Kurt Raab: regie, cast en scenario.
Er zijn 43 films gevonden.

Wohin?

1988 | Drama

Duitsland 1988. Drama van Herbert Achternbusch. Met o.a. Gabi Geist, Franz Baumgartner, Gunter Freyse, Annamirl Bierbichler en Josef Bierbichler.

Het begint allemaal in een typische Beierse biergarten, waar de acteurs elkaar ontmoeten, en vanaf dat moment begint de regisseur met zijn raadselachtige aanval op de toestanden in de maatschappij. Het thema AIDS en de toenemende invloed van de politiek op de media vormen het hoofdbestand van deze typische Achternbusch produktie.

Rätsel der Sandbank, Das

1987 | Avonturenfilm, Familiefilm

Duitsland 1987. Avonturenfilm van Rainer Boldt. Met o.a. Peter Sattmann, Gunnar Möller, Isabell Varell, Joachim Dietmar Mues en Joachim Regelien.

TASHet scenario is van Birgit Dorny, medeproducent Christoph Mattner en regisseur Boldt naar de jeugdroman van Erskine Childers. Het camerawerk is van Karl Kases.

Escape From Sobibor

1987 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten​/​​Joegoslavië 1987. Oorlogsfilm van Jack Gold. Met o.a. Alan Arkin, Joanna Pacula, Rutger Hauer, Helmut Becker en Jack Shepherd.

De Nederlandse acteur Hauer sloeg vanaf begin jaren tachtig internationaal de vleugels uit en kwam onder meer terecht in dit televisiedrama over het concentratiekamp Sobibor. In het najaar van 1943 organiseerde een grote groep gevangenen een uitbraak uit het kamp. Zo'n driehonderd mensen wisten weg te komen, hoewel een aanzienlijk deel daarvan de vlucht niet overleefde. Het kamp werd door de Duitsers vervolgens gesloten. De film werd gebaseerd op het gelijknamige boek van Richard Rashke en leverde Hauer, die een van de aanvoerders van de opstand speelt, een Golden Globe op.

Im Himmel ist die Hölle los

1986 | Komedie, Muziek

Duitsland 1986. Komedie van Helmer von Lützelburg. Met o.a. Dirk Bach, Billie Zöckler, Barbara Valentin, Cleo Kretschmer en Walter Bockmayer.

Wanneer een bekende ster in een provincieplaatsje een tv- programma wil maken loopt daar alles in het honderd. De film was bedoeld als satire op het opgeklopte televisiewereldje, maar werd uiteindelijk een niet bijster orginele komedie. Scenario van de regisseur en Andreas Markus Klug, die ook de muziek verzorgde. Camerawerk van Klaus Eichhammer en Horst Knechtel.

Bittere Ernte

1986 | Drama, Romantiek, Historische film

Duitsland 1986. Drama van Agnieszka Holland. Met o.a. Armin Müller-Stahl, Elisabeth Trissenaar, Wojchiech Pszoniak, Gerd Baltus en Anita Höfer.

De Poolse boer Leon pikt in 1943 een ontsnapte joodse vrouw op en verbergt haar. Tussen de twee ontstaat een complexe haat- liefde verhouding. Leon, die zich altijd van de politiek afzijdig heeft gehouden, wordt nu plotseling met de gebeurtenissen van zijn tijd geconfronteerd. Maar omdat hij nooit werkelijk stelling neemt, wordt zijn hulp de vrouw uiteindelijk noodlottig. Een psychologische studie die door deze Poolse regisseuse op subtiele wijze werd gerealiseerd.

Io e Il Duce

1985 | Oorlogsfilm, Biografie

Italië​/​​Duitsland​/​​Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1985. Oorlogsfilm van Alberto Negrin. Met o.a. Anthony Hopkins, Susan Sarandon, Bob Hoskins, Annie Girardot en Barbara De Rossi.

