreven. De Hert deed de cameraregie, Thijssen de interviews: tachtig namen vormen de ruggegraat, vijftig films de mijlpalen. Voer voor ingewijden, maar ook outsiders kunnen glimlachen om aardige, pikante en soms onthullende ontboezemingen, of grimlachen om het gezeur, geklaag en gejammer van betrokkenen die zichzelf te kijk zetten als exponenten van een armoedig en bekrompen denkend industrietje.

Hartseerland

1991 |

1991. Saskia Vredeveld.

Door sommigen de hemel in geprezen documentaire (`dynamisch gestructureerd overzicht`), die door anderen met de grond gelijk werd gemaakt (`als het doorbladeren van een plakboek`; `voorspelbaar, warrige opeenstapeling van clich[KA1]es over de dromen van filmmakers en ontoereikende middelen`) over 35 jaar Nederlandse film, opgeluisterd met illustratieve filmmomenten, aardig commentaar, vrolijke anecdotes, inside-jokes, trailers, werkopnamen, sfeerbeelden, stilistische hoogstandjes (een montage van fietsfragmenten!). De Hert en Thijssen, die eerder al soortgelijke documentaires draaiden (DE DROOMPRODUCENTEN over de ambities van Belgische en Nederlandse filmmakers en JANSEN EN JANSSENS DRAAIEN EEN FILM over de Vlaamse filmgeschiedenis), putten uit dertig uur filmmateriaal. Zowat alle bekende Nederlandse filmmakers, producenten en acteurs komen aan het woord - behalve Dick Maas, Paul Ruven, Digna Sinke, Louis van Gasteren, Rudolf van den Berg, Leon de Winter, Jean Van De Velde - en alle documentairemakers, op Johan van der Keuken na. Een stukje geschiedenis, met beelden geschreven. De Hert deed de cameraregie, Thijssen de interviews: tachtig namen vormen de ruggegraat, vijftig films de mijlpalen. Voer voor ingewijden, maar ook outsiders kunnen glimlachen om aardige, pikante en soms onthullende ontboezemingen, of grimlachen om het gezeur, geklaag en gejammer van betrokkenen die zichzelf te kijk zetten als exponenten van een armoedig en bekrompen denkend industrietje.

Elias of het gevecht met de nachtegalen

1991 |

België 1991. Klaas Rusticus. Met o.a. Jimmy de Koning, Brikke Smets, Viviane de Muynck, Bien de Moor en Lotte Pinoy.

Door sommigen de hemel in geprezen documentaire (`dynamisch gestructureerd overzicht`), die door anderen met de grond gelijk werd gemaakt (`als het doorbladeren van een plakboek`; `voorspelbaar, warrige opeenstapeling van clich[KA1]es over de dromen van filmmakers en ontoereikende middelen`) over 35 jaar Nederlandse film, opgeluisterd met illustratieve filmmomenten, aardig commentaar, vrolijke anecdotes, inside-jokes, trailers, werkopnamen, sfeerbeelden, stilistische hoogstandjes (een montage van fietsfragmenten!). De Hert en Thijssen, die eerder al soortgelijke documentaires draaiden (DE DROOMPRODUCENTEN over de ambities van Belgische en Nederlandse filmmakers en JANSEN EN JANSSENS DRAAIEN EEN FILM over de Vlaamse filmgeschiedenis), putten uit dertig uur filmmateriaal. Zowat alle bekende Nederlandse filmmakers, producenten en acteurs komen aan het woord - behalve Dick Maas, Paul Ruven, Digna Sinke, Louis van Gasteren, Rudolf van den Berg, Leon de Winter, Jean Van De Velde - en alle documentairemakers, op Johan van der Keuken na. Een stukje geschiedenis, met beelden geschreven. De Hert deed de cameraregie, Thijssen de interviews: tachtig namen vormen de ruggegraat, vijftig films de mijlpalen. Voer voor ingewijden, maar ook outsiders kunnen glimlachen om aardige, pikante en soms onthullende ontboezemingen, of grimlachen om het gezeur, geklaag en gejammer van betrokkenen die zichzelf te kijk zetten als exponenten van een armoedig en bekrompen denkend industrietje.