De titel zegt het al: dit is het voor televisie gedramatiseerde verhaal van Il Duce (Hoskins). Het acteerwerk is redelijk en het tempo houdt de aandacht van de kijkers voldoende vast, maar toch ontbreekt er iets; misschien het gebrek aan realiteitszin en spanning, of de afwezigheid van echt drama. Het werd niet de klassieke film die de producenten oorspronkelijk voor ogen hadden. De film concentreert zich voornamelijk op de relatie tussen Mussollini en zijn schoonzoon graaf Ciano (Hopkins). De in Amerika uitgebrachte versie is bijna één uur ingekort.

Der Rekord

1985 | Drama

Duitsland 1985. Drama van Daniel Helfer. Met o.a. Uwe Ochsenknecht, Laszlo I. Kish, Catarina Raacke, Kurt Raab en Andreas Friscsay.

Rico wil tien dagen lang ononderbroken televisie kijken. Maar zijn enthousiasme slaat langzaam om in een martelgang. De gebeurtenissen op het scherm krijgen steeds meer vat op hem en langzaam verliest hij zijn gevoel voor realiteit.

Tricheurs

1984 | Drama

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Polen 1984. Drama van Barbet Schroeder. Met o.a. Jacques Dutronc, Bulle Ogier, Kurt Raab, Virgilio Teixeira en Robby Müller.

In het casino van Madeira ziet gokverslaafde Elric de grote 7 op de rode jurk van Suzie en bombardeert haar tot zijn talisman aan de roulettetafel. Wanneer Elric een samenwerking aangaat met louche profgokker Jorg, verlaat Suzie hem. Veel later zien ze elkaar terug en de vlam slaat opnieuw in de pan: ook Suzie blijkt door het spel bevangen. Typisch Schroeder-psychodrama over obsessieve personages moet veren laten vanwege het weinig plausibele plotelement van de getrukeerde roulettekogel. De perfide ondertoon, Dutronc en Ogiers zwoele charme maken de film niettemin fascinerend.

Parker

1984 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1984. Thriller van Jim Goddard. Met o.a. Bryan Brown, Cherie Lunghi, Kurt Raab, Bob Peck en Ingrid Pitt.

De Australische zakenman Brown, die met vrouw en kinderen in Engeland woont, wordt tijdens een verblijf in München gekidnapt door drie gemaskerde gangsters en elf dagen later, zonder dat een losgeld geëist werd, weer vrijgelaten. Niemand gelooft hem en zijn vrouw denkt zelfs dat hij gek geworden is. Dan gaat hij zelf op zoek naar zijn ontvoerders en naar de reden van de ontvoering. Uitstekend opgebouwde thriller met weinig actie-scènes, hetgeen de spanning ten goede komt. Brown toont zich weer van zijn beste kant in deze rol. Adembenemend en redelijk origineel scenario van Trevor Preston, in beeld gebracht door Peter Jessop.

Abwärts

1984 | Drama, Thriller

Duitsland 1984. Drama van Carl Schenkel. Met o.a. Renée Soutendijk, Götz George, Wolfgang Kieling, Hannes Jaenicke en Kurt Raab.

Geslaagd psychodrama waarin vier mensen geblokkeerd raken in een lift. Naarmate de uren verstrijken stijgt de spanning en ontstaan er allerlei conflicten tussen de vier, die allemaal wel iets voor elkaar te verbergen hebben. Omwille van de locatie vaak beschouwd als plagiaat van DE LIFT, maar dat is onjuist. Schenkel toont zich een uitstekend observator en sterk stilist. Hij biedt meer dan alleen maar een technisch knappe thriller. In die zin is ABWÄRTS duidelijk de meerdere van DE LIFT. De Nederlandse leading lady Soutendijk gooit hoge ogen in haar eerste grote buitenlandse rol. Het scenario is van regisseur Schenkel. Het camerawerk is van Jacques Steyn. Ook bekend als OUT OF ORDER.

Insel der blutigen Plantage

1983 | Actiefilm, Misdaad, Erotiek

Duitsland 1983. Actiefilm van Kurt Raab. Met o.a. Udo Kier, Barbara Valentin, Karen Lopez, Hans Zander en Karl Otto Alberty.

Een man met een duister verleden houdt op een eiland in de Stille Oceaan een groep meisjes als slavinnen gevangen. Samen met een ontrouwe bewaker lukt het hun zich te bevrijden. Het was de bedoeling van de regisseur om de structuren van een fascistoïde regime te laten zien, maar er ontstond slechts een commerciële seks- en geweldfilm. Ook bekend als ISLAND OF THE BLOOD en THE PLANTATION.

Die Komplizen

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Stanislav Barabas. Met o.a. Günter Lamprecht, Claudia Amm, Kurt Raab, Hilde Ziegler en Eva Schneid.

Als een automobilist na het veroorzaken van een ongeluk doorrijdt is hij afhankelijk van de uitspraken van zijn passagiere en eventuele getuigen. Zijn innerlijke onrust neemt toe. De film laat zien hoe ingrijpend de gevolgen van een impulsief genomen beslissing kunnen zijn.

Bolero

1983 | Drama, Romantiek

Duitsland 1983. Drama van Rüdiger Nüchtern. Met o.a. Katja Rupe, Michael König, Maxi Nüchtern, Kurt Raab en Paul Hubschmid.

Huwelijksproblemen tussen een muzikant en een galeriehoudster, die beiden proberen carrière te maken. De vrouw laat haar echtgenoot langzaam maar zeker achter zich op de maatschappelijke ladder. De film is doorspekt met clichés en toont een oppervlakkig en modieus beeld van de vrouw.

Liebeskonzil

1982 | Drama

Duitsland 1982. Drama van Werner Schroeter. Met o.a. Antonio Salines, Kurt Raab, Magdalena Montezuma, Renzo Rinaldi en Margit Garstensen.

Het lijkt of Schroeter zijn vaste greep dreigt te verliezen op de uitbundige filmoperastijl, zoals hij die ontwikkelde. Of was Oscar Panizza's antikatholieke toneelstuk Concile d'Amour een te gemakkelijke uitdaging?

Der Zappler

1982 | Familiefilm

Duitsland 1982. Familiefilm van Wolfram Deutschmann. Met o.a. Karsten Kunitz, Nicolaj Niemann, Andreas Peter, Monica Bleibtreu en Kurt Raab.

De hoofdfiguur in deze film is een gehandicapte jongen die in een rolstoel moet zitten. Hij komt in een andere stad en moet zich weten waar te maken bij de kinderen, die hem Zappler (pop, Jan-Klaassen) noemen. Een beetje mager uitgewerkte kinderfilm die lichamelijk gehandicapten moed wil inspreken. Bijzonder geschikt voor de leeftijd van 6 tot 12 jaar.

Das Gespenst

1982 |

Duitsland 1982. Herbert Achternbusch. Met o.a. Herbert Achternbusch, Annamirl Bierbichler, Kurt Raab, Werner Schroeter en Dietmar Schneider.

'Du hast keine Chance, nutze sie,' luidt het adagium van Münchens beroemdste margefilmer Achternbusch. Met deze verondersteld blasfemische zwart-witfilm riep hij de toorn van filmkeuring en een reactionair-katholieke CSU-politicus over zich af. In Oostenrijk en Zwitserland oogstte de maffe, charmant minimaal geregisseerde satire een vertoningsverbod. Waarom? In een Beiers kerkje stapt Christus van het kruis en trekt in amoureuze tandem met een jonge moeder overste langs berg en dal. Geestige scène: Jezus wil zwemmen, maar kan slechts over water lopen. Bierbichler, die de non vertolkt, was jarenlang met Achternbusch gelieerd.