Jan Cox - a Painter's Odyssey

1988 |

1988. Pierre de Clercq en Bert Beyens.

Door sommigen de hemel in geprezen documentaire (`dynamisch gestructureerd overzicht`), die door anderen met de grond gelijk werd gemaakt (`als het doorbladeren van een plakboek`; `voorspelbaar, warrige opeenstapeling van clich[KA1]es over de dromen van filmmakers en ontoereikende middelen`) over 35 jaar Nederlandse film, opgeluisterd met illustratieve filmmomenten, aardig commentaar, vrolijke anecdotes, inside-jokes, trailers, werkopnamen, sfeerbeelden, stilistische hoogstandjes (een montage van fietsfragmenten!). De Hert en Thijssen, die eerder al soortgelijke documentaires draaiden (DE DROOMPRODUCENTEN over de ambities van Belgische en Nederlandse filmmakers en JANSEN EN JANSSENS DRAAIEN EEN FILM over de Vlaamse filmgeschiedenis), putten uit dertig uur filmmateriaal. Zowat alle bekende Nederlandse filmmakers, producenten en acteurs komen aan het woord - behalve Dick Maas, Paul Ruven, Digna Sinke, Louis van Gasteren, Rudolf van den Berg, Leon de Winter, Jean Van De Velde - en alle documentairemakers, op Johan van der Keuken na. Een stukje geschiedenis, met beelden geschreven. De Hert deed de cameraregie, Thijssen de interviews: tachtig namen vormen de ruggegraat, vijftig films de mijlpalen. Voer voor ingewijden, maar ook outsiders kunnen glimlachen om aardige, pikante en soms onthullende ontboezemingen, of grimlachen om het gezeur, geklaag en gejammer van betrokkenen die zichzelf te kijk zetten als exponenten van een armoedig en bekrompen denkend industrietje.

De droomproducenten

1984 | Documentaire

België 1984. Documentaire van Robbe De Hert, Willem Thijssen en Chris Verbiest. Met o.a. Chantal Akerman, Jan Blokker, Hugo Claus, Sylvia Kristel en André Delvaux.

Drie bekende filmers leggen de vinger op de Vlaamse filmwonde, in de vorm van een boeiende compilatiefilm waarin de Vlaamse filmproblematiek tot op internationaal bespreekbare hoogte wordt getild. Het proces wordt gemaakt over de verraderlijke rol van de televisiemanagers t.o.v. de filmproduktie. Vaak vernuftig is het cynisch tegenover elkaar stellen van beelden van tv-spelletjes met interviews van filmmakers. De vraag blijft echter: wie ligt er wakker van deze subjectieve wandeltocht doorheen de Belgische filmproblematiek? Ook bekend als LES FABRICANTS DE RÊVES.

De Toekomst van '36

1983 | Documentaire

België​/​​Nederland 1983. Documentaire van Linda van Tulden en Willem Thijssen. Met o.a. Ramon Texeidor en Françoise Binder.

Door zijn makers omschreven als vanuit het anarchisme en het principe 'ieder naar zijn behoefte', is deze uiterst complexe semi-documentaire alleen te pruimen door kijkers met een niet- geringe voorkennis van de materie.

Sempre pió difficile

1981 |

1981. Tom d'Angremond.

Door zijn makers omschreven als vanuit het anarchisme en het principe 'ieder naar zijn behoefte', is deze uiterst complexe semi-documentaire alleen te pruimen door kijkers met een niet- geringe voorkennis van de materie.

De Meester en de Reus

1980 | Drama, Experimenteel

Nederland 1980. Drama van Johan van der Keuken. Met o.a. Herman Gilis, Maartje Seyferth en Bep Westerduin.

Een niet geheel geslaagd, maar toch interessant vormgevings- en taalexperiment van Van der Keuken in de tradities van Straub/Van de Staak. Gespeelde scènes worden afgewisseld met documentaire scènes. De kritiek struikelde om 't hardst over Van der Keuken heen, omdat hij zijn vertrouwde documentairevorm had verlaten, alsof elke auteur/filmer niet het recht heeft, andere dan de gebaande wegen te bewandelen. De onverzoenlijkheid van beeld, tekst en inhoud is overtuigend genoeg.

Murw

1979 | Drama

Nederland 1979. Drama van Paul de Mol. Met o.a. Armand Perrenet, Mieke Nugteren, Hans Greweldinger, Mike Passchenegger en Mike Paschenegger.

Naar de autobiografie van hoofdrolspeler Perrenet filmde De Mol in een vrije stijl de vereenzaming van een man die na een kort contact met een vrouw de aansluiting met de werkelijkheid mist.

Geen ontbijt

1979 |

Nederland 1979. Annemarie Prins. Met o.a. Liesbeth Koops en Marianne Stieger.

Naar de autobiografie van hoofdrolspeler Perrenet filmde De Mol in een vrije stijl de vereenzaming van een man die na een kort contact met een vrouw de aansluiting met de werkelijkheid mist.

Easy Action Animated

1978 |

Nederland 1978. Karin Wiertz en Jacques Verbeek. Met o.a. Mike Paschenegger en Karin Wiertz.

Naar de autobiografie van hoofdrolspeler Perrenet filmde De Mol in een vrije stijl de vereenzaming van een man die na een kort contact met een vrouw de aansluiting met de werkelijkheid mist.

De Radiodroom

1976 |

1976. Flip Jansen. Met o.a. Carol van Herwijnen, Romain Deconinck, Annette Nijder, Helmert Woudenberg en Gerard Thoolen.

Naar de autobiografie van hoofdrolspeler Perrenet filmde De Mol in een vrije stijl de vereenzaming van een man die na een kort contact met een vrouw de aansluiting met de werkelijkheid mist.