Wo bitte geht's zum Film

1981 | Drama

Duitsland 1981. Drama van Peer Raben. Met o.a. Peter Kern, Kurt Raab, Dolly Dollar, Volker Spengler en Nina Korda.

Een innemend verslag van een groepje acteurs dat het bij de tv probeert te maken nu hun toekomst op het toneel er zo moedeloos makend uitziet. Kern is een schat van een acteur. Ook bekend als WO GEHT'S DENN HIER ZUM FILM?

Frankfurt Kaiserstraße

1981 | Erotiek, Drama

Duitsland 1981. Erotiek van Roger Fritz. Met o.a. Michaela Karger, Davo Balko, Kurt Raab, Hanno Pöschi en Gene Reed.

Via een homoseksuele oom komt een meisje bijna in de prostitutie terecht, maar haar dappere vriend uit de 'Bundeswehr' weet haar veilig terug te brengen in de kleinburgerlijke vertrouwdheid van het geboortestadje. Je houdt dit soort gemoraliseer niet voor mogelijk.

Engel aus Eisen

1981 | Drama, Misdaad

Duitsland 1981. Drama van Thomas Brasch. Met o.a. Hilmar Thate, Katharina Thalbach, Ullrich Wesselmann, Karin Baal en Ilse Pagé.

Boven en onder de grens van de misdaad proberen mensen in Berlijn, anno 1948, zich door het leven te slaan. Brasch noemde het zelf: 'Een ballade over de dood'. Een indringende, goed geregisseerde film. Het camerawerk is van Walter Lassally.

Die Weltmeister

1981 | Komedie, Misdaad

Duitsland 1981. Komedie van Klaus Lemke. Met o.a. Wolfgang Fierek, Isabell Geissler, Esther Hess, Kurt Raab en Friedrich Steinhauer.

Een deurwaarder die te weinig geld binnen brengt, wordt naar Berlijn gestuurd om daar verder te leren. Hij ontmoet er twee punkmeisjes, een lijk en een koffer vol geld. In deze routinematig in elkaar gezette, zwakke komedie van de Lemke-groep heeft Kretschmer deze keer slechts een bijrol. Ook bekend als WIE DIE WELTMEISTER.

Warum die UFOS unseren Salat klauen

1980 | Komedie, Sciencefiction

Duitsland 1980. Komedie van Hans Jürgen Pohland. Met o.a. Tommy Piper, Ursela Monn, Curd Jürgens, Hildegard Knef en Günter Pfitzmann.

Pohland, bekend van talrijke soms ook bekroonde speelfilms, (DAS BROT DER FR[KA3]UHEN JAHRE) heeft deze komedie geregisseerd. Een bioloog is erin geslaagd een bijzonder energierijke sla te kweken en nu wil de hele wereld dit produkt bemachtigen. De film, bedoeld als parodie op science-fiction films en op de politiek verhoudingen in Berlijn, is ondanks een goede rolbezetting (met Jürgens en Knef) niet echt gelukt.

Endstation Freiheit

1980 | Misdaad, Drama

Duitsland 1980. Misdaad van Reinhard Hauff. Met o.a. Burkhard Driest, Rolf Zacher, Katja Rupé, Kurt Raab en Marquard Bohm.

Hauff werkte al eerder met Burkhard Driest samen die het scenario schreef voor zowel DIE VERROHUNG DES FRANZ BLUM als voor deze film, die als een vervolg hierop gezien kan worden. Na zijn vrijlating schrijft de hoofdpersoon een roman en vindt ook nog een uitgever. Maar een ontvluchte gevangenisvriend wordt bij een ontvoering door de politie neergeschoten. Her camerawerk is van Frank Brühne.

Der Sturz

1979 | Drama

Duitsland 1979. Drama van Alf Brustellin. Met o.a. Hannelore Elsner, Franz Buchrieser, Eva Maria Meineke, Wolfgang Kieling en Kurt Raab.

Een mislukte verfilming van Martin Walsers roman over een aan lager wal geraakte verkoper van flipperkasten. Niet te verwarren met DAS EINHORN van Peter Patzak over dezelfde hoofdpersoon maar naar een ander Walser-boek.

Der Durchdreher

1979 | Komedie

Duitsland 1979. Komedie van Helmut Dietl. Met o.a. Towje Kleiner, Helmut Fischer, Mo Schwarz, Ilse Neubauer en Christine Kaufmann.

Journalist vindt geen uitgever voor zijn boek en heeft problemen met zijn vriendin. Ongelooflijk dat dit soort duffe komediefilmerij nog een 'Bundesfilmpreis' kreeg. Gauw een andere videocassette huren.

Bildnis einer Trinkerin

1979 | Drama

Duitsland 1979. Drama van Ulrike Ottinger. Met o.a. Tabea Blumenschein, Lutze, Magdalena Montezuma, Nina Hagen en Kurt Raab.

Een feministische visie op het alcoholisme: een charmante vrouw maakte een schema waarbij zij zichzelf wenst dood te drinken in Berlijn. Ook Ottinger's vorige film MADAME X deed bij de feministes veel stof opwaaien.

Bolwieser

1977 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1977. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Bernhard Helfrich, Gustal Bayrhammer, Kurt Raab, Udo Kier en Elisabeth Trissenaar.

Een feministische visie op het alcoholisme: een charmante vrouw maakte een schema waarbij zij zichzelf wenst dood te drinken in Berlijn. Ook Ottinger's vorige film MADAME X deed bij de feministes veel stof opwaaien.

Belcanto oder Darf eine Nutte schluchzen?

1977 | Drama, Muziek

Duitsland 1977. Drama van Robert van Ackeren. Met o.a. Nikolaus Dutsch, Romy Haag, Helga Krauss, Kurt Raab en Udo Kier.

Een langdradige gezongen verfilming van Heinrich Manns roman Empfang bei der Welt.

Adolf und Marlene

1977 | Fantasy

Duitsland 1977. Fantasy van Ulli Lommel. Met o.a. Kurt Raab, Margit Carstensen, Ila von Hasberg, Harry Baer en Ulli Lommel.

Een vreemde fantasie van de maker van de horrorfilm ZÄRTLICHKEIT DER WÖLFE . Ditmaal gaat het over Hitler die Marlene Dietrich achterna reist om haar maar in Duitsland terug te krijgen.

Satansbraten

1976 | Drama

Duitsland 1976. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Kurt Raab, Margit Carstensen, Volker Spengler, Helen Vita en Ingrid Caven.

Een agressief-komisch commentaar op een pseudo-progressieve dichter als linkse leider met zijn bewonderende aanhang. Een commentaar op Fassbinders eigen situatie? De boosaardigheid is echter hartverwarmend.

Eierdiebe

1976 | Misdaad, Drama

Duitsland 1976. Misdaad van Michael Fengler. Met o.a. Marquard Bohm, Charly Wierczejewski, Rolf Zacher, Rita Scaturati en Gerhard Olschewski.

Twee jonge straatslijpers proberen het met smokkel van heroïne en diefstal van schilderijen maar ze doen het zo onhandig dat het de georganiseerde misdaad gaat vervelen. Aardige, maar niet geslaagde behandeling van welbekende stof.

Der Mann von Obersalzberg

1976 | Drama, Fantasy

Duitsland 1976. Drama van Ulli Lommel. Met o.a. Kurt Raab, Margit Carstensen, Ila von Hasperg, Harry Baer en Ulli Lommel.

Ene Adolf die in een bunker verblijft, wordt na het zien van een film met ene Marlene verliefd op haar, wat weer ene Eva erg jaloers maakt. Een smakeloze satire waarvan de makers het idee al zo briljant hebben gevonden dat ze verder niet de moeite hebben gedaan er ook nog een scenario rond te schrijven. Raab is bovendien miscast als Hitler. De collega's Fassbinder, Bohm en Spengler komen even hallo zeggen in een bijrolletje.

Mutter Küsters' Fahrt zum Himmel

1975 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1975. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Brigitta Mira, Kurt Raab, Peter Kern, Y Sa Lo en Lilo Pempeit.

Hysterie in de Springer-pers over een arbeider die amok maakt in de fabriek en zijn chef en zichzelf vermoordt. Communisten misbruiken de weduwe ter wille van hun propagandakarretje en laten haar vervolgens in de steek. Woedend sloeg Fassbinder links met rechts om de oren in een aangrijpende film. Het scenario is van Fassbinder en Kurt Raab. Het camerawerk is van Michael Ballhaus.

Faustrecht der Freiheit

1975 | Drama

Duitsland 1975. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Rainer Werner Fassbinder, Karlheinz Böhm, Peter Chatel, Adrian Hoven en Christiane Maybach.

'De ondernemer en de loterij-nicht,' grapt een kroegvriend van trotse proleet Fox in Fassbinders melodrama Faustrecht der Freiheit. De kameraadschappelijke sneer dekt de lading van de film perfect, met eindtwintiger Fassbinder zelf in de hoofdrol als schalkse armoedzaaier Fox die na het winnen van de loterij wordt verleid door een erudiete ondernemerszoon. Maar terwijl einzelgänger Fox went aan de liefde en de luxe wordt hij letterlijk en figuurlijk uitgekleed. Een cinematografische topattractie vanwege de combinatie van maatschappelijk engagement, toegankelijke personages en de terloops gepresenteerde herenliefde.

Angst vor der Angst

1975 | Drama

Duitsland 1975. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Margit Carstensen, Ulrich Faulhaber, Brigitte Mira, Adrian Hoven en Irm Hermann.

Een vrouw verwacht haar tweede kind en wordt plotseling overvallen door heftige depressies. Haar onverschillige maar viendelijke echtgenoot snapt er niets van en artsen en therapeuten staan machteloos. Valium helpt niet.

Martha

1974 | Drama, Experimenteel, Thriller

Duitsland 1974. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Margit Carstensen, Karlheinz Böhm, Gisela Fackeldey, Adrian Hoven en Barbara Valentin.

Martha (Carstensen) verliest haar vader die haar onderdrukte, en trouwt snel met ingenieur Helmut (Böhm), die zich ontpopt als een sadistische bezitter. Ze probeert te ontvluchten maar haar poging strandt met een auto-ongeluk. Dan, wanneer Martha in een rolstoel zit, is het huwelijk pas perfect. Het huwelijk als vampiergeschiedenis. Scenario van Peter Märthesheimer. Camerawerk van Michael Ballhaus.

Die Zärtlichkeit der Wölfe

1973 | Horror, Misdaad

Duitsland 1973. Horror van Ulli Lommel. Met o.a. Kurt Raab, Margit Carstensen, Jeff Roden, Rainer Werner Fassbinder en Tana Schanzara.

'Schiet toch wat op,' riep Fritz Haarmann tijdens zijn rechtszaak eind 1924, 'ik wil onthoofd worden!' Haarmann kreeg zijn zin en werd in april 1925 onthoofd vanwege de lustmoord op 24 tienerjongens. Kannibalisme en handel in mensenvlees werd niet bewezen. In 'De tederheid van de wolven' verbeeldt Kurt Raab deze 'Vampier van Hannover' als een slinkse deviant die in berooid interbellum-Duitsland onder de neus van de autoriteiten - hij was politie-informant - jarenlang zijn verdorven gang kon gaan. Rainer Werner Fassbinder drukte als producent zijn stempel op de benauwende sfeer van de film.

Wildwechsel

1972 | Drama

Duitsland 1972. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Ruth Drexel, Jörg von Liebenfels, Eva Mattes, Harry Baer en Hanna Schygulla.

Een bewerking van het bekende toneelstuk van Franz Xaver Kroetz (die Fassbinders film een schandaal noemde) over een veertienjarig meisje en een jonge arbeider. Het meisje vraagt de jongen haar vader te vermoorden uit angst voor zijn reactie op haar verhouding met de jongen. Aangrijpend en met precies de juiste melodramatische toon.

Händler der vier Jahreszeiten

1972 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1972. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hans Hirschmüller, Irm Hermann, Gusti Kreissl, Andrea Schober en Kurt Raab.

Een perfect melodrama dat de geniale filmerskwaliteiten van Fassbinder aantoont. Een straatventer van groente en fruit wordt gefrustreerd door de kleinburgerlijke verlangens van zijn moeder en bedrogen door zijn vrouw met een knecht, waarna hij zich het graf indrinkt. Een kijk van Fassbinder op het menselijke bestaan die diepe indruk maakt. Het camerawerk is van Dieter Lohmann.

Bremer Freiheit

1972 | Drama

Duitsland 1972. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Margit Carstensen, Ulli Lommel, Wolfgang Schenck, Walter Sedlmayer en Kurt Raab.

Een eerbiedwaardige vrouw pleegt een vijftienvoudige moord en wordt in 1831 terechtgesteld. Fassbinder schetst de psychologische en sociale achtergronden: de vrouw is eigenlijk een feministe die geen andere mogelijkheid ziet voor haar bevrijding dan de misdaad. Te gemakkelijke gevolgtrekking.

Warnung vor einer heiligen Nutte

1971 | Drama, Komedie

Italië​/​​Duitsland 1971. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Lou Castell, Eddie Constantine, Hanna Schygulla, Marquard Bohm en Ulli Lommel.

Een groep filmmensen wacht op de regisseur, op geld en op de hoofdrolspeler (Constantine), en als dit allemaal arriveert, ontstaat er niets dan chaos. Fassbinders negende lange film was een bijtend, maar niet geheel geslaagd commentaar op zijn onverkwikkelijke ervaringen als theaterregisseur. Het camerawerk is van Michael Ballhaus.

Mathias Kneiszl

1971 | Historische film, Drama

Duitsland 1971. Historische film van Reinhard Hauff. Met o.a. Hans Brenner, Eva Mattes, Frank Frey, Hanna Schygulla en Ruth Drexel.

Hauffs voortreffelijke bioscoopdebuut over onderdrukking en onrecht op het Beierse platteland waar boerenknecht Mathias omstreeks 1900 een kortdurende carrière als struikrover begint.

Warum läuft Herr R. Amok?

1970 | Drama

Duitsland 1970. Drama van Rainer Werner Fassbinder en Michael Fengler. Met o.a. Kurt Raab, Lilith Ungerer, Harry Baer, Lilo Pempeit en Amadeus Fengler.

Een niet geheel evenwichtig, maar toch erg indrukwekkend betoog over de onmacht van mensen om de vervreemding van hun bestaan in woorden uit te drukken, want daarom vermoordt meneer R., die ogenschijnlijk zo'n rustig en keurig leven leidde, zijn vrouw en kind om vervolgens zelfmoord te plegen. Het scenario is van beide regisseurs. Het camerawerk is van Dietrich Lohmann.

Die Niklashauser Fart

1970 | Drama

Duitsland 1970. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Michael König, Rainer Werner Fassbinder, Hanna Schygulla, Margit Carstensen en Franz Maron.

Een messias probeert de boeren in opstand te brengen, maar de laatsten verwachten alleen maar wonderen van hem. Fassbinder heeft er een mengsel van revolutionaire wensen van gemaakt in een leerstuk over de omstandigheden waaronder een revolutie mislukt. Het geheel komt nogal gewild over.